jyrsiä asiaa! kaikki vastaa (:

ella

Moikka kaikki !

Tahtoisin hirveästi jonkin jyrsiän.Perheellämmä on koira ja kissa jo joten onko mahdollista ottaa jyrsiää ? Olen 13-vuotias tyttö ja eläin olisi minu.Toki vanhempani auttaisivat tarpeen tullen.Tämä ei ole mikään hetken mielijohde,vaan monen vuoden vastuu ja olen jo monta vuotta toivonut jyrsiää.Elikkä sellainen eläin mikä sopii nuorelle tytölle jolla on muutaman kerran viikossa harrastuksia ja perheellä on kissa ja koira.Laittakaa viestiä jos on ideoita mikä eläin sopisi :) kiitos kaikille vastanneille ! t.ella

7

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yhditsykset vieläkin
    • Rattus_

      No, Jos tykkäät älykkäistä eläimistä, niin ehdotan kesyrottaa. Ne oppii melkein yhtä helposti kuin koirat, jos niitä jaksaa "kouluttaa". Ne voivat tulla luokse kun niitä kutsutaan. Itselläni on rottia, ja olen tyytyväinen!! Rakkaat rottani pääsevät kesäisin olkapäällä ulos (tietenkin siis jos on tarpeeksi lämmintä). ja myös kahlailemaan virkistävään veteen muovilaatikkoon :) Itse olen harrastanut rottia 4 vuotta ja en ikinä antaisi rottiani pois !!

    • kanikanikani

      Onhan valinnanvaraa paljonkin:) Itse suosittelen marsua tai kania.Elävät pitkään ovat seurallisempia kuin pienet jyrsijät.(kani ei kuulu jyrsijöihin vaikka usein niin luokitellaan)Hamsteri on ihan kiva mutta itselläni kun on kaneja ja hamsteri,niin kyllä ne kanit voittaa!Voit hyvin ottaa koirasta ja kissasta huolimatta,kunhan muistat ettet anna muiden eläinten häiritä kaniasi.Voit pitää sitä jossakin sopivassa tilassa mihin koira ja kissa eivät pääse.Kani kuitenkin tarvitsee enemmän seuraa ja liikuntaa,joten sitä täytyy vahtia jollei ole sopivaa huonetta mihin sen voi laskea juoksemaan.Usein kania hankkiessa olisi hyvä muistaa että sillä olisi toinen kani seuranaan,varsinkin jos et ehdi joka ilta olla sen kanssa paljon.

    • 17-vuotias

      Miksi hamsterien ilta-aktiivisuus nähdään huonona puolena ja samaten se että ne ovat erakkoja?
      Meillä on ollut kaneja ja marsuja mutta hamsterit ovat mun juttu :) Päivällä voi olla hyvin mielin koulussa kun tietää hamsterin nukkuvan ja se että hamsteri ei kaipaa lajitoverin seuraa ei tarkoita sitä etteikö se tippaakaan välittäisi sinusta. Oma hamsteri on hereillä kun tulen koulusta ja muutenkin tulee lasin taakse katselemaan mitä oikein puuhailen. Tietenkään niiltä ei voi odottaa samanlaista kiintymystä ja sen ilmaisemista kuten koiralta, koska hamsterilla ei ole ollut tarvetta osoittaa hellyyttä ja kiintymystä toista hamsteria kohtaan muuten kuin pentuna.
      Puhun siis syyrialaisesta :)

    • harkitse asiaa! :)

      Jyrsijä kirjoitetaan kahdella jiillä :)

      En ottaisi sinuna jyrsijää, sillä koirat ja kissat ovat äkkiä sen kimpussa. Koiran tarkka hajuaisti varsinkin erottaa pienen tuholaisen nopeasti ja taitava koira osaa varmasti myös avata/kaataa pikkulemmikin terraarion/häkin. Lisäksi jatkuva vaarantunne aiheuttaa jyrsijöille stressiä, joka vähentää niitten elinikää.

      Ehkäpä isokokoisempi kani olisi parempi? Se pystyy jo pitämään puoliaan isompien lemmikkien kanssa, toki sitäkin pitää jatkuvasti valvoa. Varsinkin kun kanin päästää jaloittelemaan vapaana, kannattaa koira ja kissa eristää muualle jollei niitä ole totutettu kunnolla toisiinsa.

      Jyrsijöitä ei voi totuttaa koiriin/kissoihin, toisin kuin kanin kohdalla se saattaa olle mahdollista.

    • äöööö

      Voit ihan hyvin ottaa jonkun jyrsijän, vaikka teillä onkin kissa ja koira. Meidän saksanpaimen koira tulee hyvin juttuun kanejemme kanssa ja hamstereita se tykkää seurailla dunan vieressä. Hamsterit puolestaan tulevat katselemaan koiraa dunan reunalle.

      Hamsterit ovat kivoja, huono puoli vaan on, että ne ovat yöeläimiä. Kaikki hamsterit ovat silti eriaikoihin hereillä. Meidän tyttöhamsteri on hereillä tosi usein päivisinkin, mutta poika hamsteri taas heräilee vasta 11 illalla.

    • Höpönpöpön

      Meilläkin on marsuja ja hamstereita vaikka omistamme koiran ja kolme kissaa, eikä mitään muuta ongelmaa kuin se että koira rupeaa kiusaamaan marsujamme haukkumalla niitä jos jätetään kahdestansa yksin, tähän auttaa onneksi pelkkä oven sulkeminen :)
      Kissojen kanssa ei mitään ongelmaa, ne saavat olla hamsterin kanssa samassa huoneessa valvomattakin koska hamsterilla on terraario(raskas, ei saa kaadettua/siirrettyä) ja siinä on tukeva tiheäverkkoinen kansi (kissa ei saa kantta pois paikoiltansa eikä koukittua hamsteria verkon reikien läpi.
      Jyrsijät ei stressaa koska ne eivät osaa vielä pelätä petoja, pänivastoin meillä marsut ja hamsteri tuntuvat haluavan tehdä paljonkin tuttavuutta kissojemme kanssa.
      Se että omistaa koiran tai/ja kissan ei ole este jyrsijälle koska ovet on onneksi keksitty :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe