Olen Maskuun menossa, onko kokemuksia?

Mf

Olen keväällä menosssa Maskuun kuntoutukseen ms-taudin myötä, onko kokemuksia sieltä?

6

2979

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoidan "omaani"?

"Kokemukset" ovat aina kovin henkilökohtaisia meille kaikille. Joku pitää "siitä" ja toinen taas ei. Itse omaishoitajana olen yrittänyt "hoidokkiani" sinne saada, mutta kun Hänen kommenttinsa on, että "ei sieltä saa mitään apua", niin mitä tehdä?
      Eli ymmärsit varmaan "viestini"? Jotenkin on vähintäänkin outoa "tuomita" joku taho, jonka on tarkoitus tuottaa / tehdä hyvää nykytiedon pohjalta niille, jotka hyvää apua tarvitsevat.
      Itse omaishoitajana suosittelen "Olen keväällä menosssa Maskuun kuntoutukseen ms-taudin myötä" ... veikkaan, että kokemuksesi ovat siellä positiivisemmallla puolella.
      Hyviä hetkiä Sinulle Maskussa.

• Mf

Kiitos vastauksesta, mottoni on, että niillä korteilla mennään mitä vielä on jäljellä.

• mäsässä

Hei,

itselläni on ollut ms ensioireista yli 20 vuotta. Olen mallia -59 ja edelleen kohtuullisessa vedossa. En juopottele enkä polta enkä valvo. Tässä taustaa.

Maskussa olen ollut pari kertaa ja pidän paikasta ja sen ilmapiiristä paljon.

Vertaistuki on yleensäkin hyvä asia. Asennetta itsensä ja muidenkin hoitamiseen pitää aina olla.

Itse käyn kuntosalilla ja kävelen. Pyörätuolissa ja mopossa kulkevilla on myös erityisen hyviä ajatuksia. Kannattaa kaikkia kuunnella.

Maskuun haluaisin, mutta harkinnanvaraiselle sitä herkkua ei suoda kovin usein

Terveisiä vaan Maskulaisille ja kaikille ms-ihmisille. Samaa perhettä ollaan.

Nauti elosta

• MF

Kiitos vastauksesta. Kahden ensimmäisen rivin perusteella meillä on täysin sama tilanne. No ikä heittää viisi vuotta.

• MäSäTäTi

Olen käynyt kolme kertaa (2009, 2010, 2011) yksilöllisellä jaksolla Maskussa. MS-tauti minulla on ollut 80-luvulta asti, mutta toimintakyvyn heikkeneminen alkoi vasta tällä vuosituhannella.

Maskussa ensikertalaisena tuli itku ekana iltana, olin väsynyt - oli hieman orpo olo, ja kaikenkuntoisten ihmisten näkeminen hieman järkytti. MUTTA kaikenkaikkiaan olen kokenut hyötyneeni jokaisesta jaksosta - aina olen saanut neuvoa/apua/tukea/ohjeita tarvitsemiini asioihin. Maskussa ei kannata jäädä notkumaan vaan omaan huoneeseen, vaan kannattaa aktiivisesti ottaa kontaktia ihmisiin - kysyä, jutella. Tulet saamaan paljon - uusia tuttavuuksia ja jopa elämänikäisiä ystäviä.

Et maininnut menetkö kurssille vai yksilölliselle jaksolle. Näissä hieman eroja. Kurssilla mennään isommassa porukassa ja yksilöllisellä paneudutaan tarkemmin VAIN SINUN kuntoutukseen kolmen "avainhenkilön" kautta.

Kannattaa etukäteen kirjata pieneen muistivihkoon asioita, esimerkiksi:
      - missä on toiminallisia vaikeuksia ( esim. onko hankalaa tasapainoilla tai kädet kömpelöt tai jaksamattomuutta kävelyssä)
      - millaisia asioita haluat painottaa jaksolla (esim. toimintaterapiaa, neuropsykologiaa, lantiopohjafysioterapiaa, uroterapiaa, ravitsemusasioita)
      - tarviitko apuvälineitä tai kodinmuutostöitä
      - mietteitä / toiveita oman kuntoutuksen jatkosta - helpottaa monia keskusteluita siellä, jos on jo jotain valmista ajateltuna ( toki Maskussa tekevät sinulle hyvät kartoitukset tilanteesta )

Minun mielestäni Masku antaa sinulle paljon, kunhan vaan itse uskallat olla "ottavaisena". Muista levätä riittävästi... ja jos olet pitkänmatkalainen, niin Maskuun voi mennä edellisenä iltana jo. Ota yhteys kuntoutussihteeriin, ja ilmoita hänelle tämä tarve. Muistaakseni laskuttavat yöstä hilkun päälle 20e (jonka saa takaisin Kelalta).

MAINIOTA MASKUAIKAA Sinulle :)

ps. hyvällä säällä vieraile Rivieran ulkoilualueella - on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kaunis !!

• MF

Kiitos vastauksesta , näillä pärjätään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      73
      1555
    2. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      97
      1133
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      30
      1020
    4. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      164
      987
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      30
      913
    6. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      105
      904
    7. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      55
      839
    8. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      129
      804
    9. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      29
      784
    10. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      185
      760
    11. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      727
    12. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      674
    13. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      48
      658
    14. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      12
      615
    15. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      86
      580
    16. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      191
      577
    17. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      568
    18. Miksi et voi avata...

Meidän yhteyttä?
      Ikävä
      41
      520
    19. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      517
    20. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      47
      510
    Aihe