3- vaihe moottorin arvoista kysymys
Mittasin moottorin käämit yleismittari näyttää 1,2ohmia.
U1-U2, V1-V2, W1-W2
Ihmettelen, miten käämien vastusarvot voi olla noin pieniä, kun moottori ottaa virtaa noin 25A.
Millä ihmeen laskukaavalla voin saada 1,2ohmia, kun kolmivaihemoottori ottaa 25A.
Mun oppieni mukaan laskukaava on R=U / Iv
Eli tässä tapauksessa 400V/25A=16ohmia
Joo ei me järkeen mulla.
Oikosulkumoottorista
14
3959
Vastaukset
- Toinen nimimerkki
Mitä pienempi on käämityksen resistanssi, stanssi, sitä parempi on moottorin hyötysuhde. Vaikuttaa tuossa tietysti laakerikitkakin yms. Johtimen resistanssin voi laskea, jos tiedetään sen pituus, poikkipinnan ala ja ominaisresistanssi.
- AT
Mahtava aihe, annoin sulle plussaa!
En itekkään tajua tästä mitään kun pelkkä ammattikoululainen metallimies mut moottorit kiinnostaa- H. Huuko
^ Eli "suomeksi" sanottuna jos mittaat käämin vastuksen yleismittarilla, niin se antaa tulokseksi tasavirtaresistanssin. Vaihtovirralla käämin vastus (impedanssi) on erilainen.
- tasoja on
Täällä on viittä eri tasoa olevia kirjoittajia:
1. ammattimiehiä, jotka kirjoittavat maalikolle vaikeaa tekstiä, antavat silti oikeaa tietoa
2. ammattimiehiä, jotka osaavat kirjoittaa ymmärrettävästi
3. osaajiksi itseään luulevia maallikkoja, joiden ohjeet ovat joskus jopa hengenvaarallisia tai ainakin puuta heinää
4. suunsoittajia, jotka lyövät leikisi vakavat asiat
5. katkeuutta purkavia kirjoittajia, jotka nimittelevät muita ala-arvoisin ilmaisuin
Näyttää olevan taas luokan 3 kirjoittajat asialla. Osa menee jopa luokkaan 4.
Ammattimies kyllä tietää mistä on kysymys. Eivät näytä vaivautuvan kirjoittmaan.- Kyselyiässä.
^ Jalostiko sinun kommettisi jotain? Vai halusitko vaan kuittailla ja asettua muka toisten yläpuolelle? Oliko sinun vastauksessasi jotain selvennystä asiaan? Osoititko asiantuntemustasi opastamalla kysyjää?
- tasoja on
Kyselyiässä. kirjoitti:
^ Jalostiko sinun kommettisi jotain? Vai halusitko vaan kuittailla ja asettua muka toisten yläpuolelle? Oliko sinun vastauksessasi jotain selvennystä asiaan? Osoititko asiantuntemustasi opastamalla kysyjää?
Asetuinko yläpuolelle?. Kerroin vain kuinka asiat on. Ei puuta heinää vastauksista ole juuri apua.
Varsinkin tuon AT:n kirjoittelu on jopa hauskaa lukea. Voihan tämän palstan ottaa tällaisenakin, itse ilmeisesti haluat niin.
Mielestäni perään kuulutin asiallisia vastauksia, koska oletan, että kysyjä on vakavissaan kysymyksensä tehnyt.
Jos olet ammattimies, niin onko vastaukset mielestäsi oikein?
Jos et osaa vastata, niin pääsit luokkaan 4 tai ehkä jopa 5:seen. - AT
tasoja on kirjoitti:
Asetuinko yläpuolelle?. Kerroin vain kuinka asiat on. Ei puuta heinää vastauksista ole juuri apua.
Varsinkin tuon AT:n kirjoittelu on jopa hauskaa lukea. Voihan tämän palstan ottaa tällaisenakin, itse ilmeisesti haluat niin.
Mielestäni perään kuulutin asiallisia vastauksia, koska oletan, että kysyjä on vakavissaan kysymyksensä tehnyt.
Jos et osaa vastata, niin pääsit luokkaan 4 tai ehkä jopa 5:seen.Kuten sanottu olen harrastelija, koneen asentaja on ammattini.
Jos oikeasti olisit fiksu antaisit lasten leikkiä keskenään kuten muut fiksut.
Toi toisten mollaaminen taas johtuu niistä itsetunto-ongelmista. Toisin sanoen pelkäät lasten leikkivän monimutkaisempia leikkejä kun työssäsi itse osaat tehdä.
Tästä seurauksena alitajunnallinen toiminta, jota tuskin kykenet myöntämään edes itsellesi. Näin ollen et myöskään itse näe sitä irrationaalisena. - Low level discussion
tasoja on kirjoitti:
Jos et osaa vastata, niin pääsit luokkaan 4 tai ehkä jopa 5:seen.Mnun käsittääkseni tämän palstan tarkoitus ei ole analysoida kirjoitusten tasoa. Tämän palstan tarkoitus on, etä joku kysyy ja joku tietävä vastaa. Kaikki kuittailu vastausten laadusta menee off-topic, varsnkin jos kirjoittajalla itsellään ei ole mitään annettavaa itse asiaan. Kun et opastanut kysyjää millään tavalla, niin luokittelisin sinun vastauksesi tason luokkaan 5 tai ehkä 6.
- AT
Noniin, eli siis vaihtovirtakomponenteista voi mitata resistanssin mutta luulen että olit hakemassa tähän yhteyteen impedanssia… Tasaviralla puimuri pyörii resistanssilla ja vaihtovirralla impedanssilla. ja kuten sanottu impedanssi (vastusarvo) nousee taajuuden kasvaessa.
Nythän on niin että sähkö seisojakäämistä (staattorista) välittyy roottoriin induktiivisesti. Staattorissa vaihtuva maneettikenttä indusoi roottorin jolloin se lähtee seuraamaan taajuutta pitäen kokoajan jättämää nähden taajuuteen. Mitä enemmän moottoria kuormitetaan sitä enemmän jättämä nousee jolloin hyötysuhde paranee.
Epätahtikoneen rakenteessa on hieman muuntajan tyyliä. Koneen kuormittaminen repii enemmän tehoa seisojakäämistä jättämää kasvattamalla. Jolloin kaikki arvot muuttuvat koneen kuormituksen mukaan, lukuun ottamatta verkon jännitettä ja taajuutta.
Arvokilpeen leimatut arvot ovat mitattu koneen sallitulla maksimiteholla. ja se menee muistaakseni laskukaavalla P=U*3sqrt *I *n * cos(fii) Tuo on nyt kolmiolle ja tähdellä käsittääkseni kolmosen juuri jää pois.
Cos(fii) on moottorikohtainen leimattuna arvokilpeen esim. 0,83. Tämä kuvaa vaihesiirtoa. n = hyötysuhde joka on luokkaa 0,8, sekin käsittääkseni moottorikohtainen. Tässä tapauksessa U = pääjännite eli todennäköisesti 400v
Huom. yllä oleva ei todellakaan ole välttämättä moniltakaan osin oikein, koska opiskelen aihetta itsekin paraillaan. Korjatkaa kakki tietävät virheitä niin opin itsekin. - Xl
AT kirjoitti:
"Arvokilpeen leimatut arvot ovat mitattu koneen sallitulla maksimiteholla. ja se menee muistaakseni laskukaavalla P=U*3sqrt *I *n * cos(fii) Tuo on nyt kolmiolle ja tähdellä käsittääkseni kolmosen juuri jää pois."
Esittämäsi laskukaava pätee sekä tähdelle, että kolmiolle. Jännite ja virta ovat tähdessä ja kolmiossa leimattu arvokilpeen erikseen. Teho ja tehokerroin pysyvät samoina. Arvokilpeen on leimattu moottorin antama jatkuva teho (mekaaninen akseliteho). Moottori voi hetkellisesti (rikkoutumatta, palamatta) antaa n. kaksinkertaisen huipputehon, jolloin se ottaa verkosta myös n. kaksinkertaisen virran.
Aloittajalle:
Vaihtovirran impedanssi (Z) kussakin sähköpiirissä määräytyy piirin sisältämien reaktanssien ja resistanssien mukaan: Z^2=X^2 R^2, X = reaktanssi, joka voi olla induktiivinen (Xl) tai kapasitiivinen (Xc). Piirissä voi olla sekaisin useita erilaisia reaktansseja, jolloin laskutehtävät hieman hankaloituvat...
Xl = induktiivinen reaktanssi, Xc = kapasitiivinen reaktanssi, R = resistanssi.
Xl = 2PI*f*L, L = induktanssi (Henryä), Xc = 1 / (2PI*f*C), C = kapasitanssi (Faradia), f = taajuus (Herz), PI = piin lukuarvo 3,14...
Eli huomataan, että taajuuden (f) kasvaessa kelan (induktanssin) reaktanssi ja impedanssi kasvavat, mutta kondensaattorin (kapasitanssin) reaktanssi ja impedanssi pienenevät. Ilmiötä sovelletaan vahvavirtapiireissä mm. loistehon kompensoinnissa ja toisaalla elektroniikan resonanssipiireissä (virityspiirit).- AT
Kiitoksia! annoit tyhmälle metallimiehelle erittäin arvokasta tietoa, ja samalla otit turhat "minäkuvitelmat" kerralla pois! tässä meneekin ilta jos useampikin näitä tutkiessa.
- Kuavaaja
Kaava menee P=U*3sqrt *I * cos(fii) oli tähti tai kolmio, jos käyttää U=400 V, toista kytkentää ei voi yleensä samassa moottorissa käyttää, kun sille ilmoitettu pääjännite on jotain muuta kuin 380-400V.
- ketjun aloittaja
Eli mikäli haluan mitata käämin todellisen vastusarvon, pitää mitata johtimen resistanssi, käämin induktanssi sekä kapasitanssi jotta voin laskea reaktanssin ja tämän jälkeen lasken impedanssin joko on siis tuo todellinen vastusarvo.
Vai olenko taas ihan pihalla?- Jooo......
Nimikkeet ovat oikein , mutta ei niitä valmiista moottorista noin vaan tavallisella mittarilla onnistu mittaamaan. Moottorin käämin impedanssi muuttuu koko ajan kuormituksen mukaan. Pelkän impedanssin kyllä voi laskea sähkökaavoilla mittaamalla jännitteen ja virran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937858
- 403782
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321073Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281013Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10790Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749