Sukupuolisensitiivinen kasvatus

Blossom

Luin lehdestä haastattelun perheestä, jossa harrastetaan sukupuolisensitiivistä kasvatusta. Siinä ei huomioida lapsen sukupuolta lainkaan, vaan kohdellaan lasta yksilönä ilman leimallista sukupuolta. Minä en vaan kerta kaikkiaan ymmärrä suuntausta. Mitä mieltä muut ovat? Olenko minä vain ahdasmielinen vai onko suuntaus huuhaata????
http://nuputtelua.blogspot.com/2012/02/sukupuolisensitiivinen-kasvatus-pyh-ja.html

31

2442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole huuhaata

      On täysin väärä käsitys, että sukupuolisensitiivisyys tarkoittaisi sukupuolen häivyttämistä. Eihän siinä ei ole mitään neutraalia tai sensitiivistä jos lapsi pakotetaan peittelemään mielenkiinnon kohteitaan ym. asioita itsestään vain siksi, että jalkovälissä oleva ruumiinosa "ei sovi" kyseiseen muotiin. Itseasiassa juuri tätä asiaahan kyseisessä kasvatuksessa halutaan välttää! Tottakai tyttö saa olla tyttömäinen vaaleanpunainen prinsessa jos haluaa. Kunhan se todella on omaa halua.

      Vauvojen kohdalla voi toki olla kertomatta sukupuolta ja pukea neutraaleihin väreihin ym., koska vauva ei vielä välitä omasta sukupuolestaan. Silloin lienee tarkoitus vaikuttaa lähipiirin asenteisiin lasta kohtaan. Sillä me todellakin pitelemme, puhuttelemme ja kohtelemme jo vastasyntyneitä eri tavoin riippuen siitä, kumpaa sukupuolta olevaksi vauvan miellämme. Pienille tytöille puhutaan vivahteikkaasti ja monisanaisesti, pojille yksinkertaisemmin ja pääasiassa erilaisin käskylausein. Tytöt saavat ilmaista tunteitaan laaja-alaisemmin kuin pojat, heille on hyväksytympää ns. vaihtaa roolia eli olla poikatyttöjä, heitä myös lohdutetaan keskimäärin nopeammin kuin poikia. Toisaalta tytöiltä myös odotetaan nopeampaa kehitystä kuin pojilta. Tyttöjen odotetaan oppivan poikia nopeammin mm. käymään potalla, riisumaan/pukemaan vaattensa, syömään itse, siivoamaan jälkensä. Poikia kannustetaan tyttöjä enemmän motorisia taitoja kehittävissä leikeissä ja heidän käytöstään rajoitetaan vähemmän/hitaammin reagoiden tyttöihin nähden.

      Isompien lasten kohdalla pojat saavat vanhemmiltaan keskimäärin enemmän rahaa kuin ikäisensä tytöt, jotka siltä huolimatta osallistuvat poikia enemmän kotitöihin. Poikien tunneilmaisun hyväksyttävät rajat ovat entistä selkeämpiä, samoin tyttöihin kohdistuvat odotukset käytöksen suhteen. Vaikka vanhempien kanta alaikäistensä päihteidenkäyttöön ja seksiin on yleisesti melko kielteinen, on suhtautuminen tilastollisesti kuitenkin sallivampaa poikien kohdalla. Sukupuolirooleilla on vaikutusta vielä tänä päivänäkin ammatinvalintaan tai vähintäänkin suhtautumiseen työelämässä. Kuten niissä murheellisemmissakin tilastoissa.

      Vaatteet, lelut, ym. eivät ole sen tärkeämpiä asioita sukupuolineutraaliudessa kuin missään muussakaan kasvatusperiaatteessa. Niissä vain asia ilmenee kaikista räikeimmin, mihin moni tämän päivän vanhempi on jo herännyt. Oikeasti kyse on kuitenkin asenteista, joista suurin osa on tiedostamattomia. Ja jotka olisi hyvä tiedostaa.

      • öäöäölkäö

        Näin juuri.

        Mikähän on tuo aloittajan viittaama artikkeli? Koska siinä sukupuolisensitiivisyys (ei siis sukupuolettomuus!!) ymmärretään ihan väärin.

        Me pyrimme kasvattamaan lapsemme jotenkuten sukupuolisensitiivisesti, vaikka emme ehkä ole asialle kaikista omistautuneimpia. Tyttäreni on tyttö, hänellä on tytön vartalonosat, hän voi toivon mukaan joskus synnyttää, imettää ja olla äiti ja nainen. Sitä emme kiellä. Hänellä on pinkkejä vaatteita ja hän on saanut jouluna lahjaksi nuken. Hänellä on myös sinisiä vaatteita ja muoviautoja. Kuten edellinen sanoi, tämä on vain tavaraa.

        Pyrimme välttämään ajatusmalleja että tyttäreni ei voi (kiinnostua matikasta), osaa (rakentaa majaa) tai halua (kiivetä puuhun) koska on tyttö. Tai että hän voisi, osaisi tai haluaisi tehdä tai tuntea jotain vain koska on tyttö. Toki emme kiellä tilastollisia todennäköisyyksiä (mm. poikien matemaattinen hahmotuskyky ja tyttöjen kielellinen lahjakkuus) riippumatta siitä ovatko ne synnynnäisiä vai kasvatuksellisia (lastamme kasvattaa muutkin kuin me kaksi), mutta pyrimme siihen että sukupuoleen liittyvät oletukset ja odotukset rajoittaisivat mahdollisimman vähän lapsemme kehitystä. Biologisia faktoja emme häivytä. Mutta tällaiset "eihän pojat itke" hapatukset yritetään deletoida.

        Veljentyttäreni sanoi kolmevuotiaana, kun houkuttelin häntä juoksemaan kilpaa, nopeasti nopeasti, että "enhän minä voi kun olen tyttö". Tämän haluaisin välttää. Olkoon juoksematta tai huono juoksija, mutta ei sukupuolen takia!


      • Hieno kommentti!
        öäöäölkäö kirjoitti:

        Näin juuri.

        Mikähän on tuo aloittajan viittaama artikkeli? Koska siinä sukupuolisensitiivisyys (ei siis sukupuolettomuus!!) ymmärretään ihan väärin.

        Me pyrimme kasvattamaan lapsemme jotenkuten sukupuolisensitiivisesti, vaikka emme ehkä ole asialle kaikista omistautuneimpia. Tyttäreni on tyttö, hänellä on tytön vartalonosat, hän voi toivon mukaan joskus synnyttää, imettää ja olla äiti ja nainen. Sitä emme kiellä. Hänellä on pinkkejä vaatteita ja hän on saanut jouluna lahjaksi nuken. Hänellä on myös sinisiä vaatteita ja muoviautoja. Kuten edellinen sanoi, tämä on vain tavaraa.

        Pyrimme välttämään ajatusmalleja että tyttäreni ei voi (kiinnostua matikasta), osaa (rakentaa majaa) tai halua (kiivetä puuhun) koska on tyttö. Tai että hän voisi, osaisi tai haluaisi tehdä tai tuntea jotain vain koska on tyttö. Toki emme kiellä tilastollisia todennäköisyyksiä (mm. poikien matemaattinen hahmotuskyky ja tyttöjen kielellinen lahjakkuus) riippumatta siitä ovatko ne synnynnäisiä vai kasvatuksellisia (lastamme kasvattaa muutkin kuin me kaksi), mutta pyrimme siihen että sukupuoleen liittyvät oletukset ja odotukset rajoittaisivat mahdollisimman vähän lapsemme kehitystä. Biologisia faktoja emme häivytä. Mutta tällaiset "eihän pojat itke" hapatukset yritetään deletoida.

        Veljentyttäreni sanoi kolmevuotiaana, kun houkuttelin häntä juoksemaan kilpaa, nopeasti nopeasti, että "enhän minä voi kun olen tyttö". Tämän haluaisin välttää. Olkoon juoksematta tai huono juoksija, mutta ei sukupuolen takia!

        Hei!

        Hieman myöhässä vastaan viestiketjuun, mutta on todella hienoa nähdä, että tällaisia järkeviä ja ajattelivia vanhempia on olemassa! Toivotan paljon onnea teille ja myös lapsillenne, jotka varmasti ovat onnekkaita, kun ovat saaneet ajattelevat vanhemmat!


    • Neutraalia my ass

      Neutraalia my ASS. Vaikutteita nyt kuitenkin tulee ympäristöstä, ellei sitten lastaan kasvata pehmustetussa huoneessa.

      • Olipas hyvä

        argumentti taas.

        Ympäristöön voi vaikuttaa keskustelemalla (lähipiiri) ja tiedonjaolla (yleisilmapiiri). Jos poikaa kiusataan koska hän on herkempi kuin muut, on vanhemmilla ja aikuisilla Velvollisuus puuttua siihen. Jos epäilee, ettei matemaattisesti lahjakas tyttö saa kykyjään vastaavaa opetusta, asiasta voi keskustella opettajan kanssa. Jos lapsi epäröi jonkun asian tekemistä sukupuoliodotusten takia, voi vanhempi rohkaista tekemään omia päätöksiä. Ja ennen kaikkea lapselle olisi hyväkin opettaa, ettei se "ympäristö" ole aina oikeassa...


    • shamefulsociety

      Tosi sairasta ja naurettavaa tälläinen, suvaitsevaisuus ja tasa-arvo on mennyt liian pitkälle.

      • 1+1+1

        Perustele!
        Milloin sukupuolten välinen tasa-arvo menee liian pitkälle?
        Miten se ilmenee?


      • 123123123

        Ai on sairasta antaa lapsen itse päättää haluaako leikkiä nukeilla vai autoilla?


    • wanahaqm

      Hyvin tyhmää toimintaa,johtaa viellä ongelmiin.

      • ?

        Miki ihmeessa pitäisi, kop kop.


    • äitylixx

      Normaalista on tehty epänormaalia.

      Kyllä ihan ennen vanhaan eli 80-luvulla tytöt kiipeili puissa, pelasi yhdessä poikien kanssa pesistä tai kirkonrottaa.. yhtä kaikki poikia ja tyttöjä. Mutta sitten pojat pelasi jalkapalloa joka ei tyttöjä kiinnostanut.. muutama taisi olla ns. mimmiliigassa..

      Tytöt hyppäsi vistiä ja hyppynarua joka harvoin kiinnosti poikia..

      Luonnollisia asoita joista nyt on tehty jotain uutta sukupuolineutraalia..
      Kyllä varmaan normaalit vanhemmat ottaa yksilöllisyyden huomioon ilman et tarvii julistautua miksikään suvaitsevaisuuden kannattajaksi tms.

    • 4*äitee

      Kun se ei onnistu. Meillä on lapsilla ollut myös tarjolla nukkeleluja, poikia ei kiinnostanut, autot oli enemmän mieleen. Joten eikö näille lapsille sitten tarjota ns. oman sukupuolen leluja ollenkaan, kun itse niitä valitsisivat ? Pojat on poikia ja tytöt on tyttöjä, se ei kasvatuksella muutu miksikään.

      • !Kyllä muuttuu!

        Miten niin ei tarjota? Tottakai tarjotaan. Kaikkea on tarjolla.

        Voi olla, että omat poikasi ovat olleet enemmän kiinnostuneita autoista. Voi myös olla, että ympäristö on heitä siihen ohjannut. Sekä muut lapset, että aikuiset voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa näihin asioihin. Tutkimusten mukaan esimerkiksi päiväkodeissa kasvatetaan eri sukupuolia eri tavoin, sillä jopa ammattikasvattajien on vaikea suhtautua eri sukupuoliin tasa-arvoisesti.

        Esimerkiksi oma poikamme ilmoitti jo kolmevuotiaana, ettei leiki eräällä lelulla, koska se on tyttöjen lelu. Meillä ei kuitenkaan ole tyttölasta, emmekä tee jaottelua eri lelujen välille. Kyselimme, keneltä hän on moisen asian kuullut. Kuulemma vanhempi serkku oli häntä tästä asiasta valistanut. Kun totesimme, että ko. lelulla voivat aivan hyvin pojatkin leikkiä, otti hän lelun innostuneena mukaan leikkeihinsä, ja leikkii sillä vieläkin.

        Usein monilapsisissa perheissä, joissa lapset ovat eri sukupuolta, on havaittavissa vastaavanlainen esimerkin ja ympäristön vaikutus. Esimerkiksi pikkuveljeni leikki lapsena paljon nukeilla ja barbeilla, kenties osittain siksi, että minä ja sisareni leikimme niillä.

        Olemme saaneet tasa-arvoisen kasvatuksen, ja olen ylpeä siitä. Sukupuoliamme ei ole kasvatuksessa mitenkään korostettu, vaan meihin on suhtauduttu mahdollisimman tasavertaisesti. Vaikka itse olen nainen, on minut esimerkiksi opetettu ampumaan jo pienenä lapsena ja minulta on vaadittu tuloksia eri urheilulajeissa. En ole koskaan saanut mitään anteeksi vain sen vuoksi, että olen tyttö. Minun on muun muassa odotettu menevän armeijaan aivan samalla tavoin, kuin veljienikin. En ole koskaan mitenkään kärsinyt näistä asioista, vaan päinvastoin oppinut, että osaan ja kykenen, ja olen erityisen kiitollinen erityisesti isälleni, joka pyrki aina tasa-arvoon.

        On harhaluulo kuvitella, ettemme ohjaisi lastemme valintoja. Esimerkiksi jääkiekkokentillä näkee toistuvasti perheitä, joissa pojalla ja isällä on hokkarit, kypärät ja mailat, tytöllä ja äidille sen sijaan kaunokit. Isä ja poika pelailevat keskiössä, samalla kuin tyttö ja äiti yrittävät pysyä poissa jaloista. Kun minä olin pieni, minulla oli hokkarit ja jääkiekkomaila, ja pelasin jääkiekkoa äitini kanssa. Sain kouluiässä, sekä ala-, että yläasteella, pojilta paljon tunnustusta siitä, että olin niin hyvä pelaamaan jääkiekkoa ja jalkapalloa. Tuskin olisin ollut, jollei minulla olisi ollut siihen pienestä saakka mahdollisuutta ja esimerkkiä. Lapset oppivat aikuisen osoittaman esimerkin oikeaksi, samalla kuin aikuiset sulkevat heiltä mahdollisuuksia. Esimerkiksi monissa urheilulajeissa sukupuolten väliset erot tulevat lapsilla näkyviksi vasta murrosiän lähettyvillä. Siihen saakka tyttöjen ja poikien pitäisi olla fyysisesti ja teknisesti yhtä hyviä, kunhan heille vain annetaan samat mahdollisuudet. Ovatko sinun lapsesi?

        Meidän perheessämme kaikki saivat tehdä kaikkea, ja meitä myös velvoitettiin tekemään eri asioita. Veljeni on todella ylpeä siitä, että hän on erittäin hyvä ompelemaan ompelukoneella, koska hänet on kotona opetettu ompelemaan. Tällaisia asioita yritän vaalia omankin lapsemme suhteen. Kysymys on myös siitä, mitä vaihtoehtoja tarjoamme, mihin kannustamme, mille teoille osoitamme erityistä hyväksyntää. Kysymys on ilmeistämme, eleistämme, äänensävyistämme. Kaikesta.


      • 4*äitee
        !Kyllä muuttuu! kirjoitti:

        Miten niin ei tarjota? Tottakai tarjotaan. Kaikkea on tarjolla.

        Voi olla, että omat poikasi ovat olleet enemmän kiinnostuneita autoista. Voi myös olla, että ympäristö on heitä siihen ohjannut. Sekä muut lapset, että aikuiset voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa näihin asioihin. Tutkimusten mukaan esimerkiksi päiväkodeissa kasvatetaan eri sukupuolia eri tavoin, sillä jopa ammattikasvattajien on vaikea suhtautua eri sukupuoliin tasa-arvoisesti.

        Esimerkiksi oma poikamme ilmoitti jo kolmevuotiaana, ettei leiki eräällä lelulla, koska se on tyttöjen lelu. Meillä ei kuitenkaan ole tyttölasta, emmekä tee jaottelua eri lelujen välille. Kyselimme, keneltä hän on moisen asian kuullut. Kuulemma vanhempi serkku oli häntä tästä asiasta valistanut. Kun totesimme, että ko. lelulla voivat aivan hyvin pojatkin leikkiä, otti hän lelun innostuneena mukaan leikkeihinsä, ja leikkii sillä vieläkin.

        Usein monilapsisissa perheissä, joissa lapset ovat eri sukupuolta, on havaittavissa vastaavanlainen esimerkin ja ympäristön vaikutus. Esimerkiksi pikkuveljeni leikki lapsena paljon nukeilla ja barbeilla, kenties osittain siksi, että minä ja sisareni leikimme niillä.

        Olemme saaneet tasa-arvoisen kasvatuksen, ja olen ylpeä siitä. Sukupuoliamme ei ole kasvatuksessa mitenkään korostettu, vaan meihin on suhtauduttu mahdollisimman tasavertaisesti. Vaikka itse olen nainen, on minut esimerkiksi opetettu ampumaan jo pienenä lapsena ja minulta on vaadittu tuloksia eri urheilulajeissa. En ole koskaan saanut mitään anteeksi vain sen vuoksi, että olen tyttö. Minun on muun muassa odotettu menevän armeijaan aivan samalla tavoin, kuin veljienikin. En ole koskaan mitenkään kärsinyt näistä asioista, vaan päinvastoin oppinut, että osaan ja kykenen, ja olen erityisen kiitollinen erityisesti isälleni, joka pyrki aina tasa-arvoon.

        On harhaluulo kuvitella, ettemme ohjaisi lastemme valintoja. Esimerkiksi jääkiekkokentillä näkee toistuvasti perheitä, joissa pojalla ja isällä on hokkarit, kypärät ja mailat, tytöllä ja äidille sen sijaan kaunokit. Isä ja poika pelailevat keskiössä, samalla kuin tyttö ja äiti yrittävät pysyä poissa jaloista. Kun minä olin pieni, minulla oli hokkarit ja jääkiekkomaila, ja pelasin jääkiekkoa äitini kanssa. Sain kouluiässä, sekä ala-, että yläasteella, pojilta paljon tunnustusta siitä, että olin niin hyvä pelaamaan jääkiekkoa ja jalkapalloa. Tuskin olisin ollut, jollei minulla olisi ollut siihen pienestä saakka mahdollisuutta ja esimerkkiä. Lapset oppivat aikuisen osoittaman esimerkin oikeaksi, samalla kuin aikuiset sulkevat heiltä mahdollisuuksia. Esimerkiksi monissa urheilulajeissa sukupuolten väliset erot tulevat lapsilla näkyviksi vasta murrosiän lähettyvillä. Siihen saakka tyttöjen ja poikien pitäisi olla fyysisesti ja teknisesti yhtä hyviä, kunhan heille vain annetaan samat mahdollisuudet. Ovatko sinun lapsesi?

        Meidän perheessämme kaikki saivat tehdä kaikkea, ja meitä myös velvoitettiin tekemään eri asioita. Veljeni on todella ylpeä siitä, että hän on erittäin hyvä ompelemaan ompelukoneella, koska hänet on kotona opetettu ompelemaan. Tällaisia asioita yritän vaalia omankin lapsemme suhteen. Kysymys on myös siitä, mitä vaihtoehtoja tarjoamme, mihin kannustamme, mille teoille osoitamme erityistä hyväksyntää. Kysymys on ilmeistämme, eleistämme, äänensävyistämme. Kaikesta.

        Miten ympäristö ohjaa alle vuoden ikäisiä lapsia ? En jaksa uskoa että mitenkään, mutta niin on pojat autot valinneet leluikseen, vaikka ovat itse saaneet valita.


      • täti
        4*äitee kirjoitti:

        Miten ympäristö ohjaa alle vuoden ikäisiä lapsia ? En jaksa uskoa että mitenkään, mutta niin on pojat autot valinneet leluikseen, vaikka ovat itse saaneet valita.

        Aikuiset viestivät käytöksellään koko ajan että mikä on hyväksyttävää. Vauvat eivät paljon muuta teekään kuin oppivat koko ajan kaikesta. Tytöille pinkkiä, pojille sinistä ja niin edelleen. Tiesitkö, että pinkki oli ennen poikien väri? Tyttöjen väriksi se muuttui vasta 1900-luvun puolivälissä. Meillä 4-vuotias sisarentyttö jo sanoi että hänelle ei saa enää tuoda poikien leluja. Teki tosin liäsyksen että autot eivät ole poikien leluja =)


    • matti

      Hienoa, että kyselet asiaa:
      Eläköön, että mies on mies ja nainen on nainen.
      Kaikki elämän suola katoaa, jos nainen... yrittää olla mies ja melkein vielä pahempaa, jos mies yrittää olla nainen.
      Aivotkin ovat rakentuneet sukupuolen mukaan.
      Toisaalta ovathan naiset ylivertaisia ominaisuuksiltaan.... heillähän toimivat molemmat aivopuoliskot yhtäaikaa (tunne ja äly). Miehellähän ne toimivat joko tai.

      • matti&maija

        Hienoa matti,
        näinhän se useinmiten on,
        mutta kasvatus ja elimistön hormonitoiminta vaikuttaa myös asiaan.
        On olemassa esim. testosteronipitoisia, erittäin naisellisia naisia ja vastaavasti vähemmän miehekkäämpiä miehiä, heteroita kuitenkin.


    • ...tämän takia

      Pari pinttynyttä juttua: Tytöt puhuvat pahaa toisten selän takana. Pojat ovat väkivaltaisempia ja pojat leikkivät autoilla.

    • JK

      SUUNTAUS ONNHUUHATA

      • doko2

        haluan tavata missa sina asut


    • huuuu haaa

      Miksi ylipäätään kasvattaa lasta niin?
      Suomenkielestä vielä puuttuu sanoistakin suku.

      Kasvatus ei ole kiinni väreistä tai edes leluista.
      Punainen ja sininen ei ole mitenkään sukupuoleen sitoutuneita.
      Pitääkö lapsi kasvattaa siten että se hämääntyy / Häpeää omaa sukupuoltaan. Mitä sellsiesta tulee aikuisena?

      Tämä on testattu:
      Vaikka kuinka pitäsit lapsen "kurjissa" sukupuolettomissa leluissa (onko edes sellaisii...), kyllä se poika läytää sen auton ja tyttö nuken... joten ???

    • Paavo Pitkäpinna

      Ei löydä autoa. Minäki miehenä en oo innostunu autoista vaa kulujen iha polkupyörällä sellase kovaäänisen saasteenhajusen ilmastonpilaajan sijaa tae sitte julkisilla. Männöö halvemmaksiki :)

      Ja sitä näkkee kyl usein, että se neutraaliki kasvatus ajaa lopulta pojat poikien leikkeihin ja tytöt tyttöjen. Siitä ei pääse yli eikä ympäri vaikka kuinka vanhemmat haluis.

      Poeka saattaa leikkiä nukella pikkusena, mutta kyllä se jo 4 luokalla puhuu urheilusta muiden poikien kanssa, pellaa jalkapaloo ja pesistä ja nujakoi ja leikkii sitä ammuskeluleikkiä.

      Tytöillä sama juttu paetti pikkusena voi olla sitte vaikka se lelukonekivääri ''ratatata''.

    • tarkkailia

      Ennenaikaan lapsia oli perheissä enemmän kuin nykyään 60 luvulla 5-7 lapsen perheet oli hyvinkin yleisiä. Silloin myös lapset leikkivät ulkona keskenään. Silloin kaikki kävi luonnostaan myös lasten sukupuolisen kehityksen kannalta. Lapset osasivat myös leikkiä keskenään Joskus leikkiin osallistui tytöt ja pojat joskus taas tytöt leikkivät keskenään ja pojat samoin. Lapset osasivat leikkiä ilman ohjausta.
      Nykyään aikuiset on hääräämässä ja sekaantumassa lasten leikkeihin. Toiset haluaa lapsistaan neutraalia sulupuolellisesti toiset taas selvän sukupuolijakauman. nykyään on tosi huolestuttavaa ettei lapset osaa enää leikkiä keskenään tai ennemmin vanhemmat ei anna lasten leikkiä ilman että vanhemmat määrää mitä ka kuinka leikitään.
      Voidaan sanoa että tässkin asiassa mopo on livennyt käsistä aivan luonnollisessa asiassa.

    • Ihan höpöä

      Tytöt syntyvät tytöiksi ja pojat syntyvät pojiksi.
      Tämä on luonnollista. Miksi ei näin saisi olla ?
      Ei kannata alkaa rautalangasta vääntämään uusiksi luonnollisia asioita.

    • jalat maahan

      Lainaus jostain ylempää

      "Ja ennen kaikkea lapselle olisi hyväkin opettaa, ettei se "ympäristö" ole aina oikeassa..."
      Kertokaa nyt edes lapsellenne että kun hän menee tässä niin kansainvälisessä ympäriströssä muslimimaahan on parempi pysyä lestissään tai telee hengiltä kivitetyksi.
      Tiedoksi teille ah niin ymmärtäväiset; meidän kulttuurimme supistuu, muslimi kulttuuri leviää räjähdysmäisesti.

      • ei ole huuhaata

        "Kertokaa nyt edes lapsellenne että kun hän menee tässä niin kansainvälisessä ympäriströssä muslimimaahan on parempi pysyä lestissään tai telee hengiltä kivitetyksi."

        Minä sanoin, että ympäristö ei ole aina oikeassa = muslimi tai peräkylänjuntti tai kuka tahansa ei tee oikein, jos hän kivittää hengiltä toisen ihmisen. Vaikka kuinka matalan profiiilin pitäminen tai tietynlainen käytös on jossain tilanteissa fiksua.

        Se nyt vaan on tosiasia, ettei kaikki ihmiset ole fiksuja eikä kaikkea kannata uskoa mitä kuulee. Se on hyvä tajuta jo varhain.


    • Tottamaar

      Itse olen kurkkuani täynnä tätä sukupuolineutraalisuutta, koska näin se vain luonnossa menee, että toisilla on pimppi ja toisilla pippeli.

      • hittolainen5555

        ja pitäisikö siis pimpin käyttäyty kuin pimpin ja pippelin kuin pippelin? itse omistan pimpin mutta olen aina ollut enemmän kiinnostunut autoista, sotaleikeistä jne. ja taas ystäväni joka omaa sen pippelin oli pienenä innostunut nukeista ja kotileikeistä. Kun olin lapsi, äitini kertoi minulle mikä on tyttöjen juttuja ja mikä poikien ja tyttöjen ei näin ollen ole "sopivaa" leikkiä pelkästään poikien juttuja. Joten en koskaan kehdannut pyytää synttärilahjaksi sitä kauko-ohjattavaa autoa tai actionman sotanukkea. Oikein? ei minusta.


    • kiva mies 41 v.

      Itse teen justiin niitä asioita kuin itse haluan miettimättä mikä saattaa muiden mielestä olla pimppiä ja mikä on pippeliä.

      Elän siis sukupuolineutraalisti, ja olen huomannut että kaikki eivät toimi samoin.

    • wertti

      pojat on poikia ja tytöt on tyttöjä ,näin on aina ollut ja olokoon tästä eteenkin päin.sairasta paskaa tuo tommonen ...

    • jortsukka 69v

      ihan sama kunhan perse on tallella ja sinne voi laittaa jotakin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2742
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      241
      2668
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2366
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      201
      1857
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1328
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      22
      1266
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1234
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1132
    Aihe