... pirullinen ja sanoa sanottavani omalla nimelläni.
Sattuipa tänään näin: Olin borderini kanssa lenkillä ja vastakaisesta talosta luotiin lumia kauhurin kanssa lavalle. Lumitöissä olivat ainakin Nastolan Pihahuolto tms. ja joku Rantanen kait Nastolasta.
No bortsuni tuli mulle pitovaikeuksien takia reilun yhden vuoden ikäisenä. Se ajoi kaikkia autoja takaa. Ei aja enää pieniä autoja ja jopa kaupungilla (Lahdessa) sen kanssa pystyy kävelemään ilman, että se repeää liitoksistaan ja lähtee ajamaan pikkuautoja takaa. Nuo isot traktorit ja kauhakuormaajat ovat sille vielä yllyke. Ehkä siksi, että niiden kanssa ei pääse harjoittelemaan, kuin harvoin.
No yksi traktori tuli vastaan ja otin koiran käskyllä (kytkettynä) sivulle. Tuli sivulle, mutta ampusi samantein traktoria kohti. Lyhyellä kun hihna (johtuu ennakoinnista) oli, niin sain tilanteen hallintaan ottamalla koiran etupään (etukäpit ja pään) kainaloon. Tämä partasuuäijä pysäytti traktorin ja alkoo huutamaan ja mesoomaan, että älä koskaan enää revi/riepottele koiraa noin. En ehtiny sanoa sanaakan, kun se jo löi ohjaamon oven kiinni ja kaasutteli matkoihinsa. Olisko tuo halunnut mieluummin nähdä koirani traktorinsa pyörien välissä? Olisiko hänen mielestään paras, että koira saisi risteillä siellä sun täällä ja haukkua kaiken isomman liikkuvan.
PS. Tämä äijeli muuten ajoi kevyen liikenteen väylää sellaisella osuudella, missä on liikennemerkki, että tontille ajo sallittu. Ei koskenut ne lumityöt tuota osiota, vaan oikaisi sieltä, ettei joutunut kääntämään traktoria.
Jos luet tämän, niin tulehan sanomaan mulle uudelleen sama, minkä sanoit mulle puolen päivän jälkeen. Osoitteen tiedät.
Saatan olla pirullinen, mutta kehtaan olla ...
34
425
Vastaukset
- kikkelitonttu
Oukkidoukki!
Se on useesti silleen, että tullaan huutaman ja arvostelemaan ihmisen/eläimen käytöstä, vaikkei tiedetä todellisuutta.
Tuokin äijä huuteli traktorin ohjaamostaan (avas vaan oven ja alko huutelemaan) ja ei edes tuntenut tarvetta kysyä, jotta mistä on kyse, kun koiran noin otat kainaloon. Jos hän tunsi niin suurta huolta koiraani kohtaan, niin olisi jäänyt jutteleman. Olisin selostanut koiran historiaa ja pyytänyt jopa häneltä apua, että voitaisko tehdä tuttavuutta sun traktorin kanssa. Olisi äijeli kaasutellut ja koira olisi ymmärtnyt, että eihän toi rytkytin nyt niin paha olekaan.- Kerrothan sitten
RailiSuominen kirjoitti:
Se on useesti silleen, että tullaan huutaman ja arvostelemaan ihmisen/eläimen käytöstä, vaikkei tiedetä todellisuutta.
Tuokin äijä huuteli traktorin ohjaamostaan (avas vaan oven ja alko huutelemaan) ja ei edes tuntenut tarvetta kysyä, jotta mistä on kyse, kun koiran noin otat kainaloon. Jos hän tunsi niin suurta huolta koiraani kohtaan, niin olisi jäänyt jutteleman. Olisin selostanut koiran historiaa ja pyytänyt jopa häneltä apua, että voitaisko tehdä tuttavuutta sun traktorin kanssa. Olisi äijeli kaasutellut ja koira olisi ymmärtnyt, että eihän toi rytkytin nyt niin paha olekaan.tuliko tämä selvittämään asiaa?
Mutta yhdessä asiassa kannattaa olla sille armollinen neuvotellessa: Se on nimittäin luultavasti paiskinut duunia 24h/vrk nämä viime päivät, joten luultavasti niin väsyksissä ettei edes osannut enää ajatella. Kerrothan sitten kirjoitti:
tuliko tämä selvittämään asiaa?
Mutta yhdessä asiassa kannattaa olla sille armollinen neuvotellessa: Se on nimittäin luultavasti paiskinut duunia 24h/vrk nämä viime päivät, joten luultavasti niin väsyksissä ettei edes osannut enää ajatella.Toki kerron. Olkoot sitten olko lumen luonnissa 24h/vrk viime pävien aikana, niin mäkin voin sanoa, että tämä mun reissuni oli ensimmäinen kerta likimain 5:teen kuukauteen, kun edes lähdin kävelemään minnekään kotoa koirani kanssan päiväsaikaan. Aamusella olen kävellyt sen kanssa noin puolen tunnin lenkkejä viimeisen parin viikon ajan. Aamulla ennen viittä on hiljasempaa, eikä yllätyksiä niin pääse tapahtumaan. 5 kuukautta sitten teloin koipeni niin rankasti, että vasta nyt pääsen vähän laahustamaan. Ainahan niitä syitä omaan pahaan oloon ja väsymykseen voi keksiä, jos haluaa selitellä sanomisiaan. Tämä traktorikuski tasan tarkkaan näki, että liikkumiseni on huonoa. Ja juuri siksi olin pirun tarkka seuratessani, jotta miten koirani käyttäytyy liikenteessä.
- .
Kerrothan sitten kirjoitti:
tuliko tämä selvittämään asiaa?
Mutta yhdessä asiassa kannattaa olla sille armollinen neuvotellessa: Se on nimittäin luultavasti paiskinut duunia 24h/vrk nämä viime päivät, joten luultavasti niin väsyksissä ettei edes osannut enää ajatella.Kai sitäkin työaikalaki koskee?
- Nykyajan
. kirjoitti:
Kai sitäkin työaikalaki koskee?
suomessa on melkein yhtä huonot työlainsäädännöt kuin kiinassa. Erona on enää se että kiinassa ei tarvi maksaa palkkaa sitäkään vähää mitä suomessa.
- 4+15
Tuota ...mites sen koiran aktivointi ja muuten lenkkeilytys on hoidettu ? Bortsulle ei riitä pekkä omassa pihassa hengailu ja siellä se ei ainakaan opi sietämään yllykkeitä . Mitä enemmän koirasi on yllykkeiden kanssa tekemisissä sen vähemmän se jaksaa niistä enää innostua . Olisin saattanut itsekkin kyllä sanoa muutaman sanan jos nään koiran pään jonkun kainalossa... yös se että otat hihnan lyhyelle kun näät koiraa lietsovan asian kertoo jo koiralle että nyt tapahtuu jotain ja se ottaa kierroksia .
jos liikkumisesi on huonoa niin älä lähde epävarman koiran kanssa ulos vaan anna sellaisen ihmisen ohjata koiraa jolla myös fyysinen jaksaminen siihen . Koiraa ei pidetä voimalla mutta käsittääkseni tätä yksilöä joutuu pitämään . Koira kannattaa aktivoida ennen lenkkejä erillaisia aivopähkinöillä .- nofuture....
voi jumalani,miksi minut hylkäsit!!!!!!!!!!!! ai koiran pään kainaloon ottaminen on sinustakin rääkkäystä???? apua ,ei tää ole totta enää. siis ei voi olla totta enää. mistä teitä "neitejä" löytyy? etenkin borderi joka on todella livakka liikkeissään,tarvii pikaisesti palautteen,tällä kertaa pään kainaloon ettei näe uhkaa.
minä jos olisin ollut paikalla,olisin napannut traku ukkoa nokkaan..ainakin haaveissani.
nyky ihmiset eivät näe enää metsää puilta,siksi täällä luetaan jatkuvasti miten koira repi sitä sun tätä. aiemmin joku lehti otsikoi kuinka dogo oli repinyt reportterin naamaa,ja täällä istuvien mielestä se oli reportterin vika?? teillä on aivan uskomaton "ajattelumaailma" jos sillä nimellä sitä herneen heilumista voi ees kuvailla. lisää koiria vaan jokaiselle. Meillä pidetän koirasta parempaa huolta, kuin ihmisistä.
Hyvin on hoidettu. Koiralla on ollut ulkoiluttaja tämän 5:n kuukauden aikana. Ulkoilua on ollut arkisin noin 2-3 tuntia/vrk (4-5 krt. vrk.) ja viikonloppuisin pitkät tunteja kestävät maastolenkit lumesta huolimati. On saanut entiseen tapaan leikkiä niiden kaveriensa kanssa, joiden kanssa se tulee toimeen. Ei tule kaikkien koirien kanssa toimeen, mutta ei tarviikaan. Eihän ihminenkään kaikista ihmisistä pidä.
Aktivointia voi hoitaa kotitantereellakin. Ollaan oltu piilotusta (osaa muuten ite mennä piiloon, kun sanon, että pelataan piilopettiä. Tosin kuikuloi ja koittaa kattoa, missä liikun), pelattu salibandyä, avattu ylläreitä (pakattu moneen kääreeseen), treenattu esineen tunnistamisia ja pallopelejä yms. yms..... , missä sen pääkoppa joutuu työskentelemään.
Ja ei todellakaan meillä edes koira ole takapihalla ilman isäntää, vaikka aidattu alue onkin. Yhtä ainutta torttua tai pisukkajälkeä sieltä ei löydy, eikä tule löytymään, jos nyt ei ripuli iske yllättäen. Eikä muuten löydy koirani jätöksiä (pienitä tai isoja) yhdenkään naapurin portinpielistä.
Ja miksikö otin koiran tuossa tilanteessa lyhelle? Missä sanoin, että hihna oli kireällä. Ei se että ottaa lyhyelle tarkoita sitä, että hampat irvessä vedetään hihnaa. Otin koiran lyhelle, koska käveltiin tiellä. Tuollainen kahden metrin hihna, kun yltää tien keskelle saakka. Sehän olisi jopa vaarallista antaa koiran heilua noin pitkällä hihnalla keskiviivan tuntumassa.
Tuo traktori ja kuski oli meistä noin 2-2,50 metrin päässä ja uskoisin todellakin, että ei elämet pidä siitä, että kovaääninen kone on noin lähellä ja vielä vähemmän siitä, että siitä masiinasta alkaa joku partasuu rähisemään.
Ja mitä tulee tuohon kainaloon ottamiseen, niin se on ohje ammattikouluttajalta (koirapsykologilla ollaan käyty alkuvaikeuksien takia). Borderilla on kuuluisa silmä siitä, että se tuijottaa. Jos annat sen saada katsekontaktin ja jännittyä, niin silloin se on jo myöhäistä käskyttää. Tilanne vaan on otettava hallintaan ja katkaistava katsekontakti.
Eivätkö hitaasti liikkuvat ihmiset saisi olla koiran kanssa kävelemässä? No sitten mielestäsi mm. vanhuksilla ei saisi olla koiraa, koska eivät pääse hyppäämään lumipenkkojen yli. Kyllä liikun hitaasti, mutta kuten huomasit koirani oli hallinnassa ja vahinkoja ei päässyt tapahtumaan.Jäi sanomatta. Väittämäsi: """""Koira kannattaa aktivoida ennen lenkkejä erillaisia aivopähkinöillä . """" ei todellakaan pidä paikkaansa.
Koirapsykologin mukaan ainakin meidän vilkkaan junnun kanssa lähdetään lenkille mahdollisimman rauhallisesti, eikä sitä saa innostaa ja riehuttaa ennen lenkkeilyä. Ollaan tuo testattu ja pitää paikkansa. Koira on mm. innokas autoilija ja jos lähdetään kauppaan sen kanssa autolla, niin se on täpinöissään. Se tykkää kytätä autosta kaikkea. Jos taas lähdet kauppamatkan jälkeen lenkille, niin kyllä on kova meno päällä. Jos taas lähdet rauhallisesti ilman aktivointia, niin koira ei lähde niin, että ovensaranat paukkuu ja hihna on kuin viulunkieli, vaan se uskoo, kun sanotaan, että "odota" ja sen voi päästää ovesta ulos ilman, että se on edes hihnassa.nofuture.... kirjoitti:
voi jumalani,miksi minut hylkäsit!!!!!!!!!!!! ai koiran pään kainaloon ottaminen on sinustakin rääkkäystä???? apua ,ei tää ole totta enää. siis ei voi olla totta enää. mistä teitä "neitejä" löytyy? etenkin borderi joka on todella livakka liikkeissään,tarvii pikaisesti palautteen,tällä kertaa pään kainaloon ettei näe uhkaa.
minä jos olisin ollut paikalla,olisin napannut traku ukkoa nokkaan..ainakin haaveissani.
nyky ihmiset eivät näe enää metsää puilta,siksi täällä luetaan jatkuvasti miten koira repi sitä sun tätä. aiemmin joku lehti otsikoi kuinka dogo oli repinyt reportterin naamaa,ja täällä istuvien mielestä se oli reportterin vika?? teillä on aivan uskomaton "ajattelumaailma" jos sillä nimellä sitä herneen heilumista voi ees kuvailla. lisää koiria vaan jokaiselle.Se on se, kun liikaa katellaan noita koirakuiskaajia yms. telkusta (meilläkin koira kattoo niitä välillä). En sillä sano, että ne olisi mitenkään huonoja. Itekin olen ottanut niistä vinkkejä. Siellä todellakin näytetään vaan kaikki onnistumiset ja kaikki on niin täydellistä ja auvoista, kuin vaan voi olla. Simbsala bim ja koira muuttuu aivan toiseksi taikakepin sivalluksella. En ole nähnyt yhtäkään ohjelmaa, missä nämä kuiskuttelijat yms. ammattikouluttajat näyttäisivät, että voihan kettu, eipä vaan tehoo.
Olen minäkin kouluttanut kaksi paimenkoiraa ja toisen kanssa niistä jopa kilpaillut, joten en silleen ihan ummikko koirankasvatuksessa ole. Kuinkahan huono koiranomistaja olisin, jos olisin antanut koirani mennä traktorin alle?
- Suomi-rodun edustaja
Sanoisin, että vähän pirullisen puolelle kyllä kallistut, kun alat jotain firmaa/henkilöä täällä mollaamaan vain oman näkemyksesi pohjalta. Ei kai sieltä iso mies huutele ihan turhan takia vieraalle ihmiselle...? Retuuttaminen on varmasti näyttänyt pahalta. Kannattaisiko asiaa katsoa vähän sen toisenkin kannalta? Tietenkin pitää estää koiraa menemästä traktorin alle ja ehkä jouduit tosiaan pitämään koiraa pitempään kunnolla kiinni, mutta mistäpä se mies sitä tiesi, että koirallasi on ongelmia. Luuli, että ne ongelmat on siellä sun päässä.
Tämä purkauksesi tänne ei ehkä ihan toimi kuten sinä haluaisit. Mä ainakin sympatiseeraan sitä traktorikuskia, joka osoitti välittävänsä koirista niin, että puuttui mielestään huonoon kohteluun. Ohi EHKÄ meni, mutta hatunnosto hälle siitä! Susta taas sain sellaisen vaikutelman, että olet aika pikkumainen kun vielä nimellä täällä ihmisiä mollaat.Jos olisin kirjoittanut aloitukseni irtonikillä, niin olisit sanonut, että "hyvähän se on puskista nimettömänä huudella". Jos mulla on sanottavaa, niin kehtaan urputtaa omalla nimelläni. Tämä traktorikuski sitä ei tehnyt, vaan huusi kitarisat punaisena ohjaamostaan nimettömänä.
Tottakait vastuuntuntoisen ihmisen täytyy puuttua, jos huomaa, että koiraa, kissaa, ihmistä, tms. kohdellaan kaltoin. Olen itsekin huomauttanut yhtä koiran taluttajaa, joka läväytti koiraa remmillä. En kuitenkaan alkanut huutamaan ja kysyin, jotta miksi hän noin tekee. Jos tämä traktorikuski olisi viitsinyt vaivautua kysymään multa, että "miksi noin?", niin monelta mielipahalta olisi vältytty. Mutta ei kun ei ehtinyt edes kissaa sanoa, kun se mesosi ja löi koppinsa oven kiinni.
Mä vaikka makaan koirani päällä, jos pystyn sillä vahingon estämään.- Outo raili
RailiSuominen kirjoitti:
Jos olisin kirjoittanut aloitukseni irtonikillä, niin olisit sanonut, että "hyvähän se on puskista nimettömänä huudella". Jos mulla on sanottavaa, niin kehtaan urputtaa omalla nimelläni. Tämä traktorikuski sitä ei tehnyt, vaan huusi kitarisat punaisena ohjaamostaan nimettömänä.
Tottakait vastuuntuntoisen ihmisen täytyy puuttua, jos huomaa, että koiraa, kissaa, ihmistä, tms. kohdellaan kaltoin. Olen itsekin huomauttanut yhtä koiran taluttajaa, joka läväytti koiraa remmillä. En kuitenkaan alkanut huutamaan ja kysyin, jotta miksi hän noin tekee. Jos tämä traktorikuski olisi viitsinyt vaivautua kysymään multa, että "miksi noin?", niin monelta mielipahalta olisi vältytty. Mutta ei kun ei ehtinyt edes kissaa sanoa, kun se mesosi ja löi koppinsa oven kiinni.
Mä vaikka makaan koirani päällä, jos pystyn sillä vahingon estämään.Muista ne aamulääkeet ja siitä oikeasta purkista! jookokstajoo!!!
Outo raili kirjoitti:
Muista ne aamulääkeet ja siitä oikeasta purkista! jookokstajoo!!!
Ei mua hetkauta tollaset heitot. Noi "ota lääkkeesi anonyyminä netissä huutelevat" ovat jo menneet muodista pois aikapäiviä sitten.
- Suomi-rodun edustaja
RailiSuominen kirjoitti:
Ei mua hetkauta tollaset heitot. Noi "ota lääkkeesi anonyyminä netissä huutelevat" ovat jo menneet muodista pois aikapäiviä sitten.
Kun sanoin: "...kun vielä nimellä täällä ihmisiä mollaat." tarkoitin sitä, että yrität saada tänne sen traktorikuskin mahdollisimman tunnistettavasti esille. Se ei ole oikein fiksua toimintaa se, vaikka itse nimellä haluat esiintyäkin.
Me asuttiin joskus kauan sitten liikekiinteistön yläkerrassa työsuhdeasunnossa ja meillä oli usein koira parvekkeella. Sillä oli siellä oma tuoli ja se halusi siellä katsella maisemia. Parvekkeelta oli hyvät näkymät ja koira kesti tuulet ja tuiverrukset. Koira osasi pyytää sisälle ja aina se silloin sisälle päästettiinkin. Jotkut sivulliset eivät vain tienneet, että koira on parvekkeella just niin paljon kuin se itse haluaa ja valittivat meistä isännöitsijälle useampaankin otteeseen. Isännöitsijä tiesi kyllä kertoa aina takaisin, että koiralla on kaikki hyvin. Kaikki siinä firmassa tiesivät meidän koiran oltavat ja koira olikin kaikkien kaveri. En missään vaiheessa pahoittanut mieltäni valittajista vaan olin tyytyväinen kun pitivät huolta koirastani. Pari valittajaa oli ollut ihan hysteerisenä vaatimassa meidän häätöä - siltikään ei ruvettu kyselemään valittajien nimiä puolustautuaksemme. Meidän koira alkoi sellainen kulmakunnan julkkis ennen pitkää. :D
Mä kyllä ymmärrän ihan täysin, että pahoitit mielesi. Ehkä jopa vähän säikähdit ja se purkautuu nyt sitten täällä. Tai sitten ei. Tsemppiä kuitenkin! ;) - Ihmettelen1
Jos se traktorikuski olisi ollut reilu, olisi hän jäänyt selvittämään asian, eikä huutanut vain ulos ikkunasta ja lähtenyt sen jälkeen menemään. Ensinnäkin huutaminen vain pahentaa tilannetta, sillä se on koiralle uhka. Tuskin paransi koiran suhtautumista. Toiseksi jos on kerta niin huolissaan koiran hyvinvoinnista, olisi pitänyt jäädä selvittämään asia. Kyllä ne isot miehet välillä huutelee ihan turhasta, aivan kuten minkälaiset ihmiset tahansa. Koittakaan ihmiset käyttäytyä rakentavasti, jooko?
- hyvä !
Ehkä aloittajan kannattaisi jättää nuo koira hommat kun ei selkeästi ole nuo hermot ihan kondiksessa . Hyvä että joku uskalsi sinua huomauttaa .
- Tuota noin,
mahtoikohan se olla aloittaja jolla ei ne hermot olleet kunnossa? Kannattaisi lukea viestit aina alusta lähtien(ja mieluiten ihan ajatuksen kanssa omalle kohdalle miettien että itsellä olisi kyseinen koirayksilö).
Kyl netiis näit viissai riittää...
- sannatiainen-
Täysin traktorikuskin puolella. On todella hyvä, että ulkopuoliset puuttuu koiranretuuttajiin, vaikkeivat taustoja tietäisikään. Parempi puuttua asiaan, sillä kyseessä olisi voinut olla oikeasti koiria pahoinpitelevä henkilö.
Olen myös samaa mieltä nimimerkki hyvä!:n kanssa. Aloittaja tuntuu kovin lyhytpinnaiselta ihmiseltä, mikä ei ole oikein hyvä asia koiran koulutuksessa. Koira tuskin olisi traktorin alle jäänyt kun kerran hihnassa oli, pikkaisen on koiranohjaaja ylireagoinut tilanteessa. Ja vielä kun traktorikuski kerran näki tilanteen, hän olisi taatusti osannut varoa. Koira oppii pelkäämään traktoreita vielä pahemmin kuin ennen on pelännyt, kun ottaa oppia ylireagoivasta ohjaajasta...
Meillä on muuten myös pitovaikeuskoira, edellisessä elämässään pahoinpidelty ja sitämyöten vieraita ihmisiä pelkäävä. Meillä on aina ollut ihan erilainen taktiikka pelkoreaktion, ei tulisi mieleenikään piilottaa koiran päätä kainalooni näissä tilanteissa... Tärkeintä on pysyä itse aina rauhallisena tilanteessa kuin tilanteessa, pahinta pelkäävän koira kanssa on, jos ohjaaja vetää tilanteessa ns. pultit.
Nyt odotan koska saan haukut aloittajalta, sillä mikä minä olen heitä kritisoimaan kun en tiedä heidän tilannettaan... - ei näin
Juuh aloittaja ei tunnu yhtään kestävän että hänen toimintatapaansa arvostellaan ... minullekkaan ei tulisi mieleenkään peittää koiran silmiä ja kyllä minulla on olut bc:eitä usemapikin ihan työ käytössä . Tuolla menolla koirasta tulee vielä pahempi sekopää .
- sannatiainen-
Vielä tuosta aloittajan kommentista, että bortsuilta kannattaa peittää silmät tuollaisissa tilanteissa. Silmien peitto-taktiikka toimii niin, että silmät peitetään jo siinä tuijotusvaiheessa, ennenkuin koiran kierrokset ovat nousseet yli äyräiden. Kertomuksesi perusteella koira oli jo ehtinyt hyökätä traktorin kimppuun, joten ajoitus oli pikkaisen pielessä.
Mutta mikä minä olen neuvomaan kun en teidän tilannetta tiedä.Ei ollut ajoitus pielessä. Kuulin traktorin äänen ja komensin koiran sivulle. Kattelin, että edessäni oli kauhakuormaaja vajaan sadan metrin päässä lumenluontihommissa. Tämä kuski tuli kuitenkin yllättäen vasemmalta 90 asteen kulman, lumivallien ja autotallin takaa. Traktorikuski oli oikaissut kevyenliikenteen osuuden kautta (lasten leikkikentän takia rauhoitettu kevyen liikenteen osuudeksi). Eipä jäänyt parin sekunnin aikana mitään muuta mahdollisuutta, kuin kappasta koira kainaloon. Jos tuossa olisi käynyt ikävästi, niin minä olisin ollut vastuussa, mutta niin olisi joutunut selittelemään myös traktorikuski.
Sekö jonkun mielestä oli väärin? Ja kyllä mulle voi tulla sanomaan, jos sanomista on (sen osoittaa myös se, että kirjoitan asiasta nimelläni), mutta kait nyt haukuttavallakin on sanavaltaa? En sanaakaan saanut sanoa, vaan tämä herra oli sitä mieltä noin kuvainnollisesti, että hiljaa, kun minä puhun. Olin aukasemassa leipäläpeäni, niin jo vaan herra veti ohjaamon oven kiinni ja suutuspäässään lähti ajamaan pois. Tuoko on aikuisen ihmisen käytöstä?
- Esä Nahka
Avohoiden varjopuolia
- Ei tuo
traktorikuski varmaan avohoidossa ollut, nehän hilluu yleensä räkälöissä. Se oli vaan väsynyt kun on jotutunut tekemään yötä myöden töitä. Nyt vaan kilahti siltä vähän yli.
- Veera
Mikä tämä aloittelija juttu nyt on? Ettekö te lue kaikkia viestejä? :O Raili Suominenhan sanoi, että on kouluttanut aiemminkin paimenkoiria, ja että koirapsykologi on käskenyt peittää silmät.
- squubs
Ei kukaan häntä aloittelijaksi ole sanonut, vaan tämän ketjun ALOITTAJAKSI,
- huihai ..
Se että on kouluttanu aiemmin paimenkoiria ei ole mikään meriitti ja koiria on iät ajat koulutettu ilman psykologeja ...eli en usko sellaisiin huuhaa juttuihin . Jos joku haluaa mokomaan rahansa suoltaa eikä itse omaa minkäänlaista maalaisjärkeä niin senkun suoltaa.
Minä kyllä sain hyviä ohjeita käydessäni koiran kallonkutistajalla. Jos ymmärtää oman vajavuutensa ja ymmärtää pyytää apua, ei liene synneistä pahimpia. Koirallani on ollut ongelmia ihan siitä syystä, että noin vaativaa rotua ei ole koulittu pätkääkään pentuaikana. Sille se pentuaika ei ollut se "ruusuisin hetki" ja tiedän syyn siihen (ei kuulu tänne). Se ensimmäinen vuosi koiran elämässä on pirun tärkeä koiran kehittymisen kannalta. Jos siellä tapahtuu mokia, niin niitten mokien korjamiseen menee aikaa. Ei se korjaaminen tapahdu päivässä, ei viikoissa, ei kuukausissa.
Ymmärsin koirani ongelmakäytöstä erilaisissa tilanteissa paljon paremmin, kun käytin ammatti-ihmisen apua.- Oikein teit, Raili!
RailiSuominen kirjoitti:
Minä kyllä sain hyviä ohjeita käydessäni koiran kallonkutistajalla. Jos ymmärtää oman vajavuutensa ja ymmärtää pyytää apua, ei liene synneistä pahimpia. Koirallani on ollut ongelmia ihan siitä syystä, että noin vaativaa rotua ei ole koulittu pätkääkään pentuaikana. Sille se pentuaika ei ollut se "ruusuisin hetki" ja tiedän syyn siihen (ei kuulu tänne). Se ensimmäinen vuosi koiran elämässä on pirun tärkeä koiran kehittymisen kannalta. Jos siellä tapahtuu mokia, niin niitten mokien korjamiseen menee aikaa. Ei se korjaaminen tapahdu päivässä, ei viikoissa, ei kuukausissa.
Ymmärsin koirani ongelmakäytöstä erilaisissa tilanteissa paljon paremmin, kun käytin ammatti-ihmisen apua.Raili, olet tehnyt ihan oikein kun olet pelastanut koirasi siten kuin kuvasit.
Se ukko olisi tehnyt oikein jos olisi pyytänyt anteeksi että meinasi ajaa teidän päälle.
En ymmärrä, miksi näin yksinkertaisesta asiasta edes saadaan aikaan näin pitkä keskustelu. Äijä ei selvästikään tajua mitään koirien pitämisestä, kyllähän näitä toisten asioihin puuttujia löytyy, kuten minullekin tuli eräs maailmanpelastaja höyryämään kun pidin koiraani poskista kiinni ja juttelin sille vakavalla äänellä nenät vastakkain. Pitelin kuulemma koiraani pahoin..... Just joo.
Yksi vaara tuossa jutussa kuitenkin piilee. Jos koira otetaan syliin uhkaavan tilanteen kohdatessa, jos koira on ns. pehmeä, se alkaa pelätä , tässä tapauksessa traktoreita. Mutta ymmärrän hyvin , että tässä tapauksessa se oli pakko tehdä.
- Tuutikki
Ymmärrän sekä traktorikuskia että koiran omistajaa.
Toki jos traktori tulee yllättäen kulman takaa, saattaa omistaja myös säikähdyksissään kaapata koiran kainaloon. En nyt väitä, että omistaja olisi säikähtänyt, mutta näin on saattanut käydä. Jos koira on tullut omistajalle pitovaikeuksien takia, voi oikein hyvin säikähtää että nyt koira tekee jotain ja ei siinä ajassa ehdi tekemään muuta kuin ottamaan koiran kainaloon.
Se ei ole mitenkään rajua, jos on ihan suhteellisen rauhassa nostanut koiran etukäpälät ylös ja ottanut koiran kainaloon. Traktorikuskin silmissä se kuitenkin saattoi näyttää rajulta, varsinkin kun hän ei tiennyt koiran taustoja. Mutta kuten aloittaja sanoi, olisi kuski voinut kysyä ihan nätisti että miksi omistaja noin tekee. Ei heti olisi tarvinnut ruveta pää punaisena huutamaan. Siinä vaiheessa, jos kuski olisi nätisti kysynyt, olisi omistaja voinut vastata nätisti ja selittää koiran taustat.
Mutta myöskään omistajan ei mielestäni tarvitsisi näin paljoa raivota kuskin käytöksestä. Siitä olen tosiaan samaa mieltä, että olisi voinut ihan ystävällisesti kysyä, mutta omistajan on yritettävä ymmärtää myös kuskia. - oliko oikein?
Ettei nyt kuitenkin ole vähän osunut ja uponnut? Minusta vaikuttaa siltä, että et silti ole ihan varma toimitko oikein koirasi kanssa tuossa tilanteessa? JOS itse tiedät että olet toiminut oikein niin sinulle olisi saman tekevää mitä traktorikuski on mieltä- nyt kuullostat siltä että olet kovin epävarma ja tunnet tarvetta selitellä, miksi olet tehnyt niinkuin olet tehnyt. Miksi? Jokainen koira on erilainen ja jokaisen yksilön kohdalla toimii vähän erilaiset tavat... Olen tormännyt itsekin kyseenalaistamiseen omia koiria kouluttaessani, on ollut ihmisiä jotka ovat olleet eri mieltä ja jopa moittineet, heidän mielestään olen tehnyt väärin. MUTTA minä tunnen omat koirani ja tiedän mitä teen ja miksi teen, täten minulle on ihan yhden tekevää mitä mieltä joku toinen on. Otan mielelläni vastaan kehitysehdotuksia ym. mutta puhtaasti perusteettomat haukut annan mennä ohi korvien enkä vaivaa niillä päätäni tippaakaan.
Oikeestaan jo vähän naurattaa koko tapahtuma. Mitään pahempaa ei sattunut ja uskoisin, että molemmat ollaan tyytyväisiä tilanteeseen. Jos joku vaikka on tupakkilakossa (tää on virnuilua), niin ei ulkopuolisten tartte kärsiä sen vieroitusoireista. Laittais sitten käsivarteensa Speden leffan punaisen nauhan, niin tietäisi varoa/ennakoida. Tai no niin enhän mä olisi sitä varoitusnauhaa nähnyt, kun se kitarisat punaisena huutava kuski oli niin ylhäällä siellä kopissaan.
Ehkä tuo kuski säikähti itsekin tilannetta, kun tuli luvattomalta alueelta, tai sitten sillä oli muuten vaan huono päivä. Mulle saa antaa vinkkejä ja ohjeita koiran koulutuksessa, mutta tollanen mesoominen on syvältä ja kaukaa.
- anonymisti
raili, kauhee haloo nousi tosta koiran pää sun kainalossa.... mielestäni sä et sillä satuttanu koiraa, et rääkänny ainoastaan suojelit ja varjelit koiraa. suomi24 ei oo kovin paras paikka saada neuvoi tai mitää ku tääl näit trolleja ja turhan pölöttäjiä. monet saa ilmeisesti niin paljon kiksejä ku tänne tulee aukoo, se onki niille elämän ainoota nannaa ja jännitystä. säälittävää. raili susta saa kuvan että oot kunnon ihminen ja paras emäntä koirallesi, jatka samaa rataa! terveisin border-mixin omistaja...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 192311
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs561864- 1781523
- 821493
- 231490
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli3101443Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti1011071Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä631027Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää341005- 349894