Laajakulmaobjektiivit

landscape kuvaaja

Hei kumpi olisi parempi objektiivi täysikennoiselle Canon EOS MARK 5D ll kameralle. Canon EF 14mm f/2.8L II USM vai Canon EF 24mm f/1.4L II USM ? meneekö EF 14mm jo "kalansilmäefektin" puolelle ? Entä onko TS-E 24mm f/3.5L II objektiivi kuinka hyvä ?

14

581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta EF 14 mm
      • landscape kuvaaja

        Pystyykö TS-E24mm korvaamaan perus EF 24millisen ? kumpikaan ei kuitenkaan ole mikään superhalpa :D


      • J©B
        landscape kuvaaja kirjoitti:

        Pystyykö TS-E24mm korvaamaan perus EF 24millisen ? kumpikaan ei kuitenkaan ole mikään superhalpa :D

        Kyllä pystyy, mutta EF 24mm ei pysty korvaamaan TS-E24mmm:ä.
        Hinta ei ratkaises sitä minkälaiseen käyttöön objektiisi sopii.
        TS objektiivi on aivan ylivoimainen rakennetun ympäristön kuvaamiseen kinokokoisella.


      • Can on
        J©B kirjoitti:

        Kyllä pystyy, mutta EF 24mm ei pysty korvaamaan TS-E24mmm:ä.
        Hinta ei ratkaises sitä minkälaiseen käyttöön objektiisi sopii.
        TS objektiivi on aivan ylivoimainen rakennetun ympäristön kuvaamiseen kinokokoisella.

        Kiitos neuvosta. :) häviääkö canon ef 8-15mm f/4l fisheye kuinka pahasti perus 14millin ef objektiiville ? Zoomi kuitenkin huonontaa kuvaa jonkin verran..


      • ei vertailukelpoinen
        Can on kirjoitti:

        Kiitos neuvosta. :) häviääkö canon ef 8-15mm f/4l fisheye kuinka pahasti perus 14millin ef objektiiville ? Zoomi kuitenkin huonontaa kuvaa jonkin verran..

        fisheye ei oikein ole vertailukelpoinen laajakulmiin verrattuna. niissä kun on tarkoituksella kalansilmävääristymä:

        http://www.photozone.de/canon_eos_ff/677-canon815f4?start=1

        http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-14mm-f-2.8-L-II-USM-Lens-Review.aspx

        jälkimmäisessä linkissä verrataan kalansilmää ja laajakulmaa rinnakkain


      • J©B
        J©B kirjoitti:

        Kyllä pystyy, mutta EF 24mm ei pysty korvaamaan TS-E24mmm:ä.
        Hinta ei ratkaises sitä minkälaiseen käyttöön objektiisi sopii.
        TS objektiivi on aivan ylivoimainen rakennetun ympäristön kuvaamiseen kinokokoisella.

        ps.
        Tuolla näet esimerkkejä TS:n eduista (perspektiivin korjaus) maisemakuvauksessa, syvyysterävyyden hallinnasta ja manuaalit 24, 45 & 90mm.


      • J©B

      • J©B
        Can on kirjoitti:

        Kiitos neuvosta. :) häviääkö canon ef 8-15mm f/4l fisheye kuinka pahasti perus 14millin ef objektiiville ? Zoomi kuitenkin huonontaa kuvaa jonkin verran..

        14mm:n osalta kallistuisin Samyangiin pelkästään hinnan vuoksi. Noin lyhyellä plttovälillä on varsin rajoitetut käyttömahdollisuudet
        Vääristymä siedettävissä rajoissa, piirtää kauniisti eikä maksa paljon.

        AF-tarkennuksesta ei liene mitää hyötyä erikoislaajakulmalla kuvatessa.


    • kerettiläinen

      Maisemakuvaus ei tarkoita sitä, että objektiiviksi valitaan automaattisesti mahdollisimman laajakulmainen objektiivi, jonka tynnyrivääristymää korjaillaan aivan urakalla asti. Ehei, mahdollisuuksia maisemakuvauksen toteuttamiseen on aina lyhyeen teleen asti melko mukavasti!

    • lyhyeen teleen?

      ”Ehei, mahdollisuuksia maisemakuvauksen toteuttamiseen on aina lyhyeen teleen asti melko mukavasti!”

      Kuinka pitkä (max) on lyhyt tele?
      Mistä se tulee, että ei pitkään teleen asti?

    • kerettiläinen

      FF koossa (24x36) se filmikameran maailmoissa on ollut 85-105 mm, joissa tyypillinen aukkolukema on ollut 1,8-2,8. Coppirungoissa jotakuinkin 50-65 mm. Se mikä etu lyhyellä telellä saavutetaan, on etualalla olevan kohteen terävyys ja taustan aavistuksen vertainen epäterävyys. Näitä kuvia on joskus ilo katsella.

      • lyhyeen teleen?

        Kuinka pitkä (max) on lyhyt tele?

        ”FF koossa (24x36) se filmikameran maailmoissa on ollut 85-105 mm, joissa tyypillinen aukkolukema on ollut 1,8-2,8.”

        Jotain tuollaista epäilinkin kun lyhyt tele on minun kuvitelmissani yli 55, mutta alle 200mm. Taustan epäterävyys ei minulle ole koskaan tavoite maisemakuvissa – luontokuvauksessa kyllä.

        Mitään virallista määrittelyä ei liene ja siksi syntyy helposti väärinkäsityksiä.

        Pitäisikö sopia esim tämän palstan käyttöön yhteiset termit.
        Tässä keskustelun alkajaisiksi mun nimittelyjä/35mm:

        – erikoislaajakulma alle 24mm
        – laajakulma 24 – 40 mm
        – normaali 40 – 55 mm
        – lyhyt tele yli 55 alle 200mm
        – pitkä tele 200 – 400mm
        – erikoispitkä tele yli 400mm


      • EF 800 mm
        lyhyeen teleen? kirjoitti:

        Kuinka pitkä (max) on lyhyt tele?

        ”FF koossa (24x36) se filmikameran maailmoissa on ollut 85-105 mm, joissa tyypillinen aukkolukema on ollut 1,8-2,8.”

        Jotain tuollaista epäilinkin kun lyhyt tele on minun kuvitelmissani yli 55, mutta alle 200mm. Taustan epäterävyys ei minulle ole koskaan tavoite maisemakuvissa – luontokuvauksessa kyllä.

        Mitään virallista määrittelyä ei liene ja siksi syntyy helposti väärinkäsityksiä.

        Pitäisikö sopia esim tämän palstan käyttöön yhteiset termit.
        Tässä keskustelun alkajaisiksi mun nimittelyjä/35mm:

        – erikoislaajakulma alle 24mm
        – laajakulma 24 – 40 mm
        – normaali 40 – 55 mm
        – lyhyt tele yli 55 alle 200mm
        – pitkä tele 200 – 400mm
        – erikoispitkä tele yli 400mm

        Ei pitäis sopia.

        Maisemakuvaukseen voi hyvin käyttää vielä 800 mm polttovälin objektiivia - tulee erilainen maisemakuva kuin 24 mm polttovälillä, mutta ei välttämättä yhtään huonompi - parhaassa tapauksessa huomattavasti paljon parempikin. :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe