Olisinko ensimmäinen Wankel-mies veneessä?

wankelmies

Meikäläinen lisää näitä erikoisten projektien juttuja. Hankin jo vuosia sitten vanhan Minorin- jetraadon, josta tuli talviprojektini 3 vuodeksi. Siinä oli BMW:n moottori ollut ja vesisuihkulaitteisto.
Moottori oli sitten myyskennelty osina ja vene peitelty kuusikkoon. Se on pantu nyt kuntoon pinnoiltaan ja sisustuksiltaan 100% tai paremminkin.
Samoin tuo Berkeley- suihkarin nivelet, tapit ja holkit on uutta. Potkuri laakeroitiin, puhdistettin ja tasapainotettiin -lopulta kaikki sai kaksikomponenttimaalauksen.

Nyt on sitten hallin lattialla rekkamiehen Viipurista tuoma moottori odottamassa sisään kantoa veneeseen. Todellakin kantoa, koska tuo moottori painaa ilman lämmönvaihtimia ja pakoputkistoa noin 60 kiloa.!
Moottori on Vaz:in kaksikammioinen Wankel 411 bensakone ja iskemätön! On melkoisen pieni mötikkä ja kierroksia lähtee juuri riittävästi Berkeleyhin. Matkanopeus tullee olemaan 22-25 solmua.

Miksikö hulu otit Wankel? No miksen, kun sen hinta oli kuljetuksineen 2280 euroa! Mukaan tuli ekstramäntienrenkaat, tiivistesarja ja vesipumppu. Tämä on moottorityyppi, jota Venäjällä asennetaan yksi ja kaksimoottorisiin harrastelentokoneisiin. Aikaisemmin se oli ns. KGB-Samaran tehomoottorina. Silloin sen kuluminen oli paha juttu. Niitä vaihdettiin alle 75 000 kilsan. Nyt kunnon öljyillä ne lentokoneissa käy mäntämoottorien huoltovälit. Samaa moottoria laitetaan Vaz Kalinaan erikoissarjaan.
Vanhan Bemarin konetilaan saan nyt lämmönvaihtimet ja öljynvaihtimet ja vielä jää tilaa akuillekin, jotka ovat olleet ennen sivutavaratiloissa. Painoa säästyy bemariin verrattuna luultavasti 130-150 kiloa, joten ui kai siististi pinnassa.

En ole koskaan ajanut suihkarilla, joten menee muutama vetäisy kai hieman kömpölösti. Mun reviiri tulee olemaan Lappeenranta-Mikkeli-Savonlinna vesillä, joten meriveteen en tule ainakaan 2012 kesällä. Sinänsä Nimorissa on lämmitys, kaksiliekkinen liesi, makuutilan 4 tai kahdelle suuret ja wc. Seuraavana ksänähän Saimaan kanavaa pääsee Viipurinlahdelle ja länteen. Pressuviritelmää en laita, vaikka alkuperäisessä sellainen on ollut.
Tää wankeli vie henkilöautossa kuulemma 10 l sadalla, kun rääsää, joten veneessä kai sitten 7-8 litraa? Väittävät tämän olevan Mazda RX 7 wankelin kopio? Kuvassa ovatkin kyllä saman mallisia.

39

624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se moottorimies

      Wankel on tosiaan venemoottoriksi ideaali. Yksikammioisessa on periaatteessa vain kampiakseli ja mäntä liikkuvia osia. On tietysti vesi- ja öljypumppukin, mutta jää pois kymmenen kouraa jousia, lautasia, venttiilejä, lukkoja, remmiä, akselia ja muuta voideltavaa, kuluvaa ja rikkimenevää sälää.
      Perämoottoriksi wankel olisi kevein ja luotettavin, mutta valmistajat ovat kaivautuneet mäntäkuoppiinsa.

      Konejev- nimellä valmistettiin vanhassa NL:ssa alkeis- koulutus- ja taitolentokoneita wankelilla ja suorilla kuusisylinterisillä Kirill- mäntämoottoreilla. Wankelin ongelma oli, että se kesti 50-60 lentokäyttötuntia ja moottori vaihtoon.
      Itse lentokoneina ne olivat alansa parhaimmistoa. Kilpailivat USA:n ja Englannin koneiden kanssa monissa taitolentokilpailuissa. Yhden wankel- Konevin tyypin nousunopeus oli samaa, kuin meidän sotaisan Lekomme. Se kertoo wankelin väännöstä ja kierroksista. Malmin lentopäivillä oli ylätaso-, alataso-, ja taitokone Konejev paikalla, mutta ilmeisesti lentonäytöslupaa ei heille annettu.
      Mars- nimistä (155 hv!) wankelmoottoripyörää sotilaskäyttöön valmistettiin 1960-80 luvulla kartaanivedolla. Ei tuotu länteen. Moottori kesti sen 20 tuhatta.
      Syynä olivat sen aikaiset huonot öljyt ja kokeilut väärillä kammioiden pinta- ja mäntämetalleilla. Pyrittiin hankaamaan kahta mahdollisimman kovaa metalliseosta toisiaan vasten. Wankel- Ladat moottoreineen rääkättiin pilalle, kun aina piti ottaa rengas kiljuen se viimeinen hevonen käyttöön.
      En usko Vazin olevan Mazdaa kopiona, van NSU:n jäljitelmä. He pyrkivät 1960-luvulla halpaan, kevyeen 4 hengen käyttöautoon. Sen nimi oli Jalta ja perässä pyöri kaksisylinterinen ilmajäähdytetty 650 kuutioinen moottori. Jaltaan laitettiin NSU kopiowankel, mutta sen kestävyys oli perin heikko väärin tehdyn voitelun vuoksi. Yleiseen myyntiin sitä ei koskaan laskettu.
      Sotshissa lomalla kävijöille oli "suhiseva Jalta" kadulla joskus tuttu ääni vielä 1970-luvulla. Mäntä- Jaltaa Konela toi Suomeenkin.
      Nyt tiedetään, että titaniumteräs kammiopinnoite ja pehmeä värimetalliseos männässä kestää hyvillä öljyillä 100 000 km huollettuna. Toisaalta sarjavalmistettu wankel on kolmannes mäntämoottorin hinnasta. Sitä voikin vaihtaa viiden vuoden välein autoon ja veneessä se kestää 7 - 9 vuotta huollettuna.

      Diesel- wankeleitakin on, mutta vielä bensatyyppiäkin kuluvampia. Toisaalta Kataisen hallitus nostaa venekausi 2013 moottoridieselin hinnan yli 180 senttiä, joten bensamoottorilla saattaa päästä 175 senttiin.

      Wankel -ohjelmia on Wolkkarilla ja Citikalla. Euro 4-5-6 normit vain karkaa edeltä ja aina wankelista tulee jotakin liikaa ilmaan.
      Mazda on kupannut wankelinsa kanssa jo 45 vuotta ja huonosti edennyt. japaninkielisillä sivuilla kyllä kehutaan, että "mahdollisesti ja mahdollisesti sarjatuotantoon pian" mutta kun vain tehdään yli 200 hv:n urheiluautoon, niin ei siitä kansankuluttamaa tulekaan! Toivottavasti Wolkkari tekee perheauton Polo, tai Bora -luokkaan wankelin ja saa sen takaisin synnyinmaahansa.

      • Taisipa olla hieman tietyn väristen lasien takaa katsottua "tietoa" Wankelista, ja tulihan sinne se poliittinen näkökantakin tungettua tavalliseen tapaan.

        Wankelin ainoa etu on sen rakenteen mahdollistama ulkoisten massavoimien tasapainoitusmahdollisuus, kansanomaisesti sanottuna käynnin tasaisuus, huonoja puolia taas lukuisasti enemmän ja nykyiset 2-tahtimoottorit hakkaa wankelin keveydessä tehossa, valmistuskustannuksissa, kulutuksessa , kestossa, ym ym , mennen tullen.

        Tulevaisuus ei muutenkaa näytä ruusuiselta, tiivistys- ja männän jäähdytysongelmat (lue öljyn kulutus) ovat edelleen luotettavasti ratkaisematta ja palotilan muoto pitää kulutuksen ja päästöjen hallinnan valovuosien päässä mäntämoottorista.
        Wankelia käytetään nykyään lähinnä vain pienmoottoreina ja etupäässä ikmailu puolella.

        Ja goohlarikuninkaalle tiedoksi että Wankelissa on männässä sekä renkaanmuotoisia että suoria tiivisteitä, männänrenkaiksi niitä ei sentään sanota .


      • niin ei onnaa?
        e.d.k kirjoitti:

        Taisipa olla hieman tietyn väristen lasien takaa katsottua "tietoa" Wankelista, ja tulihan sinne se poliittinen näkökantakin tungettua tavalliseen tapaan.

        Wankelin ainoa etu on sen rakenteen mahdollistama ulkoisten massavoimien tasapainoitusmahdollisuus, kansanomaisesti sanottuna käynnin tasaisuus, huonoja puolia taas lukuisasti enemmän ja nykyiset 2-tahtimoottorit hakkaa wankelin keveydessä tehossa, valmistuskustannuksissa, kulutuksessa , kestossa, ym ym , mennen tullen.

        Tulevaisuus ei muutenkaa näytä ruusuiselta, tiivistys- ja männän jäähdytysongelmat (lue öljyn kulutus) ovat edelleen luotettavasti ratkaisematta ja palotilan muoto pitää kulutuksen ja päästöjen hallinnan valovuosien päässä mäntämoottorista.
        Wankelia käytetään nykyään lähinnä vain pienmoottoreina ja etupäässä ikmailu puolella.

        Ja goohlarikuninkaalle tiedoksi että Wankelissa on männässä sekä renkaanmuotoisia että suoria tiivisteitä, männänrenkaiksi niitä ei sentään sanota .

        lkujyrt
        25.2.2012 08:50
        0
        Sulje
        http://www.karting1.co.uk/wankel-kart-test.htm

        sulla ei taaskaan googlaus onnistunut välittäjä? kyllä niitä sanotaan männän renkaiksi jopa enlantiksikin.


      • kaikki nimimerkkini
        e.d.k kirjoitti:

        Taisipa olla hieman tietyn väristen lasien takaa katsottua "tietoa" Wankelista, ja tulihan sinne se poliittinen näkökantakin tungettua tavalliseen tapaan.

        Wankelin ainoa etu on sen rakenteen mahdollistama ulkoisten massavoimien tasapainoitusmahdollisuus, kansanomaisesti sanottuna käynnin tasaisuus, huonoja puolia taas lukuisasti enemmän ja nykyiset 2-tahtimoottorit hakkaa wankelin keveydessä tehossa, valmistuskustannuksissa, kulutuksessa , kestossa, ym ym , mennen tullen.

        Tulevaisuus ei muutenkaa näytä ruusuiselta, tiivistys- ja männän jäähdytysongelmat (lue öljyn kulutus) ovat edelleen luotettavasti ratkaisematta ja palotilan muoto pitää kulutuksen ja päästöjen hallinnan valovuosien päässä mäntämoottorista.
        Wankelia käytetään nykyään lähinnä vain pienmoottoreina ja etupäässä ikmailu puolella.

        Ja goohlarikuninkaalle tiedoksi että Wankelissa on männässä sekä renkaanmuotoisia että suoria tiivisteitä, männänrenkaiksi niitä ei sentään sanota .

        Edkin mielestä Mazdan urheiluauto on pienmoottori? Vazin 158 kW lentokoneen moottori on pienmoottori? jooo... niin....?

        Edkin mielestä historian kertominen ja dieselin hinnan muutoksen toteamien on "politiikkaa"?

        Edkin mielestä palotila kuluttaa öljyä... nyt jo naurat...?

        Edkin mielestä renkaanmuotoista rengasta ei saa sanoa renkaaksi.

        "Rotary piston ring" on muuten englanninkielisen osan nimi kirjallisuudessakin, ....
        mutta se googlaus kun ei suju kolmoisnimimerkillä.


      • Jos mietitään järjellä, niin wankelissa ei ole sellaisia hyötyjä jotka ylittäisivät sen huonot puolet. Elinkaariajattelu perustuu tuotteen koko elinkaarensa aikana aiheuttamaan ympäristökuormitukseen. Moottori joka kestää 1/3 toisen moottorin kestosta, kuormittaa ympäristöä kolme kertaa enemmän.

        Lisäksi kaasuturbiini on teho-/painosuhteeltaan selkeästi wankelia parempi, ympäristöä ajatellen Stirlingmoottori taas vie voiton.

        Mutta voihan sitä asentaa vaikka mitä :)


    • ekstra...

      männänrenkaat?

    • Mankeli

      nykyisistä 2-tahtikoneista niin tiedä, mutta onhan noita wankkel koneita näkynyt
      youtubessa esim. vesiskoottereissa.
      Tuollainen RX-7 mottori, tosin kolmikammioisena ja max kierroksia nostettuna
      tuottaa helposti 460 hv tehon....otan kaksi niitä halpoja 2 tahtisia...

      • Vain illuusio jäi

        Liioittelu ja höystetyt tarinat muodostavat yleensä niitä mielikuvia, joita Wankeliin liitetään.
        Totuus on kuitenkin paljon arkisempi muidenkin trokoidikammiomoottoreihin liittyen.
        Vertailua tehdään aina normaaliin 4-tahtimoottoriin, jotta saataisi esiin jotain positiivista, samalla unohtaen että ahdetuilla 4-tahtisilla päästään hetkellisiin yli 1000 hv litratehoihin ja 2-tahtisilla jopa jatkuviin yli 450 hv litratehoihin, joihin Wankelmoottorilla ei ole edes toivoa yltää lähellekään.
        Toinen kehuttu ominaisuus eli kierrosherkkyys on samanlainen kupla, Wankelin kaasunvaihto ei mahdollista edes yhtäsuuria käyntikierroksia kuin mäntämoottori, mielikuva kierroksista tulee käyntiäänestä.

        60-luvun huuman jälkeen on yksi sun toinenkin vamistaja todennut, että kiertomäntäkoneesta ei sittenkään tullut todellista mullistusta moottoritekniikassa.


      • Se moottorimies
        Vain illuusio jäi kirjoitti:

        Liioittelu ja höystetyt tarinat muodostavat yleensä niitä mielikuvia, joita Wankeliin liitetään.
        Totuus on kuitenkin paljon arkisempi muidenkin trokoidikammiomoottoreihin liittyen.
        Vertailua tehdään aina normaaliin 4-tahtimoottoriin, jotta saataisi esiin jotain positiivista, samalla unohtaen että ahdetuilla 4-tahtisilla päästään hetkellisiin yli 1000 hv litratehoihin ja 2-tahtisilla jopa jatkuviin yli 450 hv litratehoihin, joihin Wankelmoottorilla ei ole edes toivoa yltää lähellekään.
        Toinen kehuttu ominaisuus eli kierrosherkkyys on samanlainen kupla, Wankelin kaasunvaihto ei mahdollista edes yhtäsuuria käyntikierroksia kuin mäntämoottori, mielikuva kierroksista tulee käyntiäänestä.

        60-luvun huuman jälkeen on yksi sun toinenkin vamistaja todennut, että kiertomäntäkoneesta ei sittenkään tullut todellista mullistusta moottoritekniikassa.

        ...."samalla unohtaen että ahdetuilla 4-tahtisilla päästään hetkellisiin yli 1000 hv litratehoihin ja 2-tahtisilla jopa jatkuviin yli 450 hv litratehoihin, joihin Wankelmoottorilla ei ole edes toivoa yltää lähellekään."

        F1 autoissa turboaikana Ferrari pääsi huipussaan 1350 hv kaksitoistasylinterisellä 1500 kuution moottorilla, joka kesti yleensä 130 - 300 kilometriä.
        Moottoripyörien huiput kaksitahtisina 125 kuutrioisissa on 55 - 70 hv. Nekään eivät meinaa kestää kahta tuntia!



        "...Toinen kehuttu ominaisuus eli kierrosherkkyys on samanlainen kupla, Wankelin kaasunvaihto ei mahdollista edes yhtäsuuria käyntikierroksia kuin mäntämoottori, mielikuva kierroksista tulee käyntiäänestä."

        Wankelin kiertomäntä voidaan tehdä leveäksi, mutta halkaisijaltaan kammiot pieneksi, jolloin männän kärjen liikenopeus saadaan hallintaan. Moottorista vain tulee pitkän omainen. Samalla saadaan suuret kierrosnopeudet, jos niitä nyt jonnekin tarvitaan. Levässä kammiossa saadaan monta imu ja pakokanavaa, jolloin kaasujen virtaus on monta kertaa parempi, kuin ahtaissa venttiilikoneissa.


      • lökjhgf

        - kummassa putkessa edkki virtaa enemmän vettä, kapeassa vai leveässä painovoimalla tai vakioimulla?

        - BMW ei ollut Fi autojen joukossa silloin, kun turboilla ajettiin.

        - sulla kuule loppuu aina muna ja tieto -pysy poissa!


      • ? ? ? ? ?
        lökjhgf kirjoitti:

        - kummassa putkessa edkki virtaa enemmän vettä, kapeassa vai leveässä painovoimalla tai vakioimulla?

        - BMW ei ollut Fi autojen joukossa silloin, kun turboilla ajettiin.

        - sulla kuule loppuu aina muna ja tieto -pysy poissa!

        http://en.wikipedia.org/wiki/Brabham_BT52


      • ? ? ? ? ?
        Se moottorimies kirjoitti:

        ...."samalla unohtaen että ahdetuilla 4-tahtisilla päästään hetkellisiin yli 1000 hv litratehoihin ja 2-tahtisilla jopa jatkuviin yli 450 hv litratehoihin, joihin Wankelmoottorilla ei ole edes toivoa yltää lähellekään."

        F1 autoissa turboaikana Ferrari pääsi huipussaan 1350 hv kaksitoistasylinterisellä 1500 kuution moottorilla, joka kesti yleensä 130 - 300 kilometriä.
        Moottoripyörien huiput kaksitahtisina 125 kuutrioisissa on 55 - 70 hv. Nekään eivät meinaa kestää kahta tuntia!



        "...Toinen kehuttu ominaisuus eli kierrosherkkyys on samanlainen kupla, Wankelin kaasunvaihto ei mahdollista edes yhtäsuuria käyntikierroksia kuin mäntämoottori, mielikuva kierroksista tulee käyntiäänestä."

        Wankelin kiertomäntä voidaan tehdä leveäksi, mutta halkaisijaltaan kammiot pieneksi, jolloin männän kärjen liikenopeus saadaan hallintaan. Moottorista vain tulee pitkän omainen. Samalla saadaan suuret kierrosnopeudet, jos niitä nyt jonnekin tarvitaan. Levässä kammiossa saadaan monta imu ja pakokanavaa, jolloin kaasujen virtaus on monta kertaa parempi, kuin ahtaissa venttiilikoneissa.

        " F1 autoissa turboaikana Ferrari pääsi huipussaan 1350 hv kaksitoistasylinterisellä 1500 kuution moottorilla "

        Häh mitä ?


      • RX8
        Vain illuusio jäi kirjoitti:

        Liioittelu ja höystetyt tarinat muodostavat yleensä niitä mielikuvia, joita Wankeliin liitetään.
        Totuus on kuitenkin paljon arkisempi muidenkin trokoidikammiomoottoreihin liittyen.
        Vertailua tehdään aina normaaliin 4-tahtimoottoriin, jotta saataisi esiin jotain positiivista, samalla unohtaen että ahdetuilla 4-tahtisilla päästään hetkellisiin yli 1000 hv litratehoihin ja 2-tahtisilla jopa jatkuviin yli 450 hv litratehoihin, joihin Wankelmoottorilla ei ole edes toivoa yltää lähellekään.
        Toinen kehuttu ominaisuus eli kierrosherkkyys on samanlainen kupla, Wankelin kaasunvaihto ei mahdollista edes yhtäsuuria käyntikierroksia kuin mäntämoottori, mielikuva kierroksista tulee käyntiäänestä.

        60-luvun huuman jälkeen on yksi sun toinenkin vamistaja todennut, että kiertomäntäkoneesta ei sittenkään tullut todellista mullistusta moottoritekniikassa.

        You tubessa on pätkä, jossa Mazdan RX8 ahdetusta koneesta otetaan penkissä ulos 1080hp teho. RX8 moottoria ei ole vakiona ahdettuna, mutta sen edeltäjä RX7 kone oli ahdettu ja siitä löytyi vakiona parhaimmillaan 340hp. Molemmat siis 1.3l koneita. Ahtamaton RX8 renesis wankel tuottaa 231hp ja kiertää 9500rpm, siis ihan vakiona.
        Moottorin paino on 85,5kg eli eipä taida montaa samanpainoista vakio 2t- moottoriakaan löytyä noilla tehoilla.
        Nuo ahtamattomat koneet kestävät siinä, missä normaalit nelitahtikoneetkin. Tiiviste ja apex, (wankkelin 'männänrengas'), oli se heikko kohta ahdetuissa.
        USA:ssa RX8 moottorille luvattiin paljon parempi takuu, kuin yhdellekkään USA auton moottorille. Kertonee ehkä sen, että wankkelin epäluetettavuuden maine perustuu enemmän vanhempien RX7 koneiden ongelmiin.
        Wankkelin ongelma on polttoaineen kulutus. Kuitenkin esim perämoottorina se voisi olla ihan ok. sillä vankkelin hyötysuhde paranee kierrosten noustessa.
        Perämoottoreitahan ajetaan yleensä reilusti yli 70% teholla, kun taas auto kulkee keskimäärin hyvin pienellä teholla.
        Audi onkin kehitellyt hybridiin wankkel moottoria sen keveyden takia. Tällöin moottori tuottaisi vain sähköä parhaalla hyötysuhdealueella.


      • RX8 kirjoitti:

        You tubessa on pätkä, jossa Mazdan RX8 ahdetusta koneesta otetaan penkissä ulos 1080hp teho. RX8 moottoria ei ole vakiona ahdettuna, mutta sen edeltäjä RX7 kone oli ahdettu ja siitä löytyi vakiona parhaimmillaan 340hp. Molemmat siis 1.3l koneita. Ahtamaton RX8 renesis wankel tuottaa 231hp ja kiertää 9500rpm, siis ihan vakiona.
        Moottorin paino on 85,5kg eli eipä taida montaa samanpainoista vakio 2t- moottoriakaan löytyä noilla tehoilla.
        Nuo ahtamattomat koneet kestävät siinä, missä normaalit nelitahtikoneetkin. Tiiviste ja apex, (wankkelin 'männänrengas'), oli se heikko kohta ahdetuissa.
        USA:ssa RX8 moottorille luvattiin paljon parempi takuu, kuin yhdellekkään USA auton moottorille. Kertonee ehkä sen, että wankkelin epäluetettavuuden maine perustuu enemmän vanhempien RX7 koneiden ongelmiin.
        Wankkelin ongelma on polttoaineen kulutus. Kuitenkin esim perämoottorina se voisi olla ihan ok. sillä vankkelin hyötysuhde paranee kierrosten noustessa.
        Perämoottoreitahan ajetaan yleensä reilusti yli 70% teholla, kun taas auto kulkee keskimäärin hyvin pienellä teholla.
        Audi onkin kehitellyt hybridiin wankkel moottoria sen keveyden takia. Tällöin moottori tuottaisi vain sähköä parhaalla hyötysuhdealueella.

        Juuri niin kuin totesit, Wankel ei yllä edes 4-tahtisen tasolle ahdettunakaan ja lukemista näkyy että potentiaalia olisi väännössä, mutta kierroslukua ei saa nostettua sen onnettoman palotilan muodon vuoksi.
        Sama syy aiheuttaa suuren polttoainekulutuksen ja päästöt, joiden vuoksi Mazda lopetti (joutui lopettamaan) Euroopan myynnin toissa vuona ja koko tuotanto päättyi viime vuonna.

        USA.n pitkät takuut on olleet markkinointikeino, kuten meillä korealaiset autot, ei kukaan sentään usko että takuun pituudella olisi jotain yhteyttä kestoon, vai uskotko että korealaiset kestää yli 3 kertaa sen minkä eurot ?
        Wankel perämoottoreita on ollut joskus myynnissäkin, mutta ilmeisesti paluumatkojen melonta on vienyt uskon ja halun laittaa näppejään niihin.

        Yli 50 vuotta on Wankelia yritetty kehittää kilpailukykyiseksi, mutta mäntämoottorin etumatka vaan kasvaa vaatimusten kiristyessä.

        Mukava kuriositeettihan seon moottoreista kiinnostuneille, mutta käyttöala jää kovin suppeaksi ja tulevaisuus voi olla mahdollinen jos joskus saadaan kehitettyä jokin Orbit- tyyppinen laihaseostoiminta, mutta siinäkin 2-tahtiset tulee myös mukaan "kakunjakoon"

        Ps
        Milloin Ferrarilla pli 1500 cc 12 syl ahdettu kone F1 .ssä.


      • iou7y6j5rt

        Olen kävellyt Volvon moottorimuseon läpi neljä kertaa. En ole nähnyt tai kuullut sinun turbiinistasi. Onko sulla pinttymä nämä superturbiininkannet siellä perämoottorin konehuoneessa?


      • Se moottorimies
        e.d.k kirjoitti:

        Juuri niin kuin totesit, Wankel ei yllä edes 4-tahtisen tasolle ahdettunakaan ja lukemista näkyy että potentiaalia olisi väännössä, mutta kierroslukua ei saa nostettua sen onnettoman palotilan muodon vuoksi.
        Sama syy aiheuttaa suuren polttoainekulutuksen ja päästöt, joiden vuoksi Mazda lopetti (joutui lopettamaan) Euroopan myynnin toissa vuona ja koko tuotanto päättyi viime vuonna.

        USA.n pitkät takuut on olleet markkinointikeino, kuten meillä korealaiset autot, ei kukaan sentään usko että takuun pituudella olisi jotain yhteyttä kestoon, vai uskotko että korealaiset kestää yli 3 kertaa sen minkä eurot ?
        Wankel perämoottoreita on ollut joskus myynnissäkin, mutta ilmeisesti paluumatkojen melonta on vienyt uskon ja halun laittaa näppejään niihin.

        Yli 50 vuotta on Wankelia yritetty kehittää kilpailukykyiseksi, mutta mäntämoottorin etumatka vaan kasvaa vaatimusten kiristyessä.

        Mukava kuriositeettihan seon moottoreista kiinnostuneille, mutta käyttöala jää kovin suppeaksi ja tulevaisuus voi olla mahdollinen jos joskus saadaan kehitettyä jokin Orbit- tyyppinen laihaseostoiminta, mutta siinäkin 2-tahtiset tulee myös mukaan "kakunjakoon"

        Ps
        Milloin Ferrarilla pli 1500 cc 12 syl ahdettu kone F1 .ssä.

        Mazda ei ole lopettanut wankelprojektiaan. Sen toteutus on siirretty sisaryhtiölle.

        Luultavasti et ymmärrä wankelmoottorin toimintaa kirjoituksestasi päätellen

        Ainutkaan laitevalmistaja ei anna ylipitkää takuuta, joutumatta siitä vastuuseen, jos laitteet eivät kestä. Korealaisetkaan eivät ole niin tyhmiä. Tyhmyys on sinua lähempänä.

        Minkä merkkinen wankel-perämoottorion ollut myynnissä. Sekö, jonka konehuoneessa olet asunut lapsesta saakka?

        Googlaus ei sulta suju. Se maanvetovoiman hävittävä lentokonekin taitaa olla mielikuvitustasi ja sitten nämä fysiikanlakien rikkomista yrittävät "tietosi" onkin legenda täällä jo.


      • iou7y6j5rt

        Katohan pirua! Ei ollut viime reissullani 1995 museossa ECC:tä. Oli kai vielä salaisuus. Olenkin enemmän innostuneena katselut sitä heidän 1940-60- lukujen kehitystä ja kokeiluja, jolloin isänikin oli tehtaalla mallipuuseppänä.

        Kuitenkin ehdotan, että vähennät noiden turbiinikansien valmistusta ja niistä haaveilua. Ethän enää asu perämoottorin konehuoneessa?


      • Kontoori
        Se moottorimies kirjoitti:

        Mazda ei ole lopettanut wankelprojektiaan. Sen toteutus on siirretty sisaryhtiölle.

        Luultavasti et ymmärrä wankelmoottorin toimintaa kirjoituksestasi päätellen

        Ainutkaan laitevalmistaja ei anna ylipitkää takuuta, joutumatta siitä vastuuseen, jos laitteet eivät kestä. Korealaisetkaan eivät ole niin tyhmiä. Tyhmyys on sinua lähempänä.

        Minkä merkkinen wankel-perämoottorion ollut myynnissä. Sekö, jonka konehuoneessa olet asunut lapsesta saakka?

        Googlaus ei sulta suju. Se maanvetovoiman hävittävä lentokonekin taitaa olla mielikuvitustasi ja sitten nämä fysiikanlakien rikkomista yrittävät "tietosi" onkin legenda täällä jo.

        Muistini mukkaan Wankel-perämoottori on ollut myynnissä Suomessakin. Merkki taisi olla Condor, tai jotain sinne päin. Jouku varmaan muistaa paremmin.


      • hei moottorimies
        Se moottorimies kirjoitti:

        Mazda ei ole lopettanut wankelprojektiaan. Sen toteutus on siirretty sisaryhtiölle.

        Luultavasti et ymmärrä wankelmoottorin toimintaa kirjoituksestasi päätellen

        Ainutkaan laitevalmistaja ei anna ylipitkää takuuta, joutumatta siitä vastuuseen, jos laitteet eivät kestä. Korealaisetkaan eivät ole niin tyhmiä. Tyhmyys on sinua lähempänä.

        Minkä merkkinen wankel-perämoottorion ollut myynnissä. Sekö, jonka konehuoneessa olet asunut lapsesta saakka?

        Googlaus ei sulta suju. Se maanvetovoiman hävittävä lentokonekin taitaa olla mielikuvitustasi ja sitten nämä fysiikanlakien rikkomista yrittävät "tietosi" onkin legenda täällä jo.

        Taiat tuntee vetyradikaalit ja planeettapyörät paremmin kuin wankelin.
        Pysy niissä, moottorit on siulle näköjään liika vaikeita.


    • eräs mies vain

      Kun joku laittaa vesisuihkuvehkeensä pyörimään wankelilla ja ajelee sillä kesässä 150 tuntia, niin kyllä se kestää sen 10 vuotta.
      Täällä "epä-älylliset" kohta piirtää tehodiagrammia ja energian hajoamiskaavioita bensiinin yhtyessä happeen.
      Retkiveneissä ei täysijärkinen halua mitään tuhannen hevosvoiman tehoja Saimaalla. Puuttui vain, että tosiaan tulee "viisas", joka ehdottaa kaasuturbiinia Minorin 750- sarjan veneeseen. Kas kun ei Ukkopekka höyrykonetta turbiinikansilla ja tiivistämättömillä vannasputkilla pohjan läpi vesisänkyyn!

      Venäläiset ilmailuviranomaiset noudattavat nykyään (EU/USA) kansainvälisiä normeja. Vaz wankelien kohdalla on näköjään (google) huollot 60 käyttötunnin jälkeen. Rotaxin ja Aeromaticin ynnämuilla sellaisilla mäntämoottoreille 75 käyttötunnin. Tämä kertonee, että wankel kestää nykyään.

      NSU valmisti 1970-luvulla Ro 80 mallin, joka oli aikansa hienoin henkilöauto. Siinä oli ensimmäisenä paljon uutuuksia, joita muut kopioivat 20 vuotta myöhemmin. Moottoria ne eivät kopioineet.
      NSU ei kuitenkaan ollut kaupallinen menestys. Kestävä se oli. Huoltovälit samat kuin mäntämoottorilla. Ihmisille jäi siitä moottorin vaihdosta kuvitelma huonosta moottorista. Se riitti silloin Citikalle, BMWlle, Toyotalle ja Datsunille varoitukseksi. Mazda jäi leikkimään.

      Minäkin laittaisin alle 3000 euron wankelin vesisuihkuveneeseeni, jos tarvisin moottorivaihtoa. Mäntäkoneiden hintahaarukka 160 kW vehkeissä lienee 7500 - 1 1500 euron välikössä.

      • Mikäs nyt tuli ?

        Kahlasit sitten antamani linkin läpi ja päätit kertoa lukemaasi ja sotkea oikein ilmailuakin venepalstalle.
        Sotkea niin että vain henkilöliikenteessä venäjä noudattaa kansainvälisiä sertifikaatteja, kyseinen venäläinen Wankel ei ole hyväksytty edes ultrakevyiden voimalähteeksi, eikä perushuoltojakson pituudella ole mitään tekemistä moottorin keston kanssa, voisit jatkaa googlaamistasi ja tutustua paremmin asiaan ennenkuin kertoilet satuja.

        Mistä muuten kuvittelet saavasi 160kW wankelmoottorin 3000 .lla ?


      • hi hiiii hiiii
        Mikäs nyt tuli ? kirjoitti:

        Kahlasit sitten antamani linkin läpi ja päätit kertoa lukemaasi ja sotkea oikein ilmailuakin venepalstalle.
        Sotkea niin että vain henkilöliikenteessä venäjä noudattaa kansainvälisiä sertifikaatteja, kyseinen venäläinen Wankel ei ole hyväksytty edes ultrakevyiden voimalähteeksi, eikä perushuoltojakson pituudella ole mitään tekemistä moottorin keston kanssa, voisit jatkaa googlaamistasi ja tutustua paremmin asiaan ennenkuin kertoilet satuja.

        Mistä muuten kuvittelet saavasi 160kW wankelmoottorin 3000 .lla ?

        Puuttui vain, että tosiaan tulee "viisas", joka ehdottaa kaasuturbiinia Minorin 750- sarjan veneeseen. Kas kun ei Ukkopekka höyrykonetta turbiinikansilla ja tiivistämättömillä vannasputkilla pohjan läpi vesisänkyyn!


      • Unohtuiko jokin ?
        hi hiiii hiiii kirjoitti:

        Puuttui vain, että tosiaan tulee "viisas", joka ehdottaa kaasuturbiinia Minorin 750- sarjan veneeseen. Kas kun ei Ukkopekka höyrykonetta turbiinikansilla ja tiivistämättömillä vannasputkilla pohjan läpi vesisänkyyn!

        Näppärinkin sanakäänne menettää teränsä siinä vaiheessa kun kirjoittaja irrottaa omasta tekstistään osan, esitelläkseen sitä mielestään erityisen hauskana sanavalintanaan !

        Unohtuiko että lukijoiden joukossa on aikuisiakin.


      • hi hiiii hiiii
        Unohtuiko jokin ? kirjoitti:

        Näppärinkin sanakäänne menettää teränsä siinä vaiheessa kun kirjoittaja irrottaa omasta tekstistään osan, esitelläkseen sitä mielestään erityisen hauskana sanavalintanaan !

        Unohtuiko että lukijoiden joukossa on aikuisiakin.

        Lisäksi kaasuturbiini on teho-/painosuhteeltaan selkeästi wankelia parempi, ympäristöä ajatellen Stirlingmoottori taas vie voiton.


      • en minä tiedä
        Mikäs nyt tuli ? kirjoitti:

        Kahlasit sitten antamani linkin läpi ja päätit kertoa lukemaasi ja sotkea oikein ilmailuakin venepalstalle.
        Sotkea niin että vain henkilöliikenteessä venäjä noudattaa kansainvälisiä sertifikaatteja, kyseinen venäläinen Wankel ei ole hyväksytty edes ultrakevyiden voimalähteeksi, eikä perushuoltojakson pituudella ole mitään tekemistä moottorin keston kanssa, voisit jatkaa googlaamistasi ja tutustua paremmin asiaan ennenkuin kertoilet satuja.

        Mistä muuten kuvittelet saavasi 160kW wankelmoottorin 3000 .lla ?

        Tuolta aloituksesta lainattua:"kun sen hinta oli kuljetuksineen 2280 euroa".


      • 160 kW ?
        en minä tiedä kirjoitti:

        Tuolta aloituksesta lainattua:"kun sen hinta oli kuljetuksineen 2280 euroa".

        Ei siinä 2 kammioisessa ladamoottorissa ole kuin 90 kW.(harras toive)


      • hi hiiii hiiii kirjoitti:

        Puuttui vain, että tosiaan tulee "viisas", joka ehdottaa kaasuturbiinia Minorin 750- sarjan veneeseen. Kas kun ei Ukkopekka höyrykonetta turbiinikansilla ja tiivistämättömillä vannasputkilla pohjan läpi vesisänkyyn!

        En ole ehdottanut kaasuturbiinia voimanlähteeksi kyseiseen veneeseen, vaan huomautin että teho-/painosuhteeltaan parempi vaihtoehto löytyy. Onko sinulla sisälukutaito hukassa?


    • sallikaa munkin

      Kaasuturbiini vaatii hyvin tarkan ja monimutkaisen vaihteiston venekäyttöön. Sellainen maksaa enemmän, kuin mikään vene. Lisäksi pyörimisnopeuden säätö tulisi hitaaksi ja vaikuttaisi laiturimanoföriin. Hukkalämpöä 55 %! Mieletön ajatus!

      Stirling- moottori jos käyttää maaöljypohjaista polttoainetta ei ole mitenkään ympäristöystävällisempi. Lisäksi hyvät stirlingit käyttää ponnekaasuna heliumia, joka on loppuva tuote maapallolta.

      Täälläkin esiinytnyt ajatus häkämoottorista on ekologian kannalta paras. Siihen voi valjastaa vanhan moottorin, jos se on riittävän suuri tilavuudeltaan. Sen kaasuttimen "ravinnoksi" kelpaa olki, puu, muovi, turve ja kaikki hiilipitoinen jäte. Sen pakokaasu on puhtaampaa, kuin dieselin ja muutostyöt maksaa vain muutaman tonnin. Suosittelen sellaisen ajattelemista, mieluummin kaasuturbiineja.

    • wankermies

      Wanker-moottori on ihan kurko vehje.

    • Niinpä niin

      " Tää wankeli vie henkilöautossa kuulemma 10 l sadalla, kun rääsää, joten veneessä kai sitten 7-8 litraa? "

      Joo niin kai, kun on tuo Piaggiokin perässä.

    • wankelmies

      Hups! Ei ollut tarkoitus sytyttää tieteellistä ja ideologista sotaa wankelillani.

      Olen käynyt kaikenlaista puoliksi kiellettyä EU-kauppaa viipurilaisten "liikemiesten" kanssa. Osaan kohtalaista venäjää. Siksi wankel tuotiin minulle hallin ovelle saakka 2280 euroon.
      En muista mistä ruplasummasta se syntyi, mutta maksoin sen muulla tavaralla (lituskaparistoja avaimiin, kelloihin ja muuhun) Igorille ja kumppanille. Paristot olivat vuorostaan minulle vaihtotavaraa hirsikehikon kuljetuksesta Loimaalta Taipalsaareen.

      Wankeleita käyttämättöminä on Viipurissa enemmänkin. Voin järkätä niitä tarvittavan määrän Suomeen. Hinta ei ole silloin 2280, vaan alkaa varmaan 5*** eurolla.

      Minoriakaan en ole juuri itse korjannut. Täällä alkoi 2008 sellainen "Lasikuituveneiden peruskorjauskurssi" työllisyyshöpinänä. Tarjosin Minorin raatoa heille. Ne aluksi höyrypesi sen ja tarkasteltiin, että siinä ei ole sisäkosteutta tai kiviin ajojälkiä. Sitten alkoivat lisää putsata ja fixata sitä. Sitten 2009 oli välitalvi ja 2010 Sinnemäen jakamilla rahoilla tuli jatkokurssi.
      Siihen tuli pätevä vetäjä ja sen avulla siitä tehtiin uudelleen vene.
      Laitettiin vaativiin kohtiin lisää ainepaksuutta ja tuentaa säiliöihin, moottoripetiin ja istuimiin. Pinnat tehtiin hartaudella viimeisenä kurssityönä syksyllä.
      Itse olen hankkinut veneeseen mittaristot, ohjauslaitteiston, uudet ikkunat, Eberin, PotraPotan, sisustuskamoja ja teetättäny suihkulaitteiston täydellisen korjausrempan.
      Kustannukset eivät ole kummalliset. Raato maksoi poisvientinä pullon votkaa ja kuormabiilimiehelle kolme pulloa kuljetuksesta.
      Suihkulaitteiston remppa ilman kuitteja n. 850 € ja työllisyyskurssien maksut ovat vain tarvikkeista sekä muutama kymppi hallivuokraa kuussa. Olisiko siitä kaikki kulut 1000 -1200 €.
      Muut laitteistot ovat vaihdeltu melkein ilmaisilla tavaraerillä kauppiailta. Kaikkiaan luulen laittaneeni veneeseen selvää rahaa 200 ja muuten 4500 euroa. Ilman moottoria siitä jo tarjosi mikkeliläinen nousukas 55 000, mutta ilmoitin, että antaa vaihdossa 85 000 euron huvilatontin, niin puhutaan lisää.

    • wertyuiopå

      Se Volkkarin (NSU70) wankel K70 auto kulutti 10 litraa sadalla ja oli periaatteessa 1960 luvun teknikkaa.

      http://ladarevolution.atw.hu/index_elemei/lap_elemei/vaz_wankel.htm

      Tuolta muuten saa ostaa Vaz -wankelia Unkarista. Sillä on kovat arvot:
      VAZ 415, kammioita 2, 1308 cm3, 140 kW (6000 k), vääntö 186 Nm (4500), kiihtyvyys 100 km 8 s, huiput 200 km/h.
      Laitoin sähköpostikyselyn hinnasta ja toimitusehdoista heille.

      • ha haa haaaa haaa

        "Kulutusminimi tehtaan esitteestä n. 220 g/hvh, kun se dieseleillä on yleensä alle 150 g/hvh, käytännön kulutusero lienee vielä suurempi."

        Osaatko itsekään selvittää mitä tuo tarkoittaa ja mistä sen kaivoit? Bensa ja dieselmoottorit vertailussa? Eikö se kaasuturbiinikin?


    • Se moottorimies

      DKW:n (Dampf-Kraft Wagen, suom. höyrykäyttöinen ajoneuvo).
      1930-luvulla DKW oli maailman suurin moottoripyörävalmistaja. Vuonna 1932 DKW yhdistyi Audin, Horchin ja Wandererin kanssa Auto Unioniksi.
      Sodan jälkeen Auto Unionin omistajuus vaihtui muutamaan kertaan, ensin Daimler-Benzille vuonna 1957, kunnes sen lopulta osti Volkswagen Group vuonna 1964. DKW oli kaksitahtimoottorien asiantuntija. IFA jatkoi sitä Itä-Saksassa.

      NSU -tai VW K70 oli samassa korissa yhtiökaupan vaihdekuukausina. K70 oli siis myynnissä kaksikammioisena wankelina ja nelisylinterisenä ottomoottorina. Tuo K on saksaa ja tarkoittaa kolben, eli mäntää ja se NSU:n RO tulee sanasta rotary, eli kierto.
      Wihuri Auto oy toi K70 wankelia tietojeni mukaan 10 kpl Suomeen NSU:n Neckasrsudumin tehtaalta vaihtaen ne VW-nimelle. Luultavasti poistettiin NSU -merkki keulasta ja ratista. (ken tietää paremmin kertokoon)

      Kuplan moottori oli Borchen boxeri, jolla ei ole mitään tekoa DKW:n Lodensin suunnittelemaan rivimoottoriin. Googlaa edkki!

      DKW-tekniikkaa kopoi mm. Audi. Levyjarrut vaihdelaatikon kylkeen (pieni jousittamaton massa) , vetonivelen ulompi rakenne, jonka DKW oli patentoinut maailman laajuisesti 1939. (saksalaiset patentit varastettiin 1945)
      Sen kuulamurrosnivelen, jonka kuitenkin englantilainen Alec Issinois varasti Morris Miniin (myöhemmin patenttia pyrittiin jatkamaan BMC-Austin -nimellä) ja sai sille 12 vuoden patentin 1955.

      • Lukutaito jne..

        Vw merkillä myyty K70 oli aina rivimoottorilla, kuten merkki ilmaisee.

        Mistä olet saanut päähäsi ympätä asiaan kuplan bokserin, tässä oli puheena rakenne jossa perä/laatikko-yhdistelmän päässä on moottori pitkittäin, ja joka on joissain VAG malleissa vieläkin .

        E.d.K.


      • Ja pointti oli ?

        Miksi kirjoittelet googlaamiasi historiatietoja tänne venepalstalle ?


    • älä enää kooklaa edk

      olisiko se saanut ajatuksen sun omasta lässytyksestäsi?

      "joka rakenne sopi hyvin pienelle ja kevyille moottorille ja VW. n tekniikkaan, se kun oli kuin kuplan voimalaite eteen siirrettynä toisin päin."

      • ha haa haaaaaaaaaaaa

        vielä sitten a.k.o ja Välittäjänkin nimillä edkki?


    • Mikä sillä nyt on?

      Mitä! Edk ei ole vielä poistanut kirjoituksiaan?

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      66
      5187
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      54
      3451
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      147
      2577
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2106
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      87
      1774
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1257
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1229
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1182
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      90
      1179
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1126
    Aihe