Hei! Olen viime vuonna aloittanut hoitotyön opinnot. Kauhukseni käsiini on nyt tullut ihottuma, joka alkoi ensimmäisellä käytännön harjoittelujaksolla vanhainkodissa vähän aikaa sitten. Siis kädet ei kai vaan kestä jatkuvaa pesua ja desinfiointia, vaan koko kämmenselät ja sormienvälit on rikki, niin kuivat että halkeilee, kutiaa ja ovat kauhean näköiset. Harjoittelun selvisin loppuun hanskoilla ja huolellisella ihonhoidolla, kun kyse oli vaan muutamasta viikosta.
Mutta harjoittelu päättyi jo vähän aikaa sitten, mutta ihottuma vaan pysyy. Rasvaaminen ei auta, eikä käsikaupan kortisoni tuo kuin hetkellisen oireen lievennyksen. Tämän näköisillä käsillä en enää edes menisi työpaikalle, kun on riski sekä potilaalle että itselleni.
Onko joku hoitoalan työntekijä täällä kokenut tai nähnyt samaa? Tarkoittaako tämä nyt suoraan sitä että joudun luopumaan unelma-ammatista =((((((( Lääkäriin olen menossa, mutta pelkään että tuleeko nyt stoppi kertaheitolla ja olisi kiva kuulla onko mitään toivoa....
Käsi-ihottuma hoitajalla
15
6604
Vastaukset
- hoit77
Monessa paikassa käsien ihon kunto on este työskentelylle - monessa paikassa kuitenkin sairaanhoitajana voit tehdä "toimistotyötä". Onko toimistotyö sitten taas se mitä haluat ja kuinka helppoa on selvitä opiskelujen kaikista harjoitteluista ja saada sellaista työtä - ne ovat varmasti hankalampia. Moni työssäoleva on kuitenkin joutunut vaihtamaan työnkuvaansa allergioiden ja ihottuman takia, silloin työnantajan on pakko olla hieman joustavampi.
Älä kuitenkaan vielä luovuta. Varmaan sinulle vinkattiinkin, että kokeile ilman lateksihanskoja? Lateksi aiheuttaa monelle pahaa ihottumaa ja altistuminen joka päivä voi kehittää allergian, on tosi yleistä ja siksi nitriili tms. hanskoja joka puolella. Anna lääkärin koettaa selvittää, mistä ihottuma johtuu, voi olla, että vaikka juuri hanskoja vaihtamalla vältyt siltä. Tai kaikki käsidesit ei sovi kaikille? Jos sun harjottelupaikassa oli sattumalta vaan vaikka sellasia desejä, missä ei ollut ihonhoitoaineita ja sä tarttisit niitä jne. - Surullinen ...
Voi kiitos kovasti rohkaisusta ja vinkeistä. Otan varmasti neuvoista vaarin. Mutta jos olisin tajunnut että minulla on tälläinen terveysriski, niin en ehkä kyllä olisi hakeutunutkaan alalle vaikka kuinka unelma onkin. Onhan se vähän rasite tulevaisuudessa jos minut jo harjoitteluista muistetaan "käsivaivaisena". Varmasti on erilaisia työpaikkoja, ja hoitajana voisi ehkä toimia jossain neuvontatehtävissä tms.... mutta omassa harjoittelupaikassa tähän ei suhtauduttu kovin hyvin. Sain kokea enemmänkin olevani vaivaksi ja hidaste (paljon hoitajia sairaana) kun oli pakko pari kertaa työpäivänkin aikana käydä rasvaamassa käsiä & sen rasvan kuivumiseen meni muutama minuutti ennenkuin pystyi hanskat laittamaan. Kuinkahan todennäköistä on päästä juuri "oikeanlaisiin" töihin vastavalmistuneena kun on tälläinen vaivakin jo valmiina.... :((
- bnvfvgty
Älä nyt hyvä tyttö tee kärpäsestä härkästä. Monet saa ihottumaa just käsineistä. En ite oo saanu, onneksi, koska tykkään lateksi hanskoista. Ikävä kyllä nitriili on melkein kaikkialla käytössä.
Jä käsideseissä käytetään myös lv:tä. Se on ainakin monelle sopivampaa. Todellisuus on, että kotipalvelun sh, tekee toimistotyötä lähes kaiken ajan. Toki heilläkin on asiakas käyntejä. Ja vastaanottovirkailijoita tarvitaan aina ja kaikkialle. Ja puhelimeenkin tulee vastailla.
Nyt keskityt likka koulunkäyntiin ja jätät murehtimisen. Jos ihottuma ei kortisoonilla parane, mee lääkäriin. ja jos ei osaa auttaa, niin ihotautilääkäriin. Voit myös keskustella koulusi terkkarille.
- Ellinor
Täällä hoitaja jolle puhkesi käsi-ihottuma alkoholittomien käsihuuhteiden ja hajustettujen pesuaineiden tultua työpaikalle. Aikaisemmin ei ongelmia ollut. Minulle tehtiin ihotautilääkärillä testit joista asiat selviytyivät. Nyt käytän hajusteettomia tuotteita käsiin ja alkoholipitoisia käsihuuhteita eikä mitään ongelmia ole ollut vaikka en yhtään enempää hoida enkä rasvaile käsiäni. Ja varmaan tiedätkin että käsiä ei pidä pestä vedellä ja saippualla joka välissä vaan käytetään numenomaan alkoholipitoista käsihuuhdetta potilaskontaktien välissä. Pestään vaan jos no näkyvää likaa, eritteitä yms. Alkoholipohjaisissa huuhteissa on hoitavaa ja kosteuttavaa glyserolia eikä mitään ylimääräisiä aineita. Joillekin käsineet voivat aiheuttaa allergiaa mutta niitähän on eri materiaaleja joten tämänkään ei pitäisi muodostua ongelmaksi. Joten ei ole syytä heittää pyyhettä kehään vaan jatka vaan opintoja ja tarvittaessa ihotautilääkärille testeihin jos ongelmat jatkuvat :)
- kosketusallergia
Hei,
Joo hyviä vinkkejä edellä. Itse olen allerginen yhdelle jos toisellekin aineelle (hajusteet, lateksi, liimat jne...) mutta kun näitä välttelee niin homma toimii. Myös sh:n työ jossa joutuu jatkuvasti pitämään hanskoja on huono. Olen osastolla jossa ei niin usein tarvitse pitää hanskoja pitkiä aikoja ja aika hyvin menee. Tuo vapaa-aika on ennemminkin ongelma (puutarhatyöt,siivous, pyykinpesu vaikka hanskoja käyttääkin yms.). Myös monenlaisessa poliklinikka työssä varmaan hyvin pärjäät.- 000uuu
Hanskoja on monenlaisi, juuri allergioiden takia.
- kosteus on pahasta
000uuu kirjoitti:
Hanskoja on monenlaisi, juuri allergioiden takia.
Heips,
Hanskat (mitkä tahansa) aiheuttavat minulle kutinaa ja ihottumaa ärsytystä jos niitä joutuu pitämään niin kauan että kädet hikoaa.
- Surullinen ...
Onpa lohdullista lukea positiivisia ajatuksia, kiitos. Ajattelin ettei tästä mitään tuu, kun työharjoittelussa jo suhtauduttiin vähän ikävästi. Olen menossa lääkäriin, kohta tiedän mitä siellä sitten ajatellaan!
- mbxft
Työelämä on nyt vaan kovin haastavaa. Koko ajan tulee uutta. Ikävä kyllä opiskelijoita ei nyt jaksettais ottaa. Ei siis ole mitenkään henkilökohtaista. Onneksi kaikkialla ei oo noin.
- epätoivoinen
suosittelen harkintaa jatkaa opintoja. Itse olen lukenut kolme ei hoitoalan tutkintoa ja omaan käsi-ihottuman. 15 vuotta olen hoitajana toiminut ja sinnitellyt käsieni kanssa. Nyt olen sitten tilanteessa, että en pääse työhöntulotarkastuksia läpi. Joten vaikeeta saada töitä ja työttömyys edessä. Kaikki sossut, kelan tädit ym....sanovat että mitään et mistään saa kunnes lääkäri kirjoittaa B todistuksen. Ongelma onkin se, kun erikoislääkärit ovat sitä mieltä, että voin toimia sairaanhoitajana ja sillä hyvä. Kun taas työterveyslääkärit antavat lausuntoja et ole sopiva tehtävään.....eli seinä tuntuu olevan vastassa. EN SUOSITTELE AJAMAAN ITSEÄÄN TÄHÄN TILAAN.
- atoopikko
Oot varmaan jo kerenny käymään lääkärillä...? selviskö sieltä mitä?
Ite valmistuin lähihoitajaks 2005. Harjottelujaksoilla huomasin myös, että iho reagoi desinfiointi-aineisiin aika voimakkaasti. Ihoa kirveli, kutitti, meni punaseksi ja aukesi... opiskeluiden jälkeen kävin lääkärillä, kun ihottuma oli levinnyt jo jalkoihin ja jaloissa oli niin paljon rupeja, haavoja, mätiviä kohtia yms, jotka syntyi tietenkin raavinnan seurauksena... sain reseptin kortisoonivoiteeseen ja perusrasvoihin sekä lähetteen ihopolille "mustikkakylpyihin" sekä diagnoosin: atooppinen iho. Joten itsellä se hoitoala sitten jäi... kiinnostusta olis kyllä ollu terveydenhoitajaks jatkaa. Ihotautienlääkäri sano, että pitäis löytää sellanen työ, jossa ei desinfioida käsiä, käytetä hanskoja, olla kylmässä ja viimassa ulkona, eikä myöskään pölyä tai hankausta käsille. Eli vain siistiä sisätyötä :( joten oon tehny vaan erilaisia pätkätöitä ja edelleen onmietinnässä, että mitä oikein haluisin työkseni tehdä.
Mutta tää oli miun tarina, toivottavasti sulla asiat paljon paremmin :) - atoopikko
Itsellänikin on atooppinen ihottuma. Kesäksi ihottuma helpottaa huomattavasti, mutta talvisin varsinkin kädet on aivan kuivat ja sen takia myös helposti iho niissä halkeilee ja kutisee. Ihotautilääkäri on määrännyt mulle hyviä voiteita, joista on kyllä apua, kun säännöllisesti jaksaa rasvailla. Työskentelen tällä hetkellä vanhusten hoivakodissa, käsiä joutuu työssä pesemään/desinfioimaan usein.
En minä ainakaan aio unelma-ammatistani tämän takia luopua, tuskin sinunkaan tarvitsee. Kannattaa käydä siellä ihotautilääkärillä, saat varmasti sieltä apua. Lisäks kannattaa rasvailla käsiä runsaasti. Itse olen myös syönyt helokkiöljy-kapseleita sekä kalaöljy-kapseleita, tuntuu että nekin hieman auttais tohon atooppiseen ihottumaan. - itel kans käsis
Kertokaas ammatti mihin käsiihottumasta kärsivä otetaan töihin niin on este aikamoinen.
- Käsiekseema
itel kans käsis kirjoitti:
Kertokaas ammatti mihin käsiihottumasta kärsivä otetaan töihin niin on este aikamoinen.
Kun on käsissä niin ei mihinkään pääsee jos sen sanoo rehellisesti.Itsellä just toi ongelma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831