Kokemuksia?

mulle kaveri

Varsinainen kysymys siis, mikä lemmikiksi? Taustaa seuraavassa;

Olen siis jo "vanhus", 50 vuotias yksin asuja. Elämässäni on ollut lapsesta aikuiseen asti koiria, ja kaksi kissaa. Koiran pitäminen on tämänhetkisen työ- ym. elämäni kannalta mahdoton ajatus, myös kissan hankkiminen vähän nyt mietityttää... lähinnä kai sen pitkän eliniän vuoksi ( viimeisin kissani eli 22 vuotiaaksi) Iso akvaario on, joten älä ehdota sitä.

Mikä olisi seurallinen mukava pieni lemmikki, joka viihtyy ihmisen kanssa, viihtyy sylissä ja pitää hellimisestä. Olisi helppohoitoinen, ja pärjäisi joskus pari päivää "yksinäänkin", kenties naapurin tai tuttavan ruokinta-avulla, tai olisi helposti vietävissä ystävälle "hoitoon" häkkeineen.

Kerro kokemuksistasi ja tiedostasi :) Itse olen täysin kokematon tässä pikkulemmikkien maailmassa (joskus lapsena on ollut hamsteri) Rotista olen kuullut paljon hyvää, mutta myös sen, että niitä olisi oltava vähintään kaksi. Ei sinänsä mikään ongelma, mutta mitäs sitten, kun aika jättää toisesta. Voiko "vanhalle" rotalle ottaa uuden nuoren kaverin? Onko mahdoton ajatus, että olisi vain yksi rotta?

10

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulle kaveri

      ja pieni lisäys vielä, kerrostaloon, eikä asuinpinta-alaa ole mihinkään monen metrin häkkiin.

      • mulle kaveri

        kiitoksia vinkeistä ja linkeistä :) Lisääkin saa kommentoida!


    • Talvikon omistaja :)

      Kuulostaa että kesyrotta sopisi parhaiten, kuulemma hakevat itse kontaktia ja pitävät rapsutteluista. Etenkin pojat taitavat olla tälläisiä sylilössyköitä, naiset ovat vilkkaampia :)
      Ja kun toinen kupsahtaa tai vetelee viimeisiään voi uuden rottavauvan ottaa, yleensä vanhat ottavat hyvin vastaan tällaisia nuorikoita.

      http://www.kesyrottayhdistys.fi/
      http://www.kesyrottayhdistys.fi/forum/

      Mutta jos muihin jyrsijöihin haluat vielä tutustua niin tässä on kätevä linkki:
      http://www.skjl.net/alayhdistykset.html

    • Sedä

      Varsinkin urosrotat ovat tosiaan sylissä viihtyviä, naaraat vilkkaita. Omista naaraistani 2/6 on myöskin olleet hyvin rapsutuksia kaipaavia. Ne kaipaavat myös vapaanaoloa, jolloin pitää varautua pissatahroihin, jyristtyihin huonekaluihin ja sähköjohtojen piilottamiseen. Elävät vain pari vuotta. Häkin olisi hyvä olla ainakin 80x50x80 (pituusxleveysxkorkeus), etenkin naaraat arvostavat huomattavasti korkeampaa, jopa 1,5m, vanhemmat urokset taas ovat kömpelömpiä, ja niille parempi olisi lisätä häkin alle esim 100cm pitkä vanha kanihäkki.

      Rottia tosiaan pidetään ainakin kaksi samaa sukupuolta. Vanha hyväksyy useimmiten hyvin uuden tulokkaan etenkin mikäli tämä on luovutusikäinen. Uusia poikasia otetaan yleensä kaksi, ettei pieni sitten heti itse jää yksin. Jos aikoo luopua rottaharrastuksesta, voi viimeiseksi jäänyttä rottaa pitää yksin, kunhan sitä huomioi erityisen paljon.

    • Jaquliw

      Itse kannattaisin frettiä sinulle, kannattaa tutustua. Todella seurallinen eläin mutta pärjää yksinkin jonkin aikaa. Meidän frettimme oli ihana tapaus, ja kannatan kyseistä eläintä vaikka nykyään onkin itsellä kaneja. Fretinkin voi opettaa laatikolla käymään joten ei tarvitse huolehtia häkin koosta.

    • 2+1

      Rotat on loistava valinta monelle, perusteita tässä jo tulikin. Itsellä ollut rottia reilun 12 vuotta eikä loppua näy :)

      Freteistä ei ole kovin paljon kokemuksia, mitä nyt joskus lemmikkimessuilla nähnyt. Mutta se frettiaitauksesta ainakin parin-kolmen metrin päähän ulottuva haju, mikä ei ainakaan meikäläisen nenälle sovi, oli aika...järkkyä. Fretinomistajilta kuultuna fretti pitää opettaa olemaan purematta ja silti saattavat napsia sormia, enkä ainakaan minä sellaista jaksaisi. Jos rottien kanssa tilanne olisi sama, niitä ei kukaan pitäisi lemmikkinä!

      Kunnolliselta kasvattajalta hankitut rotat ovat ystävällisiä, seurallisia ja valmiiksi kesyjä sekä terveitä. Eläinkauppaeläimiin ei kannata sekaantua.

      Kotihäkin viemistä hoitopaikkaan ei kannattane suunnitella, koska häkin tulisi olla iso. Mutta pari-kolme rottaa pärjää muutaman päivän hoitoreissun pienessä (70 cm) kanihäkissä tai 70 cm pitkässä dunassa.

    • mulle kaveri

      Minkäkokoinen häkki olisi sopiva kahdelle rottapojalle? Siis toki mahdollisimman suuri, mutta kysyn siis lähinnä minimimittoja. Arkipäivisin voisivat olla vapaana ehkä vain tunnin tai kaksi, viikonloppuisin enemmän. Puuhastelua jaksaisin kyllä sen pienenkin vapaa-ajan puitteissa, "agility"-tyyliin, ja hellimistä ja rapsuttelua.

      • :))))

        Kesyrottayhdistyksen suosituksissa minimi on 60cmx40cm (pituus, leveys)


      • mulle kaveri
        :)))) kirjoitti:

        Kesyrottayhdistyksen suosituksissa minimi on 60cmx40cm (pituus, leveys)

        :) tänks, olen kyllä jo varautunut suurempaankin, max 140cm x 60cm (leveys x syvyys) korkeutta voi olla niin paljon, että selviän talousjakkaralla, eli kerrostalovalmius... Olen näppärä käsistäni, josko häkin rakentaa itse, onko kanaverkko riittävä? Metallialan ammattilainen, ystäväni, on lupautunut hoitamaan rungon, "kehykset", mittatoiveideni mukaan.
        Päätös alkaa olla siis tehty, nyt vielä vinkkiä peliin, kuinka teen/rakennan ideaaliolosuhteet näillä mitoilla häkille.


    • 2+12

      Miten saat häkin pestyä? Se on yksi tärkeimpiä asioita. Rotat toki tykkää luksuslukaalista, mutta eivät pysy terveinä jos sitä ei saa putsattua kunnolla ja siellä muhii kunnon ammoniakkihuurut. Eli mieti koko sen mukaan, miten saat häkin vietyä suihkuun. Yksi ratkaisu on tehdä häkistä helposti purettava, siis ala- ja yläkerta irti toisistaan. Esim. 120 x 60 cm pohja ja molemmat osat 60 cm korkeita, rautalangalla kiinni ja purku on helppoa. Kannattaa tehdä alempaan häkkiosaan myös katto, jolloin se toimii kätevästi tasona ja turvallisuus tulee samall huomioitua; rotat ei pääse putoamaan sieltä yli metrin korkeudelta kun välissä on taso.

      Kanaverkko ei ole sopivaa. Liian isot aukot ja liian lötköä verkkona. Käytä minkkiverkkoa (silmäkoko 2,5 x 2,5 cm), rappaus- ja muut verkot myös liian löysiä. Minkkiverkko on jo itsessään niin jämäkkää, ettet tarvitse mitään runkoa. Peltipohjan jos ystäväsi tekee niin se riittää. Minkkiverkon silmästä ei myöskään luovutusikäinen poikanen tule ulos - sillä edellytyksellä, että se on hyvissä oloissa kasvanut ja normaalikokoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11241
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3133
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2984
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1785
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1754
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    9. 85
      1738
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe