koira hyökkää päälle =(

pipinen

Auttakaa.... mitä teen kun koira (7kk) murisee ja hyökkää päälle ruokkiessa? On saanut syödä rauhassa ja olen koittanut lisätä ruokaa syömisen aikana, pitänyt kippoa kädessä, laittanut useampaan kippoon yms. Ja aina vaan vahtii ruokaa ja murisee sekä käy kiinni. Ja kuitenkaan ei ruokaansa syö....

8

547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 268998

Mikä rotu, mitä ruokaa ja kuinka paljon ja kuinka usein päivässä.
      7kk ikäinen on nyt juuri kasvuvauhdissa ja nälkä on varmasti kova koko ajan.
      vastaistko näihin?
      Niin ja mitä teet kun koira hyökkii?

Älä ainakaan anna sille periksi, nyt jos koskaan on syytä näyttää koiralle sen oma paikka.
      Sinä olet teillä se pomo, ei koira.

• Vastaääni

Tee hyvä ihminen sille koirallesi jotain ennenkuin tilanne pääsee pahaksi. Ota vaikka yhteyttä johonkin koiraihmiseen.

• MK

Miten teillä nykyään ruokinta tapahtuu? Miten koira käyttäytyy ja missä se on kun laitat sen ruokaa valmiiksi? Entä kun laitat kupin lattialle? Mitä sinä teet/missä olet kun koira syö? Onko sama ongelma esim. lelujen tai luiden kanssa?

Voisit kokeilla seuraavaa rutiinia ruokailuun..
      Komenna koira pois keittiöstä kun laitat sen ruoan valmiiksi. Koira saa tulla keittiöön vasta luvan kanssa (ja ollessaan rauhallinen). Ennen kuin annat ruoan koiralle, käske sen istua (jossa sen myös pitää pysyä, kunnes saa luvan suödä). Laske kuppi lattialle. Odota, että koira katsoo sinua. Anna sille lupa syödä ja poistu takavasemmalle (äläkä turhaan häiritse sitä kun se syö). Jos koira jossain vaiheessa (siis ennen kuin saa luvan syödä) murisee/haukkuu/vinkuu/nousee ylös/ryntää kohti kuppia/hyökkää sinua kohti nosta kuppi ylös ja aloita homma alusta -> koira istuu jne.

Alkuun voi mennä kauankin, ennen kuin koira malttaa rauhassa istua ja odottaa lupaa, mutta kyllä se siitä. Nälkä ja ruoanhimo on monelle koiralle nopeita opettajia :)
      Ole itse rauhallinen ja varma otteissasi, se rauhoittaa myös koiraa. Odota, että koira tajuaa itse rauhoittua istuessaan, älä käskytä rauhoittumaan, älä tuijota sitä odottaessa vaan seiso vain rauhassa kuppi kädessä. Jos koira hyppii päin, käännä sille selkä. Voit alkuun pistää koiran hihnaan ruokkiessa tai estää sen pääsyn kupille seisomalla itse kupin ja sen välissä. Kun se malttaa itse istua tai ei enää hyöki päälle, ei hihnaa tai kupin edessä seisomista tarvi.

Anna koiralle esim. 15min (tai mikä teillä sopiva aika onkin, meillä on käytössä tuo aika) aikaa syödä, jollei ruoka ole tässä ajassa syöty, ota kuppi pois ja ruokaa tarjolle seuraavan kerran tarjolle vasta seuraavalla ruokintakerralla. Meidän nirso ja todella hidas ruokailija oppi tuolla systeemillä, että silloin on syötävä kun ruokaa tarjotaan, jos mielii syödä ollenkaan. Jos koira kuitenkin on syömässä (siis oikeasti mussuttaa ruokaa kupista) kun tuo aika tulee täyteen, ei silloin mennä kuppia ottamaan pois, vaan annetaan koiran syödä rauhassa. Jos on poissa kupilta, tai vain seisoo vahtimassa kuppia, niin silloin kuppi pois (ajan täytyttyä). Koiran saa pidettyä kauempana estämällä omalla keholla, kävelet päin koiraa (jolloin se joutuu perääntymään alta pois) jolloin pystyt estään sitä syömästä ennen kuin lupa tulee, tai otettua kupin pois kun ruokailuaika on ohi.

• hg67

Meillä on opetettu,että ruokaa ei tipu,ennenkuin istutaan,katsotaan silmiin ja on "ole hyvä" sanottu.. kippo lähtee jos yritetään luistaa.. silloin kun meille tuo kodinvaihtaja tuli oli sen verran nälkiintynyt,että tuppasi ajamaan toisen koiramme pois keittiöstä ruokailutilanteessa.. tässä tilanteessa "ahdistelija" sai lähtöpassit keittiöstä ja joutui katselemaan kun toinen söi ja sai ruoan vasta seuraavalla kerralla.. oppi kyllä nopeasti,että ruoasta ei tapella.. nyt tämä "pois ajettu" koiramme menee jopa oman ruoan syötyään toisen kupin viereen odottamaan tai tunkemaan sinne naamaan ilman murinoita (tätä ei tietysti hyväksytä,mutta ei aina tule huomattua kun koiria ei enää tarvitse vahtia ruokailutilanteessa).
      Nykyään ongelmaksi muodostuisi jos koirat joutuisivat syömään eri huoneissa/portin takana (esim.kiima aikana) tällöin uros vahtii ruokaa hullun lailla,mutta ei kuitenkaan sitä syö (voisi olla pari päivääkin syömättä),joten tuolloin narttu lähtee meiltä kiiman ajaksi hoitoon ihan kaikkien mielenterveyden kannalta (uros stressaa narttumme juoksuja siis niin paljon,että alkaa jo ennen juoksujen alkua ulostamaan verta).

• Ole johtaja

Itsellä myös tuo istumalla kiltisti ruokakippo laskeutuu maahan. Ruokakippo pitää saada myös ottaa pois.

Veikkaan että ruokaansa puolustava koira on ottanut isännä aseman talossa aivan kuten sudet eli alfa uros syö ensin ja turpaan tulee jos samalle kipolle mielit.

Itse olen sitä mieltä että koiran kanssa joutuu joskus ottamaan matsia siitä kuka on kingi.

• MK

"Itse olen sitä mieltä että koiran kanssa joutuu joskus ottamaan matsia siitä kuka on kingi."

Minä taasen olen sitä mieltä, että jos koiran kanssa joudutaan ottamaan matsia, niin ollaan melko lailla pielessä koiran kasvattamisessa/kouluttamisessa.

• Johtaja,olet SINÄ!

Koirallesi on tehtävä selväksi kuka on johtaja,ensiksi tee nämä asiat
      1.IHMINEN menee AINA ensinmäisenä ovesta
      2.Ihminen aloittaa leikit & lopettaa
      3.Ihminen syö ensiksi,sitten koira
      4.Aina ei pysähdytä lenkillä,kun koira haluaa
      5.Kiellä mieluiten sohville,sängyille ym.meno
      Jos noudatat noita,uskon että koirasi ei ole kohta enää sinulle ruokakiposta äkäinen..

• kirppura

Tuo ovistamenojuttu on aika vanhaa tietoa.. ootko koskaan nähny että koiralaumassa olisi ovistamenojärjestys? Toi on enemmän ihmisten ja apinoiden hierarkiseen käytökseen liittyvää.

Millään yksittäisillä nikseillä ei koiraa saa tottelemaan tai siihen luotua oikenlaista suhdetta.. vaan on oltava kauttaaltaan ja koko elämän reilu, johdonmukainen ja "mustavalkoinen".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      271
      5019
    2. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      50
      3789
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      89
      3524
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      50
      2679
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      46
      1843
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1650
    7. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      18
      1619
    8. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      97
      1458
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      71
      1065
    10. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      145
      1055
    Aihe