HUOM! Metsästyskäytössä olevat noutajanartut!

tolleri/pystäri

Minulla on 1,5 vuotias tolleri/suomenpystykorva uros tarjolla astutukseen.

Köpi tekee kaikkea mahdollista, vielä nuoresta iästään huolimatta. Noutaa sorsat/faaanit vedestä ja maalta, toimii hyvin myös ylösajavana linnuille, jäniksille antaa jopa ääntä. Haukkuu lintuja myös puuhun. Pienpedot pysäyttää. Kerran pysäytti jopa ketunkin haukkuun, mutta minä amatöörinä menin ilman asetta katsomaan, mitä se tuusaa.. 10 m päästä tajusin, että repohan se siinä.. komiasti koira haukkui, mutta karkuunhan se sitten pääsi lopulta.. omistajan vika täysin.

Käytän Köpiä myös töissä. Syksystä talveen se kulkee mukanani töissä paimentamassa fasaaneita.

mm. tähän tarkoitukseen tarvitsen Köpille vähintään toisen koiran kaveriksi, mieluummin suoraan kaksi. Ja koska Köpi on osoittautunut todella hyväksi, joka riistan koiraksi, niin haluaisin nimenomaan sen jälkeläisiä. Myös muutama metsästäjäkaverini on halukkaita ottamaan Köpin jälkeläisiä metsästyskäyttöön.

Nyt vain pitäisi sopiva ahkerassa metsästyskäytössä oleva noutajanarttu löytää. Tolleri olisi ykkösvaihtoehtona, mutta niitä Suomessa ei metsästyskäytössä ymmärrykseni mukaan ole kovin paljoa? mutta jos tollerinarttu löytyisi, niin upeaa. Mutta myös käyttölinjainen kultsi, labbis tai flätti käy.

Pystykorva olisi myös toki vaihtoehto, mutta työkäytössäni se ei ole kovin hyvä, kun koko ajan pysähtyisi vain haukkumaan lintuja puuhun, kun ajatuksena on kuitenkin ajaa linnut lentoon..

Ja ennen kuin kukaan arvostelee aikomuksiani sen enempää, että "miksi ihmeessä haluan sekarotuisia - niitähän on jo, ja rotukoira se pitää ottaa!"

niin tiedoksi: En harrasta kokeita tai näyttelyitä, tarvitsen puhtaasti pelkän käyttökoiran, joka kestää nimenomaan kovaa käyttöä.

Joten siis, tiiviste:

METSÄSTYSKÄYTÖSSÄ OLEVAN KÄYTTÖLINJAISEN NOUTAJANARTUN OMISTAJA - OTA YHTEYTTÄ MINUUN!

Noora Marin
[email protected]
0417240802

4

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keepo7

      Mielenkiintoinen yhdistelmä.

      Toimkohan tuo käytännössä oikeasti? Ja miten paimennetaan fasaneita.

    • Noora Marin

      Ainakin tämä minun yksilöni tästä nimenomaisesta yhdistelmästä toimii todella hyvin. Ei välttämättä jos koetason asteikolla mennään, niin riittävän hyvin niihin verrattuna, mutta minulle tärkeintä on se, että koira toimii minulle riittävän hyvin ja on moipuolinen. Ja kuten alkuviestissäni kerroin Köpistä, niin se kyllä toimii oikein hyvin ja todella monipuolisesti.

      Sen vuoksi haluaisin sille yhden pentueen, josta pentueen lukumäärästä riippuen, miltei kaikki on jo alustavasti varattuja - vaikka pentuja ei vielä edes ole.

      Työskentelen fasaanitilalla, jossa syksyisin kierrämme päivittäin koirien kanssa tiluksien reuna-alueilla, ja koirat hätyyttävät linnut takaisin "pihaan". Pyrimme tällä keinolla välttämään lintujen massiivista leviämistä kylille ja isolle tielle. Tämä työ on koirille erittäin raskasta, joten sen vuoksi ei ns. näyttelylinjaiset koirat ole hyviä tähän tarkoitukseen. Niiden kroppa ei kestä niin suurta rasitusta.

      Sen vuoksi etusijalla minulla olisi riistaverinen, käyttö - Novascotiannoutaja narttu, jotta ei yhdistelmään tulisi liian paljon eri rotuja. Mutta harkitsen myös, mikäli hyviä vaihtoehtoja tulee vastaan.

    • anna mun kaikki kest

      Miksi ihmeessä et osta puhdasta tolleria tai jotain oikeaa paimenkoiraa??? Vaikka monet sekarotuiset ovat ihania ja toimivia koiria, niiden ongelma on siinä, että ei voi koskaan tietää mitä pennuista tulee. Jos sekarotuiset olisivat niin loistavia metsästys-/työkoiria puhdasrotuisten koirien jalostusta tuskin olisi koskaan aloitettu.

      Mielestäni sekarotuisten koirien tarkoituksellinen teettäminen on erittäin vastuutonta perusteella, MINÄ haluan, MINUN mielestä minun koira on tarpeeksi hyvä jne. Ei riitä perusteluksi. Sekarotuisia hylätään ja lopetetaan jatkuvasti, niitä ovat koiratarhat pullollaan, eikä läheskään kaikille löydy kotia.

      Onko koiraasi tutkittu perinnöllisten sairauksien varalta? Onko sitä luonnetestattu? Vaikka koirasi olisi sinun mielestäsi maailman kivoin koira, mieti riittääkö se todella syyksi teettää pentuja.

    • Noora Marin

      En halua puhdasta tolleria, koska niistä ei nykyään varsinkaan Suomesta löydy tarpeeksi riistaviettisiä yksilöitä. Olen keskustellut mm. australianpaimenkoirakasvattajien kanssa, ja tulimme yhdessä siihen tulokseen, että tähän työhön ei varsinainen paimenkoira sovi, koska paimenkoira on "keräävä". ja meillä Paimentaminen tarkoittaa lähinnä ylösajoa - jos olet itse metsästäjä, ymmärrät varmaan eron ja sen, mitä ylösajaminen merkitsee. Jos et ymmärrä, niin en rupea sen enempää sinulle asiaa selittämään.

      Olen keskustellut monien kasvattajien kanssa, ja harkinnut monia eri vihtoehtorotuja, mutta puhtaita rotukoiria ei nykyään tunnuta haluavan antaa pelkästään konkreettiseen käyttöön, vaan vaaditaan lisäksi koe- ja näyttelykäyntejä. Ja lisäksi, ns. rotukoirien jalostus on nykyään melkoista rahastusta. Sillä niissäkään ei kuitenkaan ole täysin 100% varmuus koiran toimivuuteen. Enkä halua maksaa 1500 euroa koirasta, joka ei sitten toimikaan, vaikka miten yrittäisi sitä herätellä. Tosin, jos joku todella loistavan oloinen "puhdas" pentu löytyy, niin saatanpa ottaa vaikka sen. Onhan siinä todennäköisyydet kuitenkin puolellaan.

      Minä en perusta näyttelyistä, juurikin koirien liiallisen jalostamisen vuoksi, enkä kokeistakaan, koska minulle riittää, että koira toimii metsässä siten, kuin minä sen haluan toimivan. Minulle koira on tyväline.

      Olen seurannut myös sekarotuisia pentueita, josko löytyisi niistä jotain minulle sopivaa, mutta tähän asti ei ole löytynyt.

      Sillä olen miettinyt omalla koirallani yhden pentueen tekemistä, koska siitä tiedän jo, mitä on mahdollista tulla. Kunhan narttukin on erittäin riistaverinen ja konkreettisessa käytössä. Köpin vielä olemattomasta pentueesta on jo muutama pentu varauksessa, ja itse ottaisin siitä yhden tai kaksi. Ja ne tulevat puhtaasti pelkästään ahkeraan käyttöön.

      "Onko koiraasi tutkittu perinnöllisten sairauksien varalta? Onko sitä luonnetestattu? Vaikka koirasi olisi sinun mielestäsi maailman kivoin koira, mieti riittääkö se todella syyksi teettää pentuja. "

      - ei ole testattu sairauksien varalta sen koommin, perusterve vaikuttaisi olevan
      -luonnetestattu - ei ole, sillä enköhän minä oman koirani tunne sen verran, että tiedän miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy, ja uskon hallitsevani sen tilanteessa kuin tilanteessa. Jos näin ei olisi, joutaisin lopettamaan tuonkin koiran tuosta, enkä varmasti ottaisi enää koskaan uutta, koska silloin en osaisi pitää koiraa.

      Ja vaikka koirani onkin mielestäni "maailman kivoin koira", se ei ole syy teettää sillä pentuja. Sillä syyllä ei pitäisi ikinä jatkojalostaa koiria - vain koska se nyt sattuu olemaan niin kiva. Ei.
      Kuten jo ehkä kirjoituksestani on käynyt ilmi, Köpi on ns. kovan luokan käyttökoira. Se toimii, on erittäin monipuolinen ja helppo käsitellä. Ja tietysti vielä plussana - kuten "anna mun kaikki kest" mainitsi, onhan se maailman "kivoin" koira.

      Mutta mielipiteensä kullakin. Ja kiitoksia tuosta kommentista, on aina ilo keskustella näistä aiheista :)

      Ja lopuksi vielä, mahdat olla tyytyväinen, kun ei ole Köpille vielä morsionta löytynyt :) Kovin moni "rotukoiran" omistaja ei halua teettää sekarotuisia pentuja - ja se onkin ihan oikein. Olen alkanut luopua jo mahdollisuudesta, mutta tiedä häntä, vaikka joku vähän hupsumpi, samanhenkinen ihminen kuin minä, tulisi lopulta siihen tulokseen, että haluaa tuottaa yhden pentueen verran mahdollisesti kovia käyttökoiria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe