sumua päässä

VäsynytYrittämään

en tiedä kuuluuko tämä tänne palstalle, mutta mua vaivaa jatkuva epätodellinen olo. Niin kuin ois pää sumua tai pumpulia täynnä. Kun kävelenkin jossain tuntuu kuin en olis ees omassa ruumiissani, unohtelen koko ajan asioita joita yleensä muistan ja en ymmärrä monesti heti kun mua puhutellaan niin joudun kysyy et mitä toinen sano. Oon 22 v nainen ja mulla on lääkityksenä efexor ja risperdal kun olen jännittäjäluonne ja taipuvainen rankkoihin mielialan vaihteluihin, ollut sos.jännitystä jo nuoruudesta asti. Oon syönyt mielialalääkkeitä n. 13-vuotiaasta asti ja mietin onkohan ne pehmentänyt mun pään?
Ei kiva kun tuntuu kanssa että väsyttää kauheesti, varsinkin päivisin silmät tuntuu tosi raskailta, keskittymiskyky on surkee ja sanoja saa hakee...en silti tunne jännittäväni tai stressaavani enempää kuin ennen? Mielialalääkkeitä tungetaan aina uusia eikä ees selvitetä onko jotain elimellistä/neurologista : / Mulla on myös ollut vähän aikaa sitten jatkuvia lihasnykäyksiä ympäri kehoa n. vuoden ajan mutta hävisivät ajan myötä. Leimattiin suunnilleen vaan hulluks ja ylistressaantuneeks.

13

3699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opk

      Syö terveellisesti, tarpeeksi, nuku riittävästi, ja harrasta liikuntaa. Näillä pääsee yleensä yllättävän pitkälle.

      Nuosta lääkkeistä en niin tiedä, onhan niillä yleensä jotain sivuoireita, suurempia ja pienempiä.

      Terveydenhoitopuolelta on kyllä hankala saada kunnolla apua, jos on jotain mielenterveys -diagnoosia. Tutkimista pitää vaatia itse, ei ne muuten tunnu tutkivan. Ei tarvi olla kuin hieman masennusta, niin johan kivut yms selitetään sillä.

      Jaksamisia!

      • hjhjhbbbttvbn

        älä huolehdi, minulla oli samat oireet puol vuotta sitten oon 25, tosi inhottavaa se epätodellinen olo
        , yks oire masennukseen,ja ahdistuneisuushäiriöhin. syön citalopramii ja käyn psykiatrilla. todella auttanut. epätodellinen tila oli mulla ainakin ku keho oli koko ajan aahdistus-stressi tilassa, nii lihakset jäykistyy. kyllä se epätodellinen olo katoaa kun lopetat miettimästä sitä oloa, mene puhumaan psykiatrille ja aloita jokin harrastus vaikka,jotta unohat ne päässäpyörivät harhaluulot. jooooo ja sull ei oo mitään sen vakavampaa, usko minua.
        hali


    • ItseAinaVäsynyt

      Noi sun oireet kuulostaa masennuksen oireilta. Kerro lääkärillesi nämä niin osaa muuttaa tarvittaessa lääkitystä. Noitten lääkkeitten mitä sul nyt on ei pitäis "pehmentää päätä".

    • neuroend. testejä

      Painaako aivolisäkkeen kasvain (näköhäiriöt, silmät tuntuvat tosi raskailta)? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=dlk00995&p_haku=

      On totta, että psykiatrit ja terveyskeskuslääkärit eivät tutki elimellisiä häiriöitä. Myös kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta kertoisivat tosiasioita. Ainakin ACTH, TSH, T4V ja T3V kannattaa ottaa, samoin koko vuorokauden kortisolitesti (ei pelkkä aamutesti). Tarkoittamani kortisolitestin voi tilata MDD:ltä. Sillä varmistuu, onko ylistressaantuminen tosi vai epätosi väite. Lihasnykäyksiä on neurologisissakin sairauksissa. KNF:n tutkimukset auttavat asiassa, eivät psykiatrit.

      Aluksi siis mainitut neuroendokrinologiset testit.

    • 17+4

      Mulla on samanlaisia oireita. Lääkäri on sitä mieltä että ne johtuu ahdistuksesta. Olen kyllä ite ole ollut valmis jättämään vain siihen. Mulla on alhainen verensokeri ja kaikenlaisia ruoka-aineintoleransseja, jotka saattavat aiheuttaa tuollaista sumuisuutta ainakin ja monia muita onglemia. Aionkin juuri ensi viikolla kokeilla aloittaa ruokavalion, jonka pitäisi auttaa.

      Siitä ei varmaan ole hirveästi näyttoä miten paljon lääkkeiden pitkäaikaiskäytostä aiheutuu tuollaisia ongelmia. Olen sitä itsekin usein miettinyt. Useimmitenhan ne oireet tosiaan pistetään vain masennuksen/ahdistuksen piikkiin.

      Kannattaa kyllä yrittää tutkia kaikki fysiologiset ongelmat.

    • mentaaliset suitset

      Itselläni on ollut samanlaista.

      Syinä ainakin heikko ravinto, sekä viimein olen tajunnut, että saattaa olla myös kyseessä krooninen virtsatie tai eturauhas tai kivestulehdus, joka välillä katoaa ja välillä iskee takaisin. Aiheuttaen kaikennäköisiä ihme oireita, elohiiriä, kosketusherkkää ihoa, hammassärkyjä, sykkiviä kipuja, sumuisuutta, epätodellista oloa, ahdistusta, voimattomuutta, alakuloa, paniikkioireita, muisti pätkii, keskittymisvaikeuksia yms yms. Sekä jonkin verran epäilen niskojani (nikamia), nekin vaikuttaisi ainakin välillä aiheuttavan jotain oireita.

      Huvittavaa, että koskaan ei ole lääkärit mitään löytäneet, kun olen selittänyt moninaisia ongelmiani. Perusverikoe, joskus tulehdusarvot olleet hieman ylhäällä. Eli ollut kaikki OK! Pitäisi jaksaa maksaa mennä yksityiselle näyttämään itseään, mutta niistäkään ei ole oikein hyvää kuvaa saanut, mitä pari kertaa joskus joutunut käymään. Missäköhän potilas otettaisiin todesta.....

      Sekään ei helpota, kun olen myös herkkä ihminen fyysisesti, että tunteellisesti, reagoin herkästi pieneenkin muutokseen kehossani. Joutuu aina "vetämään mentaalisista suitsista", jotta ei menisi liian pitkälle pelot, ja pystyisi pysymään rauhallisena.

    • 8+16 on 24

      Ehkä alhainen verenpaine? Purista reisiä ja vatsaa ja pumppaa verta päähän. Minulla on auttanut kun kaupan kassalla ruuhka-aikaan on ahdistanut odotella sitä p*kleeen kortinlukulaitetta jotta se hoitaa yhteydet.

    • hgöihrh

      ADD?

    • vajislainen

      Kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • voi ttu

      Kuulostaa ihan kilpirauhasen vajaatoiminnalta! Mulla oli ihan samanlaisia oireita, eikä TSH4 ollut kuin hieman yli viiterajojen monta vuotta ja T4V ihan rajalla,monta vuotta...mut sitten paheni viel entisestään oireet....olen niin vihainen, koska minua on hoidettu masennuslääkkeillä monta vuotta, jotka eivät ole auttaneet mitään...nyt sain Thyroxin lääkityksen,syönyt 5viikkoa vasta...

    • lue pakkauksesta

      - painon lasku, ruokahalun heikkeneminen, ummetus, oksentelu, kolesteroliarvojen nousu
      - epätodellisuuden ja vierauden tunne, hermostuneisuus, sekavuus, epätavalliset unet, unettomuus
      - vapina, lisääntynyt lihasjänteys
      - kihelmöinti, pistely
      - verenpaineen nousu, punastuminen, sydämentykytys
      - lisääntynyt virtsaamistarve, virtsaamisvaikeudet
      - sukupuolivietin heikkeneminen, siemensyöksy-/orgasmihäiriöt (miehillä), orgasmin puuttuminen, erektiohäiriöt (impotenssi)
      -kuukautishäiriöt, kuten kuukautisvuodon tai epäsäännöllisten vuotojen lisääntyminen
      - voimattomuus, huimaus, tokkuraisuus, vilunväristykset
      - näön hämärtyminen
      - haukottelu

      Nuo ovat efexorin yleisiä vaivoja. Kannattaisko joskus lukea ne pakkausselosteet, löytyy esim. googella.

    • Rraija

      Kyllä pitkään käytettynä mt lääkkeet on haitaksi ja pehmentää pään.

    • Hi2018

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1158
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1109
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1097
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1084
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1083
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1075
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1066
    9. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    Aihe