Työ....

Miia-Mamma

.... jos/kun on parantunut syövästä.Palatessaan työhön.Jos ei ole ollut ns.vakituista työtä.Kuuluuko,tarvitseeko tms. työnantajalle kertoa mikä on ollut tilanne?

76

1794

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.M.,

      Ei tarvitse kertoa,mutta jos kuuluu työterveyshuollon piiriin,ehkä siellä on hyvä kertoa.
      Työnantajalle ei tarvitse työtä hakiessaan selvittää aikaisemmin sairastamiaan sairauksia,tuskin sellaista edes kysytään.

    • th.

      Ei työnantajalle, mutta työterveydessä se on kerrottava, siellä kun kysytään sairaushistoria.

    • työnantaja-

      Riippuu työnantajasta.
      Minä olen työnantaja ja kysyn aina hakijalta myös sairashistorian. Jotkut kertoo, jotkut ei.
      Tietysti ei ole pakko kertoa, mutta minun ei ole pakko ottaa töihin jos ei kerro.
      Joku on joskus salannut jonkin sairauden joka sitten vaikuttaa myöhemmin, joko työrajotteina tai pitkinä sairaslomina.
      On ollut pätevä syy irtrisanomiseen.

      • barona.....

      • työnantaja-

      • ei mene läpi

        Sinulla ei työnantajana ole oikeutta kysellä kenenkään sairaushistoriaa, vaan provohan tuo viestisi on.

        Totuus nyt kuitenkin on ettei ole oikeutta kysyä ja jos moisen möläyttää niin hakijan ei tarvitse moiseen vastata.


        ps. ihan alalla olen joten on tuttuja nämä asiat..


      • työnantaja-
        ei mene läpi kirjoitti:

        Sinulla ei työnantajana ole oikeutta kysellä kenenkään sairaushistoriaa, vaan provohan tuo viestisi on.

        Totuus nyt kuitenkin on ettei ole oikeutta kysyä ja jos moisen möläyttää niin hakijan ei tarvitse moiseen vastata.


        ps. ihan alalla olen joten on tuttuja nämä asiat..

        Sillä ei ole merkitystä mitä mieltä täällä ollaan.
        Laita nyt sitten se lainkohta jossa kielletään. Sinulla ei liene vaikeuksia laittaa sitä koska kerran olet alalla niin silloin tiedät mistä se löytyy.
        Älä kierrä vaan laita se kohta.


      • IkiMuori

        "minun ei ole pakko ottaa töihin jos ei kerro."

        Jos ei kerro, mistä tiedät että on sairaus, siinä tilanteessahan et voi tietää että jättää kertomatta, siis et tiedä että salaa?


      • työnantaja-
        IkiMuori kirjoitti:

        "minun ei ole pakko ottaa töihin jos ei kerro."

        Jos ei kerro, mistä tiedät että on sairaus, siinä tilanteessahan et voi tietää että jättää kertomatta, siis et tiedä että salaa?

        Tarkoitin seuraavaa:
        Jos kysyn esimerkiksi katkoista työhistoriassa tai kysyn suoraan sairaushistoriaa ja hän sanoo ettei kerro, niin ei silti ole pakko ottaa töihin.
        Tiedät varmasti, että valitatilanteessa pätee vain valitsijan omat kriteerit (yksityiselle työnantajalle), tätä tarkoitin.


      • IkiMuori
        työnantaja- kirjoitti:

        Tarkoitin seuraavaa:
        Jos kysyn esimerkiksi katkoista työhistoriassa tai kysyn suoraan sairaushistoriaa ja hän sanoo ettei kerro, niin ei silti ole pakko ottaa töihin.
        Tiedät varmasti, että valitatilanteessa pätee vain valitsijan omat kriteerit (yksityiselle työnantajalle), tätä tarkoitin.

        Ok, tuossa valossa ymmärrän.


      • työnantaja-
        ei mene läpi kirjoitti:

        Sinulla ei työnantajana ole oikeutta kysellä kenenkään sairaushistoriaa, vaan provohan tuo viestisi on.

        Totuus nyt kuitenkin on ettei ole oikeutta kysyä ja jos moisen möläyttää niin hakijan ei tarvitse moiseen vastata.


        ps. ihan alalla olen joten on tuttuja nämä asiat..

        Vai ei mene läpi.
        Missä se lainkohta tai liittosopimus on jossa kielletään kysymästä?
        Arvasin heti, että olet provo. Alalla todellisuudessa oleva ei olisi satuillut tuolla tavalla.
        Älä tahallasi sotke asioita koska se voi vaikeuttaa jonkun harhauttamasi työnsaantia.


      • Anonyymi
        työnantaja- kirjoitti:

        Tarkoitin seuraavaa:
        Jos kysyn esimerkiksi katkoista työhistoriassa tai kysyn suoraan sairaushistoriaa ja hän sanoo ettei kerro, niin ei silti ole pakko ottaa töihin.
        Tiedät varmasti, että valitatilanteessa pätee vain valitsijan omat kriteerit (yksityiselle työnantajalle), tätä tarkoitin.

        Tietääkö jokainen työnhakija,ettei sairaudet,ja muut terveystiedon kuulu kertoa työnantajalle? Tuskin.
        Työterveyshuolto on paikka,jonne kuuluvat,ja työterveyslääkäri kirjoittaa arvionsa soveltuvuudesta työhön.
        Lähtökohtaisesti työnantajalle ei kuulu kuin tuo soveltuuko työhön,vai ei.


    • ????+?

      Tuota noin,onko työnantajalla oikeus kysyä työntekijän sairaushistoriaa?

      • työnantaja-

        Tottakai on oikeus. Ei sitä ole kielletty laissa eikä liittojen välisissä sopimuksissa.
        Asia on tarkistettu.
        Sellainen sopimus on olemassa ettei ole pakko vastata, mutta mitä merkitystä sillä on - ei sitten yhtään mitään käytännössä.


    • ex-syöppis.

      Ei ole kysynyt työnantaja ainakaan minulta.

      • työnantaja-

        Ei kaikki kysy ainakaan suoraan, mutta voi vaatia selitystä aukkoihin työhistoriassa.
        Jos siinnä valehtelee niin se on pätevä syy irtisanomiseen.


      • IkiMuori

        Minulta on kysytty ja rehellisesti olen kertonut.


    • ex-syöppis.

      Kuka on aikonut valehdella?
      Ei ole kysytty sairauksista eikä syytä työkatkoksiin sairausloman ajalta.

      • työnantaja-

        En minä vihjannutkaan sinun valehdelleen.
        Sanoin JOS, ymmärrätkö eron?
        Minulle on valehdeltu, ja jouduin katkaisemaan työsuhteen kun kävi ilmi ettei ihminen voinutkaan tehdä kyseistä työtä juuri sellaisen terveysesteen vuoksi jonka salasi haastattelussa.
        Tekikö tuo ihminen mielestäsi oikein kun valehteli minulle aivan muuta?


    • työnantaja-

      Selvyyden vuoksi kerron ettei minua haittaa jos ihminen on siten sairas ettei se haittaa työntekoa. Olen ottanut diabeetikkoja, mielenterveyshäiriöisä yms. töihin.
      Tehtävat vain ovat olleet sellaisia, että niiden hoitamisessa ei kyseisillä sairauksilla ole ollut häiriövaikutusta.
      Myöskään vammaisuus ei estä minua ottamasta ketään jos se ei vaikuta työntekoon.
      Esimerkkinä alaruumiin halvaantuminen ei vaikuta käsillä tehtävään työhön.
      monet syövätkään eivät vaikuta.

    • ex-syöppis.

      Aloituksessa on kysymys SYÖVÄSTÄ PARANTUNEESTA työnhakijasta.Ei sairaasta.

      • höpönhöpn..

        Nimimerkki "työnantja_" ei ole mikään oikea työnantaja, jos olisi niin tietäisi nämä asiat.

        Lääkäri on se joka määrittelee pystyykö ihminen työhön johon hän hakee/on valittu.


      • työnantaja-

        Et taida ymmärtäää mitä ajoin takaa, ei se mitään olkoon.
        Kyllä meillä entisillä syöpäpotilailla on muutakin tekemistä kuin väitellä tällaisista.
        Minäkin sain juuri kontrollista terveen paperit ja se on paljon suurempi asia kuin tämä mistä suutuit minulle ja huusit.
        Sairaushistorian saa kysyä, mutta siihen ei ole pakko vastata.


      • työnantaja-
        työnantaja- kirjoitti:

        Et taida ymmärtäää mitä ajoin takaa, ei se mitään olkoon.
        Kyllä meillä entisillä syöpäpotilailla on muutakin tekemistä kuin väitellä tällaisista.
        Minäkin sain juuri kontrollista terveen paperit ja se on paljon suurempi asia kuin tämä mistä suutuit minulle ja huusit.
        Sairaushistorian saa kysyä, mutta siihen ei ole pakko vastata.

        Meni väärälle. Tarkoitin ex-syöppikselle tämän vastaukseni


      • IkiMuori
        höpönhöpn.. kirjoitti:

        Nimimerkki "työnantja_" ei ole mikään oikea työnantaja, jos olisi niin tietäisi nämä asiat.

        Lääkäri on se joka määrittelee pystyykö ihminen työhön johon hän hakee/on valittu.

        Juu mut kyllä tosiasia on että työnantaja voi sitten päättää haluaako jatkaa työsuhdetta kun käy ilmi et on vaikka työkykyä rajoittava sairaus, tämä on nähty.
        Eri asia on jos työnantaja palkkaa vakiutiseen työsuhteeseen ja lääkäri toteaa työhön soveltuvaksi, sitten työnantajalla pitää olla erinomaisen hyvä syy antaa lopputili.


      • työnantaja-
        höpönhöpn.. kirjoitti:

        Nimimerkki "työnantja_" ei ole mikään oikea työnantaja, jos olisi niin tietäisi nämä asiat.

        Lääkäri on se joka määrittelee pystyykö ihminen työhön johon hän hakee/on valittu.

        Lääkärillä ei ole mitään asiaa valintatilanteeseen. Valinnan tekee työnantaja YKSIN.


      • työnantaja-
        IkiMuori kirjoitti:

        Juu mut kyllä tosiasia on että työnantaja voi sitten päättää haluaako jatkaa työsuhdetta kun käy ilmi et on vaikka työkykyä rajoittava sairaus, tämä on nähty.
        Eri asia on jos työnantaja palkkaa vakiutiseen työsuhteeseen ja lääkäri toteaa työhön soveltuvaksi, sitten työnantajalla pitää olla erinomaisen hyvä syy antaa lopputili.

        Ensimmäinen asiallinen ja oikeaa tietoa sisätävä kommentti.
        Tiedät varmaan sen (olen varma tekstistäsi päätellen), että hyviin moniiin töihin vaaditaan lääkärintodistus ennenkuin palkataan.
        Ja jos työhistoriassa on aukkoja niin ei ole mitään sopimusta eikä suositusta etteikö työhönottaja voi pyytää selitystä niistä.
        Jos ei aio kertoa, niin sitten ei kyllä kannata mennä koko haastatteluun.
        Nykyään on hakijoita paljon tehtävään kuin tehtävään.


      • IkiMuori
        työnantaja- kirjoitti:

        Ensimmäinen asiallinen ja oikeaa tietoa sisätävä kommentti.
        Tiedät varmaan sen (olen varma tekstistäsi päätellen), että hyviin moniiin töihin vaaditaan lääkärintodistus ennenkuin palkataan.
        Ja jos työhistoriassa on aukkoja niin ei ole mitään sopimusta eikä suositusta etteikö työhönottaja voi pyytää selitystä niistä.
        Jos ei aio kertoa, niin sitten ei kyllä kannata mennä koko haastatteluun.
        Nykyään on hakijoita paljon tehtävään kuin tehtävään.

        Ainakin minulle on ollut päivänselvää että työhaastatteluun valmistautuessani varaudun selostamaan myös työhistoriassani olevat mahdolliset aukot, siis mitä olen tuona aikana tehnyt. Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan että kerron myös tuosta ajasta. Siis jos/kun olisin sairastanut syöpää ja sen vuoksi olisin ollut pois töistä ja nyt siitä parantuneeni, ei ole mitään syytä jättää kertomatta sitä.


      • ...?...
        IkiMuori kirjoitti:

        Ainakin minulle on ollut päivänselvää että työhaastatteluun valmistautuessani varaudun selostamaan myös työhistoriassani olevat mahdolliset aukot, siis mitä olen tuona aikana tehnyt. Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan että kerron myös tuosta ajasta. Siis jos/kun olisin sairastanut syöpää ja sen vuoksi olisin ollut pois töistä ja nyt siitä parantuneeni, ei ole mitään syytä jättää kertomatta sitä.

        IkiMuori! Oletko työtön?


      • IkiMuori
        ...?... kirjoitti:

        IkiMuori! Oletko työtön?

        En ole työtön. Paremminkin voin sanoa tälläkin hetkellä että minulla on työtä niin paljon kuin vain haluan ja jaksan tehdä.Oikeastaan voin sanoa tekeväni vapaaehtoistyötä ja sillä saralla töitä riittää ja voin sanoa tälläkin hetkellä tekeväni vähintään kahden ihmisen työt. Vaihtelee päivittäin.Ja tulevaisuus tällä saralla näyttää töiden suhteen erinomaisen lupaavalta, jos vain terveyttä riittää.


      • Anonyymi
        työnantaja- kirjoitti:

        Lääkärillä ei ole mitään asiaa valintatilanteeseen. Valinnan tekee työnantaja YKSIN.

        Tekee,mutta syrjivällä perusteella,esimerkiksi terveystieto,työnantaja voi löytää itsensä oikeudesta.


    • työnantaja-

      Miia-Mammalle!
      Neuvoisin kertomaan oma-alotteisesti. Se antaa rehellisen vaikutelman.
      Varsinkin pienillä paikkakunnilla tieto tulee kuitenkin ennenpitkää työnantajan korviin. Silloin hänelle tulee ilkeä olo siitä miksi salasit ja on aivan varmaa, että hänen suhtautumisensa tulee muuttumaan sinuun.
      Jos työmaalla tulee henkilökunnan vähennyksen tarvetta niin olet paljon huonommassa asemassa verrattuna siihen kuin jos olisit itse rehellisesti kertonut.
      Olen itse juuri eläkkeelle siirtynyt yrittäjä ja juuri syövästä toipumassa kontrollikierteessä, mutta neuvojani kysytään päivittäin. Henkilökunnan etsintä tarpeen mukaan on lähinnä minun tehtävä nykyisen pyörittäjän pyynnöstä
      En viitsi alkaa riidellä täällä pitkin palstaa, mutta ota neuvostani vaari, se kannattaa.

      • Irene Kortelainen,Va

        Mitä varten parantuneen syöpäpotilaan täytyy kertoa sairastetusta syövästä?
        Hoitojen jälkeen syöpäpotilaskin on terve,kunnes toisin todistetaan.

        Työpaikallani on 3.syövän sairastanutta eikä kukaan kyseenalaista heidän terveyttään.
        Syöpään voi sairastua kuka vaan ja koska vaan,sitä ei yksikään terve tai aiemmin syövän sairastanut ihminen,ei työnantaja eikä työn tekijä pysty ennakoimaan.


      • Ikimuori
        Irene Kortelainen,Va kirjoitti:

        Mitä varten parantuneen syöpäpotilaan täytyy kertoa sairastetusta syövästä?
        Hoitojen jälkeen syöpäpotilaskin on terve,kunnes toisin todistetaan.

        Työpaikallani on 3.syövän sairastanutta eikä kukaan kyseenalaista heidän terveyttään.
        Syöpään voi sairastua kuka vaan ja koska vaan,sitä ei yksikään terve tai aiemmin syövän sairastanut ihminen,ei työnantaja eikä työn tekijä pysty ennakoimaan.

        Mitä varten, oisko syy ehkä rehellisyys ja avoimuus työhönhakutilanteessa? Miksi salata varsinkin jos on terve?


      • työnantaja-
        Irene Kortelainen,Va kirjoitti:

        Mitä varten parantuneen syöpäpotilaan täytyy kertoa sairastetusta syövästä?
        Hoitojen jälkeen syöpäpotilaskin on terve,kunnes toisin todistetaan.

        Työpaikallani on 3.syövän sairastanutta eikä kukaan kyseenalaista heidän terveyttään.
        Syöpään voi sairastua kuka vaan ja koska vaan,sitä ei yksikään terve tai aiemmin syövän sairastanut ihminen,ei työnantaja eikä työn tekijä pysty ennakoimaan.

        Irenen Kortelainen, Va

        Tuo allaoleva Ikimuorin vastaus oli täsmälleen oikea.
        Ei tässä ole kyse siitä etteikkö syöpään sairastu tai se sairaus tekisi jotenkin epäkelvoksi.
        Olen itse entinen syöpäpotilas ja tiedän omakohtaisesti tuon asian.
        Ymmärrätkö?

        Jotkut syövät voivat jättää vaikka leikkausten seurauksena jotain, mutta lääkäri toteaa terveeksi. Myös minulla itsellani oli syöpä mahassa ja nyt on todettu terveeksi. Kuitenkin leikkausten jäljet rajoittaa suuresti monia asioita. Mahasta poistettiin hyvin paljon tavaraa.
        Kuitenkin lääkäri ei voi tietää mitä rasituksia eri työt aiheuttaa.
        Mieti itse kuinka esimerkiksi avannepotilas voisi olla töissä vaikka rekkakuskina tai rakennuksilla.
        En minä halveksi syöpäpotilaita, mutta kerron vain tosiasioita.


    • Työtä etsivä

      Monissa työpaikoissa on ns. 3-4 kk koeaikaa. Siinä ajassa työpaikalla ehditään tuntea uuden työntekijän jaksaminen ja muukin olennainen seikka. Jos työntekijä valitaan ko.työhön, niin hänen on toimitettava lääkärintodistus nykyisestä terveydentilasta ennen työhönmenoa.

      • IkiMuori

        Näin on


      • työnantaja-

        Työtä etsivä sinulle

        Sanoit oikein "jos valitaan" ja juuri siitä valintatilanteesta olen yrittänyt kertoa.
        Jos siinnä sanoo haastattelijalle " tuota ei saa kysyä enkä vastaa siihen" niin voi olla täysin varma ettei valita.
        Tämä on sanomani pointti.
        Toivoisin jokaisen entisen syöpäpotilaan pääsevän töihin, ja siksi yritin neuvoa, mutta se aiheutti yleisen riitelyn.

        Onnea yrityksillesi.
        Saako kysyä minkä alan ihminen olet ja mistä päin Suomea.
        Jos vaikka tuntisin jonkun johon voisit ottaa yhteyttä.
        Minulla on paljon kontakteja.


    • Miia-Mamma

      Kiitos ,Teille kaikille hyvinkin erilaisista vastauksista.
      Totta salaamalla ei pitkälle pötki,ennemmin tai myöhemmin se tulee vastaan.
      Rehellisyys maan perii. Ja,ns. kunnon työnanjaltahan saattaa löytyä avarakatseisuutta sekä ymmärrystä.Ennenkaikkea,halu auttaa. Olkoonkin että voi olla myös ns.huonoja päiviä.
      Kiitos kaikille.

      • työnantaja-

        Sitä avarakatseisuutta löytyy yllättävän paljon, ja meissä työnantajissakin on entisiä syöpäpotilaita jopa nykyisiäkin.
        Tuo rehellisyys se on joka turvaa jatkon työssä.
        Onnea yrityksillesi.
        Samat kysymykset sinulle kuin työtä etsivälle, jos vaikka voisin auttaa.


    • työtön siivooja

      sanokkaa ny joku miten se on saako vai eikö kysella ja mitres jos ei vastaa eikö teissä ole työkkärin väkee joka pistäs niin selvää lakia et meikäkin käsittää,,,,,olis meinaan maanataina haastattelu vois päästä siivoyusfirmaan,,,,,,,jos ne kysyy niin teveystietoo niin mitä vastaan ja jos en vastaa niin lempataanko ulos,,,,en osaa itte etsiä mollin sivuilta siellä varmaan olis selvästi sanottu,,,laittakaa te jotka osaatte miten pitää olla haastattelussa

    • mggjjg

      Itse tietää parhaiten jaksaako olla tyärlämässä.

      • gjjggm

        ei tiedä älä löpötä ja milläs saat työnantajan vakuutuneeksi


    • työrajoite,

      Jos on syövän takia työrajoitteita,niin silloin ei kukaan hae sellaista työtä,jonka tekemiseen ei enää kykene.
      Jos esim.rintasyövän jälkeen on rajoitteita kädessä,silloin hakee kevyttä työtä.

      Minä sain työpaikassani syövän jälkeen kevyemmän työn koska en enää kyennyt käsirajoitteen takia entiseen työhön.

      • uutta etsivä

        näyt puhuvan erui asiasta kuin palstalla on puhuttu. sinä näyt menneen takaisin edelliseen työpaikkaasi jossa tautisi tidettiin. aloittaja oli pyrkimässä uuteen työn ja siitähän tässä on puhuttu eikä entiseen työhön palaamisesta


    • Työtä etsivä

      Työnantajat ovat silti valikoivia. Jos tulee paljon hakijoita avoimiin työpaikkoihin, niin on runsaasti valinnanvaraa. Kai riippuu työnhaastattelijasta, onko hänellä tietotaitoa.
      Silti harmittaa, ettei entinen syöpäpotilas pääse edes töihin, jos sattuu olemaan rehellinen ja kertoo että on täysin toipunut ja on kykenevä ko. töihin.
      Olin pari kertaa päässyt työhaastatteluun. Ensimmäisessä kysyttiin terveydestä liittyvä, mainitsin olevan toipunut syöpäpotilas, haastattelijoita sattui olemaan jopa 3 henkilöä paikalla. Toisen kerran 2 henkilöä paikalla, ei kysytty. Ko.työpaikka sattui olemaan ns. palkkatuella oleva.
      Työnantajat etsivät tietynläisiä työntekijöitä...
      Miia-Mamma, teit todella hyvän aloituksen. Zemppiä!
      Päättele saamista kommenteista, kannattaako? Siis Aloituksessa kysyit.

      • IkiMuori

        Joillakin aloilla tänä päivänä markkinat ovat työnantajan. Kuten sanoit hakijoita on paljon ja työnantajat pääsevät valikoimaan haluamansa. Uskon että haastattelussa kannattaa olla siinäkin mielessä rehellinen, koska jos sattuu että tulet valituksi, kyllä jatkossakin työsuhteen kiemuiroissa merkkaa paljon se, millaisissa "väleissä" olet työnantajaan.Jos käy ilmi että olet salaillut tai jopa valehdellut, ei jatko työn kannalta ainakaan sitten kovin ruusuiselta vaikuta. Voiko luottaa, siitä lähdetään.


    • duunarisp

      Minun työpaikassani on työnhakijoille työhöntulotarkastus. Siinä lääkäri selvittää, onko hakija terveytensä puolesta soveltuva ko. työhön. Todistuksessa ei kerrota sairauksista, ainoastaan se, sopiiko hakija työhön, jota hakee. Työhönottaja ei sairauksia kysele.

      • Kurssilla oleva

        Ei missään paikassa ole hakijoille tarkastusta. Työnantaja voi vai lähettää koska hän myös maksaa. eikä he lähetä muita kuin niitä jotka arvelevat ottavansa. Puhuit palturia


      • duunarisp
        Kurssilla oleva kirjoitti:

        Ei missään paikassa ole hakijoille tarkastusta. Työnantaja voi vai lähettää koska hän myös maksaa. eikä he lähetä muita kuin niitä jotka arvelevat ottavansa. Puhuit palturia

        Höpöhöpö. Ennenkuin työsopimus allekirjoitetaan, meillä on lääkärintarkastus. Ja kerroinkin vain, miten meillä. Varmasti erilaisia käytäntöjä on.


      • IkiMuori
        duunarisp kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ennenkuin työsopimus allekirjoitetaan, meillä on lääkärintarkastus. Ja kerroinkin vain, miten meillä. Varmasti erilaisia käytäntöjä on.

        Mun alalla valinta vakipaikkaan ainakin on ehdolllinen niin kauan kunnes toimitat lääkärintodistuksen terveydentilastasi ja sopivuudestasi tehtävään terveytesi puolesta. Tämä toimitetaan neljänn kuukauden koeajan aikana.


    • ieieieieieieieiei

      Alkuperäiselle:

      Älä nyt hyvänen aika ota tyyliksi kertoa työnantajalle sairauksistasi. Kunnon työntantaja on järjestänyt pätevän työterveyshuollon jossa tehdään työhöntulotarkastus. Ja tässä tarkastuksessa voit mainita sairautesi ja sen tilanteen mutta se tieto ei päädy millään tavalla työnantajalle. Työhöntulotarkastuksen lomakkeessa lääkäri ottaa kantaa oletko soveltuva työhön vai et - ja vain se maininta tulee paperiin.

      Työnantaja joka kyselee asiattomia - hänelle voi jättää tyynesti vastaamatta ja olla ottamatta vastaan työpaikkaa..

      • Häntähelena

        Juu, tuolla keinoin toimimalla teet valinnan työnantajalle erinomaisen helpoksi. Hakijoiden joukossa on heitäkin jotka todella haluavat sen työn ;-).


    • Sirkka.

      Olen sairastanut syövän 6.vuotta sitten,hain töitä kahdesta paikasta eikä työnantaja kysynyt mitään terveydentilastani kummassakaan työhaastattelussa.
      Pääsin töihin eikä aiemmin sairastamani syöpä ole haitannut työn tekemistä .

    • Kurssilla oleva

      Olen työnhakukurssilla jota työkkäri pitää. Siellä käsiteltiin esityksestäni tänään tätä koska asia liippaa minua. Kurssinpitäjä virkailija sanoi, että valitettavasti tuo työnantaja on aivan oikeassa. Lakia ei ole joka kieltää kysymästä asioita. Rekrytointitoimistot ei kysy, mutta he valitsevat vain muutaman ehdokkaan jotka menee sitten työnantajien loppuseulaan.
      Jos siellä alkaa ojentaa työnantajaa mitä saa kysyä tai ei vastaa kysymyksiin niin siihen yritykseen ei kannata ees haaveilla ikinä pääsevänsä. Tämä on kuulema käytäntö eikä työkkärillä tai muullakaan viranomaisella ole mitään mahdollisuutta puuttua siihen.
      Työkkärikin tekee esivalintaa jos työnantaja haluaa, mutta loppuvalinta ja viimeinen haastattelu jää työnantajalle. Vaika ne kysyis sitten mitä ja he lähettävät siitä huomautuksen niin senjälkeen se työnantaja ei kysy heidän kauttaan ketään mihinkään työhön.
      Sanoi vain että miettikää haluatteko saada työtä vai olla hankala jo haastatteluvaiheessa jolloin ei varmasti paikkaa saa.
      Niin ja tuohon sairauksien kertomiseen sanoi että ei kannata innokkaasti tarjota sairaushistoriaa, mutta jos kysyy niin ei voi olla aivan vastaamatta ja valehtelu on pahin vaihtoehto. Tämä oli työkkärin kouluttajan mielipie ei minun.

      • IkiMuori

        Kuulostaa ihan asialliselta ja todenperäiseltä.


      • työnantaja-

        Kursilla olevalle:
        Virkailija on näköjään ajan tasalla ja realisti.
        Tuossa olen samaa mieltä ettei sairaushistoriaa kannata tyrkyttää jos sitä ei kysellä, mutta jos kysytään niin siihenkin teidän kouluttaja on sanonut hyvän ohjeen.

        Olen ollut muutamilla kursseilla tuomassa työnantajan näkemystä työnhakuun. Kurssien pitäjät ovat pyytäneet koska yrityksen työntekijät työskentelevät lähinnä asiakkaiden tiloissa ja alaisuudessa, hyvin erilaisissa tehtävissä.
        He ovat kuitenkin yrityksen "kirjoilla" joskus jopa vuosia kestävissä työtehtävissä.
        Siksi minun on tiedettävä ei vain sairaushistoria vaan myöskin muu tausta.
        Samalla kursittajat toivovat salaa, että saattaisin todeta jonkun osallistujan sopivaksi edustamaani yritykseen töihin.

        Tiedättekö sen, että on laillista pyytää hakijaa itse tuomaan edellisestä työpaikasta todistus jossa näkyy viimeisen vuoden ajalta poissaolotkin.
        Tästä on turha alkaa vängätä, sillä asian ovat hyväksyneet jopa ammattiyhdistysten juristit.

        Tietenkää ei ole pakko tuoda mitään paperia eikä vastata yhteenkään kysymykseen, mutta miksi silloin hakea töitä jos on sellainen asenne.

        Kerron näistä siinä mielessä, että se auttaisi teidän työnsaantianne.
        Ei kannata joka asiaa oppia kantapään kautta, koska työpaikkoja ei ole niin valtavasti tarjolla, eikä haastatteluihinkaan kovin usen pääse.


    • Työntekijä.

      Minun työpaikalleni tuli vuosi sitten uusi työntekijä.Kun tutustuimme toisiimme niin hän kertoi että myös hän oli sairastanut syövän 2.vuotta ennen,kuin aloitti työpaikassa.
      Työnantajamme ei ole kysynyt hänen terveyden tilaansa,hän on itse kertonut ja siitä huolimatta hänet palkattiin.Työnantaja oli sanonut että ei vaikuta palkkaamiseen jos kykenet töihin ja syöpäsi on jo hoidettu.
      Näin meillä.

    • Ella Porista.

      Minulle työnantaja sanonut suoraan työtä hakiessani ,ettei häntä kiinnosta sairaus historiani vaan tämän hetkinen terveys .Olen työkykyinen syövän jälkeen,muuten olisin työkyvyttömyys eläkeläinen.

    • Mailta

      Minulla on onneksi ollut sellainen mahdollisuus, että olen saanut tässä kokeilla pystynkö mitään tekemään tuolla vanhalla työnantajallani. On senverran luonnikas kaveri ja kovasti huolissaan jaksanko. Olen nimittäin hieman koetellut tässä jonkin viikon ajan. Ei oikein tule mitään. Ei enää jaksa tehdä näköjään kevyttäkään ruumiillista työtä ilman, että joka paikka on kipeänä. Nyt olen jo viikon parannellut itseäni. Maanantaina käyn ehkä pari tuntia kokeilemassa ja sitten on pakko hellittää.
      En taitaisi selvitä yhdestäkään haastattelusta. On se hyvä jotta tuo täällä kirjoittava työnantaja on valmis palkkaamaan sairaitakin jos vain hänen töihinsä pystyy ettei tarvitse aina olla priimaakunnossa ollut.

      • IkiMuori

        No eiks ole toisaalta hyvä et tiiä vaik avautuu uusi ura ihan uudella alalla vaikka. Jottain fyysisesti kevyempää ja mielenkiintoista uutta? Tiiä mitä mahdollisuuksia siinä piilee ja mitkä ovet avautuu.


      • Mailta
        IkiMuori kirjoitti:

        No eiks ole toisaalta hyvä et tiiä vaik avautuu uusi ura ihan uudella alalla vaikka. Jottain fyysisesti kevyempää ja mielenkiintoista uutta? Tiiä mitä mahdollisuuksia siinä piilee ja mitkä ovet avautuu.

        No joo tuota en ole tullut ajatelleeksi. Taidankin pyrkiä politiikkaan. Siellä ei tarvitse olla kuin suu kunnossa eikä aivojakaan paljon tarvita muuhun kuin katsomaan että saa kaikki etuudet ja tulot.
        Nyt alko veri kiertää niin että kihinä käy kun ajattelen seuraavia vaaleja. Täältä tullaan ensin kunnanvaltuusto ja sitten se Arkadianmäellä oleva Brysselin teatterin Suomen näyttämö vajaan neljän vuoden päästä. Tänkjuu ja silpuplee ynnä muut kohteliaisuudet sinulle ideastasi.


      • IkiMuori
        Mailta kirjoitti:

        No joo tuota en ole tullut ajatelleeksi. Taidankin pyrkiä politiikkaan. Siellä ei tarvitse olla kuin suu kunnossa eikä aivojakaan paljon tarvita muuhun kuin katsomaan että saa kaikki etuudet ja tulot.
        Nyt alko veri kiertää niin että kihinä käy kun ajattelen seuraavia vaaleja. Täältä tullaan ensin kunnanvaltuusto ja sitten se Arkadianmäellä oleva Brysselin teatterin Suomen näyttämö vajaan neljän vuoden päästä. Tänkjuu ja silpuplee ynnä muut kohteliaisuudet sinulle ideastasi.

        Hirrrrveeet suurkiitokset kohteliaasta tänkjuusta ja silvopleesta.
        Se on hyvä että nyt viimeistään veri kiertää. Suun hoito poitiikassa on erinomaisen tärkeää että voi rupatella juuta jaata josta ei saa mitään tolkkua eikä otetta eikä selkeää vastausta. Menstystä toivon ja toivotan.


    • < +#= <3

      Liittyen työelämässä jaksamiseen, eräs rakastettava palstalainen oli sinnitellyt pitkään. Hän kirjoitti tälle palstalle omien tuntemuksiensa mukaisesti ja sai pysytellä kauan työelämässä kunnes rankat syövän hoidot veivät hänen voimiansa. Syöpä silti hiljaa jatkoi.Rakastettava palstalainen myöntyi lähtemään sairauslomalle. Hän lähti myöhemmin taivaaseen.
      Mitä tulee alkuperäiseen kirjoitukseen, niin ei kannata kertoa mitään tässä vaiheessa, ellei työnantajan oma haastattelija kysy. Vasta työhonottoon liittyvässä terveystarkastuksessa voidaan kertoa, lääkäri kertoo sitten työnantajalle, onko työnhakija työhön kykenevä.
      Jos työnantajan haastattelija kysyy terveyteesi liittyvää, niin kannattaa kertoa että olet täysin toipunut syövästä, kaikki hyvin ja käyt määräaikaisessa kontrollissa. Näin niin ex-syöppiksenä päättelen.

      • alusta mukana

        Kuka oli tuo henkilö....olen ollut alusta asti ja sitten rekkasin itseni mut en halua kirjottaa rekattuna kun kuitenkin joku tulee haukkumaan....mulla on muutenkin tarpeeksi elämässäni kestämistä


      • se oli hän
        alusta mukana kirjoitti:

        Kuka oli tuo henkilö....olen ollut alusta asti ja sitten rekkasin itseni mut en halua kirjottaa rekattuna kun kuitenkin joku tulee haukkumaan....mulla on muutenkin tarpeeksi elämässäni kestämistä

        kyseessä oli raspis


      • IkiMuori
        se oli hän kirjoitti:

        kyseessä oli raspis

        Raspis


      • arvaamaton olen
        se oli hän kirjoitti:

        kyseessä oli raspis

        senkin pöljä älä arvaile


      • voi sinua reppanaa
        arvaamaton olen kirjoitti:

        senkin pöljä älä arvaile

        kuka nyt on pöljä tällä kertaa


      • psykiatri.
        voi sinua reppanaa kirjoitti:

        kuka nyt on pöljä tällä kertaa

        SINÄ JUURI SINÄ ETKÖ JO TAJUA


      • IkiMuori
        psykiatri. kirjoitti:

        SINÄ JUURI SINÄ ETKÖ JO TAJUA

        Sykiatriko se täällä huutaa?


      • PSYKIATRI.
        IkiMuori kirjoitti:

        Sykiatriko se täällä huutaa?

        EI VAAN HIKIMUORI


      • rtored
        PSYKIATRI. kirjoitti:

        EI VAAN HIKIMUORI

        Kenen hermot ovat nyt pettäneet. Hoitoa tarjotaan muualla ei täällä, sillä mielenterveyspalsta on erikseen.
        Ole hyvä ja siirry sinne.


      • IkiMuori
        PSYKIATRI. kirjoitti:

        EI VAAN HIKIMUORI

        Ymmärrän. Sinä kaipaat huomiota kun et osaa muutoin kommunikoida ja tuoda hätääsi esille. Mikä oikeasti on, kerro Muorille.


    • Miia-Mamma

      Kiitos,Teille kaikille viesteitä.
      Asiasta tuli hyvin paljon mielipiteitä,iso kiitos.Toki joiltakin taisi lähteä asia lapasesta.

    • 14+41

      Täällä samasta aiheesta,josta tehtiin uusi aloitus....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe