Ostin kuukausi sitten Peltosen Nanogripit. Koska olen hiihdossa aivan amatööri, enkä ymmärrä voitelusta mitään, päädyin voiteluvapaisiin suksiin.
Nyt olen kuukauden hiihdellyt ja tullut siihen tulokseen, että sukset toimivat vain silloin kun ilman lämpötila on -5 ja -10 asteen välillä. Yli kymmenen asteen pakkasilla pitoa ei ole juuri ollenkaan ja nollakelillä ei sukset luista mihinkään.
Kysynkin, voiko nanorippejä voidella? Varmaan jollakulla on kokemusta, millä voiteilla saisi nollakelillä luistoa lisää. Kuinka voitelu tapahtuu? Vääntäkää rautalangasta tampiolle.
Nanogrippien voitelu?
5
3192
Vastaukset
- Nanoilija
Sama ongelma on täälläkin. Luistoa ei ole ja suojasäällä pohjaan pakkautuu lumi.
Kyselin liikkeestä, josta kävin ostamassa omani, kuinka parantaisin suksen luistoa. Siellä minulle painotettiin kolmea kohtaa:
1. Muista kuivattaa sukset kunnolla käytön jälkeen
2. anna suksien olla puoli tuntia ulkona ennen hiihtoa
3. muista poistaa pohjasta muiden ihmisten pitovoiteet.
Tämä oli siis noin 30 minuuttia sitten. Nyt olen puhdistanut suksien pohjat ja laitoin niihin kallista luiston parannus ainetta. Joskos nyt rupeaisi toimimaan... - tuplasukset
Vaikka tämä nyt ei varsinaisesti noita Nanogrippejä koskekkaan, niin kerron nyt kuitenkin miten minä olen ratkaissut asian.
Minulla on kahdet Madshus Terrasonicit. Tavalliset ja Zerot. Selkeät pakkaskelit hiihdän noilla tavallisilla. Ainoana pitovoiteena olen käyttänyt Rode Multigradea 0- -2. Molemmat sukset ovat ilman luistovoitelua sekä harjattu messinki- ja nailonharjalla.
Noilla Zeroilla olen hiihtänyt vasta kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla oli pari astetta pakkasta ja koneella vedetty latu. Luisto hyvä ja pito erinomainen. Tänään hiihtämään lähtiessä oli kolme plus astetta ja latu osittain koneella vedetty, mutta suurin osa matkasta sellaista että ladulle oli tuiskuttanut lunta, jossain päin ihan ummessakin. Luisto oli siellä koneella vedetyillä osilla erinomainen muualla tietenkin huonompi, mutta pito oli joka paikassa täydellinen.
Tuon erinomaisen pidon vuoksi nuo sukset ovat mainiot tällaiselle hieman huonompikuntoiselle. Mäet pystyy menemään hiihtämällä ylös koska pitoon voi täysin luottaa, eikä tarvitse koko ajan nojata sauvoihin ja pelätä koska lipsahtaa.
Mutta ettei menisi ihan pelkäksi ylistyslauluksi, niin kyllä tällä kelillä oli huonotkin puolensa. Ehkäpä samoja ongelmia olisi voidut olla voideltujen suksienkin kanssa? Koska latujen väli oli pelkää pehmeätä lumimöhröä, niin jos siihen astuu ja vielä pysähtyy niin pehmeä lumi saattaa tarttua pohjaan siihen pitoalueelle kiinni. Minulle kävi juuri näin kun käännyin takaisin päin niin toisen suksen pohjaan nassahti lunta niin että se oli raaputeltava irti. Olettaisin että moisia ongelmia ei ole silloin kun latupohjat ovat kovaksi tamppautuneet. Olin laittanut tuohon pitoalueelle ihan tavallista teflonsprayta, ehkäpä se urheiluliikkeissä kalliilla myytävä aine on samaa litkua, enkä usko sen olevan yhtään parempaa.
Veikkaisin että sukset ovat kerrassaan erinomaiset kun tästä tulee lämpimämpiä kevätkelejä. Yhtenä hyvänä lisäpointtina vielä se, että pohjiin ei jää roskia kiinni niin kuin liisterisuksiin. - Kuusirinne
Tuollaisia Zeroja olen minäkin harkinnut vaihtoehtona ongelmakeleille, mutta en oikein raskisi kolmatta suksiparia ostaa.
Hyvänä puolena olisi juuri tuo, etteivät roskat tartu pohjiin. On kokemusta siitä paljonkin, miten kaarnanpalat ja neulaset tarttuvat liisteriin. Tuo ohitustilanteissa ja muulloinkin tapahtuva luistelu-uralle nousu saattaa aiheuttaa sen, että irtolumi tarttuu pitoalueille; se on myös tuttu ilmiö. Joskus lumen saa irti, joskus ei vaan sukset alkavat jäätää.
Pidon saaminen voideltaviin suksiin on myös näillä ongelmakeleillä monta kertaa vaikeaa, kun mennään plussan puolelle. Imuefekti on myös kova. Zerot voisivat auttaa ja näin myös hiihtokausi pitenisi varsinkin kevätpuolelta. - Grid1
Nanogripit (Peltosen) voi voidella pitovoiteella aivan kuten ns. tavallisekin sukset.
Olen kokeillut ja toimii. - Näkökulmia
Mutta mitä järkeä ostaa nanogripit ja voidella ne, koska kyseiset sukset on nimen omaan tarkoitettu ilman voitelua käytettäviksi?
Jos haluaa voidella esim. pitoteipillä, voi ostaa jonkin halvemman perusmallin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895