1- harjakattoinen Siporex- tai Aeroc-talo ajatuksissa, voiko kattorakenteet tehdä puisilla kattoristikoilla ja mitä pitäisi huomioida?
Kattorakenne
23
281
Vastaukset
- yrittäjä
Suosittelen yläpohjaa puurakenteisena ja välipohja ontelolaatoista!
Kevytbetonia en suosittele ylä/välipohjaan.
Aeroc-työmaita useita pääkaupunkiseudulla työnalla.
T.Urakoitsija uudeltamaalta - yrittäjä
juu, en hokannu et Teille tulossa 1.krs.
Eli yläpohja puurakenteinen ja alapohja joko maanvarainen betoni tai ontelolaatat jos paalutus!
T.Urakoitsija uudeltamaalta- yrittäjä 1
Mitä järkeä on puisesta yläpohjasta kivitalossa.
Eihän siitä saa tiivistä millään.
Ehkä tyhmät urakoitsijat "voi saada"
Onko kyseessä viron lihanleikkaaja. Minä kun luulin, että maavaraisia betonilaattoja ei enää saisi tehdä. Maavastaisia kylläkin...
Ja mitä tiiveyteen tulee, heti kun kattoon jotain vähänkin pidemmällä ruuvilla ruuvaa, on höyrysulussa reikä. Eipä se juuri haittaa, ellei ota ruuvia pois. Muutenkin tiiveys vähän kyseenalaista. Eikä äänieristyskään noissa ole ihan huippua. Mutta halvempi se kyllä on.- Lepakoita vintillä
The_Rat kirjoitti:
Minä kun luulin, että maavaraisia betonilaattoja ei enää saisi tehdä. Maavastaisia kylläkin...
Ja mitä tiiveyteen tulee, heti kun kattoon jotain vähänkin pidemmällä ruuvilla ruuvaa, on höyrysulussa reikä. Eipä se juuri haittaa, ellei ota ruuvia pois. Muutenkin tiiveys vähän kyseenalaista. Eikä äänieristyskään noissa ole ihan huippua. Mutta halvempi se kyllä on.Puuyläpohja on pirullinen kaiken vintillä tapahtuvan työn kannalta (sähkö, lvi, eristys, kulkusillat, tiivistykset jne).
Olen itse kokeillut molempia ja jos jossain mielenhäiriössä teen vielä yhden niin siihen tulee takuuvarmasti kiviyläpohja. Kiva etu on myös se, että kevytbetonielementtien asentaminen yläpohjaan kesti 2 pv raudoituksineen ja saumauksineen ja sen jälkeen taloon pystyi laittamaan lämmöt päälle ja vintillä voitiin tehdä ilmastointivetoja yms kaikessa rauhassa sillä aikaa kun runko kuivui. Puuyläpohjan kanssa kaikki vintille tulevat kamat pitää olla paikallaan ENNEN kuin taloa saa lämpimäksi.
Kun itse kyselimme tarjouksia aikoinaan niin Aeroc tarjosi meillekin puuyläpohjaa, en tiedä miksi. Nettisivujen mukaan aerocillakin on kattoelementtejä, tiedä sitten onko ne uusi juttu heidän tuotteissaan vai eivätkö muuten vaan tykkää niitä myydä. - Kysyjä
The_Rat kirjoitti:
Minä kun luulin, että maavaraisia betonilaattoja ei enää saisi tehdä. Maavastaisia kylläkin...
Ja mitä tiiveyteen tulee, heti kun kattoon jotain vähänkin pidemmällä ruuvilla ruuvaa, on höyrysulussa reikä. Eipä se juuri haittaa, ellei ota ruuvia pois. Muutenkin tiiveys vähän kyseenalaista. Eikä äänieristyskään noissa ole ihan huippua. Mutta halvempi se kyllä on.Miksei maanvaraista laattaa saisi enää tehdä?
Kysyjä kirjoitti:
Miksei maanvaraista laattaa saisi enää tehdä?
Sanoin että luulin näin. Syy olisi siinä, että maavarainen laatta pääsee painumaan alaspäin eri tahtia kuin seinät, mikä asettaa vedot kovalle koetukselle...
No, ehkä niitä saa tehdä. Itse en tekisi.- Pää3
The_Rat kirjoitti:
Sanoin että luulin näin. Syy olisi siinä, että maavarainen laatta pääsee painumaan alaspäin eri tahtia kuin seinät, mikä asettaa vedot kovalle koetukselle...
No, ehkä niitä saa tehdä. Itse en tekisi.Eiköhän perustukset (anturat yms) lasketa niin hyvin että ei ne seinät siitä paljoa painu. Rakentamisen aikana varmaankin tulee se pieni painuminen mitä tulee jos tulee ja sitten tuskin enää painuvat.
Maanvarainen laatta taas on paaaaljon kevyempi neliötä kohden kuin anturan päällä oleva rakennus, joten se lattia ainakaan ei painu enempää kuin anturat.
Meinaan että jos talot painuisivat kovinkin yleisesti, niin ne tuskin painuisivat tasaisesti ja jos taas painuvat epätasaisesti, niin sitten kyllä tulee kivitaloon jo halkeamia. Ja jos niitä yleisesti tulisi niin siitä kyllä olisi kuultu. - Omat 5s
Pää3 kirjoitti:
Eiköhän perustukset (anturat yms) lasketa niin hyvin että ei ne seinät siitä paljoa painu. Rakentamisen aikana varmaankin tulee se pieni painuminen mitä tulee jos tulee ja sitten tuskin enää painuvat.
Maanvarainen laatta taas on paaaaljon kevyempi neliötä kohden kuin anturan päällä oleva rakennus, joten se lattia ainakaan ei painu enempää kuin anturat.
Meinaan että jos talot painuisivat kovinkin yleisesti, niin ne tuskin painuisivat tasaisesti ja jos taas painuvat epätasaisesti, niin sitten kyllä tulee kivitaloon jo halkeamia. Ja jos niitä yleisesti tulisi niin siitä kyllä olisi kuultu.Laatta tosiaan on maanvastainen, eikä maanvarainen.
En oikein usko, että kukaan rakannesuunnittelija piirtelee kuvia niin, että seinät on paalujen päällä ja lattia on irtonaisena laattana kellumassa.
Jos näin joku välttämättä haluaa tehdä, niin en kyllä keksi mitään hyvää puolta asiassa. - 15+55+5
Omat 5s kirjoitti:
Laatta tosiaan on maanvastainen, eikä maanvarainen.
En oikein usko, että kukaan rakannesuunnittelija piirtelee kuvia niin, että seinät on paalujen päällä ja lattia on irtonaisena laattana kellumassa.
Jos näin joku välttämättä haluaa tehdä, niin en kyllä keksi mitään hyvää puolta asiassa.Hetkinen.. Siis kyllähän käytännössä kaikki kellarilattiat suunnitellaan ja tehdään juuri noin kun sanoit että ei tehdä. Eli betonilaatta valetaan suoraan eristekerroksen (esim. eps 200mm) päälle, joka taas on suoraan maan päällä (esim. sepeli) ja nimenomaan koko laatta irroitetaan kaikista kantavista ja muista runkorakenteista ja on nimenomaan kelluva rakenne.
- 18+15
15+55+5 kirjoitti:
Hetkinen.. Siis kyllähän käytännössä kaikki kellarilattiat suunnitellaan ja tehdään juuri noin kun sanoit että ei tehdä. Eli betonilaatta valetaan suoraan eristekerroksen (esim. eps 200mm) päälle, joka taas on suoraan maan päällä (esim. sepeli) ja nimenomaan koko laatta irroitetaan kaikista kantavista ja muista runkorakenteista ja on nimenomaan kelluva rakenne.
Ja lisäys edelliseen: jos laatta joudutaan valamaan kantavien seinien sokkelin "yli", irroitetaan sokkelista eristekerroksen verran harkkoa ja korvataan se eps:llä, näin laatta on kelluva myös ylittäessään kantavia seiniä.
- yrittäjä
ei saa tiivistä?!? haloo! nii joo, eihän kaikki saa =)
meillä ei oo ensimmäistäkään ulkomaalaista töissä! - Plöts plöts
Tee katto kananhöyhenistä. Se on muotia tugutugu-saarilla!
Meilläkään ei ole yhtään ketään töissä ja tosimonta työmaata seissoo samaan aikaan uudellamaalla!!½- älyäläjätä
Pliis, kirjoita joka päivä!! Nimim. Päivän paras hetki.
- Kivitalo Fani
älyäläjätä kirjoitti:
Pliis, kirjoita joka päivä!! Nimim. Päivän paras hetki.
Yläpohjan voi aivan hyvin toteuttaa kattotuoleilla, varmasti saa tiiviin, kevyen ja toimivan.
Höyrynsulkuna käy erinomaisesti 30 mm Uretaani alumiinipinnoitteisena, tulee tiivis ja kestävä.
Siporexin eristyskyky on huono, jolloin katon eristävyyteen on hyvä satsata ja silloin kattotuoli on rakenteena erinomainen.
Kivitalon perusongelmaa kaikumista saadaan myös samalla hallintaan.
- Taloa suunnitteleva
Taloa suunnittelava kiittää hyvistä kannanotoista ja neuvoista. Puurakennetta on mietitty keveyden näkökulmasta ja hintakin meinaa jotain, sipolattojen päällehän pitää rakentaa vielä vesikatto.
- Ggffghh
Kyllä sen vesikaton tarvii joka tapauksessa. Vaikka tekisit puurakenteisen yläpohjan.
Kyllä puupohjakin on ihan hyvä, mutta itse laitoin kivisen (ytong lankut) koska hintaero ei ollut suurensuuri. Olen ollut valintaan erittäin tyytyväinen. Ainoa huono puoli on hieman suurempi hankintahinta. Toisaalta muissa työkustannuksissa säästää.
- Yrittäjä
Hyvä hyvä!
- Yrittäjä
Mun kautta saat takuulla aerocilta parhaan hinnan! Jonku verran niiden Kamoista urakoinut!
Mikä malli kiinnostaa vai onko arkkitehdin suunnittelema!- 4512 a
Onko Yrittjä leijona-talon bulvaani.Ihmettelen vain
- Taloa suunnitteleva
Ei ole vielä missään toteutusvaiheessa, vasta suunnitteluvaiheessa.
- Jos kevytbetonista,
niin katso täältä: http://www.fortekivitalot.fi/ nämä pojat eivät enää harjoittele.
- Yrittäjä
Kuka ny konkurssi kypsän kans asiois!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar932408Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5711818- 91573
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671197Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3978Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64977