Lontoon joukkoliikenne

cardridge

Mitä eroa on Oystercardilla ja Travelcardilla? Travelcard taitaa olla matkailijoille ja tuo toinen paikallisille? Travelcardin saa ainakin tilattua netin kautta tänne Suomeen jo etukäteen ja tuntuu toimivan kaikissa julkisissa kulkuneuvoissa.

13

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motourist

      Ei oo eroa kuka käyttää. Sama muovikortti (päivän tc:n saa myös pahvisena kait?) jota voi käyttää kertamatkoihin tai sitten ladata siihen erimittaisia travelcardeja. Jos käytät vain vähän (1-2 kertaa päivässä) niin kertaversio on edullisempi, muuten useamman päivän tc. Ja vaikka käyttäisitkin kertamaksuihin, ei päivän saldoa veloiteta kuin yhden päivän tc:n arvosta. Selkeää kuin vain britti osaa :-). Googlaa tfl niin sieltä ehkä selviää lisää.

    • Jack London

      Oystereitä saa kolmen päivän, mutta vaatii kuvan.
      TC:tä (pahvi)saa päivän ja viikon. päivälippu ,esim alueille 1-6, 10,5£ ja voi ajella tuubilla, bussilla ja junalla niin paljon kun ehtii.

    • 16+17

      Mitä ihmettä sepustat jack?
      Oyster on aina muovikortti, eikä siihen todellakaan tarvita kuvaa. Siihen saa ladattua travel cardin, tai puntia. Oysterilla kulkiessa päivän veloitus ei ole koskaan päivän travel cardin veloitusta suurempi.

      • Motourist

        Lapset/nuoret/opiskelijat voivat hankkia kuvallisen oysterin, jos haluavat liikkua yksin halvemmalla. Aikuisen seurassahan alle kymppiset matkaavat ilmaiseksi, mutta yksinään joutuvat maksamaan täyden hinnan (kai?), silloin on hyvä olla tuo kuvakortti. Aikuinen matkailija käyttää siis tuota tavallista kuvatonta latauskorttia.


    • Oyesteria käyttänyt

      Tulin juuri pari viikkoa sitten Lontoosta ja käytin Oyester-cardia (pay as you go). Olin tilannut sen jo etukäteen netistä, arvoa latasin valmiiksi GBP 15,- latausmaksu GBP 3,- postikulut jotain GBP 3,-. Kortti tuli siis jo kotiin valmiiksi, mutta sen voi tietenkin ostaa vasta paikan päällä, tulee postikulujen verran halvemmaksikin. OIin Lontoossa noin 4,5 päivää ja eihän tuo 15 puntaa riittänyt mihinkään (asuin Bayswaterissa), ja latasin siihen lisää arvoa metroasemilla ainakin pari kertaa. Arvioisin, että käytin Oyesteria 30-35 punnalla. Eli jos aiot matkustaa paljon, niin silloin halvemmaksi tulee ostaa 7 päivänTravelcard, joka maksaa muistaakseni hiukan alle 30 puntaa. Tämänkin voi tilata etuäteen netistä. Aina kun latasin lisää arvoa korttiin, arvioin montako matkaa suunnilleen tulen tekemään päivässä (yksi matka on 2 puntaa ruuhka-aikojen ulkopuolella ja 1-2 vyöhykkeellä). Ota myös huomioon, että pienin lataus on 5 puntaa. Mulle jäi arvoa jäljelle korttiin ehkä jotain 3-4 puntaa, mutta korttia voi taas käyttää, kun seuraavalla kerralla menen Lontooseen, siis korttia ei kannata missään nimessä heittää pois. Kaikki nämä tiedot löytyvät netistä, valitettavasti osoitetta en nyt muista, mutta googlettamalla löytyy varmasti. Jos arvoa on liian vähän jäljellä, niin et pääse metroporteista edes sisään, eli ei tarvitse huolehtia itse jäljellä olevasta arvosta, jos pysyt 1-2 vyöhykkeen sisällä. Itse liikuin aioastaan 1-2 vyöhykkeellä ja näin se ainakin mulla toimi.

    • Kysyy hän

      Miksi et ladannut travel cardia oysterillesi?

      • Oyesteria käyttänyt

        No kun en arvannut, että multa menee noin paljon rahaa matkustamiseen. Olen nääs jälkiviisas :) Vasta reissun lopussa tajusin, että travel card olisi tullut edullisemmaksi. Arvelin ensin, että tuossa 15 punnassakin on kenties liikaa, heh. Mutta yllättävän nopeasti se raha palaa, enkä todellakaan nyt ihan niiiin hirveesti per päivä matkustanut, mutta Lontoossa tuo matkustaminenkin on kallista. En halunnut käyttää busseja, koska ajatteln, että matkat kestävät kauemmin ja bussit seisovat ruuhkissa yms. Lontoon metro on kyllä superkätevä. Minulla oli vähän "tuli per***en alla" fiilis, kun piti mukamas niin mahottomasti tehdä ja nähdä kaikkea tuossa ajassa. Enkä edes käynyt yhdessäkään museossa, koska en niistä tykkää, sitäkin enemmän kiertelin vaan eri paikoissa ja nautin kaupunign vilskeestä. Musikaaleissa tuli käytyä kyllä kolmekin kertaa.


      • Kysyy hän
        Oyesteria käyttänyt kirjoitti:

        No kun en arvannut, että multa menee noin paljon rahaa matkustamiseen. Olen nääs jälkiviisas :) Vasta reissun lopussa tajusin, että travel card olisi tullut edullisemmaksi. Arvelin ensin, että tuossa 15 punnassakin on kenties liikaa, heh. Mutta yllättävän nopeasti se raha palaa, enkä todellakaan nyt ihan niiiin hirveesti per päivä matkustanut, mutta Lontoossa tuo matkustaminenkin on kallista. En halunnut käyttää busseja, koska ajatteln, että matkat kestävät kauemmin ja bussit seisovat ruuhkissa yms. Lontoon metro on kyllä superkätevä. Minulla oli vähän "tuli per***en alla" fiilis, kun piti mukamas niin mahottomasti tehdä ja nähdä kaikkea tuossa ajassa. Enkä edes käynyt yhdessäkään museossa, koska en niistä tykkää, sitäkin enemmän kiertelin vaan eri paikoissa ja nautin kaupunign vilskeestä. Musikaaleissa tuli käytyä kyllä kolmekin kertaa.

        Itse olin niin mukavuudenhaluinen, että latasin tuon travel cardin oysterilleni, ettei tarvitse sitten jonottaa latauksia arvokkaina Lontoon tunteina maanalaisen asemilla. Lisäksi tuon kortin avulla lapsemme saivat matkustaa punnan päivälipuilla (lienee sidottu travel cardiin, vai mahdanko olla väärässä).

        Kävitkö katsomassa Jersey Boys -musikaalin? Ihan mahtava!


      • Oyesteria käyttänyt
        Kysyy hän kirjoitti:

        Itse olin niin mukavuudenhaluinen, että latasin tuon travel cardin oysterilleni, ettei tarvitse sitten jonottaa latauksia arvokkaina Lontoon tunteina maanalaisen asemilla. Lisäksi tuon kortin avulla lapsemme saivat matkustaa punnan päivälipuilla (lienee sidottu travel cardiin, vai mahdanko olla väärässä).

        Kävitkö katsomassa Jersey Boys -musikaalin? Ihan mahtava!

        Latasin pari kertaa ja meni kyllä ihan jonottamatta eli oli siinä mielessä ihan nopeeta. Tuohon lapsijuttuun en osaa ottaa kantaa, mutta olen ollut lukevinani, että tuohon travelcardiin liittyy juurikin tuo lapsijuttu. Kävin kattomassa Phantom of the Operan (toinen kerta, eka kerta ollut joskus 20 vuotta sitten Hampurissa), Mamma Mian ja Thrillerin. Kaikki oli tosi mahtavia, enkä osaa edes laittaa paremmuusjärjestykseen, niin erilaisia ne olivat. Kyllä siellä osataan kerta kaikkiaan! Michael Jacksonkin oli juuri kuin oikea Michael moonwalkeineen ym. Satuin myös St. Paulin katedraaliin juuri silloin kun siellä alkoi Ash Wednesday-jumalanpalvelus. Liittyy jotenkin tähän paastonajan alkuun. Siellä oli kovasti pappeja ja kuoropojat lauloivat. Oli oikein kiva tilaisuus vähän rauhoittua ja katsoa sitä meininkiä. Sellainen "häkäpönttö" niillä tuprusi siinä alttarin edessä.


      • Lady A
        Kysyy hän kirjoitti:

        Itse olin niin mukavuudenhaluinen, että latasin tuon travel cardin oysterilleni, ettei tarvitse sitten jonottaa latauksia arvokkaina Lontoon tunteina maanalaisen asemilla. Lisäksi tuon kortin avulla lapsemme saivat matkustaa punnan päivälipuilla (lienee sidottu travel cardiin, vai mahdanko olla väärässä).

        Kävitkö katsomassa Jersey Boys -musikaalin? Ihan mahtava!

        Miten mulle ei mee jakeluun tää matkakortti juttu...Jos ostaa Oysterin pay-as-you-go niin oon ymmärtäny, että sillä voi matkustaa niin paljon kun haluu..tubessa ja bussissa. Miksi siihen suositellaan vielä sitä travelcardia???? Itse ajattelin tuon oysterin ottaa ja rahaa joku 30 puntaa sille. 2xheathrow ja 3 päivää. Hotelli on Camdenissa ja käveltyä tulee lähimmille paikoille (Madame T, Regent Park jne) Pidemmät matkat sitten tubella ja bussilla. Aamuvirkkuna tulee varmaan kävelyreissuja tehtyä jo aamuhämärissä...Oliko se niin, että ruuhka-aikoina on kalliimpaa kulkea julkisilla??Itse olen viimeksi ollut Lontoossa joskus -80 luvun lopulla joten...miltä tää suunnitelma matkakortista kuulostaa??


      • Motourist
        Lady A kirjoitti:

        Miten mulle ei mee jakeluun tää matkakortti juttu...Jos ostaa Oysterin pay-as-you-go niin oon ymmärtäny, että sillä voi matkustaa niin paljon kun haluu..tubessa ja bussissa. Miksi siihen suositellaan vielä sitä travelcardia???? Itse ajattelin tuon oysterin ottaa ja rahaa joku 30 puntaa sille. 2xheathrow ja 3 päivää. Hotelli on Camdenissa ja käveltyä tulee lähimmille paikoille (Madame T, Regent Park jne) Pidemmät matkat sitten tubella ja bussilla. Aamuvirkkuna tulee varmaan kävelyreissuja tehtyä jo aamuhämärissä...Oliko se niin, että ruuhka-aikoina on kalliimpaa kulkea julkisilla??Itse olen viimeksi ollut Lontoossa joskus -80 luvun lopulla joten...miltä tää suunnitelma matkakortista kuulostaa??

        Hommahan on niin helppoa kuin vain britti osaa ;-). Oyster pay-as-you-go'n käyttö ei tosiaan koskaan ylitä yhden päivän Travelcardin hintaa (£8.40 zones 1-2 esimerkiksi). Viikon vastaava Travelcard taas maksaa £29.20 eli £4.17 per päivä. Jos siis käyttää korttia enintään kolme päivää, on p-a-y-g siis edullisempi.

        Kertalippu off-peak keskustassa £2.00 eli viides tuubimatka on jo osittain ilmainen. Heathrowista keskustaan off-peak on £2.90, mikä ei siis kuulu tuohon zone 1-2:een, vaan maksetaan erikseen. Jos olet kaupungissa 3 täyttä päivää 2 matkapäivää Heathrow'lle (jolloin et muuten käytä julkisia), on tuo p-a-y-g-versio pikkuisen halvempi; jos matkapäivinä käytät pari kertaa muuten tuubia, niin Travelcard... riippuu taas tietysti siitä, miten paljon päivässä reissaat!
        Niin ja se vitosen pantti tulee siis joka tapauksessa maksettavaksi.
        Kaikki hinnat sitoumuksetta. Eikö ollutkin selkeää? :-)


      • Lady A
        Motourist kirjoitti:

        Hommahan on niin helppoa kuin vain britti osaa ;-). Oyster pay-as-you-go'n käyttö ei tosiaan koskaan ylitä yhden päivän Travelcardin hintaa (£8.40 zones 1-2 esimerkiksi). Viikon vastaava Travelcard taas maksaa £29.20 eli £4.17 per päivä. Jos siis käyttää korttia enintään kolme päivää, on p-a-y-g siis edullisempi.

        Kertalippu off-peak keskustassa £2.00 eli viides tuubimatka on jo osittain ilmainen. Heathrowista keskustaan off-peak on £2.90, mikä ei siis kuulu tuohon zone 1-2:een, vaan maksetaan erikseen. Jos olet kaupungissa 3 täyttä päivää 2 matkapäivää Heathrow'lle (jolloin et muuten käytä julkisia), on tuo p-a-y-g-versio pikkuisen halvempi; jos matkapäivinä käytät pari kertaa muuten tuubia, niin Travelcard... riippuu taas tietysti siitä, miten paljon päivässä reissaat!
        Niin ja se vitosen pantti tulee siis joka tapauksessa maksettavaksi.
        Kaikki hinnat sitoumuksetta. Eikö ollutkin selkeää? :-)

        Kiitos tiedoista! Jokseenkin rupeaa selkeytymään...1 juttu on vielä epäselvä. Jos otan ton pay-as-you-go kortin, pitääkö siihenkin valita ne zonet??Liikun siis zone 1-2 ja 2 heathrow matkaa...????


    • london-girl

      Ei pidä valita mitään zoneja, se kortti itse näkee mihin aina matkustat (ottaa enemmän aina jos menet zone 1-2 kauemmaksi). Tää on siis tohon pay-as-you-go-Oyesteriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe