Messuilla näytti olevan esillä Yamarin 42 joka on tehty Kiinassa(Valmistenumerossa CN, ei FI).
Siistiä työnjälkeä ainekin päällisin puolin katsottuna mutta huomiota kiinnitti VTT:n lätkä jossa valmistajaksi ilmoitettiin Konekesko Oy.
Kiinassahan Konekesko Oy:tä ei ole,mahdollinen kiinalainen tytäryhtiö ei myöskään voi olla Konekesko Oy.
Avainlippu Yamarinille:
http://www.sinivalkoinenvalinta.fi/kategoria/tuotteet/muut-kulkuneuvot/yamarin
Keskon sivulta:
"Yamarin-veneet valmistetaan Suomessa laadukkaista materiaaleista. Kestävällä ja arvostetulla veneellä on myös jälleenmyyntiarvoa vaihtaessasi veneesi suurempaan."
"Avainlippu-alkuperämerkki kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu tuotettu Suomessa.
Merkki antaa kuluttajille mahdollisuuden valita suomalainen vaihtoehto ja vaikuttaa omien ostopäätösten kautta omaan ja muiden ihmisten elämään. Avainlipun käyttöä valvoo Suomalaisen Työn Liitto."
Nyt sitten herää kysymyksiä:
-Pitäisikö Suomalaisen työn liiton valvoa tarkemmin avainlippu-logon käyttöä vai voidaanko kiinalainen työ lukea suomalaiseksi?
-Pitäsikö VTT:n muuttaa käytäntöään lätkiensä suhteen niin että valmistajaksi ei voida merkitä myyjää taikka maahantuojaa?
-Pitäsikö Keskon ilmoittaa että kyse on Kiinassa valmistetusta veneestä eikä mainostaa että on Suomessa tehty?
Vene sinällään voi olla aivan hyvä mutta ei voi välttyä ajatukselta että kuluttajaa pistetään 6-0 joko Keskon,VTT.n taikka Suomalaisen työn liiton toimesta...tai sitten asioista on "sovittu" kaikkien kesken.
Jos tämä on hyväksyttävää toimintaa niin mitä muita kiinalaisia tuotteita nähdään tulevaisuudessa markkinoilla Suomessa "tehtyinä" ?
Kiinalainen Yamarin
50
5325
Vastaukset
- mattivoikkaalta
mielenkiintoinen havainto. kilpeen voidaan merkitä myös markkinoille asettaja, joka tässä tapauksessa konekesko.
tuon kokoisten veneiden tekeminen suomessa ei kannattavaa ja halutaan maksimoidan yhteisen hyvän määrä omassa pussissa teettämällä ko. veneet kiinassa.
toinen hyvinkin epäilyttävä seikka käyttää avainlippua??!! - mattivoikkaalta
kuluttajaahan tässä eniten höynäytetään jokatapauksessa. Yamarin mielletään 100% kotimaiseksi ja nyt myös sille myönnetyn avainlipun myötä tämä uskomus vahvistuu.
Kuluttaja ajattelee ostamalla "kotimaisen" tukeakseen suomalaista jne.
Reilun kaupan mielessä olisi lienee syytä ilmoittaa kuluttajalle selkeästi mikä ko. firman malli teetetään kiinassa ja kuluttajalle antaa tätä kautta valinta, joko äänestää pussila vai tukea suomalaista työtä... - joo tiedossa on ollu
Avainlippu menetti merkityksensä 1982, kun sitä tyrkytettiin mallilla
"onhan tuotteesi 51% suomalaista materiaalia -tai edes suunnittelua? Osta oikeus avainlippuun!"
Tuolloin lennätettiin kaukoitään lentokonelasteittain siniristilipulla olevaa niskalappua paitoihin, puseroihin, klänninkeihin ja kaikkeen honhog-tavaraan. Takaisin ne tuli kontissa 4 viikossa Afrikan kautta T-paidoissa ja ja miesten puvuissa.
Suuret vaateketjut myi niitä kotimaisena kamana. Myytiin jopa valmistaja nimikkeillä, jotka olivat konkurssissa, tai koneet viety ulkomaille.
Olin silloin lehtimies ja kaivoin asiaa. K-ketjun toimitusjohtaja kutsui Katajanokalle kylään. Syötiin Bellevuessa hyvin ja hän käski minun kiinnittää huomiota vaikka kumisaappaisiin ja nahkakenkiin, joihin niitä lippuja laitattaa kilpailevan ketjun maahantuoja.
Kävin ktm:ssä puhumassa siitä. Siellä oli silloin sellainen hurlumhei meininki, että vahtimestari muistaakseni saatteli minut Aleksille ja kiitos käynnistä älä tule enää. Ministeri Ahde eei ottanutkaan vastaan annettua audienssia!
Kirjoitin siitä lehteeni. Sain lähinnä hiljaisuutta.
Tarjosin valmista matskua silloisen A-studion päällikkötoimittajalle. Hän luki sen ja ilmoitti, että "so what?"
Onhan tässä jo 30 vuotta siis menty ajatuksella että kaikki on suomalaista, jos ne maksaa liiton tilille muutaman satasen ja liiton johto saa vielä valmismatkan Kiinaan syömään ankkaa Pekkinkiin. - Soomivene virosta
Aika karkealta kusetukselta haiskahtaa jos tuo on totta.
Onhan noita muitakin "Suomalaisia" veneitä jotka tehdään esimerkiksi Virossa halvalla ja nimetään kovin Suomalaiselta kuulostavalla nimellä. Näissä ei tosin kukaan väitä että vene olisi rakennettu suomessa mutta mielikuva kotimaisesta veneestä yritetään antaa.
Tämä toiminta on kyllä täysin sallittua, valmistusmaan tahallisesti väärin ilmoittaminen ei taida olla... Mahtaisiko olla jopa peruste kaupan purulle??? - oooooooo
nyt sitten uskaltaa kaikki muutkin alkaa tuomaan kinukkiveneitä ja saadaan hinnat putoamaan,,, suomivenetuotanto nyt tottakai hiipuu mutta opetelkoot veistämään vaikka puusta veneitä jollei sossurahat riitä
- ...8ih
tuo on ihan normaali ilmiö tänäpäivänä. Jos ajattelee kodinkoneitakin niin suurimmassa osassa koneiden osat tai jotain osia valmistetaan kiinassa. Sielä kun tuotanto on halpaa ja isot herrat kuorii taas hyvät kermat.
- 11Kruger11
Tarkennan vielä että kyse ei ole nyt hinnasta eikä siitä että joitain osia on valmistettu Kiinassa vaan että koko peli on Kiinassa tehty mutta sitä mainostetaan Suomessa tehtynä, avainlippu merkillä ja VTT:n kilvellä jossa valmistajaksi on merkitty Suomalainen yritys.
Keskon piiloittelun valmistajan suhteen ymmärrän vaikken hyväksy, VTT:n ja Avainlippu-merkin hyödyntämistä en ymmärrä ja sen myötä herää myös kysymys että mitä arvoa moisilla instansseilla enää on.
Eipä taida kiinnostaa näitä jos vain korvausta irtoaa ?
Sivistysmaissa tämmöinen luettaisiin kusetukseksi.
Jokohan kohta suomailainen makkarakin valmistetaan Kiinassa, avainlippu ja Valvira korvausta vastaan takaavat suomalaisuuden.... - Nakkenakuttajaperäme
Vtt:lle kilpien myyminen on kannattavaa bisnestä. Metallilapusta rahastetaan noin 50-150 eur kappale riippuen volyymistä. Jos kiinassa vielä yamarin saa päätä auki niin samalla käyrällä metallilappujen myynti nousee. Miksipä siis kieltäytyä kiinnittämästä kilpiä..
- Raharatkaisee!!
Kilpeen voidaan merkitä valmistaja tai valmistajan edustaja tai markkinoille asettaja
Jotta kuluttaja voisi päättää että tukeeko kiinalaista vai suomalaista niin veneen myyjän tulisi informoida tai kauppakirjoista selkeästi selvitä, että kyseessä on puhtaasti kiinassa tuotettu vene, sen sijaan että pitää syynätä sitä veneen runkonumerosta joka on peräpeilissä. - Eka Elanto
Raharatkaisee!! kirjoitti:
Kilpeen voidaan merkitä valmistaja tai valmistajan edustaja tai markkinoille asettaja
Jotta kuluttaja voisi päättää että tukeeko kiinalaista vai suomalaista niin veneen myyjän tulisi informoida tai kauppakirjoista selkeästi selvitä, että kyseessä on puhtaasti kiinassa tuotettu vene, sen sijaan että pitää syynätä sitä veneen runkonumerosta joka on peräpeilissä.Tollasta ihmisten silmiin pissimistä. Heti lopetan Keskon kaupoissa käymisen. Supermarketit, Citymarketit, sun muut lähikaupat pannaan. Ja kaikki muutkin liikkeet, jotka tekee Keskon kanssa yhteistyötä, esim. hyväksyvät sen Plussakortin!!!
- muty5rwh5
Onhan näitä"kotimaisia" Upon pesukoneita, Rosenlewin kylmäkaappeja, Fiskarsin saksia, Nokian kumisaapasta, Valion jäätelöä ja Marimekon kangasta. Kaikki tehty, Winkulassa tai Kiinassa ja Indonesiassa.
- miumau!=
veneissä identifiointitapa on hieman erilainen, eikä ole määritetty Huvivenedirektiivissä, että valmistajan tms. tyyppikilvessä pitää lukea tuotteen alkuperämaa.
Koneissa, laitteissa, vaatteissahan on yleensä kilvessä, tarrass tms. lause: "Made in xxx Land"
Reilun pelin merkeissä olisi syytä myös venealmistajien ilmoittaa tyyppikilvessä tuotteen alkuperämaa. Säännöt eivät kiellä ilmoittamasta sitä esim CE-kilven yhteydessä. - joo tiedossa on ollu
CE-merkintä (10 §)
• CE-merkinnän tekee koneeseen (laitteen) valmistaja, tai tämän
valtuutettu edustaja.
• CE-merkintä osoittaa koneen täyttävän kaikkien sitä
koskevien direktiivien vaatimukset, jolloin koneen voi
vapaasti myydä tai luovuttaa käyttöön Euroopan
talousalueella.
• CE-merkintä tehdään pysyvästi
koneen (laitteen) valmistajan kilpeen.
Vastaavasti avainlipulla saa "leikkiä" ilman seuraamuksia kuka vain. Samoin monilla "luomu,- kotimainen,- lähiruoka-kuvioilla". "Valmistuttaja: Kesko Oy" tarkoittaa, että pakkaukseen on painettu tuo lause suomeksi ja ruotsiksi. Se tekee siitä monien mielessä kotimaisen.
Saapa jopa käyttää mainoslausetta "viranomaisten hyväksymä" vaikka sellaista ei vaadita, tai ole olemassakaan!
Viimeisimpiä ovat keksinnöt "Pakkaaja: Kesko Hki" ja "Raaka-aineet EU:n alueelta", jolloin EU:ksi lasketaan Israel (hedelmät ja juurekset Kyproksen kautta ja Kesko pakkaa), Grönlanti (Kanadan rannikon kalatuotteet) ja Euroopan Turkki (istanbuliset juurekset made in Europe)! - Kiinasta
Tehdäänkö kaikki yamarin veneet nykyään Kiinassa vai onko kyseessä joku tietty malli?
- Yamarin
Hei!
Yamarin 42 Side Console on ainoa ulkomailla valmistettu mallimme, eli Yamarin-malliston 28 venemallista 27 valmistetaan edelleen Suomessa.
Uusi Yamarin 42 Side Console on Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun muotoilun osaston opiskelijan maisterityö, jonka tavoitteena oli suunnitella nykypäivän vaatimukset täyttävä, mutta kuitenkin edullinen pienvene Yamarin-mallistoon. Ainoastaan itse valmistustyö on suoritettu Kiinassa. Muutoin vene on täysin suomalaista suunnittelua, valmistusprosessia valvotaan suomalaisen yrityksen toimesta paikan päällä ja CE-sertifioinnista vastaa VTT.
Tuija Soikkeli, Konekesko Oy - Made in Finchina
Yamarin kirjoitti:
Hei!
Yamarin 42 Side Console on ainoa ulkomailla valmistettu mallimme, eli Yamarin-malliston 28 venemallista 27 valmistetaan edelleen Suomessa.
Uusi Yamarin 42 Side Console on Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun muotoilun osaston opiskelijan maisterityö, jonka tavoitteena oli suunnitella nykypäivän vaatimukset täyttävä, mutta kuitenkin edullinen pienvene Yamarin-mallistoon. Ainoastaan itse valmistustyö on suoritettu Kiinassa. Muutoin vene on täysin suomalaista suunnittelua, valmistusprosessia valvotaan suomalaisen yrityksen toimesta paikan päällä ja CE-sertifioinnista vastaa VTT.
Tuija Soikkeli, Konekesko Oy"Yamarin 42 Side Console on ainoa ulkomailla valmistettu mallimme".
Näin siis toistaiseksi. Kun pää on avattu, ennen pitkää niitä on useita. Minkälaisia ovat suunnitelmat? - Yamarin
Made in Finchina kirjoitti:
"Yamarin 42 Side Console on ainoa ulkomailla valmistettu mallimme".
Näin siis toistaiseksi. Kun pää on avattu, ennen pitkää niitä on useita. Minkälaisia ovat suunnitelmat?Meillä ei ole suunnitelmia valmistuttaa muita malleja ulkomailla.
Tuija Soikkeli, Konekesko Oy - ähtäri rules
Made in Finchina kirjoitti:
"Yamarin 42 Side Console on ainoa ulkomailla valmistettu mallimme".
Näin siis toistaiseksi. Kun pää on avattu, ennen pitkää niitä on useita. Minkälaisia ovat suunnitelmat?Busterin drivet valmistetaan PUOLASSA ja kohta muutkin jotta yhtiö saadaan tuottamaan edes nollatulosta ... nyt ottaa maksimikapasiteetilla tarvittavan suomesta ja pukkaa työntekijämme pihalle kuukausiksi. Tuskin herrat sitä pitkään tekee kun konttorikin on jo Helsingissä ja kohta kaikki veneet tulee Puolasta. Onneksi täällä tehdään vielä Suomalaisia veneitä kuten Silverit ja Yamarinin Crossit, joille löytyy kyllä osaavia tekijöitä jatkossakin. Tämä on sitä globalisaatiota
- venemiäs.
ähtäri rules kirjoitti:
Busterin drivet valmistetaan PUOLASSA ja kohta muutkin jotta yhtiö saadaan tuottamaan edes nollatulosta ... nyt ottaa maksimikapasiteetilla tarvittavan suomesta ja pukkaa työntekijämme pihalle kuukausiksi. Tuskin herrat sitä pitkään tekee kun konttorikin on jo Helsingissä ja kohta kaikki veneet tulee Puolasta. Onneksi täällä tehdään vielä Suomalaisia veneitä kuten Silverit ja Yamarinin Crossit, joille löytyy kyllä osaavia tekijöitä jatkossakin. Tämä on sitä globalisaatiota
No nuo Drivet ei ole mitenkään "busterin" veneitä, Buster on Fiskarsin tuotemerkki, kuten Drivekin. Ja aika mariginaalituote vielä kysymyksessä. Kuitenkin Fiskars tekee kaikki Busterit vielä Ähtärissä. Paljon vaikuttaa myös tulevaisuudessa se, miten kokoomushallitus onnistuu rappioimaan suomalaisen kilpailukyvyn, kun energian ym. verotus nostetaan järjenvastaiselle tasolle ja samaan aikaan isot energiayhtiöt tahkoavat miljarditulosta.
