Toyotan strategia.

350

Olen nyt vuosia hämmästellyt tätä Toyotan touhua. Itse useamman Toyotan omistaneena ja lievää faniuttakin kokeneena on nyt pakko avautua. Itseäni alkoi alunperin kyrsiä merkin tuotteiden huono ergonomia, jonka vuoksi viimein luovutin ja päädyin vaihtamaan merkkiä. Jopa semmoiseen merkkiin, jota en kuuna päivänä olisi uskonut omistavani, melkein niitä vihoviimeisiä vaihtoehtoja. Tosin, Toyotalla ei ollut tarpeisiini sopivaa autoa mallistossaan.

Asiaan. Toyotahan on ainakin 20 vuotta mainostanut olevansa eurooppalainen merkki, olihan Carina E ensimmäinen Euroopassa valmistettu malli. 2001 esitelty 9. sukupolven "eurooppalaisin Corolla" oli eurooppalaisittain oikea ergonominen emämunaus. Ohjauspyörässä ei ollut etäisyyssäätöä ja ratti oli aivan helvetin kaukana. 2004 malli sai ohajuspyörän etäisyyssäädön ja tilanne hieman korjaantui. Niin ja muuten vuonna 1999 uuden Celican kohdalla kun lehdet ihmettelivät ratin pituussäädön puutosta, niin Toyotallahan oli siihen valmis selitys: etäisyyssäätö heikentäisi ohjaustuntoa. Monessa muussa merkissä oli jo 90-luvulla ratin pituussäätö. Mutta niin kauan kuin Toyotissa on ollut se ohjauspyörän etäisyyssäätö, niin kauan se on myös ärsyttänyt. Säätö kun loppuu siihen mistä sen pitäisi vasta alkaa! Pitäisi saada lähemmäs. Ja itse olen kuitenkin vain 185 cm pitkä. Sama on koskenut myös istuimen korkeussäätöä: penkki jää aivan liian ylös. Jännä muuten, että Lexuksessa ehti olla etäisyyssäätö jo vuosia ennen Toyotaa, mutta sähkösäätöisenä.

Sitten alettiin mainostaa eurooppalaista suunnittelua. Vasta nyt viime vuosina alkoi oikein kunnolla huvittamaan tämä markkinointitapa. Hyvänä esimerkkinä Toyota iQ, kuinka sen ohjaamo suunniteltiin "eurooppalaisten mittojen mukaan". Mittana käytettiin japanilaista pääsuunnittelijaa, joka oli japanilaiseksi poikkeuksellisen pitkä mies, jopa 183 cm! Eli se siitä eurooppalaisuudesta.

Tänä vuonna uudistunut Avensis on ensimmäinen malli, johon Toyota Motor Europe on saanut Japanin pääkonttorilta vapaat kädet. Näin siis tulee olemaan jatkossakin, eli Eurooppaan suunnitellut mallit voidaan alusta loppuun suunnitella täällä. Loistavaa! Tosin tämä muutos olisi pitänyt tapahtua viimeistään 10 vuotta sitten! No, parempi myöhään, kuin.. Mielestäni juuri ergonomiaa suunniteltaessa pitäisi ne kaikki "poikkeuksellisen pitkätkin" japanilaiset heivata kuuseen sieltä, ja tehdä ne autot oikeasti ihmisille sopiviksi.

Lehtien mukaan uusi Lexus GS tuntuisi olevan tällainen. Riittävät säätövarat ohjaamossa ja erinomainen ajettavuus. Viimeinkin kilpailukykyinen tuote luokassaan. Tällä mentaliteetillä nyt sitten vaan tekemään niitä kansanmallejakin, niin ehkä minäkin vielä jonakin päivänä vielä Toyotan ostan. Tai sitten Lexuksen.

Lexuksesta vielä. Toyotan hybriditeknologia tuntuisi testien mukaan olevan pätevää tekniikkaa. Harmi että CT200h on vain "eri näköinen Auris" muilta ominaisuuksiltaan. Senhän paljasti TM:n talviautovertailu. Melkein tunnen myötähäpeää merkin puolesta. Näköjään aina pitää Lexus-mallistossa olla yksi "vale-Lexus". Lexuksissa on myös ihmetyttänyt sekin, että miten voi eri malleissa olla aivan täysin eri käyttölogiikka hallintalaitteissa? Eli siis mistä tapahtuu vaikkapa lasinpyyhkimien kertapyyhkäisy, tai miten saa vettä tuulilasille. Eiköhän esim. kaikissa BMW:issä ole sama logiikka kaikissa malleissa? Toisaalta, onhan E-sarjan Mersussakin ollut sama kuvio jarrupolkimessa ties kuinka kauan. Kuka noita juttujakaan sitten osaa arvostaa..

6

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 350

      ..ja kuka siellä on päättämässä tästä Lexuksen Euroopan tuontimallistosta?! Aivan ehdottomasti tänne pitäisi saada uusi GS AWD, sekä IS350 taka-ja nelivetoisena. Samalla poistaa mallistosta IS Coupe, joka on muodoiltaan erittäin epäonnistunut. Kattomekanismi vie niin paljon tilaa, että koko auton sivuprofiili menee pilalle. Ko. auto on myös Suomessa liian kallis menestyäkseen, tuskin on mennyt yhtään kappaletta kaupaksi. Takavuosina oli myös SC430, joka oli myös täysi turhake. Edellisen korimallin IS:stä oli myös IS300-versio. Sitä sentään tuotiin Eurooppaan, mutta ei meille. Perustelivat päätöstä sillä, että hinta olisi noussut liian korkeaksi. Tietenkin Suomi on jopa täällä menestyvälle Toyotalle marginaalimaa, mutta jos Lexuksen maahantuoja oikeasti haluaisi laajentaa mallistoa täällä, niin kyllä ne hinnatkin kohdilleen saataisiin. Jos LFA olisi jäänyt sarjatuotantoon, niin eiköhän se olisi Suomessa saatavilla aivan normaalisti.. Yksi turhake lisää.

    • Kokenut vahvistaa

      Asiallisia kysymyksiä olet esittänyt!
      Ergonomiset seikat, ohjauksen tunnottomuus ja sopivien moottori-vaihteisto-vetotapa-korimalliyhdistelmien puute ovat estäneet minua hankkimasta Toyotaa. Toyota ei vaan kertakaikkiaan ole onnistunut vieläkään rakentamaan perheautoluokkiin autoa joka olisi rasittamaton istuimensa, ohjauksensa ja ajettavuutensa puolesta suomalaisissa olosuhteissa. Minä kun haluan nauttia myös ajamisesta. Kaikki Toyotan mallit olen perusteellisesti koeajanut tuoreeltaan jo ainakin 15 vuoden ajan. Kilpailijat ovat joka kerran vetäneet pitemmän korren minulle tärkeissä asioissa. Eikä hankintoja ole tarvinnut katua kertaakaan.
      Näillä palstoilla olevat luotettavuushöpinät ovat aivan turhaa suunsoittoa. Missään autossani ei koskaan ole ollut sellaista luotettavuusongelmaa, että olisi matka jäänyt tekemättä tai auto olisi jättänyt välille tai edes kalliita korjauksia oli tarvittu matkojen välillä.
      Autoja olen omistanut yli 40 vuoden aikana laidasta laitaan, halvasta venäläisestä amerikkalaisen, japanilaisen ja ranskalaisen kautta kalliiseen saksalaiseen. Ei välttämättä tuossa järjestyksessä. Saksalaisen ovat ehdottomasti herättäneet eniten luottamusta. Kilometreissä laskettuna kokemusta on kertynyt tuona aikana lähes 2 miljoonaa kilometriä.
      Sanottava on myös, että täydellistä autoa ei ole vielä rakennettukaan. Kaikissa ilmenee ennemmin tai myöhemmin jotain sanottavaa vaikka vikoja ei tulisikaan.

    • kokemus näkyy

      Täyttä asiaa eikä vain tyhjää tilastohöpötystä kuten tavallista. Tällaista kommentointia enemmän.

      • Tällaista enemmän!

        Vähemmän aivottomien amisteinien kateuden kyllästämää sättimistä!


    • ihmetyttää?

      Ihmetyttää tojouskovaisten vastaväitteiden puuttuminen tästä keskustelusta. Liekö johtuu hyvin perustelluista näkemyksistäsi vai mistä? Ainakaan eivät ole onnistuneet poistattamaan keskustelua.

    • automyyjien

      höpinöitä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2582
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      325
      2268
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      32
      2002
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1645
    5. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1616
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1519
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1396
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1369
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1325
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1116
    Aihe