Meillä n 13vuotias tipsu, joka on aina ollut suht terve. Eläinlääkärireissut rokotusten lisäksi on olleet lähinnä anaalirauhasten tyhjentämistä ja puhjenneista rasvapateista johtuvia.
7 vuotta sitten käytiin silmän takia muutamia kertoja eläinlääkärillä, mutta sekin homma selvisi lopulta eikä ollut mikään iso juttu.
Nyt olen alkanut stressata hirveästi kaikenlaista. Kyttään koiraa ja mietin, että onko sillä kaikki hyvin ja mitenköhän pitkään saamme pitää sen vielä jne. Sitten aloin googletella koiran ruokinnasta enemmän kaikkea ja nyt tunnen itseni todella paskaksi ihmiseksi. Aloin miettiä, että meillä koira on saanut leikkelekinkkuja koko ikänsä herkkupalana, välillä useammin ja välillä harvemmin. Juustoakin on saanut välillä. Samoin tillitonnikalaa, kun teemme itsellemme voileipiä siitä. Ja vaikka olen tiennyt ettei koiralle pidä antaa suolaa niin silti en ole jotenkin tajunnut antavani noissa sitä suolaakin. Olen ehkä ollut liian huoleton noiden ylimääräisten herkkujen suhteen, koska koira ei ole koskaan ollut taipuvainen lihoamaan. Niin ja maksamakkaraa siis myös on saanut herkkuna.
Nyt stressaan ihan hirveästi, että millaista vahinkoa olen tehnyt. Mietin, että jos koiralla onkin aivan hirveä verenpaine ja joku munuaisvika ja mitä kaikkea enkä minä vain tajua.
Ja nettiä kun selaa niin kaikki muut tuntuu ruokkivan koiraansa niin oikeaoppisesti ja mitä kaikkea ja minä olen ainut joka on sortunut tälläiseen. :(
Tunnen itseni huonoksi koiranomistajaksi :(
18
5826
Vastaukset
- käy tarkistaas
Onhan se hyvä käyttää eläinlääkärillä ihan yleistarkastuksessa. Kuuntelee sydänmen yms. Siten saat mielenrauham.
Kyllä koirille ja ihmisille on erilaiset ja eri ruuat, koiran suolisto kun on erilainen ja sulattaa ravinnon erilailla kun ihmisen suolisto.
Käynti eläinlääkärillä ei paljoa maksa. - Tiibetinspanieli
Siis ollaan käyty eläinlääkärillä tässä ihan hiljattainkin yhden jutun takia ja viimeksi ennen joulua kuunneltiin sydän. Sydämessä todettiin siis hyvin lievä takaisinvirtaus reilu vuosi sitten ja sitä tarkastettiin nyt joulun alla viimeksi. Kaikki ok eikä tarvitse mitään lääkitystä siihen. Ei siis oireile sitä mitenkään ja on eläinlääkärin mukaan hyvin vähäistä.
Ja koira on koko ikänsä syönyt kyllä koiranruokaa pääravintonaan. Kotiruokaa on saanut satunnaisesti, ei mitenkään säännöllisesti ole ruokittu sillä. Ja noi ylimääräiset herkut on tosiaan olleet siis herkkuja - ei ruuaksi.
Minä olen vain itse sellainen panikoija. Otan stressin milloin mistäkin ja nyt se on tämä koiran ruokinta. Ja syyn olen lähinnä kehittänyt siitä, että koiralla on jo ikää ja pelkään pahinta jatkuvasti. :( Koira itse on pirtsakka, syö ja juo hyvin ja käy ulkoilemassa ihan normaalisti ja mielellään.- näin se on
Sit meet itte lääkäriin ja haet lääkitykseen omiin paniikkeihis
Koiralle koiranruokaa, ihmisten ruuat ihmisille.
Erittäin ylsinkertaista.
- ei huono
Lakkaa stressaamasta koirasi takia-koirasi vaistoaa stressisi .
Omille koirilleni annan aina herkkupaloina leikkeleenpaloja.Vanhin 15-v ja nuorimmat 7-v.
Jos ruokavaliosi sopii koirallesi ja on noinkin hyväkuntoinen ikäisekseen niin jatka samaan malliin. - makupalat jes
hyvä tipsun omistaja. Katso koiraasi, terve vanhus. Ei siis mitään ongelmia. Koirat ovat iät ajat syöneet mitä ihmisetkin. Mitä nyt viime vuosina alettu vouhkaamaan kaikkea. Koirakin tarvitsee makuelämyksiä. Paistettua sipulia, tillilihaa, sukaaltakin, makupaloina tarjotaan, eikä henki mennyt eikä edes ripulia tullut vaikka varasti täyden konfetirasian pöydätä ja söi osan pahviakin! koira 40kg. Jäätelöä, savulohta nahkoineen, riisiä, mitä milloinkin, tomaattisillistä vesimelooniin ja hyvin voi. 10v, tämä ja edellinen 15v, pystykorva
- reiska46
Sipuli , suklaa(myrkkyä), xylitoli(myrkkyä) ja viinirypäleet vahingoittaa koiraa. Ja maksu tulee vasta vanhuksena ei nuorena.
Tuttuni antaa viikoittain koiralleen suklaata(pieni pala kun kerran koira tykkää) ja kun se ei haittaa sitä..ei vielä ja onneksi iso koira kyseessä niin myrkytystila ei ole niin suuri että kuolisi mutta mitä tekee munuaisille. Suututtavaa vähättelyä. :(
Myös punkkipanta vaarallinen. Vaikka sitä ei myönnetä. Tutkimustulos perustuu vain lyhytaaikaiseen myrkytysoireisiin mikäli niitä lievinä aiheutuu ei niiden vaikutusta pitkällä ajalla munuaisiin. Itse en koirallani käytä.
Shipsit ei kuulu koiralle ja mitä pienempi koira sen tarkempaa suolan käyttö. - 234qerhfgnb
reiska46 kirjoitti:
Sipuli , suklaa(myrkkyä), xylitoli(myrkkyä) ja viinirypäleet vahingoittaa koiraa. Ja maksu tulee vasta vanhuksena ei nuorena.
Tuttuni antaa viikoittain koiralleen suklaata(pieni pala kun kerran koira tykkää) ja kun se ei haittaa sitä..ei vielä ja onneksi iso koira kyseessä niin myrkytystila ei ole niin suuri että kuolisi mutta mitä tekee munuaisille. Suututtavaa vähättelyä. :(
Myös punkkipanta vaarallinen. Vaikka sitä ei myönnetä. Tutkimustulos perustuu vain lyhytaaikaiseen myrkytysoireisiin mikäli niitä lievinä aiheutuu ei niiden vaikutusta pitkällä ajalla munuaisiin. Itse en koirallani käytä.
Shipsit ei kuulu koiralle ja mitä pienempi koira sen tarkempaa suolan käyttö.No höh! Sipulia on koirien ruuissakin, suklaa on vaarallinen vasta suurina annoksina, ja sekin tarkoittaa tummaa suklata, jota 200 g voi jopa tappaa koiran. Aivan hyvin voi namina antaa palan Fazerin sinistä silloin tällöin. Xylitolia tuskin kukaan koirilleen syöttää, mutta siitäkään ei ole vaaraa, jos vahingossa jonkun pastillin antaa (purkkaa tuskin koirat puree). Ja viinirypäleitä syö Suomessa tuhannet koirat maksalaatikon sisältämien rusinoiden muodossa, kaupan tarjousmaksaloota kun maistuu aika monille koirille. Herkkuja, karkkeja ja hömppäruokia ei suositella ihmisillekään, miksi sitten kaikki syövät niitä? Ei ne koirille ole sen vaarallisempia kuin samankokoisille ihmislapsillekaan. Meillä kun on monta koiraa, on mahdotonta ruokkiakaan niitä muuten kuin oikealla koiranruualla, mutta sitten joskus saavat ihmisten herkkuja ja ruuantähteitä, ja hyvin voivat. Vai voiko 19-vuotiaana kuollutta sekarotuistamme sanoa jotenkin ennenaikaisesti menehtyneeksi? Koira on sitäpaitsi aika herkkä oksentamaan sopimattoman ruuan, joten esim. liian suolainen helposti yökätään pois. Järki käteen koira-asioissakin, ja huolehtikaa omista ruokailuistanne yhtä tarkasti!
- Hmm.
Älä turhaan huoli. Jos koirasi on vielä 13-vuotiaana terve, hyväkuntoinen ja normaalipainoinen koiravanhus niin eihän siinä koiran hoidossa ja ruokinnassa ole voitu pieleen mennä. Ja aivan taatusti suurin osa koiranomistajista antaa koiralleen herkkupaloina sellaisia ruokia, jotka eivät välttämättä koiralle kuuluisi. Sinä sentään tiedostat mitä teet, ja osaat näin ollen varoa antamasta näitä herkkuja liikaa.
Kyllä noita mainitsemiasi juttuja voi antaa nameina ihan huoletta. Kunhan vain pysyvät nameina, joita saa silloin tällöin, eikä niin paljon että normiruoka lakkaa maistumasta tai koira niistä lihoo. Varsinkin lihominen on monesti vanhoilla koirilla riskinä, kun kunto heikkenee ja liikkuminen vähenee, mutta herkkuja syydetään entiseen malliin. Varsinkin koiran painoa kannattaa tarkkailla, ja jos alkaa lihomaan niin vähentää herkkujen antamista ja ruokamääriä. Ei siitäkään mitään stressiä kannata ottaa.
Realistisesti ajatellen koiralla tuskin enää on kovin montaa elinvuotta jäljellä, harva koira kun elää yli 15-16-vuotiaiksi (moni tosin ei edes noin pitkään, pikkurodut tosin yleensä ovat kohtuullisen pitkäikäisiä). Älä siis turhaan käytä koiran viimeisiä vuosia moisen stressaamiseen ja huolehtimiseen vaan nauti ajastasi koirasi kanssa! - Babber
Se, että koirasi on elänyt noinkin kauan, kertoo hyvästä ruokinnasta. Nykyään vouhotetaan ihan tolkuttomasti kaikesta turhaan, koira on sopeutuvainen, myöskin ruuan suhteen. Jos itse et ole kuollut leikkeleihisi, eivät ne koiraakaan vahingoita.
- hip ja hop
No huh,koiranruokia ei edes ollut olemassa muutama vuosikymmen sitten.Koirat elivät ja voivat hyvin,ruokavalion ollessa mitä milloinkin.Maalla eikä ehkä kaupungeissakaan koiria köyhimpinä aikoina ruokittu ,kuin korkeintaan perunankuorilla ja kaurapuurolla.Kukaan ei tiennytkään eikä osannut aavistaakkaan mistään munuais sairauksista tms..Nykyään koirien ruokinta tuntuu olevan niiin tähtitietellistä ,ettei sitä tavallinen maija meikäläinen osaa ellei ole lukenut kaikki artikkelit ja opukset aiheesta,jos sittenkään. Se on jopa hirvittävän paljon vaikeampaa kuin ihmisen ruokavalioon perehtyminen ja oikeaoppinen syöminen.
Koirien ruokinnassa voisi olla verrattavissa ihmisruokavalioon barffaus-karppaus.Aikansa kutakin.Otaksuisin?
Kohta on taas uudet kujeet ja päivälliset!
Koirasi on jo iäkäs ja varmasti olet sen hyvin ruokkinut..Satunnaiset tillitonnikalat/leikkelemakkarat tms.eivät sitä tapa,eivätkä ole aiheuttaneet sille mitään sairastumiseen saatikka kuolemaan johtaavaa asiaa.
Ota rennosti,äläkä hysterisoi ja anna vanhalle koirallesi edellenkin sen mieleisiä herkkupaloja kohtuudella. - koiranainen******
Annan minäkin koiralleni joskus maksalaatikkoa, kaupan lihapullia, leikkeleitä, tonnikalaa, joskus muutaman sipsin palasen (en enempää). Jos teen vaikka itselleni leipiä, saatan nakata koiralle juustoviipaleen tai leikkeleen. Nykyään en mitään kaupan lihapullia ostele vaan annan koiralle ihmisen jauhelihaa, karjalanpaisti lihoja, possunsuikaleita ym.. Mutta 1-2 kertaa viikossa, että en joka päivä kuitenkaan ettei siitä tule nirso. Mutta mielestäni koira tarvitsee kunnon lihaakin (ei kaupan koiranmakkarapötköjä joissa on vettä eniten, ei lihaa juuri nimeksikään, hyi). Lisäksi annan kaluta MUSCH merkkisiä pakasteluita ja tavallisia solmuluitakin. Poroa, hirveä, karhua saa myös joskus, aika harvemmin niitä mutta sillon tällön kun itsellä tulee ostettua tuttavilta jotka metsästää.
Meni vähän aiheesta kai, mutta ei kannata ressata moisesta ollenkaan. Tietenkään ei liikaa saa antaa suolaisia ja mausteisia ruokia mutta tuskin haittaa jos vähän antaa.
Joskus jos olen vaikka jauhelihakeittoa tehnyt niin en ole sitä maustanut sen takia että jos on tarkotuksena koirallekin antaa. Laitan omalle lautaselle keittoa ja maustan sen sitten, en koko kattilallista.
Monta koiraa on minullakin ollut ja kaikkia samalla lailla aina ruokkinut eli ihmisten ruokaakin ovat saaneet oli mausteita tai ei mutta jos on mausteista, en anna paljoa. Koiria on ollut 6 ja kolme on eläneet 16vuotiaiksi ja loput 14-15vuotiaiksi eli varmasti ihan tarpeeksi. Vanhuuteen kuolivat jokainen lopulta. Ja koskaan ei ollu mitään vikaa, terveitä alusta alkaen. Nyt on uusi koira 10kk sekarotuinen narttu.
Että ihan rauhassa vaan sen ruokinnan suhteen, en usko että teet mitään väärää. - dfhdfghdfghdfgh
Minun koira saa silloni tällöin kaikkea mikä ei ole hengenvaarallista. Kyllähän lakritsikin aiheuttaa sairauksia ihmisille, mutta se joka syö sitä niin monta kiloa olkoon itse syyllinen. Kyllä koria saa syödä leikkeleitä silloin tällöin ja suolaistakin, muttei liikaa ja vettä tarjolle :)
- kikkelitonttu
Harmi juttu
- hjhkjkliooiö
Munuaisvika antaa merkkejä kyllä jos sellainen on..pieni määrä suolaa ei haitanne.
Merkit munuaisviasta on jano ja erilaiset tulehdukset, liiallinen läähätys ja lopulta selkäkin menee kaarelle eli en usko olevan koirallasi kerran olet erittäin huolehtiva vaikka muuta sanotkin. :)
Elä huoli tipsut elää usein pitkään ja kyllä sinä huomaat jos joku vialla..nauti elämästä koirasi kanssa. Terveellinen ruoka ja normaalit lenkit iän huomioon ottaen mikäli tarve ilmenee.- grtyiyyuoouoiuo
Itse varon antamasta liikaa suolaa enkä käytä punkkipantaa..ettei munuaiset rasitu.
Yksi munuaisvaivainen koira riittää ja sekin tuli epilepsialääkityksestä. :(
Älkää ajatelko ettei haittaa niin haittaa se mutta maksu tulee vasta vanhan koiran kera.
Ja aloittaja älä murehdi..munuaisvian tunnistaa kyllä.
- Wimbaloo
Älä huoli. Ei muutama herkkupala koiraasi tapa. Ethän sinäkään kuole jos syöt pari palaa suklaata.
Jos totta puhutaan, koirille myytävä koiranruoka on toki nimenomaan koirille, mutta loppujenlopuksi se ei ole niin kovin hyvästä koiralle. Jos ensinnäkin ajatellaan millaista ruokaa koira on ennen syönyt, ja verrataan nykypäivän ruokaan, voidaan todeta, että nykyajan turret eivät juuri käytä hampaitaan, kun mutustelevat purkkiruokaa/nappuloita. Lisäksi joissakin ruuissa on aivan turhia mömmöjä mukana (mm. Hauhau Champion tuotteissa on Yucca-uutetta jätösten tuoksun vähentämiseksi... tosi luonnollista koiralle?) Lisäksi jotkut turrukat saavat ruuan eteensä ilman minkäänmoista haastetta, joka taasen tainnuttaa koirille loppujenlopuksi hyvin ominaista halua/tarvetta tehdä töitä ruokansa eteen
Meni hieman ohi aiheen, mutta olen sitä mieltä, että voit aivan hyvin syöttää koirallesi noita herkkuja säännöllisesti ja pienissä määrissä. Lisää vielä mukaan kaikkea kivaa pientä tempun tekemistä koiran jaksamisen mukaan, niin koira ansaitsee ruokansa eikä vain saa sitä tuosta vain.
Mikä muuten mahtaa olla tipsunne rekisterinimi? Meillä kotona on 3 tipsua, ihan vain sillä kyselen- ruokavaliosta....
Minulla on myös nuori tipsutyttö, ja kyselisin ihan uteliaisuuttani, että millainen ruokavalio teidän muiden tipsuilla/pikkukoirilla on? Ja kuinka monta kertaa päivässä ruokaa annatte?!
Omalle tytölleni maistuu melkein kaikki, mitä ruoaksi sanotaan;) Mutta syö siis pääasiassa eläinkaupan muroja merkkiä vaihdellen, murojen lisukkeena on yrjölänpuuro lihalla(nautaa useimmiten)/kanalla/kalalla. Lisäksi vielä erilaiset namit koulutuksessa yms. eli kuivatut lihat, luut (possunsaparo ja siankärsä sekä naudan maha herkkuja!). Välillä piilottelen raksuja tai laitan niitä aktivointipalloon tai vessapaperirullaan. Lisäksi saa satunnaisesti ns. hammasluita. Ruoka-annoksen saa aamulenkin jälkeen, iltapäivällä ja illalla sitten vähän nameja koulutuksen/leikin yhteydessä. Luita kaluaa iltalenkin jälkeen, välillä saa iltapalaksi lorauksen piimää tai raejuustoa. Ja kyllähän noita ihmisten herkkujakin välillä (varsinkin kyläillessä!), esim. juustoa tai näkkileipää (voilla!) koira saa, mutta vain harvoin. - Wimbaloo
ruokavaliosta.... kirjoitti:
Minulla on myös nuori tipsutyttö, ja kyselisin ihan uteliaisuuttani, että millainen ruokavalio teidän muiden tipsuilla/pikkukoirilla on? Ja kuinka monta kertaa päivässä ruokaa annatte?!
Omalle tytölleni maistuu melkein kaikki, mitä ruoaksi sanotaan;) Mutta syö siis pääasiassa eläinkaupan muroja merkkiä vaihdellen, murojen lisukkeena on yrjölänpuuro lihalla(nautaa useimmiten)/kanalla/kalalla. Lisäksi vielä erilaiset namit koulutuksessa yms. eli kuivatut lihat, luut (possunsaparo ja siankärsä sekä naudan maha herkkuja!). Välillä piilottelen raksuja tai laitan niitä aktivointipalloon tai vessapaperirullaan. Lisäksi saa satunnaisesti ns. hammasluita. Ruoka-annoksen saa aamulenkin jälkeen, iltapäivällä ja illalla sitten vähän nameja koulutuksen/leikin yhteydessä. Luita kaluaa iltalenkin jälkeen, välillä saa iltapalaksi lorauksen piimää tai raejuustoa. Ja kyllähän noita ihmisten herkkujakin välillä (varsinkin kyläillessä!), esim. juustoa tai näkkileipää (voilla!) koira saa, mutta vain harvoin.Meillä kun on 3 otusta, niin ruokaa on kokoajan saatavilla, että saavat sitten käydä itse syömässä, kun nälkä tulee. Ei nimittäin tule samaan aikaan kun yksi on kohta jo vanha, yksi nuori, ja yksi pentu 8) Kumma kyllä, koirat ei syö ittiään ähkyyn, vaan osaavat säännöstellä itse ruokansa.
Ruokana meillä on nyt toiminut Royal Caninin Mini Dogs 1-10 kg, Adult versio (eli http://katalog.k9ww.com/images/adult.jpg tollane pussi, iso sellanen) Kaikki koirat saa tätä, joskus lisätään joukkoon öljyä jos näyttää siltä että karva ei kiillä. Aina välillä ruokavaliota joutuu muuttamaan, jos vaikka joku koirista sairastaa. Tällön sit muutetaa ruoka sellaseks et kaikki voi syödä, koska kuten useamman koiran omistajat tietää, et koirien mielestä toisen kupin sisältö on AINA parempaa ku se oman kupin 'moska'. Puruluita ja hammastikkuja koirulit saa usein ja syövätkin mielellään niitä. Lisäks annetaan ihan kunnon hirvenluita, jos vain on saatavilla (vanhin koira tykkää mahdottomasti kun ne on vasta keitetty, ja pienimmälle kelpaa pölynenkin luu)
Ja ennenku joku sanoo yhtikäs mitää ruokintamallista nii todettakoon että ruoka-ajat vaihtelis aika hurjasti, jos sellaset olis, joten parempi hoitaa homma näin :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886