Kokemuksia?

mulle kaveri

Varsinainen kysymys siis, mikä lemmikiksi? Taustaa seuraavassa;

Olen siis jo "vanhus", 50 vuotias yksin asuja. Elämässäni on ollut lapsesta aikuiseen asti koiria, ja kaksi kissaa. Koiran pitäminen on tämänhetkisen työ- ym. elämäni kannalta mahdoton ajatus, myös kissan hankkiminen vähän nyt mietityttää... lähinnä kai sen pitkän eliniän vuoksi ( viimeisin kissani eli 22 vuotiaaksi) Iso akvaario on, joten älä ehdota sitä.

Mikä olisi seurallinen mukava pieni lemmikki, joka viihtyy ihmisen kanssa, viihtyy sylissä ja pitää hellimisestä. Olisi helppohoitoinen, ja pärjäisi joskus pari päivää "yksinäänkin", kenties naapurin tai tuttavan ruokinta-avulla, tai olisi helposti vietävissä ystävälle "hoitoon" häkkeineen.

Kerro kokemuksistasi ja tiedostasi :) Itse olen täysin kokematon tässä pikkulemmikkien maailmassa (joskus lapsena on ollut hamsteri) Rotista olen kuullut paljon hyvää, mutta myös sen, että niitä olisi oltava vähintään kaksi. Ei sinänsä mikään ongelma, mutta mitäs sitten, kun aika jättää toisesta. Voiko "vanhalle" rotalle ottaa uuden nuoren kaverin? Onko mahdoton ajatus, että olisi vain yksi rotta?

10

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulle kaveri

ja pieni lisäys vielä, kerrostaloon, eikä asuinpinta-alaa ole mihinkään monen metrin häkkiin.

• mulle kaveri

kiitoksia vinkeistä ja linkeistä :) Lisääkin saa kommentoida!

• Talvikon omistaja :)

Kuulostaa että kesyrotta sopisi parhaiten, kuulemma hakevat itse kontaktia ja pitävät rapsutteluista. Etenkin pojat taitavat olla tälläisiä sylilössyköitä, naiset ovat vilkkaampia :)
      Ja kun toinen kupsahtaa tai vetelee viimeisiään voi uuden rottavauvan ottaa, yleensä vanhat ottavat hyvin vastaan tällaisia nuorikoita.

http://www.kesyrottayhdistys.fi/
      http://www.kesyrottayhdistys.fi/forum/

Mutta jos muihin jyrsijöihin haluat vielä tutustua niin tässä on kätevä linkki:
      http://www.skjl.net/alayhdistykset.html

• Sedä

Varsinkin urosrotat ovat tosiaan sylissä viihtyviä, naaraat vilkkaita. Omista naaraistani 2/6 on myöskin olleet hyvin rapsutuksia kaipaavia. Ne kaipaavat myös vapaanaoloa, jolloin pitää varautua pissatahroihin, jyristtyihin huonekaluihin ja sähköjohtojen piilottamiseen. Elävät vain pari vuotta. Häkin olisi hyvä olla ainakin 80x50x80 (pituusxleveysxkorkeus), etenkin naaraat arvostavat huomattavasti korkeampaa, jopa 1,5m, vanhemmat urokset taas ovat kömpelömpiä, ja niille parempi olisi lisätä häkin alle esim 100cm pitkä vanha kanihäkki.

Rottia tosiaan pidetään ainakin kaksi samaa sukupuolta. Vanha hyväksyy useimmiten hyvin uuden tulokkaan etenkin mikäli tämä on luovutusikäinen. Uusia poikasia otetaan yleensä kaksi, ettei pieni sitten heti itse jää yksin. Jos aikoo luopua rottaharrastuksesta, voi viimeiseksi jäänyttä rottaa pitää yksin, kunhan sitä huomioi erityisen paljon.

• Jaquliw

Itse kannattaisin frettiä sinulle, kannattaa tutustua. Todella seurallinen eläin mutta pärjää yksinkin jonkin aikaa. Meidän frettimme oli ihana tapaus, ja kannatan kyseistä eläintä vaikka nykyään onkin itsellä kaneja. Fretinkin voi opettaa laatikolla käymään joten ei tarvitse huolehtia häkin koosta.

• 2+1

Rotat on loistava valinta monelle, perusteita tässä jo tulikin. Itsellä ollut rottia reilun 12 vuotta eikä loppua näy :)

Freteistä ei ole kovin paljon kokemuksia, mitä nyt joskus lemmikkimessuilla nähnyt. Mutta se frettiaitauksesta ainakin parin-kolmen metrin päähän ulottuva haju, mikä ei ainakaan meikäläisen nenälle sovi, oli aika...järkkyä. Fretinomistajilta kuultuna fretti pitää opettaa olemaan purematta ja silti saattavat napsia sormia, enkä ainakaan minä sellaista jaksaisi. Jos rottien kanssa tilanne olisi sama, niitä ei kukaan pitäisi lemmikkinä!

Kunnolliselta kasvattajalta hankitut rotat ovat ystävällisiä, seurallisia ja valmiiksi kesyjä sekä terveitä. Eläinkauppaeläimiin ei kannata sekaantua.

Kotihäkin viemistä hoitopaikkaan ei kannattane suunnitella, koska häkin tulisi olla iso. Mutta pari-kolme rottaa pärjää muutaman päivän hoitoreissun pienessä (70 cm) kanihäkissä tai 70 cm pitkässä dunassa.

• mulle kaveri

Minkäkokoinen häkki olisi sopiva kahdelle rottapojalle? Siis toki mahdollisimman suuri, mutta kysyn siis lähinnä minimimittoja. Arkipäivisin voisivat olla vapaana ehkä vain tunnin tai kaksi, viikonloppuisin enemmän. Puuhastelua jaksaisin kyllä sen pienenkin vapaa-ajan puitteissa, "agility"-tyyliin, ja hellimistä ja rapsuttelua.

• :))))

Kesyrottayhdistyksen suosituksissa minimi on 60cmx40cm (pituus, leveys)

• mulle kaveri
        :)))) kirjoitti:

Kesyrottayhdistyksen suosituksissa minimi on 60cmx40cm (pituus, leveys)

:) tänks, olen kyllä jo varautunut suurempaankin, max 140cm x 60cm (leveys x syvyys) korkeutta voi olla niin paljon, että selviän talousjakkaralla, eli kerrostalovalmius... Olen näppärä käsistäni, josko häkin rakentaa itse, onko kanaverkko riittävä? Metallialan ammattilainen, ystäväni, on lupautunut hoitamaan rungon, "kehykset", mittatoiveideni mukaan.
        Päätös alkaa olla siis tehty, nyt vielä vinkkiä peliin, kuinka teen/rakennan ideaaliolosuhteet näillä mitoilla häkille.

• 2+12

Miten saat häkin pestyä? Se on yksi tärkeimpiä asioita. Rotat toki tykkää luksuslukaalista, mutta eivät pysy terveinä jos sitä ei saa putsattua kunnolla ja siellä muhii kunnon ammoniakkihuurut. Eli mieti koko sen mukaan, miten saat häkin vietyä suihkuun. Yksi ratkaisu on tehdä häkistä helposti purettava, siis ala- ja yläkerta irti toisistaan. Esim. 120 x 60 cm pohja ja molemmat osat 60 cm korkeita, rautalangalla kiinni ja purku on helppoa. Kannattaa tehdä alempaan häkkiosaan myös katto, jolloin se toimii kätevästi tasona ja turvallisuus tulee samall huomioitua; rotat ei pääse putoamaan sieltä yli metrin korkeudelta kun välissä on taso.

Kanaverkko ei ole sopivaa. Liian isot aukot ja liian lötköä verkkona. Käytä minkkiverkkoa (silmäkoko 2,5 x 2,5 cm), rappaus- ja muut verkot myös liian löysiä. Minkkiverkko on jo itsessään niin jämäkkää, ettet tarvitse mitään runkoa. Peltipohjan jos ystäväsi tekee niin se riittää. Minkkiverkon silmästä ei myöskään luovutusikäinen poikanen tule ulos - sillä edellytyksellä, että se on hyvissä oloissa kasvanut ja normaalikokoinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3710
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1944
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1598
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      82
      1243
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1057
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      998
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe