Muuton jälkeen kotiini ei tule valkoista sokeria eikä valkoisia jauhoja. Muutenkin kaappeihin tulee vain hyväksi havaittuja ruokia. Sovittiin tästä yhden ystäväni kanssa, joka muutti myös uuteen kotiin. Kumpikin pitää kodin puhtaana epäterveellisistä ruuista, mutta sallii silloin tällöin herkuttelun kodin ulkopuolella.
Lähdetkö mukaan ruokaremonttiin?
Kuka lähtee mukaan?
74
241
Vastaukset
- ...
Not.
Läskiä ja lenkkimakkaraa pitää olla jääkaapissa ja krapulapitsan pohjaa varten pakko olla vehnäjauhoja.
Sen verran komppaan, että mulla kaapissa ruokosokeria kahvia varten ja ja hunajaa ruuanlaittoon. Valkoista sokeri ostan vain kiljun tekemistä varten :D
=DW=- Rattus sp.
Ok. Jokainen tekee oman valinnan mukaan. Muutto on hyvä aika tehdä muutoksia ruokakaapissa. Jos olisi vaikka energisempi..
- tiinaex...
mukana olen ei oo ollu sokeria eikä jauhoja koko vuonna en oo karkin karkkia laittanu suuhuni tänä vuonna hyvin menee meinasin koko vuoden pitää tiukan linjan sen takia että sais suoliston hyvään kuntoon.
- Rattus sp.
Olet huomattavasti minua edellä. Olin ylin vuoden ilman vehnää ja sitten se lähti lipsumaan.. Olo olisi parempi ilman tiettyjä ruoka-aineita.
Joo! *Piilottaa Anthon Berg-suklaat yöpöydän laatikkoon* :))) Mulla on itse asiassa veto vetämässä kahden ipanan kanssa (toinen oma, toinen ei) että sixpäkki pitää löytää ennen kesää.
Just tällä viikolla mietin kaikenmaailman dieettejä, kun monessa kulttuurissa on vissiin paasto meneillään. On se varmasti aikoinaan ollut todella kätevä tapa pitää kiinni vaatekoostaan :) Ihan kunnon paasto onkin hyvä, kun vaan joku keksis jonkun tavan millä vois ohittaa sitä suolihuuhtelua :/ Mä vihaan sitä, mutta ilman sitä tulee ihan karsea päänsärky. Joten en paastoa.
Mikä on pahin dieetti minkä sä oot kokeillut? Joskus olin aivan intona kun kuulin että hedelmiä syömällä voi saada painon alas. Ne kun on niin hyviä. Ei tosin kauan ;)
Ei tässä navan etsinnässä silti mitään poppakonsteja taida olla. Liikuntaa ja tasapainoinen ruokavalio. Mun pitäis kyllä jättää sokerit ihan kokonaan, liikaa sitä sellaista himoa. Koska aloitetaan? Tuleeko kiire syödä suklaat pois?Pakko laittaa vielä mahtavaa musaa kun on melkein perjantaikin, tää sopii niin hyvin
Killing Joke - The Great Cull
http://www.youtube.com/watch?v=MPN7EvbrCp0&feature=related
Food Code, Codex Alimentarius
Thin the herd! :)))- Rattus sp.
Minulle ei sovi dieetit. Muutun aggressiiviseksi. En ole kyllä käynyt kenenkään kimppuun, mutta olo on riidanhaluinen.
Paremmin minulle sopii, että keskityn tekemään jotakin täysillä ja unohdan jopa pakolliset syömiset. Esimerkiksi aidan- ja portintekotalkoot ovat hyvä tällaiseen. Tai alan pakkomielteisesti liikkumaan.. Luulen, että veneenkunnostus ajaa saman asian.
Aloitan 3.3.2012 eli ehdit syömään suklaat. Tumma suklaa on edelleen sallittua, samoin punaviini. Tarkoituksena on syödä sellaista, joka sopii itse kullekin ja saa olon energiseksi. - ...
Rattus sp. kirjoitti:
Minulle ei sovi dieetit. Muutun aggressiiviseksi. En ole kyllä käynyt kenenkään kimppuun, mutta olo on riidanhaluinen.
Paremmin minulle sopii, että keskityn tekemään jotakin täysillä ja unohdan jopa pakolliset syömiset. Esimerkiksi aidan- ja portintekotalkoot ovat hyvä tällaiseen. Tai alan pakkomielteisesti liikkumaan.. Luulen, että veneenkunnostus ajaa saman asian.
Aloitan 3.3.2012 eli ehdit syömään suklaat. Tumma suklaa on edelleen sallittua, samoin punaviini. Tarkoituksena on syödä sellaista, joka sopii itse kullekin ja saa olon energiseksi.Sivusta.
Mun mielestä ihmisen pitää nukkua kun nukuttaa, käydä toaletissa kun tarvitsee, harrastaa liikuntaa kun niin tuntuu....
Mä olen kahdesti nuorempana joutunut pudottaan painoa, kymmeniä kiloja. Nyttemmin parit pakolliset elintapamuutokset terveyssyistä. Ei dieetti ole mikään hyvä tapa hoitaa terveyttä, jos se on pakonomainen.
Olen kai tästä kirjoittanut joskus enenkin. Mulla on omanlaiseni ruokavalio. Johtuu paljolti makuaistista. Mulla ei huilaa suolainen tai makea. Hapan, karvas ja umami kyllä.
Elikkäs, kaikkiruokaisia ollaan, kyllä mä syön mitä tahansa. Mutta noin perussetti on hyvin lähellä nykyään muodissa olevaa karppausta. Mutta vedän mä siis ranskanpullaa ja pitsaa joskus ja kyllä kepappi huilaa hyvin. Mutta noin enimmäkseen, vihannesta ja lihaa. Ja mä lasken lihaksi lenkkimakkarankin, vaikka niissä ei välttämättä ole lihaa ollenkaan :D
Jotenkin tuntuu, että jos ihmiset aattelis ite enenpi ja noudattais muitten kertomia "neuvoja" vähempi, lopputulos vois olla parempi. Tokikin on patolokisia tapauksia, jotka nyt elelee koko elämänsä hampurilaisilla jne. Mutta suurin osa ihmisistä tajuaa ihan hyvin, mitä elimistö kaipaa. Ja juu, vaikka en ole mitenkään makean perään, joskus nyt vaan tekee mieli jäätelöä tai suklaatia. Ja vaikka lekuri kielsikin kahvin juomisen, kyllä mä aina joskus kupillisen juon. Kerman ja ruokosokerin kanssa...
Loppukaneettina. Pekka Puska pitäis lähettää raketilla Uranukseen, sinne seuraksi Räsäskälle ja muutamalle muulle valopäälle. Tyyppi on typerällä keuhkoamisellaan tehnyt niin paljon pahaa suomalaisten yleiselle terveydelle, että toista miestä ei löydy ikinä mistään. Toivottavasti.
=DW= - Rattus sp.
... kirjoitti:
Sivusta.
Mun mielestä ihmisen pitää nukkua kun nukuttaa, käydä toaletissa kun tarvitsee, harrastaa liikuntaa kun niin tuntuu....
Mä olen kahdesti nuorempana joutunut pudottaan painoa, kymmeniä kiloja. Nyttemmin parit pakolliset elintapamuutokset terveyssyistä. Ei dieetti ole mikään hyvä tapa hoitaa terveyttä, jos se on pakonomainen.
Olen kai tästä kirjoittanut joskus enenkin. Mulla on omanlaiseni ruokavalio. Johtuu paljolti makuaistista. Mulla ei huilaa suolainen tai makea. Hapan, karvas ja umami kyllä.
Elikkäs, kaikkiruokaisia ollaan, kyllä mä syön mitä tahansa. Mutta noin perussetti on hyvin lähellä nykyään muodissa olevaa karppausta. Mutta vedän mä siis ranskanpullaa ja pitsaa joskus ja kyllä kepappi huilaa hyvin. Mutta noin enimmäkseen, vihannesta ja lihaa. Ja mä lasken lihaksi lenkkimakkarankin, vaikka niissä ei välttämättä ole lihaa ollenkaan :D
Jotenkin tuntuu, että jos ihmiset aattelis ite enenpi ja noudattais muitten kertomia "neuvoja" vähempi, lopputulos vois olla parempi. Tokikin on patolokisia tapauksia, jotka nyt elelee koko elämänsä hampurilaisilla jne. Mutta suurin osa ihmisistä tajuaa ihan hyvin, mitä elimistö kaipaa. Ja juu, vaikka en ole mitenkään makean perään, joskus nyt vaan tekee mieli jäätelöä tai suklaatia. Ja vaikka lekuri kielsikin kahvin juomisen, kyllä mä aina joskus kupillisen juon. Kerman ja ruokosokerin kanssa...
Loppukaneettina. Pekka Puska pitäis lähettää raketilla Uranukseen, sinne seuraksi Räsäskälle ja muutamalle muulle valopäälle. Tyyppi on typerällä keuhkoamisellaan tehnyt niin paljon pahaa suomalaisten yleiselle terveydelle, että toista miestä ei löydy ikinä mistään. Toivottavasti.
=DW=Kaksi ruokaa, jotka saavat minut toimimaan kuin duracell-pupu, ovat kaurapuuro ja omena. Nähtävästi kaikista ruoka-aineista sopivat parhaiten minulle. Samoin olen huomannut sushiin ajoittaisen himon ja ei väsytä sen syömisen jälkeen. Vielä lisänä maustamaton jogurtti rauhoittaa myös vatsanoloa.
- mötöne
miss.fire kirjoitti:
Pakko laittaa vielä mahtavaa musaa kun on melkein perjantaikin, tää sopii niin hyvin
Killing Joke - The Great Cull
http://www.youtube.com/watch?v=MPN7EvbrCp0&feature=related
Food Code, Codex Alimentarius
Thin the herd! :)))Kiitos musiikista!
Eipä ollutkaan kotimaista itsemurhamusiikkia.
Tarkoitan Suomi-Poppia! Rattus sp. kirjoitti:
Aloitan 3.3.2012 eli ehdit syömään suklaat. Tumma suklaa on edelleen sallittua, samoin punaviini. Tarkoituksena on syödä sellaista, joka sopii itse kullekin ja saa olon energiseksi.Råtalle...
Allekirjoitan täysin. Jotenkin maailma pyörii liikaa ruuan ympäri joskus. Ihan liikaa stressiä aiheuttaa mulle jo pelkästään se, että mitä saisin ipanat syömään päivittäin. Tai saatan odottaa saunakaljaani. Karkkipäivää. Pääsiäistä ja mignon munia :)) Keväisin ja syksyisin ei ole tätä ongelmaa, kun aika kuluu puutarhassa.
Siinä mielessä mulle sopii parhaiten että jätän esim. sokerin kokonaan, silloin pääsen parhaiten irti. Mutta onneksi kehitys menee eteenpäin! :)) Luin alkuviikosta uudesta todella lohduttavasta tutkimuksesta.. aloita päivä suklaakakulla ja laihdu
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/yritatko laihtua syo suklaakakkua aamulla/a775020
Sääli vaan että mun ei tee mieli makeaa aamusta. Mutta eihän tämä ole kuin suhtautumiskysymys, niin kuin elämä noin muutenkin :)- Rattus sp.
miss.fire kirjoitti:
Råtalle...
Allekirjoitan täysin. Jotenkin maailma pyörii liikaa ruuan ympäri joskus. Ihan liikaa stressiä aiheuttaa mulle jo pelkästään se, että mitä saisin ipanat syömään päivittäin. Tai saatan odottaa saunakaljaani. Karkkipäivää. Pääsiäistä ja mignon munia :)) Keväisin ja syksyisin ei ole tätä ongelmaa, kun aika kuluu puutarhassa.
Siinä mielessä mulle sopii parhaiten että jätän esim. sokerin kokonaan, silloin pääsen parhaiten irti. Mutta onneksi kehitys menee eteenpäin! :)) Luin alkuviikosta uudesta todella lohduttavasta tutkimuksesta.. aloita päivä suklaakakulla ja laihdu
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/yritatko laihtua syo suklaakakkua aamulla/a775020
Sääli vaan että mun ei tee mieli makeaa aamusta. Mutta eihän tämä ole kuin suhtautumiskysymys, niin kuin elämä noin muutenkin :)En kyllä suostuisi syömään suklaakakkua aamuisin. Jokin raja se olla pitää. Minulle. kuten varmasti teille muille, energisyys on laihtumista tärkeämpi asia. Jos painoa putoaa, niin tapahtuuko se sitten aktiivisuuden lisääntymisenä :).
Odotan kyllä jo muuttoa, sillä suurin osa tavaroista on pakattu ja kaipailen jo joitakin tavaroita. Rattus sp. kirjoitti:
En kyllä suostuisi syömään suklaakakkua aamuisin. Jokin raja se olla pitää. Minulle. kuten varmasti teille muille, energisyys on laihtumista tärkeämpi asia. Jos painoa putoaa, niin tapahtuuko se sitten aktiivisuuden lisääntymisenä :).
Odotan kyllä jo muuttoa, sillä suurin osa tavaroista on pakattu ja kaipailen jo joitakin tavaroita.Juh, ei todellakaan suklaakakkua, ei edes päivällä ;))
Mut oikeesti, kuten olen sanonut, kokeilkaa tuota psylliumia.
Sen lisäks että se täyttää vatsan, saa sen ajattelemaan olevansa täys, ja toimii samalla sit puhdistajana ja hyvinvoinnin edistäjänä, on se ihan hyvä aina muutenkin ;))
Jää pois turhat intohimot
- Ikikuurilainen
Minä lähden mukaan - itse asiassa olen taitanut ottaa pienen varaslähdön. Olen karpannut terveellisesti (vihannekset mukana) ja vältellyt prosessoituja ruokia jo melkein kaksi kuukautta. Ja vaaka on armollisempi aamu aamulta. Eikä siinä vielä kaikki: vatsa ei enää ole kipeä, ilta sujuu pilkkimättä, aamulla ei ole sokerikrapulaa ja iho on puhdistunut. Myös vaatekaapin aarteet alkavat olla käyttökelpoisia :) Se sopii erittäin hyvin, koska olen eronnut muutama kuukausi sitten, ja nyt alkaa tuntua siltä, että ulkonakin voisi joskus käydä...
miss.fire kyseli pahinta kokeiltua dieettiä. Minulla se on ollut totaalinen syömättömyys nuoruudessa, vaikea anoreksia, josta selvisin ystävieni tuella ja pakkosyötöllä - siihen aikaan anoreksiasta ei vielä puhuttu julkisuudessa, ja olisin varmaan menehtynyt ilman ystäviäni. Olin pyöreä lapsi ja nuori, eikä sitä jätetty kommentoimatta ja tuomitsematta. Niinpä lopetin syömisen heti, kun olin sen verran vanha, ettei äiti enää pakolla syöttänyt. Ja koska sisua löytyi, en syönyt todella mitään ja olin lopulta sairaalloisen laiha. Lopulta jopa veden juominen sattui vatsaan niin, että itku tuli.
Olin jo lapsena helposti pyöristyvää tyyppiä, mutta anoreksia teki minusta vieläkin herkemmän lihomaan - ikään kuin elimistö muistaisi vanhan shokin ja imisi varmuuden vuoksi kaiken ravinnon suoraan varastoon nahan alle. Niinpä en koskaan ole voinut syödä lähellekään normaalisti lihomatta nopeasti ja reilusti. No, sitä ei kannata harmitella, vaan on tehtävä se, mihin pystyy. Ja tämä sokeri- ja jauho-boikotti on nyt se, mihin pystyn ja minkä aion ottaa elämäntavakseni. Nyt kun elelen yksinäni, enkä joudu päivittäin kokkaamaan toiselle ja syömään samaa ruokaa. Tosin anorektikko minussa nostaa välillä päätään, ja joudun pakottamaan itseni syömään edes karppausruokia.- Rattus sp.
Tervetuloa mukaan :). Teitä on sitten kaksi, jotka ovat tehneet jo varaslähdön.
Anoreksiaan olen tutustunut tuttavan kautta. Omalla kohdalla se ei olisi ikinä onnistunut, sillä tietyssä vaiheessa syön vaikka pieniä kiviä. Onneksi..
Omalta kohdalta olen päätynyt siihen, että ainoa tie pitää itseänsä kunnossa on sopivasti liikuntaa, terveellinen ruokavalio ja riittävä lepo. Kun muuttaa, on helppo tehdä päätös siitä, ettei kotiin tule kynnyksen yli mitään epäterveellistä.
Joo, lähden mukaan.
Oon jo alotellut (taas) jo toista viikkoa.
Ja olo tuntuu paremmalta vähitellen.- Rattus sp.
Olet kolmas aloittanut ja anjaniina näytti olevan neljäs. Olin auttamassa muutossa ja siellä tuli syötyä mm. pizzaa :/. Vaikka hyvän olon vuoksi pitäisi täysin erossa valkoisesta jauhosta.
Rattus sp. kirjoitti:
Olet kolmas aloittanut ja anjaniina näytti olevan neljäs. Olin auttamassa muutossa ja siellä tuli syötyä mm. pizzaa :/. Vaikka hyvän olon vuoksi pitäisi täysin erossa valkoisesta jauhosta.
Heips:)) Pizzaa saa myös rukiiseen pohjaan, sitä minä aina tilaan kun ollaan pizzeriassa, on muutes tosi hyvää:))) Pitäis itte myös opetella rukiinen pizzapohjan teko:)))
- Rattus sp.
sasus kirjoitti:
Heips:)) Pizzaa saa myös rukiiseen pohjaan, sitä minä aina tilaan kun ollaan pizzeriassa, on muutes tosi hyvää:))) Pitäis itte myös opetella rukiinen pizzapohjan teko:)))
Taivaallisenmakuisiahan ne ovat savulohipäällysteellä, mutta valitettavasti rukiin osuus on alle 10 %:a jauhoista.
Rattus sp. kirjoitti:
Taivaallisenmakuisiahan ne ovat savulohipäällysteellä, mutta valitettavasti rukiin osuus on alle 10 %:a jauhoista.
En oo syönykkää savulohipäällysteistä pizzaa koskaan, jotenki ei oo tullut mieleenkään. Tykkään niistä muista, jotenkin pizzan päällä en tykkää broilereista enkä häränlihasta jne... Kotona tykkään kyl tehdä tonnikalasta siitä tulee ihanan mehevää:)))
No, jos nyt kuitenki edes jonkin verran on rukiista pizzapohjassa ehkä parempi sekin kuin pelkkä vaalea.:))) Syön toki silloin tällöin vaaleallaki pohjalla:))))
Mä olen täällä jo.
Olen jo pitkään ollut tuota mieltä, mut toi Paula Lehtosen luento tyrkkäs vielä oikeampaan suuntaan.
Aloin ymmärtään miten voin sanoo, et ruumiini on temppelini ;)
Katselen kaupassa valmiruokia kammotuksella ;)
Vilja on täysjyvää ja rasvat on oikeeta voita, rypsi ja oliiviöljyä.
Pähkinöitä haen tänään taas ison pussillisen.
Psyllium ja d-vitamiini omegojen kans kuuluu aamiaiseen ja muutenkin, kuitua on lisätty aamujogurttiinkin, joka on tietty maustamatonta ;)
Juh, mä olen täs uskossa jo ja se on kannattanut- Rattus sp.
Olet sitten kuullut vertauksen, että suoliston pinta-ala vastaa yhtä jalkapallokenttää. Kyllä terveellisen ruokavalion tuomat edut huomaa nopeasti. Yleensä väsymys, kiire ja sopivan vaihtoehdon puuttuminen saa lipsahtamaan. Omalta kohdalta en halua myöskään kuulua heihin, jotka sairastuvat myöhemmällä iällä esim. diabetekseen. Paljon vanhemman iän sairauksista on elintasosairauksia.
Rattus sp. kirjoitti:
Olet sitten kuullut vertauksen, että suoliston pinta-ala vastaa yhtä jalkapallokenttää. Kyllä terveellisen ruokavalion tuomat edut huomaa nopeasti. Yleensä väsymys, kiire ja sopivan vaihtoehdon puuttuminen saa lipsahtamaan. Omalta kohdalta en halua myöskään kuulua heihin, jotka sairastuvat myöhemmällä iällä esim. diabetekseen. Paljon vanhemman iän sairauksista on elintasosairauksia.
Se vastaa sitä, se on totta. Ja toinen totuuus on et naisihminen syö 800 kg ruokaa vuodessa, kuin se EI vaikuttas oloon?
Lisäks, kuten sanoin, jos ei syödä kuitua ja täysjyvää,ei elimistö kykene taisteleen pahoja bajteereja vastaan, vaan suoli alkaa "vuotamaan" vääränlaisia aineita elimistöön.
Maksa ei kykene yhdistämään myrkkyjä ruuan "poisviejiin" ja joutuu varastoimaan kaiken kroppaan...siis myrkyt.
miltä kuulostaa ajatus, että kroppasi on vaarallisten aineiden kaatopaikka? Tai loppusijoituspaikka ;))))
Ei kiitos.
En tykkää uskonnoista muutenkaan, saati tästä nykyisestä vatsanpalvonnasta. Kyllä elämässä pitää joku muu keskipiste olla kuin oma napa. Ruokaa syödään kun ilman sitä ei elossa pysy, sen enempää sille on turha huomiota antaa.
Eilinen päivä kului hernekeittoa tehdessä... pakastimeen siitä lähes kaikki, nälkä kun joskus taas yllättää...pisti korvaan toi vatsanpalvonta mää kärsin jos jonkinlaisista vatsavaivoista vuosia pahin oli polttava närästys soin vuosia lääkkeitä siihen että pystyin syömään niin etten saanu vatsavaivoja sit kun meni tarpeeks pahas selkä kramppas niin ettei päässy liikkeelle onkohan se nyt sitä palvontaa sit kun kun rupesin noudattaan gluteenitonta ruokavalioo se autto jonkin verran oikeestaan teki aika hyvän ja vaivattoman olon vatsaan sit huomasin vielä että oireita tuli karkkia syödessä vaikka katsoin että ne ei sisällä viljaa nyt kun oon jättäny sokerin pois niin tosi hyvä olo on vatsassa ja suolistossa närästyksestä ei oo tietookaan mää kyllä valitsen tän olotilan mieluummin ja mieluummin syön niitä mitkä ei aiheuta pahaa oloa kun että söisin lääkkeitä voidakseni syödä mitä vaan.
- Rattus sp.
Hernekeitto on hyvä ruoka. Oletko ajatellut siltä kannalta, että suomalaisilla on etenevässä määrin elintasosairauksia. Pienillä muutoksilla ruokavaliossa voi parantaa ennustettaan olla sairastumatta niihin.
Oma kiinnostukseni ruokavalioon virisi homealtistuksen jälkeen. Allergisoiduin koko ajan uusille asioille, myös ruuan eri ainesosille. Tietysti haluan myös pysyä virkeänä mahdollisimman pitkään. tiinaex kirjoitti:
pisti korvaan toi vatsanpalvonta mää kärsin jos jonkinlaisista vatsavaivoista vuosia pahin oli polttava närästys soin vuosia lääkkeitä siihen että pystyin syömään niin etten saanu vatsavaivoja sit kun meni tarpeeks pahas selkä kramppas niin ettei päässy liikkeelle onkohan se nyt sitä palvontaa sit kun kun rupesin noudattaan gluteenitonta ruokavalioo se autto jonkin verran oikeestaan teki aika hyvän ja vaivattoman olon vatsaan sit huomasin vielä että oireita tuli karkkia syödessä vaikka katsoin että ne ei sisällä viljaa nyt kun oon jättäny sokerin pois niin tosi hyvä olo on vatsassa ja suolistossa närästyksestä ei oo tietookaan mää kyllä valitsen tän olotilan mieluummin ja mieluummin syön niitä mitkä ei aiheuta pahaa oloa kun että söisin lääkkeitä voidakseni syödä mitä vaan.
Sulle saattas auttaa, kun skippaat ne närästyslääkkeet, syöt probiotteja ja juot asidofilusta....ja kuitua, sitä kuitua
Pitäs auttaa närästykseen?anjaniina_ kirjoitti:
Sulle saattas auttaa, kun skippaat ne närästyslääkkeet, syöt probiotteja ja juot asidofilusta....ja kuitua, sitä kuitua
Pitäs auttaa närästykseen?propiootteja oon kokeillu ei auta ei auta kuidut kaikki kokeiltu myös asidofilukset niin kauan kun ei syö viljaa ja sokeria olo on hyvä närästyslääkkeitä ei tartte sit syödä enkä muutenkaan niitä oo syöny ne ei oo auttanu oikeen on ollu lääkärin määräämät lääkkeet niitäkään ei enää tarvi kun pysyy gluteenittomalla ja sokerittomalla.
- ...
tiinaex kirjoitti:
pisti korvaan toi vatsanpalvonta mää kärsin jos jonkinlaisista vatsavaivoista vuosia pahin oli polttava närästys soin vuosia lääkkeitä siihen että pystyin syömään niin etten saanu vatsavaivoja sit kun meni tarpeeks pahas selkä kramppas niin ettei päässy liikkeelle onkohan se nyt sitä palvontaa sit kun kun rupesin noudattaan gluteenitonta ruokavalioo se autto jonkin verran oikeestaan teki aika hyvän ja vaivattoman olon vatsaan sit huomasin vielä että oireita tuli karkkia syödessä vaikka katsoin että ne ei sisällä viljaa nyt kun oon jättäny sokerin pois niin tosi hyvä olo on vatsassa ja suolistossa närästyksestä ei oo tietookaan mää kyllä valitsen tän olotilan mieluummin ja mieluummin syön niitä mitkä ei aiheuta pahaa oloa kun että söisin lääkkeitä voidakseni syödä mitä vaan.
Närästyksestä.
Mä vedin kolmikymppisenä närästyslääkkeitä kai enenpi kuin leipää. Joka paikka oli tulessa ja mahahapot tahtoi tunkea suuhunkin. Mitään selkeää syytä sen loppumiseen en ole havainnut, mutta ei ole närästänyt enää pariin vuosikymmeneen.
Ruokavalio on kokolailla sama kuin ennen, poltan tupakkia ja juopottelen kuin ennenkin. Tulee valvottua jne. Mun mielestä mulla tuli närästys stressin takia. Ei sitä kiireissään tajunnut olevansa stressaantunut, ei ollut aikaa miettiä sellaisia asioita. Mutta näin jälkeenpäin ajateltuna, monet kolleekat ja kaverit, joilla oli samaa vikaa silloin, diagnotisoitiin sitten mahahaavaisiksi, jopa leikattiinkin. Ja jollain oli jokin elimellinen vika, että mahahapot nyt ei vaan pysyneet mahassa, sekin parani puukolla.
Ja sitten oli tämä toinen osasto. Kun oli laktoosi ongelmaiset ja keliaakikot. Niillä vatsa nyt oli muuten vaan sekaisin aina. Ei nekään ole enää valitelleet. Aikanaan vaan asioita ei otettu niin tosissaan, eikä jotkut kunnanlekuritkaan oikein tienneet asioista. Nyt noi on paljon paremmin havaittavissa ja niistä selviää sitten ruokalistaa muuttamalla.
Koita selvittää, mistä se närästys johtuu. Kun pahimmillaan se voi johtua useasta eri syystä. Siis vaikkapa sopiva kombinatio stressiä, laktoosi- intoleranssia ja keliakiaa. Johan siinä vatsavaivaa jo onkin.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että Pekka Puska pitää lähettää Uranukseen ruisleipineen. Yks syy on just toi ruisleipä, pirun moni keliaakikko vaan vääntänyt ruista ja juonut kaljaa, vaikka ne on allergisia niille.
=DW= Rattus sp. kirjoitti:
Hernekeitto on hyvä ruoka. Oletko ajatellut siltä kannalta, että suomalaisilla on etenevässä määrin elintasosairauksia. Pienillä muutoksilla ruokavaliossa voi parantaa ennustettaan olla sairastumatta niihin.
Oma kiinnostukseni ruokavalioon virisi homealtistuksen jälkeen. Allergisoiduin koko ajan uusille asioille, myös ruuan eri ainesosille. Tietysti haluan myös pysyä virkeänä mahdollisimman pitkään.Noo, minä en ole ollut allerginen kai koskaan millekään, eikä meidän suvussa muutkaan. Allergioita ja astmaa on tullut sitten sukuun naitujen puolelta, ei onneksi omalle jälkikasvulle.
Enemmän nykyisin on kuitenkin noita aatteellisia, vakaumuksellisia, tunnustuksellisia tms ruokavalioita, jotka ovat olleet muotia ihan Mooseksen ajoista asti, ja ainakin laihdutusruokavaliot on myös laskettava niihin. Ihminen laihtuu kun ei syö mitään tai ainakin vähentää syömäänsä oleellisesti, sanotaan kolmannekseen entisestä...
Tämän päivän menyy näyttää olevan kalaa täällä...tiinaex kirjoitti:
Ettet ole saanut vatsavaivojasi stressistä, monillahan ne johtavat ihan vatsahaavaan asti? Semmoinen rennompi ja vähemmän sotainen ote elämään on ruokavaliota parempi lääke...
... kirjoitti:
Närästyksestä.
Mä vedin kolmikymppisenä närästyslääkkeitä kai enenpi kuin leipää. Joka paikka oli tulessa ja mahahapot tahtoi tunkea suuhunkin. Mitään selkeää syytä sen loppumiseen en ole havainnut, mutta ei ole närästänyt enää pariin vuosikymmeneen.
Ruokavalio on kokolailla sama kuin ennen, poltan tupakkia ja juopottelen kuin ennenkin. Tulee valvottua jne. Mun mielestä mulla tuli närästys stressin takia. Ei sitä kiireissään tajunnut olevansa stressaantunut, ei ollut aikaa miettiä sellaisia asioita. Mutta näin jälkeenpäin ajateltuna, monet kolleekat ja kaverit, joilla oli samaa vikaa silloin, diagnotisoitiin sitten mahahaavaisiksi, jopa leikattiinkin. Ja jollain oli jokin elimellinen vika, että mahahapot nyt ei vaan pysyneet mahassa, sekin parani puukolla.
Ja sitten oli tämä toinen osasto. Kun oli laktoosi ongelmaiset ja keliaakikot. Niillä vatsa nyt oli muuten vaan sekaisin aina. Ei nekään ole enää valitelleet. Aikanaan vaan asioita ei otettu niin tosissaan, eikä jotkut kunnanlekuritkaan oikein tienneet asioista. Nyt noi on paljon paremmin havaittavissa ja niistä selviää sitten ruokalistaa muuttamalla.
Koita selvittää, mistä se närästys johtuu. Kun pahimmillaan se voi johtua useasta eri syystä. Siis vaikkapa sopiva kombinatio stressiä, laktoosi- intoleranssia ja keliakiaa. Johan siinä vatsavaivaa jo onkin.
Ja olen edelleen sitä mieltä, että Pekka Puska pitää lähettää Uranukseen ruisleipineen. Yks syy on just toi ruisleipä, pirun moni keliaakikko vaan vääntänyt ruista ja juonut kaljaa, vaikka ne on allergisia niille.
=DW=Noi ihmiset jotka puhuu suoliston terveydestä ja sen edistämisestä sanoo et pitäs ampua jokainen joka syö närästyslääkkeitä, sillä ne neutraloi vatsalaukun sisällön ja silloin ruoka ei sula,,,se vaan mataa suolessa ja mätänee matkalla...
Se ainoa hoito siihen on lisätä probiootteja.
Tabletteina, asidofiluspiimänä jne...
Et usein luullaan et vatsahapot on liian julmia ja syödään lääkkeitä kun juttu itseasias on just päinvastoin..
- rygseck
En lähde !
Uskon vahvasti siihen, että mikä ehkä on kropalleni hyväksi, ei ole hyväksi mielenterveydelleni =)
Joskus pitää saada mussuttaa mahantäydeltä uunituoretta pullaa, siihen kyytipojaksi lasikaupalla kylmää maitoa. Samoin, joskus pitää saada kiskottua kuuma rommitoti naamaan, muuten ei tuu mistään mitään !
Siinä ne oikeestaan ovatkin, mun valkoset jauhot ja sokeri.mikä sen parempaa kun tuore pulla ja kylmä maito oon aina joskus mussuttanu mahantäydeltä mutta sen jälkeen on taas alkutekijöissä ja saa kipristellä useemmaan viikon ennen kun olo tulee normaaliksi niinpä oon päättäny että vaikka olis kuinka hyvää oma tyvä olo on kummenkin tärkeempää.
- Rattus sp.
Ei tarvitse :). Tämä oli ehdotus, johon voi lähteä mukaan. Kai tiedät, ettei uudessa kodissani ole pullaa tarjolla? Löysin kyllä hyvän kahvilan..
- Rattus sp.
tiinaex kirjoitti:
mikä sen parempaa kun tuore pulla ja kylmä maito oon aina joskus mussuttanu mahantäydeltä mutta sen jälkeen on taas alkutekijöissä ja saa kipristellä useemmaan viikon ennen kun olo tulee normaaliksi niinpä oon päättäny että vaikka olis kuinka hyvää oma tyvä olo on kummenkin tärkeempää.
Sinulla on selkeästi samoja oireita kuin minulla. Aina löytyy itselle sopivia vaihtoehtoja herkutteluun ja muitakin hyviä tapoja itsensä hemmotteluun.
- rygseck
Rattus sp. kirjoitti:
Ei tarvitse :). Tämä oli ehdotus, johon voi lähteä mukaan. Kai tiedät, ettei uudessa kodissani ole pullaa tarjolla? Löysin kyllä hyvän kahvilan..
Rommia sentään ?
Kahvilassakäynti on itseasiassa hauskaa - mun tulee siitä lapsuus mieleen =)
Se kuuluu edelleen mun kaupunkivierailupäivääni - ihan liian harvoin, muuten...
Kunnon konditoria... tiskin takana mitä ihanimpia luomuksia, mitä valkoisesta jauhosta ja sokerista vaan voi kuvitella valmistettavan ja kahvia, vastajauhettua ja hyvää - oijoi, mun taivas =)
Mielenterveydestä tulisi pitää hyvää huolta !! rygseck kirjoitti:
Rommia sentään ?
Kahvilassakäynti on itseasiassa hauskaa - mun tulee siitä lapsuus mieleen =)
Se kuuluu edelleen mun kaupunkivierailupäivääni - ihan liian harvoin, muuten...
Kunnon konditoria... tiskin takana mitä ihanimpia luomuksia, mitä valkoisesta jauhosta ja sokerista vaan voi kuvitella valmistettavan ja kahvia, vastajauhettua ja hyvää - oijoi, mun taivas =)
Mielenterveydestä tulisi pitää hyvää huolta !!Rommiinkin voi sekoittaa hunajaa tai ruskeeta sokeria, ei pilaa nautintoo ;)
Itseasias, ei se ole kieltäytymistä mistään, että syö hyvin ja katoo noi himot kaikenlaiseen ....törkyyn...- rygseck
tiinaex kirjoitti:
mikä sen parempaa kun tuore pulla ja kylmä maito oon aina joskus mussuttanu mahantäydeltä mutta sen jälkeen on taas alkutekijöissä ja saa kipristellä useemmaan viikon ennen kun olo tulee normaaliksi niinpä oon päättäny että vaikka olis kuinka hyvää oma tyvä olo on kummenkin tärkeempää.
Totta !
Jos vatsasi reagoi asiaan tuolla tavalla, niin herkkunautinto pitää silloin hakea muualta... !
Oletkos löytänyt jonkun hyvän ?
Mulla ei toi valkonen jauho aiheuta sen ihmeempiä... mutta tiedän ettei sitä voi kaikki syödä. Myötätuntoni on teidän puolellanne !
Mun ehdoton eini menee aspartaamin suuntaan - se tekee mut niin sairaaksi, että ei mitään määrää ;/
Onneksi en ole mikään sokerihiirikään, sitten olisinkin pulassa =) - rygseck
anjaniina_ kirjoitti:
Rommiinkin voi sekoittaa hunajaa tai ruskeeta sokeria, ei pilaa nautintoo ;)
Itseasias, ei se ole kieltäytymistä mistään, että syö hyvin ja katoo noi himot kaikenlaiseen ....törkyyn...Juu... onhan se niinkin niin =)
Mä kun tota sokeria käytän muutenkin niin vähän, niin voi samantien panostaa laatuun...
Olenhan minä maistellut noita erilaisia - työn tarjoama etu, kun tehtaalla vierailen harvaseyö =)
Minä käytän mieluusti sanaa "kohtuus" - silloin ei tarvi kieltäytyä kuin kansantanhusta, eikä siitäkään ellei taho :O rygseck kirjoitti:
Totta !
Jos vatsasi reagoi asiaan tuolla tavalla, niin herkkunautinto pitää silloin hakea muualta... !
Oletkos löytänyt jonkun hyvän ?
Mulla ei toi valkonen jauho aiheuta sen ihmeempiä... mutta tiedän ettei sitä voi kaikki syödä. Myötätuntoni on teidän puolellanne !
Mun ehdoton eini menee aspartaamin suuntaan - se tekee mut niin sairaaksi, että ei mitään määrää ;/
Onneksi en ole mikään sokerihiirikään, sitten olisinkin pulassa =)jätskiä syön joskus hyvin harvoin kyllä se vaan on herkuteltava sillä perus ruualla mulla oli ennen kans maha sellainen että sai syödä vaikka pieniä kiviä mutta homealtistuksen jälkeen mikään ei oo enää niinkun ennen nää makeutusaineet joita käytetään kevyt juomissa mehuissa ja limsoissa on pahoja mutta nyt tuli se uus luonnollinen makeutusaine mitä löytyy jo yhden firman kevyt limsoista on sellanen missä ei oo mitään kummaa makua eikä siitä tuu vatsanväänteitä kun joskus kumminkin on kiva juoda jotain muutakin kun vettä tai vichy vettä.
- rygseck
tiinaex kirjoitti:
jätskiä syön joskus hyvin harvoin kyllä se vaan on herkuteltava sillä perus ruualla mulla oli ennen kans maha sellainen että sai syödä vaikka pieniä kiviä mutta homealtistuksen jälkeen mikään ei oo enää niinkun ennen nää makeutusaineet joita käytetään kevyt juomissa mehuissa ja limsoissa on pahoja mutta nyt tuli se uus luonnollinen makeutusaine mitä löytyy jo yhden firman kevyt limsoista on sellanen missä ei oo mitään kummaa makua eikä siitä tuu vatsanväänteitä kun joskus kumminkin on kiva juoda jotain muutakin kun vettä tai vichy vettä.
Kiva kun voi jollain herkutella =)
Jäätelöä syön hyvin harvoin minäkin ja kun syön niin se on vanilijakermajäätelöä... kaikki makuhässäkät on jotenkin niin... makuhässäköitä =)
Olen kuullut monen ihmisen puhuvan tuosta homealtistuksesta ja siitä että sen jälkeen niitä altistuksia pukkaa päälle yksi toisensa perään...
Se on kurjaa ja niin perhanan tarpeetonta !
Meinaan vaan, että sen homealtistuksen olisi voinut välttää, kun oltaisiin ajoissa siihen osattu puuttua !
Vieläkin kuulee uutisista, miten ihmisten puheita siitä ei oteta tosissaan ;/ - kuntatasolla vetkutetaan mittausten ja korjausten tekemistä ja samaan aikaan lukematon määrä ihmisiä altistuu sille kokoajan...
Ei voi olla että kyse on rahasta - homealtistuksen saaneen potilaan hoitaminen tulee paljon kalliimmaksi, pitemmän päälle !
Oliskos mieltä palauttaa vanhat, kunnollarakennetut, kyläkoulut takaisin toimintaan - ja purkaa pois noi uudemmat homepesät ? rygseck kirjoitti:
Kiva kun voi jollain herkutella =)
Jäätelöä syön hyvin harvoin minäkin ja kun syön niin se on vanilijakermajäätelöä... kaikki makuhässäkät on jotenkin niin... makuhässäköitä =)
Olen kuullut monen ihmisen puhuvan tuosta homealtistuksesta ja siitä että sen jälkeen niitä altistuksia pukkaa päälle yksi toisensa perään...
Se on kurjaa ja niin perhanan tarpeetonta !
Meinaan vaan, että sen homealtistuksen olisi voinut välttää, kun oltaisiin ajoissa siihen osattu puuttua !
Vieläkin kuulee uutisista, miten ihmisten puheita siitä ei oteta tosissaan ;/ - kuntatasolla vetkutetaan mittausten ja korjausten tekemistä ja samaan aikaan lukematon määrä ihmisiä altistuu sille kokoajan...
Ei voi olla että kyse on rahasta - homealtistuksen saaneen potilaan hoitaminen tulee paljon kalliimmaksi, pitemmän päälle !
Oliskos mieltä palauttaa vanhat, kunnollarakennetut, kyläkoulut takaisin toimintaan - ja purkaa pois noi uudemmat homepesät ?nyt kun siitä on ruvettu puhumaan ja on tuotu esille näitä rakennuksia missä se ongelma on ollu jo vuosikymmeniä niin muunmuassa siitä koulusta jossa tyttäreni kävi alasteen puhuttiin jo sillo suokouluna sillei salaa ettei tullu kaikkien korviin eikä sitä sillon ymmärrettykkään mistä ne vähän jokaiselle lapselle puhkeavat astmat johtuu myös mun lapselle puhkes astma mutta se on ohi onneks mutta kaikki ruoka aine ja eläin allergiat on ja pysyy ja mitä on kuunnellu niin vähän jokainen on jollekkin allerginen.
- rygseck
tiinaex kirjoitti:
nyt kun siitä on ruvettu puhumaan ja on tuotu esille näitä rakennuksia missä se ongelma on ollu jo vuosikymmeniä niin muunmuassa siitä koulusta jossa tyttäreni kävi alasteen puhuttiin jo sillo suokouluna sillei salaa ettei tullu kaikkien korviin eikä sitä sillon ymmärrettykkään mistä ne vähän jokaiselle lapselle puhkeavat astmat johtuu myös mun lapselle puhkes astma mutta se on ohi onneks mutta kaikki ruoka aine ja eläin allergiat on ja pysyy ja mitä on kuunnellu niin vähän jokainen on jollekkin allerginen.
Mä oon perehtyny aikatavalla rakennustieteen saloihin, tässä läjimenneisyydessä... Meille tulee piakkoin ajankohtaiseksi hieman restauroida tätä taloa, jossa asumme. Huusholli on 20 vuotta vanha, ja rakennettu senaikasten suositusten mukaisesti.... talon rakentanut ihminen kyllä piti huolen siitä, että seinissä ja katossa on joka ainoa villa, mikä sinne kuuluu - mutta aika on tehnyt tehtävänsä ja talo on kieltämättä talvisin kylmä...
Nyt kun alamme laittamaan lisäeristystä, minua hieman hirvittää, että tuleekohan se tehtyä oikein :O
En tosiaankaan tahdo mitään homemörskää riesoikseni !!
Vaikeaa on löytää luotettavaa tahoa, josta saisi sen tiedon, mitä kaipaan... jokaisella kun tuntuu olevan oma totuutensa tästä asiasta :/
Tuota minä olen miettinyt paljon, mikä on aikanaan ollut syy noitten homerakennusten rakentamiseen... tiedonpuute ja raha varmaan. En jaksa uskoa, että kukaan tahallaan...
Mutta kun nyt tarvis senaikasia virheitä korjata - miksi sitä vastuuta ei voida ottaa ?
Pitäiskö jokainen homeen takia sairastunut ihminen marssittaa jonossa ja rivissä päättäjien eteen ja sanoa, että nyt piisaa jo !!
Se on aikas iso sakki :O
- Ikikuurilainen
Kaikissa kuureissa ja varsinkin elämäntapamuutoksissa pitää tosiaan kuunnella omaa kroppaansa ja tunnustella oloaan. Minulle tämä karppaus toimii - ja ihan rehellisesti voin sanoa, että enää ei yhtään tee mieli karkkia ja pullaa yms. Eli ei tämä ole jatkuvaa kieltäytymistä. Lisäksi maistan ja syönkin herkkuja, jos siltä joskus tuntuu. En todellakaan kieltäydy esim. maistamasta lastenlasten leipomaa pullaa tai synttärikakkua.
Minullakin muuten on taustalla homealtistus, jonka aiheuttamat ongelmat ja sairaudet pakottivat ajattelemaan asiat ihan uudella tavalla. Terveys ei enää olekaan itsestään selvä oikeus, vaan kallisarvoinen asia, josta pitää huolehtia.- Rattus sp.
Olen kuullut karppauksesta paljon hyvää. Etenkin diabeetikoilla on auttanut. Oma kehoni kaipaa jossakin muodossa hiilihydraatteja tai muuten olen todellakin kiukkuinen kuin ampiainen.
Kyllä sitä haluaa elää elämänsä niin hyvin kuin mahdollista ilman itse aiheutettuja sairauksia.
- Hei kun keikuskelen
En voi irrottaa päätäni kropasta.
Tässä syy, miksi en voi lähteä mukaan.
Ajatukseni ja kehoni vastaanottopiste sijaitsee pääkalloni sisäpuolella. Siellä nää-nää gliasolut ja nää-nää neuronit toimivat.
Kehoni viestittää, että NYT on kertakaikkisesti tarvetta siitä ja siitä esim. vitamiinista tai mistä milloinkin, niin päänsisus noteeraa tän viestittämisen ja sitte vaan alan toimimaan. Alan sullomaan suuhuni juuri sitä, missä on juuri sitä eli vitamiinia tai sen semmosta.
Elikkä kirjojen lukemisen lisäksi luen kehoani. Minulle passaa hyvin, että kehoni ilmoittaa, mitä kulloinkin tarvitsen.
Karkkeja en pahemmin syö, paisi joskus perin harvoin. Pullaa en syö. Kylässä kyllä.
Mieleni pysyy ilooooosena, kun nautiskelen ruuista siten, että en alitajuisesti vihastuile itselleni, että nyt et kyllä tätä herkkua saisi syödä, koska se on epäterveellistä.- ...
Sivusta.
Kielitoimisto kyllä hyväksyy erilaiset ilmaisut. Mulla vaan tuli joskus oppikouluaikoina niin iso riita kotitalousmaikan kanssa, että sitten olen jääräpäisesti joka tilanteessa koittanut puhua ruuista, enkä ruoista. Se vaan on mun korvaan ja silmään ainoa oikea ilmaisu, sanokoon kilelitoimisto mitä tahansa. Että niinkuin kiinnitti kommentissa huomiota tuo oikeinkirjoitusasu.
Joopajoo. Hyvä, hyvempi, hyvin. No kun ei soundaa ja kuulostaa typerältä, sekä jotenkin perussanan merkitys menee metsään, vaikka taivutus sinällään onkin oikein. Minä ja kielitoimisto ei kai oikein olla paraita kavereita, edes ruoka-asioissa ;D
=DW= - Rattus sp.
Jätin takaportin. Löysin uudesta kotikaupungista kahvilan, jossa saa hyvää sacherkakkua kermavaahdolla.. Kotona vietän niin paljon aikaa, että siellä tulee olemaan vain terveellisiä vaihtoehtoja..
- Hei kun keikuskelen
... kirjoitti:
Sivusta.
Kielitoimisto kyllä hyväksyy erilaiset ilmaisut. Mulla vaan tuli joskus oppikouluaikoina niin iso riita kotitalousmaikan kanssa, että sitten olen jääräpäisesti joka tilanteessa koittanut puhua ruuista, enkä ruoista. Se vaan on mun korvaan ja silmään ainoa oikea ilmaisu, sanokoon kilelitoimisto mitä tahansa. Että niinkuin kiinnitti kommentissa huomiota tuo oikeinkirjoitusasu.
Joopajoo. Hyvä, hyvempi, hyvin. No kun ei soundaa ja kuulostaa typerältä, sekä jotenkin perussanan merkitys menee metsään, vaikka taivutus sinällään onkin oikein. Minä ja kielitoimisto ei kai oikein olla paraita kavereita, edes ruoka-asioissa ;D
=DW=Sivusta sivuun Sivusta:lle
Äidinkieli oli koulussa lempiaineita. Monet inhosivat jäsentelyä ja minä innolla paneuduin elatiiveihin ja illatiiveihin. No en, en tarkalleen kaikkia juttuja muista, mutta eipä se kirjottamista haittaa:)
Minusta tuo Ruuat-sana pitäisi kyllä kirjoittaa Ruoat. Riippuu kuitenkin, että mikä tekstin tyyli on ja yritetäänkökään kirjoittaa mitenkään oikeaoppisesti.
Minun tekstissäni nyt ei ole päätä ei häntää, mitä tulee oikeinkirjoittamiseen.
Höperö kun olen, pidän tärkeämpänä (minulle) lauseitten hmmmm... mites sen nyt sanoisin "sointuvuutta". Joskus joudun lisäämään jonkun "ylimääräisen" sanan, että saisin lauseen himpun verran pidemmäksi, joka puolestaan sitten synkkais edellisen ja sitä seuraavan lauseen kans. Joo, ihan tyhmää touhua "ai nou".
Olen kuitenkin (kaikesta huolimatta) suorastaan saivarteluun menevä, mikäli joku tai jotkut lauseet on väärin kirjoitettu, jos tekstin on tarkoitus olla ns. oikeaoppinen.
Joskus (aika usein) kirjoissa on kääntäjät - luultavasti vahingossa- kirjoittaneet päin mäntyä. Voi jee, kun se tarrautuu mun silmiin ja suorastaan Pilaa hetkeksi lukuelämykseen paneutumisen.
Esim. James Clavellin kirjoja lukiessa on monen monituista kertaa pistänyt suuresti vihaksi, kun kääntäjä on kääntänyt kuinka sattuu. Monessa monessa kohdassa virheitä. Ehkä kääntäjä on huolimaton, hosuva tai mikä lie syynä. - Hei kun keikuskelen
Rattus sp. kirjoitti:
Jätin takaportin. Löysin uudesta kotikaupungista kahvilan, jossa saa hyvää sacherkakkua kermavaahdolla.. Kotona vietän niin paljon aikaa, että siellä tulee olemaan vain terveellisiä vaihtoehtoja..
Sacherkakku onkin namskista ja varsinkin, kun pläjäyttää aimo kasan sitä kermavaahtoa. Pieni pala kaakkua ja lapiollinen kermavaahtoa. Semmonen passaa mulle. :)
Kaikkinaiset Takaportit, Sivuportit, tekaistut portit, väliaikaisportit, hätäportit, mitä-välii-portit, ylläriportit ja jippii-portit ovat mielestäni elämää ilostuttavia veräjiä. Viljelen niitä mielelläni.
Kompromissina on hedelmäsokeri, vierahille, kun alle1- vuotiaat eivät esim. saa käyttää hunajaa ja marjakiisseli tarvitsee makeutta pieneen suuhun. Proteiini-leipää maistoin ja se oli tosi kumista, kuulemma sisältävät hurjasti gluteenia joten yäk, ja moniin täysrukiisiinkin on tyrkätty gluteenia, vehnägluteenia joten se pahin siinä on mukana. Alpro-soija on ihan sieltä; mistään en ole niin lähelle täydellistä anafylaktista shokkia päässyt kuin po tuotetta kokeilemalla; toista kertaa, eka kerralla meni vartti ja suoli tyhjeni kuumana vesimössönä tosi perusteellisesti ja siksi varmistin puoli vuotta myöhemmin po tuotteen syyllisyyden ja ruokalusikallisen jälkeen alkoi naama kalveta, hiki nousi pintaan ja huulet turposi ja sierainten öimakalvot tukkeentui ja silmätkin. Elikkäs kaikki mahdollisimman luomussa pakkauksessaan oleva on hyvää.
- Rattus sp.
Noista ruisleivistä käytän vain 100 %:sta rukiista tehtyä ja juureen leivottua. Hedelmäsokeri on unohtunut kokonaan käytöstä. Toisaalta hunajaa käytän runsaasti.
Muistan yhden luontaistuotteen, jonka ostin sellaisilta kutsuilta, jossa myydään tuotteita. Aiheutti hallusinaatiota ja myöhemmin sain lukea lehdistä, että on todettu maksaa tuhoavaksi tuotteeksi :). Riitti yksi kokeilu ja roskikseen..
Nykyisin nenänpääni on hyvä tunnistin lisäaineille. Syötyäni jotakin sopimatonta nenään tulee pieniä näppylöitä ja muuttuu punaiseksi. Viime aikoina tuohon ilmiöön liittynyt kirvelyä. Hmm.. kyllä ruoka on turvallista.
- HelppoaON
Loppujen lopuksi ihminen elää todella yksinkertaisella ruoalla. Olen jo vuosikausia sitten jättänyt perunat (poikkus muutama uusi peruna kesällä), pastat, riisit ja muun valkoisen. Viljan, lähes kaiken, poisjättämisen jälkeen vatsa ei pörise eikä mörise.
Voin syödä silloin tällöin palan pullaa (useammasta tulisin kipeäksi), yhden ruisleivän palan kerran viikossa tai kahdessa.
MUTTA ENÄÄ EI TEE EDES MIELI NS. ROSKARUOKAA.
Olo on kevyt ja pirteä, ei flunssaa eikä muista kolotuksia.
Ihminen on sitä mitä hän syö.- Rattus sp.
Mukava kuulla, että voit hyvin. Omalta kohdalta yritän olla tiukempi valkoisten jauhojen ja sokerin sekä keinotekoisten ainesosien suhteen. Tämä karsiikin paljon ruokavaliosta pois. Vehnän pitäisi olla täysin out kohdallani.
- ...
Potuista.
Ensinnäkin pottu kuuluu suomalaiseen luontoon niinkuin vaikkapa lupiini ja kirjolohi. Ei siis mitenkään.
Ja toinen juttu on potun katoavaisuus. Suomalaisista suurin osa asuu kaupungeissa. Ei kukaan enään roudaa osulasta kymmenen kilon pottusäkkiä himaan. Riisipaketti paljon helpompi kantaa. Pitää muistaa kans, ei kaupunkiasunnoissa ole mitään pottukellareita, on vain jääkaappi, ei sinne mahdu mitä tahansa.
Potussa laajempikin asia, noin talousmielessä. Pottu maksaa muutamia kymmeniä senttejä ruokakaupassa kilolta. Haloo, mikä on tuottajahinta? no olematonhan se on, mutta halvemmalla saa jossain vinkuintianiassa kasvatettua riisiä.
Näitä on moniakin, punajuuri, tottakai nauris, lanttu, porkkana jne, kotimaisia juureksia. Mutta eikun vaan, pottua pöytään. Tää on niinkuin MTK:n ja muutaman muun instanssin keksimä fuula, että korvataan kotimaiset, alkuperäiset, elintarvikkeet tuontikamalla. Kuka muuten milloin kuivannut särkiä tai paistanut affenta. Joopa, viimmeks ihan varmasti jokainen on ladanut pötsiinsä kirjolohta, pottumuussin kanssa >:/
Onhan potussa puolensa, muutkin, että sitä on helppo yksinkertaisten maanviljelijöiden viljellä ja että se säilyy erittäin hyvin. Olemassa hyvänmakuisiakin pottulaatuja. Itellä viritelmänä laivapottu. Se on yks parhaista pottulaaduista, mutta se jäi kokonaan pois viljelystä kaupungillistumisen myötä. Potun kun pitää olla säännöllisen kokoista, ilman patteja tai monttuja, että ne menee tekniikkaprosessin läpi. Nojuu, laivapottu on ulkonäöltään kokolailla koiranjätöksen näköinen, paitsi ei ole pötkylä, vaan täysin epämääräisen muotoinen. Hankala kuoria, hankala edes pestä. Mutta maku on aivan eri luokkaa kuin jossain Pidossa tai Timossa.
Mulla ainakin käynyt niin, että pottu on juhlaruokaa. Muuten vedetään pitsaa ja mitä nyt kaupassa on tarjouksessa. Kun on pientä juhlameininkiä. Mä menen Zetoriin ja tilaan joko paistetut silakat tai maksapihvit, Oikean potuista tehdyn pottumuussin kanssa.
=DW=
Mukana ollaan. Vuoden ajan olen käyttänyt vähähiilihydraattista ruokaa. En ole tiukka karppaaja vaan ns. hyväkarppaaja. Viisi kiloa on poissa, ei närästä ja olo on energinen iloinen ja sydämen tykytystä ei kuulu korvissa.
En syö erikseen erityisen rasvaisia ruokia enkä käytä pekonia kuin harvoin. Proteiinipitoista mustikkarahkaa teen useita kertoja viikossa, kun se vie näläntunnetta.Minulla ei ole diabetestä, eikä varsinaista ylipainoa, mutta kuulun riskiryhmään molempien vanhempieni kautta. Toivoisin että yksi viisikiloa lähtisi vielä ja sitten olisin mielestäni tyytyväinen.
Olen tilannut tällaista sokeria netistä.
http://sokeriton.fi/tuotteet.html?id=20/442- Rattus sp.
Oli mukava lukea kokemuksistasi. Parasta tässä netissä on se, että keskusteluissa voi lukea muiden kokemuksista ja saada vinkkejä :). Olen samoilla linjoilla kanssasi siitä, että täytyy löytää se oma linja. Minusta ei voisi tulla tiukkaa karppaajaa. Se veisi huonosta olosta toiseen huonoon oloon.
Otin asunnon neljän kilometrin päästä työpaikasta eli parin viikon päästä muun liikunnan lisäksi hyötyliikuntaa kahdeksan kilometriä/arkipäivä :). Rattus sp. kirjoitti:
Oli mukava lukea kokemuksistasi. Parasta tässä netissä on se, että keskusteluissa voi lukea muiden kokemuksista ja saada vinkkejä :). Olen samoilla linjoilla kanssasi siitä, että täytyy löytää se oma linja. Minusta ei voisi tulla tiukkaa karppaajaa. Se veisi huonosta olosta toiseen huonoon oloon.
Otin asunnon neljän kilometrin päästä työpaikasta eli parin viikon päästä muun liikunnan lisäksi hyötyliikuntaa kahdeksan kilometriä/arkipäivä :).Tsemppiä. Toi matka on melko sopivan pitunen liikunnan kannalta. Sama mulla pyöräilen työmatkat silloin kun tiet on sulat, muutoin bussilla. Mutta kävelen noin kaksikilometriä bussille joka päivä ja vielä toisessa päässä noin kilometri. Joten reipasta kävelyä tulee joka ikinen päivä, eikä tarvitse käydä erikseen lenkillä tai kuntosalilla. Pienten lasten parissa hoitoallla mun työ on muutenkin sopivasti aktiivista liikkumista.
Suosittelisin kuitenkin tiukkaa karppauslinjaa alkuun. Siten huomaa vaikutuksen ja se antaa lisää motivaatiota. Kolme kiloa lähtee heti muutaman viikon aikana ja olo muuttuu jotenkin seesteisemmäksi. Nukkuu paremmin, on energisempi ja iloisempi, vaikuttaa selvästi nopeasti mielialaan. Ja sitten kun oppinut laittaan ne ruuat uusiksi voi soveltaa sitä kevyempää vaihtoehtoa, hyväkarppaus.
Karppausinfo sivuilla on reseptejä ilmaiseksi ja ei muuta kun kauppaan ostamaan soija-, manteli,- vehnälese-, psyllium-, ruis-, pellavansiemmenpussukoita. Leipä kannattaa vaihtaa vähähiilihydraattisiin leipiin, ostaa valmiina ja jos ei ole leipoo itse. Ja jääkaappiin maitorahkaa, voita, juustoa, munia ja kermaa. Vihanneslaatikkoon kesäkurpitsaa, munakoisoa, kukkakaalta, punajuurta ja lanttua. Pakasteeseen pinattia ja parsakaalta ja mustikoita. Kannattaa ostaa kaikki kerralla uuteen kotiin ja aloittaa tulostaan netistä niitä uusia resepteä sieltä karppausinfosta.
Itse paistan joka aamu kesäkurpitsaa tai lanttua viipaleina ja munia. Lisänä sitten päivällä broileria tai pihviä tai jauhelihamureketta. Ihania lämpimiä voileipiä metvurstista/kinkusta, munasta ja juustosta aamupalaksi noille lantulle tai kesäkurpitsalle. Ja viikonloppuisin teen kukkakaali-aurajuusto tai munakoiso-pinatti tai punajuuri-aurajuustolaatikkoa lihalle kaveriksi.
Myös Vyötärönmetsästäjän pitsa Kinkku-aurajuustopiirakka ovat ihania sillä karppausinfon ohjeilla tehtynä. Ja se mustikka maitorahka iltaisin.
Niin ja Upsider ja Rainbow lightsiiderit ovat nolla hiilihydraattia, joten niitä voi sit viikonloppuna maistella ihan reippaasti, heh heh...
- henrjii
Pidän pihankin kunnossa, siellä on vain keltaista lunta
- Rattus sp.
Onneksi et ole se naapuri, joka kolaa lumensa tälle puolelle. Se vielä puuttuisi, että lumi tulisi keltaisena :/.
- HelppoaON
Noissa hiilareissa kannattaa tutkia niiden GI arvo. Eli miten nopeasti ne nostavat meidän sokeritasapainoamme ja sitä kautta muuttavat insuliinin eritystarvetta.
PERUNA on pahimpia sen tärkkelys muuttuu nopeasti glukoosiksi elimistössämme, eli aiheuttaa sokeripiikkejä. Saman tekee keitetty porkkana, raaka porkkana taas ei. Kaikki ns. nopeat hiilarit (valkoiset) heittävät elimistömme tasapainoa. Siksi on syytä jättää ne pois.
Netistä löytää tästäkin ingoa.- ??????????
GI tarkoittaa glykeemisen indeksin arvoja.
Joku vilja voi olla alhainen arvoltaan, vaikka karppajat julistavat sen pannaan.
GI on parempi ohjain kuin pelkät hiilarit - Rattus sp.
Minulla saattaa olla jokin kirja noista GI-arvoista. Olen jo parikymmentä vuotta epäillyt, että minulla on sokeritaudin vastakkainen eli hypoglygokemia (jos muistan oikein termin).
- Rattus sp,
Rattus sp. kirjoitti:
Minulla saattaa olla jokin kirja noista GI-arvoista. Olen jo parikymmentä vuotta epäillyt, että minulla on sokeritaudin vastakkainen eli hypoglygokemia (jos muistan oikein termin).
Oikea termi oli hypoglykemia.
Mä en onneksi juuri pidä pullasta, karkin/suklaan mieliteko yllättää tosi harvoin.
Oon pysynyt yllättävän terveenä... jos ajottaista väsymystä ei lasketa..
Siitähän voi syyttää kaikkea muutakin kuin ruokaa; valvomista, vähäistä ulkoilua.. :)
Syön yhden lämpimän ruuan päivässä, enempiä miettimättä tervellisyyttä. Kunhan maistuu, voi olla vaikka pakastepizza kaupan altaasta, jokin ite tehty ruoka, töissä ruokailu...
Ennemmin sitten ruuan määriä otan huomioon, kun pikkuhiljaa saan itseeni niskasta kiinni!- Rattus sp.
Meillä on kaikilla vähän eri lähtökohdat. Minun lisäksi monella muulla näytti ongelmia tuottaneen homealtistus. Siinä vaiheessa, kun nenänpää muuttuu punaiseksi ja naamalle tulee näppylöitä lisäaineen aiheuttamana reaktiona tai saa esim. nokkosihottuman kaltaisen tilan tai vehnä saa aikaiseksi hengitysahdistusta, niin sitä siirtyy luonnonmukaisempaan ja terveellisempään ruokavalioon.
Rattus sp. kirjoitti:
Meillä on kaikilla vähän eri lähtökohdat. Minun lisäksi monella muulla näytti ongelmia tuottaneen homealtistus. Siinä vaiheessa, kun nenänpää muuttuu punaiseksi ja naamalle tulee näppylöitä lisäaineen aiheuttamana reaktiona tai saa esim. nokkosihottuman kaltaisen tilan tai vehnä saa aikaiseksi hengitysahdistusta, niin sitä siirtyy luonnonmukaisempaan ja terveellisempään ruokavalioon.
Niinpä, sitä on turhankin usein aika vaikea samaistua kenenkin lähtökohtiin..
Ja vitamiineja mulla purkeissa, ei mitään multivitaa, vaan lähes kaikkea erikseen.. yritän niitä lähes päivittäin ottaakin.. tiedä sitte, onko siitä mitään hyötyä, tuskin haittaakaan..:)
- Ikikuurilainen
Tosiaan, omista lähtökohdista on lähdettävä. On kuitenkin mukava kuulla, miten muut onnistuvat ja tulevat parempaan kuntoon. Tästähän voisi tulla "vertaistuki"-keskustelu iloisille onnistujille - riippumatta siitä, millä keinoin kukin tavoitteita saavuttaa. Minua ainakin kannustaa kovasti tieto siitä, että joku toinen onnistuu - joku toinenkin tai edes joku toinen - omasta tilanteestani riippuen :)
- HelppoaON
Tämän keskustelun ydin lienee se, että mitä vanhemmiksi tulemme sitä tärkeämmäksi tulee oman kehon kunto ja toimivuus. Kun ikä tuo kaikenmaailman muita vastuksia jokapäiväiseen elämään, niin ravinto on aika helppo ja yksinkertainen keino parempaan oloon.
Ainoa miinus terveelliselle ruokavaliolle on se, että raaka-aineet painavat!
Viikottain rahaan kotiin kolmen kilon kaalin, 5 kg porkkanoita, punajuuria ym. juureksia lisäksi hedelmiä, jugurttia, rahkaa...
Höttöinen ranskanleipä, perunalastut, pullat, lenkkimakkarat tai pakasteranskalaiset olisivat kevyempiä kantaa kotiin mutta todella raskaita kantaa kropassa ;))
Tänään kyllä herkuttelen sushilla (riisiä), avocadolla (rasvaa) ja katkaravuilla (kolestrerolia)... mutta on juhlat.- Rattus sp.
Viestisi oli hyvä lopetus. Monilla oli hyviä ajatuksia, joita voin myös kokeilla. Enää muutama päivä, joten saa olla viimeinen kirjoitus pitkiin aikoihin. Hyvää kevättalvea ja kevättä kaikille palstalaisille!
- ö
En lähde, terveyden pääperusta on geeneissä.
Muu on kosmetologiaa. - Tuulikkij:
Lähden!
t. Tuulikki (en jaksa kirjautua enää) En lähde! Pyrin kyllä syömään terveellisesti, mutta äärimmäisyyksiä yritän välttää. Sitäpaitsi ruoka on vain yksi osatekijä terveellisessä elämässä. Vähintäin yhtä tärkeä on riittävä ja tarpeeksi rasittava liikunta. Väheksyä ei voi myöskään asenteiden, sosiaalisten suhteiden ja ajankäytön merkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144662Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3614054Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223630Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122821- 2812467
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231910- 1001852
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481566Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203