Autotallin lämmitys

myllys

Moi. Olen aloittamassa autotallin rakentamista ja mietinnässä on minkä lämmitysmuodon sinne laittaisin. Vaihtoehtoja on oikeastaan kolme patterit seinälle, sähkövastus lattiaan tai sitte ilmalämpöpumppu. Onko kellään kokemuksia tallin lämmittämisestä ilmalämpöpumpulla?

21

2440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myllys

Niin se piti vielä mainita että tallin koko on 35 neliöö ja tilavuus noin 95 kuutiota.

• tt

Laita tuo pumppu, varalle patteri tai kaks jos kylmänarkaa
        tavaraa säilytyksessä.
        Tietty arvokkaampi tuo pumppu, mutta kuitenkin.

• Että noin.

Tuonkokoiseen laittaisin ILP:n. 1500-1600€:lla saa käypiä laitteita asennettuna. Jos tuntuu investointi kalliillta, niin sitten peruapatterit.

• näin on

Sellasta olen kuullut jos tallissa pieni lämpö niin joillain on ulkoyksikkö vetänyt jäähän, kun sulatus ei saa tarpeeksi lämpöä tallista, en kyllä itse usko kun en ole nähnyt.
      Ilmanvaihtoon kannattaa ehdottomasti panostaa tallissa, varsinkin jos märkää/lumista autoa ajaa talliin.
      Jos mä olisin tekemässä tallia niin unohtaisin lattialämmityksen ja laittaisin ilmalämmityksen ilmanvaihdon yhteyteen eli joko peräti PILP jos varaa tai sitten pyöriväkennoinen ilmanvaihtokone vaikka käytetty ja tuloilman lämmittää sähköllä tai vaikka VILPllä, mutta ilmalämmitys on mun valinta.

• Maalämpö on paras

Laita 6kw maalämpöpumppu on sen jälkeen halpa energia ja voit pitää tallin lämpmänä vaikka -30 pakkasella. Ei kannata mitään muuta edes miettiä suoräsähköt ja ilpit on tyhmille

• fac

No voi pyhä sylvi mitä idioottimaisia ehdotuksia.
        Maalämpö-----erilliseen autotalliin----
        Eikö pumppunikkarilla kauppa käy, kun pitää mainostaa.
        Tosin jos tallinkoko yli 200 neliöö, niin mikäettei, mutta ei
        pienempiin..

• eipäsjuu

No huh huh.
        Maalämmöllä autotalli.
        Itse ole kyllä pumppujen kannalla, mutta....
        Taidat vain provota...

• hfgkghchgckhgckvghvk

laita pelletti autotalliin

• Pistä pari patteria ja erillinen kosteudenpoistin (suoraan viemäriin liittäen). Ilmalämpöpumppu ei maksa itseään takaisin tuollaisessa tilassa koskaan, lattialämmitys on turhan iso investointi sekin ja pitämällä ilmankosteuden matalana, kuivuu lattia nopeasti vaikka olisikin vähän viileämpi.

• Halvallakin löytyy

• 11+14

Minä laittaisin lattialämmityksen. Todella miellyttävä tehdä jotain remonttia, kun ei tarvitse istua tai maata kylmällä betonilla.

• .......

Jos tarkoitus on vain säilyttää sitä autoa siellä tallissa, niin eipä siitä lämmityksestä ole oikeastaan mitään hyötyä.Jos lämmityksen pistää, pitää sen olla kunnollinen ja hyvin tuulettava, jotta auto ehtii sulaa ja kuivaa yön aikana, muuten se vain sulaa ja korroosio etenee.
      Oma autoni on kylmässä isossa konehallissa ja hyvin sieltä voi lähteä ajelemaan ilman ikkunan raaputtamisia, auto on ainoastaan johdon päässä., joten tarvittaessa saa lämpimäksi sekä moottorin että sisätilat.
      Mutta jos auto vaihtuu parin vuoden välein, niin eipä se kait haittaa, vaikka kukkiminen onkin hyvässä alussa, se on seuraavan omistajan murhe.

• Tuuletus ei ole tarpeen, vaan kosteudenpoisto. Sen voi toki tehdä tuuletuksellakin... :)

• 34 1

mitä jos tekisit vaan kylmän autokatoksen, niin ei tuo ruostuminen pääse iskemään niin helposti. Itsellä lämmin autotalli ja ei ollut oikea ratkaisu näin jälkeenpäin ajatellen.

• myllys

kiitos vinkistä mutta mulla jo on autokatos ja tarkoituksena talli on tehdä säilytys paikaksi 1967 vuosimallin autolle niin pakko pitää lämpimänä. =)

• p atteri

Vesikiertoinen lattialämmitys ja patteri tai 2 seinälle.

• Jytky 76

Innova 120 on toiminut hyvin 45m2 tallissa! Ylläpitolämpötila on 8 astetta. Oli 1300euroa asennettuna. Ilmanvaihtona tällähetkellä painovoimainen. Ei ole moitittavaa!

• jkkd

Ennemmin sähköpiuhat lattiaan kuin patterit seinälle, nykyään maksavat melkein saman verran.

• Raitsa

Itselläni on taloa varten maalämpöpumppu ja samalla pistin tallinkin lattiaan vesikiertoisen lattialämmityksen.
      Yleensä lämpöä talvella tallissa n. 11C mutta jos jotakin askarreltavaa on tiedossa, on edellisenä päivänä helppo lisätä lämpöä lattiaan lisäämällä veden kiertoa tallissa.

Ilmalämpöpumppu olisi myös järkevä ratkaisu.

T: Raitsa
      http://raksa.keskustelupalstat.com

• myllys

Kiitos ny kaikille vinkeistä. Päätös on tehty, tulevaisuus näyttää sitte oliko oikea vai väärä. Laitan lattialämmityksen ja kun taloki on sähkölämmitteinen niin sähkövastus vaan lattiavaluun. Ilmanvaihto järjestetään painovoimaisena, tallinoven molemmin puolin seinään venttiilit lattian rajaan ja vastakkaiselle seinälle katon rajaan.

• 7+3

Ilmankuivaimet on hyviä ilmalämpöpumppuja, tosin pienitehoisia joten ei sinänsä riitä mutta pitää autotallin kosteuden kurissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      118
      1588
    2. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      77
      1268
    3. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      35
      1257
    4. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      50
      1056
    5. Tulisitko kahville..

Jos pyytäisin?
      Ikävä
      61
      802
    6. Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!

Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      780
    7. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      78
      752
    8. Tiedätkö että

Olet aika vetävä
      Ikävä
      29
      724
    9. Sosiaalinen lainalaisuus.

Tulipa mieleen tässä useammasta aloituksesta ja kirjoituksesta, että minusta ihmisilläkin (laumaeläimilläkin) on luonnol
      Sinkut
      138
      686
    10. Hei, huomenta

Joskus tarvitaan kipua, että löytää itsestään voimaa ja vahvuutta! Aurinkoista päivää ja muutenkin mukavaa lauantaita ❤️
      Ikävä
      65
      620
    Aihe