Kortisoni rannekanavaoireyhtymän hoidossa, kokemuksia?

Tunnoton

Eli pinteet todettu hermoratatutkimuksella. Vaivoina on ne perinteiset kivut, sormien puutuminen, väsyminen/voimattomuus ja tunnottomat sormanpäät. Käytän yölastaa, joka jonkunverran helpottaa nukkumista.

Lääkäri ehdotti kortisonipistoshoitoa, ennenkun leikkausjonoon laittaa. Suostuin, mutta nyt mietin, että onko täysin turha ja vain pitkittää lopullista helpotusta, eli sitä leikkausta... Jos se kuitenkin on edessä.

Eli kortisonia ruiskutetaan rannekanavaan ja sen tarkoitus on sielä surkastuttaa rasvakudosta, jolloin tilaa pinteiden vapautumiseen tulisi. Pistos toistetaan uudelleen 2-3 viikon kuluttua.

Onko kellekkään tehty tätä ja onko saanut apua ja jos, niin kuinka pitkäksi aikaa?

6

4711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LL

En ole koskaan nähnyt rasvaa rannekanavassa, siispä ei suunnitellulla hoidolla ole tehoa tätä kautta, tuskin muutakaan kautta.

• Tunnoton

Tää on melko uusi hoitomuoto kyseiseen vaivaan, kovin moni lääkärikään ei siitä vielä tiedä mitään, saati sitten tee näitä. Kyse ei ole samasta asiasta, kun esim. tulehtuneeseen olkapäähän laitetaan kortisonipistos.

Jotain kudosta tolla olis tarkoitus sieltä "kutistaa", ja mun muistaakseni lääkäri nimenomaan puhui rasvakudoksesta... Sitähän nyt on ihmisen kehossa lähes jokapaikassa. Ei siis ehkä juuri sielä rannekanavassa, mutta ympärillä kenties? Mutta toki voi olla että muistan väärin ja kyse oli jostain muusta kudoksesta. Mutta nimenomaan kortisonin pitäisi sieltä jotain surkastuttaa, jotta tilaa tulisi.

Yhden ortopedin mielipiteen sain ja hän sanoi ettei kortisonilla saa mitään pysyvää aikaiseksi rannekanavassa, mutta oireet kyllä saadaan katoamaan joksikin aikaa lähes kaikissa tapauksissa. Leikkaus sitten on edessä jossainvaiheessa, mutta otan tämän avun nyt vastaa, koska leikkuujonot on jokatapauksessa yli 3kk ja en pysty saikullakaan olemaan. Joten jonkinmoiseen työkykyyn on käsi saatava, yritettävä ainakin.

Katsotaan kuin akan käy! :)

• Suuri hyöty

En ole kuullut tuosta kortisonista rannekanavaoireyhtymässä. Itseltäni operoitiin molemmat ranteet vuosina 2010 ja 2011 (vuoden välein). Oikea ranteeni leikattiin noin kuukauden sisällä ENMG-tutkimuksesta ja vasen ranne siitä vuoden päästä. Leikkaustulokset 100 %. Olen erittäin tyytyväinen ja onnellinen kun kädet ei kipuile,sormet eivät puudu, voimat alkaneet palautua pikkuhiljaa ja muutenkin elämä näiden osalta on kohdallaan. Pikaisesti vain leikkaukseen ja leikkauksen jälkeen tarpeeksi pitkä sairasloma ja hyvä kuntoutus, niin hyvä tulee. Suosittelen.

• ewwwsssa

mites jos kävisit hermoratahierojalla sellaisella 20v alalla olleella ja pyydä laittaan ranne kondiksen joskus kertakäynti riittää
      sit os ei siitä oel apua katsele sit vasta kortisoneja ja leikkauksia

• Tunnoton

Kortisoni laitettiin tänään rannekanavaan. Katsotaan nyt sitten miten käy, tuleeko apua vai siirrynkö leikkausjonoon. Parin viikon päästä piikitys uusitaan, jos tarvis.

Noita hierojia ym en tässä vaiheessa alkanut etsimään (tässä kylässä ei osaajia ole kuin perus hierontaan). Ja toisekseen, ne maksaa liikaa minun tuloilleni, ikäväkyllä. Kerta tuskin riittäisi... Jos vaivan saisi noilla hoidoilla katoamaan, tarvittaisiin ylläpitävää hoitoa jokatapauksessa senkin jälkeen säännöllisesti. Työnantaja ei meillä sellaisia hoitoja maksa.

Näitä kortisonihoitoja on tosiaan tehty vasta todella vähän tähänvaivaan suomessa. Olen koittanut kokemuksia huudella useammallakin sivustolla, mutta ei niitä paljoo ole näkynyt... No kohta voin kertoa omat kokemukseni seuraavalle asian kyselijälle :)

• fysiatri

Helpoin ja nopein hoitotoimenpide osaavissa käsissä sekä oireilun alussa olevan toiminnallistasoisen että jo varsinaisen ENMG:llä havaittavan rannekanavasyndrooman hoidossa on pieniannoksisen kortikosteroidi-puudukkeen injisointi rannekanavaaan, jolla vaivaa parantuu usein 1-2 viikossa ja mikä parasta leikkaushoidolta vältytään. Osaavissa käsissä toimenpide on turvallinen ja kivuttomampi kuin tavallisen verikokeen otto.

Lue lisää

http://fysiatria.net/Medianushermon_pinnetila.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe