APUA

pinja

Miksi biolanikompostoroni homehtuu? Onko alailma-aukko liian pienellä 20 ,neuvot tarpeen.Kiitos.

3

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piia

      pulma mutta luin tuolta Biolanin kompostori sivuilta että, mikäli kompostorissa on hometta tai kasvaa sieniä, ei ole syytä huoleen, sillä ne kuuluvat kompostin hajoittajiin..

    • Leppis

      Kyllä se tuuletus saa olla 100:ssa näin kesällä. Laitathan tarpeeksi kuoriketta? Minulla kävi niin, että koko kompostimassa mätäni, kun en laittanut riittävästi karkeaa ainesta. Niinpä meillä muu perhe nyt inhoaa koko kompostia, kun se muka haisee. (ja haisihan se silloin, kun siellä tavara mätäni!) Hometta kyllä esiintyy säännöllisesti minullakin, mutta se on vain esteettinen ongelma. Muuten olen oikein tyytyväinen kompostoriini!

      • Alku aina hankalaa..

        noin vuoden käyttää Biolanin lämpökompostoria ennenkuin löysin sopivan jäte/kuivike suhteen. Aluksi se oli aina liian märkä ja haiseva tai liian kuiva jolloin kompostoitumista ei tapahtunut ja lämpö ei noussut. Meinasin jo luovuttaa, mutta onneksi mieheni tsemppas minua ja jatkoin kompostoimista. Nyt olen enemmän kuin tyytyväinen kompostiin!

        Sen olen huomannut, että kuiviketta saa lisätä TODELLA REILUSTI. Ehkä jopa yli puolet tuodun jätteen määrästä. Käytän nyt myös kompostiherätettä joka kerta kun vien jätettä sinne. Tuosta tuuletusaukosta sen verran, että eikö ohjeissa ole että kun lämpö nousee oliko nyt 50 asteeseen, ilma-aukko saa olla sadalla. Itse avaan ilma-aukkoa aina sitä mukaa enemmän tai vähemmän kun lämpö nousee tai laskee. Kun päälimmäinenkin ilmaputki on peitossa, lämpö nousee todella nopeasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe