Miksi olen aina väsynyt?

Ent. vuorotyöläinen

Yritän treenata punttia kolme kertaa viikossa, mutta väsymys haittaa. Olen aina niin väsynyt, muutamaa poikkeavaa päivää viikossa lukuunottamatta, että on turvallisempaa kun ei mene kovilla painoilla treenamaan.

Lähtötilanne on se, että olen ollut viimeiset 13 vuotta vuorotöissä erilaisissa tehtävissä ja firmoissa. On ollut hyviä vuorotöitä ja todella huonoja. Alkuun parikymppisenä tein viittä vuoroa vikossa ja se sopi minulle. Kouluttauduttuani lisää pääsin välillä hyviin työaikoihin käsiksi, mutta senkin pilasi sitten kateelliset työkaverit/ työvuorosuunnittelijat jotka keskivät laittaa minut hankalille työajoille. Siittyin sitten VR:lle ja siellä se helvetti vasta repesi ja vieläkin on kahden vuoden jlkeen traumoja niistä tylvuoroista ja siitä elämästä mitä se silloin oli, kun aina oli väsynyt ja stressissä tai muuten vain pää kipeänä ja pökkyrässä palautumassa vuoroista.
- Pääsin onneksi eroon siitä lafkasta, vaikka oikein suunnitellut vuorotyöt edelleenkin kiinnostaa, koska niisä on enempi vapaa-aikaa vastapainona yövalvomiselle.

Tilanne on nyt se, että olen nukkunut tsi huonosti. Hain lääkäriltä reseptin Circadiniin, jota söin aikanaan ollessani vuorotöissä ja kun piti päivällä nukkua. Päivällä nukkumiseen em. hormoni ei auttanut mitenkään, mutta nyt olen huomannut, että parantaa yöllä nukutun unen laatua huomattavasti. Kahtena iltana olen ottanut ja hyvin nukuttaa. Nyt tänään vain on vetelä olo, enkä tiedä johtuuko Circadinistä, vaikkakin nukuin kuin tulli klo 23- 07.30, vaikka perinteinen vessareissu piti neljän aikaan tehdä.

Ihmetyttää vain että mitä tämä väsymys on? Ei ole stressiä, ei masennusta eikä muuta, kaikki on paremmin kuin vuosiin ja tulevaisuus näyttää hyvältä, -mitä nyt nukkumiseen jäi traumat veeärrän työajoista; ja jos en saa unta, tulee stressi nukkumisestakin. MInulla kuitenkin aikaa nukkua nyt tällä hetkellä ihan miten paljon vain, mutta kun ei malta. Olen miettinyt onko väsymys seurausta siitä, kun ei ole aktiviteettiä? Eli kun tulevaisuudessa aloitan opiskelut päiväaikaiisesti, niin tuleekohan tilanne korjautumaan? Olen huomannut sen, että kun kotiin jää aamusta "jähimään", niin silloin väsymys tuntuu. Liikenteeseen kun lähtee tai harrastuksiin saa aikaiseksi, niin väsymystä ei huomaa.

Olisiko antaa kenelläkään ohjeita?

8

588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100µg
    • Ent. vuorotyöläinen

Olen huomannut sen, että yöuniani häiritsee yksi vessareissu per yö, sitten sellainen kolmen tunnin nukkumisen jlkeen tuleva ahdistus jonka olen epäillyt johtuvan kahvista ja slisäksi unia häiritsee totta kait traumaattinen kokemus työajoista - siitä johtunut ainainen väsymys, vtutus, elämänilottomuus, apeus- ja se, että muu perhe pitää ääntä aamulla ja illalla.

Ei tämä hääviä ole kun on aina väsynyt. Auttaisiko hieronta?

• vinkki

Minä syön joka aamu D3-vitamiinia ja väsyttää. Nukun joka yö n.9h (viikonloppuna 12h) ja se väsymys mulla johtuu siitä etten ole nukkunut tarpeeksi viikon aikana.

Älä juo illalla paljoon siitä voi johtua yö wc reissut.

• jatkuva väsymys

Nukun joka yö n. 10-14h yöunet.. käyn koulussa ja kun tulen kotiin nukun 3-5h päiväunet ja silti väsyttää jatkuvasti. tuntuu kuin voisin nukkua koko ajan.. mikä neuvoksi?

• tutkitaan.

Menet lääkärille.

• Anonyymi

Johtuu liiallisesta unesta.

• vinkki 2

Oletko ent. vuorotyöläinen varma, ettet kuitenkin kärsisi masennuksesta? Kannattaa aluksi mennä lääkärille, joka voi määrätä laboratoriotestit, joissa voidaan katsoa, löytyykö jotain ongelmaa/sairautta joka väsymyksen voisi aiheuttaa. Sittenpähän asia selviää. Mainitsit ainaisen vitutuksen yms. Mielenkin asioita kannattaa pohtia, mikäli ei väsymykselle fyysistä syytä löydy.

• vinkkiä.

Sairaudet ja ravintoainepuutokset väsyttää.

Myös ulkoilla pitää joka päivä.

Telsu ja tietokone kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7221
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1337
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe