Narsisti ei ole sairas vaan se on ominaisuus

Markku Ahdeoja

Kyseessä on itsekkyys.

Olen perehtynyt narsismiin vuosia eikä narsisti ole oikeastaan sairas millään tavalla.

kaikki lapset ovat enempi tai vähempi narsisteja. Se on geeniohjattua. Kasvatuksella voidaan ohjata joko huonompaan suuntaan tai toisia humioivampaan suuntaan. Paremmin voi ymmärtää, jos käyttää sanaa psykopaatti.

Psykopaatti on itsekkyyden huippu. NArsisti on siitä sitten alaspäin.

Ihmisellä on monia itsekkyyden tasoja. Narsistin itsekkyys häiritsee jo toisia ihmisiä ja empaattiset ihmiset ovat narsistille sopivaa uhriaineistoa.

Narsisti halveksii uhrejaan mutta käyttää heitä häikäilemättömästi hyväksi.

Usein ammattilaiset kehottavat välttämään narsistia. Kokemuksesta voin kertoa, että jos aina väistää, niin saa paeta koko loppuelämän. Meillä on narsisteja varten olemassa säännöt. Se tunnetaan nimellä LAKI.

Lainsäädäntö on kehittynyt tarpeesta rajoittaa itsekkyyttä.
Suomessa ongelmana on kuitenkin viranomaistoiminta, joka ei osaa käyttää lakia ja Suomessa narsistit hallitsevat tilannetta valitettavasti.

Yksi narsisti voi aiheuttaa pahaa tuhoa järjestelmässä.

71

3238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+20=27

Noh...on makuasia miksi sitä nimitetään...

persoonaallisuushäiriö kait lienee paras vaihtoehto...ja sen liittäminen psyykkisiin häiriöhin...ja että edes voidaan jollain tavalla diagnosoida niin täytyy olla jotkin kriteerit...

"Olen perehtynyt narsismiin vuosia eikä narsisti ole oikeastaan sairas millään tavalla"

Tuo on sinun mielipiteesi asiasta...toiset on toista mieltä...

"kaikki lapset ovat enempi tai vähempi narsisteja."

Tuokin on totta, eikä sitä pidä pois kitkeäkkään...Mutta kaikki ihmiset ovat narsistisia , niin minä kuin sinäkin...ja niin pitää ollakin...ero on vain siinä mikä on tervettä ja mikä sairasta...

ja mitä narsistien hallitsemiseen tulee...niin käsittääkseni narsisteja on kuitenkin hyvin vähän...eivätkä hekään hevin tunnustaudu sellaisiksi...

Mutta heitä ei pidä nähdä kaikkialla, eikä sen vuoksi vihata kaikkea...siinä jää elämä elämättä...

• markku ahdeoja

Narsisteja on Suomessa 1-2 % väestöstä. Tarkoittaa Salon kokoista kaupunkia aina Oulun kokoiseen kaupunkiin asti. Kyllä narsisteja on aika paljon ja jokainen tuntee ainakin yhden vaikkei tietäisikään.

Vaikuttaa siltä ettet ole ollut kauheasti narsistisen peroonallisuushäiriöisen kanssa tekemisissä. Yleensä puhutaan helposti vain parisuhdeongelmista ja usein vain ilkeä ja vähän itsekkäämpää ihmistä pidetään narsistina.

Narsisti on ihminen, joka hallitsee. Narsisti on tappavan vaarallinen, jos päästää homman liian pitkälle. Narsistin uhri joko tappaa itsensä, narsisti tappaa tai narsistin uhri kokee burn outin.

Hyvä merkki on itse havaita itsessään narsistisia piirteitä. Narsisti ei osaa nauraa itselleen. Narsistilta puuttuu kyky itseironiaan. Narsisti ei kykene ottamaan rakentavaakaan kritiikkiä vastaan. Narsistin määritelmissä on puutteita. Narsisimin tutkinta on vaikeaa ja vain noin 15 % psykiatreista tietää narsismista tai osaa diagnodosoida sen.

Minä nyt vain olen 40 vuotta ollut narsistin lähipiirissä. Sitä ei voi olla huomaamatta. Läheisten pahoinvointi on jatkuvaa ja se koskee useita kymmeniä ihmisiä ja välillisesti toistasataa.

Narsisti voi tappaa tai yrittää sitä. Narsisti kostaa aina ja niin kauan kuin on hengissä. tai on vankilassa.

Minä en tarkoita narsistilla mitään pikku ilkeyksiä vaan lähellä psykopaattia olevia ihmisiä. ns. Terveydelle vaarallisia ihmisiä.

• markku ahdeoja kirjoitti:

Narsisteja on Suomessa 1-2 % väestöstä. Tarkoittaa Salon kokoista kaupunkia aina Oulun kokoiseen kaupunkiin asti. Kyllä narsisteja on aika paljon ja jokainen tuntee ainakin yhden vaikkei tietäisikään.

Vaikuttaa siltä ettet ole ollut kauheasti narsistisen peroonallisuushäiriöisen kanssa tekemisissä. Yleensä puhutaan helposti vain parisuhdeongelmista ja usein vain ilkeä ja vähän itsekkäämpää ihmistä pidetään narsistina.

Narsisti on ihminen, joka hallitsee. Narsisti on tappavan vaarallinen, jos päästää homman liian pitkälle. Narsistin uhri joko tappaa itsensä, narsisti tappaa tai narsistin uhri kokee burn outin.

Hyvä merkki on itse havaita itsessään narsistisia piirteitä. Narsisti ei osaa nauraa itselleen. Narsistilta puuttuu kyky itseironiaan. Narsisti ei kykene ottamaan rakentavaakaan kritiikkiä vastaan. Narsistin määritelmissä on puutteita. Narsisimin tutkinta on vaikeaa ja vain noin 15 % psykiatreista tietää narsismista tai osaa diagnodosoida sen.

Minä nyt vain olen 40 vuotta ollut narsistin lähipiirissä. Sitä ei voi olla huomaamatta. Läheisten pahoinvointi on jatkuvaa ja se koskee useita kymmeniä ihmisiä ja välillisesti toistasataa.

Narsisti voi tappaa tai yrittää sitä. Narsisti kostaa aina ja niin kauan kuin on hengissä. tai on vankilassa.

Minä en tarkoita narsistilla mitään pikku ilkeyksiä vaan lähellä psykopaattia olevia ihmisiä. ns. Terveydelle vaarallisia ihmisiä.

Ei kaikki psykopaatitkaan tavoittele mitään maailmaherruutta, vaan saattavat liikuskella ihan harmittoman oloisina keskuudessamme, aiheuttaen ongelmia ehkä korkeintaan naapureilleen.

• jfgöarikoöakrfaw
        markku ahdeoja kirjoitti:

Tarkoitatko että jokainen tuntee salolaisenkin, vaikka tietämättään? :P

• Kokemusta on

Narsisti voi pilata toisen ihmisen tunne-elämän,ja hyvässä lykyssä koko elämän vuosiksi !!!!

• mukamastervejärkinen

Jos tämä ei ole sairaus ja kaikki ovat narsisteja ei ole olemassa narsismia vaan joidenkin keksimä lokero johon enemmän omasta itsestään välittävät lokeroidaan ja empaattiset ovat homoja. Paskat.. Ihmiset on ihmisiä jolla ei ole mitään seksuaalista merkitystä paitsi tietyt persoonallisuus häiriöiset ajattelevat

• pitkäkokemus

Myös minulla on noin neljänkymmenen vuoden kokemus narsistista.
        Kärsinyt olen koko ajan, mutta vain noin viisi vuotta olen tiennyt NPH.sta.
        Nyt näyttää, että narsistin oireet pahenevat, kun hän tuli eläkeikään.

• ghjgjhgjh
        pitkäkokemus kirjoitti:

Myös minulla on noin neljänkymmenen vuoden kokemus narsistista.
        Kärsinyt olen koko ajan, mutta vain noin viisi vuotta olen tiennyt NPH.sta.
        Nyt näyttää, että narsistin oireet pahenevat, kun hän tuli eläkeikään.

Eikö kuitenkin aika monelle käy niin, että vanhetessa ne huonot piirteet korostuu tai tulee jotenkin paremmin esiin? Siis ihan kaikille, myös niillä 98-99% prosentilla terveillä ihmisillä.

• Wiki_Peetinen

Narsismia voidaan pitää ihmisen tärkeimpänä positiivisena ominaisuutena. Terveen narsistisella henkilöllä on hyvä itsetunto, ja hän voi hyvin. Narsistinen henkilö kykenee olemaan rikastuttavassa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa ja löytää elämästään monia mielihyvää tuottavia asioita. Narsisti tuntee vahvuutensa ja heikkoutensa, eikä hänellä ole tarvetta korostaa itseään tai kykyjään eikä nujertaa toisia. Terveen narsistista itsensä toteuttamista voidaan pitää elämänhaluisen elämän edellytyksenä. Terveellä narsistilla on rikas tunne-elämä ja sen myötä kyky kokea voimakkaita tunteita ja innostusta.[8] Hyvän itsetunnon ansiosta narsisti pystyy tarvittaessa olemaan myös yksin, ja terveen narsismin avulla ihminen kykenee selviytymään elämän kriiseistä ja kovistakin koettelemuksista.

Terveen narsismin puutetta voidaan pitää lähes yhtä haitallisena asiana kuin narsistista luonnehäiriötä. Narsistisuuden puute heijastuu huonona itsetuntona, joka ilmenee henkilöä jatkuvasti riivaavana huonommuuden tunteena. Hyvätkään kokemukset ja onnistumiset eivät paranna narsismin puutteesta kärsivän huonoa minäkuvaa. Narsismin puutetta voidaan kuitenkin hoitaa terapiassa, jossa käsitellään muun muassa empatian, hyväksymisen ja välittämisen kokemuksia.

Terveen narsismin perusta syntyy jo varhaislapsuudessa. Se kehittyy lapsen minuuden ja hoitavan ympäristön myönteisiä kokemuksia vahvistavassa vuorovaikutuksessa.[8] Narsistinen tasapaino voi kuitenkin kenellä tahansa vaihdella. Pahimmissa tasapainon häiriöissä voi syntyä narsistinen ahdistus, joka saattaa johtaa addiktioihin tai josta voi syntyä narsistinen häpeäromahdus.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Narsismi

• 1+1=2

Noh..vilkaisin blogiasi...

löysin sieltä pari narsismia käsittelevää sivua...ensimmäisessä kerroit asiasta esiintyen itse asiantuntijana..
      toiseen olit valinnut hyvin kevyttä kamaa olevan linkin...suhdesoppa...jossain kohtaa vihjaisit Sandy Hotckissiin..

Tässä puhut psykopaateista...

narsismia on hyvin monentasoista...nuo 1-2% eivät ole kaikki tappajia...monet elävät ihan tavallista elämää...

itse kiinnostuin aiheesta menneen suhteeni myötä, enkä usko, että hän on vaarallinen, vaikka hänessä narsistisia piirteitä olisikin..

On paljon ihmisiä, jotka ovat joutuneet tekemisiin narsistin kanssa, kokeneet jopa väkivaltaa ja selvinneet siitä ja jatkaneet elämäänsä...burn outistakin voi toipua...

narsistia ei ole syytä demonisoida...psykopaatit on asia erikseen...

• 3+19=22

• sivusta.com

Hyvä kommentti, 1 1=2

• YAK-42

Kävin sunnuntaina sukuloimassa narsistisen äitini luona ja täytyy sanoa, että kantani narsismiin on taas kerran se, että narsisti on ennen kaíkkea riitelijä. En voi millään ymmärtää sitä, että narsistin täytyy pilata jokainen tapaaminen, vaikka ne olisivat kuinka harvassa. Ja meillä päin ne ovat aina vaan harvemmassa, mikäli se minusta riippuu ...

Äitini ei siedä positiivista jutustelua vähänkään pitempään, vaan homma täytyy aina kääntää riidaksi, jotta tuttu ja turvallinen negatiivisuus säilyy. Mitä ilkeämpää arvostelua ja purevampaa ivaa on kehissä, sitä parempi.

• YAK-42

Mielessäni kävi kahvipöydässä, että montakohan riivaajaa äitimuorissa mahtaa asua, enkä pidä ollenkaan mahdottomana sitä, etteikö narsismissa voisi olla kyse riivauksesta.

• 6+1=7
        YAK-42 kirjoitti:

Mielessäni kävi kahvipöydässä, että montakohan riivaajaa äitimuorissa mahtaa asua, enkä pidä ollenkaan mahdottomana sitä, etteikö narsismissa voisi olla kyse riivauksesta.

Noh...ymmärtääkseni olet miespuolinen...että siltä osin ihmettelen pikkuisen...yleensä pojat/miehet saavat armon...narsistiäidin silmissä...

Mutta tuohon riivattu komenttiin voin jonkun verran yhtyä, kun läheltä seurasin yhden ihmisen elämän loppuvaiheita...

Jotain täysin käsittämätöntä...

• 5+11=16
        6+1=7 kirjoitti:

Noh...ymmärtääkseni olet miespuolinen...että siltä osin ihmettelen pikkuisen...yleensä pojat/miehet saavat armon...narsistiäidin silmissä...

Mutta tuohon riivattu komenttiin voin jonkun verran yhtyä, kun läheltä seurasin yhden ihmisen elämän loppuvaiheita...

Jotain täysin käsittämätöntä...

Mutta saatta se vain johtua siitäkin, että ihmistä vanhuudessa ikäänkuin riisutaan ja jäljelle jää se ydinosa...naamiot on pudonneet...

• LK

Tuohon voi kyllä olla NPH:sta huolimatta muitakin selittäviä asioita.

• 6+15=21
        LK kirjoitti:

Tuohon voi kyllä olla NPH:sta huolimatta muitakin selittäviä asioita.

Niin edellinen vastauskseni liittyi aiheeseen jossa kirjoittaja nimesi vanhan äitinsä narsistiksi...

Muttei toki kaikki vanhusten negativisuus liity narsismiin,
        vaan myös fyysiset sairaudet ja niistä johtuvat kivut voivat tehdä vanhuksesta, narsistisestakin ihmisestä...enemmän ärhäkän ja "ilkeän"...ja lisätä negativista käyttäytymistä...

• Ja mitä tulee tuohon sairauteen, niin ei NPH varsinaisesti olekaan sairaus.
      Tuo ominaisuus sana sen sijaan sopisi ehkä paremminkin kuvaamaan synnynnäisiä psykopaatteja, jotka ovat vielä vähemmän häiriöisiä. Itse asiassa kyseessä kun ei edes ole varsinaisesti persoonallisuushäiriö.
      Psykopaatti on siis kaikinpuolin persoonaltaan terve minun käsitykseni ja lukemani mukaan.

Hyvä on kuitenkin pitää myös nämä kaksi sanaa sopivasti erillään, ettei narsistit saa jokaisen psykopaatinkin tekoja omalle vastuulleen...
      NPH kun ei ole välttämättä mikään häiriöiselle itselleen mieluisa "tila" ja siihen sisältyy usein myös kaikenlaista ahdistusta. ( tosin ahdistusta voi esiintyä psykopaateillakin, mutta nyt menee taas niin sekavaksi että lopetan tähän. :) )

Joka tapauksessa tuo tekojen suunnitelmallisuus ja tiedostaminenhan näissä on se suurin erottava tekijä, sekä myös se, että narsisteilla on yleensä ihan normaalit tunteet. ( mitään viivasuoraa rajaa näiden välille on silti vaikeaa piirtää...empaattisuus ja tunteetkin, kun vaihtelevat ihmiseltä toiselle. Eikä kaikkien terveidenkään empatiakyky välttämättä ole mikään järin kehuttava. )

• narsisti on ontto

Narsisteilla ei ole tunteita siksi niitä normijärjellä varustautunut ihminen ei osaa aluksi ymmärtää. Tunteettomuus selittää myös sen miksi narsisti on niin vaarallinen kuten tuossa alussa hyvin kerrottiinkin.

• narsisti on ontto kirjoitti:

Narsisteilla ei ole tunteita siksi niitä normijärjellä varustautunut ihminen ei osaa aluksi ymmärtää. Tunteettomuus selittää myös sen miksi narsisti on niin vaarallinen kuten tuossa alussa hyvin kerrottiinkin.

Jos narsistilla ei ole tunteita, kyseessä on s/p paatti.

• 9+12

"Usein ammattilaiset kehottavat välttämään narsistia."

Entä jos ammattilainen jolta apua on lähdetty hakemaan osoittautuu narsistiksi?

• 1+6=7

Sekin on mahdollista...
        ja täälläkin narsisti saattaa pukeutua uhrin rooliin...

Joskus jopa mietin...uusien uhrien etsintääkö...
        ymmärrän sua, olet kokenut kovia,
        narsisti on sitä ja tätä...
        puhuu enemmän luettua tietoa siitä mitä/millainen narsisti on...
        haukkuu heitä jatkuvasti .
        Ei kerro mitään siitä mitä hänelle narsisti on tehnyt...
        vailla henk. kokemusta

kirjoituksissa ei ole tunteen häivääkään...

• LK

Ei kai se mainittavaa eroa asiaan tee.

Narsisteilla ei ole mitään erityistä salaliittoa keskenään ja kyllä NPH:kin voi työnsä hoitaa hyvinkin.

• Niksnaks1894

Kaikki narsistit saunantaakse..nappi ottaan.He ja kaltaisensa ovat yhteiskuntamme syöpä.

• norm

Nykyään on helppo tuomita kaikki vähänkin itsekkäät ihmiset narsistiksi. Käytetään kevyin perustein jopa haukkumasanana.

• LK

Jep, jossain vaiheessa kun deittailin enemmän, kiinnitin huomion siihen että lähes jokainen nainen kertoi exänsä olevan narsisti. Pääsääntöisesti sillä perusteella että 'hän ei huomioinut minun tarpeitani'. Joka on tietysti vähän narsistinen ajatus jo itsessäänkin. Mutta kumminkin niin, sillä on puhekielessä vähän eri merkitys kun lääketieteessä.

Ja tällä en siis missään nimessä tarkoita etteikö narsistista persoonallisuushäiriötä sairastavia ihmisiä oikeasti olisi olemassa. Piti vielä tämä erikseen mainita kun tulee joskus väärinkäsityksiä. Mutta ei niitä millään voi olla niin paljon että jokaisen edellinen kumppani on ollut semmoinen.

• Vielä lisäyksenä tuohon riivaaja kommenttiin.Olin suhteessa narsistimiehen kanssa 5 v ja halusin hänestä eroon=päädyinkin uuteen suhteeseen toisen narsistin kanssa...

Tunnen että miesystäväni on demonisoitunut,sekä ulkonäöltään silloin kun naurava naamio on poissa.Päihteet tuovat esiin hymyilevän ja seurallisen narskun.

• ===

Narsisti>>KIUSAAJA KESKELLÄNNE>> tuntomerkkinä=lempeä ilme!

• grannen

nykyisin on diagnoosi kaikille ihmisen oireille / käyttäytymiselle. olen samaa mieltä kanssasi, ei tarvi olla sairaus, onkohan narsistilla korkea IQ ? kun olen lukenut että he monesti ovat tärkeissä viroissa jne. kuitenkin arvelluttaa niiden järjen juoksu kun eivät osaa hävetä, valehtelevat päin naamaa vaikka muutkin ympärillä sen tietävät ja muutenkin käytös on poikkeavaa...

• LK

" kuitenkin arvelluttaa niiden järjen juoksu kun eivät osaa hävetä, valehtelevat päin naamaa vaikka muutkin ympärillä sen tietävät ja muutenkin käytös on poikkeavaa..."

Tämähän ei sinällään ole kyllä mitenkään järkeen liitoksissa oleva asia vaan enemmän moraaliin. Missä sen eron pitäisikin olla. Ja moraalikysymyksiä on aika vaikea perustella miksi ne pitäisi olla jollain tietyllä tavalla.

Esim. miksi valehteleminen on väärin ei ole kovinkaan helposti vastattava kysymys. Minusta silloin ei ole mikään ihme että joku on eri mieltä siitä että onko se vai ei.

• Teit Temput!

Tämä oli paras vitsi vähään aikaan. Narsisti on todellakin sairas, vaikka ei käsitä itsessään sairautta. Luonnehäiriö on aina sairaus! Mistä tämä Ahdeoja putkahti tänne viisastelemaan? Etteikö olisi "temppuilija" kyseessä?

• Mjaa...

Kyllä miusta Temppuilijalla ja Ahdeojalla on vielä ero kuin yöllä ja päivällä.

• Markku Ahdeoja
        elisakettu kirjoitti:

Mjaa...

Monesti narsistia ja uhria ei erota toisistaan nopealla silmäyksellä.

Narsistilla kun on monet kasvot, niin joskus uhrin käyttäyminen voi olla jopa pahempaa kuin narsistin, kun uhri pyrkii vapaaksi.

Kun pinna venyy ja venyy, niin sillä on taipumusta poksahtaa. Narsistin uhri kokee myös kiukkua ja varsinkin siinä vaiheessa, kun tajuaa olleensa huijattuna ja laistettuna vuosikymmniä. Silloin uhri on todella vahva eikä sitä pitädettele mikään.

Raivokas uhri on hurja. Mutta se on hyvä asia ja ihan luonnollista. Sitten uhrilla vuosien aikana kiukku laantuu.
        Minä selkeästi ärsytän osaa kirjoittajista.

Se on mielenkiintoista ja yritän ymmärtää ärtymyksen syitä. yleensä olen ärsyttänyt paria ammattikuntaa. Ne ovat poliisi ja asianajajat.

• olla vai ei

Nimimerkki "Temppuilija" on ainakin suomi24:n vuositulosten mukaan lähettänyt ko sivuille yli 4000 viestiä vuoden 2011 aikana. En ole niitä lukenut, koska olen ihan satunnainen vierailija täällä. Joten mikään noviisi hän ei ainakaan ole.

Hänellä voi olla vielä useita muita nimimerkkejä, joten on niitä viestejä paljon lähettänyt.

Anteeksi välihuomautus. Poikkesin asiasta.

Aihe on tuttu. Sain sulhaseltani ennen aviota vaikka kuun taivaalta, mutta vihkimisen jälkeen kaikki muuttui. Olin kaikkeen kykenemätön ja osaamaton vielä sittenkin vaikka jo osasinkin jotain, en vain silloin tiennyt, että tuommoselle luonteenominaisuudelle on nimikin. Lopulta tuli mitta täyteen ja erosin. Tuttuja piirteitä nyt saan täällä lukea.

Kun pääsin eroon, ajattelin, että teen vain sitä, mistä tulee hyvä mieli ja menen vain sinne, missä on hyvä olla. En sido itseäni mihinkään.

• Markku Ahdeoja kirjoitti:

Monesti narsistia ja uhria ei erota toisistaan nopealla silmäyksellä.

Narsistilla kun on monet kasvot, niin joskus uhrin käyttäyminen voi olla jopa pahempaa kuin narsistin, kun uhri pyrkii vapaaksi.

Kun pinna venyy ja venyy, niin sillä on taipumusta poksahtaa. Narsistin uhri kokee myös kiukkua ja varsinkin siinä vaiheessa, kun tajuaa olleensa huijattuna ja laistettuna vuosikymmniä. Silloin uhri on todella vahva eikä sitä pitädettele mikään.

Raivokas uhri on hurja. Mutta se on hyvä asia ja ihan luonnollista. Sitten uhrilla vuosien aikana kiukku laantuu.
        Minä selkeästi ärsytän osaa kirjoittajista.

Se on mielenkiintoista ja yritän ymmärtää ärtymyksen syitä. yleensä olen ärsyttänyt paria ammattikuntaa. Ne ovat poliisi ja asianajajat.

Varmaan jokainen kirjoittaja ärsyttää jotakuta, se näkyy säännöllisesti täällä milloin kehenkin henkilöityneenä.

Mikä ominaisuus nyt ärsyttää ketäkin. Kaikilla ei ole vain kykyä erottaa itsestään syytä, miksi ärsyttää. Kaikuja menneisyydestä, ehkä, suurimmaksi osaksi. Lihaksi muuttuneita muistoja.

Aloitukseesi viitaten; monia tuntuu ärsyttävän ihmiset, joilla on selkeä kyky rajata itsensä ja olemaan itsekäs terveellä tasolla. Ei suostu mollamaijaksi. Heppoisimmat alkavat nimittelemään narsisteiksi.

Suurin ärsytyksen syy lienee mikä tuli mieleen tuosta mitä sanoit poliiseista ja asianajajista. Kun henkilö antaa vaikutelman, että tietää tai osaa paremmin kuin esimerkiksi ammattitaitoaan arvostava asiantuntija, kokee hän tämän uhkaksi itselleen. Narsistinen loukkaantuminen. Monesti lukijakin näkee tämän; kirjoittaja joko on tietävinään paremmin asiat, joka ärsyttää, tai sitten haluaa olettaa tämän toimivan niin. Uhka kuitenkin. Perusytimessämme olemme kuitenkin saalistajia ja selviytyjiä. Evoluutiotasolla vahvempi tai sellaiseksi luulemamme on uhka. Syödään uhka pois.

• elisakettu
        olla vai ei kirjoitti:

Nimimerkki "Temppuilija" on ainakin suomi24:n vuositulosten mukaan lähettänyt ko sivuille yli 4000 viestiä vuoden 2011 aikana. En ole niitä lukenut, koska olen ihan satunnainen vierailija täällä. Joten mikään noviisi hän ei ainakaan ole.

Hänellä voi olla vielä useita muita nimimerkkejä, joten on niitä viestejä paljon lähettänyt.

Aihe on tuttu. Sain sulhaseltani ennen aviota vaikka kuun taivaalta, mutta vihkimisen jälkeen kaikki muuttui. Olin kaikkeen kykenemätön ja osaamaton vielä sittenkin vaikka jo osasinkin jotain, en vain silloin tiennyt, että tuommoselle luonteenominaisuudelle on nimikin. Lopulta tuli mitta täyteen ja erosin. Tuttuja piirteitä nyt saan täällä lukea.

Kun pääsin eroon, ajattelin, että teen vain sitä, mistä tulee hyvä mieli ja menen vain sinne, missä on hyvä olla. En sido itseäni mihinkään.

Välihuomatukset ovat sallittuja, ei niitä tarvitse anteeksipyydellä.

Viestien määrä ei kerro mitään. Monella kirjoittajalla, vaikka ek:lla, voi olla sama määrä kirjoitettuja merkkejä vaikka viestimäärä olisi huomattavasti pienempi. Ja toisaalta, jos sattuukin kirjoittamaan usealla nikillä tai rekillä, niin mitä sitten? Juu, kyllä meilläkin on ikävä temppua (terveisin jungsterit) mutta en usko hänen tälläisellä kalastelulla palaavan. Palaa jos palaa, oma valinta.

Kommenttisi avioitumisen jälkeen: sinusta tuli omaisuutta vihkimisen jälkeen. Mutta hyvä kun olet selvillä vesillä nyt.

"..että teen vain sitä, mistä tulee hyvä mieli ja menen vain sinne, missä on hyvä olla. En sido itseäni mihinkään. "

A:ta lainaten: olet oikein reipas :)

• yötä päivää
        elisakettu kirjoitti:

Mjaa...

Onko? Alkujaan kun M. Ahdeoja tänne kirjoitti hänen tyylinsä kirjoittaa oli luoettelomainen, mihin se tyyli nyt on kadonnut? Nyt hän yhtäkkiä omaa aivan temppuilijamaisen tyylin. No, nämä kaikki viestit täällä ovat temppuilijan kirjoituksia milloin elisakettuna milloin Markku Ahdeojana tai pelkkinä numeroina tai puskasta tulleena ihmettelijänä. Kummallista tässä vaan on se, että hän edelleen jaksaa esiintyä noina elisakettu, sun muina hahmoina vaikka kirjoitustyylin takaa hänet voi kuka tahansa helposti erottaa temppuilijaksi.

Sitäpaitsi tämä narsisti aihe on jo niin loppuunkaluttu, ettei kukaan selväjärkinen täällä päivätyökseen jostain narsismista kirjoittelisi, ellei hän tosiaan ole suomi24 työssä.

• kumppanimuuttui
        olla vai ei kirjoitti:

Muutama päivä ennen häitä käytökseen tuli selkeä muutos.
        Nyt tuo muutos on ollut vallalla noin 40 vuotta.
        Silloin ei ollut edes tietoa nph.sta .
        Eläkeiässä oireet (= Temput) pahenee.

• no,ei heitä kummat kuulumasta nyt on kyllä ahdeojalla kirjan lukeminen mennyt hukkaan.se mikä niin narsisti on SAIRAUS.äläkä yhtään selvittele äläkä puolustele.

• olenko narsisti

Ai olet vai ? Ihan oikeasti jos olet perehtynyt aiheeseen, tiedät myös sen, että on olemassa tervettä itsekkyyttä, jos ihminen ei ole itsekäs niin on täysin vietävissä ja toisten armoilla, vaikka ne toiset eivät olisi edes narsisteja. Tervettä itsekkyyttä on tietää rajansa, mitä jaksaa ja milloin on aika levätä eli sanoa ei. Itsekkyys ei ole aina narsismia, vaan keino suojella ihmistä itseään, sekä fyysisesti että psyykkisesti. Mutta se taas on taitolaji, joka joillakin menee yli ja ihminen vaikuttaa narsistilta, joillakin menee ali = sylkykuppi. Kyllä tilaisuus tekee varkaan, eli hyvin usein ihmiset huomaavat jostain toisesta, että siltä voi aina apua, ja tämähän tulee, sitten tämä tapaus jossain vaiheessa alkaa märisemään, että muut ovat narsisteja, vaikka on itse on aiheuttanut omat ongelmansa.

• nisse..

Mä oon todennut sen että jos hommasta puuttuu vastavuoroisuus eli koen antavani enemmän kuin saan, on pakko vetäytyä ihan jo senkin takia että lopulta pettää jopa fysiikka. Se on tietynlaista itsensä kaltoinkohtelua kun ei osaa lopettaa ajoissa tai ei tunnista rajojaan, ite oon oppinut ne rajat kantapään kautta eli burnout tuli kaksi tai kolme kertaa enkä vieläkään voi sanoa että tietäisin ne rajani niin tarkkaan että välttyisin uusilta pohjakokemuksilta, mutta ne oireet oppii tunnistamaan eikä päästä itseään enää sinne pohjamutaan asti.

• olla vai ei

Joskus kuitenkin joutuu menemään olosuhteiden pakosta sellaiseenkin paikkaan, jossa ei ole hyvä olla, ja niin jää tärkeätkin hommat kesken.

Tämä "elisaketulle" En kalastellut "temppuilijaa" Tilastossa kuitenkin sanottiin, että viestien määrä oli suurin lähetetyistä, mutta samapa tuo. Jokainen saa kirjoittaa halunsa mukaan.

Mutta luulin sinua elisakettu naiseksi, mutta taidat olla mies.
      Ei ensimmäistä kertaa näillä palstoilla.

Minulla alkaa olla hyvä olla, kun taistelin irti toisestakin narsistista, jonka kanssa piti olla yhteydessä olosuhteiden pakosta.

• nisse..

"Minulla alkaa olla hyvä olla, kun taistelin irti toisestakin narsistista, jonka kanssa piti olla yhteydessä olosuhteiden pakosta."

Kuulostaa tosi hyvältä, omat tuntemukset aina tärkeimpiä ja niitä kannattaa kuunnella joka tilanteessa.

• Ihminen joutuu tekemään pakostakin tai jostain muusta välttämättämyydesta sellaisia asiota, joita ei aina halua. Narsistisen suhteen tai -den jälkeen kynnys nousee näille kokemuksille; tarvitsee enemmän aikaa itselleen ja haluaa olla pois energiaasyövistä kokemuksista.

Luulisin että täällä virtuaalitodellisuudessa me harjoitellaan myös sitä. Sitä ihmisenä olemista taas, sietokyvyn kasvattavista (kun kaikenmaailman p*rsläpiä kävelee kuitenkin vastaan), kommunikoimaan ajattelematta liikaa toisten motiiveja tai mahdollista hyödyn tavoittelua. Jaamme kokemuksia. Opettelemme pitämään puoliamme. Nauramaan jälleen. Olemaan inhimillisiä. Tunnistamaan omiakin kaltoinkohtelevia ominaisuuksia ja oppiaksemme niistä. Kukin omalla polullaan ja matkallaan.

Ei se matkanteko aina niin helppoa ole. Mutta niin paljon kuin keskustelupalstojen arvoa väheksytään, niin sanoisin että kyllä niillä on arvo. Ei kaikkia asioita tarvitse kaataa ystävien syliin. On toisenlainen joukko, joka tajuaa mistä puhut, eikä asioita tarvitse vääntää rautalangasta kuten kaverille. Vertaistukea joka ei sido mihinkään.

Narsistisen suhteen jälkeen tunne-elämä on jonkinlaisessa lamassa. Menee aikaa ennenkuin on riittävästi jaloillaan ymmärtääkseen erilaisia ihmisiä. Mutta ymmärtäminen ja sanoisinko hyväksyminen on itselle eduksi. Väärät tulkinnat ja haavoittuvaisuus vähenevät. Se vaatii harjoitusta, mutta juuri sen oman elämän kannalta tekee asiat helpommaksi. Samalla oppii puskuroimaan kaltoinkohtelijuyrityksiä sekä havaitsemaan niitä omien aukkoja, joista on helpompi "mennä läpi".

*naurattaa* En muista että minua olisi mieheksi sanottu, mutta ei se mittään. Nainen olen edelleen. :)

Oikein hyvää päivänjatkoa sinulle "olla vai ei" :)

• 1+12=13

No minäkin mietin tuota olemistani täällä keskustelupalstalla...vielä kun asia (narsismin olemassaolon ymmärrys) on aikas akuutti...

ihan kaikkea ei viitsi kaataa läheisten niskaan ja täällä saa vähän "kiukutellakin", ilman että kukaan ottaa sitä henkilökohtaisesti kun nyt kuitenkin ollaan ihan toisille tuntemattomia...

Aikoinaan olin paljon päihdelinkinkin foorumilla samoista syistä, mutta nyt ei enää ole ollut vuosiin tarvetta käydä siellä...

Mikä tarkoittaa sitä "irtipäästämistä", asian hyväksymistä sellaisenaan osaksi elämää...

Toivottavasti tämänkin asian (narsismin) kohdalla ajan kanssa käy samoin...

kaikesta kokemastaan ihminen oppii jotain myös itsestään...

• pistepirkkoo

Miten muuten tälle kirjoittajalle kävi? Pääsikö eroon palstasta?

• pistepirkkoo kirjoitti:

Miten muuten tälle kirjoittajalle kävi? Pääsikö eroon palstasta?

Joo kiitos kysymästä, en ole kokonaan eroon palstasta päässy, silloin tällöin tulee innostuttua osallistumaan. Noihin pisteisiin liittyen, niin niistä kyllä piti opetella eroon, kun meinas tulla tavaksi kirjoittaa muuallakin, esim. töissä samaan tapaan

• viestintääsanoilla
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Joo kiitos kysymästä, en ole kokonaan eroon palstasta päässy, silloin tällöin tulee innostuttua osallistumaan. Noihin pisteisiin liittyen, niin niistä kyllä piti opetella eroon, kun meinas tulla tavaksi kirjoittaa muuallakin, esim. töissä samaan tapaan

Mistä ihmeestä sinuun sitten tuollainen pistekirjoitus tarttui? Aika harvoin näkee vastaavaa tapaa ja vielä noin runsaasti käytettynä. Hyvä, että pääsit siitä eroon, kun tuollainen antaa tietynlaisen kuvan ihmisestä, sille ei vaan voi mitään.

• viestintääsanoilla kirjoitti:

Mistä ihmeestä sinuun sitten tuollainen pistekirjoitus tarttui? Aika harvoin näkee vastaavaa tapaa ja vielä noin runsaasti käytettynä. Hyvä, että pääsit siitä eroon, kun tuollainen antaa tietynlaisen kuvan ihmisestä, sille ei vaan voi mitään.

"Mistä ihmeestä sinuun sitten tuollainen pistekirjoitus tarttui?"

En tiedä, mistä se tuli ja tosiaan meinasi muodostua jopa tavaksi.

Ehkä se näin jälkikäteen ajatellen se johtui jostain sellaisesta, että ajattelin samalla ja koin että tänne tuottamani ajatukset olivat kuitenkin jollain tavalla epävarmoja ja keskeneräisiä, etten halunnut väittää mitään, jota asiaa sitte nuo pisteet ikäänkuin kuvasivat, kun noihin aikoihin olin kuitenkin suht uusi kasvokin täälläkin.

Tuohon viittaukseesi tietynlaisen uvan syntymisestä, niin tuli mieleen, että kyllähän mut aikoinaan leimattiin noiden pisteiden perusteella ties miksi. Kolme pistettä lauseen perässä oli kuulemma erityisesti Bordeline persoonallisuuden merkki.

Mutta ilmeisesti joillakin muillakin oli tuommoista tapaa ja tapa saattoi jopa tarttua, kun niinikään noiden pisteiden perusteella minun väitettiin kirjoittaneen milloin mitäkin. Edelleen kun toi yks ihminen aikoinaan yritti ihan suoraan esiintyä täällä minuna, niin hänkin muisti laittaa noi pisteet, että niiden perusteella olisi sitten uskottava.

Mutta joo, omituiseltahan tuo näin jälkikäteen näyttää ja tuntuu ja tosissaan jouduin moisesta poisoppimaan kun huomasin, että tuo kirjoitustapa meinasi siirtyä töissäkin mm. raporttien kirjoittamiseen.

• Luu5 käyttöön

Narsismi ei ole ominaisuus vaan sairaus,jota sairastava ei paskaakaan välitä miltä hänen vallankäyttönsä muista tuntuu.Siksi nämä psykot pitää määrätä pakkohoitoon,tai kohta maailmaa taas johtaa joku tällainen ja nykyisillä aseilla se tietäisi tämän planeetan loppua. Psykoille luu kurkkuun ja käskettävä back off,kuten amerikoissa tehdään.Kyllä terveempien kuuluu rulettaa,ja sanoa kuka on maailmankaikkeuden valtias.Tämän jälkeen kaikkien elämästä alkaa tulla jotain.

• nisse..

Ongelma on siinä että ne nassen läheisetkin on sairastuneita / sairaita, sekä uhrit että hovi ja ulkopuoliset ei välttämättä ymmärrä koko kuviosta mitään.

• 9098sdfn
        nisse.. kirjoitti:

Ongelma on siinä että ne nassen läheisetkin on sairastuneita / sairaita, sekä uhrit että hovi ja ulkopuoliset ei välttämättä ymmärrä koko kuviosta mitään.

Narsistin uhrin purkaukset tai sarja purkauksia on juuri se mikä tekee ulkopuoliselle vaikeaksi ymmärtää ja hahmottaa tilannetta. Esim. uhri voi ryhtyä oikeaksi koston enkeliksi omille lapsilleen tai kenelle vaan heikommalleen joten todellisen narsistin tunnistaminen voi siksikin olla vaikeaa. Jokatapauksessa narsistin lähipiirin elämä on täynnä kärsimystä. Narsistin uhri voi parantua, narsisti itse ei koska kyse on varhaislapsuuden kehityshäiriöstä.

• pyöriäinenpyörii

Vaikea pähkinä purtavaksi aihe tuntuu olevan. Onko päästy palstalla eteen vai taaksepäin?

• Mersulady

Sanotaanko että narsisimi on kuin lommo uuden auton kyljessä jota ei pystyisi korjaamaan. Se pysyisi aina sellaisena. Sen pystyisi ainoastaan peittelemään mutta takaisin ehjäksi sitä ei koskaan saisi. Auton omistaja haluaa näyttää aina autostaan vain sen hyvän puolen ulkopuolisille, eli ehjä puoli olisi aina käännettynä ulkopuolisiin päin, kun taas oma perhe katselisi autoa toiselta puolen ja he näkisivät koko ajan vain sen lommoisen puolen. Auton omistajalle olisi hyvin tärkeätä ettei kukaan ulkopuolinen saisi nähdä että hänen autossaan olisi tuo lommo, jos joku näkisi, se tekisi hänestä siten muiden silmissä huonomman. Omistaja ei suostu viemään autoa korjattavaksi koska häpeää sitä lommoa niin paljon. Siksi sen olemassaolo kielletään.
      Narsisti rehvastelee mielellään autollaan joten kaikki varmasti nauraisivat hänelle jos näkisivät sen lommon auton kyljessä. Narsistin kauhuskenaario.

Jos se lommopuoli autosta saataisiin kuitenkin käännettyä jollakin konstilla näkymään ulkopuolisille, se voisi olla narsistille sellainen huono kokemus, että hän jopa suostuisi viemään auton korjattavaksi, jossa sitä lommoa yritettäisiin oikoa. Niin kauan kun kukaan ulkopuolinen ei tiedä asioista ei lommoa ole virallisesti olemassa. Perhe näkee mutta se ei kerro kenellekään koska on narsistille lojaali tai ei uskalla kertoa...

• Tfg111

Tämä on erittäin hyvä kuvaus millaista voi olla narsistiperheen elämä. Jos tuohon liitetään vielä kolmas sukupolvi, ollaan tilanteessa jossa tuo perhe suojelee niin paljon narsistia että heidän omat lapsenlapsensa kärsivät siitä. He toki voivat puhua luotetuille ihmisille että kyllä käy sääliksi niitä N:n lapsia ja kuvailla kuin säästä kertoen jonkun ulkopuolisesta aivan kauhean tilanteen.

• jksdhg

Kyseessä ei ole mielisairaus ja pelkällä narsistin diagnoosilla ei pakkohoitoon pääse/laiteta.

• Pakko_vas

Pakko vastata vaikka viestin nimimerkki tuskin enää tätä palaa lukemaan, että mahtaako monella muullakaan diagnoosilla pakkohoitoon päästä, tai vapaaehtoisempaankaan, jos ei mitenkään pahemmin oireile.
        Mutta sen verran narsismista, että heidän pahimmat tekonsa yleensä sellaisia mitkä eivät mihinkään hoitoon johda, ainoastaan uhri/uhrit päätyvät usein hoitoon. Että kun narsisti oireilee voimakkaasti, niin uhri joutuu hoitoon, ei narsisti. Sen verran totta minunkin mielestäni.
        Vankiloissa noita sensijaan on ja sitä kautta hoidossakin. Ja alkoholisteissa ja muissa päihteidenkäyttäjä ryhmissä myös.

• jatkumoa

Olen toista mieltä. Kokemuksesta voin kertoa että narsismi periytyy.
      On niin että narsistin ..varsinkin isä kohtelee vaimoaan vanhemmalla iällään varsin huonosti. Narsistin isoisästä on myös kertomuksia kuinka hän saattoi olla ..kylän viheliäisin mies !

• ylisukupolvinen

neljä sukupolvea tiedän.
        Ensimmäisestä kertoo historiankirja ja hänen lapsensa, joka on toinen polvi.
        Kolmannen olen oppinut tuntemaan ja neljännessä on merkit, joista ei erehdy.

• piupalpaupal

Narsisti=hyeena.

• AamunMiete

Narsistinen persoonallisuushäiriö johtuu minusta geeniperimästä. Samoin kuin psykopaattisuus. Tunteiden kokemisen vajaa toiminnasta. Tunteiden kokemisen sijaan narsisti käyttää omia kokemiaan faktatietoja päätösten teossa.

Tämä on vaarallista siksi koska narsisti ymmärtää vain seuraukset. Sen mitä oli tapahtunut. Mutta ei ymmärrä syitä jotka johtivat tapahtumaan.

Narsisti on henkisesti joustamaton. Hän ei kykene arvioimaan muita vaihtoehtoja, on vain yksi totuus, faktatieto.

Narsisti ei helposti myönnä olevansa väärässä jos ollenkaan. Hän hankkii tarvittaessa todisteita että hän on oikeassa. Manipuloimalla ihmisiä. Kertomalla muunneltua totuutta. Ja valehtelemalla.

Ajattelu voi olla "jos ei ollut sellainen kuin luulin teen siitä
      sellaisen". koska on se narsistin kokema faktatieto taustalla.

Narsistisen persoonallisuushäiriöiden tasoja voi olla monia. Pahin on "umpinarsistit". Jonka kanssa keskustelu päättyy aina kaaokseen.

Narsisti käytöstä voi ohjata ensisijaisesti kateus ja pelottomuus.

• äölfdflöääö

Niin mutta eihän faktatieto ole faktatietoa, jos se ei ole totta.

Minusta faktatieto ja narsismi ovat suunnilleen toistensa vastakohdat ja faktatieto on se mitä narsisti inhoaa.

Ja jos faktatiedossa pysytään, niin ei se mihinkään kaaokseen johda, vaan se kun ei pysytä, niinkuin narsisti tekee. Narsismi ja faktatieto on minusta täysin yhteensopimaton sanapari

• Narsisti_on_sairas

Narsisti sanoi minulle -"et sä saa menestyä".

Hän oli levittänyt minusta kaikkea negatiivista. Hänen uskottavuus muiden silmissä olisi kärsinyt jos minä menestyn elämässäni.

Hän teki kaikkensa jotta epäonnistuisin elämässäni. Soitteli ja mustamaalasi minua työpaikkani esimiehille, naapureille, harrastuksiin, kahvilaan jossa kävin ja moniin muihin paikkoihin yli kolmenkymmenen vuoden aikana jotta hän voisi sanoa sanoa muille -"minä olin oikeassa".

Esiintyi minun henkilöllisyydellä. Sai työterveysasemalta tietoni ja kertoi niistä minulle ja työpaikkani esimiehelle.

Hän sanoi -" et sä mulle mitään voi". Kyseessä oli poliisin poika.

• narsisti_on_sairas

Kerran olin aloittanut uudessa työpaikassa. Ainoa joka tiesi työnantajani nimen oli työttömyyskassa jonne maksoin jäsenmaksua.

Narsisti soitti työpuhelimeeni ja sanoi -"sä oot homo".

Ainoa keino jolla työnantajani nimen on voinut saada, on ollut soittaa työttömyyskassaani, jonka hän tiesi ja esiintyä minun henkilöllisyydellä.

Vuosikymmeniä kestänyt homottelu alkoi siitä kun hän kaverinsa puhui aina homoista.

• lällykkäö

Seuraava tekstini voi olla ihan täyttä paskaa.. tai voi olla että on totta. kokonaan tai osittain

Oma "tietoni" asiasta on semmonen että "narsisti" kokee jäävänsä jalkoihin ja olevansa mitätön paska jos ei ole PARAS. Melko mustavalkonen ajattelu ja kun se sitten joutuu kohdata asian ettei ole paras eikä makein niin alkaa niiden "parhaimpien ja makeimpien" kopioiminen eleillä ja käytöksellä. Narsistilla on identiteetin puute. Tyhjä ihminen jossa on toimiva ruumis mutta ei olemassaolon tunnetta eikä tunteita. Narsisti selviää yleensä "luikertelemalla" tavoitteeseensa koska narsisti ei mene työmaalle/työpaikalle semmosena ihmisenä kuin hän on koska identiteettiä ei ole, hän ei ole olemassa persoonallisena ihmisenä. Hän menee työmaalle/työpaikalle semmoisena minä arvioi että muut pitävät parhaana, tavoittelee mahdollisimman paljon "meriittejä" päästäkseen tavoitteeseensa. Narsistin elämä on suorittamista omia tavoitteitaan kohti ja apuna on erittäin hyvin/täydellisesti tilanteeseen mukautuva "persoonallisuus". Narsisti on yleensä juuri semmoinen kun tilanteeseen parhaiten sopii saavuttaakseen joko muiden ihailua/arvostusta tai kokeakseen itse olevansa vahva selviytyjä.

• sivukommentti

Suorittaja on hyvä sana ja se sopii moneen toimintaan. Tekipä mitä hyvänsä, niin se on suorittamista alusta loppuun. Tunteetonta suorittamista ja samalla muiden nälvimistä juuri tuosta suorittamisesta, kuinka muut ovat häntä huonompia ja hän tietää ja osaa kaiken.

• lällykkäö

seki vielä lisäyksenä että narsisti ei ole tietääkseni pohjimmiltaan "sadisti" vaan selviytyjä jolla kaikki voimavarat käytetään selviytymiseen. Siksi esim. parisuhteet ei toimi enää kun arki tulee vastaan koska parisuhteessa ei tarvitse seviytyä, heikkoudetkin hyväksytään. Niitä narsisti ei voi hyväksyä edes itsessään. Mutta narsisti halveksii muiden mutta myös omia huonoja puolia joille ei voi mitään esim. fyysiset: lyhyt, "ylipitkä" lihava, pieni muna, kierot silmät tai muu vastaava.
      Ja narsisti saattaa heittää itsestään läppää itsehalveksunnan takia samanlailla kun toisista ihmisistä halveksunnan takia jonka ihmiset usein kokevat loukkaavana. Narsisti saattaa kokea kipua sisällään omista vitseistään mutta pyrkii seisomaan saman mielipiteen takana kuin muut, silloin ei tarvitse pettyä uudelleen.. Jos narsistia on kiusattu joskus jonkun asian takia vaikka se olisi kipeä asia saattaa silti ottaa itse puheeksi vitsin muodoissa asian. Narsisteilla on yleensä todella poikkeuksellisen ristiriitainen olemus. Samaa aikaa kun ihminen tapaa uuden "narsistin" on kuva ihmisestä (narsistista) fiksu, (ehkä)hyvän näköinen, nöyrä , ymmärtävä, miellyttävä ja luotettava. Ja ymmärrystä ja sympatiaa yleensä löytyykin vammaisia ja puliukkoja ym. kohtaan.
      Johtuu narsistin paskasta itseluottamuksesta ja "pohjalla olon tunteesta".
      Pohjalla olon tunne saa aikaan sen että pyrkii kaikin tavoin "ylöspäin".
      Identiteetin puute taas "vapauttaa" persoonallisesta tunnepitoisesta reagointi ja toiminta tavasta joten jäljelle jää "selviytyminen" Eli: teen sen mitä ympäristö vaatii/arvostaa jotta etenen. Ei merkitystä että joudunko "nöyrtymään" vai ei tärkeintä on eteneminen.
      Yleensä vaativassa työssä olevat "narsistit" on ymmärtävämpiä ja jopa todella lojaaleja varsinkin hyviä ja todella ahkeria työntekijöitä kohtaan koska heillä on "yhteistä" päämäärätietoinen ylöspäin pyrkiminen ja muiden arvostus. Työkyvyttömyys eläkkeellä olevat "narsistit" on yleensä menettäneet mahdollisuudet omaan menestykseen omasta mielestään ja purkavat turhautumistaan ja raivoaan negatiivisesti asenteella "ei mitään hävitäävää". Päihteet ja väkivalta.
      Voi olla myös muiden ihailua ja kunnioitusta etsivä narsistinen ihminen joka käyttää keinonaan väkivaltaa ja ns. kovan jätkän mainetta. Tulee varmaan yleensä semmosesta kasvu ympäristöstä jossa se on ollut ihailtua.. Viisas/fiksu narsisti ei IKINÄ salli itsensä joutua nöyryytetyksi tai leimatuksi "tyhmänä tai hölmönä"
      Hölmö/kaiken jo menettänyt "narsisti" ei enää välitä ja tulos on aika sen mukaista..
      Ja vielä semmonen esimerkki että kun narsistin mielestä toisten ihmisten arvostus on tärkeää niin täytyy käyttäytyä sen mukaisesti jotta arvostus säilyy mutta viha purkautuu niitä reittejä ulos joita "juridisen mustavalkoinen" ajatusmaailma ei estä. Esim. Yleinen moraali sanoo että naista ei lyödä niin kun narsistin vereslihalla olevaa psyykettä vaimo tarpeeksi loukkaa saattaa nainen "kompastua narsistin jalkaan portaissa".

Tämmösiä tuli mieleen tästä asiasta.

• lällykkäö

JA MINÄ EN OLE PSYKOGOLOGI TOMMONEN KUVA MINNULLA ON NIISTÄ. Olen pahoillani jos puhuin paskaa.

• No ei täällä tarvitse olla psykologi, vaan täällä keskustelevat ihan tavalliset ihmiset kukin omien näkemystensä mukaan. Ihan järkeen käyviltä noi sun ajatuksesi kuulostivat, ei ole syytä olla pahoillaan.

• lällykkäö

Ja olen nähny vierestä kun itsestään pinnallisesti välittävä ja toisten mielipiteiden mukaan itsekehua täynnä oleva ihminen joka kaikkien tuntemieni mielestä on "narsisti" piikittää amfea. Katsoin vieressä että ton ihmisen antama kuva "itserakkaudesta" ei ole lähelläkään omasta ruumiistaan välittämistä. Pelkkää toisten "arvostuksen mukaan elämistä" ja siitä kertoo monesti myös tyhjä "ruumista irtonainen" katse. Ikäänkuin 2 ihmistä olisi yksi tai yksi ruumis mutta eri ihmisen sielu. KATSE ON ENSIMMÄINEN JA VARMIN MERKKI.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3202
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2738
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      44
      2553
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1505
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82