Nukahtaminen pelottaa

Sweet Dreams

Varsinkin viime aikoina nukkumaan mennessä ,vähän ennen kuin nukahdan tunnen ,että vajoan jonnekkin oikein syvälle ja pimeään ja säikähdän ja säpsähdän hereille ja sydän hakkaa vimmatusti.Tämmöistä saattaa tapahtua montakin kertaa peräkkäin,ennen kuin saan normaalin nukahtamisen.Nyt on alkanut pelottaan tuo nukkumaan meno ja nukahtaminen.Onko vastaavanlaisia kokemuksia kenelläkään ja mitä ihmettä tuo on?

30

4380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!

      tuo yleensä helpottaa viimeistään siinä 30 vuoden iässä.

    • Sweet Dreams1

      Ai jaa,mut kun tuota ikää on jo kertynyt liki 46 v,ja on hiljattain vasta alkanut : / huomasin jälkeen päin ,että aiheesta on jo keskusteltu eli kait se sitten on tuota unihalvausta.

      • Viljo_83

        Kyse ei voi olla unihalvauksesta jos tuo tapahtuu ennen tai heti nukahtamisen jälkeen. Unihalvaus on unihäiriö jossa heräät rem-unen aikana ainakin valtaoksin halvaantuneena ja todellisuus ja rem-uni menee sekasin. Tuosta syystä unihalvauksesssa ei pysty liikkumaan ja näkee omituisia joskus jopa pelottavia asioita esim luulee että huoneessa on joku ja niin eespäin. Ensimmäinen rem-vaihe alkaa noin 90min nukahtamisen jälkeen.


      • tsemppiä :)

        Hei, jos olet nainen.. luin että vaihdevuosien alkaessa saattaa tulla univaikeuksia, joskus merkittäviäkin - ja niiden mukana voi tulla esim. paniikkihäiriö, jossa vähän samankaltaisia juttuja.


      • Taija888
        Viljo_83 kirjoitti:

        Kyse ei voi olla unihalvauksesta jos tuo tapahtuu ennen tai heti nukahtamisen jälkeen. Unihalvaus on unihäiriö jossa heräät rem-unen aikana ainakin valtaoksin halvaantuneena ja todellisuus ja rem-uni menee sekasin. Tuosta syystä unihalvauksesssa ei pysty liikkumaan ja näkee omituisia joskus jopa pelottavia asioita esim luulee että huoneessa on joku ja niin eespäin. Ensimmäinen rem-vaihe alkaa noin 90min nukahtamisen jälkeen.

        Unihalvaus voi kyllä alkaa ihan melkein heti nukahtamisen jälkeenkin. Itsellä usein alkaa niin, että en ole vielä edes unessa kunnolla ja esim. näen ympärilleni, mutta päässäni alkaa kuulua sietämätöntä ääntä ja silloin tiedän että se alkaa taas. En pysty liikkumaan ja tulee aivan hirveitä kipuja. Usein tuntuu kuin joku kiskoisi kieltä ulos suusta tms. Ja ajattelen vain, että mun on pakko saada itseni hereille, mutta ei se onnistu. Samalla tulee aivan hirveä paniikki ja pelkotila, vaikka tiedänkin että halvaus menee pian ohi. Pahinta on hahmot, joita liikkuu ympärilläni ja ne ovat aina uhkaavia ja pahoja.

        Kerran kun taas makasin unihalvaustilassa, tuntui kuin joku olisi vetänyt peiton pois päältäni, olin aivan paniikissa. Makasin vain ja yhtäkkiä kuulin pahansuopaa naurua, joka oli niin korkeaa että sattui korviin. Tunsin jonkun pahan liikkuvan lähellä ja näin taas tumman hahmon oven suussa (muualle en nähnyt). sitten heräsin ja kaikki oli ohi. Mutta kasvoni olivat kyynelistä märät ja sydän hakkasi hurjasti ja iholla tuntui vieläkin kosketus kun peittoa vedettiin pois. Toki peitto oli päälläni ja huoneessa ei ketään.

        Joku ehkä nyt ajattelee että olen hullu tai keksin omasta päästäni näitä juttuja. Mutta se joka kerran elämässä on saanut unihalvauksen ja esim. nähnyt samalla hahmoja tai tuntenut paniikin joka valtaa ihmisen silloin, kun ei pysty liikkumaan, mutta näkee ja tuntee asioita, niin tietää ettei se ole pilaa. Unihalvauskohtaukset on todella kamalia ja vielä sekin kun ei tiedä mistä ne tulee. Sitä olen miettinyt, että miten niihin aina liittyy se pahan läsnäolon tunne, ainakin minulla. Aluksihan luulin, että minä oikeasti olin pirun riivaama, humonoidien kaappaama tai hulluksi tullut. Vasta kun kerran uskalsin ottaa asian puheeksi töissä, niin työkaverini sanoi, että hänen siskonsa sai myös näitä halvauskohtauksia ja etsin lisää tietoa asiasta. Vaarallsiahan nuo kohtaukset eivät ole.

        Nyt en ole vähään aikaan saanut unihalvausta, opiskeluaikoina niitä tuli lähes joka yö ja montakin kertaa. Ja minulla ne alkavat aina kovalla äänellä ja jo heti silloin tiedän, että nyt vain pitäisi havahduttaa itsensä hereille, mutta ei se onnistu. On omituinen tunne kun pystyy ajattelemaan aivan kuin valveilla ja esim. jos silmät on auki niin näkee vaikka herätyskellon viisareiden liikkeen ja tietää paljon kello on, mutta silti on unessa. Se on todella hurjan tuntuista. ehkäpä monet kummitustarinat ovatkin olleet unihalvauksen aiheuttamia näkyjä :)


    • Näitä pohjattomaan tyhjyyteen putoamisunia näin vielä, tai ne tulivat vasta kun olin yli 60v. Tosi karmeita, Juuri kun yritti nukahtaa, vapaa pudotus alkoi.

      Kävivät oikein 'pumpun' päälle. Tressitilanne oli niin vahva pahimmillaan, että oli käytävä suihkussa kun hikoilin pyjaman märäksi.
      Opin keskittymään visuaaliseen auringon valoon - aivoni hyväksyivät tämän huijauksen ja putoamisen tunteet loppuivat.

    • Sweet Dreams2

      Juu,enpä mene itsekkään takuuseen mitä tuo on.Äskenkin heräsin tai havahduin omaan huutooni juuri kun olin nukahtamaisillani ja olin vajoamassa jonnekkin ja sydän jyskytti vimmatusti.Voiskohan sit olla jotain paniikkihäiriötä tms. Todella rasittavaa,kun unet jää aina kesken ja väsyttää tietty koko ajan.Parin viinilasillisen jälkeen saan kyllä hyvin unen eikä tällaista tapahdu.En kylläkään haluaisi sitä viiniäkään joka ilta juoda enkä totutella siihen.

    • hum hum hum hum

      Eikös, jos tuolla tavalla tapahtuu, on jotenkin liian valppaana, tarkkailee jollain tavalla tilaansa?

      Itselläni on tuon kaltaista, jos yritän mennä nukkumaan liian virkeänä. Nykyään menenkin nukkumaan vasta, kun alkaa väsyttämään ja sängyssäkin luen jotain niin pitkään, että olen aivan simahtamispisteessä. Lisäksi laitan jotain musiikkia uniajastimella 30-60 minuutiksi taustalle. Toimii itselläni. Nukun tällä tavalla yleensä hyvin.

      Lisäksi ravinto vaikuttaa selvästi omaan nukkumiseeni.

      • hum hum hum hum

        Ravinnosta tuli mieleen, että itselleni ei ainakaan sovi mm. banaani, eikä kyllä oikeastaan mikään hiilihydraatti (riisi, peruna, leipä...) yksinään ennen nukkumaanmenoa. Tulee täysin kurja yö. Nukun kuin toinen silmä auki. Juustoa, kananmunaa tai lihaa ennen sänkyynmenoa, niin nukun hyvin. Ehkä hieman hunajaa perään vielä.


    • Mm. näillä pohjattomaan tyhjyyteen putoamistuntemuksilla on taipumus tulla uudelleen nukahtamistapahtumaan.
      Sen voi estää siedättämällä tapahtuma psyykkisen rekonstruaation avulla eli sallitaan valvetilassa tietoisesti tapahtua tuo putoaminen.
      "Kylmiltään" tuo ei käy, mutta meditaatiotekniikalla hakeudutaan sellaiselle aivotaajuusalueelle, jossa omaa piilotajuntaa voi muokata.

      Kun harjoittelet tarpeeksi - sinähän kellut tietoisesti pelkän tyhjyyden päällä hyvin rentoutuneessa tilassa.
      Näin nähtynä "putoajan" aivoissa on vastine tuolle tapahtumalle. Siihen voi näemmä vaikuttaa, siedättää ongelma mäkeen.

      Näissä kokeiluissa vastuu on tietenkin 'omatreenarin' omalla alueella. Eivätpä ole tahattomat 'putoamisetkaan' toistuneet. Koin ne erittäin vaarallisiksi sydämen toiminnalle.

      Toivo Lång
      Inkeroinen.

    • Sweet Dreams

      Viime yönä heräsin ,kävin vessassa ja kun olin taas nukahtamaisillani niin vajosin ja sydän muljahti rajusti.Säikähdin tietty.Nämä vajoamiset ovat kuitenkin sen verran pelottavia ,että vaikka ne tajuaa tapahtuvan niin ei uskalla mennä siihen mukaan vajoamistilanteeseen,vaan havahduttaa itsensä hereille.

    • tsuhuri

      Minulle tulee noita joskus, kun on niskat jumissa. Ei kaiketi veri kierrä kunnolla, joten uni jää pinnalliseksi.

    • unet-on 1231

      Itsellä samanlaisia "paniikkikohtauksia" kuin aloittajalla. Niille ei oikeastaan voi mitään muuta, kuin hyväksyä ne ja tulla sinuiksi niiden kanssa. Iskoista siis päähäsi ajatus, että niissä ei ole mitään pahaa.
      Mitä tulee ns."vapaapudotukseen". Itse olen pitkän harjoittelun tuloksena oppinut herättämään itseni epämielyttävästä unesta. Valitettavasti se toimii myös toisinpäin. Herätän itseni vahingossa myös "hyvästä" unesta. Viime yönä olin juuri pääsemässä vaihtamaan ensisuudelmaa erään neidon kanssa, mutta sitten...Bam ja olen heräillä. Voi sitä vitutuksen määrää!
      Enää en ole varma olisiko minun sittenkään pitänyt opetella tuo herätys. Homma toimii käytännössä niin, että täytyy opettele ajattelemaan unessa ja oppia hallitsemaan unta. Oppia ymmärtämään unessa sen olevan vain unta....

    • 5+7=12

      Älä vältä..Minäkin joskus lennän kun lintu taivaalla..on jo kestännyt lähemmäs kolemekymmentä vuotta...Tämä on kyllä ihmeelistä..Siihen kyllä herääkin joskus.....

    • unilukkari

      Univaihe on tärkeä ihmisen henkiselle "latautumiselle", sitä ei pitäisi pyrkiä manipuloimaan, sen sijaan valveilla ollessa voi kehittää unien muistamista.
      Tuo putoaminen lienee juuri antautumista unen maailmaan ja sepitäisi hyväksyä rentona ja paremminkin uteliaana, kuin pelätä sitä.

    • Raitis07

      Raitistuttuani katosi parissa kuukaudessa :)

    • repolankaira

      Kannattaa lukea Stephen LaBergen kirja "Exploring the world of lucid dreaming" (jos lukeminen sujuu englanniksi). Siinä kerrotaan monia tapoja miten psyykata itseään siten että saa otettua unet elämän apuvälineeksi - täysin ilman pelkoa ja uteliaana. Helpottamaan omaa elämää. Suosittelen lämpimästi.

      Kokeilkaa asenteen "kääntämistä", eli illalla ajattelette, että mitä tahansa unissa tuleekin, niin ystävystytte sen kanssa, ja tutustutte siihen. Yllätys on positiivinen, tulette huomaamaan!

    • Jeesus Autaa.

      Jeesus Kristus voi autaa sinua kaikissa asioissa,turvaa Herraan.

    • Merkki.

      Seksuaalisuudesta,kun unessa vajoaa,tai putoaa korkekealta. Eli,nukahda vaan rauhassa:))

    • l.,kmjhgfd

      käyppä träger hieronnassa nin kylä uni tulee makeasti

    • uouououo

      Valveunia

    • weissss

      Pyydä suojelusenkeliäsi auttamaan nukahtamisessa. Apua saat varmasti, jos vilpittömästi pyydät. Mitä menetettävää sinulla on? Tuntuu niin väärältä ja turhauttavalta, etteivät ihmiset käytä tätä apua mikä on tarjolla joka päivä, joka ikinen hetki. Tarvitsee vain pyytää. Mikään ei ole liian pieni tai iso asia, missä ei enkeleistä voisi olla apua.

      • weissss

        Ja jokaisella on suojelusenkeli, uskoi siihen tai ei. :)


    • ettäsellaistatapahtu

      Itellä on ollut jo noin 15 vuotta unihalvauksia...pää toimii mutta roppa ei toimi millään lailla. Kun niihin tottuu niin ei niitä enään pelkää. Ne menee ajallaan ohi ja asiatkin mitä tapahtuu sinä aikana menettää merkityksensä.

      Parhaiten unihalvauksia voi välttää kun ei nuku selällään!! Luin kerran tuon asian yhdestä opuksesta ja se tosiaankin toimii. Kyljellään nukkuessa ei koskaan tule niitä kohtauksia...kannattaa kokeilla jos toimisi tuo homma. Luultavasti liittyy hengitysteiden parempaan toimintaan. Mulla ainakin toimii.

      • ...

        Joo, tukekaa vaikka itsenne kyljelleen nukkumiseksi. Voi kokeilla vaikka tennispalloa puseroon kiinnitettynä kuten kuorsaajat.

        Sitten tietysti toinen asia on, ettei askaroi pimeyden oppien kanssa, vaan hakeutuu sinne, missä opetetaan raittiin raamatullisesti Jeesuksesta.


    • Sweet Dreams

      Raitis olen ,lukuunottamatta silloin tällöin otettuja saunasiidereitä.Jeesus höpinöihin en usko.Sehän kun kuolikin jo aikoja sitten,ellette ole sitä tienneet.

    • kiku92

      itse en uskalla enää nukkua menin viime yönä nukkumaan ja sain 5minuutin unen jälkeen selko unen siitä herättyäni tuli unihalvaus ja sehän ei pitäis kai olla mahdollista 5 min unen jälkeen tai uskon ainakin sen olevan uni halvaus koska pääni alkoi täristä sitä kesti 30 sekuntia sekä tunsin että joku istui jalkojeni päällä

    • Huijuii

      Muutama yö sitten kävin nukkumaan ihan mormaalisti 9. Yöllä 3 aikaa heräsin siihen että näin unta jossa musta hahmo tuli minua päin ja kuului pelottavaa musaa , luulin kuolevani ja heräsin heti koska säikähdin enkä saanut unta enää.. Too tuntu ihan todelta ja vielä se uni tapahtu mun huoneessa

    • Anonyymi

      Teetkö olosi mahdollisimman mukavaksi ja rentoutuneeksi, ennen nukkumaan alkamista, tarkoitus on rentoutua. esim. ethän nuku tiukat vaatteet päällä, että iho saa ilmaa ja hengittää. Ei tupakointia, ei päihteitä, mielellään hyviä ajatuksia, kiinnostava kirja kenties.

      Sitten ne luonnonyrtit avuksi, sitruunamelissaa, lakritsijuurta, laventelia, piparminttua, mikä kellekin sopii.

      Raikasta, puhdasta vettä yrttien kanssa.

    • Anonyymi

      Sähkölaitteet, puhelimet, tv:t, tietokoneet kiinni ja vielä töpseltikin seinästä illalla, ennen nukkumaanmenoa. Myönteinen, rauhallinen hiljaisuus on rohto, se hoitaa ihmisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe