Miksi ei pokkarikameraa?

Järkkärimies

1. Kameran koosta ja kaulahihnan puutteesta johtuen se on todennäköisesti taskussa mistä esille kaivaminen vie liian paljon aikaa.
2. Nopeassa kuvaustilanteessa automaattisäädöt ovat liian hitaita ja manuaalisäädöt hankala/mahdoton tehdä
3. Kamerat ylihinnoiteltu, varsinkin laadukkaammat mallit.
4. Tarvitaan satojen ja jopa tuhansien eurojen järjestelmäkamera ja putket, jos halutaan myös hyviä kuvia.
5. Erittäin kalliit huolto- ja korjauskulut. Yleensä uusi maksaa vähemmän kuin korjaus.
6. Kameroiden monimutkaisuudesta johtuen tavallinen kuvaaja ei ehdi/jaksa opiskella kaikkia eri kameroiden käyttömahdollisuuksia. GPS:t, Facebookit, WLAN:it, tehosteet, editoinnit jne. ovat vain myynninedistämiseksi. Kuvanlaatua ne eivät paranna.
7. Pokkarin kuvanlaatu ja käytettävyys on niin huono, että sitä harvoin jaksaa ottaa mukaan, vaikka taskuun mahtuisikin.

34

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      Kai tämä oli vitsi?

      Nykypokkareilla saa ihan riittävän hyviä kuvia.
      Ei se sunnuntailomakuvaaja kaipaa huippulaatua tai supernopeaa toimintaa. Tärkeämpää on, että saa räpsäistyä kivan kuvan siitä lapsesta uima-altaassa tai kaverista eiffeltornin edessä.
      Ei siihen tarvita mitään nopeita tarkennuksia, hyvää valovoimaa tai mitään muutakaan huippuominaisuutta. Riittää että se kamera jotenkin sen kuvan ottaa.

      Tosin eipä niiden hyvien pokkareiden käynnistys ja tarkennusaika enää paljoa hitaampi ole kuin jollain halpisjärkkärillä.

      Kameran voi kuljettaa esim. kaulaan ripustettavassa pussukassa, josta se on nopeasti saatavilla.


      Jos niille eri ominaisuuksille (GPS, WLAN yms.) ei ole tarvetta, niin eipä niistä haittaakaan ole.
      Yleensä pokkareilla kuvaavat tarvitsevat lähinnä sitä automaattikuvausta, jolla on helppo ja nopea kuvata. Jos kamerassa on muita ominaisuuksia, niin sitten on, ei ne siellä häiritse.



      Onhan se pieni 150€ pokkarit nyt huomattavasti parempi matkalla kuin iso ja painava 1500€ järkkäri, etenkin jos kuvaaja ei mistään asetuksista mitään ymmärrä eikä kaipaa muuta kuin sen kivan kuvan kakarasta.

    • ei juu

      1. MIstä sait tietää, että pokkarissa ei saa käyttää kaulahihnaa.

      2. kuvaan pokkarilla siksi, että järkkärillä myöhästyn aina. Mun pokkarin (DMC-SZ7) tarkennusnopeus on 0,1 sek (myös liikkuviin kohteisiin, eikä se pidä hirveätä meteliä tarkentaessa.

      3. joo mun pokkarin hinnalla (n.300) saa yhden huonon objektiivin järkkäriin

      4. Voihan optiikan objarin kittiputket
      5. Onneksi huoltovapaa
      6. Se on kamalaa kun myyntiä edistetään, (onneksi ei järkkärien)
      7. En tykkää pitää järkkäriä taskussa

    • Jos pokkari on vyölaukussa, saa sen nopeasti, eikä ole kokoajan huutamassa: "Hei mä kuvaan", mutta paras oli tämä: "Tarvitaan satojen ja jopa tuhansien eurojen järjestelmäkamera ja putket, jos halutaan myös hyviä kuvia." Monilla, minä mukaan lukien ei ole mitään halua panna tuhansia euroja kameravarusteisiin.

      • molemmilla

        "Tarvitaan satojen ja jopa tuhansien eurojen järjestelmäkamera ja putket, jos halutaan myös hyviä kuvia." … ei ole mitään halua panna tuhansia euroja kameravarusteisiin.

        —minulle isoin ongelma on paino. Nykyinen järkkäritaakkani (laukkuineen) on 10,7 kg jalusta.

        Pokkarini painaa alle 300g ja on siksi usein (turhaanki) mukana.


      • molemmilla
        molemmilla kirjoitti:

        "Tarvitaan satojen ja jopa tuhansien eurojen järjestelmäkamera ja putket, jos halutaan myös hyviä kuvia." … ei ole mitään halua panna tuhansia euroja kameravarusteisiin.

        —minulle isoin ongelma on paino. Nykyinen järkkäritaakkani (laukkuineen) on 10,7 kg jalusta.

        Pokkarini painaa alle 300g ja on siksi usein (turhaanki) mukana.

        ps.
        Euroa/gramma

        huomasin vasta, että pokkarini maksaa n. 1€/g.
        suunnilleen:
        Nikkor 80-400/4.5-5.6 D ED VR n. = 1900€/1360g ≈ 1,4€/g
        NIKON D800 = 2780€/900g ≈ 3€/g
        Nikon D3100 450€/505g ≈ 0,9€/g


    • mies ja kirves

      Anteeksi tällainen vänkäämätön yksinkertainen raapustus. Ostin muutama vuosi sitten Canon A620. Eka digi. Olin kohtuullisen isoissa häissä ja missasin niin monta kuvaa, ettei tottakaan. Morsiamen kukkakimppu lensi korkealle. Olin painanut nappulaa "vartti" sitten. Kamera mietti vielä, kannattaako lainkaan ottaa moisesta kuvaa, kun joku jotain heittelee ja vielä yli olan. Kuva tuli siitä, kun olivat kumarassa lattialta. Samoin kävi sukkanauhajutulle. Silloin päätin, että seuraava kamera on yhtä nopea kuin vanha Konica T4. Niinpä kuolasin Rajalan ikkunaa, kunnes Nikon 200 hinta alkoi tuntua halvalta. Siihen 800 salama ja 18-135 obiska. Pankkisiirto mukaan ja ohjekirjan syövereihin uppoutumaan. Enää ei ole viiveitä. 5 kuvaa /s. voi kuvata kaikki sukkanauhan heitot. Nikon siksi, kun Canon oli hieno merkki, enkä kehdannut sellaista hankkia. Nikon tuntui arkisemmalta. Timpurina minulla on 11 numeron koura.. Järkkärissä nappulat leveemmällä ja istuu mukavasti kouraan. Toisena on G12, hidas. Onko nopeaa pokkaria olemassakaan?

      • molemmilla

        ”Onko nopeaa pokkaria olemassakaan?”
        —mikä on nopea?

        Esim Panasonic SZ7 tarkentaa 0,1 sek, onko joku järkkäri nopeampi?
        Mun kumpikin järkkäri on hitaampi (pitkällä zoomilla paljon hitaampi) ja äänekäs.

        Eikö tarkenusta saa tehdä ennakolta vai etkö osaa?


      • ValoOnVoimaa
        molemmilla kirjoitti:

        ”Onko nopeaa pokkaria olemassakaan?”
        —mikä on nopea?

        Esim Panasonic SZ7 tarkentaa 0,1 sek, onko joku järkkäri nopeampi?
        Mun kumpikin järkkäri on hitaampi (pitkällä zoomilla paljon hitaampi) ja äänekäs.

        Eikö tarkenusta saa tehdä ennakolta vai etkö osaa?

        Voi olla että omat kokemukseni pokkareista eivät vastaa nykypäivää mutta ne joilla olen kuvannut käynnistyvät seuraavasti:
        Kun virrat laittaa päälle, ensin näyttöön tulee joku logo joka näkyy siinä usean sekunnin ajan. Vasta sitten kamera on kuvausvalmis. Siksi virrat on pakko pitää koko ajan päällä jos kuvaa nopeita tilanteita. Tämä syö akkua ihan turhaa. Järkkärini on heti kuvausvalmus kun virrat laittaa päälle.
        Jos pokkarilla pitää zoomata, se tapahtuu hitaalla moottorilla ja polttovälin päästä päähän kestää useita sekunteja. Järkkärin zoomin renkaan kääntää päästä toiseen puolessa sekunnissa.
        Järkkäri ottaa tarvittaessa nopeaa sarjakuvaa, pokkari on valmis seuraavaan kuvaan ehkä viiden sekunnin päästä.

        En väitä että kaikki pokkarit olisivat tuollaisia tai että hyviä pokkareita ei olisi. Mutta hyvin moni kuvaa juuri tuollaisilla hitailla pokkareilla ja missaa monia hetkiä. Minullekin on käynyt niin mutta en silti aina raahaa järkkäriä mukanani. Kaukaisen serkun häistä näpsii ne muutamat muistokuvat ihan hyvin helposti mukana kulkevalla pokkarilla. Mutta veljen häitä en sillä kuvaisi.


      • ValoOnVoimaa kirjoitti:

        Voi olla että omat kokemukseni pokkareista eivät vastaa nykypäivää mutta ne joilla olen kuvannut käynnistyvät seuraavasti:
        Kun virrat laittaa päälle, ensin näyttöön tulee joku logo joka näkyy siinä usean sekunnin ajan. Vasta sitten kamera on kuvausvalmis. Siksi virrat on pakko pitää koko ajan päällä jos kuvaa nopeita tilanteita. Tämä syö akkua ihan turhaa. Järkkärini on heti kuvausvalmus kun virrat laittaa päälle.
        Jos pokkarilla pitää zoomata, se tapahtuu hitaalla moottorilla ja polttovälin päästä päähän kestää useita sekunteja. Järkkärin zoomin renkaan kääntää päästä toiseen puolessa sekunnissa.
        Järkkäri ottaa tarvittaessa nopeaa sarjakuvaa, pokkari on valmis seuraavaan kuvaan ehkä viiden sekunnin päästä.

        En väitä että kaikki pokkarit olisivat tuollaisia tai että hyviä pokkareita ei olisi. Mutta hyvin moni kuvaa juuri tuollaisilla hitailla pokkareilla ja missaa monia hetkiä. Minullekin on käynyt niin mutta en silti aina raahaa järkkäriä mukanani. Kaukaisen serkun häistä näpsii ne muutamat muistokuvat ihan hyvin helposti mukana kulkevalla pokkarilla. Mutta veljen häitä en sillä kuvaisi.

        Omat pokkarini käynnistyvät noin sekunnissa. Zoom toimii päästä päähän (jopa 14x) n. parissa sekunnissa. Sarjakuvaa pokkarini ottaa jopa kahdeksan kuvaa sekunnissa. Missään pokkarissa ei ilman salamaa kestä viittä sekuntia, että voi ottaa uuden kuvan. Monissa pokkareissa toki on vakioasetuksena, että kuvaa näytetään pari sekuntia. Moni luulee, että pokkari tällöin miettii jotain ja ei olisi kuvausvalmis. Näin ei ole, vaan laukaisimella näytön voi vapauttaa. Kuvan näytön saa myös asetettua pois.


      • ValoOnVoimaa
        okaro kirjoitti:

        Omat pokkarini käynnistyvät noin sekunnissa. Zoom toimii päästä päähän (jopa 14x) n. parissa sekunnissa. Sarjakuvaa pokkarini ottaa jopa kahdeksan kuvaa sekunnissa. Missään pokkarissa ei ilman salamaa kestä viittä sekuntia, että voi ottaa uuden kuvan. Monissa pokkareissa toki on vakioasetuksena, että kuvaa näytetään pari sekuntia. Moni luulee, että pokkari tällöin miettii jotain ja ei olisi kuvausvalmis. Näin ei ole, vaan laukaisimella näytön voi vapauttaa. Kuvan näytön saa myös asetettua pois.

        Kyllähän varmaan moni pokkari on perempi kuin minun käyttämäni ovat olleet. Mutta oma vanha pokkarini toisaan käynnistyy aika hitaasti, samoin vaimon erittäin halpa Canon. Eikä kumpikaan zoomaa kauhean nopeasti tai ota sarjakuvaa. Uudemmat varmaan noita tekevät yleisemmin.
        Ja minua kyllä häiritsee se kun kuva tulee näyttöön kun samalla menetetään katselukuva kuvattavaan kohteeseen. Jos taas kuvan näytön laittaa pois päältä, sekään ei ole aina hyvä kun välillä kuvaa kuitenkin haluaa katsoa että tietää pitääkö ottaa vielä toinen kuva.. Järkkärillä voi aina katsoa näkymää etsimestä ja otettua kuvaa haluttaessa eikä säätöjä tarvitse muutella. Mutta kuten sanoin, pokkarillakin pärjää kun osaa ottaa sen ominaisuudet huomioon ja osa pokkareista on perempia kuin toiset.


      • ValoOnVoimaa kirjoitti:

        Kyllähän varmaan moni pokkari on perempi kuin minun käyttämäni ovat olleet. Mutta oma vanha pokkarini toisaan käynnistyy aika hitaasti, samoin vaimon erittäin halpa Canon. Eikä kumpikaan zoomaa kauhean nopeasti tai ota sarjakuvaa. Uudemmat varmaan noita tekevät yleisemmin.
        Ja minua kyllä häiritsee se kun kuva tulee näyttöön kun samalla menetetään katselukuva kuvattavaan kohteeseen. Jos taas kuvan näytön laittaa pois päältä, sekään ei ole aina hyvä kun välillä kuvaa kuitenkin haluaa katsoa että tietää pitääkö ottaa vielä toinen kuva.. Järkkärillä voi aina katsoa näkymää etsimestä ja otettua kuvaa haluttaessa eikä säätöjä tarvitse muutella. Mutta kuten sanoin, pokkarillakin pärjää kun osaa ottaa sen ominaisuudet huomioon ja osa pokkareista on perempia kuin toiset.

        Kyllä Canonit ovat sarjaa kuvanneet anakin vuodesta 2001. Suurin ongelma pokkareissa onkin sen kamaran takana. Pokkarien käyttäjät eivät viitsi ottaa selvää kameran ominaisuuksista ja miten sitä parhaiten käytetään eri tilanteissa.


      • molemmilla
        ValoOnVoimaa kirjoitti:

        Voi olla että omat kokemukseni pokkareista eivät vastaa nykypäivää mutta ne joilla olen kuvannut käynnistyvät seuraavasti:
        Kun virrat laittaa päälle, ensin näyttöön tulee joku logo joka näkyy siinä usean sekunnin ajan. Vasta sitten kamera on kuvausvalmis. Siksi virrat on pakko pitää koko ajan päällä jos kuvaa nopeita tilanteita. Tämä syö akkua ihan turhaa. Järkkärini on heti kuvausvalmus kun virrat laittaa päälle.
        Jos pokkarilla pitää zoomata, se tapahtuu hitaalla moottorilla ja polttovälin päästä päähän kestää useita sekunteja. Järkkärin zoomin renkaan kääntää päästä toiseen puolessa sekunnissa.
        Järkkäri ottaa tarvittaessa nopeaa sarjakuvaa, pokkari on valmis seuraavaan kuvaan ehkä viiden sekunnin päästä.

        En väitä että kaikki pokkarit olisivat tuollaisia tai että hyviä pokkareita ei olisi. Mutta hyvin moni kuvaa juuri tuollaisilla hitailla pokkareilla ja missaa monia hetkiä. Minullekin on käynyt niin mutta en silti aina raahaa järkkäriä mukanani. Kaukaisen serkun häistä näpsii ne muutamat muistokuvat ihan hyvin helposti mukana kulkevalla pokkarilla. Mutta veljen häitä en sillä kuvaisi.

        Kirjoittelet aivan höpöjä ja vertailet nykyaikaisia järkkäreitä ikivanhoihin pokkareihin.

        esim.
        ”Järkkäri ottaa tarvittaessa nopeaa sarjakuvaa, pokkari on valmis seuraavaan kuvaan ehkä viiden sekunnin päästä.”

        et varmaan itsekään usko noihin typeriin provoihisi.

        EXILIM EX-ZR100 nopeus 30 kuvaa sekunnissa
        http://fi.exilim.eu/fi/exilimhighspeed/exzr100/

        MIkähän järjestelmäkamera pystyy samaan?


      • varmaan noita
        ValoOnVoimaa kirjoitti:

        Kyllähän varmaan moni pokkari on perempi kuin minun käyttämäni ovat olleet. Mutta oma vanha pokkarini toisaan käynnistyy aika hitaasti, samoin vaimon erittäin halpa Canon. Eikä kumpikaan zoomaa kauhean nopeasti tai ota sarjakuvaa. Uudemmat varmaan noita tekevät yleisemmin.
        Ja minua kyllä häiritsee se kun kuva tulee näyttöön kun samalla menetetään katselukuva kuvattavaan kohteeseen. Jos taas kuvan näytön laittaa pois päältä, sekään ei ole aina hyvä kun välillä kuvaa kuitenkin haluaa katsoa että tietää pitääkö ottaa vielä toinen kuva.. Järkkärillä voi aina katsoa näkymää etsimestä ja otettua kuvaa haluttaessa eikä säätöjä tarvitse muutella. Mutta kuten sanoin, pokkarillakin pärjää kun osaa ottaa sen ominaisuudet huomioon ja osa pokkareista on perempia kuin toiset.

        ”Uudemmat varmaan noita tekevät”

        Oletko pöljä?

        Mullapas onkin sellainen järkkäri jolla ei saa ollenkaan digikuvia, samoin vaimon erittäin halpa Coca-Cola pokkari, mutta uudemmat varmaan noita digikuviakin tekevät.
        Mun oma pokkari kyllä tekee digikuvia ja siksi se on paljon nopeampi ja parempi kuin järkkärini.
        Kuvatkin saan ihan heti, ei tarvii esim vaihtaa filmiä juuri silloin kun morsian heittää kukat eikä tarvii viedä kuvia minnekään kehitettäväksi.


      • ovat olleet
        ValoOnVoimaa kirjoitti:

        Kyllähän varmaan moni pokkari on perempi kuin minun käyttämäni ovat olleet. Mutta oma vanha pokkarini toisaan käynnistyy aika hitaasti, samoin vaimon erittäin halpa Canon. Eikä kumpikaan zoomaa kauhean nopeasti tai ota sarjakuvaa. Uudemmat varmaan noita tekevät yleisemmin.
        Ja minua kyllä häiritsee se kun kuva tulee näyttöön kun samalla menetetään katselukuva kuvattavaan kohteeseen. Jos taas kuvan näytön laittaa pois päältä, sekään ei ole aina hyvä kun välillä kuvaa kuitenkin haluaa katsoa että tietää pitääkö ottaa vielä toinen kuva.. Järkkärillä voi aina katsoa näkymää etsimestä ja otettua kuvaa haluttaessa eikä säätöjä tarvitse muutella. Mutta kuten sanoin, pokkarillakin pärjää kun osaa ottaa sen ominaisuudet huomioon ja osa pokkareista on perempia kuin toiset.

        ”Kyllähän varmaan moni pokkari on perempi kuin minun käyttämäni ovat olleet.”

        Kirjoittelet veli kultaisia sanoja. Varmaan moni järkkäri ei ole parempi kuin sinun. Mutta huonommallakin ”pärjää kun osaa ottaa sen ominaisuudet huomioon ja osa järkkäreitä on perempia kuin toiset.”

        Sulla on valtavan hieno järkkäri kun se on jopa parempi kuin vaimon erittäin halpa Canon!


      • ValoOnVoimaa
        okaro kirjoitti:

        Kyllä Canonit ovat sarjaa kuvanneet anakin vuodesta 2001. Suurin ongelma pokkareissa onkin sen kamaran takana. Pokkarien käyttäjät eivät viitsi ottaa selvää kameran ominaisuuksista ja miten sitä parhaiten käytetään eri tilanteissa.

        "Kyllä Canonit ovat sarjaa kuvanneet anakin vuodesta 2001"

        Ok, kiitos tiedosta. Täytyykin katsoa vaimon kameraa sillä silmällä. Oma vanha Kodakin pokkarini ei kyllä ota sarjakuvaa vaikka onkin muistakseni vuodelta 2006 tai vastaavaa. Muuten toimii ihan hyvin ja sen kaikkia ominaisuuksia osaan kyllä hyödyntää.


      • ValoOnVoimaa
        ovat olleet kirjoitti:

        ”Kyllähän varmaan moni pokkari on perempi kuin minun käyttämäni ovat olleet.”

        Kirjoittelet veli kultaisia sanoja. Varmaan moni järkkäri ei ole parempi kuin sinun. Mutta huonommallakin ”pärjää kun osaa ottaa sen ominaisuudet huomioon ja osa järkkäreitä on perempia kuin toiset.”

        Sulla on valtavan hieno järkkäri kun se on jopa parempi kuin vaimon erittäin halpa Canon!

        "Sulla on valtavan hieno järkkäri kun se on jopa parempi kuin vaimon erittäin halpa Canon!"

        Pointtihan on juuri se että hyvin monien ihmisten pokkarit ovat juuri niitä halpoja. Hyviä ja kehittyneitä pokkareita on olemassa, sitä en ole koskaan kiistänyt. Mutta kerroin vain esimerkkejä siitä, miten minä olen kokenut käyttämäni pokkarit rajoittuneiksi joissain suhteissa. Jos luet viestini, en ole missään väittänyt että kaikki pokkarit olisivat rajoittuneita.

        Eikä järkkärini ole mikään valtavan hieno. Vanha sekin on mutta ihan hyviä kuvia sillä saa kun käyttö tulee jo aika lailla selkäytimestä ja eri optiikoiden ominaisuudet eri tilanteissa ovat tuttuja monien vuosien ajalta.


      • ValoOnVoimaa
        molemmilla kirjoitti:

        Kirjoittelet aivan höpöjä ja vertailet nykyaikaisia järkkäreitä ikivanhoihin pokkareihin.

        esim.
        ”Järkkäri ottaa tarvittaessa nopeaa sarjakuvaa, pokkari on valmis seuraavaan kuvaan ehkä viiden sekunnin päästä.”

        et varmaan itsekään usko noihin typeriin provoihisi.

        EXILIM EX-ZR100 nopeus 30 kuvaa sekunnissa
        http://fi.exilim.eu/fi/exilimhighspeed/exzr100/

        MIkähän järjestelmäkamera pystyy samaan?

        "Kirjoittelet aivan höpöjä ja vertailet nykyaikaisia järkkäreitä ikivanhoihin pokkareihin."

        Käsittääkseni tässä keskustelussa on vertailtu pokkareita ja järkkäreitä yleensä, ei vain kaikkein uusimpia ja kehittyneimiiä pokkareita.
        Ihmisillä on käytössään tuhansia vanhempia pokkareita eikä jokainen uusi kameraansa vuosittain. Varmaan minä saisin paremman pokkarin jos sellaisen nyt ostaisin ja siihen myös vähän panostaisin. Mutta käyttö on niin vähäistä että en ole tullut uudempaa ostaneeksi kun vanhakin vielä toimii.

        "et varmaan itsekään usko noihin typeriin provoihisi."

        Jaa, missähän tässä on provo? Vai väitäkö että jokainen käytössä oleva tai edes jokainen nyt myynnissä oleva pokkari on nopea ja pystyy nopeaan sarjakuvaukseen?

        Mutta jotenkin tuntuu että näiden kommenttien perusteella pokkari on jokaisessa mahdollisessa suhteessa parempi kuin järkkäri eivätkä kenenkään tarpeet tai kokemukset voi mitenkään puoltaa enää järkkärin valintaa...


      • Dslr
        molemmilla kirjoitti:

        Kirjoittelet aivan höpöjä ja vertailet nykyaikaisia järkkäreitä ikivanhoihin pokkareihin.

        esim.
        ”Järkkäri ottaa tarvittaessa nopeaa sarjakuvaa, pokkari on valmis seuraavaan kuvaan ehkä viiden sekunnin päästä.”

        et varmaan itsekään usko noihin typeriin provoihisi.

        EXILIM EX-ZR100 nopeus 30 kuvaa sekunnissa
        http://fi.exilim.eu/fi/exilimhighspeed/exzr100/

        MIkähän järjestelmäkamera pystyy samaan?

        Noiden pokkarikameroiden sarjakuvauksen ongelma on se, että kamera ei tarkenna kuvien välissä.
        Joten nopean liikuvan kohten kuvaaminen ei oikeen onnistu.
        Muuten kyllä uudet pokkarikamerat on todella hienoja ja monipuolisia laitteita.


      • molemmilla
        Dslr kirjoitti:

        Noiden pokkarikameroiden sarjakuvauksen ongelma on se, että kamera ei tarkenna kuvien välissä.
        Joten nopean liikuvan kohten kuvaaminen ei oikeen onnistu.
        Muuten kyllä uudet pokkarikamerat on todella hienoja ja monipuolisia laitteita.

        Mitähän mahtaa tarkoittaa jatkuva (Continuous) tarkennus
        esim.
        Panasonic Lumix DMC-SZ7
        Autofocus

        Continuous

        Mulla on pari vanhaa pokkaria (TZ4 ja DLux4) ja kummassakin voi valita jatkuvan tarkennuksen.

        ”Vai väitäkö että jokainen käytössä oleva tai edes jokainen nyt myynnissä oleva pokkari on nopea ja pystyy nopeaan sarjakuvaukseen?”
        —väitätkö sinä, että jokainen käytössä oleva järkkäri on nopea ja pystyy nopeaan sarjakuvaukseen?
        Mun uusi peilinheilutin ei pysty edes automaattitarkennulkseen videokuvauksen aikana

        VOV:lle
        ”jotenkin tuntuu että näiden kommenttien perusteella pokkari on jokaisessa mahdollisessa suhteessa parempi kuin järkkäri eivätkä kenenkään tarpeet tai kokemukset voi mitenkään puoltaa enää järkkärin valintaa...”

        Älähän hermoile
        Kyllä järkkärillä on omat ihan oikeat paremmat puolensa, mutta on typerää perustella kameramallien paremmuutta väärillä tiedoilla.
        – jos on varaa valovoimaisiin pitkäpolttovälisiin niin terävyysalueen hallintaan on laajemmat mahdollisuudet
        – minulle merkittävin etu järkkärin käytössä on ollut T/S-objektiivit, mitään vastaavaa en tiedä pokkareissa (=pitää korjata kuvansäädössä), toinen lemppari on lyhyiden potretti-teleiden valovoima
        – ns. superzoomien muita malleja ”parempi” ominaisuus on laaja polttovälialue (25–250mm/35 tms), pisimmät muistaaksen yli 400mm.
        – aiemmin kuvasin lähes aina vain ”superzoomilla”. Nykyisin ensisijaisena on hyvä pokkari, järkkäriin tartun vain silloin kun tiedän, että pokkari ei riitä.


      • ValoOnVoimaa
        molemmilla kirjoitti:

        Mitähän mahtaa tarkoittaa jatkuva (Continuous) tarkennus
        esim.
        Panasonic Lumix DMC-SZ7
        Autofocus

        Continuous

        Mulla on pari vanhaa pokkaria (TZ4 ja DLux4) ja kummassakin voi valita jatkuvan tarkennuksen.

        ”Vai väitäkö että jokainen käytössä oleva tai edes jokainen nyt myynnissä oleva pokkari on nopea ja pystyy nopeaan sarjakuvaukseen?”
        —väitätkö sinä, että jokainen käytössä oleva järkkäri on nopea ja pystyy nopeaan sarjakuvaukseen?
        Mun uusi peilinheilutin ei pysty edes automaattitarkennulkseen videokuvauksen aikana

        VOV:lle
        ”jotenkin tuntuu että näiden kommenttien perusteella pokkari on jokaisessa mahdollisessa suhteessa parempi kuin järkkäri eivätkä kenenkään tarpeet tai kokemukset voi mitenkään puoltaa enää järkkärin valintaa...”

        Älähän hermoile
        Kyllä järkkärillä on omat ihan oikeat paremmat puolensa, mutta on typerää perustella kameramallien paremmuutta väärillä tiedoilla.
        – jos on varaa valovoimaisiin pitkäpolttovälisiin niin terävyysalueen hallintaan on laajemmat mahdollisuudet
        – minulle merkittävin etu järkkärin käytössä on ollut T/S-objektiivit, mitään vastaavaa en tiedä pokkareissa (=pitää korjata kuvansäädössä), toinen lemppari on lyhyiden potretti-teleiden valovoima
        – ns. superzoomien muita malleja ”parempi” ominaisuus on laaja polttovälialue (25–250mm/35 tms), pisimmät muistaaksen yli 400mm.
        – aiemmin kuvasin lähes aina vain ”superzoomilla”. Nykyisin ensisijaisena on hyvä pokkari, järkkäriin tartun vain silloin kun tiedän, että pokkari ei riitä.

        No jos nyt päästään jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen niin minusta voi todeta että JOTKUT pokkarit saattavat olla järkkäreitä hitaampia. Eivät siis kaikki eikä se ole niiden yhteinen ominaisuus. Haluaisin vielä korostaa että jos luet kommenttini tarkasti, huomaat että joksessa viestissä olen nimenomaan puhunut omista pokkareistani ja kokemuksistani niistä, en kaikista pokkareista. Minusta omat käytännön kokemukset ovat myös relevantteja, eivät vain linkit jonkin uusimman pokkarin teknisiin (mainos)tietoihin.

        "mutta on typerää perustella kameramallien paremmuutta väärillä tiedoilla."

        Viittaan vain edelliseen, eli omat kokemukset ovat relevantteja, eivät vain mainoslauseet tai vain tietyn ihmisen kokemukset. Kokonaisuus rakentuu eri ihmisten kokemusten perusteella ja ne voivat olla vastakkaisiakin. Se ei kuitenkaan tarkoita että toisen kokemus on oikea ja toisen väärä.


      • molemmilla
        ValoOnVoimaa kirjoitti:

        No jos nyt päästään jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen niin minusta voi todeta että JOTKUT pokkarit saattavat olla järkkäreitä hitaampia. Eivät siis kaikki eikä se ole niiden yhteinen ominaisuus. Haluaisin vielä korostaa että jos luet kommenttini tarkasti, huomaat että joksessa viestissä olen nimenomaan puhunut omista pokkareistani ja kokemuksistani niistä, en kaikista pokkareista. Minusta omat käytännön kokemukset ovat myös relevantteja, eivät vain linkit jonkin uusimman pokkarin teknisiin (mainos)tietoihin.

        "mutta on typerää perustella kameramallien paremmuutta väärillä tiedoilla."

        Viittaan vain edelliseen, eli omat kokemukset ovat relevantteja, eivät vain mainoslauseet tai vain tietyn ihmisen kokemukset. Kokonaisuus rakentuu eri ihmisten kokemusten perusteella ja ne voivat olla vastakkaisiakin. Se ei kuitenkaan tarkoita että toisen kokemus on oikea ja toisen väärä.

        ”omat kokemukset ovat relevantteja”

        Mitä merkitystä on tiedolla, että sinulla on vanha pokkari tarkentaa hitaammin kuin joku järjestelmäkamera ja kuvittelet vaimosi pokkarista puuttuvan jonkun ominaisuuden joka siinä on.Tai että olet joskus ostanut sellaisen pokkarin jonka sarjakuvausnopeus on hitaampi kuin järjestelmäkameran.

        Missä tarkoituksessa haluat julkaista tuollaisia ”tietoja”?


      • okaro kirjoitti:

        Omat pokkarini käynnistyvät noin sekunnissa. Zoom toimii päästä päähän (jopa 14x) n. parissa sekunnissa. Sarjakuvaa pokkarini ottaa jopa kahdeksan kuvaa sekunnissa. Missään pokkarissa ei ilman salamaa kestä viittä sekuntia, että voi ottaa uuden kuvan. Monissa pokkareissa toki on vakioasetuksena, että kuvaa näytetään pari sekuntia. Moni luulee, että pokkari tällöin miettii jotain ja ei olisi kuvausvalmis. Näin ei ole, vaan laukaisimella näytön voi vapauttaa. Kuvan näytön saa myös asetettua pois.

        Zoomi päästä päähän ei paljoa ratkaise vaan se miten sen saa sopivaksi. Vain yhdessä pokkarikennolla varustetussa, tosin bridgessä, eli Panan FZ50 kamerassa on kunnollinen zoom säädöltään eli optiikassa on säätörengas jolla sopiva kuvakulma haetaan. Nappisäätö lisää - vähennä periaatteella ei tahdo koskaan pysähtyä kohdalleen.

        Pokkarilla on omat etunsa mutta kuvauksessa järkkärillä on ehdoton etulyöntiasema. Onhan minullakin pokkari, se on autossa onnettomuuksien varalla koska sillä voi dokumentoida tilanteen heti ja ottaa kopiot toisen/toisten osapuolten asiakirjoista, sekä kuskista jotta ei jälkeenpäin tule siitä keskustelua.


      • ValoOnVoimaa
        molemmilla kirjoitti:

        ”omat kokemukset ovat relevantteja”

        Mitä merkitystä on tiedolla, että sinulla on vanha pokkari tarkentaa hitaammin kuin joku järjestelmäkamera ja kuvittelet vaimosi pokkarista puuttuvan jonkun ominaisuuden joka siinä on.Tai että olet joskus ostanut sellaisen pokkarin jonka sarjakuvausnopeus on hitaampi kuin järjestelmäkameran.

        Missä tarkoituksessa haluat julkaista tuollaisia ”tietoja”?

        Ihan samassa tarkoituksessa kuin sinäkin. Eli jotta ihmiset saavat tietoja eri ihmisten kokemyksista. Onko se niin hankala ymmärtää? Et sinäkään ole jokaista markkinoilla olevaa pokkaria käytännössä kokeillut joten voit kertoa todellusta tietoa vain niistä joita olet itse kokeillut. Eikä se siis ole mikään täydellinen totuus asiasta vaikka näytät niin kuvittelevankin.


    • Nikanon

      En mäkään kyllä oo varma tosta " Tarvitaan satojen ja jopa tuhansien eurojen järjestelmäkamera ja putket, jos halutaan myös hyviä kuvia."

      Niinkuin aikaisempi kirjoittaja totesti "Nikon d3100 0.9€/G"

      Mun d3100 18-55 VR kittiputkella ja laukulla ja muistikostilla n. 600€. Olen saanut sillä ainakin tähän asti hyviä kuvia. Miksi AP ei saisi siitä en sitten tiedä.... No kamerahan on vain väline :P

    • Siksi ei, että

      vain kuvanlaatu ratkaisee.
      Pokkarit on kuraa.

      • Molempi parempi

        Ei pokkari poissulje järkkäriä. Molempia tarvitaan esim matkoilla on hyvä olla pokkari varalla ( mulla on aina mukana turistireissuilla). Vaikka mulla on auto niin kyllä mä silti käytän myös polkupyörää.


      • ValoOnVoimaa
        Molempi parempi kirjoitti:

        Ei pokkari poissulje järkkäriä. Molempia tarvitaan esim matkoilla on hyvä olla pokkari varalla ( mulla on aina mukana turistireissuilla). Vaikka mulla on auto niin kyllä mä silti käytän myös polkupyörää.

        Näinhän se on. Jotkut pärjäävät pelkällä pokkarilla, jotkut pelkällä järkkärillä ja monille olisi parasta omistaa molemmat.


    • soooooom.....

      "Eikö tarkenusta saa tehdä ennakolta vai etkö osaa?"
      Juu, osaan joskus tarkentaakin, mutta häissäkin ne kohteet tuppaavat liikkumaan ennakolta arvaamatta. Enkä haluaisi aina ottaa tönöttäjäkuvia. Seis, pysy paikallasi, mää soomaa enste . Ota se sama ilme ko äskenki. Odottakaa vähä, pia o kohrallas.

      • vähä, pia o

        Jos haluut tarkennuksen seuraavan liikkuvaa kohdetta niin laita pokkarin valikosta jatkuva tarkennus päälle, mun pokkarin valikossa se on CAF (Continuous Auto Focus)

        Järkkärillä jatkuva tarkennus onnistuu vain peilittömillä ja kiinteäpeilisillä. Peilinheilutin ei pysty tarkentamaan silloin kun peili on ylhäällä.
        Peilinheiluttimella videota kuvatessa pitää tönöttää liikkumatta, muista silloin tuo ”Odottakaa vähä, pia o kohrallas.”).

        ”mää soomaa enste”
        > tuo ei ole viisasta jos kohde liikkuu, se vaan hankaloittaa tarkennusta jos soomaa samalla.


    • Kaksi asiaa

      Ensinnäkin, jos otetaan videokuvaa niin siihen käytetään videokameraa, ei pokkaria tai järkkäriä.

      Toiseksi järkkärin (siis ihan oikean sellaisen, ei markettiroskan) tarkennus seuraa liikkuvaa kohdetta paljon paremmin kuin yksikään pokkari.

      • siis ihan

        Tolla uskolla menee vaikka läpi harmaan kiven. Peili on ylhäällä, mutta siis ihan vaan tarkentaa.


      • Ihan siis
        siis ihan kirjoitti:

        Tolla uskolla menee vaikka läpi harmaan kiven. Peili on ylhäällä, mutta siis ihan vaan tarkentaa.

        kyllä. Nimittäin niissä kunnon järkkäreissä on niin paljon laskentakapaa, että se kohteen paikka tiedetään laskennallisesti sillä hetkellä kun suljin on auki, vaikka peili onkin ylhäällä. Jos kuvataan vaikkka nopeudella 8 ruutua/sekunti, niin kyllä se peili käy 8 kertaa sekunnissa alhaallakin, jolloin saadaan tieto kohteen senhetkisestä sijainnista ja liikenopeudesta. Ja sitä af-moottoria ajetaan näillä tiedoilla. Ei se ole kuin säätötekniikkaa.


      • moottoria ajetaan
        Ihan siis kirjoitti:

        kyllä. Nimittäin niissä kunnon järkkäreissä on niin paljon laskentakapaa, että se kohteen paikka tiedetään laskennallisesti sillä hetkellä kun suljin on auki, vaikka peili onkin ylhäällä. Jos kuvataan vaikkka nopeudella 8 ruutua/sekunti, niin kyllä se peili käy 8 kertaa sekunnissa alhaallakin, jolloin saadaan tieto kohteen senhetkisestä sijainnista ja liikenopeudesta. Ja sitä af-moottoria ajetaan näillä tiedoilla. Ei se ole kuin säätötekniikkaa.

        Eli tarkennus ei toimi jatkuvasti vaan kameran softa yrittää arvata minne liike jatkuu.

        Muista sanoa kohteelle, että ei saa juosta mutkille kun kamera luulee liikkeen olevan suoraviivaista.
        Esim lentävän joutsenen siivenkärjet liikkuvat n. äänen nopeudella n. sinikäyrää muistuttavaa liikerataa.

        Videota varten pitää sitten hankkia toinen järkkäri joka ossa tarkentaa jatkuvasti.


      • Erittäin nopea liike
        moottoria ajetaan kirjoitti:

        Eli tarkennus ei toimi jatkuvasti vaan kameran softa yrittää arvata minne liike jatkuu.

        Muista sanoa kohteelle, että ei saa juosta mutkille kun kamera luulee liikkeen olevan suoraviivaista.
        Esim lentävän joutsenen siivenkärjet liikkuvat n. äänen nopeudella n. sinikäyrää muistuttavaa liikerataa.

        Videota varten pitää sitten hankkia toinen järkkäri joka ossa tarkentaa jatkuvasti.

        esim. ne joutsenen siivenkärjet, pysäytetään riittävän nopealla suljin ajalla, esim 1/2000s. Ei taida muuten pokkarit taipua enää tähän... loppuu raukoista valovoima.

        Oletkos muuten kuullut koskaan termiä syväterävyysalue? Ai että et vai? No kirjastoon sitten vaan, hopi hopi..
        Sitten kun olet sen sisäistänyt, ala miettiä sitä tarkennusta ihan rauhassa, äläkä tule tänne turpaasi aukomaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe