Taido tositilanteissa

:>

Taido ei varmastikaan ole tehokkain mahdollinen itsepuolustuslaji, mutta toimiiko sen tekniikat kuitenkin tositilanteissa silloin kun niistä jätetään kaikki ylimääräinen temppuilu pois? Kuinka kauan kestää ennen kuin taidossa oppii puolustautumaan tavallista perusjamppaa vastaan?

6

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • supersensei hato

      Helppoa kuin heinänteko: hämäät vastustajaa HYPPÄÄMÄLLÄ HÄNEN YLITSEEN VOLTILLAja sitten yllätät hänet napsauttamalla KUPERKEIKKALYÖNNIN leukaan!

      Taido, kaduille ja kujille: http://www.youtube.com/watch?v=1V8Q2KwKeWM

    • eagle-eyes

      Taidossa oppii liikkumaan nopeasti paikasta toiseen. Joten ongelmatilanteessa
      pääsee nopeasti pakenemaan, kun tappelu ei käy päinsä. On huomioitava,
      että toisen lyöminen kunnolla esim.naamaan on rikoslain mukaan pahoinpitely
      eli rikos. Toisaalta on epäselvää, onko itsensä puolustaminen rikos? Suomessa
      saa olla ihan rauhassa, jos ei huutele muille tai vinoile yöllä nakkikioskin jonossa.

    • Tiaido

      Jokainen laji antaa jonkinlaisen suojan väkivaltaa vastaan, Kunhan tajuaa sen pointin..
      Taidossa esim se ei suinkaan ole se että lyödään jalat tiukasti maahan ja aletaan vaihtamaan iskuja kuten esim KB MT Nyrkkeily..

      Taidon optio on se että nopeutesi ja tasapainosi kehittyy normaali jamppaa paremmalle tasolle ja esim nakkikioskiheijari on helppo väistää liikkua selän puolelle ja potkaista vaikka perseelle ja karkuun ;)

    • .............

      Taido ei ole varsinainen itsepuolustuslaji, vaan moderni kamppailu-urheilulaji. Mutta kuten tuossa jo mainittiin, niin taido kehittää ketteryyttä, ja taidon ideakin on se, että tekniikka lähtee liikkeestä ja että liike ja tekniikka sulautuvat toisiinsa saumattomasti. Ideana tälle oli toisen maailmansodan aikainen kamikaze-vene, johon tuhottavan laivan tykkien oli vaikeampi osua, kun vene teki ennen törmäämistään kiepin sen sijaan, että olisi edennyt kohteeseen suoraan.

    • kannattaaKyllä

      No, voisin sanoa että harva päihittäisi minun opettajan. Se hyppäis sun yli ja potkaisisi persuuksille.

      Laji kun laji vaatii kovaa harjoitusta. Kunhan edes jotain harjoittelee on hyväksi kunnolle, vaikka jalkapalloa.

    • Hippaa

      Taido kehittää tasapainoa ja havaintokykyä. Kykyä havannoida asioita liikkeestä, arvioida etäisyyksiä ja liikesuuntia.

      Usein kysytään, pärjääkö jollakin ysittäisellä lajilla katutappelussa. Mutta oikeasti: kuinka yleistä tuollaiset katutapelut ylipäänsä ovat? Itselläni ikää jo yli 40v ja toistakymmentä vuotta Taidoa takana, mutta kertaakaan elämäni aikana en ole joutunut tappeluun tai tilanteeseen, jossa minun pitäisi itseäni puolustaa muuten kuin sanallisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe