Unelma Koti jää haaveeksi

ärtynyt

Onko mahdollista että pankki yrittää päättää millaisen asunnon ostan???
Hain lainaa pankista oman asunnon ostoa varten, joka olisi omakotitalo.
Pankki ei kuitenkaan suostu antamaan lainaa minulle, paitsi jos ostaisin kerrostalo-osakkeen...onko tämä mahdollista?
(käyn töissä ja bruttotuloni ovat vuodessa 38000€)

16

623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epärealistinen haave

      Siis oliko kyse samasta summasta?

      Kyllähän tuo vähän omituiselta kuullostaa.

      Sitten ymmärrän jos mahdollinen kohde oli jo tiedossa ja jos pankki piti sitä ylihintiasena eli suuririskisenä omalta kannaltaan.

      Mutta hei, pankkeja on paljon, kysy toisesta pankista.

    • helppoa

      Sano siellä pankin lainatiskillä että jos lainaa ei heru vaihdat pankkia ja jos sitä ei heru vaihdat sitä pankkia.

      Pankkia pystyy tänäpäivänä vaihtamaan kuin paitaa konsanaan.

      • Hyvä pankki..

        Ja mitä se pankin vaihto hyödyttää, jos tulot ovat niin alhaiset, että pankki ei usko maksukykyyn.

        Ei se toinenkaan pankki hyväksy ylisuurta lainaa maksukykyyn suhteutettuna.

        Ihmisillä on kummallinen luulo, että pankki "kiukuttelee" kun eivät myönnä epärealisitisen suurta lainaa.

        Ja noin pienillä bruttotuloilla ei paljon omakotitaloa ostella, saatikka pidetä sitä yllä.


    • Ehkä tuo järkevä pankkivirkailija laski mukaan tulevat remontit, jolloin asumiskustannukset nousevat n. 200-1500 €/kk.

      • lainaa saa kun osaa

        virkailija ei tahdo asiakasta
        neuvoni on: seuraavaan pankkiin vaan jossa saa palvelua


    • hmmm...

      No eiköhän pankki loppujen lopuksi päätä että mihin sinulla on varaa eikä pankille tule luottotappioota. Omakotitalossa vaihtelevat ja yllätyksillet ylläpitokulut mutta kerrostalossa vakaammat ja alhaisemmat kulut vaikka samanhintaisia asuntoja olisikin.

      • No heh

        No heh...kyllä omakotitalossa on pienemmät kulut lähtökohtaisesti, kun hallinto ja talonmiestyöt hoidetaan itse. Toki jos omakoti asunnossa on paljon enemmän neliötä (yli x2,5) verrattuna kerrostaloon tai paljon remonttitarvetta, niin kulut voivat olla suuremmatkin kuin kerrostalossa. Itse asun uudessa 150 neliösessä omakotitalossa, jossa asumiskustannukset 220€/kk (jätehuolto, vakuutukset, vesi, sähkö, kiinteistövero ym.)


      • okt halvempi pitää
        No heh kirjoitti:

        No heh...kyllä omakotitalossa on pienemmät kulut lähtökohtaisesti, kun hallinto ja talonmiestyöt hoidetaan itse. Toki jos omakoti asunnossa on paljon enemmän neliötä (yli x2,5) verrattuna kerrostaloon tai paljon remonttitarvetta, niin kulut voivat olla suuremmatkin kuin kerrostalossa. Itse asun uudessa 150 neliösessä omakotitalossa, jossa asumiskustannukset 220€/kk (jätehuolto, vakuutukset, vesi, sähkö, kiinteistövero ym.)

        Ja omakotitalossa saa itse päättää että mitä remontoi, milloin remontoi ja miten remontoi.

        Kerrostalossa mennään taas yhtiökokouksen enemmistöpäätöksillä. Kallis remonti voi alkaa just silloin kun on itse jäänyt työttömäksi tai pitkälle sairaslomalle.

        Karkeasti voisi sanoa että omakotitalon hoitokulut on puolet neliöltä osakkeeseen verrattuna, mutta edellyttää sitä että osaa itse lapioida lumet ja leikata nurmikon.


    • työn orja

      Hymy hyytyy, kun tulee talo siihen ikään, että pitää alkaa korjauksia tekemään.

      Vanhalla OK-alueella (n. 120 m² taloja 60-luvulta) näytti olevan aika vakio, että rahhaa paloi väh. 50 000 € kun jotain ruvettiin tekemään. Tuppasi olemaan sellaista pullataikinaefektiä eli keittiörempassa löytyikin putkivuoto ja märkää lattiasta, kattoa uusittaessa paljastui, ette se olikin jo aikansa vuotanut rakenteisiin ja meni sisätilojakin uusiksi jne.

      No, pääsee toki säästämään lisää, kun saa tilaisuuden kilpailuttaa suunnittelu ja urakoitsijat ja pääsee vielä toimimaan työmaan valvojana ja apumiehenä/siivoojana. Kun ei tunnu kellään olevan varaa teettää näitä remontteja "avaimet käteen" periaatteella.

      On vaan vanhoja (50-70 -lukujen) omakotitaloja sen verran vähän, ettei monellakaan ole vielä kokemusta tarvittavasta rahan & työn määrästä. Vanhoja kerrostaloja sentään osataan jo vähän varoa. Siperia lienee opettanut.

    • ärtynyt

      no nii 2 vko päästä talon avaimet kädessä. :) Pankin vaihtaminen helpottaa aina kummasti. selvennykseksi vielä että Itse asun nykyisin vuokralla omakotitalossa ja tiedän mitä kustannuksia siitä tulee, ainut ero on että vuokran hinnalla maksan lainaa pois.

      • vaihtamalla paranee

        Ei tarvi paljastaa konttoreita, mutta kerro toki mistä pankista lähdit ja mihin päädyit?

        Itse vaihdoin muutama vuosi sitten Osuuspankista Säästöpankkiin, koska lainoistamme vastaava pankkitäti ei ollut ihan tehtäviensä tasalla.


      • frfergv
        vaihtamalla paranee kirjoitti:

        Ei tarvi paljastaa konttoreita, mutta kerro toki mistä pankista lähdit ja mihin päädyit?

        Itse vaihdoin muutama vuosi sitten Osuuspankista Säästöpankkiin, koska lainoistamme vastaava pankkitäti ei ollut ihan tehtäviensä tasalla.

        Ehkä pankki arvelee, että nuori ei osaisi hoitaa okt:ta ja tönön arvo mitätöityisi, eikä toimisi enää lainan vakuutena. Kerrostalossa taloyhtyiö hoitaa asiat tietämättömienkin asukkaiden puolesta. Taitavalle henkilölle okt voi olla edullisempi kyllä, mutta pankki näköjään olettaa, että asiakas ehkä ei tiedä tarpeeksi kiinteistönhoidosta.


    • terveisiäperseestä

      38k vuodessa? hahaha ilmeisesti SOL:in siivooja..? Kannattaa pysyä vuokralla ja unelmoida seuraavasta elämästä.. vitun luuseri

      • Vitsi?

        "terveisiäperseestä": Olihan tämä nyt vitsi? Oli tai ei, mua ainakin naurattaa ihan kamalan paljon! :D

        Joo, ja meikä tienaa noin 30 000 bruttona vuodessa. Ja loistavasti pärjään. Revipä siitä. Olen opettaja ja pidän työstäni. Se työstä pitäminen ei nyt ollut se pääpointti, vaan se, että mielestäni tienaan ainakin sen verran, että pystyn asuntolainaa maksamaan ja perheeni kuluihin osallistumaan. Ja tuntuu siltä, että tienaa sitä mitä tahansa, kaikki kuitenkin menee. Ja vaikka ei meniskään, ei ne miljoonat siellä haudassa lämmitä.

        Jos siistijät tienaavat vuodessa 38 000 on se minusta koulutuksen tasoon ja siihen menevään aikaa nähden todella hyvin. Kunnioitan siistijöiden työtä, joten tämä ei ollut aliarviointia.


    • ????

      millä alalla sinä olet terveisiäperseestä?? ja paljon on palkkasi??? ja missä päin suomea asut?

    • WTT

      Suomen kuvalehti on hyysärilehti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe