Sosiaaliluokkasi

rikkaat ja rakkaat

Mitä sosiaaliluokkaa eli säätyä edustat? Itse ylempää keskiluokkaa, mutta suvussa on myös oikeita raharikkaita.

148

1696

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-kl

Opetustyötä teen. Ali varmaan alempi KL.

• ..

Ei raha sitä määritä.

• osittain määrittää

Koulutusaste tulot määrittävät ihan virallisten määritelmien mukaan tämän päivän Suomessakin.

• kaamoskaappi

Harmaalla alueella liikun. Varastan rikkailta sioilta ja annan köyhille.

• Luokkaa...?!

Tervetuloa 2000-luvulle. ;)

• saikku

Kun joudut lääkärin kanssa tekemisiin sinulta kysytään ammatti ja koulutus,
        sen mukaan sinua hoidetaan ainostaan poikkeuksen tekee
        ruotsinkieli, silloin saat erityishuomiota, mutta alempaan keskiluokkaan tai köyhään työttömänä sinun yhteikunnallinen vaikuttamisesi sekä hoidon saaminen on työn ja tuskan takana tuskin sitä löytyy. Mikäli menet vaatimaan oikeuksiasi,
        niin silloin ne kävelevät ylitse, HÄVIÄT.

• Keski-keskiluokka. ?

• experienced

Tulen toimeen mutta ylimääräistä ei ole. Eipä tuolla paperilla enään mitään tee kun markkinatalous romahtaa ja kullankätkijät lynkataan torilla.

• deft

Köyhä, työtön duunariperheen vesa. Eli brittiläisittäin 'common people', vaikkakin keskiluokka on ekonomisessa mielessä nykyään vissiin korvannut sen ihka oikean alaluokan. Asuntolainalla tai pienellä omakotitalolla taajamassa voi olla suuri vaikutus.
      Edes ammattiin opiskeleva tyyppihän ei siis ole 'köyhä', vaan opiskelija...ehh?

• alaluokan edustaja

"keskiluokka on ekonomisessa mielessä nykyään vissiin korvannut sen ihka oikean alaluokan"

Nyt olet ihan hakoteillä. Suomessa, siis toistetaan, Suomessa, luokat ovat korvautuneet seuraavasti:
        * työväenluokkaa ei enää ole, koska useimmissa ay-liikkeen suojaamissa duunaritöissä saa saman verran tai enemmän palkkaa kuin tavallisissa toimihenkilötehtävissä. On siis muodostunut valtava alempi keskiluokka, johon kuuluu sekä duunarit että toimihenkilöt. Duunarien elintaso ja sosiaalinen asema on noussut, toimihenkilöiden laskenut.

* työväenluokan tilalle päähän potkituiksi, halveksituiksi ja muiden sylkykupeiksi on muodostunut alaluokka. Alaluokassa ollaan työttöminä tai pätkätyöläisinä, rahaa saadaan sosiaalitukina, pimeinä palkkatuloina, sukulaisten vippeinä, sekä rikollisuudella. Suuri muutos aiempaan on se, että käytännössä niin työväenluokkaisten, alemman keskiluokan kuin ylemmänkin keskiluokan vanhempien lapsista saattaa tippua alaluokkaan. Ainoastaan aidosti rikkaat (joita Suomessa ei ole kuin muutamia tuhansia) ovat suojattuja alaluokkaan tippumisen uhalta.

Alaluokka ei ole yhtenäinen eikä sillä ole yhtenäistä identitettiä. Mukana on yhtä lailla pikkurikollisia, työttömiä hitsareita, kannattamattomien maatilojen perillisiä kuin akateemisiakin. Yhdistäviä tekijöitä on lähinnä ikä ja muiden vihan kohteeksi joutuminen. Alaluokka on Suomessa nuorta. Käytännössä kaikki alaluokkaan kuuluvat ovat alle 50-vuotiaita, suurin osa alle 40-vuotiaitakin. Toinen yhdistävä tekijä on vihan ja halveksunnan kohteena oleminen: edes vasemmistoliitto ei puolusta alaluokkaan pudonneita. SDP on alaluokan pahin vihollinen. Demarit nauttivat siitä, että voivat ay-liikkeen avulla lyödä oikeasti kurjia samalla kun ajavat alemman keskiluokan etuja.

• kadonnut nuori
        alaluokan edustaja kirjoitti:

"keskiluokka on ekonomisessa mielessä nykyään vissiin korvannut sen ihka oikean alaluokan"

Nyt olet ihan hakoteillä. Suomessa, siis toistetaan, Suomessa, luokat ovat korvautuneet seuraavasti:
        * työväenluokkaa ei enää ole, koska useimmissa ay-liikkeen suojaamissa duunaritöissä saa saman verran tai enemmän palkkaa kuin tavallisissa toimihenkilötehtävissä. On siis muodostunut valtava alempi keskiluokka, johon kuuluu sekä duunarit että toimihenkilöt. Duunarien elintaso ja sosiaalinen asema on noussut, toimihenkilöiden laskenut.

* työväenluokan tilalle päähän potkituiksi, halveksituiksi ja muiden sylkykupeiksi on muodostunut alaluokka. Alaluokassa ollaan työttöminä tai pätkätyöläisinä, rahaa saadaan sosiaalitukina, pimeinä palkkatuloina, sukulaisten vippeinä, sekä rikollisuudella. Suuri muutos aiempaan on se, että käytännössä niin työväenluokkaisten, alemman keskiluokan kuin ylemmänkin keskiluokan vanhempien lapsista saattaa tippua alaluokkaan. Ainoastaan aidosti rikkaat (joita Suomessa ei ole kuin muutamia tuhansia) ovat suojattuja alaluokkaan tippumisen uhalta.

Alaluokka ei ole yhtenäinen eikä sillä ole yhtenäistä identitettiä. Mukana on yhtä lailla pikkurikollisia, työttömiä hitsareita, kannattamattomien maatilojen perillisiä kuin akateemisiakin. Yhdistäviä tekijöitä on lähinnä ikä ja muiden vihan kohteeksi joutuminen. Alaluokka on Suomessa nuorta. Käytännössä kaikki alaluokkaan kuuluvat ovat alle 50-vuotiaita, suurin osa alle 40-vuotiaitakin. Toinen yhdistävä tekijä on vihan ja halveksunnan kohteena oleminen: edes vasemmistoliitto ei puolusta alaluokkaan pudonneita. SDP on alaluokan pahin vihollinen. Demarit nauttivat siitä, että voivat ay-liikkeen avulla lyödä oikeasti kurjia samalla kun ajavat alemman keskiluokan etuja.

Minä kuulun alaluokkaan. Täysin tulottomana jo yli vuoden, pieniä osinkoja lukuun ottamatta. Paskaduunit kyllästytti enkä oo jaksanu vaivautua edes ilmottaumaan työttömäksi. Opiskella oon yrittänyt tässä sapattivuoden aikana sekä matkaillut ja ollu vaan vapaana taiteilijana itseäni etsimässä, mutta ei mistään oikein tuu mitään. Suunnitelmissa onkin hakea hullun paperit ja päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tai kehitellä joku kantava liikesuunnitelma ja alkaa yrittäjäksi. Muiden orjaksi ei enää ikinä.

Onneksi perhetausta ei ole tätä samaa.

• deft

Todennäköisesti juuri näin. Tähän kommenttiin on helppo yhtyä.

Toimihenkilöiden status on kokenut siis rajua inflaatiota. Itse en tosin tunne yhtäkään duunaria, joka olisi viimeiseen viiteen vuoteen ollut ay-liikkeen ansiosta hyvin palkattu, saatika edes varma duunipaikastaan. Ainoa suoraan tätä kommenttia tukeva esimerkki tulee omasta perheestä ja sekin suurimmaksi osin miltei oman iän verran duunissa olleena. Eli siis kokemus, ilman varsinaisia ylennyksiä, kasvattaa vuosi vuodelta tuloluokkaa vakituisessa työssä. Mutta se nyt ei ole mitään uutta, luulemma.

"työväenluokan tilalle päähän potkituiksi, halveksituiksi ja muiden sylkykupeiksi on muodostunut alaluokka."
        Jotakuinkin näin itsekin ajattelen, en vain koe omalla kohdallani tuota päähän potkimista rajuna. Tai sitten en vain osaa ottaa onkeeni helposti.

Akateemisuus ei nosta sosiaaliluokkaa, se on yhtä raju muutos kuin pätkätöiden määrän lisääntyminen. Mutta siis kun kyse on sosiaaliluokasta, niin on vaikea eritellä ryhmiä kun maailma ikäänkuin pienenee jatkuvasti. Alaluokkainen ihminen keskellä ei mitään, muuttotappiopaikkakunnalla köyhänä, ei ole verrattavissa taloudellisesti yhtä köyhään yksilöön edes hieman suuremmassa kylässä.

• afassfa
        kadonnut nuori kirjoitti:

Minä kuulun alaluokkaan. Täysin tulottomana jo yli vuoden, pieniä osinkoja lukuun ottamatta. Paskaduunit kyllästytti enkä oo jaksanu vaivautua edes ilmottaumaan työttömäksi. Opiskella oon yrittänyt tässä sapattivuoden aikana sekä matkaillut ja ollu vaan vapaana taiteilijana itseäni etsimässä, mutta ei mistään oikein tuu mitään. Suunnitelmissa onkin hakea hullun paperit ja päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Tai kehitellä joku kantava liikesuunnitelma ja alkaa yrittäjäksi. Muiden orjaksi ei enää ikinä.

Odotan innolla muuttoani Venäjälle niin ei veroeurojani käytetä tällaisten ihmisten lorvimisen sallimiseen(mikäli työkyvyttömyyseläkkeelle pääset kun ei työnteko näytä kiinnostavan.)

• irish coffee

Olen alaluokan alimmassa luokassa. Kahden ala-arvostetun työn lisäksi (tehdastyö & siivous) vielä opiskelen täysipäiväisesti ja saan tukia, eli olen yhteiskunnan varoilla elävä pummikin kaiken lisäksi.

• Kasva vähän
        kadonnut nuori kirjoitti:

Eli toisin sanoen olet hemmoteltu, laiska pelle, joka elää muiden siivellä vaikka on itse työkykyinen? "Osinkotuloja ja matkailua". Olet nolo..

• varazombi

Olen luokaton tyyppi.

• 8

Vanhaa rahaa, fyffeä on ollut aina suvussa runsaasti ja on edelleen.

• loooser

White-trash?

• -OdiumGenerisHumani-

Hell yeah!
        http://www.youtube.com/watch?v=EvhPyRSSakg

• ssss2w2s

Olen duunariperheen kasvatti ja tulojen & asumismuodon puolesta olin lapsuudessa keskiluokkaa.

Nykyään katson itseni kuuluvaksi alempaan keskiluokkaan. Ansaitsen ehkä hieman keskivertoa enemmän, jos vertaan itseäni naisten keskipalkkaan, mutta kun on lainoja, niin käteen jäävä rahasumma pakollisten menojen jälkeen on varsin pieni.

En ole erityisesti uraihminen, joten vain lottovoitto voisi nostaa minut ylempään keskiluokakan.

• sosiaaliluokkia ei o

Kuten ei ole tasoja, ei ole sosiaaliluokkiakaan. Jokainen löytää oman tulonlähteensä kun käy suihkussa, kampaa hiukset ja juttelee työnantajille. Jonkun kanssa kemiat sitten kolahtaa!

• no kun siis kun toisen ylä luokkainen on toiselle ala-luokka joten ei silleen niinku voi sanoo niinku mitään sitä paitsi me ollaan kaikki vaan yksilöit mä ja mun kaverit ei ainakaa suostuta sopimaan mihinkää ahtaisiin lokeroihin! niinku!

• totuus ei pala

Suurin osa niistä, jotka eivät tunne samaistuvansa mihinkään luokkaan, on alaluokkaan tipahtaneita ihmisiä. Ratikkakuskin kaltaiset kusipäät ovat ne ihmiset sinne tiputtaneet. Sinunkin entinen työkaverisi, jonka pelasit yt-neuvotteluissa työttömäksi vaikka oli oikeasti hyvä työntekijä, on nyt pitkäaikaistyötön.

• totuus ei pala kirjoitti:

Suurin osa niistä, jotka eivät tunne samaistuvansa mihinkään luokkaan, on alaluokkaan tipahtaneita ihmisiä. Ratikkakuskin kaltaiset kusipäät ovat ne ihmiset sinne tiputtaneet. Sinunkin entinen työkaverisi, jonka pelasit yt-neuvotteluissa työttömäksi vaikka oli oikeasti hyvä työntekijä, on nyt pitkäaikaistyötön.

No ei pala totuus ei.

Tosin luulen, että pohjalla olevat ihmiset tajuavat olevansa pohjalla, kuten sinäkin. Mutta sitten on niitä, jotka eivät maailmankatsomuksellisista syistä halua hyväksyä moista luokittelua. Eivät ainakaan itsensä kohdalla.

Yksikään työkaverini ei ole yt-neuvotteluissa jäänyt työttömäksi viimeiseen 16 vuoteen. Ei edes yksikään alaiseni. Tosin firman ylimmässä johdossa on lähtöpasseja jaettu. Joten lopetahan pikkupaskis joutava höperehtiminen.

• totuus ei pala
        Ratikkakuski kirjoitti:

No ei pala totuus ei.

Tosin luulen, että pohjalla olevat ihmiset tajuavat olevansa pohjalla, kuten sinäkin. Mutta sitten on niitä, jotka eivät maailmankatsomuksellisista syistä halua hyväksyä moista luokittelua. Eivät ainakaan itsensä kohdalla.

Yksikään työkaverini ei ole yt-neuvotteluissa jäänyt työttömäksi viimeiseen 16 vuoteen. Ei edes yksikään alaiseni. Tosin firman ylimmässä johdossa on lähtöpasseja jaettu. Joten lopetahan pikkupaskis joutava höperehtiminen.

Vain itse tiedät, keitä entisiä työkavereitasi et halua kohdata pimeällä kadulla.

• juubelijoo
        totuus ei pala kirjoitti:

"Ratikkakuskin kaltaiset kusipäät ovat ne ihmiset sinne tiputtaneet."
        "jonka pelasit yt-neuvotteluissa työttömäksi"

Huvittavaa kommentointia täällä. Jälleen kerran, pitäisi varmaan sanoa.

Vain itse tiedät, keitä entisiä työkavereitasi et halua kohdata pimeällä kadulla.

Kannattaisiko varata aika terveyskeskuskeen?

Viime aikoina onkin alkanut näkyä tälläkin palstalla tällaista Talous-Sanomien kommenttipalstalle sopivaa antia. Hassua.

• Ja hyvää päivää

Olen herrarotua.

• En tiedä mihin laittaisin itseni. Omaisuutta löytyy paljonkin enemmän kuin keskimäärin samanikäisilläni, mutta työtä ei ole tällä hetkellä.

• maa on valtaa

En minäkään käy töissä. Omaisuutta on sen verran, ettei tarvitse, mutta mitään leveää elämää en kuitenkaan vietä. Pääomatuloilla eläjät, Suomen virallinen eliitti???
        *hervotonta naurua*

Englannin vanhat köyhemmät aristokraattisuvut, maaseudulla, hmmm, heihin taidan samaistua.

• Enimmäkseen koen olevani keskiluokkaa, lähinnä tulotason ja muodollisen koulutuksen perusteella. Ehkä sijoittaisin itseni alemmalle ta--- öh, keskiluokalle, sillä jotenkin näen "keski-keskiluokan" ja ylemmän keskiluokan edellyttävän perhettä, ylempi keskiluokka lisäksi vähän kovempaa tulotasoa ja näkyvämpää oppineisuutta. Ja oikeastaan myöskin ikää - en tiedä miten 29-vuotiaana voi olla nyky-Suomessa uskottavasti mitään, ainakaan jos ei perhetaustasta (joka omalla kohdallani on varsin duunaripitoinen) muuta johdu.

• Ei vakkari

Jos meinaa olla yläasteikossa keskiluokassa niin se vaatii kyllä omat asunnot, autot ja muut hempekkeet.

Lisäksi tuloja pitää olla samoin kuin koulutusta.

• Ei vakkari kirjoitti:

Jos meinaa olla yläasteikossa keskiluokassa niin se vaatii kyllä omat asunnot, autot ja muut hempekkeet.

Lisäksi tuloja pitää olla samoin kuin koulutusta.

Asunto on kyllä oma, autoa en sen sijaan omista. Olen kyllä samaa mieltä, sekin jotenkin tuntuu kuuluvan ylempään keskiluokkaan. Jos olisi vaimo ja ennen kaikkea lapsia, niin sitten varmaan tulisi hankittua samantien sekin (ja ajettua ajokortti).

Toisaalta - oma mielikuvani ylemmästä keskiluokasta palautuu paitsi näihin Suomi-filmien pikkurikkaisiin jotka eivät kuitenkaan ole yläluokkaa, niin myös idoliini, TV-hahmo Frasier Craneen. Hänellähän ei ollut perhettä. Hän on kuitenkin hyvätuloinen (ymmärtääkseni), ja hän on juuri sen verran sivistynyt ja kultturelli, jollaiseksi miellän oikean ylemmän keskiluokan edustajan (sikäli kuin Suomessa nyt oikeasti voi puhua mistään sosiaaliluokista, ja Frasier nyt on amerikkalainen hahmo). Jos oma asuntoni olisi vähän laitetumpi, kuukausitulot pari tonnia enemmän kuin nyt, ja konsolipelaamisen ja vetelehtemisen sijasta sivistäisin itseäni vapaa-ajalla vähän enemmän kuin nyt, niin voisin kuvitella kuuluvani ainakin samaan viiteryhmään kuin Frasier. Minulla oli tästä aiheesta jopa viestiketju tällä palstalla pari vuotta sitten. Pitää palauttaa se mieleen, ottaa pieni Frasier-maraton ja asettaa jälleen kerran tavoitteet elämälle. Hyvä kun tuli puheeksi.

• Ei vakkari
        LordBoredom kirjoitti:

Asunto on kyllä oma, autoa en sen sijaan omista. Olen kyllä samaa mieltä, sekin jotenkin tuntuu kuuluvan ylempään keskiluokkaan. Jos olisi vaimo ja ennen kaikkea lapsia, niin sitten varmaan tulisi hankittua samantien sekin (ja ajettua ajokortti).

Toisaalta - oma mielikuvani ylemmästä keskiluokasta palautuu paitsi näihin Suomi-filmien pikkurikkaisiin jotka eivät kuitenkaan ole yläluokkaa, niin myös idoliini, TV-hahmo Frasier Craneen. Hänellähän ei ollut perhettä. Hän on kuitenkin hyvätuloinen (ymmärtääkseni), ja hän on juuri sen verran sivistynyt ja kultturelli, jollaiseksi miellän oikean ylemmän keskiluokan edustajan (sikäli kuin Suomessa nyt oikeasti voi puhua mistään sosiaaliluokista, ja Frasier nyt on amerikkalainen hahmo). Jos oma asuntoni olisi vähän laitetumpi, kuukausitulot pari tonnia enemmän kuin nyt, ja konsolipelaamisen ja vetelehtemisen sijasta sivistäisin itseäni vapaa-ajalla vähän enemmän kuin nyt, niin voisin kuvitella kuuluvani ainakin samaan viiteryhmään kuin Frasier. Minulla oli tästä aiheesta jopa viestiketju tällä palstalla pari vuotta sitten. Pitää palauttaa se mieleen, ottaa pieni Frasier-maraton ja asettaa jälleen kerran tavoitteet elämälle. Hyvä kun tuli puheeksi.

Omistat Frasier tyyppisen asunnon sillä näköalalla?
        Sori, tuskin... :D

Ehkä olet itseasiassa keski-keskiluokkaa jos sulla on oma asuntokin, mutta vähän riippuu.
        Ei siihen perhettä tarvita että on keski-keskiluokkaa.
        Olen itse tosiaan alempaa keskiluokkaa ja vaikuttaisi että olet varmaan minua hieman ylempänä.

Ylempi keskiluokka on jo aika vaurasta ja elelee kivasti isoissa asunnoissa/omakotitaloissa. Voi olla parikin autoa jne.

• Ei vakkari
        LordBoredom kirjoitti:

Mies parhaassa iässäkin olet eli miks sulla ei ole naista?

• Ei vakkari kirjoitti:

Omistat Frasier tyyppisen asunnon sillä näköalalla?
        Sori, tuskin... :D

Ehkä olet itseasiassa keski-keskiluokkaa jos sulla on oma asuntokin, mutta vähän riippuu.
        Ei siihen perhettä tarvita että on keski-keskiluokkaa.
        Olen itse tosiaan alempaa keskiluokkaa ja vaikuttaisi että olet varmaan minua hieman ylempänä.

Ylempi keskiluokka on jo aika vaurasta ja elelee kivasti isoissa asunnoissa/omakotitaloissa. Voi olla parikin autoa jne.

Ei, siis ei ole Frasier-tyyppistä asuntoa. Olisikin - hänhän ei kuitenkaan kai omistanut asuntoaan, vaan (yhdysvaltalaiseen tapaan) asui vuokralla. Minulla sen sijaan on kerrostalokaksio sellaiselta alempi-/keski-keskiluokkaiselta alueelta.

Ylempi keskiluokka tosiaan tarvitsisi perheen, kaksi sellaista keski- tai hyvätuloista aikuista, jotta olisi varaa isoon asuntoon ja pariin autoon, joista ainakin toinen on ns. hyvä (toinen voi olla käytännöllinen "kauppakassikotterokin"). Tosin nähdäkseni myös jonkinlainen Frasier-tyyppinen oleminenkin riittäisi, mutta yksineläjänä pitäisi sitten kompensoida aidolla sivistyksellä ja paikan työelämäsi pitäisi olla jokseenkin korkeaprofiilinen (ts. mediaseksikäs, toisin kuin vaikka minun työni).

• Ei vakkari kirjoitti:

Mies parhaassa iässäkin olet eli miks sulla ei ole naista?

Koska olen vähän ruma ja lihava, ja toisekseen huono antamaan ensivaikutelmia - minun pitäisi oppia tuntemaan ihmistä ennen kuin voin rentoutua tämän seurassa, ja siinä vaiheessa olen tippunut joko hyypiö- tai "ollaan vaan kavereita"-kategoriaan.

• Ei vakkari
        LordBoredom kirjoitti:

Koska olen vähän ruma ja lihava, ja toisekseen huono antamaan ensivaikutelmia - minun pitäisi oppia tuntemaan ihmistä ennen kuin voin rentoutua tämän seurassa, ja siinä vaiheessa olen tippunut joko hyypiö- tai "ollaan vaan kavereita"-kategoriaan.

Okei.
        Ehkä kannattaa yrittää pudottaa ainakin painoa hieman. Tosin en lupaa että se tuo tuloksia koska kuten sanoin tuolla sosiaaliluokalla on merkitystä.

Toisekseen en ole minäkään mikään komistus enkä osaa tehdä sitä seksikästä esnvaikutelmaa. Valitettavasti se miehessä tulkitaan "epävarmuudeksi" vaikka sitä samaa naiset tekevät itsekin Suomessa eli ovat varautuneita.

Silloin herkästi putoaa sinne kaveri-kategoriaan jos ulkoisesti ole joko luonteen tai komeuden puolesta millä mällätä.

• Ei vakkari
        LordBoredom kirjoitti:

Ei, siis ei ole Frasier-tyyppistä asuntoa. Olisikin - hänhän ei kuitenkaan kai omistanut asuntoaan, vaan (yhdysvaltalaiseen tapaan) asui vuokralla. Minulla sen sijaan on kerrostalokaksio sellaiselta alempi-/keski-keskiluokkaiselta alueelta.

Ylempi keskiluokka tosiaan tarvitsisi perheen, kaksi sellaista keski- tai hyvätuloista aikuista, jotta olisi varaa isoon asuntoon ja pariin autoon, joista ainakin toinen on ns. hyvä (toinen voi olla käytännöllinen "kauppakassikotterokin"). Tosin nähdäkseni myös jonkinlainen Frasier-tyyppinen oleminenkin riittäisi, mutta yksineläjänä pitäisi sitten kompensoida aidolla sivistyksellä ja paikan työelämäsi pitäisi olla jokseenkin korkeaprofiilinen (ts. mediaseksikäs, toisin kuin vaikka minun työni).

Ei mielestäni ylempi keskiluokka tarkoita perheellistä. Kyllä siinä hyvät tulot ja koulutus auttaa.

Lopusta olen ihan samaa mieltä, mutta Frasier tuskin ihan pikkuvuokraa siitä asunnosta maksoi. :D

Plus koulutus taisi olla aika korkeatasoista yms.

Frazierin huumorihan perustui juuri tuohon ylempään keskiluokkaisuuteen sekä siihen että hänen isänsä oli tavallinen suht yksinkertainen duunari.

• Ei vakkari
        Ei vakkari kirjoitti:

Okei.
        Ehkä kannattaa yrittää pudottaa ainakin painoa hieman. Tosin en lupaa että se tuo tuloksia koska kuten sanoin tuolla sosiaaliluokalla on merkitystä.

Toisekseen en ole minäkään mikään komistus enkä osaa tehdä sitä seksikästä esnvaikutelmaa. Valitettavasti se miehessä tulkitaan "epävarmuudeksi" vaikka sitä samaa naiset tekevät itsekin Suomessa eli ovat varautuneita.

Silloin herkästi putoaa sinne kaveri-kategoriaan jos ulkoisesti ole joko luonteen tai komeuden puolesta millä mällätä.

Sinuna yrittäisin hankkiutua tuosta ylipainosta eroon ja yrittäisin pukeutua edukseni.

Se että ei ole omaa autoa on kyllä naisten mielestä miinusta, pyörittelipä asiaa kuinka järkevästi itse omassa mielessään nii naisilla se ei toimi niin.

• sillitrooli
        LordBoredom kirjoitti:

Ei kai perheellisyydellä ole mitään tekemistä sosiaaluokkien kanssa?

Aiemmin luokat olivat selkeämpiä, kun toimistotyöstä työstä maksettiin enemmän kuin suorittavasta työstä, joten luokat menivät selkeästi tulojen ja varallisuuden mukaan.

Kyllä sinä kuulut ylempään keskiluokkaan, vaikka et sitä tässä ehkä haluaisi niin ajatella. Se on aika pieni prosentti kolmekymppisistä suomalaisista, joilla on akateeminen tutkinto, viiden tonnin tulot ja oma asunto (vaikkakin velkaa vielä). Käsittääkseni useimmilla teknistaloudellisten alojen ihmisilläkin, vaikka olisivat työllistyneet heti valmistumisesta, menee johonkin kolmevitoseksi- nelikymppiseksi, ennen kuin ollaan viiden tonnin tuloissa.

• sillitrooli
        LordBoredom kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että jos olisit sellainen panoeinotyyppinen nilkero, niin kyllä noilla sun spekseillä saisi helposti 18v mallitypyjä jatkoille jostain Helsingin yökerhoista.

• sillitrooli kirjoitti:

Ei kai perheellisyydellä ole mitään tekemistä sosiaaluokkien kanssa?

Aiemmin luokat olivat selkeämpiä, kun toimistotyöstä työstä maksettiin enemmän kuin suorittavasta työstä, joten luokat menivät selkeästi tulojen ja varallisuuden mukaan.

Kyllä sinä kuulut ylempään keskiluokkaan, vaikka et sitä tässä ehkä haluaisi niin ajatella. Se on aika pieni prosentti kolmekymppisistä suomalaisista, joilla on akateeminen tutkinto, viiden tonnin tulot ja oma asunto (vaikkakin velkaa vielä). Käsittääkseni useimmilla teknistaloudellisten alojen ihmisilläkin, vaikka olisivat työllistyneet heti valmistumisesta, menee johonkin kolmevitoseksi- nelikymppiseksi, ennen kuin ollaan viiden tonnin tuloissa.

Ei ne minun tulot nyt ihan viittä tonnia ole, vaikka hyvällä tuurilla ja ripauksella pyrkyryyttä ja ahkeruutta siihen voisinkin ehkä parissa-kolmessa vuodessa - ennen kolmevitosta joka tapauksessa - yltää. Siis jos ei tule mutkia matkaan enkä yliarvioi itseäni ihan liikaa.

Minusta perheellisyys on kyllä ainakin Suomessa jotenkin leimallista ylemmälle keskiluokalle, vaikkakin aiempaa pointtiani korostaakseni on mahdollista myös Frasier-poikamiehuus, joka on luettavissa ylemmäksi keskiluokaksi. Siihen ei kuitenkaan pelkät tulot riitä, vaan pitäisi olla paitsi ehkä aavistuksen paremmat puitteet (asunto keskustasta tai herraskaiselta pientaloalueelta, jälkimmäinen ei tosin ole varsinaisesti poikamiehelle hyvä vaihtoehto). Joka tapauksessa vaatisi enemmän hienostuneisuutta (mieluummin ilman snobismia, mutta tarpeen vaatiessa sen kera) ja tiettyä oppineisuutta ja sanavalmiutta. Tietysti se on vain minun määritelmäni poikamiestyypin keskiluokkaisuudelle.

• sillitrooli kirjoitti:

Lisäyksenä vielä, että jos olisit sellainen panoeinotyyppinen nilkero, niin kyllä noilla sun spekseillä saisi helposti 18v mallitypyjä jatkoille jostain Helsingin yökerhoista.

Pitäisi olla komea ja sanavalmis, ja sitten siihen päälle vielä panoeino, eli röyhkeä.

• sillitrooli
        LordBoredom kirjoitti:

Ei ne minun tulot nyt ihan viittä tonnia ole, vaikka hyvällä tuurilla ja ripauksella pyrkyryyttä ja ahkeruutta siihen voisinkin ehkä parissa-kolmessa vuodessa - ennen kolmevitosta joka tapauksessa - yltää. Siis jos ei tule mutkia matkaan enkä yliarvioi itseäni ihan liikaa.

Minusta perheellisyys on kyllä ainakin Suomessa jotenkin leimallista ylemmälle keskiluokalle, vaikkakin aiempaa pointtiani korostaakseni on mahdollista myös Frasier-poikamiehuus, joka on luettavissa ylemmäksi keskiluokaksi. Siihen ei kuitenkaan pelkät tulot riitä, vaan pitäisi olla paitsi ehkä aavistuksen paremmat puitteet (asunto keskustasta tai herraskaiselta pientaloalueelta, jälkimmäinen ei tosin ole varsinaisesti poikamiehelle hyvä vaihtoehto). Joka tapauksessa vaatisi enemmän hienostuneisuutta (mieluummin ilman snobismia, mutta tarpeen vaatiessa sen kera) ja tiettyä oppineisuutta ja sanavalmiutta. Tietysti se on vain minun määritelmäni poikamiestyypin keskiluokkaisuudelle.

Eihän yksin asuva ihminen tee mitään jollain kartanolla. Hermothan siinä menee varmaan poikamieheltäkin, jos pitäisi imuroida 200 neliötä, vaikka yksin asuu.

Ja tuo perheellisyysvaatimus, no itse en pitäisi sitä määreenä sosiaaliluokassa, mutta ei sillä oikeastaan ole väliä, koska sanoisin, että varmaankin muutaman vuoden sisään alat tavata akateemisia naisia, joilla biologinen kello kilkattaa, ja silloin ne suorastaan taistelevat sinusta. Kannattaa kyllä varmaan sitten pitää jonkinlaista kriteeristöä naisille siinä vaiheessa. Muuten voi käydä se palstalla ankarasti kauhisteltu tarina, jossa nainen vaihtaa rentut elättäjämieheen.

• Tyttönen_82
        sillitrooli kirjoitti:

Eihän yksin asuva ihminen tee mitään jollain kartanolla. Hermothan siinä menee varmaan poikamieheltäkin, jos pitäisi imuroida 200 neliötä, vaikka yksin asuu.

Ja tuo perheellisyysvaatimus, no itse en pitäisi sitä määreenä sosiaaliluokassa, mutta ei sillä oikeastaan ole väliä, koska sanoisin, että varmaankin muutaman vuoden sisään alat tavata akateemisia naisia, joilla biologinen kello kilkattaa, ja silloin ne suorastaan taistelevat sinusta. Kannattaa kyllä varmaan sitten pitää jonkinlaista kriteeristöä naisille siinä vaiheessa. Muuten voi käydä se palstalla ankarasti kauhisteltu tarina, jossa nainen vaihtaa rentut elättäjämieheen.

Luulen, että juuri tuossa on Lordin ongelma. Fiksu ja hyvätuloinen mies, hyvä koulutus ja työpaikka, oma asunto, kenties kultturelleja (?) harrastuksia, ja ikää kuitenkin vasta 29 vuotta. Moni samanikäinen tai varsinkaan nuorempi nainen ei ole päässyt lähellekään samaan elämänvaiheeseen. Itsekin miettisin, että mitä tarjottavaa minulla on tuollaiselle miehelle. Itseni tietysti, mutta riittääkö se? Odottaako hänkin että olisin yhtä menestynyt.

• sillitrooli kirjoitti:

Niin, se on toki totta ettei tässä kartanoa tarvitakaan. Ajattelin vain sellaista Frasier-luksusta, komeat näköalat ja viimeisen päälle laitettu murju.

En ymmärrä, missä minä niitä akateemisia naisia edes kohtaisin. Pariutuneet miestuttavani, jotka pitivät itseään ehkä ATM-kategoriaan kuuluvina, pariutuivat jo (varsin onnistuneesti) opiskeluaikoinaan. Se aika on takana.

• LordBoredom
        Tyttönen_82 kirjoitti:

Luulen, että juuri tuossa on Lordin ongelma. Fiksu ja hyvätuloinen mies, hyvä koulutus ja työpaikka, oma asunto, kenties kultturelleja (?) harrastuksia, ja ikää kuitenkin vasta 29 vuotta. Moni samanikäinen tai varsinkaan nuorempi nainen ei ole päässyt lähellekään samaan elämänvaiheeseen. Itsekin miettisin, että mitä tarjottavaa minulla on tuollaiselle miehelle. Itseni tietysti, mutta riittääkö se? Odottaako hänkin että olisin yhtä menestynyt.

Tuota noin. Luulenpa, ettei se ole ongelmani. Kukaan nainen ei näe "menestystäni", vaan kun he kävelevät minua vastaan, niin he katsovat että tuossapa on joku teppo tavis, vähän vain rumempi ja hyi miten lihava eikä hurmaa supliikilla (noin niin kuin kärjistäen). Kaikkiaan tuo kuulostaa vähän siltä tutulta "olet liian hyvä minulle"-selittelyltä, jolla kaunistellaan vain sitä faktaa, etteivät "kemiat kohtaa", eikä haluta loukata miestä.

Sitä paitsi, eikö naisetkin kuvittele, että miehet haluavat "naida alaspäin"? :P Silloin ei näennäisen menestyksen pitäisi olla ongelma. (On tosin itse sanottava, etten erityisemmin piittaa mahdollisen... siis kuvitteellisen tyttöystäväni menestyksestä, lähinnä toivoisin jonkinlaista keskinäistä ymmärrystä, jota kuvittelen saavani todennäköisimmin yliopistotytöistä, jotka eivät välttämättä näe tutkintoani ja työtäni joutavana paperinpyörittelynä ja nörttitouhuna, ja naura minulle selkäni takana kun en tee "miesten töitä").

• kaii keskiluokkainen
        Tyttönen_82 kirjoitti:

"Luulen, että juuri tuossa on Lordin ongelma. Fiksu ja hyvätuloinen mies, hyvä koulutus ja työpaikka, oma asunto, kenties kultturelleja (?) harrastuksia, ja ikää kuitenkin vasta 29 vuotta. Moni samanikäinen tai varsinkaan nuorempi nainen ei ole päässyt lähellekään samaan elämänvaiheeseen. Itsekin miettisin, että mitä tarjottavaa minulla on tuollaiselle miehelle. Itseni tietysti, mutta riittääkö se? Odottaako hänkin että olisin yhtä menestynyt. "

Voi jumalauta,tarviiko sitä olla muuta tarjottavana kuin itsensä.
        Ihmiset jotka odottavat tulevalta kumppanilta tietynlaista perhe - , koulutus -, tai ammattitaustaa ovat aivan hukassa itse parisuhteen idealogian kanssa.Toisen luonteeseenhan ja siihen kuka se on,sinun tulee rakastua.Koulutusta saa opiskelemalla ja rahaa tekemällä,ei se kerro ihmisestä yhtään mitään.

• Tyttönen_82
        kaii keskiluokkainen kirjoitti:

"Luulen, että juuri tuossa on Lordin ongelma. Fiksu ja hyvätuloinen mies, hyvä koulutus ja työpaikka, oma asunto, kenties kultturelleja (?) harrastuksia, ja ikää kuitenkin vasta 29 vuotta. Moni samanikäinen tai varsinkaan nuorempi nainen ei ole päässyt lähellekään samaan elämänvaiheeseen. Itsekin miettisin, että mitä tarjottavaa minulla on tuollaiselle miehelle. Itseni tietysti, mutta riittääkö se? Odottaako hänkin että olisin yhtä menestynyt. "

Voi jumalauta,tarviiko sitä olla muuta tarjottavana kuin itsensä.
        Ihmiset jotka odottavat tulevalta kumppanilta tietynlaista perhe - , koulutus -, tai ammattitaustaa ovat aivan hukassa itse parisuhteen idealogian kanssa.Toisen luonteeseenhan ja siihen kuka se on,sinun tulee rakastua.Koulutusta saa opiskelemalla ja rahaa tekemällä,ei se kerro ihmisestä yhtään mitään.

Kumma kuitenkin, että tuo koulutustausta nousee usein esille. Monilla on se käsitys, että saman koulutustason omaavat ihmiset ymmärtävät toisiaan paremmin, kuten muuten Lordikin tuossa kirjoitti. Eihän se tietenkään aina niin mene, mutta väittäisin että aika moni katselee ensisijaisesti saman koulutustason omaavia. Tai sanotaanko näin, että jos itsellään on yliopistokoulutus, niin toisen yliopistokoulutus lasketaan plussaksi. Olen kyllä itsekin törmännyt tähän ongelmaan. Minullekin yksi ammattikoulun käynyt ja käytännön töissä oleva mies sanoi suoraan, että hän halveksii kaikkia paperinpyörittäjiä, tai alan opiskeluja. No minähän opiskelen paperinpyörittäjäksi myöskin, vähän vaikea tästä lähtökohdasta on alkaa mitään yhteistä rakentamaan.

Missä Lordi voisi naisen tavata...jos et ole mukana missään alaasi liittyvässä toiminnassa (niitähän on myös valmistuneille), eikä kaveripiiristä ole apua tässä asiassa, niin jäljelle jää kai sitten netti tai toive siitä että työn kautta voisi tavata jonkun. Mun entinen poikaystävä löysi naisen sinkkujen tanssikurssilta kolmekymppisenä, mutta en tiedä uskaltaisitko mennä sellaiselle. :o)

• puhkaisen kuplan
        Tyttönen_82 kirjoitti:

Kumma kuitenkin, että tuo koulutustausta nousee usein esille. Monilla on se käsitys, että saman koulutustason omaavat ihmiset ymmärtävät toisiaan paremmin, kuten muuten Lordikin tuossa kirjoitti. Eihän se tietenkään aina niin mene, mutta väittäisin että aika moni katselee ensisijaisesti saman koulutustason omaavia. Tai sanotaanko näin, että jos itsellään on yliopistokoulutus, niin toisen yliopistokoulutus lasketaan plussaksi. Olen kyllä itsekin törmännyt tähän ongelmaan. Minullekin yksi ammattikoulun käynyt ja käytännön töissä oleva mies sanoi suoraan, että hän halveksii kaikkia paperinpyörittäjiä, tai alan opiskeluja. No minähän opiskelen paperinpyörittäjäksi myöskin, vähän vaikea tästä lähtökohdasta on alkaa mitään yhteistä rakentamaan.

Missä Lordi voisi naisen tavata...jos et ole mukana missään alaasi liittyvässä toiminnassa (niitähän on myös valmistuneille), eikä kaveripiiristä ole apua tässä asiassa, niin jäljelle jää kai sitten netti tai toive siitä että työn kautta voisi tavata jonkun. Mun entinen poikaystävä löysi naisen sinkkujen tanssikurssilta kolmekymppisenä, mutta en tiedä uskaltaisitko mennä sellaiselle. :o)

Vain komeat, pitkät, urheilulliset ja supliikit miehet löytävät naisia tanssikurssilta.

• kaii keskiluokkainen
        Tyttönen_82 kirjoitti:

"Kumma kuitenkin, että tuo koulutustausta nousee usein esille. Monilla on se käsitys, että saman koulutustason omaavat ihmiset ymmärtävät toisiaan paremmin, kuten muuten Lordikin tuossa kirjoitti. Eihän se tietenkään aina niin mene, mutta väittäisin että aika moni katselee ensisijaisesti saman koulutustason omaavia. Tai sanotaanko näin, että jos itsellään on yliopistokoulutus, niin toisen yliopistokoulutus lasketaan plussaksi. Olen kyllä itsekin törmännyt tähän ongelmaan. Minullekin yksi ammattikoulun käynyt ja käytännön töissä oleva mies sanoi suoraan, että hän halveksii kaikkia paperinpyörittäjiä, tai alan opiskeluja. No minähän opiskelen paperinpyörittäjäksi myöskin, vähän vaikea tästä lähtökohdasta on alkaa mitään yhteistä rakentamaan."

Niin, no ainahan sitä saa itselleen luoda mielikuvan,minkälaisia tietyn koulutus - tai ammattiryhmän edustajat ovat.Ja ei sillä,voi se joskus osuakkin kohdalleen mutta edellenkään vaikka suurin osa olisi sellaisia niin ei se ikinä tarkoita kaikkia.Eli aina voi osua kohdalleen joku poikkeus.Tietenkin,jos tuntee että itse kun on maisteri että toisenkin pitää jotta päästään samalle palkkatasolle tai jotta saa luotua tarpeeksi arvokkaat "kulissit" ympärilleen niin se onkin sitten ihan jokaisen oman pinallinen näkemys asiasta.
        Tai vastaavasti jos joku duunari on niiin allemuudentuntoinen ettei voi olla korkeakoulun käyneen kanssa,niin on senkin ehkä syytä katsoa peiliin.

Pääpointti on edelleen se,että kyseisenlaiset jutut ovat hyvin pinnallisia,eikä mielestäni lainkaan merkityksellisiä parisuhteen kannalta.Ainoastaan sillä on merkitystä että molemmat tekevät töitä,ei kenenkään kuitenkaan tule ketää ilmaisiksi kuitenkaan elättää.

• Ei vakkari

Todennäköisesti alempi keskiluokka kuten vanhempani, jotka ovat työväenluokkaa.
      Kouluttautunut vain AMK:ssa ja teen aika pienipalkkaista työtä vaikka on sinällään edustavaa.

Kyllä tämä seuranhaussa näkyy siten että korkeammin kouluttautuneet naiset eivät kiinnostu vaikka kuinka muuten olisi älykäs, sivistynyt ja fiksu mies.

Aina voi itse ajatella ettei sosiaaliluokkia ole olemassa, mutta kyllä ne vain vahvasti elävät 2000-luvulla ja varsinkin naisille on hyvin tärkeää että mies edustaa vähintään sitä omaa sosiaaliluokkaa sekä sopii sen kuvioihin mukaan.

Tuossa kun pätkätöitä tein ja olin työttömänä niin olo naisten kanssa oli kyllä kuin toisen luokan kansalaisena ja alaluokan edustajana.

Toisaalta paljon nähnyt miespuolisia toimihenkilöitä, insinöörejä ja toimistoväkeä jotka tienaavat paremmin, muttei heillä naisten kanssa mene paremmin.

Kyllä se sinkkuuteen vaikuttaa ja parisuhteiden muodostamiseen tuo sosiaaliluokka.
      Itse olen yrittänyt siten löytää alaluokan jne. edustavaa naista joka olisi sen verran fiksu että kykenisi elämään normaalisti, pitäisi huolen fysiikastaan sekä olisi myös sivistynyt.

Todella pieni mahdollisuus sellaiseen.

• кюлтериы

Asun kotona ja opiskelen eräässä Suomen elitistisimmistä yliopistoista, isä investointipankkiiri, äiti toimitusjohtaja
      joten ylempää keskiluokkaa ainakin

• Missäs opiskelet?

Onko suomessa muka elitistisiä yliopistoja? Ei taida olla.... Ehkä nuorten hakijoiden keskuudessa haluttuja opiskelupaikkoja, mutta elitismiä se ei taida olla.

• yufuj

• toimihenkilö

Ja onneksi sulla ei ole paineita,isä investointipankiiri ja äiti toimitusjohtaja,lapsesta pitää silloin tulla vähintään sama.Luojan kiitos omat vanhemmat on olleet ns.melko taviksia vaikka isä olikin ylempitoimihenkilö mut anyway,tavis kuiteki.

• Luokatonko

En oikein osaa sanoa, mitä luokkaa edustan.
      Olen työläisperheen lapsi, tehnyt ns. suoritusportaan työtä jo liki 40 v.
      Olen kuitenkin juuri valmistumassa maisteriksi.
      ????

• Tyttönen_82

Olen keskiluokkaisen perheen opiskeleva tytär/vanhapiika ai niin sitä sanaa ei saanut enää käyttää eli sinkku. Omaa luokkaa on vaikea arvioida, mutta sanoisin etten kuulu köyhimpään ryhmään opiskelijoissakaan. Asun vuokralla yksityisellä, opiskelijakämpätkin olen nähnyt ja asunut, opiskeluaikana olen käynyt töissä samalla joten elämiseenkin on jäänyt vähän rahaa.

Hauska muuten, kun Lordi mainitsi Frasierin. Se on yksi mun suosikki-ohjelmista. Jaksot osaan jo ulkoa, mutta silti jaksan katsoa niitä yhä uudestaan iltasatuna. Sehän tulee sen verran myöhään, että Lordi on jo silloin unten mailla... :o)

• Niinhän se tulee myöhään - sitä varten onkin kaikki jaksot DVD:llä ;-)

• Hämärän rajoilta

Kuten aiemmin esitettiin, perinteinen vasemmisto - oikeisto -asetelma on katoamassa ja luokat samalla hämärtymässä duunarien (suhteellisesti) rikastuessa ja keskiluokan köyhtyessä. Oleellisimmaksi oppositiopariksi tilalle on tullut luokkia reippaasti brutaalimpi jako eli "kelpaa johonkin" - "ei kelpaa mihinkään". Jälkimmäiselle ryhmälle, johon itsekin kuulun, ei ole olemassa puolueita tai etujärjestöjä tai mitään muutakaan tukea, ei edes kunnollista identiteettiä. Ainoa syy olemassaolollemme on toimia varoittavana esimerkkinä ensimmäisen ryhmän edustajille, etteivät nämä vaatisi liikaa, pullikoisi vastaan, sairastuisi, tulisi vanhoiksi jne.

Perinteisin mittarein perhetaustani on alempaa tai etuliitteetöntä keskiluokkaa; molempien vanhempien koulutustaso vastaa nykystandardein AMK:ta. Jos lama-aika olisi mennyt toisin, voisi olla että vanhempani olisivat yhä yhdessä ja he olisivat taloudellisesti korkeammalla isän yrityksen ansiosta, mutta en tiedä voisiko pelkkä varallisuus vaikuttaa ratkaisevasti luokissa nousemiseen. Ainakaan ylemmältä keskiluokalta (ja siitä ylöspäin) perinteisesti vaadittavaa kulttuurista pääomaa tuskin silloinkaan olisi.

Itse koen olevani sekä perinteisen luokkajaon että laajemminkin yhteiskunnan ulkopuolella; kuten kaikkea muutakin katson myös kansanosien kerrostumista sivusta tarkkaillen, osallistumatta ja vaikuttamatta siihen.

• ENFP-nainen

Mikä sinut saa eristäytymään yhteiskunnasta? Surullista, että nuori fiksu kundi joutuu ajattelemaan noin :-(

Itse uskon, että omaan elämäänsä voi vaikuttaa voimakkaasti.Työtä se toki vaatii ja on huomattavan helpompaa, jos on saanut synnyinlahjaksi henkisestä tukea antavat vanhemmat ja tukiverkon. Harvalla, edes oikeasti rikkaalla, vanhemmat kustantavat aikuistuvien/aikuisten lastensa elämää eli taustan rahallinen merkitys ei ole niin iso.

Usein apatia ja se ettei koe voivansa vaikuttaa omaan elämäänsä, luetaan masennuksen oireistoon (myös lievän). Jos alakuloa on, kannatta yrittää hoitaa asia ensin kuntoon. Elämäänsä pystyy muuttamaan paremmin, kun pilkkoo sen mitä haluaa pienempiin osiin. Jos haluaa töitä, esim. hoitaa koulun loppuun. Ja pienempinä osina se tarkoittaa vaikka yhden kurssin suorittamista tsi vaikka alaa lähellä olevan kesätyöpaikan etsimistä (auttaa myöhemmin työllistymisessä vaikka olis saman alan linjahommia). Jos haluaa tyttöystävän, voi ensiksi aloittaa vaikka kaverisuhteesta/kirjekaverista ja opetella miten naiset ajattelee ja toimii.

Elämä voi yllättääkin, jos et itse pistä tarkoituksellisesti vastahankaan!

• Hämärän rajoilta
        ENFP-nainen kirjoitti:

Mikä sinut saa eristäytymään yhteiskunnasta? Surullista, että nuori fiksu kundi joutuu ajattelemaan noin :-(

Itse uskon, että omaan elämäänsä voi vaikuttaa voimakkaasti.Työtä se toki vaatii ja on huomattavan helpompaa, jos on saanut synnyinlahjaksi henkisestä tukea antavat vanhemmat ja tukiverkon. Harvalla, edes oikeasti rikkaalla, vanhemmat kustantavat aikuistuvien/aikuisten lastensa elämää eli taustan rahallinen merkitys ei ole niin iso.

Usein apatia ja se ettei koe voivansa vaikuttaa omaan elämäänsä, luetaan masennuksen oireistoon (myös lievän). Jos alakuloa on, kannatta yrittää hoitaa asia ensin kuntoon. Elämäänsä pystyy muuttamaan paremmin, kun pilkkoo sen mitä haluaa pienempiin osiin. Jos haluaa töitä, esim. hoitaa koulun loppuun. Ja pienempinä osina se tarkoittaa vaikka yhden kurssin suorittamista tsi vaikka alaa lähellä olevan kesätyöpaikan etsimistä (auttaa myöhemmin työllistymisessä vaikka olis saman alan linjahommia). Jos haluaa tyttöystävän, voi ensiksi aloittaa vaikka kaverisuhteesta/kirjekaverista ja opetella miten naiset ajattelee ja toimii.

Elämä voi yllättääkin, jos et itse pistä tarkoituksellisesti vastahankaan!

Eipä tässä ole enää moneen vuoteen tarvinnut aktiivisesti olla vastarannankiiski, vaan syrjäytyminen on edennyt ihan omalla painollaan. Kolmenkymmenen rajapyykki on koko ajan lähempänä, ja työkokemus-CV:ni on edelleenkin tyhjä arkki. Kun opiskelualanikin on vielä sellainen, että siltä valmistuminen on täysin yhtä tyhjän kanssa töidensaannin kannalta, ei siinä ole paljonkaan tehtävissä.

Ei minulla ole enää mitään mahdollisuuksia saada minkäänlaisia töitä. Olen liian hyväosainen (korkeakouluopiskelija, hyvät arvosanat; ei päihdeongelmia, rikostaustaa tai muuta millä voisi saada yhteiskunnalta jonkinlaisen alkusysäyksen raiteille pääsyyn) enkä siten näy tilastoissa, mutta junani meni jo kauan sitten. Asian myöntäminen ei silti tarkoita että muuten täysin apaattiseksi ryhtyisin. Työstän graduani - en pelkästään päässäni vaan olen jotakin jo kirjoittanutkin - ja teen omia projekteja harrastuspohjalta siksi, että asioiden eteneminen per se tuottaa hyvää mieltä, en siksi, että uskoisin niillä olevan mitään merkitystä.

Kun ei ole mitään odotuksia, ei joudu myöskään pettymään.

• ENFP-nainen
        Hämärän rajoilta kirjoitti:

Eipä tässä ole enää moneen vuoteen tarvinnut aktiivisesti olla vastarannankiiski, vaan syrjäytyminen on edennyt ihan omalla painollaan. Kolmenkymmenen rajapyykki on koko ajan lähempänä, ja työkokemus-CV:ni on edelleenkin tyhjä arkki. Kun opiskelualanikin on vielä sellainen, että siltä valmistuminen on täysin yhtä tyhjän kanssa töidensaannin kannalta, ei siinä ole paljonkaan tehtävissä.

Ei minulla ole enää mitään mahdollisuuksia saada minkäänlaisia töitä. Olen liian hyväosainen (korkeakouluopiskelija, hyvät arvosanat; ei päihdeongelmia, rikostaustaa tai muuta millä voisi saada yhteiskunnalta jonkinlaisen alkusysäyksen raiteille pääsyyn) enkä siten näy tilastoissa, mutta junani meni jo kauan sitten. Asian myöntäminen ei silti tarkoita että muuten täysin apaattiseksi ryhtyisin. Työstän graduani - en pelkästään päässäni vaan olen jotakin jo kirjoittanutkin - ja teen omia projekteja harrastuspohjalta siksi, että asioiden eteneminen per se tuottaa hyvää mieltä, en siksi, että uskoisin niillä olevan mitään merkitystä.

Kun ei ole mitään odotuksia, ei joudu myöskään pettymään.

Itse opiskeluajan lopussa koin turhautumista. En uskonut saavani mielenkiintoisia töitä, vaan löytäväni itse "kumileimasimena" jostain toimistosta. Sain kesätyöpaikansaman alan suorittavalta portaalta. Palasin opiskelemaan, kunnes muutaman kk jälkeen soittivat ja tarjosivat töitä. Työ oli alku polulle, jolla pääsin tekemään mielenkiintoisia alani töitä. Ainakin omalla alallani, noita kesätöitä on arvostettu paljon ja jos työn hoitaa hyvin se on hyvä tapa saada jalka oven väliin. Asioita kannattaa katsoa myös pitkäjänteiseltä kantilta ja asenteella on vaikutusta.

Olen tiennyt alusta saakka mitä haluan tehdä ja kokosin koko ajan kokemusta&koulutusta sen mukaan, että ne tukisivat tavoitettani. Koin, että prosessi, jossa opin ja kehityn on tärkeämpi kuin lopputulos. Nyt olen unelmatyössäni, josta en uskaltanut edes unelmoida. Se vaati mm. sen, että lähdin hyvästä vakityöstä osaamistani enemmän kehittävään määräaikaiseen työhön (palkkakin tippui melkein tonnilla).

Kolmekymppinen on työnantajien silmissä hyvä ikä. Ei valmistumisaika ketään kiinnosta, jos CV.stä näkyy kesätöitä TAI muuta aktiivisuuden osoituksia esim. harrastuspuolessa. Jos oman alan työllisyysnäkymät on huonot, voiko samalla koulutuksella tehdä jotain muuta kiinnostavaa tai aikanakin siedettävää?

Stemppiä vaan siihen graduun! Muista, että vaikkei sillä saisi töitä niin ainakin voit olla itsestäsi ylpeä ja ainakin yksi tavoite matkalla johonkin isompaan on täytetty.

• Voi luojan tähden
        ENFP-nainen kirjoitti:

Itse opiskeluajan lopussa koin turhautumista. En uskonut saavani mielenkiintoisia töitä, vaan löytäväni itse "kumileimasimena" jostain toimistosta. Sain kesätyöpaikansaman alan suorittavalta portaalta. Palasin opiskelemaan, kunnes muutaman kk jälkeen soittivat ja tarjosivat töitä. Työ oli alku polulle, jolla pääsin tekemään mielenkiintoisia alani töitä. Ainakin omalla alallani, noita kesätöitä on arvostettu paljon ja jos työn hoitaa hyvin se on hyvä tapa saada jalka oven väliin. Asioita kannattaa katsoa myös pitkäjänteiseltä kantilta ja asenteella on vaikutusta.

Olen tiennyt alusta saakka mitä haluan tehdä ja kokosin koko ajan kokemusta&koulutusta sen mukaan, että ne tukisivat tavoitettani. Koin, että prosessi, jossa opin ja kehityn on tärkeämpi kuin lopputulos. Nyt olen unelmatyössäni, josta en uskaltanut edes unelmoida. Se vaati mm. sen, että lähdin hyvästä vakityöstä osaamistani enemmän kehittävään määräaikaiseen työhön (palkkakin tippui melkein tonnilla).

Kolmekymppinen on työnantajien silmissä hyvä ikä. Ei valmistumisaika ketään kiinnosta, jos CV.stä näkyy kesätöitä TAI muuta aktiivisuuden osoituksia esim. harrastuspuolessa. Jos oman alan työllisyysnäkymät on huonot, voiko samalla koulutuksella tehdä jotain muuta kiinnostavaa tai aikanakin siedettävää?

Stemppiä vaan siihen graduun! Muista, että vaikkei sillä saisi töitä niin ainakin voit olla itsestäsi ylpeä ja ainakin yksi tavoite matkalla johonkin isompaan on täytetty.

Free Fanny on kohdannut voittajansa.

• Hämärän rajoilta
        ENFP-nainen kirjoitti:

Et oikein käsitä. "Kumileimasimeksi" toimistoon joutuminen - tai ylipäänsä ihan mikä tahansa itsenäisen elämän ja minimitoimeentulon omillaan mahdollistava - olisi enemmän kuin uskaltaisin toivoa. Alallani ei ole olemassakaan kesätöitä, tai jos on niin en ainakaan sellaisista ole kuullut. Pitäisi olla suhteita ja verkostoja, niin tietäisi enemmän, mutta en osaa sellaisia luoda. Hädin tuskin on muitakaan työpaikkoja, joten en noista kesätöistä menisi sittenkään takuuseen. Tällä koulutuksella ei liioin ole paljoakaan painoarvoa niitä muita "kiinnostavia tai ei" -työpaikkoja katsellessa.

"Ei valmistumisaika ketään kiinnosta, jos CV.stä näkyy kesätöitä TAI muuta aktiivisuuden osoituksia esim. harrastuspuolessa."

Vaan kun ei näy. Ei mitään. Harrastuksetkin ovat sellaisia, ettei niitä parane mainita. ("Huonon nettihuumorin viljely" ei välttämättä ole kummoinen meriitti millään alalla.)

En tunne olevani matkalla mihinkään tai usko mitään isompaa olevan olemassa, joten gradu ei tunnu miltään välietapilta. Se on vain jotakin mikä pitää tehdä, jotta saa mielenrauhan eikä tuota sukulaisille pettymystä.

• ed.

Et oikein käsitä. "Kumileimasimeksi" toimistoon joutuminen - tai ylipäänsä ihan mikä tahansa itsenäisen elämän ja minimitoimeentulon omillaan mahdollistava - olisi enemmän kuin uskaltaisin toivoa. Alallani ei ole olemassakaan kesätöitä, tai jos on niin en ainakaan sellaisista ole kuullut. Pitäisi olla suhteita ja verkostoja, niin tietäisi enemmän, mutta en osaa sellaisia luoda. Hädin tuskin on muitakaan työpaikkoja, joten en noista kesätöistä menisi sittenkään takuuseen. Tällä koulutuksella ei liioin ole paljoakaan painoarvoa niitä muita "kiinnostavia tai ei" -työpaikkoja katsellessa.

"Ei valmistumisaika ketään kiinnosta, jos CV.stä näkyy kesätöitä TAI muuta aktiivisuuden osoituksia esim. harrastuspuolessa."

Vaan kun ei näy. Ei mitään. Harrastuksetkin ovat sellaisia, ettei niitä parane mainita. ("Huonon nettihuumorin viljely" ei välttämättä ole kummoinen meriitti millään alalla.)

En tunne olevani matkalla mihinkään tai usko mitään isompaa olevan olemassa, joten gradu ei tunnu miltään välietapilta. Se on vain jotakin mikä pitää tehdä, jotta saa mielenrauhan eikä tuota sukulaisille pettymystä.

Etkö harrasta musiikkia ja kirjallisuutta? Ainakin joskus on näkynyt jotain linkkejä ja aloituksia.... Älä aliarvioi itseäsi! Viittatko nettihuurori blogiin? Kyllä sekin kannattaa mainita, jos sisältö ei ole työpaikan saamisen kannaltaa murhaa ;-) Harrastuksiakin pystyy myös aloittamaan. Hakeudu mukaan vaikka vpk:n tai spr:n toimintaan tai urheiluseuraan ohjaajaksi (aiheeseen pitää tietysti olla joku kiinnostus), niin heti näytät aktiivisemmalta ja samalla saa lisää kontakteja.

Jos sinulla on ex-opiskelukavereita, jotka ovat työllistyneet, kysele heidän kauttaan kesätyöpaikkoja. Työllistyminen on helpompaa, kun "joku tuntee jonkun". Tietysti, jos paikkoja ei ole, ei niitä ole.

Oletko koskaan miettinyt mitä haluat elämältä? Unelmat ja tavoitteet ovat tosi tärkeitä, vaikka osa niistä ei koskaan toteutuisi. Ja tosiaan, elämä voi joskus yllättää ja alamäki voi vaihtua nopeastikin ylämäeksi.

• FFn valittava aave
        ed. kirjoitti:

Etkö harrasta musiikkia ja kirjallisuutta? Ainakin joskus on näkynyt jotain linkkejä ja aloituksia.... Älä aliarvioi itseäsi! Viittatko nettihuurori blogiin? Kyllä sekin kannattaa mainita, jos sisältö ei ole työpaikan saamisen kannaltaa murhaa ;-) Harrastuksiakin pystyy myös aloittamaan. Hakeudu mukaan vaikka vpk:n tai spr:n toimintaan tai urheiluseuraan ohjaajaksi (aiheeseen pitää tietysti olla joku kiinnostus), niin heti näytät aktiivisemmalta ja samalla saa lisää kontakteja.

Jos sinulla on ex-opiskelukavereita, jotka ovat työllistyneet, kysele heidän kauttaan kesätyöpaikkoja. Työllistyminen on helpompaa, kun "joku tuntee jonkun". Tietysti, jos paikkoja ei ole, ei niitä ole.

Oletko koskaan miettinyt mitä haluat elämältä? Unelmat ja tavoitteet ovat tosi tärkeitä, vaikka osa niistä ei koskaan toteutuisi. Ja tosiaan, elämä voi joskus yllättää ja alamäki voi vaihtua nopeastikin ylämäeksi.

Oletko sinäkin yksi näistä naisista jotka ovat saaneet oman alan töitä jo ennen opiskeluja lukioaikoina kun suhteilla pääsit ja nyt sitten kerrot kaikille että se on ihan helppoa?Jostain syystä naiset usein pääsevät jo lukioaikoina töihin ihan liian hienoihin paikkoihin. Ehkä juuri siitä syystä naisista ei tule ikinä menestyviä yrittäjiä. Naiset saavat työpaikat niin helpolla että he eivät ikinä joudu laittamaan itseään likoon.

• Hämärän rajoilta
        ed. kirjoitti:

Harrastan musiikkia ja kirjallisuutta. Miljoonat muutkin ihmiset harrastavat, eikä se tuo heille toimeentuloa. En pidä blogia; nettihuumorini ei ole paikkaan sidottua. Lähinnä tarkoitin tuolla kommentillani musiikkiprojektiani, jonka salaaminen omia lähisukulaisia myöten on ollut välttämätöntä, sillä ei moisia mauttomuuksia ja typeryyksiä voisi omalla nimellään ja naamallaan tehdä. Sisältö nimenomaan olisi työpaikan saamisen kannalta murhaa.

Paikkoja ei luultavasti ole, se on vain mielikuvani, mutta eipä ole niitä ex-opiskelukavereitakaan. Eilen viimeksi istuin seminaarissa, ja ennen sen alkua jouduin kuuntelemaan muiden ryhmäläisten keskustelua. He ovat iloisia ja sosiaalisia, heillä on ystäviä ja töitä ja paikka maailmassa ja siivet joiden voi luottaa kantavan tulevaisuuteen. Minulla ei ole heidän kanssaan mitään yhteistä. Mitäpä siinä muutakaan osasi kuin olla hiljaa, raapustella paperiin merkkejä ilman merkitystä ja toivoa professorin saapuvan mahdollisimman nopeasti tekemään jutustelusta lopun.

En osaa haluta elämältä mitään. Kärsimys syntyy halusta, sanoo Buddha: lakkaa haluamasta niin kärsimyskin loppuu! En koe olevani alamäessä tai ylämäessä, vaan elämäni on hyvin tasaista. Joskus vielä halusin kovasti päästä omilleni asumaan ja yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi; nyt se on haaveena samalla viivalla täpötäydelle Wembleyn stadionille soittamisen kanssa eli "olisihan se ihan kiva mutta ei niin vaan tule käymään, deal with it".

• ed.
        FFn valittava aave kirjoitti:

Oletko sinäkin yksi näistä naisista jotka ovat saaneet oman alan töitä jo ennen opiskeluja lukioaikoina kun suhteilla pääsit ja nyt sitten kerrot kaikille että se on ihan helppoa?Jostain syystä naiset usein pääsevät jo lukioaikoina töihin ihan liian hienoihin paikkoihin. Ehkä juuri siitä syystä naisista ei tule ikinä menestyviä yrittäjiä. Naiset saavat työpaikat niin helpolla että he eivät ikinä joudu laittamaan itseään likoon.

Lukioikoina, ja jo huomattavasti ennen, tein vaatimattomia hommia: kuorin perunoita tiskasin ja poimin mansikoita, molempia kaksi kesää samassa paikassa peräkkäin. Opiskelukesinä olin töissä liukuhihnalla, tein hyvin yksinkertaisia labratöitä ja -tiskausta (myös kahtena kesänä), ja tein jatkuvasti opiskelun ohessa >20h/vko töitä lasten parissa. Minusta lista kuulostaa enemmänkin siltä, että on valmis tekemään töitä kuin töitä, kuin liian hienoilta.... Ensimmäisenä kesänä rippikouluvuonna sain apua paikan hankkimisessa, mutta sen jälkeen olen hankkinut työni itse.

Ensimmäinen alan kesätyöpaikka, suorittavalta portaalta eli ei-koulutustani vastaavaa myöskään, aukeni kun olin suorittanut n.120/160 ov. Tästä paikasta myöhemmin soittivat ja tarjosivat töitä, joka johti lopulta koulutusta vastaaviin töihin ja vakinaistamiseen (ennen kuin olin valmistunut). Omassa "työurassani" on onnea ja sattumaa, mutta ilman että olisin laittanut itseäni likoon (=tehnyt vaatimattomatkin hommat hyvin), ei onni olisi kantanut kuin yhden kesän.

Myönnän, että nykyään sen ekan työpaikan saaminen on vaikeampaa kuin vajaa 15v sitten. Paras mahdollisuus on saada jalka oven väliin työharjoittelu/lopputyöpaikan avulla tai saada hyvät suositukset työstä.

• ed. kirjoitti:

Lukioikoina, ja jo huomattavasti ennen, tein vaatimattomia hommia: kuorin perunoita tiskasin ja poimin mansikoita, molempia kaksi kesää samassa paikassa peräkkäin. Opiskelukesinä olin töissä liukuhihnalla, tein hyvin yksinkertaisia labratöitä ja -tiskausta (myös kahtena kesänä), ja tein jatkuvasti opiskelun ohessa >20h/vko töitä lasten parissa. Minusta lista kuulostaa enemmänkin siltä, että on valmis tekemään töitä kuin töitä, kuin liian hienoilta.... Ensimmäisenä kesänä rippikouluvuonna sain apua paikan hankkimisessa, mutta sen jälkeen olen hankkinut työni itse.

Ensimmäinen alan kesätyöpaikka, suorittavalta portaalta eli ei-koulutustani vastaavaa myöskään, aukeni kun olin suorittanut n.120/160 ov. Tästä paikasta myöhemmin soittivat ja tarjosivat töitä, joka johti lopulta koulutusta vastaaviin töihin ja vakinaistamiseen (ennen kuin olin valmistunut). Omassa "työurassani" on onnea ja sattumaa, mutta ilman että olisin laittanut itseäni likoon (=tehnyt vaatimattomatkin hommat hyvin), ei onni olisi kantanut kuin yhden kesän.

Myönnän, että nykyään sen ekan työpaikan saaminen on vaikeampaa kuin vajaa 15v sitten. Paras mahdollisuus on saada jalka oven väliin työharjoittelu/lopputyöpaikan avulla tai saada hyvät suositukset työstä.

Hyh, hanttihommia. En kyllä itse ainakaan suostuisi mitään hanttihommia tekemään. Omaan tarpeeseen voi toki tehdä, jos siinä säästää, mutta muuten ei. Itse olen hämmästynyt siitä mitä asioita ihmiset oikein suostuvat tekemään oman palkkansa eteen :)

• ed.
        m36-intj kirjoitti:

Hyh, hanttihommia. En kyllä itse ainakaan suostuisi mitään hanttihommia tekemään. Omaan tarpeeseen voi toki tehdä, jos siinä säästää, mutta muuten ei. Itse olen hämmästynyt siitä mitä asioita ihmiset oikein suostuvat tekemään oman palkkansa eteen :)

Niiden hanttihommien takia olen nyt unelmatyössäni ja ehtinyt kerätä oman alan töistä n. 14 v:n työkokemuksen. Nykyinen työpaikkani on arvostettu, kehittymismahdollisuuksia on moneen suuntaan, kollegat on erittäin osaavia (paras tapa kehittää osaamistaan) ja teemme merkittävää työtä monelta kantilta mitattuna. Siis mielestäni kannatti.

Minusta vaatimattomimmissa töissä ei ole sinänsä mitään pahaa, kyllä duunariakin tarvitaan tässä yhteiskunnassa. Kannattaa miettiä asiaa: aika harva työnantaja on valmis palkkaamaan ihmistä, jonka motivaatio loppuu, kun eteen tulee joku pitkäjänteistä puurtamista vaativa osuus. Myös niissä kaikkein hohdokkaimmissa töissä tulee joskus. Ja työelämän perussäännöt oppii ihan yhtä hyvin hanttihommissa kuin alansa töissä. Sitäkin osataan monissa paikoissa arvostaa.

• ed.

Harrastan musiikkia ja kirjallisuutta. Miljoonat muutkin ihmiset harrastavat, eikä se tuo heille toimeentuloa. En pidä blogia; nettihuumorini ei ole paikkaan sidottua. Lähinnä tarkoitin tuolla kommentillani musiikkiprojektiani, jonka salaaminen omia lähisukulaisia myöten on ollut välttämätöntä, sillä ei moisia mauttomuuksia ja typeryyksiä voisi omalla nimellään ja naamallaan tehdä. Sisältö nimenomaan olisi työpaikan saamisen kannalta murhaa.

Paikkoja ei luultavasti ole, se on vain mielikuvani, mutta eipä ole niitä ex-opiskelukavereitakaan. Eilen viimeksi istuin seminaarissa, ja ennen sen alkua jouduin kuuntelemaan muiden ryhmäläisten keskustelua. He ovat iloisia ja sosiaalisia, heillä on ystäviä ja töitä ja paikka maailmassa ja siivet joiden voi luottaa kantavan tulevaisuuteen. Minulla ei ole heidän kanssaan mitään yhteistä. Mitäpä siinä muutakaan osasi kuin olla hiljaa, raapustella paperiin merkkejä ilman merkitystä ja toivoa professorin saapuvan mahdollisimman nopeasti tekemään jutustelusta lopun.

En osaa haluta elämältä mitään. Kärsimys syntyy halusta, sanoo Buddha: lakkaa haluamasta niin kärsimyskin loppuu! En koe olevani alamäessä tai ylämäessä, vaan elämäni on hyvin tasaista. Joskus vielä halusin kovasti päästä omilleni asumaan ja yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi; nyt se on haaveena samalla viivalla täpötäydelle Wembleyn stadionille soittamisen kanssa eli "olisihan se ihan kiva mutta ei niin vaan tule käymään, deal with it".

"Kärsimys syntyy halusta, sanoo Buddha: lakkaa haluamasta niin kärsimyskin loppuu!"

...mutta toisaalta, unelmat pitää hengissä. Joskus matka voi tärkeämpi kuin itse lopputulos. Myös prosessi, jossa tavoittelee jotain itselleen todella tärkeää, voi tuottaa tyydytystä vaikka tulos ei olisi se sama mitä alussa ajatteli.

Jos unelma ilmenee haluna saada jotain, se voi aiheuttaa pettymyksen ja katkeruuden. Jos unelman näkee valona tunnelin päässä (tai paremminkin hajavalona labyrintin toisessa päässä), on helpompi lutvia valoa kohti ja olla tyytyväinen jokaisesta edetystä metristä. Ja jos ymmärtää labyrintin perimmäisen luonteen, ei maailma kaadu virhevalintaan. Suuntaa voi korjata koska vaan.

Myöhäistä on vasta kun kuolema korjaa.

• piip-piip-piip
        ed. kirjoitti:

Niiden hanttihommien takia olen nyt unelmatyössäni ja ehtinyt kerätä oman alan töistä n. 14 v:n työkokemuksen. Nykyinen työpaikkani on arvostettu, kehittymismahdollisuuksia on moneen suuntaan, kollegat on erittäin osaavia (paras tapa kehittää osaamistaan) ja teemme merkittävää työtä monelta kantilta mitattuna. Siis mielestäni kannatti.

Minusta vaatimattomimmissa töissä ei ole sinänsä mitään pahaa, kyllä duunariakin tarvitaan tässä yhteiskunnassa. Kannattaa miettiä asiaa: aika harva työnantaja on valmis palkkaamaan ihmistä, jonka motivaatio loppuu, kun eteen tulee joku pitkäjänteistä puurtamista vaativa osuus. Myös niissä kaikkein hohdokkaimmissa töissä tulee joskus. Ja työelämän perussäännöt oppii ihan yhtä hyvin hanttihommissa kuin alansa töissä. Sitäkin osataan monissa paikoissa arvostaa.

Et sitten enempää väsyneitä kliseitä keksi?

"Olen unelmatyössäni" kuulostaa jo sinänsä aivan hirveältä, ellei ole esimerkiksi taiteilija tai vastaava, tai tee työkseen asioita, joita tekisi vapaa-aikanaan omaksi ilokseen muutoinkin.

• ,
        ed. kirjoitti:

"Kärsimys syntyy halusta, sanoo Buddha: lakkaa haluamasta niin kärsimyskin loppuu!"

...mutta toisaalta, unelmat pitää hengissä. Joskus matka voi tärkeämpi kuin itse lopputulos. Myös prosessi, jossa tavoittelee jotain itselleen todella tärkeää, voi tuottaa tyydytystä vaikka tulos ei olisi se sama mitä alussa ajatteli.

Jos unelma ilmenee haluna saada jotain, se voi aiheuttaa pettymyksen ja katkeruuden. Jos unelman näkee valona tunnelin päässä (tai paremminkin hajavalona labyrintin toisessa päässä), on helpompi lutvia valoa kohti ja olla tyytyväinen jokaisesta edetystä metristä. Ja jos ymmärtää labyrintin perimmäisen luonteen, ei maailma kaadu virhevalintaan. Suuntaa voi korjata koska vaan.

Myöhäistä on vasta kun kuolema korjaa.

Mitä virkaa on unelmoida joutavia jos ei kuitenkaan saa pillua?

• toimihenkilö
        m36-intj kirjoitti:

"Hyh, hanttihommia. En kyllä itse ainakaan suostuisi mitään hanttihommia tekemään. Omaan tarpeeseen voi toki tehdä, jos siinä säästää, mutta muuten ei. Itse olen hämmästynyt siitä mitä asioita ihmiset oikein suostuvat tekemään oman palkkansa eteen :) "

jooo, et ole vissiin vielä tohon ikään menessä tajunnut että kaikki ihmiset ei voi tehdä siistiä ja mukavaa toimisto hommaa.Täällä tosiaan tarvitaan "vähä pätöisimpiä" työntekijöitä kuin maisterit.Taii,olis se sunkin ikävä mennä töihin kun kukaan ei olis siivonnut,roskikset vaan täyttyisi taikka kaupaan kun menisit niin hyllyissä ei olis mitään ostettavaa koska kukaan ei täyttänyt niitä.
        Se on vaan niin että KAIKKIA TARVITAAN! Tuollaiset maisterin ketkalleet tuollaisineen mielipiteineen voi tunkea ittensä sinne missä ei aurinko paista.

• ed.
        piip-piip-piip kirjoitti:

"Olen unelmatyössäni" kuulostaa jo sinänsä aivan hirveältä, ellei ole esimerkiksi taiteilija tai vastaava, tai tee työkseen asioita, joita tekisi vapaa-aikanaan omaksi ilokseen muutoinkin.

Sitten elän klisettä... Teen työkseni asiota, joita tekisin vapaa-aikana omaksi ilokseni muutenkin. Paitsi ilman työpaikkaa minulla ei olisi resursseja tehdä samoja asioita.

• ed.
        , kirjoitti:

Mitä virkaa on unelmoida joutavia jos ei kuitenkaan saa pillua?

Ehkä kun on tyytyväinen itseensä ja elämänsä, näyttää ulospäinkin viehättävämmältä ja ainakin tilastollinen todenäköisyyys saada sitä p'llua paranee. Jos jos jää ilman, onpahan ainakin vähemmän kurja elämä elettävänä.

• mietiskelempä
        ed. kirjoitti:

Ehkä kun on tyytyväinen itseensä ja elämänsä, näyttää ulospäinkin viehättävämmältä ja ainakin tilastollinen todenäköisyyys saada sitä p'llua paranee. Jos jos jää ilman, onpahan ainakin vähemmän kurja elämä elettävänä.

Onko sinulla isot rinnat?

• piip-piip-piip kirjoitti:

""Olen unelmatyössäni" kuulostaa jo sinänsä aivan hirveältä, ellei ole esimerkiksi taiteilija tai vastaava, tai tee työkseen asioita, joita tekisi vapaa-aikanaan omaksi ilokseen muutoinkin."

=) Kyllä se kuulostaa vaan aivan hirveältä. Käsitykseni paskaduunista tai hanttihommista on varmasti erilainen kuin ihmisillä keskimäärin. Se leima tulee nimittäin minulta aika herkästi, osittain varmaan siksi, koska rahantarpeeni on varsin pieni. Mutta muutenkaan en pidä tästä työkulttuurista.

Mielestäni esim. kaverini tekee paskaduunia, saa maksuksi 3200 €/kk, matkusteli ainakin aikaisemmin viikoiksi Englantiin työhommissa, asentelee bugisia ohjelmistoja asiakkaille viikottain, ja pakertaa koodin kimpussa päivästä toiseen pitkiä päiviä. Käteen jää tuosta sitten noin 2400 €/kk verojen jälkeen. Jos työttömyyskorvauksella ja muilla tuilla elelee, voi saada jopa 1400 €/kk käteen, vaikka omistaisi asuntonsa itse (kuten minä teen).

En käsitä miksi tekisin jotakin tuollaista tuollaiseen hintaan, ja olen sanonut kaverilleni, että hän on varsin hullu, mutta hän vain jatkaa. Ilmeisesti tuota se rahantarve tekee. Jos joku tuollaista vaatisi minulta, niin palkan täytyisi olla siinä 4000-5000 €/kk, tai sitten terve vaan. Ei minun ole pakko saada mitään työtä. Eikä oikeastaan kenelläkään muulla.

Olen argumentoinut vähän sen puolesta, että tulee yhteiskunnalle halvemmaksi pitää suurin osa ihmisistä työttöminä (ja maksaa näin vähemmän) kuin järjestää jokaiselle työpaikka, jolla tehdään jotakin järjetöntä työtä, joka ei lainkaan ole sen arvoista. Voisi luulla, että työn arvo määräytyy oikein automaattisesti työmarkkinoiden avulla, mutta näin ei ole. Siitä pitää huolen mm. erilaiset valtion tuet, ja kuluttajien epärealistiset kulutustottumukset (ts. ei ole olemassa vapaita markkinoita). Tällä hetkellä ei voi olettaa että mikään määräytyisi oikein itsestään, sillä kaikkia markkinoita manipuloidaan joka suunnasta. Niin työmarkkinoita, kuin talouttakin.

Joka tapauksessa kaiken tuotannon rationalisointi ja tehostaminen on siinä pisteessä, että verrattuna aikaisemmin, läheskään kaikkien ei tarvitse tehdä työtä, jotta yhteiskunta pysyisi pystyssä. Johtuu myös siitä, että aikaisemmin tehty työ jää meille käteen jossakin muodossa pysyvästi. Huonoilla aloilla ei tuoteta mitään pysyvää, joka jäisi jälkipolville käteen. Ja mitä on tapahtunut? Pitää nykyään tehdä jopa enemmän töitä kuin aikaisemmin. Työtä, josta suurinta osaa ei oikeastaan tarvitakaan.

Myös työntekijöiden ajanpuute on kroonista. Voisi sanoa, että monien ihmisten älykkyysosamäärä laskee noin 20 pisteellä, kun ovat vapaa-ajalla työn jälkeen. Jos heitän vaikka muutamia kymmeniä tutkimuksia kommentoitavaksi jollekin, niin voi olla varma, että mitään palautetta ei tule ("en nyt ehtinyt"). Tai jos haluaa keskustella jostakin vähän vaativimmista aiheista. Ei tule mitään.

Minun käsitykseni hyvästä elämisestä on sitä että tekee suunnilleen mitä huvittaa. Tähän sopii opiskelu - esim. sopivat jatko-opintotasoiset kurssit piristävät arkea. Sitten tietenkin omat tutkimukset - ja tässäkin mielestäni oma tutkimukseni lyö hyvinkin laudalta sellaisia asioita mitä tehdään tutkimusryhmissä, ja hyöty on itselleni tulosten puolesta tietenkin ihan eri luokkaa, kuin jossakin random-tutkimusryhmässä. Jos akateemisella alalla on tehnyt tutkimustyötä, niin huomaa varsin pian että silloin kuin mennään metsään, ei voi lopettaa työtä, vaan siitä on kuitenkin väännettävä jotakin väkisin. Tuloksia, joilla ei kukaan tule tekemään mitään, kunhan näyttää siltä, että päällisin puolin on tullut tehtyä jotakin.

• toimihenkilö kirjoitti:

"Hyh, hanttihommia. En kyllä itse ainakaan suostuisi mitään hanttihommia tekemään. Omaan tarpeeseen voi toki tehdä, jos siinä säästää, mutta muuten ei. Itse olen hämmästynyt siitä mitä asioita ihmiset oikein suostuvat tekemään oman palkkansa eteen :) "

jooo, et ole vissiin vielä tohon ikään menessä tajunnut että kaikki ihmiset ei voi tehdä siistiä ja mukavaa toimisto hommaa.Täällä tosiaan tarvitaan "vähä pätöisimpiä" työntekijöitä kuin maisterit.Taii,olis se sunkin ikävä mennä töihin kun kukaan ei olis siivonnut,roskikset vaan täyttyisi taikka kaupaan kun menisit niin hyllyissä ei olis mitään ostettavaa koska kukaan ei täyttänyt niitä.
        Se on vaan niin että KAIKKIA TARVITAAN! Tuollaiset maisterin ketkalleet tuollaisineen mielipiteineen voi tunkea ittensä sinne missä ei aurinko paista.

"jooo, et ole vissiin vielä tohon ikään menessä tajunnut että kaikki ihmiset ei voi tehdä siistiä ja mukavaa toimisto hommaa.Täällä tosiaan tarvitaan "vähä pätöisimpiä" työntekijöitä kuin maisterit.Taii,olis se sunkin ikävä mennä töihin kun kukaan ei olis siivonnut,roskikset vaan täyttyisi taikka kaupaan kun menisit niin hyllyissä ei olis mitään ostettavaa koska kukaan ei täyttänyt niitä.
        Se on vaan niin että KAIKKIA TARVITAAN! Tuollaiset maisterin ketkalleet tuollaisineen mielipiteineen voi tunkea ittensä sinne missä ei aurinko paista."

En tarkoittanut sitä, etteivätkö hanttihommat VOISI olla arvokkaita. Itselleni ne eivät vaan sovi. Pitää aina tutkia työn hyödyllisyyttä. Roskakuskeille, ja alemman tason työntekijöille voisi hyvinkin maksaa 3000 €/kk, jos voidaan osoittaa, että heidän työnsä on oikeasti korvaamatonta. Ja samalla erottaa vaikka ylemmän tason työntekijöitä, joiden työ ei ole tarpeellisia yhteiskunnan kannalta. Tähän ei ikinä tosin tulla, koska hyvä-veli verkosto pitää siitä huolen. Oikeasti monen ylemmän tason työntekijöiden töiden tarpeellisuus on yhteiskunnan kannalta kuvitteellista. Usein näistä johtajista eri aloilla on lopulta enemmän haittaa kuin hyötyä kun pyörittävät jotakin omaa agendaansa rahastusmielessä, joka on tulppana vapaalle kehitykselle.

• ++++++++++
        m36-intj kirjoitti:

"jooo, et ole vissiin vielä tohon ikään menessä tajunnut että kaikki ihmiset ei voi tehdä siistiä ja mukavaa toimisto hommaa.Täällä tosiaan tarvitaan "vähä pätöisimpiä" työntekijöitä kuin maisterit.Taii,olis se sunkin ikävä mennä töihin kun kukaan ei olis siivonnut,roskikset vaan täyttyisi taikka kaupaan kun menisit niin hyllyissä ei olis mitään ostettavaa koska kukaan ei täyttänyt niitä.
        Se on vaan niin että KAIKKIA TARVITAAN! Tuollaiset maisterin ketkalleet tuollaisineen mielipiteineen voi tunkea ittensä sinne missä ei aurinko paista."

En tarkoittanut sitä, etteivätkö hanttihommat VOISI olla arvokkaita. Itselleni ne eivät vaan sovi. Pitää aina tutkia työn hyödyllisyyttä. Roskakuskeille, ja alemman tason työntekijöille voisi hyvinkin maksaa 3000 €/kk, jos voidaan osoittaa, että heidän työnsä on oikeasti korvaamatonta. Ja samalla erottaa vaikka ylemmän tason työntekijöitä, joiden työ ei ole tarpeellisia yhteiskunnan kannalta. Tähän ei ikinä tosin tulla, koska hyvä-veli verkosto pitää siitä huolen. Oikeasti monen ylemmän tason työntekijöiden töiden tarpeellisuus on yhteiskunnan kannalta kuvitteellista. Usein näistä johtajista eri aloilla on lopulta enemmän haittaa kuin hyötyä kun pyörittävät jotakin omaa agendaansa rahastusmielessä, joka on tulppana vapaalle kehitykselle.

Juuri näin.

Esimerkiksi prostituoidun työ on takuulla hyödyllisempää ja tärkeämpää kuin yhdenkään Ely-keskuksen projektipäällikön.

• ed.
        m36-intj kirjoitti:

""Olen unelmatyössäni" kuulostaa jo sinänsä aivan hirveältä, ellei ole esimerkiksi taiteilija tai vastaava, tai tee työkseen asioita, joita tekisi vapaa-aikanaan omaksi ilokseen muutoinkin."

=) Kyllä se kuulostaa vaan aivan hirveältä. Käsitykseni paskaduunista tai hanttihommista on varmasti erilainen kuin ihmisillä keskimäärin. Se leima tulee nimittäin minulta aika herkästi, osittain varmaan siksi, koska rahantarpeeni on varsin pieni. Mutta muutenkaan en pidä tästä työkulttuurista.

Mielestäni esim. kaverini tekee paskaduunia, saa maksuksi 3200 €/kk, matkusteli ainakin aikaisemmin viikoiksi Englantiin työhommissa, asentelee bugisia ohjelmistoja asiakkaille viikottain, ja pakertaa koodin kimpussa päivästä toiseen pitkiä päiviä. Käteen jää tuosta sitten noin 2400 €/kk verojen jälkeen. Jos työttömyyskorvauksella ja muilla tuilla elelee, voi saada jopa 1400 €/kk käteen, vaikka omistaisi asuntonsa itse (kuten minä teen).

En käsitä miksi tekisin jotakin tuollaista tuollaiseen hintaan, ja olen sanonut kaverilleni, että hän on varsin hullu, mutta hän vain jatkaa. Ilmeisesti tuota se rahantarve tekee. Jos joku tuollaista vaatisi minulta, niin palkan täytyisi olla siinä 4000-5000 €/kk, tai sitten terve vaan. Ei minun ole pakko saada mitään työtä. Eikä oikeastaan kenelläkään muulla.

Olen argumentoinut vähän sen puolesta, että tulee yhteiskunnalle halvemmaksi pitää suurin osa ihmisistä työttöminä (ja maksaa näin vähemmän) kuin järjestää jokaiselle työpaikka, jolla tehdään jotakin järjetöntä työtä, joka ei lainkaan ole sen arvoista. Voisi luulla, että työn arvo määräytyy oikein automaattisesti työmarkkinoiden avulla, mutta näin ei ole. Siitä pitää huolen mm. erilaiset valtion tuet, ja kuluttajien epärealistiset kulutustottumukset (ts. ei ole olemassa vapaita markkinoita). Tällä hetkellä ei voi olettaa että mikään määräytyisi oikein itsestään, sillä kaikkia markkinoita manipuloidaan joka suunnasta. Niin työmarkkinoita, kuin talouttakin.

Joka tapauksessa kaiken tuotannon rationalisointi ja tehostaminen on siinä pisteessä, että verrattuna aikaisemmin, läheskään kaikkien ei tarvitse tehdä työtä, jotta yhteiskunta pysyisi pystyssä. Johtuu myös siitä, että aikaisemmin tehty työ jää meille käteen jossakin muodossa pysyvästi. Huonoilla aloilla ei tuoteta mitään pysyvää, joka jäisi jälkipolville käteen. Ja mitä on tapahtunut? Pitää nykyään tehdä jopa enemmän töitä kuin aikaisemmin. Työtä, josta suurinta osaa ei oikeastaan tarvitakaan.

Myös työntekijöiden ajanpuute on kroonista. Voisi sanoa, että monien ihmisten älykkyysosamäärä laskee noin 20 pisteellä, kun ovat vapaa-ajalla työn jälkeen. Jos heitän vaikka muutamia kymmeniä tutkimuksia kommentoitavaksi jollekin, niin voi olla varma, että mitään palautetta ei tule ("en nyt ehtinyt"). Tai jos haluaa keskustella jostakin vähän vaativimmista aiheista. Ei tule mitään.

Minun käsitykseni hyvästä elämisestä on sitä että tekee suunnilleen mitä huvittaa. Tähän sopii opiskelu - esim. sopivat jatko-opintotasoiset kurssit piristävät arkea. Sitten tietenkin omat tutkimukset - ja tässäkin mielestäni oma tutkimukseni lyö hyvinkin laudalta sellaisia asioita mitä tehdään tutkimusryhmissä, ja hyöty on itselleni tulosten puolesta tietenkin ihan eri luokkaa, kuin jossakin random-tutkimusryhmässä. Jos akateemisella alalla on tehnyt tutkimustyötä, niin huomaa varsin pian että silloin kuin mennään metsään, ei voi lopettaa työtä, vaan siitä on kuitenkin väännettävä jotakin väkisin. Tuloksia, joilla ei kukaan tule tekemään mitään, kunhan näyttää siltä, että päällisin puolin on tullut tehtyä jotakin.

Jos itselle sopivaa työtä ei ole tarjolla, opiskelut on hyvä vaihtoehto (muutenkin on). Myös työnantajillekin opiskelu on plussaa ja osoittaa aktiivisuutta.

Jos on asiantuntijatehtävissä, aika harva saa neljää tonnia ilman kohdistettua näyttöä osaamisesta (=työkokemus tai vakuuttavat tutkimusnäytöt). Neljä tonnia on kuitenkin ihan realistinen palkka, kun osaamisensa on näyttänyt käytännössä. Jos et ole valmis aloittamaan oman alan vaatimattomista töistä ja aloituspalkoista, ei mielenkiintoisia töitä tulla luultavasti tarjoamaan. Sen sijaan fiksu ja osaava henkilö, voi aika nopeastikin edetä "asteelta" toiselle.

Sen sijaan käsityksesi tutkimusmaailmasta ei ole totuus. Katsot sinne ulkopuolisena, ja vedät johtopäätöksiä rajoitetun kokemusmaailmasi kautta. Tutkimusta on hyvin monen tasoista. On yliopistopaikkoja, jossa tutkimus on lähinnä ideoiden kopioimista ja julkaisuiden tekoa sen takia, että rahoitus juoksee ja väitöskirjoja valmistuu. Tämä vaihtoehto on se, jonka mainitset. On kuitenkin yliopistopaikkoja, jossa tehdään merkittävää perustutkimusta, vaikka myös niissä väitöskirjajulkaisut on tärkeitä. Perustutkimuksen hyötyä ei nää heti vaan se vie tiedettä eteenpäin ja hyöty voidaan nähdä 15-30v päästä innovaatioina. Lisäksi on paikkoja, jossa tutkimuksen tavoitteet on mm. kansantaloudellinen hyöty, taloudellinen hyöty innovaatioiden kautta tai vaikka ihmishenkien pelastaminen/terveyshyöty. Itse en lähtisi ilman omaa kompetenssia, arvoimaan mikä ala on toista parempi. Ulkopuolelta on vaikea tietää mihin tulosta tarvitaan, jos ei ymmärrä kokonaisuutta pitkällä aikavälillä. "Turhaa" tutkimusta on toki joukossa paljon.

Tutkimuksen taso on helppo haarukoita ryhmän julkaisujen tasosta (mm. lehtien impact factor), myönnetty EU-, Tekes- ja suomenakatemian rahoitus, tutkimusryhmän koulutustaso (phD vs MS), huippuyksikköstatus, yhteistyö kv.huippututkimusyksiköiden kanssa. Mitään näistä ei saa peruspuuhastelulla.

Vaikka olisi hyväkin hypoteesi, ja olisi sitä itsellään tai kavereilla testannut se ei ole vielä tutkimusta. Koehenkilöitä pitäisi olla kymmeniä ja satoja, jotta voisi sulkea pois sattuman, mitata onko tulos tilastollisestikin merkittävä eikä vain koehenkilön subjektiivinen kokemus. Samoin muiden tutkimusten lukeminen ei ole tutkimusta, se on referoimista. Tutkimuksiin tutustuminen on sinänsä kyllä hyödyllistä ja tärkeää, koska ilman tietopohjaa hypoteesit on luultavasti jo testattuja ja eikä hypoteesesissä ole välttämättä järkeä.

• ed.
        mietiskelempä kirjoitti:

Onko sinulla isot rinnat?

Mitä se sinua kiinnostaa ja miten se mielipiteisiini liittyy?

• pi
        ++++++++++ kirjoitti:

Juuri näin.

Esimerkiksi prostituoidun työ on takuulla hyödyllisempää ja tärkeämpää kuin yhdenkään Ely-keskuksen projektipäällikön.

Mikäs siinä jos tykkää työstänsä.

• ei kasvanut
        ed. kirjoitti:

Mitä se sinua kiinnostaa ja miten se mielipiteisiini liittyy?

Sen takia kyselee kun äiti imetti liian vähän aikaa ja kaipuu jäi. Itsekin jäi sen takia vähän pikkupoikatasolle.

• minä vaan,,,,
        m36-intj kirjoitti:

Olen koulutukseltani ekonomi ja teen kaikkia niitä töitä, jotka ei tahdo sen paremmin duunareille kuin maistereille maistua.

En voisi kuvitella liittyväni ammattiliittoon tai kortistoon, vetäen tukia. Itseasiassa olen antanut kenkää kaltaisillesi, vaikka koulututeille henkilöille. On paljon parempi ottaa sellaisia tunnollisia ja jalat maassa olevia henkilöitä tekemään hommia, kaikilla on paljon mukavampi olla.

Juuri tämä loisiminen aiheuttaa maasta firmojen, pääoman ja työpaikkojen pakoa. Jäljelle jääneiden kuorma kun loisimisen ja byrokratian johdosta kasvaa.

"Huonoilla aloilla ei tuoteta mitään pysyvää" - Varmaan luet monet suorittavat työt, kuten siivouksen ja kunnossapidon huonoihin aloihin ? Haloo.

Itse nostan hattua siivojille ja muille perustyön tekijöille, perustyöntekijät pitävät maan pyörimässä!

Mutta kuten sanottu, jokainen on oman onnensa seppä.

• ed. kirjoitti:

Jos itselle sopivaa työtä ei ole tarjolla, opiskelut on hyvä vaihtoehto (muutenkin on). Myös työnantajillekin opiskelu on plussaa ja osoittaa aktiivisuutta.

Jos on asiantuntijatehtävissä, aika harva saa neljää tonnia ilman kohdistettua näyttöä osaamisesta (=työkokemus tai vakuuttavat tutkimusnäytöt). Neljä tonnia on kuitenkin ihan realistinen palkka, kun osaamisensa on näyttänyt käytännössä. Jos et ole valmis aloittamaan oman alan vaatimattomista töistä ja aloituspalkoista, ei mielenkiintoisia töitä tulla luultavasti tarjoamaan. Sen sijaan fiksu ja osaava henkilö, voi aika nopeastikin edetä "asteelta" toiselle.

Sen sijaan käsityksesi tutkimusmaailmasta ei ole totuus. Katsot sinne ulkopuolisena, ja vedät johtopäätöksiä rajoitetun kokemusmaailmasi kautta. Tutkimusta on hyvin monen tasoista. On yliopistopaikkoja, jossa tutkimus on lähinnä ideoiden kopioimista ja julkaisuiden tekoa sen takia, että rahoitus juoksee ja väitöskirjoja valmistuu. Tämä vaihtoehto on se, jonka mainitset. On kuitenkin yliopistopaikkoja, jossa tehdään merkittävää perustutkimusta, vaikka myös niissä väitöskirjajulkaisut on tärkeitä. Perustutkimuksen hyötyä ei nää heti vaan se vie tiedettä eteenpäin ja hyöty voidaan nähdä 15-30v päästä innovaatioina. Lisäksi on paikkoja, jossa tutkimuksen tavoitteet on mm. kansantaloudellinen hyöty, taloudellinen hyöty innovaatioiden kautta tai vaikka ihmishenkien pelastaminen/terveyshyöty. Itse en lähtisi ilman omaa kompetenssia, arvoimaan mikä ala on toista parempi. Ulkopuolelta on vaikea tietää mihin tulosta tarvitaan, jos ei ymmärrä kokonaisuutta pitkällä aikavälillä. "Turhaa" tutkimusta on toki joukossa paljon.

Tutkimuksen taso on helppo haarukoita ryhmän julkaisujen tasosta (mm. lehtien impact factor), myönnetty EU-, Tekes- ja suomenakatemian rahoitus, tutkimusryhmän koulutustaso (phD vs MS), huippuyksikköstatus, yhteistyö kv.huippututkimusyksiköiden kanssa. Mitään näistä ei saa peruspuuhastelulla.

Vaikka olisi hyväkin hypoteesi, ja olisi sitä itsellään tai kavereilla testannut se ei ole vielä tutkimusta. Koehenkilöitä pitäisi olla kymmeniä ja satoja, jotta voisi sulkea pois sattuman, mitata onko tulos tilastollisestikin merkittävä eikä vain koehenkilön subjektiivinen kokemus. Samoin muiden tutkimusten lukeminen ei ole tutkimusta, se on referoimista. Tutkimuksiin tutustuminen on sinänsä kyllä hyödyllistä ja tärkeää, koska ilman tietopohjaa hypoteesit on luultavasti jo testattuja ja eikä hypoteesesissä ole välttämättä järkeä.

"Sen sijaan käsityksesi tutkimusmaailmasta ei ole totuus. Katsot sinne ulkopuolisena, ja vedät johtopäätöksiä rajoitetun kokemusmaailmasi kautta. Tutkimusta on hyvin monen tasoista. On yliopistopaikkoja, jossa tutkimus on lähinnä ideoiden kopioimista ja julkaisuiden tekoa sen takia,"

Olen kyllä tutustunut tutkimusmaailmaan jonkin verran, siis sitä mitä on ollut TKK:ssa ja HY:ssä, ollut myös työsuhteissa muutaman kerran TKK:ssa. Olen myös ollut yhdessä HY:n "huippuyksikössä" tekemässä gradua tavallisena opiskelijana, mutta aihe ei ollut kiinnostava, enkä tiedä oliko tutkimus siellä oikeastikaan laadukasta. Myös toisesta yksiköstä, eli HIP:stä (Helsinki institute of physics) on jonkin verran kokemusta, yksi kavereistani on ollut siellä jo kauan töissä, ja kerran saimme yhdellä kurssilla avustaa kyseisen laitoksen johtajaa hänen omassa tutkimustyössään puolen vuoden verran. Lopputuloksena kaverini totesi että hänen tutkimustyöstään tulee ehkä jotakin sovelluksia 600 vuoden päästä (teki myös väitöskirjan).

Siis summana voisi sanoa että olen tutustunut tutkimukseen varsin monipuolisesti, ja myös eritasoisiin tutkimusyksikköihin. Yksikään niistä yksiköistä ei vakuuttanut, enkä haluaisi työskennellä niissä varsinkaan niillä nälkäpalkoilla, joita on tarjolla (jopa alle 3000 €/kk). Roskakuski tienaa jopa saman verran. Ero työttömyyskorvaukseen muihin tukiin on pahimmillaan selvästi alle tonnin kuussa. Eläkkeen suhteen ei kannata olla kovinkaan optimistinen, sillä ennenkuin sen aika koettaa, on yhteiskunnassa tapahtunut suuria mullistuksia, ja jo nykyään ollaan tultu siihen tulokseen, ettei tulevaisuudessa ole mitenkään rahaa eläkkeiden maksamiseen.

Markkinatalous taas on tehnyt tietotekniikka-alan töistä myös ikäviksi käytännössä, onneksi opeistani on ollut hyötyä myös omassa elämässäni, ohjelmointia kun tulee harrastettua myös itse, ja säästöä syntyy kun on ilmainen Linux-järjestelmä. Windowsin käyttäminen onkin yhtä helvettiä, jos on tottunut kunnollisiin järjestelmiin. Ja toisaalta ette te osaakaan käyttää mitään Linuxia, kun teillä on se peukalo keskellä kämmentä.

En muuten ole tekemässä mitään tutkimusta koehenkilöaineistolla, vaan se olisi puhtaasti teoreettinen tutkimus, jonka perustana olisi kuitenkin ollut jotakin kokeellista aineistoa, jonka ei edes tarvitse olla edustava. Lääketiedeala on täysin naurettavalla tasolla mitä tulee sairauksien ymmärtämiseen, joten siellä saa helposti uutta merkittävää tutkimusta aikaiseksi.

Jokainen voi muuten ryhtyä tutkijaksi tällä allaolevalla tekeleellä, joka pulauttaa uuden tietotekniikka-alan tutkimuksen nimissäsi:
        http://pdos.csail.mit.edu/scigen/

Ilmeisesti tekijät ovat onnistuneet pääsemään johonkin konferenssiin näillä tutkimuksillakin, eli esittelemään niitä.

• minä vaan,,,, kirjoitti:

Olen koulutukseltani ekonomi ja teen kaikkia niitä töitä, jotka ei tahdo sen paremmin duunareille kuin maistereille maistua.

En voisi kuvitella liittyväni ammattiliittoon tai kortistoon, vetäen tukia. Itseasiassa olen antanut kenkää kaltaisillesi, vaikka koulututeille henkilöille. On paljon parempi ottaa sellaisia tunnollisia ja jalat maassa olevia henkilöitä tekemään hommia, kaikilla on paljon mukavampi olla.

Juuri tämä loisiminen aiheuttaa maasta firmojen, pääoman ja työpaikkojen pakoa. Jäljelle jääneiden kuorma kun loisimisen ja byrokratian johdosta kasvaa.

"Huonoilla aloilla ei tuoteta mitään pysyvää" - Varmaan luet monet suorittavat työt, kuten siivouksen ja kunnossapidon huonoihin aloihin ? Haloo.

Itse nostan hattua siivojille ja muille perustyön tekijöille, perustyöntekijät pitävät maan pyörimässä!

Mutta kuten sanottu, jokainen on oman onnensa seppä.

"En voisi kuvitella liittyväni ammattiliittoon tai kortistoon, vetäen tukia. Itseasiassa olen antanut kenkää kaltaisillesi, vaikka koulututeille henkilöille. On paljon parempi ottaa sellaisia tunnollisia ja jalat maassa olevia henkilöitä tekemään hommia, kaikilla on paljon mukavampi olla."

Miten koulutettuja nuo olivat? Jos tohtoriksi asti ovat kouluttautuneet niin ovat koulutetumpia kuin minä, jos pelkkiä maistereita ovat, niin todennäköisesti eivät, elleivät sitten ole suorittaneet maisterin tutkintoja vähintäänkin kolmelta eri alalta.

"Juuri tämä loisiminen aiheuttaa maasta firmojen, pääoman ja työpaikkojen pakoa. Jäljelle jääneiden kuorma kun loisimisen ja byrokratian johdosta kasvaa."

Niin, toivotan teille onnea kaikille töissänne. Ehkä joskus teette jotakin, mistä on hyötyä muillekin. Nimittäin jos vaikka valtion virassa työskentelette, ja teette jotakin tutkimusta, josta ei ole iloa kenellekään, niin veronmaksajat sen kustantavat ihan täysin :) Paljon kalliimmaksi se tulee, yhteiskunnan kannalta kuin työttömien tukeminen. Samaten muilla aloilla, joita valtio tukee joku suoraan, tai epäsuoraan, ja työ ei ole sen arvoista mitä siitä maksetaan.

""Huonoilla aloilla ei tuoteta mitään pysyvää" - Varmaan luet monet suorittavat työt, kuten siivouksen ja kunnossapidon huonoihin aloihin ? Haloo."

Niin no, kieltämättä kaikki alat eivät tuota mitään pysyvää, vaikka niistä olisikin jotakin hyötyä.

• m36-intj kirjoitti:

Itse asiassa roskakuskeille maksetaan nykyään lähemmäs 3000 €/kk palkkaa (riippuen myös työn suorittajan kyvyistä, tulee tehdyn työn mukaan), joten ei pitäisi olla valittamista.

• Alempaa keskiluokkaa ja siinä taidan pysyä ellen sitten putoa orrelta. Suku on pääasiassa duunareita.

• ENFP-nainen

En luokittele ihmisiä sosiaaliluokan mukaan, vaan pehmeämpien arvojen mukaan. Ystävissäni on ihmisiä "työväenluokasta" "ylempään keskiluokkaan", "luokka" ei tee kenestäkään huononpaa tai parempaa ihmistä. Sisin ratkaisee.

Piti oikein wikipediasta katsoa mikä on ylemmän keskiluokan määritelmä.... Sen mukaan kuulun YKL, mutta itse miellän olevani KKL ja YKL -rajamailla.
      Iso asunto >100m2 löytyy, mutta KKL-alueella läntinen pks (puoliksi maksettu). Koulutus akateeminen, työ ja palkka vastaa koulutusta. Se sijaan mitä kukin pitää hyvä palkkana on suhteellista. Perhetausta YKL ja lapsuus YKL-alueella. Lähellä oli oikeasti rikkaiden alueita, joihin ero oli melkoinen ja "niiden" elämäntyyli myös hyvin erilainen kuin keskiluokan puolella.

• 5eyteye

Mitä väliä luokalla on kun 300000 euroa vuodessa tienaava maksaa 60% veroa?

Eli noin 100000 jää itselle.

• Koppava Insinööri

Päätin itse jokin aika sitten olevani ylempää yläluokkaa, johtuen lähinnä säkenöivän älyni ja Satakuntalaisten muinaisgermaanisten juurieni ansiosta.
      En ansaitse 40000 euroa vuodessa enempää, ja koulutus on AMK-insinööri.

Yleensä suuret omaisuudet on hankittu rikoksella tai muuten arveluttavin keinoin, joten mielestäni se ei voi olla merkki yläluokkaisuudesta.
      Maisteri tai tohtorikoulutuskin on nykyään kapea-alaista ammatillista fakki-idiotismia, joten sekään ei takaa sellaista yläluokan sivistystä jota entisajan aatelisilta odotettiin.
      Ja se todellisen klassisen sivistyksen hankkiminen on muuten nykyään jokaisen itse hankittava tuolta ulkoa, kouluista sitä ei ole saanut pitkään aikaan.

• ljkhjklhl

En tunnusta säätyjä.

• Ihan oikeasti nyt

"Jos haluaa tyttöystävän, voi ensiksi aloittaa vaikka kaverisuhteesta/kirjekaverista ja opetella miten naiset ajattelee ja toimii."

Joku tolkku nyt näissä neuvoissakin. Kas kun mukana ei ollut vielä sitä suihkussa käymistä ja omana itsenä olemista.

Palstallahan on väännetty rautalangasta iät ajat, kuinka kerran kaverimieheksi päätynyt ei ikinä sieltä enää nouse naista seksuaalisesti kiinnostavaksi mieheksi. Ja myös sitä sitä miten naiset ajattelevat ja toimivat = täysin toisin kuin sanovat.

• you tell me

Jep... elikkä.

Oon aika hyvästä perheestä, faija on lääkäri ja äiti opettaja. Oon suomenruotsalainen äidin puolelta. Ikää on 25 ja opiskelen yliopistossa.

En oo mitenkään varakas, ainakaan tällä hetkellä. Yks sukulainen on kerran sanonut, että mun perhe kuuluu ns. ylempään keskiluokkaan, varmaankin se pitääkin paikkansa. En kuitenkaan oo koskaan pitänyt omia perheenjäseniäni mitenkään snobimaisina, mutta myönnän että omalla isälläni on taipumus katsoa monia ihmisiä nenänvarttaan alaspäin.

Vanhimpana lapsena olen usein, pienestä pitäen halunnut eri tavoin päteä vanhempieni silmissä ja näyttää niille menestyväni. En kuitenkaan läheskään aina tunne menestyväni, en mm. pidä itseäni sosiaalisesti kauhean lahjakkaana, oon luoneeltani introvertti mietiskelijä eikä mm. naisista tähän päivään asti kertynyt paljoakaan kokemusta.

Kaiken kaikkiaan en itse pidä itseäni kuuluvani kaikkein menestyvimpiin ihmisiin, en todellakaan, vaikka omaan hyvät lähtökohdat. En ole mikään priimus koulussa, joudun uusimaan keskimäärin joka toisen tentin. Mielestäni ongelmani on, etten pysty kokonaan hyödyntämään omia resurssejani jotta voisin ns. menestyä. Ennen kuin tähän kykenen niin olen luultavasti vain tavallinen, köyhä opiskelija joka haaveilee hyvästä ammatista ja jonka sosiaalinen elämä on pitkälti atm-luokkaa.

• Huumorilla sanon

Olet sitten valtakunnan ensimmäinen suomenruotsalainen, joka on köyhä ja ei-menestynyt. ;)

• Punikinpentu
        Huumorilla sanon kirjoitti:

Olet sitten valtakunnan ensimmäinen suomenruotsalainen, joka on köyhä ja ei-menestynyt. ;)

Kannattaisikohan sinun lukea vaikkapa Kjell Westön Missä kuljimme kerran?

Suomenruotsalainen isoisäni, köyhä renki, taisteli punakaartissa. Kellään hänen lapsistaan (osa ruotsin- osa suomenkielisiä) ei ollut mahdollisuutta käydä kouluja kansakoulua enempää, ja varsin köyhiä on useimmat meistä kolmannesta polvestakin.

Eli kyllä Suomessa on iät ajat ollut myös ruotsinkielinen työväenluokka.

• Min pappa har Hanken
        Punikinpentu kirjoitti:

Kannattaisikohan sinun lukea vaikkapa Kjell Westön Missä kuljimme kerran?

Suomenruotsalainen isoisäni, köyhä renki, taisteli punakaartissa. Kellään hänen lapsistaan (osa ruotsin- osa suomenkielisiä) ei ollut mahdollisuutta käydä kouluja kansakoulua enempää, ja varsin köyhiä on useimmat meistä kolmannesta polvestakin.

Eli kyllä Suomessa on iät ajat ollut myös ruotsinkielinen työväenluokka.

Suomenkielisistä omistavaa luokkaa on 5%, ja 95% ansiotyötä tekeviä ml. yksinyrittäjät.

Ruotsinkielisillä melkein sama juttu, prosenttiosuudet vain vaihtuvat päittäin.

• noo0h

suvusta löytyy paljon akateemisia, köyhiä taiteilijoita kuin insinööriä. Missään ei ole varsinaisesti ollut keskitason duunariluokkaa. Siksi kai minunkin on äärimmäisen vaikeaa löytää paikkaani. En kestä kirjojen pänttäämistä eli en koskaan tule olemaan akateeminen, en ole kiinnostunut mistään ammatista tyyliin AMK tasoisesta. Perusduuni puolestaan on raskasta ja se alkaa tympäisemään/ pitkästyttämään todella nopeasti. Olen taivaanrannanmaalari... minkäs teet..? Toivoisin olevani motivoitunut ja aidosti kunnianhimoinen, suunnitelmallinen ja toiminnallinen, mutta kun ei niin ei.

• Vinx

Olen tyytyväinen köyhä opiskelija. Enpä tiedä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

• ...

...sun pitää varmaan naida sitten sukuun.

Siitä vaan dynastiaa rakentamaan serkkujen kanssa, hushus.

• 1985-Mies

Tulot noin 1000 euroa kuussa. Työtön ja opiskeleva. Eli alaluokkaa kai sitten.

En oikein ymmärrä miten tuota asiaa voi määritellä millään muulla kuin rahalla ja vallalla. Kuka tahansa voi esittää hienoa, toistella korrekteja mielipiteitä ja käydä vaikka hammasta purren kulttuuritapahtumissa, matkustella ja tehdä muita fiinejä asioita ihan vain siksi että näyttäisi 'hienolta'. Koulutuskaan ei takaa rahaa eikä näy mitenkään päältä. Normaaliälyinen ihminen voi taistella itselleen korkeahkon koulutuksen jotta saisi itsetunnolleen perustaa; olen huomannut palstalla että eräs akateeminen defenssimekanismi on määritellä sivistyneisyys tai 'luokka' nimenomaan tutkintopaperin perusteella; tuloihin ei saa vedota, fiksuuteen ei saa vedota, sivistykseen ei saa vedota...eli lopulta muuta ei jää jäljelle kuin tutkintopaperi.

Onkohan sen lisäksi vähän erikoista että hyvin monelle vasemmistoa äänestävälle henkilölle on tärkeää uskoa olevansa sitä yläluokkaa ja jäljitellä niitä tapoja jotka periytyvät vuosisatojen tai vuosituhansien takaisilta porvarieliiteiltä jotka asuivat linnoissa ja sylkivät palvelijoidensa päälle.
      -
      Ihmiset, mukaanlukien monet hyödyllistä työtä tekevät ihmiset, ovat alistuneet ajattelemaan että ihmiset jotka tekevät kaikista vähiten työtä ja saavat kaikista eniten vaurautta ovat geneettisesti ja moraalisesti parempia.

• Akateeminen duunari

Olen monetaarisesti alempaa keskiluokkaa, mutta intellektuaalisesti ylempää keskiluokkaa, ellen jopa yläluokkaa. Olen keskiluokkaisesta kodista, tosin kulttuurisellaisesta, ja olen saanut vahvan kulttuuripohjan, tietynlaisen sosiaalisen pääoman kotoani. Tämä pääoma on kantanut minua ja on minusta se erottava tekijä minun ja ns. alaluokan välillä, vaikka akateeminen (kyllä, olen akateeminen!) työni on ainakin tällä hetkellä varsin vaatimattomasti palkattua.

Nykyisin tuo luokkajako ei minusta menekään ensisijaisesti (aina?) rahan perusteella. Moni ns. duunari ansaitsee paremmin kuin minä tai vanhempani, mutta juuri se tietty perspektiivi ja sosiaalinen pääoma voikin rahan sijasta olla se luokkajaossa ratkaiseva tekijä.

• Hämärän rajoilta

Sympaattista. Kunhan pätkätyösi päättyy, voit jutella kepeästi Derridasta ja mannermaisen filosofian tulevaisuudesta leipäjonossa sekä soittaa vaneriviululla Bachia asematunnelissa kerjätäksesi alaluokalta kolikoita hengenpitimiksi, mutta ei anneta olosuhteiden häiritä: kaikesta huolimatta olet yläluokkaa.

• hgheherh

Olen monetaarisesti alempaa keskiluokkaa, mutta intellektuaalisesti ylempää keskiluokkaa, ellen jopa yläluokkaa. Olen keskiluokkaisesta kodista, tosin kulttuurisellaisesta, ja olen saanut vahvan kulttuuripohjan, tietynlaisen sosiaalisen pääoman kotoani. Tämä pääoma on kantanut minua ja on minusta se erottava tekijä minun ja ns. alaluokan välillä, vaikka akateeminen (kyllä, olen akateeminen!) työni on ainakin tällä hetkellä varsin vaatimattomasti palkattua.

Nykyisin tuo luokkajako ei minusta menekään ensisijaisesti (aina?) rahan perusteella. Moni ns. duunari ansaitsee paremmin kuin minä tai vanhempani, mutta juuri se tietty perspektiivi ja sosiaalinen pääoma voikin rahan sijasta olla se luokkajaossa ratkaiseva tekijä."

Olet siis luokkaretken alaspäin tehnyt porvari. Englannissa sanottaisiin että luisut alamäkeä. Saarivaltakunnassa on muinoin mahtavien aatelissukujen jälkeläisiä jotka ovat päätyneet täyttämään marketien hyllyjä tai johonkin muuhun matalapalkkaiseen vähänarvostettuun duunarin työhön.

Voi sanoa että suvun alamäki on ollut päätähuimaava aateliskartanosta alaluokkaan ja köyhällistöalueella sijaitsevaan kaupungin vuokra-asuntoon. Mutta siltikin näilä köyhtyneillä aatelisilla on vielä jäljellä aatelisarvonsa jolla saattaa olla arvoa avioliittomarkkinoilla.

Kyllä rahallakin on merkitystä luokka-aseman määrittelyssä sillä keskiluokkainen elämä vaatii rahaa. Jos duunarit hankkivat paremmin olet tosiaan huonopallakkainen akateemiseksi sillä keskinkertainen insinöörikin menee duunareiden palkoista ohi.

• Akateeminen duunari

Sinulle, Hämärän rajoilta. Eikös olekin sympaattista. :) Minun perintöni on antanut sellaisia eväitä, joita ei saa rahallakaan. En haluaisi kuulostaa ylimieliseltä, mutta näin se on. Sitäpaitsi olen vasta urani alussa, joten ehkäpä tuo monetaarinenkin puoli järjestyy aikoinaan - tai sitten ei. :)

• yhäippä88

Ihan köyhään kastiin. Tällä hetkellä työtön 2 lapsen yh ja köyhyysrajan alla mennään.

• varakas mies

Haluaisitko varakkaan miehen panonaiseksi?

• Mittee nää pöljä
        varakas mies kirjoitti:

Haluaisitko varakkaan miehen panonaiseksi?

luulet notta sun alla makoilus vaikuttas ihmisen statukseen yhteiskunnassa. Eikä sulla toi varallisuus ainakaan ole korvien väliin pesää rakentanu.

Aidosti,,,vaikutat kommenttisi pohjalta äärettömän tyhjältä henkisiltä varoiltas. Alkaisitko köyhän miehen panoksi? Et haluais vai,,, outoa.

• mie

Olen mikä olen. Omillani toimeen tulen. Muu ei kuulu kenellekään.

• alinkastiluokka

En ymmärrä miten tämä kuuluu ihmissuhdeasioihin?

Itse olen nuori ja tulojen perusteella kuulun alimpaan kastiin todennäköisesti. Mutta menot mitoitamme tuloihin, eikä kukaan arvaisi että pientuloisia ollaa :)

Tulot eivät kerro kaikkea, ihminen voi olla vaikka kuinka hyvä tai paha oli se tulo mitä tahansa.

• Luokkaretkemme oiva

Olen kaikkein ylimmässä luokassa.Tervetuloa tänne kaikki!

• JS

Missä asut? Pidetään bileet.

• :)))

Olen totaalisen ulkopuolinen. Minulla ei ole varallisuutta eikä työtä joten ylä tai keskiluokkaan en kuulu. En kuitenkaan juopottele roskaväen kanssa vaan istun yksin tietokoneellani, joten alaluokkainenkaan en ole, jos luokalla tarkoitetaan yhteisöä johon kuulua. Mutta ehkä jossakin valtiontoimistossa on olemassa virkamies joka ammatikseen ihmettelee, miksi tuokaan piruparka ei vielä ole hirttänyt itseään.

• periksiantanut

Alempaa tasoluokkaa eli köyhä. Työtä mutta huonosti palkattua ja etuisuuksilla elän. Rikkaudesta ei tietoakaan.

Huono hakemaan parempaa työpaikkaa ja seuraa.

• perusmaukka

Hieman vaikea kysymys näin 2010-luvulla. Koulutuksen (lukio ja ammattikoulu) ja ammatillisen statuksen (perusjamppa) perusteella kuulun työväen luokkaan, mutta tulotason (70k/vuosi) eliittiin, joten ilmeisesti keskiarvona voidaan käyttää keskiluokkaa

• eeeeeeeka

Suomi on tosiaan niin säälittävä maa, että täällä 70 k€:lla kuuluu aika ylhäiseen luokkaan.

Nimim. n. 50 k€ / v.

• ...................

Elän toimeentulotuella, eli perkeleen köyhä. On tullut leipäjonossa pariin otteeseen vierailtua

• m35+

Kotoisin köyhästä perheestä, nuorimmainen vesa. Sittemmin suorittanut opintonsa pidemmän kaavan mukaan ja suorittaen ylemmän korkeakoulututkinnon. Aloittanut työelämänsä nykymittapuun mukaisesti "paskahommista". Työelämässä olen ollut säännöllisesti aina jatko-opinnoista asti. Velkaa ei ole koskaan ollutkaan, jossei nyt ulkopuolisen nähtävissä olevaa varallisuuttakaan (autoja, kesämökkejä, you name it). Ulkopuolisen silmissä elän vaatimatonta elämää. Sellaista, joka ei iske nykyisiin varallisuuden, statuksen ja materian perässä juokseviin naisiin.

• Eipinko

Olen tarkkiksella, voiko täst päästä kymppiluokalle?

• Aamu_

Itseasiassa tiedoksi kaikille, että Suomi on vielä nykyäänkin luokkayhteiskunta.

Me jakaudumme ylempiin toimihenkilöihin, alempiin ja työväkeen. Meillä on köyhiä ja rikkaita.

On utopistista paskapuhetta, ettei luokkia ole olemassa.

• >Ä>Ä>Ä>ÄÄ>Ä>

Jos olisit lukenut ketjun, niin olisit huomannut, että tilanne on kuvailtu parissa kommentissa paljon tarkemmin kuin tuo sinun 100-vuotta vanha kuvauksesi. Suomi on luokkayhteiskunta, mutta luokat ovat muuttuneet. Pohjalla on ihan muuta väkeä kuin "työväki".

• Poorbitch

Olet täysin oikeassa!Ja yleensä ne jotka tuollaista paskaa puhuvat ovat a. rikkaita tai b. keskituloisia. Suomi kun on niin suvaitsevainen maa,ja hyvinvointivaltio vieläpä.Hyvinvointivaltiossa voi moni ihminen PAHOIN.

• klikediklik

Olen syntyisin alemman keskiluokan perheestä, tällä hetkellä 24-vuotias. Olen tehnyt töitä laidasta laitaan, ensimmäisenä kesätyönä oli yötyönä lehdenjakajan hommat 14-vuotiaana. Tuon ikäisenähän ei ko. työtä saisi tehdä, mutta taloudellisen tilanteen takia otettiin äidin nimiin tuo työ ja itse ne tein. Lukioaikoina sain ensimmäisen "virallisen" kesätyöpaikan, huimalla liksalla 4,95€/h. Painoin silti töitä yli oman jaksamiseni, joka johti muutaman kuukauden sisällä siihen että minut ylennettiin kahdesti. Lopulta sain vakipaikan kyseisestä firmasta, mutta kas kummaa, kuukauden päästä valtio kutsui velvollisuutta suorittamaan... Palvelusajan loputtua kyseisellä firmalla ei enää "ollut varaa" palkata minua vanhoihin hommiin, joten palkkasivat uuteen duuniin pienemmällä palkalla. Tämän jälkeen pääsin opiskelemaan ja vaihdoin paikkakuntaa opiskelupaikan perässä, jonka luvattiin olevan tulevaisuuden alaa ja varmasti työllistävä. Nyt kolmantena opintovuonna huomasin, että kaikki tuo hehkutus oli turhanpäiväistä - suoraan sanottuna valehtelua. Opintojeni aikana olen ollut mukana vapaaehtoistoiminnassa ja opiskelijatoiminnassa melko korkeassakin asemassa opiskelijakunnan valitsemana. Opinnot eivät kuitenkaan olleet loppujen lopuksi juuri se "oma juttuni" ja nyt sitten ihmettelen, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Olen aina saanut kuulla miten hieno persoona olen; ahkera, luotettava, ikäisekseni nähden jopa viisas. Aina on sanottu, että hyvä tulevaisuus odottaa ja paljon minulta on odotettukin. Nyt kuitenkin opintosuuntauksen osoittauduttua vääräksi ja kurssien väliin jättäminen töiden tekemiseksi on ajanut minut ahdinkoon. Kela perii opintotukia takaisin ja firma jossa olin opintojen ohella töissä (puhelinmyynti) alkoi temppuilla minun ja monen muun kanssatyöntekijäni kanssa heitellen meitä "projektista" toiseen, joten otin loparit. Tässä sitä ollaan, siinä alimmassa kastissa. Työn tekeminenkin tuntuu p...kalle sen jälkeen, kun on nähnyt miten yksityisellä sektorilla työntekijää kohdellaan. Tässä sitä ollaan, loistavan tulevaisuuden kanssa siinä alimmassa kastissa. Voimia kohtalotovereille!

• poorbitch

Sosiaalitapauksia(eli köyhiä).Edustan.Eli kelan/sossun rahoilla elän pitkäaikaistyötön.

• YksiöYksilö412312351

oon syrjäytynyt alkoholisti. mihin luokkaan menen--> ?

• robin_hood69

Varastan köyhiltä ja annan rikkaille.

• Jassoo, hhmmm

Meikä kuuluu ihmisiin, välillä pyyhkii hieman paremmin ja sitten ollaan yössä. Jätän itseni luokittelun niille jotka siitä vaivan näkevät.
      Jos tuo raharikkaus on sosiaalisen aseman mittari, kuten aloittaja erheellisesti luulee, niin hyvinhän mulla pyyhkii. Vapaa-aika on kortilla väliin kun työt sitä häiritsee. Toisaalta, tuo kuvio on ihan oman priorisoinnin tuote ja pelin avulla ymmärrettävissä. Varallisuus ylittää velat, mutta mieluummin sinut itsensä kanssa kuin henkisesti tyhjä. Herroista narriin ja siltä väliltä, kaikki käy tilanteen mukaan:).

• reipas työläinen

Olen työläinen, enkä missään tapauksessa silloin kokoomuslainen.

• Pienyrittäjä.

Kuulun köyhälistöön.

• Lisään.

Systeemi toimii vain jos systeemiin uskoo. Tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä että uskoo elämänsä muuttuvan sitä onnellisemmaksi/paremmaksi mitä korkeammelle asteikolle nousee ja tekee kaikkensa myös sen eteen. Ns. downshiftaajat eivät tähän kuvioon sovi.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Downshifting

• smurffipipo

Suomessa ei vieläkään voida oikeastaan puhua samanlaisesta luokkajaosta kuin Keski-Euroopassa. Kulttuurimme on demokratiaan perusutva, historiamme ei ole pitkä, ja meillä ei juurikaan ole ns. vanhaa rahaa.

Jos pitää jotenkin luokitella, kuulun kai ylempään keskiluokkaan. Vanhempani ja veljeni myös. Isäni oli ison yrityksen tj ja muutamia arvonimiäkin hänellä on. Veljeni on johtaja suuressa kansaivälisessä firmassa, tulot hänelläkin yli 300 k/vuosi.
      Olen korkeakoulutettu, suht. hyvin toimeentuleva ja hyvässä ammatissa.

• Mitään luokkia

ei ole olemassa. Olemme kaikki samanlaisia.

• Keskiluokkaa

Sukuni ensimmäinen polven akateeminen. Köyhästä perheestä. Itse ansainnut omaisuuteni, en perinnyt.

• Ahkeroimalla rahaa

Sukuni on ollut ökyrikasta, mutta itse kuulun valkokaulusköyhälistöön.

Tulen hyvin toimeen ja olen kyennyt antamaan jälkeläisilleni (3 kpl) hyvän koulutuksen. Mitäs sitä muuta elämältä voi odottaa?

En halveksi mitään työtä ja voisin itse tehdä jotain kunnon duunarin työtä käsilläni. Olen nainen ja voisin ryhtyä siistijäksikin, koska olen nykyiseen työhöni leipääntynyt. Joku voi nyt sanoa, että siistijän työhönkin tarvitaan koulutusta. Tiedän, mutta uskoisin oppivani erilaisten litkujen ja koneiden käytön aika nopeasti. Tosin paremmin taitoni tulisivat esiin jossain käsityöammatissa, koska esivanhemmiltani olen perinyt erinomaiset kädentaidot.

Suvussamme on yhä ns. raharikkaita ja itsekin tulen erinomaisesti toimeen. En kuitenkaan mittaa ihmisen arvoa rahassa, vaan arvostan vain niitä, jotka tekevät työtä. Kotiäitiyttä en laske työksi enää sen jälkeen kun lapset ovat 2-3-vuotiaita. Työssäkäyvät naiset hoitavat kotiäitien "työt" ns. kusireissuillaan eli kuten ennen vanhaan sanottiin, samalla kun kävivät pihan perällä ehtivät jo viedä mennessään ja tuoda tullessaan.

• Prohva

Sanovat, että köyhyys periytyy, joten jos on lapsia, kannattaa kovasti yrittää raapia sitä rahaa ja omaisuutta kasaan.

Taitaa vaan olla nykypäivänä niin, että lapsia tehdään, että saadaan niistä se elanto erinäisillä etuuksilla...

• ghtr

Taloudellisesti alempaa keskiluokkaa arvomaailmalta ylimpää yläluokkaa.

• von of af

Aatelistoa.

• naisten sulostuttama

Rikkaat naiset elättävät minut. Olen hankkinut valtavan omaisuuden pitämällä naisia hyvänä, kun omat miehet heistä vähät välittävät. Lukeudun ylimpään ylimistöön, olen jumala kolmannessa polvessa.

• teeponssi

Ihan hyvä kuvio. Samaa harrastin itsekin aikoinaan, elelin naisten siivellä. No itsehän halusivat lempeä ja lämpöä. Vieläkin kaipailevat mutta nyt ei enää voi kun on vakiinnuttu. Ja ikääkin on että ei enää jaksaisikaan kaikkia...
        Mikä luokka ? Kukas sen voi sanoa, en luokittele ihmisiä joita en tunne eikä kukaan oikasti tunne minuakaan.

• vcvxvxcvx

Köyhä opiskelija, mutta en epäile hetkeäkään, että ei olisi eväitä hyviin ansioihin. Asia erikseen löytyykö kiinnostusta, koska elämästä nauttiminen kuitenkin tärkeintä.

Joko tehdään duunia kunnolla (aletaan yrittäjäksi) tai sitten mennään sieltä missä aita on matalin (vähän työtunteja ja rento työ).

• nautiskelijat

Säädystä en tiedä. Duunari. Varmaan alinta kastia. Vaimoni on ns. tavis myös, maahanmuuttaja, opetusalan ammattilainen. Omisteta ei juuri mitään, ei velkoja, vuokra-asunto on täällä ja oma toisessa maassa jossa käydään lomilla ja muutenkin. Omillaan olevat lapsetkin ja tutut käyttävät kakkoskämppäämme. Tyytyväisiä ollaan, rahat riittää mainiosti. Mistään ei tarvitse tinkiä ja vähällähän sitä oikeasti pärjääkin. Joskus oli tiukkaa kun yksin kumpikin eli. On meidänkin suvussa niitä ns. rikkaita, perineitä tosin mutta eipä niiden elämä kiinnosta, nähdä ei ikinä.

• Vielä myy jos haluaa

Mä oon työtön enkä tuota mitään yhteiskunnalle. Kulutan veronmaksajien rahoja noin 2000 eurolla kuussa kaikki palvelut mukaanlukien mitä olen poikkeuksellisella älykkyydelläni keksinyt junailla itselleni.

Olen korkeasti koulutettu entinen yrittäjä/myyjä ja kahdenkymmenen vuoden urallani tienasin nyt euroissa laskettuna ehkä noin 2.7 miljoonaa joista minulla on käteisenä vielä joitakin satoja tuhansia euroja. Joka pennistä on verot maksettu ja vähän enemmänkin. Lähentelee miljoonaa euroa sekin.

En tee mitään enkä tuota mitään. Sarjakuvia piirtelen kesäisin jossakin rannoilla ja juon kaljaa. Vaimo kyllästyi työntekooni ja jätti. Vei tyttären mennessään Malagaan. Onneksi oli avioehto ja rahaa piilossa. Elelee siellä jonkun Fernandon kanssa jolla on valokuvausfirma. Tytär on siellä nyt mallina. Tämä hajotti ja nyt elelen oloneuvoksena vuokralla yhteiskunnan piikkiin ja käytän käteisvarantoani tarvittaessa. Ihan vaan vitutuksen takia. Puolisoa minulla ei enää ole. Käytän maksullisia. Lapsi löytyy kuten mainitsin mutta hän asuu Espanjassa kaksoiskansalaisena. Tyttöä ei kiinnosta kun olen vaan työtön paska. Tietäisipä likka paljonko minulla on rahaa. Se minua kiinnostaisi kertoa hänelle kaikkien solvausten jälkeen. Iskä oli joskus jotakin.

Politiikka ei minua kiinnosta. Hakkaraisen touhuja joskus naureskelen mutta siihen ei politiikka liity mitenkään. Jos syttyy sota niin ostan lipun vaikka Afrikkaan. Ei kiinnosta. Olen maksanut jo kahden presidentin palkat. Olisin voinut lähteä jo aikaisemminkin koska inhoan talvea mutta täällä ei tarvitse maksaa mistään mitään. Siksi olen jäänyt tänne.

Mihin yhteiskuntaluokkaan minä sitten kuulun? Vai olenko ihan luokaton jätkä?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe