Öljyn paineen lasku

kuumana

Tervehdys kaikille! Ongelmana on mercruiserin (vm) dieseli johon laitoin öljyn jäähdyttimen lämpöongelman vuoksi. No paine hieman laski kuten lämmöt myös,lämpö tosin olisi saanut laskea enemmänkin. Eli asiaan,jos laitan toisen samanlaisen (n.30 cm pitkän) jäähdyttimen,niin voisikohan paine jopa nousta tai edes pysyä samana viileämmän öljyn johdosta? Lämmönvaihtimet on putsattu muutama vuosi sitten. Ja alkuperäinen syy lämpenemiseen taitaa olla alitehoisuus...

15

545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxx-xxx

      Ainakin joissakin VM-moottoreissa on öljytermostaatti, joka vikaantuessan sallii öljyn kierron osittain ohi jäähdyttimen. Itselläni termostaatin vaihto lisäsi öljynpainetta lähes 1 bar.

      • kuumana

        Kiitti vinkistä,minkälaisia paineita siellä pitäisi olla? Omassani on 110 asteisena n 4 kiloa vai baria ja 120 asteessa ei enää paljoa. Sitten pitää melkein jo tiputtaa plaanista ja antaa jäähtyä. Tämä siis silloin kun merivesi on 25 ja vähän vastatuulta,myötäiseen ei lämpeä niin paljon. Toivottavasti termostaatin vaihto auttaa.


      • R K-S
        kuumana kirjoitti:

        Kiitti vinkistä,minkälaisia paineita siellä pitäisi olla? Omassani on 110 asteisena n 4 kiloa vai baria ja 120 asteessa ei enää paljoa. Sitten pitää melkein jo tiputtaa plaanista ja antaa jäähtyä. Tämä siis silloin kun merivesi on 25 ja vähän vastatuulta,myötäiseen ei lämpeä niin paljon. Toivottavasti termostaatin vaihto auttaa.

        Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?


      • Välittäjä LKV
        R K-S kirjoitti:

        Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?

        mulla on Suorat Putket siis Vannasputket ilman tiivisteitä pohjan läpi suoraan konehuoneeseen, jossa asun.


      • kuumana
        R K-S kirjoitti:

        Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?

        Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..


      • MoottoriAsiantuntija
        kuumana kirjoitti:

        Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..

        Et tiedä näköjään moottoritilan ilmanvaihdon riittävyydestä mitään tuon kirjoittamasi perusteella ja samoin nuo kertomasi öljyn ja jäähdytysveden virtaussuuntien tiedot on näköjään "mutua".

        Laitapas konetilasi ja jäähdytykset kuntoon näin:

        Hihnavetoinen riittävän tehokas puhallin joka vaihtaa moottoritilan ilman niin tehokkaasti että saat sen tilan lämmön pysymään n. 40 astetta max.
        Sähköä ei ole niin paljon käytettävissäsi että sähköpuhaltimen teho riittäisi.

        Moottorin paloilman kanavisto ottamaan ilma suoraan ulkoa riittävän suurella kanavalla, ettei tule turhia vastusta, koska jos otat (kuten lienee nyt) paloilman moottoritilasta se on liian lämmintä, ja moottori lämpenee edelleen liikaa.

        Näihin asioihin löytyy moottoritekniikan kirjallisuudesta hyvinkin tarkat tiedot kun etsit.


      • kkkwww
        kuumana kirjoitti:

        Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..

        Älä vaan rupea virittelemään mitään hihnakäyttöisiä puhaltimia MoottoriAsiantuntijan neuvojen mukaan. Kyllä tuon kokoiselle moottorille on järjestettävissä riittävä ilmankierto muutenkin.
        Moottori sinällään toimii erittäin tehokkaana imurina. Viileä ilmaa kannattaa ohjata ilmansuodattimen läheisyyteen. On toki myönnettävä, että veneissä on ilman kierron järjestäminen aina jonkin verran haasteellista, mutta tuollainen puhallinhomma on tässä tapauksessa liioittelua. Jos pystyt ohjaamaan ulkoilmaa esim. 8:lla halkaisijaltaan 75 mm ilmaletkulla (ilman jyrkkiä mutkia), katsoisin sen riittävän hyvin. Ei uusissa tehdasvalmisteisissakaan veneissä juuri runsaampaa ilmankiertoa ole järjestetty.

        En usko, että kuumenemisongelmasi johtuvat ilmankierron puutteista. Luukkujen avaamisen vaikutuskin kertoo osaltaan tästä. Epäilen jotain ongelmaa jäähdytyspuolella.


    • Yanmarilla

      Kai sulla on öljyn virtaus vastaan veden virtaukseen nähden, lämmönvaihdin on tehokkaampi niin.

      • kuumana

        Se virtauksen suunta on laitettu ihan arpomalla,kun en tiedä kummasta letkusta se tulee. Kokeilemallahan se selviäisi,mutta epäilen sen vaikutusta.


    • Yanmarilla

      En osaa sitä paremmin perustella, kuin yleensä näin vain moottoreissa on. Eräs ammattikorjaaja sanoin eron olevan huomattava, tiedä sitten häntä.

    • sickleave

      Onko tuo matala ö-paine niin ihmeellistä? Mulla oli Pajero. Ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Oli mersu. Ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Nyt on JTDM -dieseli ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Ts. se on ihan normaalia dieseleissä.

      • kuumana

        Mutta se lämpö,120 ja välillä ylikin ei varmaankaan ole normaalia. Se oli se ongelma. Paljonkohan muissa meridieseleissä jatkuvassa n 3500-3600 rundia kiertävissä on lämmöt?


    • uiytre

      mikä tässä nyt on vaikeeta? vanha ja kulunut diesel on siis on yleensä kilon tyhjäkäynnillä ja saat olla iloinen, jos kierroksilla nousee yli kolmen. moottori lämpenee huonon nestekierron vuoksi (tukkeutumia ja ruostetta) ei se ole öljyn syy.

    • Lähtisin ensin hakemaan vikaa ahtimesta.
      Usein törmää virheelliseen käsitykseen että ahtopainetta nostamalla saisi lisää tehoa, se kun on niin helppo hommakin.
      No tehoa sillä ei saa, mutta ahdin kuumenee kyllä, ja tämä lämpö menee suoraan öljyyn jonka lisäksi ilma lämpenee paineen vaikutuksesta huomattavasti (1.5 bar nostaa jo yli 100 astetta), mikä lisää moottorin käyntilämpöä.
      Ahtopaine voi olla liian suuri kenenkään sitä ruuvaamattakin, hukkaportin jumi riittää.

      Öljynpaineet riittää jos kierroksia nostamalla paine nousee ylipaineventtiilin rajalle, sen huomaa kyllä mittarista selvästi.

      • kuumana

        Ei taida vielä tuossa 91 mallisessa olla hukkaporttia. Ja öljynjäähdytin on siis ylimääräinen oman lämmönvaihdin hässäkän lisäksi. Ilmanvaihto on neljällä n.80mm letkulla joista yhdessä sähköpuhallin,lisäksi pari ilmanotto-ritilää ilman letkua. Epäilen ettei moottorin jäähdytystä ole alunperinkään suunniteltu kunnolla,eli hieman alimitoitetulta vaikuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2993
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      48
      2618
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2255
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2158
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1966
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1732
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1320
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1319
    Aihe