Toyotan strategia.

350

Olen nyt vuosia hämmästellyt tätä Toyotan touhua. Itse useamman Toyotan omistaneena ja lievää faniuttakin kokeneena on nyt pakko avautua. Itseäni alkoi alunperin kyrsiä merkin tuotteiden huono ergonomia, jonka vuoksi viimein luovutin ja päädyin vaihtamaan merkkiä. Jopa semmoiseen merkkiin, jota en kuuna päivänä olisi uskonut omistavani, melkein niitä vihoviimeisiä vaihtoehtoja. Tosin, Toyotalla ei ollut tarpeisiini sopivaa autoa mallistossaan.

Asiaan. Toyotahan on ainakin 20 vuotta mainostanut olevansa eurooppalainen merkki, olihan Carina E ensimmäinen Euroopassa valmistettu malli. 2001 esitelty 9. sukupolven "eurooppalaisin Corolla" oli eurooppalaisittain oikea ergonominen emämunaus. Ohjauspyörässä ei ollut etäisyyssäätöä ja ratti oli aivan helvetin kaukana. 2004 malli sai ohajuspyörän etäisyyssäädön ja tilanne hieman korjaantui. Niin ja muuten vuonna 1999 uuden Celican kohdalla kun lehdet ihmettelivät ratin pituussäädön puutosta, niin Toyotallahan oli siihen valmis selitys: etäisyyssäätö heikentäisi ohjaustuntoa. Monessa muussa merkissä oli jo 90-luvulla ratin pituussäätö. Mutta niin kauan kuin Toyotissa on ollut se ohjauspyörän etäisyyssäätö, niin kauan se on myös ärsyttänyt. Säätö kun loppuu siihen mistä sen pitäisi vasta alkaa! Pitäisi saada lähemmäs. Ja itse olen kuitenkin vain 185 cm pitkä. Sama on koskenut myös istuimen korkeussäätöä: penkki jää aivan liian ylös. Jännä muuten, että Lexuksessa ehti olla etäisyyssäätö jo vuosia ennen Toyotaa, mutta sähkösäätöisenä.

Sitten alettiin mainostaa eurooppalaista suunnittelua. Vasta nyt viime vuosina alkoi oikein kunnolla huvittamaan tämä markkinointitapa. Hyvänä esimerkkinä Toyota iQ, kuinka sen ohjaamo suunniteltiin "eurooppalaisten mittojen mukaan". Mittana käytettiin japanilaista pääsuunnittelijaa, joka oli japanilaiseksi poikkeuksellisen pitkä mies, jopa 183 cm! Eli se siitä eurooppalaisuudesta.

Tänä vuonna uudistunut Avensis on ensimmäinen malli, johon Toyota Motor Europe on saanut Japanin pääkonttorilta vapaat kädet. Näin siis tulee olemaan jatkossakin, eli Eurooppaan suunnitellut mallit voidaan alusta loppuun suunnitella täällä. Loistavaa! Tosin tämä muutos olisi pitänyt tapahtua viimeistään 10 vuotta sitten! No, parempi myöhään, kuin.. Mielestäni juuri ergonomiaa suunniteltaessa pitäisi ne kaikki "poikkeuksellisen pitkätkin" japanilaiset heivata kuuseen sieltä, ja tehdä ne autot oikeasti ihmisille sopiviksi.

Lehtien mukaan uusi Lexus GS tuntuisi olevan tällainen. Riittävät säätövarat ohjaamossa ja erinomainen ajettavuus. Viimeinkin kilpailukykyinen tuote luokassaan. Tällä mentaliteetillä nyt sitten vaan tekemään niitä kansanmallejakin, niin ehkä minäkin vielä jonakin päivänä vielä Toyotan ostan. Tai sitten Lexuksen.

Lexuksesta vielä. Toyotan hybriditeknologia tuntuisi testien mukaan olevan pätevää tekniikkaa. Harmi että CT200h on vain "eri näköinen Auris" muilta ominaisuuksiltaan. Senhän paljasti TM:n talviautovertailu. Melkein tunnen myötähäpeää merkin puolesta. Näköjään aina pitää Lexus-mallistossa olla yksi "vale-Lexus". Lexuksissa on myös ihmetyttänyt sekin, että miten voi eri malleissa olla aivan täysin eri käyttölogiikka hallintalaitteissa? Eli siis mistä tapahtuu vaikkapa lasinpyyhkimien kertapyyhkäisy, tai miten saa vettä tuulilasille. Eiköhän esim. kaikissa BMW:issä ole sama logiikka kaikissa malleissa? Toisaalta, onhan E-sarjan Mersussakin ollut sama kuvio jarrupolkimessa ties kuinka kauan. Kuka noita juttujakaan sitten osaa arvostaa..

6

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 350

      ..ja kuka siellä on päättämässä tästä Lexuksen Euroopan tuontimallistosta?! Aivan ehdottomasti tänne pitäisi saada uusi GS AWD, sekä IS350 taka-ja nelivetoisena. Samalla poistaa mallistosta IS Coupe, joka on muodoiltaan erittäin epäonnistunut. Kattomekanismi vie niin paljon tilaa, että koko auton sivuprofiili menee pilalle. Ko. auto on myös Suomessa liian kallis menestyäkseen, tuskin on mennyt yhtään kappaletta kaupaksi. Takavuosina oli myös SC430, joka oli myös täysi turhake. Edellisen korimallin IS:stä oli myös IS300-versio. Sitä sentään tuotiin Eurooppaan, mutta ei meille. Perustelivat päätöstä sillä, että hinta olisi noussut liian korkeaksi. Tietenkin Suomi on jopa täällä menestyvälle Toyotalle marginaalimaa, mutta jos Lexuksen maahantuoja oikeasti haluaisi laajentaa mallistoa täällä, niin kyllä ne hinnatkin kohdilleen saataisiin. Jos LFA olisi jäänyt sarjatuotantoon, niin eiköhän se olisi Suomessa saatavilla aivan normaalisti.. Yksi turhake lisää.

    • Kokenut vahvistaa

      Asiallisia kysymyksiä olet esittänyt!
      Ergonomiset seikat, ohjauksen tunnottomuus ja sopivien moottori-vaihteisto-vetotapa-korimalliyhdistelmien puute ovat estäneet minua hankkimasta Toyotaa. Toyota ei vaan kertakaikkiaan ole onnistunut vieläkään rakentamaan perheautoluokkiin autoa joka olisi rasittamaton istuimensa, ohjauksensa ja ajettavuutensa puolesta suomalaisissa olosuhteissa. Minä kun haluan nauttia myös ajamisesta. Kaikki Toyotan mallit olen perusteellisesti koeajanut tuoreeltaan jo ainakin 15 vuoden ajan. Kilpailijat ovat joka kerran vetäneet pitemmän korren minulle tärkeissä asioissa. Eikä hankintoja ole tarvinnut katua kertaakaan.
      Näillä palstoilla olevat luotettavuushöpinät ovat aivan turhaa suunsoittoa. Missään autossani ei koskaan ole ollut sellaista luotettavuusongelmaa, että olisi matka jäänyt tekemättä tai auto olisi jättänyt välille tai edes kalliita korjauksia oli tarvittu matkojen välillä.
      Autoja olen omistanut yli 40 vuoden aikana laidasta laitaan, halvasta venäläisestä amerikkalaisen, japanilaisen ja ranskalaisen kautta kalliiseen saksalaiseen. Ei välttämättä tuossa järjestyksessä. Saksalaisen ovat ehdottomasti herättäneet eniten luottamusta. Kilometreissä laskettuna kokemusta on kertynyt tuona aikana lähes 2 miljoonaa kilometriä.
      Sanottava on myös, että täydellistä autoa ei ole vielä rakennettukaan. Kaikissa ilmenee ennemmin tai myöhemmin jotain sanottavaa vaikka vikoja ei tulisikaan.

    • kokemus näkyy

      Täyttä asiaa eikä vain tyhjää tilastohöpötystä kuten tavallista. Tällaista kommentointia enemmän.

      • Tällaista enemmän!

        Vähemmän aivottomien amisteinien kateuden kyllästämää sättimistä!


    • ihmetyttää?

      Ihmetyttää tojouskovaisten vastaväitteiden puuttuminen tästä keskustelusta. Liekö johtuu hyvin perustelluista näkemyksistäsi vai mistä? Ainakaan eivät ole onnistuneet poistattamaan keskustelua.

    • automyyjien

      höpinöitä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3573
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      162
      2191
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      209
      1891
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1782
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      362
      1211
    6. 80
      1185
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1051
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      53
      964
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      940
    Aihe