Älkää ruikuttako kaverien ym. pakuja lainaan

yksrakentaja

Oli niin hyvä keskustelu tuossa toisella palstalla, että laitettava ihan omana aloituksena:

Käyttäkää hyvät ihmiset muuttofirmoja tai vuokratkaa pakettiauto, mutta älkää ruikuttako vaimon ystävän mieheltä mikalta vai oliko se miika tms. pakua lainaan syytä, että "sillähän on nykyään paku."

Tämä monestakin syystä. Itse pakun omaavana sain ensimmäisen kahden viikon aikana kun sen hankin kolme pyyntöä lainata pakua, yksi kuskeineen. Yksi henkiöltä joka ei asiaa edes itse kysynyt vaan soitti välikäden kautta.

-Paku on lähes aina omistajalleen tärkeä työväline tai harrastustarvike. Ne on hankittu siihen tarkoitukseen ja monesti niitä käytettäisiinkin siihen tarkoitukseen kun vaimon kaverin mies tarvitsee sitä lainaan.

-Pakut on lähes aina täynnä tavaraa. Sen tyhjentäminen ja uudelleen täyttäminen ei ole mikään pikkujuttu.

-Pakut kuluvat siinä kun muutkin autot, klommot ja naarmut ovat yhtä kalliita korjata kuin muissakin autoissa.

-Pakuista on muutakin kuin bensakulut, aivan kuten muistakin autoista.

-Jos jotakin sattuu, voi vahinko vakuutuksesta huolimatta olla huomattava ja maksamisesta syntyy kuitenkin riita.

- Itsekkään et lainaa tila-autoasi perusteella että vaimosi kaverin mies tarvitsee sitä kuskatakseen kalakavereitaan mökille.

- Vuokra paku maksaa 50-100e/päivä ja ne ovat tarkoitettuja ihmisten muuttoihin tai sängyn hakuihin!

Jos jotakin tarvitsee ruikuttaa lainaan lainatkaa anoppilasta sitä peräkärryä: se ei kulu, on tyhjillään eikä sitä saa rikki.

18

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta on...

      No en kyllä pakua kavereilta ruikuttaisi. Kaikilla uudet Audit A-4-6, Volvo V70, ja muuta vastaavaa. Itselläni viime vuoden uusi C4 mutta kyllä olen pakut vuokrannut tarve on ollut. Joskus kuskin kera:) No ymmärsin kyllä pointtisi...

      • Totta on...

        Lisäÿstä... Veljeni osti muutama vuosi sitten hieman arvokkaaman peräkärryn korkealla kuomulla. Hänen kaverinsa on lainailleet sitä tiheesen tahtiin ja kyllä sitä rysäyttäneen useamman kerran että lokarit lommoilla ja kuomu haljennut paristakin kohtaa. Mitään eivät ole tarjonneet korvaukseksi vaikka veli maksoi toisen takalyhdyn itse kaverin peruttuaan sen hajalle. Joten ei kannata lainailla..


    • En lainaa enää mitää

      Samaa mieltä. itsellä ihan samalaisia kokemuksia kans peräkärryn kanssa. Aikoinaan ostin rakentaessa suuren kuomoukärryn ja lainalin sitä kaverreille. Lopulsta se kärry oli enemmän kavereilla kuin omassa pihassa. Vaikka maksoivat sen lainasta yleensä kympin tai pari, niin kyllä se touhu alkoi ottaa päähän. Sinne tänne alkoi ilmestyä lommoja ja osia vääntyi, lampun laseja meni rikki ja kuomuun tuli painaumia. Lopulta myin sen kokonaan pois että pääsin eroon siitä riesasta.

      Toinen lainauskohde ovat työkalut. Niitä olenkin hankkinut melko kunnioitettavan arsenaalin ja jatkuvasti joku kyselee niitä lainaan, mutta niitä ein lainaa, kuin poikeustapauksissa esimerkiksi jos jollakin hajoaa oma, niin voin lainata viikonlopuksi ettei jää työt kesken.

      Yleensä työkaluja lainaan pyytävät ovat sellaisia, joilla niitä ei itsellä ole, eivätkä myöskään osaa niitä käyttää, vaan rikkovat ne osaamattomuuttaan. Esirmrkiksi jos joku pyytää porakonetta lainaan niin sitten hän pyytää siihen myös teriä mukaan, kun ei viitsi ostaa parin reijän takia omia ja kun kone tulee takaisin niin omassa käytössä vuosia kestänyt terä on paskana, kyllä vi-tuttaa.

      En oikeastaan anna enää juuri mitään lainaan, enkä pyydä muilta lainaan, vaan ostan oman tai haen vuokraamosta.

    • yksrakentaja

      Työkaluista kirjottamasi oli myös hyvä pointti!

      Itse en myöskään lainaa työkaluja juuri muille kun isälleni koska a) olen nuorempana ominut hänen työkalunsa b) hän käyttää niitä tarkemmin ja paremmin kuin minä itse.

      Lainaamisessa joku yksinkertainen sähkötyökalu voi vielä tulla ehjänä takaisin mutta ongelma on juurikin nuo terät ym. Polttomoottorivehkeet ovat vihoviimeisiä lainattavia, eivät tule ikinä ehjänä takaisin. Samoin on naulainten laita. Laasteihin sotkettavia vehkeitä taas ei pestä.

      Rautakanki olisi muuten hyvä lainattava, mutta kun se ei tule takaisin ensinkään. Kokemusta tästäkin.

    • pakuton

      Tuli mieleeni, että voithan pyytää lähimmältä pakuvuokraamolta pienen pinkan heidän hinnastojaan tai esitteitään, jonka sitten ojennat pakun tarvitsijoille. Voisithan vaikka yrittää sopia liikkeen kanssa, että maksavat sinulle pienen provikan jokaisesta, joka vuokraa heiltä pakettiauton sinun suosituksestasi. Tai joku muu systeemi, josta on hyötyä joko sinulle, autoliikkeelle tai mahdollisesti sille kyselijälle.

      Minä en ihan helposti lainaisi pakuani, jos minulla sellainen olisi. Tai pyytäisin takuumaksun, josta sitten palauttaisin sopivaksi katsomani summan tarkastettuani aikaansaadut vahingot ja laskettuani kulut.

    • Rutkun rutkun taas

      Eikö teistä kukaan osaa sanoa kyselijöille vaan suoraan EI !? Pitää täällä ruikuttaa...

      • ruikutan jos haluan

        No ei sitä ole kiva sanoa kaverille ei, mutta kun tietää miten siinä käy. Usein kyse on jonkinasteisesta hyväksikäytöstä ja niille tapauksille pitääkin sanoa EI. Ikävintä on kun kysyjä ei ymmärrä että työkalut kuluu, ne voi mennä rikki ja käyttäjän taidot on tässä merkittävässä roolissa.

        Itse lähden mielummin itse poraamaan reijän, kuin lainaan poravasaraani.


    • Lainaax

      Aloittajan kirjoitus kielii siitä miten vittumaisen itsekkäitä ihmiset nykyään ovat. Jos jotain halutaan lainata,pidetään itsestäänselvänä että sen saa ja tavara palautetaan puolikuntoisena jos palautetaan. Toisaalta kukaan ei antaisi omaansa vaikka ei varsinaista syytä olisikaan kieltäytyä, ollaan vain niin itsekkäitä. Ympyrä siis sulkeutuu...
      Itselläni on tapana lainata varusteitani ja saan myös vastalahjaksi tavaraa lainaan. Koskaan ei ole ollut ongelmia. Ja luonnollisesti käytän lainatavaroita erittäin varoen.

      • ja hah

        Vitut sä mitään ole muille lainaillu jos olet tuota mieltä.

        Tavaroita pyytää lainaan just ne itsekkät, joiden ei kannata ostaa omaa kun voi lainata muilta.


      • Itsekäskin vielä
        ja hah kirjoitti:

        Vitut sä mitään ole muille lainaillu jos olet tuota mieltä.

        Tavaroita pyytää lainaan just ne itsekkät, joiden ei kannata ostaa omaa kun voi lainata muilta.

        Yhteisöllisyys on kadonnut maailmasta ja tilalle on tullut vittumainen itsekkyys. Jokaisen itsekkään kannattaisi muuttaa peräkorpeen pakuineen ja varusteineen ettei vaan kukaan voisi kysellä mitään lainaan. Ei tarvisi tuntea itseään itsekkääksi vaan voisi haukkua muita. Onneksi itse asun mukavassa yhteisössä jossa jokainen autamme toisiamme tarpeen mukaan.


      • Lainaajat rikkoo
        Itsekäskin vielä kirjoitti:

        Yhteisöllisyys on kadonnut maailmasta ja tilalle on tullut vittumainen itsekkyys. Jokaisen itsekkään kannattaisi muuttaa peräkorpeen pakuineen ja varusteineen ettei vaan kukaan voisi kysellä mitään lainaan. Ei tarvisi tuntea itseään itsekkääksi vaan voisi haukkua muita. Onneksi itse asun mukavassa yhteisössä jossa jokainen autamme toisiamme tarpeen mukaan.

        Nämä tavaroiden lainailijat ovat vittumasia itsekkäitä hyväksikäyttäjiä. Miksi ostaa omaa, kun voi käyttää muiden ostamia.

        Kaveri lainasi 140€ maksavaa hiomakonettani, rikkoi sen ja osti tilalle 8€ maksavan... Lainaamiaan hiontanauhoja ei tuonut uuteen, eikä vanhaan.

        No eipä tarvi tällekkään kaverille enää lainata mitään.

        Se on muuten taivaan tosi että työkalut hajoaa useinmiten sattumalta juuri sillä hetkellä kun ne on lainassa. Kummallista.


    • E79ss

      On tavallaan totta, että yhteisöllisyys on vähentynyt. Olisihan se teoriassa hienoa lainata kaikkea ja saada kenties itsekin jotain vastapalveluksia.

      Mutta kun suurella osalla ihmisistä ei esim. ole taitoa kohdella tavaroita samalla tavalla kuin itse vaadin, niin ei tipu enää. Minulle on esim. tärkeää, että autossa ei ole naarmun naarmua vielä 10 vuoden iässäkään. Joku tälläinen lainaaja saattaa tehdä 10 naarmua tunnissa.

      • Oot kaupunkilainen?

        "Minulle on esim. tärkeää, että autossa ei ole naarmun naarmua vielä 10 vuoden iässäkään" Jos tuollaista vaadit niin auto seisköön tallissa käyttämättömänä. Johan ihan normaali hiekkatiellä ajo naarmuttaa auton pintaa jonkin verran,ja jokuhan saattaa suhauttaa kylkeen. Ole siinä sitten ilman naarmuja. Aika huvittava olet oikeastaan kun olet vaatimassa mahdottomia.


    • ihmelainaajia

      Nykypäivänä näille lainatavaroille ei tunnuta antavan minkäänlaista arvoa siellä lainaajien keskuudessa. Niinkuin monet on jo edellä sanoneetkin, niin ne kamat palautetaan hyväntahtoiselle lainaksi antajalle puolikuntoisina, jos nyt edes ollenkaan. Kyllä itselleni ainakin on kotona opetettu, että jos jotain lainaan saa niin siitä on pidettävä vähintäänkin yhtävä hyvää huolta kuin omista tavaroistaankin! Ja tietenkin ois myös ihan kohteliasta informoida näistä mahdollisista lommoista yms. sille tavaran omistajalle ja vaikkapa tarjoutua korvaamaan se. On tosi ikävää, että juuri tällaisten hälläväliä -ihmisten takia kaikilta on mennyt usko tähän lainalle antamiseen, kun se kerta on vain tappioa omalle navalle.

      Hyvin ärsyttävää on myös se, jos joutuu kyselemään omiensa perään jatkuvasti! Tästä ehkä parhaimpana esimerkkinä rahan lainaaminen kavereille. Kymmenet kerrat saa asiasta muistutella, mutta mitään ei tapahdu. Olenkin tehnyt pitävän kompromissin itseni kanssa, että lainaksi annan tavaroitani/rahojani vain ja ainoastaan niille (ts. hyvin harvoille), joidenka tiedän olevan lainaamisen suhteen samoilla linjoilla kuin itse olen.

      Ja ainiin, viitaten tämän ketjun varsinaiseen paku-asiaan, niin itse en kyllä antaisi mitään autoani lainalle jollekkin kaverin kaverin koiran kasvatajalle. Isomman vahingon sattuessa tällaista tilannetta olisi turhan kinkkistä ruveta ratkomaan.

    • asfdgaervaikeeat

      opetelkaa seuraava fraasi: "Valitettavasti en lainaa omaisuuttani kenellekkään aiempien huonojen kokemuksien johdosta." Ei ole kovin vaikeeta.

      Kyllä ne kaverit ja serkun kaiman kummit ymmärtävät, kun tilanteen selittää. Elleivät sitten täystaunoja ole, jolloin on aivan sama miten päin sitä rautalankaa vääntää. Tällaiset ihmiset kannattaa suosiolla ohittaa/jättää taakseen.

      Yksi vaihtoehto on myös pantti. Otatte kaverin auton siksi aikaa lainaan kun lainaatte hänelle omaanne. Antaa uutta näkökulmaa kaverillekkin. Sama periaate toimii monessa muussakin asiassa, kuten vaikkapa työkaluissa.

    • huoh...

      Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka lainaa. Itse en lainaa enää mitään rikkimenevää omaisuuttani kenellekkään, paitsi ehkä kaikista läheisimmille/perheenjäsenille asianmukaista korvausta vastaan...

      • kärry

        Minulla kuomullinen kärry. Lainasin kaverilleni, palautti takavalo särkyneenä. Epäili vielä että lasi ollut rikki jo lainatessa. Työntäessä kärryä pihaani, nosti aisaa liian korkealle niin että alaosa kärrystä haukkasi kilon hiekkaa ja kiviä. Lienee rikkonut valon samalla lailla. Siinävaiheessa oli vähän hiljaista miestä kun tiputteli soraa pois takavalojen vierestä. Vieläkin 20 euroa maksamatta valosta.


    • djgjzgjjszdggggggggg

      Itsellä oli pakettiauto ja voi sitä ystävien määrää.
      Kokoajan oli joku vanha tuttu jostain vuosien takaa tai joku kaverinkaverintuttu kyselemässä että voisko lainata.
      No saahan sitä toki lainata 100e/päivä ja lainaajan auto pantiks sen ajaksi.
      Tottakai jos vaikka joku kaveri tarvitsee johonkin pikkujuttuun pakua niin sen saa lainaan, ja yleensä menen mieluummin itse mukaan, niin ei tarvitse sitten miettiä että kuka kolhi ja mitä.
      Ja muuttohommissa homma hoituu niin, että paku menee niille muuttokeikoille, joihin olisin menossa muutenkin auttamaan. Eli jos en olis menossa auttaan muutossa ilman pakua, niin ei mene pakukaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe