maha ei polta ?

vihannes allergia

Olen tässä ollut mahakipuinen syötyäni hedelmiä , olen jo pitkään ihmetellyt voiko olla maha niin heikko että ei polta hedelmiä, vihanneksia, marjoja, maha aina kipeä ja pitkään kuten nyt jo 4 ttä päivää syötyäni noita > myös kananmunat ei käy ja laktoosi ja riisi , voiko tällästä olla vai eikö toi maha kertakaikkiaan polta missä kuria kuten marjoissa ja hedelmissä

4

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mahahappo

      Todelläkin mahdollista!

      Itselläni mahahapot ovat vatsassa niin vähissä (todettu letkun nielemisellä otetuissa koepaloissa), että ei sulata raakaa ja kovaa ruokaa. On liian kuormittavaa vatsalle ja ruoka tulee ulos sulamattomana. Ilmeisesti vanhemmiten näin käy, mutta itselläni alkoi, kun olin 23-vuotias. En pystynyt syömään oikein mitään ilman oireita pahimmalla välillä. Lähinnä joitain keitettyjä kasviksia ja kevyttä lihaa pienen määrän.

      Kannattaa mennä lääkärin puheille, mutta itselläni ainakin auttoi ihan itse tehty ruokaremontti, tosin vasta useamman kuukauden jälkeen. Tietysti voi olla järkevää ottaa jotkut allergiatestit ennen kuin alkaa syödä muuta. Laktoosi on helppo jättää ruokavaliosta pois, kananmunankin saa korvattua monella aineella tai jätettyä pois.

      Itse en syö raakaa salaattia, paprikaa, porkkanaa tms., vaan kaikki valmistan pehmeiksi siltä osin, kuin ne sopivat. Erityisesti omena on iso nono. SItä en ole voinut syödä vuosiin raakana. Riisi ja peruna olivat pannassa useamman vuoden, mutta nyt olen vähitellen saanut niitäkin lisättyä lautaselle. Hiiva ja sokeri tekivät myös huonon olon, joten niitä on ruokavaliossa vain vähän. Nykyisin kuitenkin voin jo syödä lihaa normaalin määrän ja pehmeät hedelmät, joissa on paljon nestettä, samoin kuin marjat käyvät ruokavalioon. On hyvä kokeilla esimerkiksi kurkun ja tomaatin kanssa sitä, että pahimman ajan kestäessä kuorii nekin ja syö vain pehmeät sisäosat. Välillä tarvitaan luovuutta. Yritä siis löytää paljon ruoka-aineita, jotka ovat pehmeitä ja sisältävät paljon nestettä. Banaani oli esimerkiksi itselleni pitkään liian paksua syötävää.

      Yksi vaihtoehto on tehdä niin, että syöt vain muutamaa ruoka-ainetta ja lähdet siitä sitten lisäämän niitä ruokavalioon sitä mukaa, kuin ne tuntuvat sopivan. Onhan se vähän hassua joutua aikuisena opettelemaan uudestaan syömään kuin pieni vauva. Peruna tosin kannattaa jättää suosiosta myös joksikin aikaa.

      Itse käytin myös apteekista saatavia suolahappotabletteja. Otin niitä ennen ruokailua runsaan veden kanssa. Auttavat sulattamaan ruokaa. Kannattaa lääkärin kanssa keskustella myös siitä, että tutkisivat suolen, eli löytyykö sieltä jotain vikaa, joka selittäisi kipuja. Gluteeniton ja laktoositon, kananmunaton ruokavalio voisi hyvinkin auttaa loppujen lopuksi, mutta alkuun voi olla tarpeen paljon radikaalimmat otteet.

      • Mahahappo

        Jatkoksi vielä edelliseen...

        Ruokavalioni oli alkuun lähinnä paljon kasvissosekeittoa ja paljon nestettä. Kyllä siinä kiloja lähti, mutta olokin parani, kun kokoaikainen vatsakipu ja ripuli lähti. Tosin siinä kesti pari kuukautta. Hiilihydraatit olivat vähissä, eli ei perunaa, riisiä, pastaa jne., vaan lähinnä porkkanaa ja muita kasviksia keitettynä ja soseutettuna. Lisäksi käytin laktoosittomia maitotuotteita paksuntamaan ruokia ja muutenkin vatsaa "hellimään". Maitohappobakteerit aamuin illoin ja suolahappotabletit ennen ruokailua runsaan veden kera. Lisäksi söin muutkin vitamiinit purkista, jotta ne eivät jäisi saamatta. On mahdollista, että ravintoaineiden imeytyminen on kohdallasi myös heikkoa tällä hetkellä ja ollut jo jonkin aikaa, joten siksikin kannattaisi käydä verikokeissa. Purkista otettuinakaan ne eivät kuitenkaan sen paremmin imeydy elimistöön, joten voi mennä hetki, ennen kuin saat lisää virtaa kunnolla.

        Itselläni todettiin myös keliakia myöhemmin, mutta olin jo sen itse diagnosoinut aiemmin elin välttelin gluteenia sisältäviä tuotteita, koska niistä tuli myös pahoja vatsaoireita. Oireina koko aikana oli siis lähinnä se, että ruoka ei sulanut, vaan porkkanan ja paprikan paloja tuli kokonaisina pihalle. Se tietysti rasitti suolistoa, joten kamalia kramppeja oli koko ajan ja ainainen vatsanvääntö ja vihlonta. Tuli kylmiä ja kuumia väreitä, pahoinvointia jne. Olo oli siis joka päivä aivan järkyttävä.

        Lohdutuksena voin sanoa, että reilun vuoden päästä tilanne voi olla täysin toinen, eli kunhan löydät itsellesi sopivat ruoat ja niiden valmistustavat, niin olo paranee. Tosin alkuun vatsan tilanne voi olla se, että se on niin huonossa kunnossa aiemmasta rasituksesta, että palautuminen kestää useamman kuukauden. Alkuun kun vain nesteet tuntuivat tekevät olon normaaliksi ja kaikki vähänkin sulatettava materiaali huonoksi. Mutta yleisesti olo helpotti jo viikossa.

        Tsemppiä sinulle kokeiluun ja jatkoon! Lääkärit eivät välttämättä tätä niin osaa ajatella mahdollisena "sairautena", joten kaikessa kannattaa kuunnella sitä omaa vatsaansa ja sen murinoita. :)


      • Mahahappo
        Mahahappo kirjoitti:

        Jatkoksi vielä edelliseen...

        Ruokavalioni oli alkuun lähinnä paljon kasvissosekeittoa ja paljon nestettä. Kyllä siinä kiloja lähti, mutta olokin parani, kun kokoaikainen vatsakipu ja ripuli lähti. Tosin siinä kesti pari kuukautta. Hiilihydraatit olivat vähissä, eli ei perunaa, riisiä, pastaa jne., vaan lähinnä porkkanaa ja muita kasviksia keitettynä ja soseutettuna. Lisäksi käytin laktoosittomia maitotuotteita paksuntamaan ruokia ja muutenkin vatsaa "hellimään". Maitohappobakteerit aamuin illoin ja suolahappotabletit ennen ruokailua runsaan veden kera. Lisäksi söin muutkin vitamiinit purkista, jotta ne eivät jäisi saamatta. On mahdollista, että ravintoaineiden imeytyminen on kohdallasi myös heikkoa tällä hetkellä ja ollut jo jonkin aikaa, joten siksikin kannattaisi käydä verikokeissa. Purkista otettuinakaan ne eivät kuitenkaan sen paremmin imeydy elimistöön, joten voi mennä hetki, ennen kuin saat lisää virtaa kunnolla.

        Itselläni todettiin myös keliakia myöhemmin, mutta olin jo sen itse diagnosoinut aiemmin elin välttelin gluteenia sisältäviä tuotteita, koska niistä tuli myös pahoja vatsaoireita. Oireina koko aikana oli siis lähinnä se, että ruoka ei sulanut, vaan porkkanan ja paprikan paloja tuli kokonaisina pihalle. Se tietysti rasitti suolistoa, joten kamalia kramppeja oli koko ajan ja ainainen vatsanvääntö ja vihlonta. Tuli kylmiä ja kuumia väreitä, pahoinvointia jne. Olo oli siis joka päivä aivan järkyttävä.

        Lohdutuksena voin sanoa, että reilun vuoden päästä tilanne voi olla täysin toinen, eli kunhan löydät itsellesi sopivat ruoat ja niiden valmistustavat, niin olo paranee. Tosin alkuun vatsan tilanne voi olla se, että se on niin huonossa kunnossa aiemmasta rasituksesta, että palautuminen kestää useamman kuukauden. Alkuun kun vain nesteet tuntuivat tekevät olon normaaliksi ja kaikki vähänkin sulatettava materiaali huonoksi. Mutta yleisesti olo helpotti jo viikossa.

        Tsemppiä sinulle kokeiluun ja jatkoon! Lääkärit eivät välttämättä tätä niin osaa ajatella mahdollisena "sairautena", joten kaikessa kannattaa kuunnella sitä omaa vatsaansa ja sen murinoita. :)

        Kasviksista tuli vielä mieleen...

        Lanttu, sipuli ja kaalit sekä muut normaaliinkin vatsaan ilmaa aiheuttavat olivat myös pannassa kaikissa muodoissa, siis myös keitettyinä. Mahdollisimman helppoa sulatettavaa alkuun ja asteittain vaativampia ruoka-aineita kokeiluun. :)


    • Mh-bakteeripula on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe