Yli 1 v. ulkoilu

poitro

Miten teillä muilla ulkoillaan hieman yli vuosikkaiden kanssa?

Meillä on ongelmaksi nyt muodostunut tämä ulkoilu. Lapsi on n. 1 v 1 kk ja vihaa pukemista ylikaiken. Siis todella vihaa talvivaatteiden pukemista ylle. Raivo on todella kammottavaa ja hysteeristä itkua. Lapsi herää klo 06.30 ja olen yrittänyt lähteä ulos siinä klo 09 jälkeen,mutta... Kun olen saanut lapselle monen ponnistelun jälkeen vaatteet ylle,on hän niin uuvuksissa taistelusta että nukahtaa suoriltaan rattaisiin.
Ja näin ollen pväunet menevät ihan pyllylleen eikä suostu niitä nukkumaan sitten kun joskus iltapvällä ja sitten taas yöunet viivästyy,mikä vaikuttaa yöuniin ja yöheräämisiin.

Lapsi nukkuu pväunia parvekkeella rattaissa. Hyvässä lykyssä n 3 h unia. En nyt tiedä yhdistääkö lapsi unet vaunuihin vai miksi niihin heti nukahtaa. On vasta oppinut kävelemään,joten talvikengillä kävely ei oikein ulkona vielä onnistu.

Tiedän että ulkoilla pitäisi,mutta...

Pväunilta herää n klo 14.30-15 ja tämän jälkeen voisi mennä ulos. Mutta taas riisun ja puen niin se on sitä taistelua taas.

Itselle tulee vaan ajatuksiin että olenko kamala äiti kun lapsi ei ulkoile muuten kuin sen ajan minkä pväunilla on?

25

1790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pphtäti

Ehkäpä lapsen mielestä ei ole kivaa pukea kun ulkona joutuu vain istumaan rattaissa? Kokeilepas viedä ulos ilman kärryjä ja leiki lapsen kanssa lumessa (lapiolla, pulkalla, lumikokkareilla, porraskiipeilyä, hulluttele!). Lapsi oppii tuossa iässä yllättävän helposti kävelemään lumessa (jos hän sisällä jo liikkuu helposti), kun on pakko eikä heti luovuteta. Kannusta lasta osallistumaan. Näin hän huomaa, että ulkona voi tehdä montaa muutakin asiaa kuin vain istua, eikä pukeminen ole enää niin kamalaa!

• llarppa

Meilla samanikainen ja kavelee jo ulkonakin (tosin taalla ei ole lunta, eli kesakengilla on tietty hieman helpompi kavella). Mutta pointtini siis etta saa tehda ulkona kaikkea kivaa, kavella, leikkia, mita nyt millonkin ja silti vihaa kylla pukemista yli kaiken ja itkee suoraa kurkkua. Yleensa helpottaa kun avaan oven pukemisen ajaksi ja saa samalla katsella ovesta ulos. Mutta jalleen kerran, eihan sita kovin pakkasilla viitsi sita ovea siella pain kylla auki pitaa.. Tama on tammoinen vaihe, kaytiin lapi myos esikoisen kanssa ja tuo reilu 2v ei enaa taistele pukemista vastaan vaan pukee suureksi osaksi itse, eli ei muutakuin sita odotellessa..

Me ei myoskaan ulkoilla joka paiva, omaa laiskuutta, myonnan. Silti ihan normaaleja lapsiapa nuo kai on? Paivaunetkin nukutaan sisalla. Kesalla varsinkin on monta kuukautta niin kuuma ettei tuonne pihalle voi nain pienten kanssa edes menna. Illalla myohaan ehka sitten hetkeksi kun ei aurinko enaa porota, tosin kuuma on usein iltaisinkin. Itse en ota paniikkia ulkoilusta, on paivia jolloin ollaan ulkona useamman kerran paivassa ja paivia, jolloin ei ollenkaan. Silloin tehdaan sisalla muuta kivaa.

• vietätte siis

lähes koko kesän sisällä vai? Kyllä sitä voi ihan pienenkin kanssa ulkoilla myös kesällä.Sitten kun lapsia on monta kuten itsellä niin eihän sitä nyt millään voi oleilla koko kesää sisällä vaan sen takia että yksi tai kaksi lapsista on pieniä.Lapsen kannalta kuulostaa kyllä kurjalta ettei ulkoiluun panosteta.

• Llarppa
        vietätte siis kirjoitti:

lähes koko kesän sisällä vai? Kyllä sitä voi ihan pienenkin kanssa ulkoilla myös kesällä.Sitten kun lapsia on monta kuten itsellä niin eihän sitä nyt millään voi oleilla koko kesää sisällä vaan sen takia että yksi tai kaksi lapsista on pieniä.Lapsen kannalta kuulostaa kyllä kurjalta ettei ulkoiluun panosteta.

Jos tämä oli minulle niin täällä on kesällä lämmintä 35-40 astetta ja aurinko porottaa hihtikuusta syyskuun loppuun pilvettömältä taivaalta. Käymme kyllä uima-altaalla (ulkoallas) uiskentelemassa muutaman kerran viikossa mutta kyllä oli viime kesä sinakin meidän parikuiselle ihan liian kuuma kun vaunuissa varjossa ilman vaatteita hikeä vaan puotti ja itki.

• Llarppa
        Llarppa kirjoitti:

Jos tämä oli minulle niin täällä on kesällä lämmintä 35-40 astetta ja aurinko porottaa hihtikuusta syyskuun loppuun pilvettömältä taivaalta. Käymme kyllä uima-altaalla (ulkoallas) uiskentelemassa muutaman kerran viikossa mutta kyllä oli viime kesä sinakin meidän parikuiselle ihan liian kuuma kun vaunuissa varjossa ilman vaatteita hikeä vaan puotti ja itki.

toki voi olla että tänä kesänä on jo eri homma kun on kuitenin siinä vaiheessa ikää jo enemmän. Muistelisin että esikoinen viime kesänä suunilleen samanikäisenä viihtyi tuolla paisteesa kyllä.. Kesää tässä kyllä jo odotellaankin tai kevättä vähintään kun ei tarvitse tuota vaatetta enää pukea vaan saa ennen ulosmeoa ennemminkin riisua vaatekappakeen tai pari, tuo pukeminen kun on sitä taistelua.

• Llarppa
        Llarppa kirjoitti:

toki voi olla että tänä kesänä on jo eri homma kun on kuitenin siinä vaiheessa ikää jo enemmän. Muistelisin että esikoinen viime kesänä suunilleen samanikäisenä viihtyi tuolla paisteesa kyllä.. Kesää tässä kyllä jo odotellaankin tai kevättä vähintään kun ei tarvitse tuota vaatetta enää pukea vaan saa ennen ulosmeoa ennemminkin riisua vaatekappakeen tai pari, tuo pukeminen kun on sitä taistelua.

Vielä piti tulla jatkkamaan että olen itse todellakin ulkoilmaihminen mutta joskus se ei täällä vain onnistu. Usein on varoitukset päällä kun ilmanlaatu on niin kamala kuumuudesta johtuen, että lasten, vanhusten, ym kannattaisi pysyä sisällä. Ja kuten voidaan ensimmäisestä viestistäni lukea, ulkoilemme kyllä, ei joka päivä, mutta sitten myös toisinaan useaan otteeseen.

• 13

mulla on samanikäinen tyttö, ensiksikin toi pukeminen kuulostaa NIIN tutulta.... me käydään pulkkailemassa, en viitsi kans rattaisiin laittaa kun yhdistää sen nukkumiseen, jo pulkan näkeminen rauhoittaa pukemistilannetta! meillä sujuu kävely ihan hyvin ulkonakin, tosin ensin nti pitkään vaan seisoi paikallaan mut rohkaistui ottamaan askeleita pikkuhiljaa. jätä tosiaan ne vaunut pois tai koita vaikka mennä vähän aiemmin jos ei sit väsyttäis.

• poitro

Ollaan lapsen kanssa oltu syntymästä asti paljon ulkona. Nyt talven tultua ja ikää tultua on tuo oma tahto nostanut NIIIIIIIIIIIIIN päätään tuo pukemisen suhteen. Ei keskity ainoastaan ulkovaatteiden ylle pukemiseen vaan myös pvävaatteiden.

Tilanne on se että olen yksin arjet lapsen kanssa. Teen siis kaiken yksin. Vkonloppuisin mies auttelee kun on vapaalla. Ei siis ole vkolla kotona. Joten tuntuu ahdistavalta että koko pvä olisi yhtä huutoa :o(. Ja puettu on,eikä koskaan ole annettu siinä periksi. Mutta kun ei tykkää niin ei tykkää.

Pulkka on myös käytössä,mytta YLLÄRI... nukahti siihenkin :oD. Täytyy vissiin alkaa ulkoilee klo 08 että pysyy hereillä.

Tänään mentiin himpun verran ennen ysiä ulos,ilman rattaita. Kanniskelemiseksi se meni. Ei tykännyt yhtään kävellä eikä muutenkaan lumessa temmeltää. No,täytyy yrittää taas huomenna uudestaan. Jospa tämä tästä...

• leikkiä!

Siis ulkonahan möyritään hangessa ja lasketaan mäkeä ja kaivetaan lapiolla eikä istuta rattaissa!? Meillä ulkoillaan kaksi kertaa päivässä; aamupäivällä, ennen lounasta ja iltapäivällä välipalan jälkeen. Ja siellä siis touhutaan kaikenlaista. Mennään leikkarille tai puistoon tai ollaan kotipihassa tai treffataan kavereita jonkun pihassa.

• poitro

"Siis ulkonahan möyritään hangessa ja lasketaan mäkeä ja kaivetaan lapiolla eikä istuta rattaissa!?"

Niin en missään vaiheessa sanonut että istumme vaan rattaissa,kun ulkoilemme! Jos luit ekan viestini.
      Ongelmaksi muodostui se että kun lähdemme ulos NUKAHTAA heti rattaisiin päästyään. En vaan yksin kertaisesti jaksa kanniskella yli 11 kg lasta joka ei suostu kävelemään kauheasti itse ulkona. Ja jotta pääsne hissiin,on lapsi ensin laitettava rattaisiin ja että pääsen pihalle. Yksin on vaikea hissiin viedä sekä lasta että rattaita ja pitää hissin ovea auki.

En tiedä missä te muut asutte,mutta täällä meillä hanget ovat kauhean korkeat ja leikkipuistoon on matkaan joten en sinne asti jaksa lasta kantaa sylissä. Kotipiha on täynnä koirankusta joten siinä en lastani leikitä.

Olisi ihan kiva että luettaisiin ensin ja sitten kommentoitaisiin :o/.

Kyse ei ollut mitä pihalla tehdään vaan nukahtaminen kotiovesta päästyä rattaisiin.

• heti ulos

Ainoa vaihtoehto on varmaan lähteä ulos aikaisemmin eli siis suht heti heräämisen jälkeen ettei lapsi vielä ole yhtään väsynyt. Minä lahjon kiukkuavan lapsen välillä pukemisen yhteydessä esim.rusinoilla tai annan hammaskarkin (xylitolpastillin) kun on puettu, ainakin meillä auttaa kummasti.

• elmoliina

Osallistuuko lapsi itse pukemiseen? esim. etsimällä omat hanskat ja pipon tms. meillä tyttö ei juurikaan kiukkua mutta jos kiukku iskee siihen auttaa kun yhdessä mietitään mihin varpaat menee ja katsotaan minkä värisiä raitoja on kaulurissa.

Yritä tehdä pukemisesta hauskaa vaikkapa pukemis lorulla tai laululla. Myös jonkun lempi pehmolelun, nuken tms. pukeminen ja rattaisiin mukaan ottaminen voi olla hyvä niksi.

• 1 v 2 kk

Itse saan puettua vaatteet parhaiten niin, että laitan piirretyn siksi aikaa tulemaan.

Olisiko lapsi väsynyt? Meillä poika herää kuudenmaissa ja alkaa klo 9 maissa olemaan väsynyt. Ottaa pienet unet rattaissa. Väsyneenä pukeminen on aina hankalampaa. Itse menen mieluummin päikkäreiden jälkeen ulos, ennen päikkäreitä vaan pikku-ulkoilu. Vaikka harmittaahan se olla vaan 30 min ulkona, kauhean pukemisen jälkeen.

Otti ensiaskeleensa jo 2 kk sitten, mutta kävely talvikengillä ei edelleenkään suju! Yritän houkutella kävelemään, mutta alkaa huutamaan ja pistää istumaan ja jalat on "makaronina". Alkuun ei suostunut edes seisomaan. Mutta nyt ottaa jonkin verran askelia, kun oikein houkuttelee.

Aika vähän mekin olemme ulkona, pulkassa tykkää jonkin verran istua, joten laskemme mäkeä (poika istuu vauvapulkassaan ja minä pidän narusta kiinni) vedän pulkassa. Pulkassa pysyy paremmin hereillä. Ei viihdy kovin kauaa ulkona, mutta koetetaan oll ainakin vähän aikaa. Hyvähän tuo on, että nukkuu edes ulkona, meillä kun nukkuu sisällä niin ei tule niin paljon ulkona oltua. Toiset lyhyemmät 30 min päikkärit iltapäivällä ottaa kyllä rattaissa ulkona, jos rattaat liikkeellä.

• marb

Mä en kyllä ymmärrä mikä ihme siinä on, että sen kakaran kanssa on pakko sinne ulos tunkea. Varsinkin kun selkeästi ei halua lähteä. Josko vaan ottasit aikalisän ja miettisit sitä ulkoilua sitten kesemmällä kun ei tarvii vaatetaistelua käydä.
      Yksinhuoltajakaverillani on nyt kymmenvuotias tyttö, jota ei aikanaan ulkoilutettu laisinkaan. Mukaan tuli tietenkin kauppoihin sun muihin menoihin mut muuten oltiin kotona sohvalla ja kateltiin telkkaria tai tyttö touhusi omiaan lelujensa parissa. Nykyään ulkoilee omatoimisesti silloin kun kavereiden kanssa menee jonnekin tms normia kymmenvuotiaan elämää, on täysin terve ja hyvinvoiva lapsi. Eli jos te oikeesti kuvittelette, että vuotiaan pakkoulkoilutus on jotenkin ehdotonta myöhempää elämää varten niin ei se todellakaan ole. Lapsista kasvaa nuoria ja he päättävät itse ulkoilevatko vaiko eivätkö, kyllä se ihan ihmisestä itestään riippuu.
      Itse olen ollu vanhempieni kotihoidossa muksuna, meillä asuttiin enempi ulkona kuin sisällä, ja nykyään olen lähestulkoon sisäkissa koska taloudellinen tilanne pakottaa kerrostaloasumiseen eikä kaupunkilähiössä todellakaan ole ulkona mitään mieluisaa puuhaa.
      Ihmeellistä väkisinvääntämistä tää nykyajan ulkoilutus, kun aattelee et vielä jokusia vuoskymmeniä sitten lapsia ei tosiaankaan ulkoilutettu, leikitetty eikä edes nukutettu päikkäreille. Elettiin vaan elämää ihan aikuisten rytmin mukaan.

• Klööääö

No toihan on mukavaa katsella telkkaria koko päivä.

• ueryeygfdh

Totta turiset marb. Samaa ihmetellyt kun nykyään monilla jotenkin niin älyttömän kellotettua se elämä jo pikkulasten kanssa vaikka kotona vaan ollaan. Eri asia tietysti jos töissä käy niin pakosta muodostuu jonkunlainen rytmi. Mutta en minä ainakaan nyt kotona ollessa koe mitään pakottavaa tarvetta esim. ulkoilla kaksi kertaa päivässä meidän 1,5v kanssa. Mennään silloin kun siltä tuntuu ja omilla ehdoilla, ei muiden. Monesti vaikuttaa siltä että ihmisillä on joku pakottava tarve seurata muiden tekemisiä ja myötäillä kun luullaan että on vain yksi ja ainoa tapa hoitaa asioita. Ei se pieni lapsi vielä tiedä kellonajoista sun muista mitään joten sille on ihan sama monelta menee ulos, kunhan jossain vaiheessa pääsee raittiiseen ilmaan.

• mä en taas

ymmärrä miten voi olla ilman rytmiä.Omat lapseni ainakin heräävät,haluavat ruokaa ja nukkua päiväunia suht samaan aikaan päivästä,pakostihan siinä rytmi muodostuu.Ja lapset nauttivat ulkona olosta ja kyllä omakin pää sitä tarvitsee.Parempi että energiat puretaan ulkona kuin sisällä.En silti koe meneväni muiden ehdoilla jos ulkoilen.

• ilwyrkdfgscn

Tottakai jonkunlainen rytmi heräämisten, syömisten, päiväunien ja ulkoilun suhteen on aina, sekai nyt on jokaiselle selvää kauraa. Mutta että sen ei tarvitse olla kellontarkkaa oli se juttu. Jotkut kun katsoo kellosta että jaahas, nyt klo 9.30 on mentävä viimeistään ulos ja ollaan siellä se 2 tuntia ja sitten pikapikaa kotia syömään ja päikkäreille ettei vaan mene rytmit sekaisin jos päätetäänkin olla puoli tuntia pidempään/lyhyempään ulkona tai tehdä jotain aivan muuta sinä päivänä. Että ei tarvitse mennä kuin lampaat laumassa ja silti voi lapsista tulla ihan tasapainoisia ihmisiä. Jokainen siis omalla tavallaan ja omalla ajallaan.

• marb

Joo, kyllä meilläkin on ollu sen verran rytmiä, et aamulla herätään, päivällä jossain välis syödään ja tehään jotain muuta ja illal mennään nukkumaan. Usein päikkäritkin pidetään, sijoittuen välille 11-15. Mutta kaikki riippuu lähinnä siitä, miltä milloinkin tuntuu. Ehkä meil on sit vaan helpompi muksu, kun tämä pystyy tosiaan elämään ihan normaalielämää vaihtelevalla rytmillä. Joskus olen ajatellu sitäkin, et kehittys parempi muutoksen- ja stressinsietokyky, kun ei oikeessakaan elämässä sitten kaikki kellon mukaan tapahdu, eikä läheskään aina niinkun on suunniteltu.. Mut en sit tiedä, etusijalle pitää mun mielestä kuitenkin laittaa yksilölliset tarpeet.

• eihän se

nyt sitä tarkoita että joku sanoo olevan rytmiä elämässä että minuutilleen eletään kellon mukaan.Mutta silleen en voi itse taikka lapseni elää että saavat ruokaa sitten jossain vaiheessa päivää,kaikilla kun on nälkä suunnilleen(ei siis minuutilleen) samaan aikaan joten miksi sitä venyttämään.Tiedän perheen missä syödään ja nukutaan milloin sattuu ja sitten lapset saavat kauheita itkupotkuraivareita kun ovat liian nälkäisiä tai väsyneitä.

• niiskuttaja

Niinpä kaikki me ollaan erilaisia eikä ole yhtä oikeaa tapaa toimia joten muiden tapoja ei voi kritisoida vaikka kuinka olisi erilaiset tavat. Pääasia kai että ne lapset ovat tyytyväisiä ja terveitä.

• pikkumyy

Hienoa että lapsesi nukkuu vaunuissa ja jopa 3h unia.Anna nukkua silloin kun nukuttaa,sehän on lapsen oma rytmi ja jos sitä väkisin yrität muokata seuraukset tietää.Onhan teillä illasta aikaa ulkoilla pulkalla tai ämpäri lapio juttuja.Mutta sekin on ulkoilua ja raitista ilmaa kun lapsi nukkuu vaunuissa parvekkeella,joten älä kanna huonoa omaatuntoa siitä.Saahan lapsesi päivittäin raikasta ulkoilmaa ja on hyväntuulinan sen vuoksi.Pukemis ongelmatkin on pian ohitse kun ilmat lämpenee,hetken vielä kun jaksat tilanteissa juonitella.

• Taaperoisen äiti

Meillä kanssa 13 kk lapsi. Ei vielä "ulkoilla" juurikaan. Nukkuu yhä kahdet päikkärit, enimmäkseen ulkona vaunuissa. Leikkiä ja ihmetystä riittää sisätiloissa, niin kotona kuin esim. kaupassakin. Pukemisen kanssa välillä raivareita, mutta väsyneenä antaa pukea, kun tietää pääsevänsä unille. Onko liikaa päällä? Jos ei siksi halua ulos, kun on epäsopivasti vaatetta? Meillä nukutaan jo ilman toppahaalaria...

• tipitii..

en jaksa lukea kaikkia kirjoituksia. mieleeni tuli, että entä jos hankkisitte sellaset kärryt, ihan vain tuohon pihalle menemiseen jne. eli mahdollisimman eri näköset kuin vaununne, kuomuttomat, vanhat, vaikka kirpparilta.
      jos lapsi ei niin herkästi niihin nukahtais, kun ei oo sitä kuomuakaan pään päällä? kirppareilta saa ihan törkyhalvalla noita "antiikki"kärryjä..

TAIKKA sitten kokeilette ulkoilua aikaisemmin, tai ihan suosiolla vaan iltapäivällä päiväunien jälkeen.

ei kannata mitään stressiä ottaa noista ulkoiluista. esikon aikaan minäkin olin kauheen tarkka, että joka päivä edes piipahdettiin pihalla. nyt tän kuopuksen kanssa oon ottanut rennommin, ja jos ei tuu pukemisesta mitään, ni sitten ollaan sisällä. välillä tuo on niin hankala, eikä antais minun millään pukea. isältään se onnistuu paremmin, kun ei tietty saa vängättyä sen sylissä niin rajusti :D

te heräätte aika aikaisin, haittaisko se tosiaan, jos nukkuis kahdet unet? ja kuitenkin lapsi saa sitä raitista ilmaa joka päivä, kun parvekkeella nukkuu ne päikkärinsä..

meijän esikko oli samanlainen, ei uskaltanut lumessa kävellä ollenkaan, oppi kävelemäänkin vasta 1,5 vuotiaana.

• no hätä

Sen mitä selailin näitä muita vastauksia, niin olen samaa mieltä siitä, että tuon ikäisen kanssa, joka ei vielä kävele kunnolla, on ihan turha mennä sinne pihalle jos nukahtaa heti rattaissa. Ehtii touhuta siellä vielä yllin kylllin ja jos nyt saa nukkua päikkärit parvekkeella noinkin pitkään se riittää ulkoilmasta aivan hyvin. Säästät vain lasta ja itseäsi kun et väkisin raahaa pihalle.

Ja vielä kommentti rytmeihin: meillä myös mennään aika säännöllisen päivärytmin mukaan, vaikka lapsi kotihoidossa, muttei sentään minuutin tarkasti. Huvitti taannoin kun kuulin yhden äidin puistossa selostavan, kuinka he lähtevät ulos "klo 10.10"... Ei jeesus...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe