Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Finskspråkigt i Dragsvik?

Finska som modersmål

I början vill jag fråga att hur förhåller sig finlandssvenskar till "finnar" i Dragsvik? Jag menar finnar som pratar finska som modersmål. Jag talar finska som modersmål och har endast lärt mig svenska i gymnasiet... ändå är jag intresserad av att göra lumpen i Dragsvik för att jag skulle kunna lära mig prata bättre svenska. Hur låter det? Ursäkta att min svenska låter riktigt dåligt :)

13

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lycka till !

      Vad jag har förstått så är väl 10 till 15 % av beväringarna finskspråkiga.Många finskspråkiga gör sin värnplikt i Dragsvik just för att förbättra kunskaperna i svenska.I realityprogrammet Drakan som visades på FST5 var åtminstone en av aktörerna finskspråkig.( finns kanske ännu på yle areena ).

    • Finska som modersmål

      Vet nån hur bra klarar man i Dragsvik om man har dåligt/medelmåttig kondition? Jag har börjat träna nyligen och tror att jag ska göra lumpen år 2013? Finns det nån som har gjort lumpen i Dragsvik? Jag skulle gjärna vilja höra erfarenheter.

    • helt bra

      Hade i mitt kompani sådana som inte kunde mera än några ord svenska. Så jag tror du kommer att klara dig fint. Sen hjälper nog rumskompisarna eller underserganterna till att förklara(översätta) om du inte förstod allt med utbildningen, eller lektioner.

      Man klara sig helt bra med lite sämre kondition. Inget att oroa sig för.

    • Sverigefinne fr sthl

      Skönt å höra att en finskspråkig är intresserad av att lära sig svenska!! Finland borde satsa mer på svenska språket för det är nämligen rikedom att kunna flera språk. Hälsningar: sverigefinne från Stockholm.

    • drag205

      Jag var inne tillsammans med 3st finskatalande ett helt år och i början hade de lite problem men mot slutet flöt svenskan utan svårigheter, du kan alltid prova först och om det känns svårt så ge int ändå upp :) om du ändå behöver en dos finska under året så sök till RUK och återvänd sedan.

      angående konditionen så behöver man inte vara supersportig, man ska inte heller vara i allt för dåligt skick, kvällslänkar 1-2 i veckan o lite muskelkondition där imellan 2-3 månader före du rycker in hjälper dig en god bit på vägen kan jag säga.

      Vill du ha utmaning och något intressant att göra så sök till ATU där går utbildningen på Engelska / svenska och lite finska, värt att prova på!

      • Finska som modersmål

        Tack för alla era kommentarer! :) Jag ska försöka ansöka till Dragsvik men det finns inga reserverade platser till Dragsvik var jag bor så det ska göra saken liten svårare... Jag ringde till försvarsmakten och de sade att det finns en chans att jag kunde göra lumpen i Dragsvik men jag måste ha en god orsak att varför jag vill göra lumpen där. Är det en god orsak att jag har tänkt att ansöka studera svenksa vid universitet efter lumpen? Hoppas att ni förstå :D


    • Finska som modersmål

      Jes! Jag får göra lumpen i Dragsvik! Cool!

      • nylandsbo

        LYCKA TILL ! Du kommer att klara det fint.


    • Positivt//

      Så kul å höra att det är fler finskspråkiga som är intresserade av svenska språket. Jag ångrar mig aldrig att jag tog steget till det svenskspråkiga. I dag kan jag ett språk till som jag har haft oerhört mycket nytta av. Tack vare svenskan i skolan väcktes mitt intresse som i sin tur gav mig gyllene tillfälle att implementera den i mitt arbetsliv.

      • granngumman

        Vår grannpojke som var helt finskspråkig när han flyttade till vår tvåspråkiga ort lärde sig så pass bra svenska i Dragsvik att han fick ett bra jobb ,(ett serviceyrke )när han blev hemförlovad.


      • Iida 07
        granngumman kirjoitti:

        Vår grannpojke som var helt finskspråkig när han flyttade till vår tvåspråkiga ort lärde sig så pass bra svenska i Dragsvik att han fick ett bra jobb ,(ett serviceyrke )när han blev hemförlovad.

        Här tycks finnas sabotörer på debatten,man kan varken börja ett nytt inlägg eller kommentera.


      • Sverigefinne
        Iida 07 kirjoitti:

        Här tycks finnas sabotörer på debatten,man kan varken börja ett nytt inlägg eller kommentera.

        Vad menar du med sabotörer? Vilka? Vi fick ju bort honom som härjade vilt för ngn vecka sen. Han kommer väl tillbaka men nu är det lugnt iaf.


      • Iida 07
        Sverigefinne kirjoitti:

        Vad menar du med sabotörer? Vilka? Vi fick ju bort honom som härjade vilt för ngn vecka sen. Han kommer väl tillbaka men nu är det lugnt iaf.

        uppordnat


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe