Ajattelin testata miten midbasso toimisi ihanteellisesti ja kokeilla sen soimista kotelossa. Midbasso on 6.5" ja sen asennussyvyys on 79mm eli aika syvä. Alin erkkasarjan toistama taajuus on 45Hz. Äänen pitäisi olla pehmeä ja silti napakka. Ylipäätänsä sellanen kotelo, että miditaajuudet soisivat mahdollisimman hyvin. Elementti on ihan HighEnd tyyppiä.
Kotelo on varmaan suljettu?
Mikä olisi paras kotelo materiaali? MDF? Normi koivu? Pleksi?Lasikuitu? Metalli? Joku muu?
Vaimennanko STP Silverillä kotelon sisäseinät ja laitanko vanua?
Kotelon mitat? Minkä muotoinen? Suorakulmainen särmiö? Vinokulmainen särmiö? Kartio? Lieriö? Joku näitten yhdistelmä?
Kotelo liimalla,ruuveilla,nauloilla? Niitten sekoitus.
Jos montaki toteutus vaihtoehtoa niin kertokaa helpoin ja vaikein?
Älkää sanoko mitään höpöjä, ettei kannate vaivautua midiä laittaa koteloon. Minä laitan vaikka ilman teidän apua jos sitä ei tule. Tosin olis mukavaa jos osallistuisitte neuvomaan edes jotain kotelon valmistuksessa. Laskemiset ja rakentaminen sujuu minulta kunhan vaan neuvotte mitat ja materiaalit.
Minkälainen kotelo?
6
4947
Vastaukset
- eiku rakentaa
Wuhuu! Tuolta löyty PDF-tiedosto vielä ihan elementistä. Siellä lukee joku Vas 8.64l niin onkohan tuo just se ihanne kotelon tilavuus? Viritaajuus on vissiin 69,56Hz. Mistäköhän sen saa selville kun koteloa rakentaa? Eli onko viritystaajuus sitten oikea? Miten kotelon muoto vaikuttaa ääneen?
http://dl.owneriq.net/8/893eb6f6-3840-4557-b21d-a00d53b14c87.pdf - minä vaan
Kuten tuolla pdf tiedostossa lukee niin suositeltu kotelointi on 30l suljettu kotelo. Käytännössä siis helpompi asentaa perinteisesti free airina. Hyvin hyvin harva midbasso on tarkoitettu käytettäväksi koteloituna, varsinkin jos siitä halutaan saada hyvä äänenlaatu irti. Mutta kun kerran haluat väkertää kotelo niin tee tuollainen 30l mahd tukeva kotelo. Kotelon olisi hyvä olla epäsymmetrinen edes jonkin verran. Tuon kokoiselle elementille ei ainevahvuus vanerin kanssa tarvitse olla kun noin 20mm, mutta sen sisäinen tukeminen on tärkeää. Lasikuidulla tehtäessä 5-10mm luulisi olevan tarpeellinen kuhan poikkitukia laittaa kotelon sisällen. Kiinniytys metodit noiden vanerien kanssa taitaa olla se perus ruuvi liima yhdistelmä. Kotelon sisustaa kannattaa vaimentaa kerroksella tai kahdella vaikkapa tuota stp-silveriä ja siihen päälle vielä jotain huokoisempaa mattoa (esim stp:n vaahtomuovimattoa kerros) Toiset käyttävät kotelon jäykisteenä ja vaimennukseen myös hiekkahartsia (betoni, metalli, hiekka, jne jne hartsisekotukset) joka on myös pätevä keino.
- eiku rakentaa
Ei tuo freeair -ratkaisuna ole tuntunu toimivan 'ei niin yhtään' kun autossa on ollu vaimennusten kanssa. Ainakaan minun korvaan. Kotelolla yritän selvittää että saako sitä kuulumaan ollenkaan sellaisena kuin pitäisi. Jos saan niin uuteen autoon suunnittellen kokonaan uusiksi nuo ovet. Miksi kotelo kannattee olla epäsymmetrinen? Olisko jossain tietoa minkä muotoinen sen pitäisi olla?
- minä vaan
Täysin symmetriseen koteloon syntyy ns seisovia aaltoja. Muodolla ei ole mitään väliä kuhan se ei ole esim perus laatikko. En tiedä missä olet kuunnellut free air asennettuja midejä ja et ole kuullut toimivaa? Suomessa on paljon äänenlaatukisoissa kävijöitä joilla midi toimii erittäin hyvin juurikin freeair asennuksella. Se on hankalin osa-alue autohifissä saada toimimaan hyvin, mutta kun siinä onnistuu niin se antaa äänelle niin paljon. Ensi kesänä vain seuraamaan EMMA finlandin kisoja kysymään kisaajilta kuuntelua. Kisaajat mielellään päästävät kuuntelemaan omia autojaan.
- eiku rakentaa
Onko tuo elementti reflkesinä vai suljettuna sitten parempi? Vai ihan bandbass? Nyt kun pois luetaan tämä freeair.f
- minä vaan
Valmistajan suositus oli 30l suljettu niinkuin tuolla elementin ohjeessa luki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263724- 822577
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448