Öljyn paineen lasku

kuumana

Tervehdys kaikille! Ongelmana on mercruiserin (vm) dieseli johon laitoin öljyn jäähdyttimen lämpöongelman vuoksi. No paine hieman laski kuten lämmöt myös,lämpö tosin olisi saanut laskea enemmänkin. Eli asiaan,jos laitan toisen samanlaisen (n.30 cm pitkän) jäähdyttimen,niin voisikohan paine jopa nousta tai edes pysyä samana viileämmän öljyn johdosta? Lämmönvaihtimet on putsattu muutama vuosi sitten. Ja alkuperäinen syy lämpenemiseen taitaa olla alitehoisuus...

15

588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxx-xxx

      Ainakin joissakin VM-moottoreissa on öljytermostaatti, joka vikaantuessan sallii öljyn kierron osittain ohi jäähdyttimen. Itselläni termostaatin vaihto lisäsi öljynpainetta lähes 1 bar.

      • kuumana

        Kiitti vinkistä,minkälaisia paineita siellä pitäisi olla? Omassani on 110 asteisena n 4 kiloa vai baria ja 120 asteessa ei enää paljoa. Sitten pitää melkein jo tiputtaa plaanista ja antaa jäähtyä. Tämä siis silloin kun merivesi on 25 ja vähän vastatuulta,myötäiseen ei lämpeä niin paljon. Toivottavasti termostaatin vaihto auttaa.


      • R K-S
        kuumana kirjoitti:

        Kiitti vinkistä,minkälaisia paineita siellä pitäisi olla? Omassani on 110 asteisena n 4 kiloa vai baria ja 120 asteessa ei enää paljoa. Sitten pitää melkein jo tiputtaa plaanista ja antaa jäähtyä. Tämä siis silloin kun merivesi on 25 ja vähän vastatuulta,myötäiseen ei lämpeä niin paljon. Toivottavasti termostaatin vaihto auttaa.

        Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?


      • Välittäjä LKV
        R K-S kirjoitti:

        Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?

        mulla on Suorat Putket siis Vannasputket ilman tiivisteitä pohjan läpi suoraan konehuoneeseen, jossa asun.


      • kuumana
        R K-S kirjoitti:

        Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?

        Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..


      • MoottoriAsiantuntija
        kuumana kirjoitti:

        Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..

        Et tiedä näköjään moottoritilan ilmanvaihdon riittävyydestä mitään tuon kirjoittamasi perusteella ja samoin nuo kertomasi öljyn ja jäähdytysveden virtaussuuntien tiedot on näköjään "mutua".

        Laitapas konetilasi ja jäähdytykset kuntoon näin:

        Hihnavetoinen riittävän tehokas puhallin joka vaihtaa moottoritilan ilman niin tehokkaasti että saat sen tilan lämmön pysymään n. 40 astetta max.
        Sähköä ei ole niin paljon käytettävissäsi että sähköpuhaltimen teho riittäisi.

        Moottorin paloilman kanavisto ottamaan ilma suoraan ulkoa riittävän suurella kanavalla, ettei tule turhia vastusta, koska jos otat (kuten lienee nyt) paloilman moottoritilasta se on liian lämmintä, ja moottori lämpenee edelleen liikaa.

        Näihin asioihin löytyy moottoritekniikan kirjallisuudesta hyvinkin tarkat tiedot kun etsit.


      • kkkwww
        kuumana kirjoitti:

        Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..

        Älä vaan rupea virittelemään mitään hihnakäyttöisiä puhaltimia MoottoriAsiantuntijan neuvojen mukaan. Kyllä tuon kokoiselle moottorille on järjestettävissä riittävä ilmankierto muutenkin.
        Moottori sinällään toimii erittäin tehokkaana imurina. Viileä ilmaa kannattaa ohjata ilmansuodattimen läheisyyteen. On toki myönnettävä, että veneissä on ilman kierron järjestäminen aina jonkin verran haasteellista, mutta tuollainen puhallinhomma on tässä tapauksessa liioittelua. Jos pystyt ohjaamaan ulkoilmaa esim. 8:lla halkaisijaltaan 75 mm ilmaletkulla (ilman jyrkkiä mutkia), katsoisin sen riittävän hyvin. Ei uusissa tehdasvalmisteisissakaan veneissä juuri runsaampaa ilmankiertoa ole järjestetty.

        En usko, että kuumenemisongelmasi johtuvat ilmankierron puutteista. Luukkujen avaamisen vaikutuskin kertoo osaltaan tästä. Epäilen jotain ongelmaa jäähdytyspuolella.


    • Yanmarilla

      Kai sulla on öljyn virtaus vastaan veden virtaukseen nähden, lämmönvaihdin on tehokkaampi niin.

      • kuumana

        Se virtauksen suunta on laitettu ihan arpomalla,kun en tiedä kummasta letkusta se tulee. Kokeilemallahan se selviäisi,mutta epäilen sen vaikutusta.


    • Yanmarilla

      En osaa sitä paremmin perustella, kuin yleensä näin vain moottoreissa on. Eräs ammattikorjaaja sanoin eron olevan huomattava, tiedä sitten häntä.

    • sickleave

      Onko tuo matala ö-paine niin ihmeellistä? Mulla oli Pajero. Ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Oli mersu. Ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Nyt on JTDM -dieseli ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Ts. se on ihan normaalia dieseleissä.

      • kuumana

        Mutta se lämpö,120 ja välillä ylikin ei varmaankaan ole normaalia. Se oli se ongelma. Paljonkohan muissa meridieseleissä jatkuvassa n 3500-3600 rundia kiertävissä on lämmöt?


    • uiytre

      mikä tässä nyt on vaikeeta? vanha ja kulunut diesel on siis on yleensä kilon tyhjäkäynnillä ja saat olla iloinen, jos kierroksilla nousee yli kolmen. moottori lämpenee huonon nestekierron vuoksi (tukkeutumia ja ruostetta) ei se ole öljyn syy.

    • Lähtisin ensin hakemaan vikaa ahtimesta.
      Usein törmää virheelliseen käsitykseen että ahtopainetta nostamalla saisi lisää tehoa, se kun on niin helppo hommakin.
      No tehoa sillä ei saa, mutta ahdin kuumenee kyllä, ja tämä lämpö menee suoraan öljyyn jonka lisäksi ilma lämpenee paineen vaikutuksesta huomattavasti (1.5 bar nostaa jo yli 100 astetta), mikä lisää moottorin käyntilämpöä.
      Ahtopaine voi olla liian suuri kenenkään sitä ruuvaamattakin, hukkaportin jumi riittää.

      Öljynpaineet riittää jos kierroksia nostamalla paine nousee ylipaineventtiilin rajalle, sen huomaa kyllä mittarista selvästi.

      • kuumana

        Ei taida vielä tuossa 91 mallisessa olla hukkaporttia. Ja öljynjäähdytin on siis ylimääräinen oman lämmönvaihdin hässäkän lisäksi. Ilmanvaihto on neljällä n.80mm letkulla joista yhdessä sähköpuhallin,lisäksi pari ilmanotto-ritilää ilman letkua. Epäilen ettei moottorin jäähdytystä ole alunperinkään suunniteltu kunnolla,eli hieman alimitoitetulta vaikuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      108
      5541
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      95
      4821
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      139
      4762
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      368
      2215
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      117
      2051
    6. 107
      1797
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1577
    8. 371
      1318
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1151
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      221
      1123
    Aihe