Esimerkki hitaasta valssista?

Nopee.

Hieman tää tanssi musiikki hakusessa, mutta täältä löytynee apu tähänkin pulmaan.

Voisitteko kertoa minulle esimerkkejä "hitaista valsseista". Kappaleen nimi ja artisti?

Mä kun tarttisin hieman harjoitusta, että löydän askelkuvion nopeuden oikein. Nopee valssi kyl menee, mut hitaasta tarttis treeniä.

Varmaa hassua kun tanssii hidasta valssia nopeesti;)

23

3235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete

Venezuela-niminen kappale on tietääkseni määritelty hitaaksi valssiksi. Se Harry Belafonten tunnetuksi tekemä. "I met her in Venezuee-ee-ee-ee-ee-laaaa..." Suomeksi sen on levyttänyt ainakin Georg Ots (Kun yö saapuu Venezueee-eee-eee-eee-laan).

• Mäkkihöperö

Kyllä Harry Belafonte laulaa tuon melko reippaassa tempossa.
        Sensijaan upeita, hitaita valsseja ovat:
        Bing Crosby & Grace Kelly: True Love (elokuvasta Skandaalihäät?)
        Ramona (EI Blue Diamondsin shuffleversio eikä tuomari Nurmion, joka on ihan eri kipale!)
        Charmaine
        Henry Mancini: Moon River (elokuvasta Aamiainen Tiffanylla)
        Victor Young: Around the world in 80 days (1956 elokuvan tunnari)

• pete
        Mäkkihöperö kirjoitti:

Kyllä Harry Belafonte laulaa tuon melko reippaassa tempossa.
        Sensijaan upeita, hitaita valsseja ovat:
        Bing Crosby & Grace Kelly: True Love (elokuvasta Skandaalihäät?)
        Ramona (EI Blue Diamondsin shuffleversio eikä tuomari Nurmion, joka on ihan eri kipale!)
        Charmaine
        Henry Mancini: Moon River (elokuvasta Aamiainen Tiffanylla)
        Victor Young: Around the world in 80 days (1956 elokuvan tunnari)

Minulla on Venezuelan nuotit, jossa se on määritelty hitaaksi valssiksi. Säveltäjäksi on ilmoitettu klassikkonimimerkki Trad.

Mutta tulipa mieleeni "Tammy's In Love", jostakin 1950-luvun elokuvasta. Tekijänimet ovat Ray Evans - Jay Livingston)

I hear the cottonwoods
        Whispering above
        Tammy, Tammy,
        Tammy's in love

The ole hootie owl
        Hootie-hoo's the dove
        Tammy, Tammy,
        Tammy's in love

Ja niin edelleen

• Nitetime
        pete kirjoitti:

Minulla on Venezuelan nuotit, jossa se on määritelty hitaaksi valssiksi. Säveltäjäksi on ilmoitettu klassikkonimimerkki Trad.

Mutta tulipa mieleeni "Tammy's In Love", jostakin 1950-luvun elokuvasta. Tekijänimet ovat Ray Evans - Jay Livingston)

I hear the cottonwoods
        Whispering above
        Tammy, Tammy,
        Tammy's in love

The ole hootie owl
        Hootie-hoo's the dove
        Tammy, Tammy,
        Tammy's in love

Ja niin edelleen

Belafonten Vevezuela on mielestäni erittäin nopea ns. kävelyrytminen valssi. Englantilaisena ja amerikkalaisena valssina sitä on mielestäni mahdoton tanssia - no ehkä hiukka amerikkalaiseen vivahtavana kulkee. Kantrikävelynä kulkee mainiosti.

Lavasovituksina sitä soitetaan huomattavastikin hitaammilla tempoilla, kuin mihin Belafonten esityksessä on totuttu.

• pete
        Nitetime kirjoitti:

Belafonten Vevezuela on mielestäni erittäin nopea ns. kävelyrytminen valssi. Englantilaisena ja amerikkalaisena valssina sitä on mielestäni mahdoton tanssia - no ehkä hiukka amerikkalaiseen vivahtavana kulkee. Kantrikävelynä kulkee mainiosti.

Lavasovituksina sitä soitetaan huomattavastikin hitaammilla tempoilla, kuin mihin Belafonten esityksessä on totuttu.

...laulaa sen paljon hitaammin kuin "calypsoterroristi" Belafonte. Pidän kuitenkin Belafonten versiosta enemmän, vaikka se tosiaan vähän nopeanpuoleinen onkin.
        Sille en voi mitään, että omistamassani nuottilehdessä se on määritelty hitaaksi valssiksi. Mitään nopeuslukuja lehteen en ole merkitty. Lehti on peruja isältäni ja sen äärellä on poltettu paljon tupakkaa joskus sodan aikana. Kellastunut kessulle haiseva paperi.

• _oi

valsseja tanssitaan nopeudella 100 beatia minuutissa kun tavallinen nopeus on noin 160.
      Tavallisimpia lavavalsseja ovat Käyn uudelleen eiliseen (Markku Aro), Koskaan et muuttua saa (Pasi Kaunisto), Muistathan syyskuun (Lasse Mårtenson), Kevätvalssi (Arja Koriseva) jne

• Nitetime

Tavallisenkin siis sen "nopean" tempokin voi vaihdella hitaasta 120 nopeaan 170 iskua minuutissa. Näissäkin hitaita ja nopeita on tanssittava erilaisilla tekniikoilla, että tanssillisuus säilyy. Perusvalsin tempo on 150-165.

Hitaan valssin normitempo on 90 iskua minuutissa. Tämä on harrastajille sopiva mutta Lavatanssina ehkä hiukan hitaahko ja lavoille sopiva tempo on 92 - 98. Pitää kuitenkin muistaa, että hidas valssi on aivan eri tanssi kuin tanssia tavallista valssia hitaasti. Hitaassa valssissa askelten kesto on noin saman kestoista kuin vastaavalla nopeudella kävellessä. Usein bändit soittaa hitaat valssit "ylinopeina" 100 - 120 iskua minutissa. Näillä nopeuksilla valssista ei saa aivan oikeaa hidasta englantilaista valssia, vaan se muuttuu enemmän kävelymäisemmäksi kantrityyppiseksi valssiksi, ja joka on myös aivan oikea tanssilaji sekin. Aika laaja iskualueella näitä noin tasakestoisilla askelilla tanssittavia "hitaita" valsseja on eli noin 90 - 130 ja ylikin iskua minuutissa.

• Twis

Tämmönen hidas valssi kuin Moon river eli kuun silta on niitä parhaita. Ainakin itse pidän siitä kovasti ja on mahtava tanssia.

• sitruuna

Matin ja Tepon Lähtöhetki ja Akselin ja Elinan häävalssi

• _oi

Akselin ja Elinan häävalssi ei ole hidas valssi. Sitä soitellaan nopeudella 120-135 kun varsinainen hidas on 100, eikä yhtään yli tai tanssintaitajat valittaa ...

• Sitruuna
        _oi kirjoitti:

Akselin ja Elinan häävalssi ei ole hidas valssi. Sitä soitellaan nopeudella 120-135 kun varsinainen hidas on 100, eikä yhtään yli tai tanssintaitajat valittaa ...

Arvasin että joku sanoo että Akselin ja Elinan häävalssi ei ole hidas valssi. Eihän se oikeasti olekaan, tiedän kyllä että se on "tavallinen" valssi. Mutta Matti ja Teppo ovat mielestäni levyttäneet sen hitaana valssina.

• _oi
        Sitruuna kirjoitti:

Arvasin että joku sanoo että Akselin ja Elinan häävalssi ei ole hidas valssi. Eihän se oikeasti olekaan, tiedän kyllä että se on "tavallinen" valssi. Mutta Matti ja Teppo ovat mielestäni levyttäneet sen hitaana valssina.

En muista kuulleeni Matin ja Tepon versiota aiheesta, mutta jos ko kappaletta esitetään oikeasti hitaan valssin tempossa, on se liian hidas.

Sitä paitsi kyseessä on selvä häävalssi, jota ei pidä esittää hitaana valssina, koska hitaan valssin tanssiminen on eri asia kuin tavallisen valssin ja sitähän ei yleensä osata, hyvä että edes sitä tavallista ...

• Nitetime

Akselin ja Elinan häävalssia soitetaan lavoilla oikeana hitaana valssina. Joskus tuntuu sen nopeuden olevan jopa alle 90 iskua minuutissa.

• Sitruuna
        _oi kirjoitti:

En muista kuulleeni Matin ja Tepon versiota aiheesta, mutta jos ko kappaletta esitetään oikeasti hitaan valssin tempossa, on se liian hidas.

Sitä paitsi kyseessä on selvä häävalssi, jota ei pidä esittää hitaana valssina, koska hitaan valssin tanssiminen on eri asia kuin tavallisen valssin ja sitähän ei yleensä osata, hyvä että edes sitä tavallista ...

Joo mutta lueppas mitä tämä Nitetime kirjoitti. Että lavoilla sitä soitetaan hitaana valssina. Ja minä olen myös tanssilavalla kuullut sen hitaana valssina. Se oli selvästi hidas valssi, eräskin henkilö sanoi että ei osaa hidasta valssia, kun se kuului. Eli joo se on totta että harvat osaa hidasta valssia, tai no, useammat osaa perinteistä valssia. Mutta olen siis sen kuullut myös hitaana versiona.

• Sitruuna
        Sitruuna kirjoitti:

Joo mutta lueppas mitä tämä Nitetime kirjoitti. Että lavoilla sitä soitetaan hitaana valssina. Ja minä olen myös tanssilavalla kuullut sen hitaana valssina. Se oli selvästi hidas valssi, eräskin henkilö sanoi että ei osaa hidasta valssia, kun se kuului. Eli joo se on totta että harvat osaa hidasta valssia, tai no, useammat osaa perinteistä valssia. Mutta olen siis sen kuullut myös hitaana versiona.

Sanopas onko Mun sydämeni tänne jää hidas valssi? Ei oikeasti, mutta lavoilla sitä on soitettu hitaana valssina.

• _oi
        Sitruuna kirjoitti:

Sanopas onko Mun sydämeni tänne jää hidas valssi? Ei oikeasti, mutta lavoilla sitä on soitettu hitaana valssina.

myönnän, että saatan olla väärässä tuossa Akselissa ja Elinassa. Olen vain itse soittanut sitä aina 130-135 nopeudella ja sen venyttäminen ei istu ainakaan omaan korvaani.
        Nitetimen kommentissa kiintyy huomio sanaan "tuntuu", mikä on eri asia kun "on" :-)

Mun sydämeni tänne jää on tempoltaan jotain 88-90 soittimella testattuna, ei siis vain "tunnu".

• Nitetime
        _oi kirjoitti:

myönnän, että saatan olla väärässä tuossa Akselissa ja Elinassa. Olen vain itse soittanut sitä aina 130-135 nopeudella ja sen venyttäminen ei istu ainakaan omaan korvaani.
        Nitetimen kommentissa kiintyy huomio sanaan "tuntuu", mikä on eri asia kun "on" :-)

Mun sydämeni tänne jää on tempoltaan jotain 88-90 soittimella testattuna, ei siis vain "tunnu".

Olen tanssinut viimeaikoina Akselin ja Elinan häävalssin useammankin bändin soittamana ja kaikki ovat sen soittaneet käsitykseni mukaan noin norminopeuksisena hitaana englantilaisena valssina.

Silloin kun hitaaseen valssiin pystyy tekemään kaikki hitaan englantilaisen valssin yksityiskohdat ilman kiireen tuntua, niin siiloin nopeuden on oltava 88 - 96 . Sitä nimenomaan tarkoitinkin "tuntuu" käsitteellä, että se ei ole sama asia kuin "on". Tosin se ei kovin paljoa hitaassa valssissa vaikuta. Toisena esimerkkinä "tuntumisesta": Sray Cats: Be Bop a lula, tuntuu 115. Ja sama John Lennon, tuntuu 145. Molemmilla kuitenkin sama nopeus. Muistaakseni alle 130.

• hidasta
        Nitetime kirjoitti:

Akselin ja Elinan häävalssia soitetaan lavoilla oikeana hitaana valssina. Joskus tuntuu sen nopeuden olevan jopa alle 90 iskua minuutissa.

Minäkin olen kuullut Akselin ja Elinan hitaana valssina useinmiten ja minusta se kuulostaa niin paljon paremmalta kuin "normaalina" valssina soitettuna. Tuo voi kyllä olla tottumus kysymyskin.

• Aino

-"Kun aika on" Romeosta ja Juliasta
      -"Muistathan syyskuun"
      -"Tosirakkaus" Baddingiltä
      -"Syvälle sydämeen sattuu" on myös melkein hidasvalssi. Ehkä hieman liian reipas.

• Ride

Konstä Jylhän, Vaiennut viulu on hyvä hidas valssai.

• Jaska

....Jasmiini tuoksuu ja kaunis on maa...siinä hitaiden valssien parhaimmistoo...

• Jaska
        Jaska kirjoitti:

....Jasmiini tuoksuu ja kaunis on maa...siinä hitaiden valssien parhaimmistoo...

Mirjamin valssi....naminami....

• Eugen Malmsten

kelpaisiko se?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Varmaan olen odotellut ihan turhaan

Kutsua luoksesi kylään Superman?
      Ikävä
      40
      1703
    2. Mitä tekee Rebelwerks?

Rebelwerks myy melkein kaiken tavaransa. Onko Rebelwerks menettänyt järkensä? Vai onko hän lopultakin tullut järkiinsä
      Taivalkoski
      14
      1390
    3. Kaksi rikollista

"Molemmat vangitut ovat osoitetietojen perusteella kotoisin reilun sadan kilometrin päästä Suomussalmelta. Molemmilla on
      Suomussalmi
      7
      1281
    4. Jos meillä ei olisi

Ikäeroa, niin oltais aikoja sitten oltu aito pari! Me kuulutaan yhteen🥰
      Ikävä
      159
      1192
    5. Suojeluvaisto

Mikä herättää miehessä suojeluvaiston naista kohtaan?
      Ikävä
      178
      1172
    6. **** mies anna jokin vinkki

Mistä tiedän, että vielä toivot että kuulet minusta. Aikaa on kulunut...
      Ikävä
      69
      1126
    7. Ei se yhteys

Niin vain poistu ja lakkaa olemasta. Muista tämä nainen.
      Ikävä
      67
      1034
    8. Eli sä nainen

Siis halusit pitää jonkinlaisen kontaktin ja ylläpitää yhteyttä. Etsitkö jotain mysteeristä ja kiehtovaa vai halusitko t
      Ikävä
      64
      1000
    9. P-karjalassa juorutaan ihan kaikki.Pitäisikö muuttaa Etelä-karjalaan?

Täällä Pohjois-karjalassa juorutaan ihan kaikki. Ei voi luottaa edes viranomasiin joita sitoo vaitiolovelvollisuus. Ka
      Imatra
      16
      975
    10. Kolme sanaa jotka kuvaa naista jota kaipaat

Kerro jotain hyvää. Hyvä kiertämään.
      Ikävä
      57
      944
    Aihe