Kokeilihan Silverkin (silloin vielä omana yhtiönä) rib- veneiden valmistusta virossa, mutta eipä lyönyt leiville...
Tuo on kyllä hieman huolestuttavaa, että kesko on lähtenyt kiina-linjalle; tuskin tulee olemaan viimeinen kiinayamariin. - strastui
venemiäs. kirjoitti:
No nuo Drivet ei ole mitenkään "busterin" veneitä, Buster on Fiskarsin tuotemerkki, kuten Drivekin. Ja aika mariginaalituote vielä kysymyksessä. Kuitenkin Fiskars tekee kaikki Busterit vielä Ähtärissä. Paljon vaikuttaa myös tulevaisuudessa se, miten kokoomushallitus onnistuu rappioimaan suomalaisen kilpailukyvyn, kun energian ym. verotus nostetaan järjenvastaiselle tasolle ja samaan aikaan isot energiayhtiöt tahkoavat miljarditulosta.
Kokeilihan Silverkin (silloin vielä omana yhtiönä) rib- veneiden valmistusta virossa, mutta eipä lyönyt leiville...
Tuo on kyllä hieman huolestuttavaa, että kesko on lähtenyt kiina-linjalle; tuskin tulee olemaan viimeinen kiinayamariin.Kröhöm ... Silvereitä tehdään venäjällä, mutta ne taitavat kaikki jäädä sinne ja kuvio pyörii tullimaksujen vuoksi. Ja tossa aiemmin kun viisasteltiin ettei Drive ole Busterin veneitä niin eiköhän ole kyseessä Fiskarsin Buster Boats jolla on tavaramerkkeinä Buster ja sitten se hirvitys nimeltä Drive. Molemmat perseestä viimeisten Kipparin testien mukaan riippumatta siitä missä on kasattu. virosta tuli Silverin rib venettä, joka kokeiluna pyllähti aika pian. Sääli sillä se olisi voinut olla hyvä vene ... kevyempänä
- 11Kruger11
Yamarin kirjoitti:
Hei!
Yamarin 42 Side Console on ainoa ulkomailla valmistettu mallimme, eli Yamarin-malliston 28 venemallista 27 valmistetaan edelleen Suomessa.
Uusi Yamarin 42 Side Console on Aalto-yliopiston taideteollisen korkeakoulun muotoilun osaston opiskelijan maisterityö, jonka tavoitteena oli suunnitella nykypäivän vaatimukset täyttävä, mutta kuitenkin edullinen pienvene Yamarin-mallistoon. Ainoastaan itse valmistustyö on suoritettu Kiinassa. Muutoin vene on täysin suomalaista suunnittelua, valmistusprosessia valvotaan suomalaisen yrityksen toimesta paikan päällä ja CE-sertifioinnista vastaa VTT.
Tuija Soikkeli, Konekesko OyKiitos vastauksesta mutta jos opiskelija suunnittelee opinäytetyönään jonkun laitteen jota sitten valmistetaan ulkomailla niin epäilen erittäin vahvasti että onko se avainlippumerkin hengen mukainen...Yhtä hyvin joku voisi mainostaa kotimaiseksi venettä jonka tuo ulkomailta koska idea veneen tuomisesta maahan on suomalainen.
Tahtoo siis sanoa että yhden pinenveneen veneen suunnittelu ei tuota jatkuvasti lisä-arvoa kansantaloudelle.
En myöskään ymmärrä miten VTT:n lätkässä valmistajaksi (Ei siis valmistuttajaksi) voi olla merkitty Konekesko Oy, semmoistahan ei voi Kiinassa olla edes olemassa?
Voiko Kesko "valmistaa" mitä vain ja missä vain ja aina suomalaista tavaraa pukkaa?
Valmistuprosessia jos on valvomassa suomalainen yritys paikan päällä (Jokaista venettä) ja VTT:n certifioidessa, niin johan tuossa kulut kasvavat per vene siihen malliin että minä ainekin epäilisin koko touhun mielekkyyttä jos asia näin on.
VTT:hän veloittaa joka lätkästä erikseen ja tavannut myös tehdä pistotarkastuksia valmistajan luona, näin ainekin ennen.
VTT ilmoittaa että ei kilpeä myönnä jos ei pääse kaikilta osin,siis myös tuotannon osalta, valvomaan veneen valmistusta.
http://www.vttexpertservices.fi/service/structuralverifications/boat_buyer_vtt_sign.jsp
Jos ei anna enempään aihetta niin vaihtakaa nyt ihmeessä ainekin tämä lause sivuiltanne johonkin toiseen muotoon:
"Yamarin-veneet valmistetaan Suomessa laadukkaista materiaaleista." - fuck the duck
Made in Finchina kirjoitti:
"Yamarin 42 Side Console on ainoa ulkomailla valmistettu mallimme".
Näin siis toistaiseksi. Kun pää on avattu, ennen pitkää niitä on useita. Minkälaisia ovat suunnitelmat?Messuilla taisi joku sinipaitainen firman mies sanoa että tästä isompia on vaikea kuljettaa Suomeen, eli ilmeisesti se jää tähän.
Ei Kesko varmaankaan halua lähettää sinne muottejaan kopioitaviksi sitten olisi aasia täynnä valmiita kopiopaatteja - `ghfhxghfh
11Kruger11 kirjoitti:
Kiitos vastauksesta mutta jos opiskelija suunnittelee opinäytetyönään jonkun laitteen jota sitten valmistetaan ulkomailla niin epäilen erittäin vahvasti että onko se avainlippumerkin hengen mukainen...Yhtä hyvin joku voisi mainostaa kotimaiseksi venettä jonka tuo ulkomailta koska idea veneen tuomisesta maahan on suomalainen.
Tahtoo siis sanoa että yhden pinenveneen veneen suunnittelu ei tuota jatkuvasti lisä-arvoa kansantaloudelle.
En myöskään ymmärrä miten VTT:n lätkässä valmistajaksi (Ei siis valmistuttajaksi) voi olla merkitty Konekesko Oy, semmoistahan ei voi Kiinassa olla edes olemassa?
Voiko Kesko "valmistaa" mitä vain ja missä vain ja aina suomalaista tavaraa pukkaa?
Valmistuprosessia jos on valvomassa suomalainen yritys paikan päällä (Jokaista venettä) ja VTT:n certifioidessa, niin johan tuossa kulut kasvavat per vene siihen malliin että minä ainekin epäilisin koko touhun mielekkyyttä jos asia näin on.
VTT:hän veloittaa joka lätkästä erikseen ja tavannut myös tehdä pistotarkastuksia valmistajan luona, näin ainekin ennen.
VTT ilmoittaa että ei kilpeä myönnä jos ei pääse kaikilta osin,siis myös tuotannon osalta, valvomaan veneen valmistusta.
http://www.vttexpertservices.fi/service/structuralverifications/boat_buyer_vtt_sign.jsp
Jos ei anna enempään aihetta niin vaihtakaa nyt ihmeessä ainekin tämä lause sivuiltanne johonkin toiseen muotoon:
"Yamarin-veneet valmistetaan Suomessa laadukkaista materiaaleista."en oikein usko, että vtt valvoo veneen tuotantoa kinuskissa
http://venenetti.fi/venemessut2012/yamarin-42-sc-vaihtelunhaluisille
yamarin vaihtelunhaluisille, tarkoittaako vaihtelunhaluinen tässä yhteydessä valmistusmaan vaihtelua - fgdfgdfg
fuck the duck kirjoitti:
Messuilla taisi joku sinipaitainen firman mies sanoa että tästä isompia on vaikea kuljettaa Suomeen, eli ilmeisesti se jää tähän.
Ei Kesko varmaankaan halua lähettää sinne muottejaan kopioitaviksi sitten olisi aasia täynnä valmiita kopiopaattejakontin mitat sanelee aika pitkälle, 2.35 m pystyy tuomaan joka kattaa aika suuren osan pienveneitä
- venemiäs.
strastui kirjoitti:
Kröhöm ... Silvereitä tehdään venäjällä, mutta ne taitavat kaikki jäädä sinne ja kuvio pyörii tullimaksujen vuoksi. Ja tossa aiemmin kun viisasteltiin ettei Drive ole Busterin veneitä niin eiköhän ole kyseessä Fiskarsin Buster Boats jolla on tavaramerkkeinä Buster ja sitten se hirvitys nimeltä Drive. Molemmat perseestä viimeisten Kipparin testien mukaan riippumatta siitä missä on kasattu. virosta tuli Silverin rib venettä, joka kokeiluna pyllähti aika pian. Sääli sillä se olisi voinut olla hyvä vene ... kevyempänä
Niinhän niitä tehdään, eikä siitä tässä ollutkaan kysymys. Ja olisihan niitä muitakin hyviä veneitä, jos vaan olisivat ollet hyviä, se Silverin rib yritelmä vaan oli p..ka, olisiko kymmentä enempää myyty ja ilmat ei vaan tahtonu pysyä ponttooneissa. Kipparin testi osoittaa sen, että Yamarin taitaa oikeasti olla hyvä, luulen ettei Lx:kään huono ole, mutta ei näköjään hyväkään. Drive vaan taitaa olla ainakin tuossa kokoluokassa aika kehno, paremmin toimiva pohja voisi pelastaa jotain, mutta ahdas mikä ahdas, vähän kuin Silver fox. Isommissa olisi mielenkiintoista nähdä vertailu, Driven 56 ja 66 kuitenkin jo silmällä näyttäisi paremmilta.
No takaisin kiinailmiöön, tuskin laatu paljon häviää länsimaisille, olihan se SeaRay:n kiinanmalli kuulemma ihan asia peli. Saas nähä mitä sieltä vielä tulee. - Venemies
venemiäs. kirjoitti:
Niinhän niitä tehdään, eikä siitä tässä ollutkaan kysymys. Ja olisihan niitä muitakin hyviä veneitä, jos vaan olisivat ollet hyviä, se Silverin rib yritelmä vaan oli p..ka, olisiko kymmentä enempää myyty ja ilmat ei vaan tahtonu pysyä ponttooneissa. Kipparin testi osoittaa sen, että Yamarin taitaa oikeasti olla hyvä, luulen ettei Lx:kään huono ole, mutta ei näköjään hyväkään. Drive vaan taitaa olla ainakin tuossa kokoluokassa aika kehno, paremmin toimiva pohja voisi pelastaa jotain, mutta ahdas mikä ahdas, vähän kuin Silver fox. Isommissa olisi mielenkiintoista nähdä vertailu, Driven 56 ja 66 kuitenkin jo silmällä näyttäisi paremmilta.
No takaisin kiinailmiöön, tuskin laatu paljon häviää länsimaisille, olihan se SeaRay:n kiinanmalli kuulemma ihan asia peli. Saas nähä mitä sieltä vielä tulee.Silverit tehdään Suomessa, paikassa nimeltään Ähtäri. Ainakin viimeksi kun katoin karttaa niin se löytty Suomesta
- Kiinalainen
Kiinassa pystytään kasaamaan elektroniikkaa, puhelimia yms. mutta kiinalaisella veneellä en kyllä lähtisi mihinkään.
Ei ole juuri apua vaikka olisi suomalaiset valvomassa. - Koska tulee kopio
Kuinkahan kauan muuten kestää ennen kuin kiinalaiset ovat kopioineet tuon Yamarinin mallin, ehtiikö seuraaville venemessuille?
- lhflhfff
http://www.alibaba.com/product-gs/200391091/Fishing_boat_with_length_4_96m.html
http://boatfactory.en.alibaba.com/productshowimg/252633999-200418105/5_80_fishing_boat_with_CE.html
alibabaaan hakua, löytyy jo useampia liki identtisiä kopioita yamarin veneistä ja vastaavista. Ehkä suomalainen valmistaja on ajatellut, että väistämättä tuotteet tullaan kopioimaan ja on vienyt valmistuksen kiinaan. Valitettava seikka, mutta nyt suomalaisten tulisi äänestää valitsemalla vain suomessa tehtyjä veneitä, jotta tuetaan aitoa suomalaista työtä ja yhteiskuntaa.
Kaikki on kopioitavissa, mutta kiinalaisella veneellä en lähtisi laiturin nokkaa pidemmälle.. - tsonkki
ovathan kiinalaiset vanhaa merenkulkukansaa...
mikä ihme huviveneiden mekaanisessa valmistuksessa olisi niin ylitsepääsemätöntä etteikö sitä pystyttäisi muualla kuin pohjolassa tarkoituksenmukaisesti tekemään? arvokkaiden piensarjaveneiden kohdalla kokonpanon siirtäminen voi toki olla haastavampaa.
eihän veneiden valmistaminen poikkea muusta kokoonpano-valmistamisesta, jossa suunnittelun osuus on merkittävä.
kokonaan toinen asia on ettei kai Konekesko niitä veneitä Kiinassa valmistuta vaan alihankkija.- Sulovileninveli
Olipa tehty vaikka Mongoliassa niin ottaisin joka tapauksessa 46:n tai jonkun oikean Yamarinin, näin messuilla 42:n ja se oli aika härvelin oloinen liikutettavine pulpeteineen ja vielä ruma kuin perkele. Ei sillä ole paskaakaan väliä onko tehty Kiinassa, varmaan paremmin tehty kuin iso osa Suomessa valmistetuista. Luulisi jonkun katsovan tehtaalla laadun ennenkuin ne kuskataan junalla Siperian läpi Suomeen asti, tai laivataan. Luulisi riskien olevan lähinnä kuljetusvaurioiden pualella.
- Kiinamalli
Onhan noita esimerkkejä kiinassa valmistetuista tuotteista, jonkun tankkerin hitsaussaumojakin korjailtiin suomessa kun alkoivat repeilemään uutuuttaan... Tuo on vain yksi esimerkki.
Ei veneen tarvitse olla pohjoismaissa valmistettu vaan laadukas ja esimerkiksi sertifikaattien aitouteen on voitava luottaa, luottaisitko kiinalaiseen sertifikaattiin?
Aika yleisesti tekevät ensin hienon näytekappaleen ja kun tuotanto lähtee käyntiin niin onkin helppo oikoa...
Mahtaako muuten tuon Yamarinin kiinamallin hinta olla kiinamallille sopivalla tasolla (-50% tai jopa alle) vai onko linjassa muiden saman merkin mallien kanssa? - tsonkki
Kiinamalli kirjoitti:
Onhan noita esimerkkejä kiinassa valmistetuista tuotteista, jonkun tankkerin hitsaussaumojakin korjailtiin suomessa kun alkoivat repeilemään uutuuttaan... Tuo on vain yksi esimerkki.
Ei veneen tarvitse olla pohjoismaissa valmistettu vaan laadukas ja esimerkiksi sertifikaattien aitouteen on voitava luottaa, luottaisitko kiinalaiseen sertifikaattiin?
Aika yleisesti tekevät ensin hienon näytekappaleen ja kun tuotanto lähtee käyntiin niin onkin helppo oikoa...
Mahtaako muuten tuon Yamarinin kiinamallin hinta olla kiinamallille sopivalla tasolla (-50% tai jopa alle) vai onko linjassa muiden saman merkin mallien kanssa?Totta on että vahva läsnäolo laadunvarmistamiseksi on enemmän kuin suotavaa,
Mutta väitätkö tosissasi että maailman laajimman laivanrakennusteollisuuden omaavassa maassa ei tehdä kuin sutta?
"Vuoden 2010 ensi puoliskolla Kiinan osuus maailman laivanrakennuskapasiteetista nousi 41 prosenttiin".
"Yhdysvaltain merisota-akatemia on perustanut Kiinan merenkulkututkimusyksikön, jonka ensimmäinen tutkimus käsittelee maan laivanrakennusteollisuutta".
Kiinanmallin hinnoittelusta....eiväthän kuluttajahinnat suinkaan määräydy sen mukaan josko valmistuskustannuksissa onnistutaan säästämään...
- Aalto Yliopisto
Paljon kirjotellaan kaikenlaista mutu tuntumalla. Yamarin mainitsee veneen valmistysmaan, avain lippua ei veneessä kyäytetty, jos jotain käytettiin niin se oli uusi merkki suunniteltu suomessa.Merkki tulee avain lippifirmalta.
- Aalto Yliopisto
Laatu on todella hyvää. koko vene on täysin käsin laminotu kankaista. E i ole tehty mistää pienistä lasikuidun pätkistä, niinkuin ruskulaminointi toteutetaan.
- ai jaa
Aalto Yliopisto kirjoitti:
Laatu on todella hyvää. koko vene on täysin käsin laminotu kankaista. E i ole tehty mistää pienistä lasikuidun pätkistä, niinkuin ruskulaminointi toteutetaan.
Onkos herra aallon mielestä sitten kaikki Suomessa laminoidut veneet paskaa kun tunnut vähättelevän ruiskulaminaattia, taidatpa puhua tietämättömyyden syvällä rintaäänellä.
- vaktat pöytään
No tässä on monta monessa. Kiinasta saa hyvää ja huonoa, ihan mitä osaa ostaa. Jos Kiinassa haluaa myydä, kannattaa siellä myös tehdä. Oppii maan tavoille ja saa good-williä eri portaissa. Kustannushyötyä saa jonkin verran, mutta kun yhteiskunta siellä ponnistelee paremmalle tasolle työoloissa, turvallisuudessa ja ympäristöasioissa ja talous samalla kasvaa koko ajan niin inflaatio on todella nopeaa. Isojen pomojen liksat on siellä jo pitkään olleet suuremmat kuin täällä ja alimman portaan kokonaiskustannus on monta vuotta kasvanut keskimäärin 20%. Jos nyt arvailemaan rupeaisi niin, että hihat paukkuu niin Yamarin 42:n hinta on noin 5 keur eli se tehdään noin kahdella ja puolella tonnilla. Sen hinta on tietenkin ihan linjassa muiden Yamarinien kanssa ja Suomessa tehtynä veneeseen menevän työn osuus olisi ehkä 1-1,5 keur. Aina vaan villimmäksi menee, mutta Kiinassa vastaavan työn kaikkine kommelluksineen tekee ehkä 300-400 Eurolla. Kustannusetu Kiinassa tekemisestä kuljetuksen jälkeen on tonnin luokkaa 5 tonnin tuotteessa. Ihan merkittävä tekijän näkökulmasta, mutta toisaalta vene seisoo kuljetuksessa pari kuukautta ja sitä sun tätä eli en nyt sitten tiedä onko niin kriittisestä asiasta kyse Suomen tai edes pohjoismaiden markkinoiden osalta... isommat markkinat on sitten toinen asia ja sehän on vaan plussaa jos vientiä saataisiin lisää. No, Kesko varmaan korjaa virheet tästä spekuloinnista:-P
Jos vene on tosiaan käsinlaminoitu niin vertailu menee uusiksi. Markkinointi yleensä lienee täsmällisyydessään korkeintaan tämän palstan tasolla. Tsemppiä meille kaikille! - tammenlehvä
"on epä-isänmaallista ostaa duopolin edustamia, mitä tahansa, tuotteita"
kotimaisten, pienten markkinoiden dilemma; hyvät tuotteet päätyvät lopulta merkitsevän duopolin jakeluun. - veritailun vuoksi
Ei tuo Yamarin ole merkittävästi muita halvempi.
Kaksikuorinen Suomi 440 RDL (http://www.suomi-veneet.fi/tuotteet.php?ryhma=15) maksaa 4250 euroa. Yamarin 42 SC (http://www.yamarin.com/fi/veneet/42-Side-Console/Produc tId/1674) maksaa 5290 euroa.
Pakettihinta Yamarin 42 Side Console Yamaha F25 DETL on 10 365 €.
Pakettihinta Yamarin 44 Side Console Yamaha F40 FETL on 10 840 €. - r0259
Tehdään vastaavia käsinlaminoitua veneitä Suomessakin mutta hinta ilman konetta 5,4 tonnia ja koneen kanssa yli kympän. mm. särki 440.
- sulo vilenin veli
Jos ei ole varaa ostaa kunnollista Suomessa tehtyä Yamarinia niin ottaa sitten vaikka Suvin joissa taitaa olla samat rungot, ainakin siltä näyttää.
Itsellä on sellainen järvellä ja naapurilla vastaava Yamarin ja rungot on kuin kaksi marjaa. On jumalattoman hyvä ja huoleton peli
- hörps
http://venenetti.fi/i/files/mediagallery/2012/6/4/198831/w578_d4d24cce-ca70-497d-864c-dda7df3bb9ab.jpg
Mitä veikkaatte? Onko kahdella miehellä tai yhdellä miehellä keinutettaessa "lisää vain vesi"-tilanne lähellä? - Virheellistä inffoa
Kallistuskuva on aika provosoitu. kone käännetty samaan suuntaan, veto päällä ja akkukin on samalla puolella. Koehenkilö on reilusti yli 180 pitkä ja roikkuen siirtää yläpainoa sivummalle. Kallistustestit suorittaa VTT ja veneellä on tietty kallistus kulma täydellä kuormalla, jolloin kaikki veneen henkilöt ovat samalla laidalla. Tällöin vene ei saa kallistua liikaa, muutoin henkilömäärää vähennetään veneen tyyppikilvestä tai kantavuutta pitää lisätä. Tämäkin vene on 4 hengen testit suorittanut ja läpäissyt ne. Provosoidulla kuvalla kallistuminen on saatu lähes samansuureksi kuin 4 hengen kuormalla.
- pikku pulju
Onko virheellistä infoa? En oikein yhdy tohon provosointi ajatukseen.Tässä muutama vastakysymys:
- Eikö 180 cm pitkä henkilö saa käyttää venettä?
- Ei hän nyt paljoa roiku, kyllä allkokossa sitä voi roikkua enempikin vahingossa?
- Pitääkö tässä veneessä kääntää kone toiseen suuntaan jos liikkuu lähellä laitaa?
- Pitääkö muistaa kummalla puolella akku on kun liikkuu veneessä?
- Ei näytä siltä että veto on päällä, kone on kyllä käynnissä, muttei ole mitään aallonmuodostumista keulasta. Ei ainakaan niin paljon setoa että se kampeaisi venettä paljoa.
Pienet veneet ovat usein kiikkeriä, se kuuluu niiden ominaisuuteen jos on kapea runko, turha sitä on ihmetellä suuntaan tai toiseen. VTT on varmaan testannut veneen ihan reilusti, joten se vastaa sitä mitä ton kokoiselta veneeltä voi odottaa. - juu-
pikku pulju kirjoitti:
Onko virheellistä infoa? En oikein yhdy tohon provosointi ajatukseen.Tässä muutama vastakysymys:
- Eikö 180 cm pitkä henkilö saa käyttää venettä?
- Ei hän nyt paljoa roiku, kyllä allkokossa sitä voi roikkua enempikin vahingossa?
- Pitääkö tässä veneessä kääntää kone toiseen suuntaan jos liikkuu lähellä laitaa?
- Pitääkö muistaa kummalla puolella akku on kun liikkuu veneessä?
- Ei näytä siltä että veto on päällä, kone on kyllä käynnissä, muttei ole mitään aallonmuodostumista keulasta. Ei ainakaan niin paljon setoa että se kampeaisi venettä paljoa.
Pienet veneet ovat usein kiikkeriä, se kuuluu niiden ominaisuuteen jos on kapea runko, turha sitä on ihmetellä suuntaan tai toiseen. VTT on varmaan testannut veneen ihan reilusti, joten se vastaa sitä mitä ton kokoiselta veneeltä voi odottaa.Eikös tuo Yamarin ole samassa luokassa, soutuveneiden kanssa ja tehty pikku vesille tai pienelle kuormalle.
Ei minustakaan kuva näytä kovin provosoidulle. Veneessä näyttäisi olevan penkit veneen vasemmalla laidalla, joten laidassa istuva matkustaja lisännee kallistumista. http://www.yamarin.com/Global/Mallisto/42 side console/42_side_console_5_1300x740.jpg - 5+18
Tässä toinen "provosoittu" kallistuskuva:
http://venenetti.fi/i/files/mediagallery/2012/8/20/199986/w578_09c9a639-d078-49f5-b3bb-b1c4b5ff5106.jpg
- Kirjoittajan vapaus
Antaa Norjalainen kirjoittaja vähän eri kuvan veneestä kuin Suomalainen.
http://www.klikk.no/motor/baat/article761770.ece . En tiedä onko Norjalainen jättänyt ennakkoluulot kotiin ja testannut oikeasti vai onko kansakuntien ero vain niin suuri. Kiti Westerback on tainnut kirjoittaa enemmän omia ajtukia kuin faktaa.- lehtiä lukenut
Pikemminkin näyttäisi siltä, ettei toi norski neiti halua edes hirvästi ottaa kantaa ja verrata hintoja oikeasti. Tapa nuoleskella sekin.
Näytti sekin silti moittivan venettä kiikkeräksi ja pientä parannusta toivoisi joihinkin pikkuasioihin.
Tästä syystä diggaan kotimaisia lehtiä enemmän, koska niissä sentään joskus uskalletaan sanoa suoraan mikä mättää, eikä vaan kaunistella asioita.
- venemörssi
Niin, jokohan lähti hakkilasta puhelu lepikon suuntaan, jossa soiteltiin ihna vaan kuulumisia ja jossain vaiheessa juttu kääntyi siihen, kuinka erikoislehtienkin rahavirrassta iso osa tulee kuitenkin mainostajilta ja blaa blaa blaa...
- Säästäen sontaa
Uskomaton ketju! Lähinnä sen takia, että suomalainen "laatu" olisi jotenkin ylivoimaista vs. muualla tehtyyn.
Suunnatonta paskaa laadussa varsinkin Yamariinien kohdalla. Pohjat halkeaa, outoja valintoja heloissa ja valmistajan mielestä vesi kulkee ylöspäin, jne.
Myös muissa kotimaisissa veneenvalmistajissa on samoja ongelmia.
Sähkö on myös uusi ja ihmeellinen asia suomalaisissa veneissä, vedot miten sattuu ja laatu on lähinnä neuvostoliiton tasolla.
Turha puhua kotimaisesta ylivertaisuudesta veneteollisuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538253- 614541
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404313Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423430Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353423Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383338- 483113
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422851- 492614