Olen keväällä menosssa Maskuun kuntoutukseen ms-taudin myötä, onko kokemuksia sieltä?
Olen Maskuun menossa, onko kokemuksia?
6
2259
Vastaukset
- Hoidan "omaani"?
"Kokemukset" ovat aina kovin henkilökohtaisia meille kaikille. Joku pitää "siitä" ja toinen taas ei. Itse omaishoitajana olen yrittänyt "hoidokkiani" sinne saada, mutta kun Hänen kommenttinsa on, että "ei sieltä saa mitään apua", niin mitä tehdä?
Eli ymmärsit varmaan "viestini"? Jotenkin on vähintäänkin outoa "tuomita" joku taho, jonka on tarkoitus tuottaa / tehdä hyvää nykytiedon pohjalta niille, jotka hyvää apua tarvitsevat.
Itse omaishoitajana suosittelen "Olen keväällä menosssa Maskuun kuntoutukseen ms-taudin myötä" ... veikkaan, että kokemuksesi ovat siellä positiivisemmallla puolella.
Hyviä hetkiä Sinulle Maskussa.- Mf
Kiitos vastauksesta, mottoni on, että niillä korteilla mennään mitä vielä on jäljellä.
- mäsässä
Hei,
itselläni on ollut ms ensioireista yli 20 vuotta. Olen mallia -59 ja edelleen kohtuullisessa vedossa. En juopottele enkä polta enkä valvo. Tässä taustaa.
Maskussa olen ollut pari kertaa ja pidän paikasta ja sen ilmapiiristä paljon.
Vertaistuki on yleensäkin hyvä asia. Asennetta itsensä ja muidenkin hoitamiseen pitää aina olla.
Itse käyn kuntosalilla ja kävelen. Pyörätuolissa ja mopossa kulkevilla on myös erityisen hyviä ajatuksia. Kannattaa kaikkia kuunnella.
Maskuun haluaisin, mutta harkinnanvaraiselle sitä herkkua ei suoda kovin usein
Terveisiä vaan Maskulaisille ja kaikille ms-ihmisille. Samaa perhettä ollaan.
Nauti elosta- MF
Kiitos vastauksesta. Kahden ensimmäisen rivin perusteella meillä on täysin sama tilanne. No ikä heittää viisi vuotta.
- MäSäTäTi
Olen käynyt kolme kertaa (2009, 2010, 2011) yksilöllisellä jaksolla Maskussa. MS-tauti minulla on ollut 80-luvulta asti, mutta toimintakyvyn heikkeneminen alkoi vasta tällä vuosituhannella.
Maskussa ensikertalaisena tuli itku ekana iltana, olin väsynyt - oli hieman orpo olo, ja kaikenkuntoisten ihmisten näkeminen hieman järkytti. MUTTA kaikenkaikkiaan olen kokenut hyötyneeni jokaisesta jaksosta - aina olen saanut neuvoa/apua/tukea/ohjeita tarvitsemiini asioihin. Maskussa ei kannata jäädä notkumaan vaan omaan huoneeseen, vaan kannattaa aktiivisesti ottaa kontaktia ihmisiin - kysyä, jutella. Tulet saamaan paljon - uusia tuttavuuksia ja jopa elämänikäisiä ystäviä.
Et maininnut menetkö kurssille vai yksilölliselle jaksolle. Näissä hieman eroja. Kurssilla mennään isommassa porukassa ja yksilöllisellä paneudutaan tarkemmin VAIN SINUN kuntoutukseen kolmen "avainhenkilön" kautta.
Kannattaa etukäteen kirjata pieneen muistivihkoon asioita, esimerkiksi:
- missä on toiminallisia vaikeuksia ( esim. onko hankalaa tasapainoilla tai kädet kömpelöt tai jaksamattomuutta kävelyssä)
- millaisia asioita haluat painottaa jaksolla (esim. toimintaterapiaa, neuropsykologiaa, lantiopohjafysioterapiaa, uroterapiaa, ravitsemusasioita)
- tarviitko apuvälineitä tai kodinmuutostöitä
- mietteitä / toiveita oman kuntoutuksen jatkosta - helpottaa monia keskusteluita siellä, jos on jo jotain valmista ajateltuna ( toki Maskussa tekevät sinulle hyvät kartoitukset tilanteesta )
Minun mielestäni Masku antaa sinulle paljon, kunhan vaan itse uskallat olla "ottavaisena". Muista levätä riittävästi... ja jos olet pitkänmatkalainen, niin Maskuun voi mennä edellisenä iltana jo. Ota yhteys kuntoutussihteeriin, ja ilmoita hänelle tämä tarve. Muistaakseni laskuttavat yöstä hilkun päälle 20e (jonka saa takaisin Kelalta).
MAINIOTA MASKUAIKAA Sinulle :)
ps. hyvällä säällä vieraile Rivieran ulkoilualueella - on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kaunis !!- MF
Kiitos vastauksesta , näillä pärjätään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579