Moro! Varattiin just emännän kanssa rodokselle viikon matka kesäkuulle. Muutama kyssäri teille, jotka olette siellä kerran tai useammin jo käyneet.
Onko ajankohta pahakin turistirysä?
Riittääkö normaali varovaisuus koskien taskuvarkaita?
Onko paikassa minkään näköistä "ostoskatua" tai ostoskeskusta. Kiitos jo etukäteen vastauksista. Pakko myöntää että on ensimmäinen kertani kunnon lomakohteessa. Normaalisti olen suosinut kaupunkilomia euroopassa sekä yhdysvalloissa joten tämäntyyppinen lomailu on ihan uus juttu :D
Rodos kesäkuu 2012
15
2431
Vastaukset
- paljonmaksat
Niin, paljonko maksat käteistä rahaa jos tuonne menee?
- i rodiaki
Turistikausi pyörähtää toden teolla käyntiin juhannuksen tienoilla. Turistien määrä on suurimmillaan heinä-elokuussa.
Taskuvarkaita ei tarvitse pelätä, normaali varovaisuus riittää. Viime vuosina on ollut muutamia tapauksia, joissa ohi ajava mopilija on siepannut naisilta huolettomasti pidetyn käsilaukun.
Varkauksia tapahtuu pääasiassa baarikadulla pikkutunneilla, kun tavarat jätetään vartioimatta tansimaan/vessaan mennessä. Mukana ei missään päin maailmaa kannata kantaa kirjasto-, kela-, ajo-, visakorttia tai passia silloin kun niitä ei tarvitse. Jätä ne hotellin turvasäilöön.
Kaupungin satamassa seisoskelee afrikkalaisnaisia, jotka pyrkivät sitomaan ohikulkijoiden ranteeseen värikkään "onnenrannekkeen" ja veloittavat heti onnistuttuaan kyseisestä "onnesta" 20-50€ riippuen höynäytettävän tyhmyydestä. Heille kannattaa tehdä jo etukäteen selväksi, että apua ei kaivata, muutama suomenkielinen ärräpää riittää!
Ostoskatuja on useita. Vanhassa kaupungissa ja hotellialueella perus turistikauppaja t-paitoineen, sandaaleineen ja keramiikkaruukkuineen. Kaupungin keskustassa vaate- ja kenkäkauppoja joista löytyy myös merkkituotteita.
Vaikka Rodos on edullinen ravintolahinnoiltaan, merkkituottteet maksavat suunnilleen saman kuin Suomessakin.
Hyvää lomaa! Menetkö Rodoksen kaupunkiin? Jos menet, voi olla yllätys, että se on ihan oikea kaupunki, jossa on kymmeniä tuhansia asukkaita ( muistaakseni 50.000). Kauppaa ja katua siis löytyy hakemattakin.
Itse olen ollut 30 maassa, ja Rodoksella 14x. Sinne kannattaa mennä ihan avoimella ja hyvällä mielellä, niin tykkää kovasti. Kreikka ei ole Ruotsi eikä New york, joten liian tiukoilla aurinkohatuilla varustettuna ei kanata mennä. Olen aina Rodoksen kaupungissa ja asun suomalaisbaarissa ihan tyynesti iltaisin. Saan aina lahjaksi perheeltä matkan jouluna ja otan sitten rennosti.
Oopperat käyn sitten Berliinissä tai Tukholmassa, mutta Rodoksella se on suomalaispapin jumalanpalvelus katolisessa kirkossa ja suomalainen baari ja muu välimerellinen kaupunkimeniniki ja kivaa on!!!- kesis 2012
Kolmas kerta, kun Rodokselle lähdetään lomalle ja kesäkuun alussa. Kiva paikka, mukavia ihmisiä ja ilmakin jo tosi lämmin silloin. Viikko menee kylläkin liian nopeasti, 10 päivää olisi sellainen sopiva. Iltamenoja löytyy monenmoisia ja putiikkejakin laidasta laitaan. Mielestäni ihan normaali varovaisuus taskuvarkaitten suhteen riittää. Eli kannattaa huolehtia kassistaan ja rahoistaan ihan niinkuin kotimaassaankin. Mukavaa reissua ketjun aloittaneelle ja emännälle!
- Afrodite*
10. kerta, kun lähden Rodokselle 2.6. Rodos on paikka, jonne voisin matkustaa vaikka yksin. Tämä kertonee jotain siitä turvallisuuden tunteesta, jota koen ko. paikassa.
Paljon voi vaikuttaa myös itse siihen, tuleeko ryöstetyksi vai ei. Koskaan mitään siihen viittaavaakaan ei ole minulle tapahtunut. Kreikkalaiset ovat yleensä kohteliaita ja vieraanvaraisia.
Mutta, niin kuin muuallakin maailmassa, myös Kreikassa kannattaa pitää omaisuuttaan tarkasti silmällä, ettei se katoa. Näpistelijä ei välttämättä ole kreikkalainen, siellä kun asuu muunmaalaisiakin. - <3
Jepjep, ens vkol lähtö eikä millään jaksais odottaa. Kauhee tarve päästä aurinkoon ja helteiden armoille. Jännittää vähän toi sunnuntain uusintavaali ja sen tulos. En usko mitään hirveitä rähinämielenosoituksia ainakaan rodokselle mutta onko esim yleislakko mahdollinen? Eli hotel cactus on osoite ja paljon positiivista olen kuullut.
- Rodosfani
Lähtö 23.6 ja yhdeksäs kerta Rodokselle. Samoin vähän jänskättää sunnuntain vaali ja sen tulos, jos jotain yleislakkoa oliskin tulossa. Kuka tietää, sitä murehditaan sitten, jos niin on. Nyt vain odotetaan lomaa ja Rodosta, ja kylmää Mythosta,
- joka kesä
Joo, jatkosta ei tiedä kukaan mitä siellä tulee tapahtumaan. Onneksi nyt sentään Nea Demokratia voitti mutta ... ken tietää...lakkojahan siellä on ollut jo kahtena kesänä.
- jossellivia
Olen paljon matkustellut,niin kaupunki ja ranta lomilla,ja täytyy kirjoittaa oma mielipide,Rodos oli muihin paikkoihin kulahtanut paikka,ainoo mistä pidin oli vanha kaupunki,en mene toisten,mut mielipiteitä on niin monia!
- 007½
"Rodos oli muihin paikkoihin kulahtanut paikka,ainoo mistä pidin oli vanha kaupunki,en mene toisten,mut mielipiteitä on niin monia!"
Jos "kulahtanut" tarkoittaa kulunutta, hoitamatonta ja vähän rapistunutta, olet aivan oikeassa - eikä asia kai mikään mielipide olekaan, vaan selvä fakta ainakin Rodoksen kaupungin osalta. Syy linee yksinkertainen: rahaa ei riitä mihinkään paikkojen sliippaamiseen. Kreikan nykyinen surkea taloudeliinen tilanne muuttaa maan yhä enemmän kehitysmaan kaltaiseksi. (Ei ole tosin hurraamista Suomessakaan!) - mietelmiä
007½ kirjoitti:
"Rodos oli muihin paikkoihin kulahtanut paikka,ainoo mistä pidin oli vanha kaupunki,en mene toisten,mut mielipiteitä on niin monia!"
Jos "kulahtanut" tarkoittaa kulunutta, hoitamatonta ja vähän rapistunutta, olet aivan oikeassa - eikä asia kai mikään mielipide olekaan, vaan selvä fakta ainakin Rodoksen kaupungin osalta. Syy linee yksinkertainen: rahaa ei riitä mihinkään paikkojen sliippaamiseen. Kreikan nykyinen surkea taloudeliinen tilanne muuttaa maan yhä enemmän kehitysmaan kaltaiseksi. (Ei ole tosin hurraamista Suomessakaan!)No eihän ne ole pitäneet kaupunki kunnossa vaikka rahaakin on ollut. Ei siis ole viime vuosien ilmiö tuo kuluneisuus, epäilenpä että ovat saaneet EU:sta rahaa kunnsotukseen mutta minne ne rahat siellä häviää?
Rodos ei ole yhtäkuin se Rodoksen kaupunki jossa on aina hirveä meteli, paikalliset suhaa sinne tänne välittämättä muista , esim. jalankulkijoista.
- ruskettunut eukko
Juuri tultiin viikon lomalta. Aivan ihana, mutta hikinen reissu. Ainakaan vielä ei turisteja ollut liiaksi. Ravintoloissa - joita on aivan joka kadulla, riitti tilaa ja henkilökunnalla palveluhalukkuutta.
- satun. matkailija :)
Lähdetään myös Juhannuksen jälkeen Rodokselle ensimmäistä kertaa. Muualla Kreikassa ollaan oltu monen monta kertaa. Olisi kiva jos joku kertoisi sieltä vähän kuulumisia vaalien jälkeen. Miten muuten yleensä hintataso on nyt kun Kreikassa on tuo kriisi. Onko turistihinnat nousseet/laskeneet? Ja onko näkynyt turistien määrässä?
- JuanJesus
En nyt niin hirveesti hintavertailuja tehnyt, mutta ravintoloissa syöminen varmaan samoissa kuin esim. viime kesänä. Turisteja vähemmän kyll liikkeellä, varsinkin saksan molotus vähentynyt huomattavasti. Niin ollen ainakin vanhassakaupungissa meinas just mennä hermo, sisäänvetäjät oli tavallistakin rasittavampia, kilpailu tursteista on kova.
- Mirva 1989
Moi!
Olemme kihlattuni kanssa lähdössä ekalle yhteiselle matkalle, kun halvalla saatiin äkkilähtö ja aikaa ei muulloin ole mennä :) lähdemme 25.6. lennolla 14:20 toivottavasti kanssa matkustajia lukijoina ;) nähään siä :D Janne & Mirva
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1952043
- 1331138
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21805- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34721ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522