Oppisopimus vai?

inuliiiini

Olen kohta 20 vuotias nuori nainen enkä ole vieläkään lukenut ammattia itselleni.
Ongelma on siinä että en vain tiedä mitä haluaisin tehdä. Minulla on työpaikka, koska jotainhan on tehtävä kun en koulua käy.
Olen miettinyt että oppisopimus olisi ehkä hyvä vaihtoehto, mutta en tiedä mitä ammatteja oppisopimuksella voi lukea. Nyt kun olen töissä olen kuitenkin tottunut että on rahaa, jos menisin koulunpenkille eläisin taas kelatuella, eikä siitä tulisi mitään kun nyt on autokin ja ei siitäkään haluaisi luopua.

Yläasteen jälkeen kävin vuoden artesaanikoulussa, mikä ei kuitenkaan tuntunut hyvältä. Sen jälkeen kävin kymppiluokan että saisin miettiä mitä tekisin seuraavaksi. Aloitin lähihoitajakoulun, jonka myös äkkiä lopetin koska sairastuin masennukseen, ja nyt en oikein sitten tiedä olisiko sekään minun alani. Olen ollut terve suunnilleen vuoden, ja toivoisin että minulla olisi opiskelupaikka ensi syksynä, ja opin paremmin tekemällä kuin lukemalla.

Olen ollut töissä vuoden nyt kaupassa, viihdyn siellä hyvin mutta en minä sinne halua jäädä.
Tykkään olla ihmisten kanssa, työ saa olla myös fyysistä ja mieluiten EI vuorotyö ja olen tosi luova ja näppärä käsistäni ja monet pitävät minua iloisena ihmisenä, eli mihin työhön teidän mielestä sopisin? Mitä opiskeluvaihtoehtoa suosittelisitte, ja mille allalle. Ehkä tyhmä kysyä ihmisiltä jotka ei minua tunne tai tiedä tätä texitä enempää mutta kaikki ideat otetaan vastaan ja olisin niistä kiitollinen (:

4

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxnncc

      Oppisopimus on ihan hyvä vaihtoehto useammallekin alalle, ja työpäiviltä saa palkkaa, koulupäiviltä maksaa koulu korvausta. Otapa yhteyttä (lähi)kouluun - ja kysele esim. opintosihteeriltä vaihtoehtoja - ehkä sieltä löytyy jotain sopivaa ;)

    • Tässä jotain

      Floristi, puutarha-ala yleensäkin? ( pääset käyttämään luovuuttasi).
      Entä siivoojan työt? (siihen sisältyy asiakaspalvelua, joissakin paikoissa myös aulapalveluemännän tehtäviä, melko itsenäistä ja liikkuvaa työtä).
      Kauneudenhoitoala? ( taas luovuutesi pääsee esille).
      Hotelliala? (esim. vastaanottovirkailija, jos kielitaitoa löytyy).

    • koulutustarkastaja1

      Hei
      Ammatteja joihin voi opiskella oppisopimuksella löytyy melkein 400. Oppisopimus perustuu työsuhteeseen, joten opintojen ajalta saat palkkaa. Työpaikalla sinulle etsitään sopiva ohjaaja jonka kanssa suunnittelet opiskelusi työpaikalla ja oppilaitoksessa.

      Nyt vaan toimeksi!
      Tästä linkistä löytyy perustietoa oppisopimuksesta, ammateista, työpaikoista ja miten niihin haetaan
      https://sites.google.com/site/eoppisopimus/

    • Oppisopimuskessa siis YHDISTÄT opiskelun ja työn. Jos tiedät, mikä ala sinua kiinnostaa niin tuumasta toimeen vain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      338
      1764
    2. Milloin on kaivattusi nimi päivä?

      Otsikossa kysymys. Osumien kautta illaksi viä treffeille 💁💁💁
      Ikävä
      80
      1528
    3. Vanhan Mestarin porttikieltolaiset?

      VM lopettaa ja uutta tulee tilalle. Onnea uudelle yrittäjälle! Tuli vaan tuossa mieleen, että säilyvätkö vanhat porttiki
      Suomussalmi
      37
      1322
    4. Mitä pidät

      Siitä että suhde alkaa pettämisen kautta
      Ikävä
      168
      1200
    5. Alan kyllästyä ihmisiin

      Hyvää yötä ja loppuiltaa. ☀️🥱🌌💤🌃✨🍁👍👎👐🫶🖖🧟‍♀️🫅🏼❄️💫
      Ikävä
      176
      1187
    6. Sofia Virta sanoi totuuden suoraan....

      ....Suomessa ei tarvita Persuja maamme taloutta hoitanaan. Hyvin sanottu.
      Maailman menoa
      355
      1164
    7. Kimmeliin yöksi?

      Sopii minulle, mutta en tiedä sopisiko se sinuun.
      Ikävä
      77
      1151
    8. Machokultti vai tasa-arvoa

      Oikein hyvää päivää kaikki Vedatietäjät ja Hare Krishnat! Tarkoitukseni ei ole provosoida vaan monen pettymyksen jälkeen
      Hindulaisuus
      290
      1072
    9. Venäjän ydinaseet??

      Tuntuvat olevan muutamille jonkinlainen lähes seksuaalinen fantasia ja kierouma. Uskonnollinen (?) fetissi. Niillä sit
      Maailman menoa
      246
      1032
    10. Millon näit kaivattusi viimeksi? Missä??

      saitko vihdoin kerrottua häälle mitä tunnet? Oliko hetki lämmin vai kylmä.
      Ikävä
      31
      944
    Aihe