Löysin joitakin ketjuja hengenahdistuksesta liittyen loppuraskauteen ja siihen, että kohtu painaa keuhkoja.
Itsellä on kuitenkin viikkoja vasta himpun vajaa 11 ja hengenahdistusta jo nyt...
Nyt menossa siis toinen raskaus, eikä ensimmäiseltä ollut tällaisia oireita. Perussairautena minulla on toki astma, mutta sen kanssa olen pärjännyt normaalisti ilman jatkuvaa lääkitystä. Eli ei siis kovin paha astma! Lähinnä nuhan jne. yhteydessä olen joutunut käyttämään lääkkeitä.
Nyt siis oireina hengenahdistus, erityisesti rasituksesta ja pitkällään ollessa. Mitään varsinaisia kovia astmakohtauksia en saa, mutta ahdistaa ja hengästyttää, tuntuu epämukavalle. Lisäksi pitkällään pulssi tuntuu nousevan sadan kieppeille ja tuntuu sekin ikävälle. Astmalääkkeistä ei tunnu olevan oikein apua.
Pari päivää sitten työterveydessä sulkivat pois veritulpan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Voiko tämä johtua raskaudesta?
Hengenahdistus alkuraskaudesta?
7
9900
Vastaukset
- hempat?
Onko sitä astmaa nyt tutkittu millään lailla tämän hengenahdistuksen alkamisen jälkeen? Jos astmalla ei ole asian kanssa tekemistä, niin onko sinulta mitattu hemoglobiini? Anemia aiheuttaa helposti tuollaisia tuntemuksia varsinkin rasituksessa. Entä miten on verenpaineesi laita? Myös matala verenpaine aiheuttaa kaikenmoisia tuntemuksia.
Siitä olen kyllä kuullut, että joillain jo alkuraskaudessa on kovasti hengästymistä ja väsymystä, mutta en nyt tiedä varsinaisesta hengenahdistuksesta. Ehkäpä jollain muulla on omakohtaisia kokemuksia asiasta.- Ahdistunut2012
Hei "hempat?"
Kiitos vastauksestasi. Hyviä pointteja :O)
Varsinaisesti astmaa ei ole tutkittu. Lääkitystä kylläkin vaihdettu raskauteen sopivaksi ja annostusta nyt nostetu pikkuhiljaa, kun apua ei ole tuntunut olevan.
Hemoglobiini oli ok, kun kävin neuvolassa ja verenpainekin. Niissä ei siis vikaa.
Ajattelin kyllä, että jahka nyt vähän aikaa käytän tätä viimeisintä lääkitystä, niin koitan saada sitten työterveyden kautta ajan ihan erikoislääkärille, mikäli tilanne ei parane.
Kuulen mielelläni, jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia!?
- dgsretsyd
Liittyy pääasiassa verimäärän lisääntymiseen tämä hengenahdistuksen tuntu.
- mörkkeli
Hei, täällä kans lievä astma ja Ventoline käytössä tarvittaessa ja just esim. flunssan yhteydessä ollu tarvetta. Raskauden alkaessa aloin kuitenkin käyttää myös päivittäin otettavaa hoitolääkitystä, kun henkeä alko ahistaa ja sehän vaikuttaa vasta jonkin ajan käyttämisen jälkeen.
Loppuajasta alkanu ahistaa taas enempi makuuasennossa, kun vauva jo painaa ja kaikki elimet on liiskaantuneet suunnilleen kohdun ja kylkiluitten väliin ;) - ahdistunut myös
Mulla itellä on ollut samantyyppisiä oireita, ja uskon mulla johtuneen paniikkioireista, joita aina silloin tällöin esiintyy. Ja yks hullu juttu, josta joskus kuulin ja jonka huomasin mulla yhdeksi syyksi: rintsikat ahdistaa! :D Jotenkin ympärysmitta on suurentunut ja ennen hyvin istuneet liivit tukehduttaa. Olo helpottaa heti, kun ottaa ne pois! :D Ja oon ostanutkin semmoisia "välikappaleita" hakasiin, niin saa vähän ympärysmittaa lisää! :D
- Ahdistunut2012
Mulla yksi selittävä tekijä voi myös olla tuollainen panikoiminen. En varsinaisesti saa paniikkikohtauksia, mutta kärsin pelkotiloista ja henkisestä ahdistuksesta. Kun joku asia kovasti vaivaa ja ahdistaa mieltä, huomaan myös hengitystäkin ahdistavan enemmän.
Toki tietysti taustalla on raskauden aiheuttamat jutut, koska raskauden myötä astmaoireet pahenivat ja peloista olen kärsinyt jo kauan eli se ei ole mitenkään uusi asia.
- Ahdistunut myös
Mua ainakin on hirveästi helpottanut tieto siitä, että hengenahdistus on usein vain päänsisäisistä asioista johtuvaa. Silloin tiedän, että mulla on päänsisäisillä keinoilla mahdollisuus myös kontrolloida sitä. (=sanon itselleni "hengitä... hengitä... sisään... ulos..." ;D Ikäänkuin en muuten muistaisi...) Raskauteen ja äitiyteen liittyy niin paljon jännitettävää. Mutta kun muistaa elää hetkessä. Muistaa, että selviän tästä hetkestä varsin hyvin, ja huomisesta pitää selvitä vasta huomenna. :)
Tsemppiä odotukseen! Nauti pienistä asioista ja ole rohkea!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184631Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4982437Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1422001Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.181909- 811586
- 1461505
- 121186
- 102984
- 124842
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik40839