Laturi lataa huonosti

tulkoon pimeys

Sattui käymään niin että lopetti laturi lataamisen. No vaihdettiin uusi laturi ja se alkoi lataamaan, mitattiin pihtimittarilla latausta n. 80a ja 14v laturin vaihdon jälkeen.

Nyt oli akku taas tyhjä ja pantiin kaapeleilla käyntiin niin lataa vain 10-15a ja 10v. Jos lisää kierroksia niin lataus menee nollaan, tyhjäkäynnillä lataa 10-15a. Onko vika uudessa laturissa vai jossain auton puolella?

140a motonetin laturi.

25

7837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi palanut

      motonetin laturit paskaa. voi toimia vuoden tai syttyä viikossa palamaan. laita kunnon bosch laturi niin alkaa elektronit juoksemaan.

    • Auto Masentaja 2

      Täältä asti ei nuo piuhat oikein yllä eikä vanha silmä näe sinne asti...
      Kyörääpä se auto korjaamolle niin saa asentaja itse etsiä vian ja korjata. Maksaahan se vähän, mutta tulle kuntoonkin.

      • Anonyymi

        Auto masentaa 2 mun mummi ja ukki ve autonsa korjaamolle ja avas moottorin kannen ja laiton kiinni niin makso 500€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto masentaa 2 mun mummi ja ukki ve autonsa korjaamolle ja avas moottorin kannen ja laiton kiinni niin makso 500€

        Kohtuuhinta, ei ole kallis. Siinä työssä menee useampi tunti.

        Auto Masentaja 2


    • Akku Oikarinen

      Noilla tiedoilla voisi todeta että akku on totaalisessa oikarissa.

      • Autosähköasentaja

        Jos on pitempään käynyt noilla arvoilla niin voi olla laturikin entinen.


      • autosähköä
        Autosähköasentaja kirjoitti:

        Jos on pitempään käynyt noilla arvoilla niin voi olla laturikin entinen.

        Taitaa olla jo laturi entinen, "lataa vain 10-15a ja 10v. Jos lisää kierroksia niin lataus menee nollaan, tyhjäkäynnillä lataa 10-15a.". Jos 140a laturi lataa 10 volttiin vain 10-15a ja kierroksia lisätessä sekin menee nollaan niin entinen se on.
        Mutta aika huima latausvirta tuo 80 ampeeria joka on mitattu laturin vaihdon jälkeen, olikohan akku ihan tyhjä vai mihin tuollainen virta on mennyt... Ettei olisi liian suuri virta joka tuon laturin on tappanut.


      • 80A + muu kuorma
        autosähköä kirjoitti:

        Taitaa olla jo laturi entinen, "lataa vain 10-15a ja 10v. Jos lisää kierroksia niin lataus menee nollaan, tyhjäkäynnillä lataa 10-15a.". Jos 140a laturi lataa 10 volttiin vain 10-15a ja kierroksia lisätessä sekin menee nollaan niin entinen se on.
        Mutta aika huima latausvirta tuo 80 ampeeria joka on mitattu laturin vaihdon jälkeen, olikohan akku ihan tyhjä vai mihin tuollainen virta on mennyt... Ettei olisi liian suuri virta joka tuon laturin on tappanut.

        Ei 80A 140A laturia tapa. Mutta jos on kysymyksessä akun läpi kulkeva virta ja akku ei lataudu niin akussa on voimaks oikosulku. Kun lisäksi tulee normaalit kulutukset, niin silloin on helposti laturin kestokyky koetuksella. Myös oikosulkuisen akun läpi kulkeva virta on voinut ennen laturin simahtamista nousta hyvinkin korkealle eli ylittää laturin kestokyvyn.


      • tulkoon pimeys
        80A + muu kuorma kirjoitti:

        Ei 80A 140A laturia tapa. Mutta jos on kysymyksessä akun läpi kulkeva virta ja akku ei lataudu niin akussa on voimaks oikosulku. Kun lisäksi tulee normaalit kulutukset, niin silloin on helposti laturin kestokyky koetuksella. Myös oikosulkuisen akun läpi kulkeva virta on voinut ennen laturin simahtamista nousta hyvinkin korkealle eli ylittää laturin kestokyvyn.

        Tuo 80a mitattiin pihtivirtamittarilla laturin paksuista johdoista. Akusta mitattiin yleismittarilla silloin reilut 14v kun tuo 80a tuli laturista. Akku oli kyllä silloin ihan tyhjä joten sinne on varmaan virtaa mennyt.

        Nyt se ei taas lataa ollenkaan. Ladattiin akku yön yli täyteen niin oli 13v, sitten akku autoon, hehkutus ja käynnistys niin oli 11v ja laturi ei ladannut mitään, ei tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla, ei mitenkään. Laturin valo palaa.

        Akun virta oli reilut 70a akusta poispäin. Akku on tänä syksynä ostettu Exide.


        Täytyy irroittaa laturi ja käydä motonetissä vaihtamassa se, jos autossa ei ole vikaa?

        Onko tuollainen 70-80a virran kulutus normaalia autolle, tosin juuri käynnistetty pakkasesta, mahtoikohan olla vielä hehku päällä. Tosin se 80a latausvirtakin mitattiin heti käynnistyksen jälkeen, saattoi silloinkin olla hehku päällä.


      • Esra
        tulkoon pimeys kirjoitti:

        Tuo 80a mitattiin pihtivirtamittarilla laturin paksuista johdoista. Akusta mitattiin yleismittarilla silloin reilut 14v kun tuo 80a tuli laturista. Akku oli kyllä silloin ihan tyhjä joten sinne on varmaan virtaa mennyt.

        Nyt se ei taas lataa ollenkaan. Ladattiin akku yön yli täyteen niin oli 13v, sitten akku autoon, hehkutus ja käynnistys niin oli 11v ja laturi ei ladannut mitään, ei tyhjäkäynnillä, ei kierroksilla, ei mitenkään. Laturin valo palaa.

        Akun virta oli reilut 70a akusta poispäin. Akku on tänä syksynä ostettu Exide.


        Täytyy irroittaa laturi ja käydä motonetissä vaihtamassa se, jos autossa ei ole vikaa?

        Onko tuollainen 70-80a virran kulutus normaalia autolle, tosin juuri käynnistetty pakkasesta, mahtoikohan olla vielä hehku päällä. Tosin se 80a latausvirtakin mitattiin heti käynnistyksen jälkeen, saattoi silloinkin olla hehku päällä.

        Olisikohan herätevirtajohto jäänyt irti laturista? Eipä saa magnetointia ja lamppu palaa kojelaudassa silloin.

        Kyllä dieselissä startin jälkeen virtaa kuluu 80 - 140 A parin minuutin ajan, kun hehkuihin menee alun 80 A jälkeen lopuksi 40 A, sähkölämmitykseen 50 A, valoihin 15 A, penkinlämmittimeen 8 A, lämmityslaitteen puhaltimeen 10 A, moottorinohjaukseen 10 A jne. Ja vielä pitäisi akun lataamiseenkin jäädä jotakin!


      • Auto Masentaja 2
        Esra kirjoitti:

        Olisikohan herätevirtajohto jäänyt irti laturista? Eipä saa magnetointia ja lamppu palaa kojelaudassa silloin.

        Kyllä dieselissä startin jälkeen virtaa kuluu 80 - 140 A parin minuutin ajan, kun hehkuihin menee alun 80 A jälkeen lopuksi 40 A, sähkölämmitykseen 50 A, valoihin 15 A, penkinlämmittimeen 8 A, lämmityslaitteen puhaltimeen 10 A, moottorinohjaukseen 10 A jne. Ja vielä pitäisi akun lataamiseenkin jäädä jotakin!

        Jos herätinvirtajohto on irti, ei latauksen merkkivalo pala. Paitsi jos johto on oikosulussa maahan.


      • tulkoon pimeys
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Jos herätinvirtajohto on irti, ei latauksen merkkivalo pala. Paitsi jos johto on oikosulussa maahan.

        On kaikki johdot kiinni laturissa, eli kaksi isoa paksua johtoa pultin alla ja sitten pienempi liitin jossa on kaksi johtoa, mutta se ei vain lataa. Tänään kokeiltaessa paloi laturin valo. Silloin kun se latasi vielä sitä 10-15a niin ei palanut laturin valo.

        Tuossa 70-80a ainakin valot paloi, puhallin pyöri täysillä, penkinlämmittimistä en muista kyllä olisiko ne ollut päällä. Tänään kokeiltiin niin oli myös kaikki sähkölaitteet välillä päällä mutta ei se ladannut silloinkaan.

        Hihna on kireällä ja laturi pyörii kyllä kovaa kyytiä, johdot on kaikki kiinni ja kaiken pitäisi olla kunnossa mutta se ei vaan lataa. Täytyy käydä motonetissä vaihtamassa uusi laturi huomenna.

        Onko muuten ihan normaalia että laturin hihnapyörä on niin älyttömän pieni, kuulemma kiertää laturi kolme kertaa nopeampaa kuin moottori dieseleissä?
        Moottori kiertää maksimissaan 4200 kierrosta joten eikö 12600rpm ole laturille jo jumalaton vauhti? Kannattaisikohan koittaa hankkia isommalla pyörällä oleva laturi jotta se ei pyörisi niin nopeasti, kestäisiköhän se paremmin.


    • a

      Jos napajännite on 10V ei vika voi olla pelkästään laturin lataamattomuudessa, koska jos akku olisi nointyhjä ei se olisi autoa käyntiin laittanut.

      • Kaapeleilla lähti...

        Kaapeleilla lähti....


    • ö.c,övötär

      paas tarkistaen maajohdon kunto!!

    • tulkoon pimeys

      No niin, kävin motonetissä vaihtamassa uuden laturin, joka asennettiin paikailleen ja nyt lataa taas! Kuulemma hihnapyörä täytyy olla pieni jotta laturi antaa tarpeeksi virtaa myös alhaisilla kierroksilla, laturi kestää kuulemma hyvin 14 000 kierrosta joten se ei ole ongelma.

      Mitattiin nyt kunnolla virtaa ja jännitettä ettei mene yli 140a.

      Heti startin jälkeen kaikki sähkölaitteet päällä 119,6a, jännite 14,1v.
      30sek kuluttua latausvirta 72,4a, jännite 14,5v.
      1min kuluttua latausvirta 97,8a, jännite 14,4v.
      5min kuluttua latausvirta 103,4a, jännite 14,3v.

      Sitten 2000rpm, kaikki päällä edelleen:
      30sek kuluttua latausvirta 136,9a, jännite 14,3v.
      1min kuluttua latausvirta 132,4a, jännite 14,4v.
      5min kuluttua latausvirta 129,3a, jännite 14,4v.

      n. 30min ajon jälkeen, normaalit sähkölaitteet päällä:
      sekä tyhjäkäynnillä että 2000rpm
      latausvirta 64,9a, jännite 14,2v.

      10min tyhjäkäynti pihassa, normaalit sähkölaitteet päällä, sitten:
      latausvirta 93,1a, jännite 14,1v.
      2000rpm sama tulos.

      Sitten kokeilin mikä sähkölaite vie niin paljon virtaa, tulos oli hämmästyttävä, automaatti-ilmastointi rohmua virtaa aivan älyttömästi??

      Ilmastointi pois, tyhjäkäynnillä latausvirta 51,3a, jännite 14,2v. Ilmastointi automaatille, latausvirta 62,6a/14,2v, n. 30sek päästä nousi 97,2a/14,1v.

      Miksi ihmeessä ilmastointi vie noin paljon? Eihän voi olla että ilmastointi vie melkein 50 ampeeria? Ja on ilmeisesti vienyt kylmänä enemmänkin, taitaa kaikki yli 70a mennä ilmastointiin? Eli pahimmillaan melkein 70a on mennyt ilmastoinnille?

      Onko autossa nyt jotain rikki, vai onko tuo normaalia? Voisiko vika olla puhaltimessa, jos se kankea pyörimään, kylmänä ottaa paljon virtaa ja lämpimänä sitten vähemmän kun herkistyy, mutta eihän ilmastointi voi viedä niinpaljon virtaa?

      • Auto Masentaja 2

        Sinulla on yksi näitä epäonnistuneita viritelmiä, missä lämmityslaite on jätetty suunnittelematta ja sen ilmakanavaan on asennettu suuritehoinen lämmitysvastus.

        Ensin tehdään huonolla hyötysuhteella polttoaineesta mekaanista energiaa ja vähintään 2/3 polttoaineen energiasta hukataan hukkalämpönä.
        Sitten mekaanisesta energiasta tehdään huonolla hyötysuhteella sähköä joka poltetaan ilmastoinnin lämmitysvastuksessa lämmöksi.
        Pienikin vika systeemissä ylikuormittaa latausjärjestelmän rikki ja siinä olet taas kinuamassa uutta laturia palaneen tilalle...


      • 15+18
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Sinulla on yksi näitä epäonnistuneita viritelmiä, missä lämmityslaite on jätetty suunnittelematta ja sen ilmakanavaan on asennettu suuritehoinen lämmitysvastus.

        Ensin tehdään huonolla hyötysuhteella polttoaineesta mekaanista energiaa ja vähintään 2/3 polttoaineen energiasta hukataan hukkalämpönä.
        Sitten mekaanisesta energiasta tehdään huonolla hyötysuhteella sähköä joka poltetaan ilmastoinnin lämmitysvastuksessa lämmöksi.
        Pienikin vika systeemissä ylikuormittaa latausjärjestelmän rikki ja siinä olet taas kinuamassa uutta laturia palaneen tilalle...

        Ei tuo vastuksen laitto lämmityslaitteen huonosta suunnittelusta johdu, pikemminkin se osoittaa hyvää suunnittelua että selainen on laitettu.

        Tuo vastus on sitä varten, että auto lämpenisi nopeammin ja pysyisi lämpimänä, koska dieselmoottorit tuottaa niin huonosti hukkalämpöä JÄÄHDYTINNESTEESEEN ja sitä ohjaa "tietokone" mm. imuilman lämpötilan, jäähdytinnesteen lämpötilan, laturin kuormituksen ym. mukaan. Yleensä tuo vastus on esim. kolmessa portaassa, ja yhteisteho n. 1kW.

        Hukkalämpöä dieselissäkin tulee kyllä yllinkyllin, se vaan häviää pakokaasujen mukana ja siirtyy öljyyn, josta lämpö häviää öljypohjan kautta viimassa pois.

        Vastusta kytketään päälle sen mukaan, miten kova kuormitus laturilla on. Laturin kuormitusta tietokone seuraa DF nastasta. Jos laturin kuorma on 100% niin tällöin vastuksen tehoa vähennetään, ja sitten kun kuormitus taas putoaa niin vastusta kytketään päälle.


        Tosin tuo käy laturin päälle kyllä aika tavalla kun jatkuvasti joutuu laikka punaisena pyörimään, kuormitus pidetään vastuksilla lähellä 100% koko ajan.


        Nuo latausvirta-arvot näyttäisi ihan hyviltä, aluksi hehkutus vie virtaa, sitten hehkutuksen virta tippuu ja kuormitus laturilla vähenee, jonka jälkeen tietokone alkaa kytkeä vastuksia päälle ja virta taas nousee sinne 100 ampeerin tuntumaan.

        2000rpm kierroksilla laturiin tulee taas kapasiteettia vähän lisää jolloin vastuksia kytketään lisää ja virta taas nousee.

        30min ajon jälkeen jäähdytysneste on lämmintä ja vastuksia ei ole käytössä, jännite vähän laskenut kun laturi lämminnyt. Tyhjäkäynnin aikana neste taas viilenee ja vastuksia kytketään lisää käyttöön. Nyt vastukset ei kuitenkaan ota täyttä virtaa, sillä ne ovat ns. PTC-vastuksia, joiden teho pienenee kun jäähdytysnesteen lämmittämä ilma lämpenee, eli vastuksen ei tarvitse enään lämmittää niin paljon.


        Eli autossasi ei ole mitään vikaa, ainoastaan ensimmäinen uusi laturi oli paska. Ei tosiaan mitenkään yllättävää motonetin kohdalla. Itse olen saanut sieltä laturin, josta oli runko halki.


      • 20+12
        15+18 kirjoitti:

        Ei tuo vastuksen laitto lämmityslaitteen huonosta suunnittelusta johdu, pikemminkin se osoittaa hyvää suunnittelua että selainen on laitettu.

        Tuo vastus on sitä varten, että auto lämpenisi nopeammin ja pysyisi lämpimänä, koska dieselmoottorit tuottaa niin huonosti hukkalämpöä JÄÄHDYTINNESTEESEEN ja sitä ohjaa "tietokone" mm. imuilman lämpötilan, jäähdytinnesteen lämpötilan, laturin kuormituksen ym. mukaan. Yleensä tuo vastus on esim. kolmessa portaassa, ja yhteisteho n. 1kW.

        Hukkalämpöä dieselissäkin tulee kyllä yllinkyllin, se vaan häviää pakokaasujen mukana ja siirtyy öljyyn, josta lämpö häviää öljypohjan kautta viimassa pois.

        Vastusta kytketään päälle sen mukaan, miten kova kuormitus laturilla on. Laturin kuormitusta tietokone seuraa DF nastasta. Jos laturin kuorma on 100% niin tällöin vastuksen tehoa vähennetään, ja sitten kun kuormitus taas putoaa niin vastusta kytketään päälle.


        Tosin tuo käy laturin päälle kyllä aika tavalla kun jatkuvasti joutuu laikka punaisena pyörimään, kuormitus pidetään vastuksilla lähellä 100% koko ajan.


        Nuo latausvirta-arvot näyttäisi ihan hyviltä, aluksi hehkutus vie virtaa, sitten hehkutuksen virta tippuu ja kuormitus laturilla vähenee, jonka jälkeen tietokone alkaa kytkeä vastuksia päälle ja virta taas nousee sinne 100 ampeerin tuntumaan.

        2000rpm kierroksilla laturiin tulee taas kapasiteettia vähän lisää jolloin vastuksia kytketään lisää ja virta taas nousee.

        30min ajon jälkeen jäähdytysneste on lämmintä ja vastuksia ei ole käytössä, jännite vähän laskenut kun laturi lämminnyt. Tyhjäkäynnin aikana neste taas viilenee ja vastuksia kytketään lisää käyttöön. Nyt vastukset ei kuitenkaan ota täyttä virtaa, sillä ne ovat ns. PTC-vastuksia, joiden teho pienenee kun jäähdytysnesteen lämmittämä ilma lämpenee, eli vastuksen ei tarvitse enään lämmittää niin paljon.


        Eli autossasi ei ole mitään vikaa, ainoastaan ensimmäinen uusi laturi oli paska. Ei tosiaan mitenkään yllättävää motonetin kohdalla. Itse olen saanut sieltä laturin, josta oli runko halki.

        Nimenomaan huonosta suunnittelusta se johtuu, ei yhtään mistään muusta.
        Opettele vähän lämpöoppia ja laske moottorin kulutusarvoja ja käytä tervettä järkeä niin kyllä se siitä selviää.

        Yhtä fiksua kuin tuo ilman lämmittäminen laturisähköllä olisi vetää vähän käsijarrua päälle. Moottori joutuu nyt tekemään enemmän työtä auton liikkeellä pitämiseksi jolloin se vie enemmän polttoainetta josta syntyy enemmän hukkalämpöä josta siirtyy enemmän lämpöä lämmityslaitteen ilmaan.

        Yhtä järjetöntä molemmat, vaan kun autokauppias toisin väittää niin niinhän se sitten on?


      • järki käteen jo
        20+12 kirjoitti:

        Nimenomaan huonosta suunnittelusta se johtuu, ei yhtään mistään muusta.
        Opettele vähän lämpöoppia ja laske moottorin kulutusarvoja ja käytä tervettä järkeä niin kyllä se siitä selviää.

        Yhtä fiksua kuin tuo ilman lämmittäminen laturisähköllä olisi vetää vähän käsijarrua päälle. Moottori joutuu nyt tekemään enemmän työtä auton liikkeellä pitämiseksi jolloin se vie enemmän polttoainetta josta syntyy enemmän hukkalämpöä josta siirtyy enemmän lämpöä lämmityslaitteen ilmaan.

        Yhtä järjetöntä molemmat, vaan kun autokauppias toisin väittää niin niinhän se sitten on?

        nykyään autojen sähkönkulutus on räjähtänyt aivan käsiin, aina vaan enemmän ja enemmän toimii kaikki sähköllä ja on väyliä ja ties mitä, vettä ja ilmaa lämmitetään jumalattomilla vastuksilla ym ym. ennen oli 70a laturi jo iso, normaali koko n. 40-50a, nykyään laturit rupeaa olemaan 200a.

        turisti / pitkän matkan bussipuolella homma on mennyt vielä pahemmaksi, yksi laturi ei enään riitä mitenkään, harvoin kaksikaan, niitä täytyy olla kolme, tehot n. 100-150a / 24v, n. 8-12,5kW??. Bussi vie enemmän sähköä kuin omakotitalo. Tokihan bussissa tarvitan myös lämpöä, webasto on 30-40kw tehoinen, talossa 20kW öljykattila??.

        Ei ihme että bussilippu on nin kallis, siis ajateltaa nyt oikeasti, bussi seisoo paikallaan ja energiaa kuluu jo jonkun 50-60kw edestä vaikkei liikuttaisi milliäkään jos moottori käy, laturit lataa, webasto polttaa jne... Aivan älytöntä tuhlausta?

        varmaan muutaman vuoden kuluttua aletaan jo puhua henkilöautoissa jostain 300-400a latureista, busseissa niitä on jo 5kpl ja 200a / kappale.

        Koko hommassa ei ole kertakaikkiaan mitään järkeä, helvettiäkö sitä sähköä jauhamaan pikkugeneraattoreilla joissa huono hyötysuhde, miksei voi käyttää esim. hydraulista ohjaustehostinta, pakokaasunlämmönvaihdinta ymym, jättää kaikki väylät ym. hevon helvettiin, ja kappas, 50-70a laturi riittä oikein hyvin.


      • virtaa riittää
        järki käteen jo kirjoitti:

        nykyään autojen sähkönkulutus on räjähtänyt aivan käsiin, aina vaan enemmän ja enemmän toimii kaikki sähköllä ja on väyliä ja ties mitä, vettä ja ilmaa lämmitetään jumalattomilla vastuksilla ym ym. ennen oli 70a laturi jo iso, normaali koko n. 40-50a, nykyään laturit rupeaa olemaan 200a.

        turisti / pitkän matkan bussipuolella homma on mennyt vielä pahemmaksi, yksi laturi ei enään riitä mitenkään, harvoin kaksikaan, niitä täytyy olla kolme, tehot n. 100-150a / 24v, n. 8-12,5kW??. Bussi vie enemmän sähköä kuin omakotitalo. Tokihan bussissa tarvitan myös lämpöä, webasto on 30-40kw tehoinen, talossa 20kW öljykattila??.

        Ei ihme että bussilippu on nin kallis, siis ajateltaa nyt oikeasti, bussi seisoo paikallaan ja energiaa kuluu jo jonkun 50-60kw edestä vaikkei liikuttaisi milliäkään jos moottori käy, laturit lataa, webasto polttaa jne... Aivan älytöntä tuhlausta?

        varmaan muutaman vuoden kuluttua aletaan jo puhua henkilöautoissa jostain 300-400a latureista, busseissa niitä on jo 5kpl ja 200a / kappale.

        Koko hommassa ei ole kertakaikkiaan mitään järkeä, helvettiäkö sitä sähköä jauhamaan pikkugeneraattoreilla joissa huono hyötysuhde, miksei voi käyttää esim. hydraulista ohjaustehostinta, pakokaasunlämmönvaihdinta ymym, jättää kaikki väylät ym. hevon helvettiin, ja kappas, 50-70a laturi riittä oikein hyvin.

        esim. bussissa kahvinkeitin vie pelkästään jotain 50amp, ilmastointi 50-100amp, valot ehkä 30-40amp esim. keulassa 6x 70watt, takana jotain 30w, sisällä 50kpl 5watt, 10kpl 10watt jne.

        jääkaapit löytyy ja kaikki niin mitenhän se 50-70amp laturi nyt riittää? ja akutkin pitää vielä ladata jos on tyhjentynyt niin 2x 200ah tai enemmän niin on siinä 70amp laturi käämit punaisena... kunnes palaa tai sähkö loppuu, jännite laskee ja lopulta moottori sammuu.


    • eioppineetojaakaiva

      Autosi lienee jo korjattu alan liikkeessä. Kerropa meille muille opiksi, missä oli vika. Kiitos!

      • tulkoon pimeys

        Ei käynyt korjaamolla. Vaihdoin itse laturin, joka oli rikki, ja tämän jälkeen vaihdoin vielä toisen kerran laturin joka toimii.

        Ei kai siinä sitten mitään, kun tuo virrankulutus on normaalia. Lämmintä tosiaan alkaa tulla heti käynnistyksen jälkeen, eli sieltä siis vastus löytyy, olipa se sitten järjetön tai ei, niin mielestäni kuitenkin ihan hyvä varuste näin suomen talveen.

        Ei se nyt taida laturia NIIN paljon rasittaa, olihan tuolla alkuperäisellä ajettu jo 330tkm, ainakaan huoltokirjaan ei ollut laturin vaihtoa merkitty.


    • Lasse La Turi

      Vttu näitten latureiden kanssa, voiko olla niin tuuri että 2 laturia samalla lailla rikki? Omassa siis kuuluu sillontällön joutokäynnillä vaan sellasta surraavaa ääntä jonka lopuksi paikallistin laturiin hihnapyörän puoleiseen päätyyn, kun kuuntelin stetoskoopilla niin siinäkohdin surraus kuului aivan selvästi ja vaimeni kun siirryin laturin toiseen päähän. No vaihdoin hyllystä laturin jonka alunperin toisesta ääniviasta johtuvan väärän diagnoosin takia vaihdoin pois joka ei takuulla surraillut tai mitään, mutta mitä vielä - SAMA SURRAUS vieläkin muka laturista vaihdon jälkeen! Kuinka tällainen on mahdollista? Aikoinaan uusimani laturi oli tosin käytetty, meneekö niistä sitten yleensä se hihnapyörän puoleinen laakeri ensimmäisenä? Ja nyt mahtava tuuri ja kummastakin laturista lasahtamassa sama laakeri? Miksei lotossa koskaan...

      • suunnittelun kukkane

        juuri noin se mene jos jossain laitteessa on suunnitteluvirhe, esim. alimitoitettu laakeri niin on todennäköistä että se sama laakeri hajoaa niistä kaikista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe