Ruotsin kielen opiskelu motivaatio

arttuuuu123

Olen 9 luokkalainen ja minun pääni räjähtää aina, kun ruotsista tulee koe.
Ei ole yhtään motivaatiota lukea sitä turhaa kieltä, jota vain 5% suomen kansalaisista käyttää, mutta silti pystyy puhumaan englantia tai suomea sen tilalle.
Kaikista muista aineista sain ysejä, kaseja ja 2 kymppiä 8 luokalla paitsi ruotsista 6!!! Olen opiskellut venäjää 2 luokalta saakka ja siihen minun motivaationi riittää, koska tiedän sen olevan paljon tarpeellisempi. Sitten 7 luokalla alkoi kauhea ruotsin opiskelu, jonka opiskelu on ollut kauheaa kidutusta. Ei tässä muu auta, kuin lukea tätä turhaa kirjaa...

18

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • på svenska

      Itselläni on parin viikon päästä ruotsin koe ja vaikken ruotsin lukemisesta erityisemmin tykkääkään niin kuitenkin luen ja pyydän tukiopetusta. Läksyt kannattaa tehdä, jotta pysyy kärryillä ja apua pyytää jos ei osaa. Olen siis kans ysillä.
      Eikä sitä koskaan tiedä mihin ruotsia tulee tarvitsemaan: voit päätyä opiskelemaan ruotsinkieliseen yliopistoon, au pairiksi Ruotsiin, asumaan Ruotsiin tai ruotsinkieliselle paikkakunnalle, avioitua ruotsinkielisen kanssa eikä kaikkiin kesätöihin pääse, jos ei toinen kotimainen suju.
      Onnea yhteishakuun ja ruotsin opiskeluun ja hyvää kevättä! :)

    • Vanha tätsy

      No kyllä ruotsia oon elämässä paljon enemmän tarvinnut kuin vaikka ranskaa tai saksaa (mikä ei ole kylläkään silti kovin paljon). Ymmärrän kyllä sua. Nyt neljäkymmentävuotiaana mietin edelleen, että milloin alan tarvita taitoa heittää lentopalloa juuri oikealla tavalla, jota liikunnanope niin kovin sinnikkäästi tolkutti silloin joskus.

      Tarvitset ruotsin taitoa, jos haluat harrastaa sukututkimusta tai opiskella Suomen historiaa tai vastaavia aineita. Samoin jos haluat mennä pohjoismaihin töihin. Suomen ruotsinkielisiin kouluihin on yleensä helpompi päästä kuin suomenkielisiin, jolla voi olla merkitystä siinä vaiheessa kun pyrit opiskelemaan. Koska ruotsi on aika helppo kieli, saat siitä vähällä vaivalla yhden hyvän arvosanan lisää todistukseen ja siten paremman keskiarvon, jolla taas voit saada mieluisemman koulutuspaikan.

      Ja koulussa nyt vain opetellaan aika paljon kaikkea, mitä joku voi joskus tarvita, mutta kaikki eivät ikinä. En mäkään ole derivoinut koulun jälkeen kertaakaan.

      • ar_ar

        "Tarvitset ruotsin taitoa, jos haluat harrastaa sukututkimusta tai opiskella Suomen historiaa tai vastaavia aineita. Samoin jos haluat mennä pohjoismaihin töihin. Suomen ruotsinkielisiin kouluihin on yleensä helpompi päästä kuin suomenkielisiin, jolla voi olla merkitystä siinä vaiheessa kun pyrit opiskelemaan. Koska ruotsi on aika helppo kieli, saat siitä vähällä vaivalla yhden hyvän arvosanan lisää todistukseen ja siten paremman keskiarvon, jolla taas voit saada mieluisemman koulutuspaikan.

        Ja koulussa nyt vain opetellaan aika paljon kaikkea, mitä joku voi joskus tarvita, mutta kaikki eivät ikinä. En mäkään ole derivoinut koulun jälkeen kertaakaan"

        -- Bauahahhaaaahahaa..........

        Taidat olla tosissasi??!

        Kukaan ei voitietää sitä, mitä menettää jättäessään jonkun maailmankielen opiskelematta pakkoruotsin sijaan.

        Sama ongelma on kuin yritetään miettiä tulevaisuuden kielivalintoja. Väitetään ettei kukaan voi tietää mitä kieliä elämässään tarvitsee. Se on totta, mutta pakkoruotsin perustelu ennustamisen vaikeudella ei ole älyllisesti järkevää, koska silloin minkä tahansa kielen voi perustella samoin argumentein.

        Valtio eikä Suomen hallituskaan eivät voi tietää yksilöä paremmin mitä kieltä kukin tarvitsee elämänsä aikana. Ihmiset yleensä suuntautuvat sinne mistä ovat kiinnostuneita, eikä siksi yhteiskunnan (opetusministerin ym.) tulevaisuuden ennustaminen yksilön puolesta ole edes tärkeää. Kun annetaan yksilön tehdä asioita mistä he ovat kiinnostuneita, niin silloin he asettuvat sinne mistä ovat kiinnostuneita ja silloin heistä on eniten hyötyä itselleen ja yhteiskunnalle.

        Suomi on kuitenkin vapaa maa pakkoruotsista huolimatta, eikä kukaan joudu pakolla Närpiöön opiskelmaan tai Norjaan töihin (joka on kylmä maa).

        Pakkoruotsin poiston jälkeen ihmiset saavat vapaasti valita pakkoruotsin sijaan espanjan, kiinan tai muun kielen. Vain ne jotka valitsevat ruotsin jäävät "närpiöön". Espanjan kielen valitsevat voivat hakeutua Etelä-amerikkaan suomalaiselle paperitehtaalle ja ranskan valitsevat voivat lukea paikallislehteä Pohjois-afrikan kaupungeissa ranskan kielellä. Kiinan kielen valitsevat voivat päästä Hong Kongiin tai ympäri maailman oleviin kiinalaiskortteleihin töihin.

        Poliittisesti lehmänkaupalla määrätty pakkoruotsi ei ole ikinä perustunut kenenkään ennustukseen tai tietoon kielten tarpeesta. Tapa jolla pakkoruotsi kirjattiin lakiin antaa jo perustelut poistaa pakkoruotsi tarpeettomana ja poliittisen kaupankäynnin välineenä.


    • 12+12

      Tuhlaat omaa energiaasi, jos keskityt jonkun kouluaineen vihaamiseen ja teet vaan omasta koulunkäynnnistäsi hankalaa. Tätsy on oikeassa, kaikkea ei välttämättä tarvitse elämässä, mitä koulussa on, mutta eipä sitä voi aina etukäteen tietää, mitä sitten ei tarvitse.
      Viimeksi Ruotsin reissulla puhuin ruotsia asiointitilanteissa. Kun takaisintullessamme liikenne oli katki laivalle mennessä, saatoin seuraavana päivänä tarkistaa ruotsinkielisestä nettilehdestä, minkä takia liikenne oli ollut katki. Ymmärrän ruotsinkielisten laulujen sanoja, ymmärrän suomenkielen lainasanoja, ymmärrän suomenruotsalaisten puhetta, kun kuulen sitä kadulla. Kaikki, mitä ruotsiksi osaan, ei harmita.

    • huusianna

      Kukaan ei saa syyllistää itseään jos pakkoruotsi ei maistu. Vika on pakkoruotsissa. Pakkoruotsia vaivaa sen tarpeettomuus ja pakollisuus.

      Suomessa yritetään osoittaa että pakkoruotsin opiskelijaa vaivaisi motivaation puute tai motivaation puute olisi oma yksilön vika. Näin ei kuitenkaan ole. Vika on ruotsinkielessä ja sen haitallisuudessa, turhudessa ja pakollisuudessa.

      Ruotsin pakollisuus on hyödyttömyyden seurausta. Jos ruotsin kieli olisi rikkaus Suomessa, se kantaisi itse itsensä, eikä sitä tarvitsisi pakottaa koko kansalle. Jos ruotsin kieli kuuluisi suomalaiseen identiteettiin, suomalaiset osaisivat tai sitten he opiskelisivat sitä vapaaehtoisesti, eikä sitä tarvitsisi pakottaa koko kansalle.

      Ruotsin pakottaminen koko kansalle alleviivaa ruotsin tarpeettomuuden ja valheellisen mantran ruotsin kielen rikkaudesta Suomelle. Tarpeettomuuteen panostaminen ei millään voi olla rikkaus vaan rasite. Suomessa tämä pakkorasite on tehty koko väestöä koskevaksi rasitteeksi, eikä sen haitallisia vaikutuksia saa aliarvioida.

      Koska poliittisin keinoin ei voida eikä onnistuta päättämään ruotsin hyödyllisyydestä, ollaan päädytty muodostamaan esteitä yksikieliselle suomenkieliselle toiminalle Suomessa, ruotsin kielen tukemiseksi. (virkamiesruotsi, pakkoruotsi) Siitä on syntynyt järjetön tilanne, jossa estetään suomenkielisen enemmistön kaikenlainen menestyminen ja sivistyksen kehitys, vähemmistön identiteetin tekohengittämisellä. Tämä ilmenee mm. siten, että Suomessa helpotetaan pääsyä opiskelemaan ruotsin kielellä huomattavasti vähäisemmillä tiedoilla ja taidoilla.

      Pakkoruotsin "rikkaus" on tehty keinotekoisesti aiheuttamalla haittaa niille, jotka eivät sitä osaa, käytä tai opiskele sillä kielellä. Tämä on aiheuttaa sen, että ruotsin kielentutkinto ja -taito vaaditaan työtilanteissa, joissa asia pystyttäisiin hoitamaan ja käsittelemään todellisesti yksikielisessä Suomessa pelkästään suomenkielellä. Näin on esimerkiksi Itä-Suomessa, jossa venäjän kieli ruotsin kielen sijasta, olisi paljon tärkeämpi hallita nyt ja varsinkin tulevaisuudessa.

      Siten ruotsin kielen keinotekoinen hyöty on muodostunut jarruksi suomenkieliselle yksilölle ja koko kansantaloudelle.

      • huusianna

        Ruotsin kieli on este saksan oppimiselle. Ruotsin opiskelu ennen saksan opiskelua pitää kieltää lailla.

        Suomalaisen kannattaa opiskella ensin saksa joka paljon vaikeampana kielenä vaatii paljon enmmän työtä. Vasta sitten kannattaa opiskella ruotsia koska sen voi oppia lyhyemmässä ajassa. Jos tekee päinvastoin jää saksan osaaminen huonolle tasolle eikä saksaa ehdi omaksua kunnolla. Jos opiskelee ensin ruotsia, pitää saksan opiskelua jatkaa vielä yliopistossa ja työelämässä.
        Vaikean kielen opiskelu pitää aloittaa nuorena koska nuorena kielen oppiminen on helpompaa. Saksan keli on vaikeimpia kieliä ja siksi se pitää aloittaa nuorena.
        Muutenkin kannattaa opiskella saksa ensin koska se toimii hyvänä porttina ruotsin kielelle. Jos jää aikaa ja kokee tarpeelliseksi voi opiskella ruotsia sen päälle. Ruotsia voi sitten opiskella yliopistossa ja työelämässä jos kokee sen tarpeelliseksi.

        Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Porttiteoria koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen helpommin saksaa.

        Entinen pääministeri Kiviniemi meni vuodeksi vaihto-oppilaaksi Saksaan oppiakseen saksaa ja siksi joutui käymään lukiota vuoden kauemmin. Kaikki eivät voi pitää vaihto-oppilasvuotta. Entä jos Kiviniemi olisi ruotsin sijaan voinut opiskella saksaa? Vaihto-oppilasvuodet ovat kalliita ja ne paljastavat pakkoruotsin mielettömyyden. Vaihto-oppilasvuodet ovat turhia kun pakkoruotsi poistuu.


      • huusianna
        huusianna kirjoitti:

        Ruotsin kieli on este saksan oppimiselle. Ruotsin opiskelu ennen saksan opiskelua pitää kieltää lailla.

        Suomalaisen kannattaa opiskella ensin saksa joka paljon vaikeampana kielenä vaatii paljon enmmän työtä. Vasta sitten kannattaa opiskella ruotsia koska sen voi oppia lyhyemmässä ajassa. Jos tekee päinvastoin jää saksan osaaminen huonolle tasolle eikä saksaa ehdi omaksua kunnolla. Jos opiskelee ensin ruotsia, pitää saksan opiskelua jatkaa vielä yliopistossa ja työelämässä.
        Vaikean kielen opiskelu pitää aloittaa nuorena koska nuorena kielen oppiminen on helpompaa. Saksan keli on vaikeimpia kieliä ja siksi se pitää aloittaa nuorena.
        Muutenkin kannattaa opiskella saksa ensin koska se toimii hyvänä porttina ruotsin kielelle. Jos jää aikaa ja kokee tarpeelliseksi voi opiskella ruotsia sen päälle. Ruotsia voi sitten opiskella yliopistossa ja työelämässä jos kokee sen tarpeelliseksi.

        Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Porttiteoria koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen helpommin saksaa.

        Entinen pääministeri Kiviniemi meni vuodeksi vaihto-oppilaaksi Saksaan oppiakseen saksaa ja siksi joutui käymään lukiota vuoden kauemmin. Kaikki eivät voi pitää vaihto-oppilasvuotta. Entä jos Kiviniemi olisi ruotsin sijaan voinut opiskella saksaa? Vaihto-oppilasvuodet ovat kalliita ja ne paljastavat pakkoruotsin mielettömyyden. Vaihto-oppilasvuodet ovat turhia kun pakkoruotsi poistuu.

        Pakkoruotsi on "impivaaralaisuutta" ja sen poisto on portti sivistykseen

        Pakkoruotsin poistaminen on portti maailmankielien laajempaan osaamiseen ja kansainväliseen sivistykseen. Pakkoruotsi on impivaaralaisuutta sanan negatiivisessa merkityksessä.

        Kaikille pakotettu pakkoruotsi ei ole kielitaitoa, koska sillä ei voi erottautua työmarkkinoilla. Monipuolinen kielitaito tarkoittaa muuta kuin pakkoruotsia ja on edellytys pienen maan selviytymiselle talouden ja kulttuurien kilpailussa.

        Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Se koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen saksaa helpommin.

        Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia, suomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.

        Ne pakkoruotsia kannattavat jotka vetoavat muihin pakollisiin pakkoaineisiin mm. matematiikkaan, paljastavat ettei heillä ole perusteluita pakkoruotsin tueksi. He joutuvat käyttämään matematiikan perustelua myös pakkoruotsin perusteluna. Matematiikassa ja pakkoruotsissa on vain suuri ero ja siksi ne molemmat tarvitsevat oman perustelunsa mahdolliselle pakollisuudelle. Pakkoruotsille ei matematiikan, historian tai biologian pakollisuudesta löydy perusteita.


        Impivaara
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Impivaara


      • lemmikki_
        huusianna kirjoitti:

        Pakkoruotsi on "impivaaralaisuutta" ja sen poisto on portti sivistykseen

        Pakkoruotsin poistaminen on portti maailmankielien laajempaan osaamiseen ja kansainväliseen sivistykseen. Pakkoruotsi on impivaaralaisuutta sanan negatiivisessa merkityksessä.

        Kaikille pakotettu pakkoruotsi ei ole kielitaitoa, koska sillä ei voi erottautua työmarkkinoilla. Monipuolinen kielitaito tarkoittaa muuta kuin pakkoruotsia ja on edellytys pienen maan selviytymiselle talouden ja kulttuurien kilpailussa.

        Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Se koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen saksaa helpommin.

        Ei ole kielitaitoa osata suomenruotsia, suomenruotsilla ei pärjää edes Tukholmassa, koska suomenruotsi ei ole edes portti ruotsin kieleen.

        Ne pakkoruotsia kannattavat jotka vetoavat muihin pakollisiin pakkoaineisiin mm. matematiikkaan, paljastavat ettei heillä ole perusteluita pakkoruotsin tueksi. He joutuvat käyttämään matematiikan perustelua myös pakkoruotsin perusteluna. Matematiikassa ja pakkoruotsissa on vain suuri ero ja siksi ne molemmat tarvitsevat oman perustelunsa mahdolliselle pakollisuudelle. Pakkoruotsille ei matematiikan, historian tai biologian pakollisuudesta löydy perusteita.


        Impivaara
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Impivaara

        Minulla on myös motivaatio saksan opiskelussa ihan loppu. Olen nyt seiskalla ja aloitin saksan opiskelun vitosella. Enkku ja ruotsi on ihan helppoja. Ruotsin vimeisin numero on 10 ja enkkun 9 (opettaja sanoi että mahdollisuus kymppiin jos jatkan samaa rataa). Saksan opettajamme on tylsä. Tunnit menee niin, että se sanoo et tehkää kappaleen tehtävät. Me tehää joka tunti tehtäviä. Mein koulus on jakso systeemi, eli meil on 5 jaksoo lukukaudessa ja jos meil on niiku 3 kertaa viikossa jotain se on 1 kurssi ja saksaa on 2 kurssii eli 6 tuntii!! nyt oli 3. jaksos 1 tunti ja 4. 2 tuntii ja mie kuolen ku myös ollaa koulussa maanantaina ja tiistaina 15.40 saakka. Mein tunnit on 75 min. Saksan opettajamme sanoi kun olimme ala-asteella että saksan opiskelu helpottaa ruotsissa, mutta minusta tuntuu että olen oppinut 7. luokan aikana enemmän ruotsia kuin 2.5 vuotta saksan opiskelussa. Saksan kokeet oli kerran 8 sivunen ja sain numeroks 6 , en ollu kovin tyytyväine... Se ku opettaa niiku lukiolle ja meille ni se varmaa luulee et myö osataa yhtä hyvi ku lukiolaiset... Mite saisin motivaationi takaisin kun olen sen jo kadottanut? Meillä on ensi jaksossa 3 tuntia viikossa ja kahden viikon päästä koe johon tulee kpl 1-7, et iha kiva.... HELP ME!!


      • ar_ar
        lemmikki_ kirjoitti:

        Minulla on myös motivaatio saksan opiskelussa ihan loppu. Olen nyt seiskalla ja aloitin saksan opiskelun vitosella. Enkku ja ruotsi on ihan helppoja. Ruotsin vimeisin numero on 10 ja enkkun 9 (opettaja sanoi että mahdollisuus kymppiin jos jatkan samaa rataa). Saksan opettajamme on tylsä. Tunnit menee niin, että se sanoo et tehkää kappaleen tehtävät. Me tehää joka tunti tehtäviä. Mein koulus on jakso systeemi, eli meil on 5 jaksoo lukukaudessa ja jos meil on niiku 3 kertaa viikossa jotain se on 1 kurssi ja saksaa on 2 kurssii eli 6 tuntii!! nyt oli 3. jaksos 1 tunti ja 4. 2 tuntii ja mie kuolen ku myös ollaa koulussa maanantaina ja tiistaina 15.40 saakka. Mein tunnit on 75 min. Saksan opettajamme sanoi kun olimme ala-asteella että saksan opiskelu helpottaa ruotsissa, mutta minusta tuntuu että olen oppinut 7. luokan aikana enemmän ruotsia kuin 2.5 vuotta saksan opiskelussa. Saksan kokeet oli kerran 8 sivunen ja sain numeroks 6 , en ollu kovin tyytyväine... Se ku opettaa niiku lukiolle ja meille ni se varmaa luulee et myö osataa yhtä hyvi ku lukiolaiset... Mite saisin motivaationi takaisin kun olen sen jo kadottanut? Meillä on ensi jaksossa 3 tuntia viikossa ja kahden viikon päästä koe johon tulee kpl 1-7, et iha kiva.... HELP ME!!

        Oletko ajatellut jättää ruotsin pois koska se on niin helppo ja tarpeeton kieli? Silloin voisit saada saksan opiskelun motivation takaisin. Ruotsia voisit sitten jatkaa myöhemmin kun tiedät että hallitset jo saksan. Saksasta voisi silloin olla hyötyä ruotsin opiskelussa.


      • Vanha tätsy

        Minäkään en kannata pakkoruotsia, mutta itse olisin lukenut ruotsia myös valinnaisena ja olen itse tarvinnut sitä enemmän kuin c-kieliä. Asun Etelä-Suomessa, joten kuulen ruotsia joka päivä, ja olen opiskellut sellaisia aineita joissa on paljon ruotsinkielisiä tenttikirjoja. Kaikki eivät tarvitse ruotsia, eikä kaikkien kielipää veny usean vieraan kielen opiskeluun, joten mielestäni yksi pakollinen vieras kieli riittäisi.

        Koulussa opiskellaan monenlaista, ja kaikkea eivät kaikki ikinä tarvitse. Riippuu hyvin paljon siitä, mitä tekee isona. Mutta yläasteikäinen ei mitenkään pysty itse arvioimaan, mitä tulee aikuisena tarvitsemaan, joten sillä perusteella ei kannata lakata lukemasta läksyjä, että arvelee ettei aikuisena tarvitse jotain asiaa. Siitä ei itselle seuraa muuta kuin että oppitunnit menevät hukkaan ja todistukseen tulee huono numero.

        Muuten myös aikuisena töissä joutuu monesti tekemään sellaista, mikä omasta mielestä on ihan turhaa.


      • huusianna
        Vanha tätsy kirjoitti:

        Minäkään en kannata pakkoruotsia, mutta itse olisin lukenut ruotsia myös valinnaisena ja olen itse tarvinnut sitä enemmän kuin c-kieliä. Asun Etelä-Suomessa, joten kuulen ruotsia joka päivä, ja olen opiskellut sellaisia aineita joissa on paljon ruotsinkielisiä tenttikirjoja. Kaikki eivät tarvitse ruotsia, eikä kaikkien kielipää veny usean vieraan kielen opiskeluun, joten mielestäni yksi pakollinen vieras kieli riittäisi.

        Koulussa opiskellaan monenlaista, ja kaikkea eivät kaikki ikinä tarvitse. Riippuu hyvin paljon siitä, mitä tekee isona. Mutta yläasteikäinen ei mitenkään pysty itse arvioimaan, mitä tulee aikuisena tarvitsemaan, joten sillä perusteella ei kannata lakata lukemasta läksyjä, että arvelee ettei aikuisena tarvitse jotain asiaa. Siitä ei itselle seuraa muuta kuin että oppitunnit menevät hukkaan ja todistukseen tulee huono numero.

        Muuten myös aikuisena töissä joutuu monesti tekemään sellaista, mikä omasta mielestä on ihan turhaa.

        Ne pakkoruotsia kannattavat jotka vetoavat muihin pakollisiin pakkoaineisiin mm. matematiikkaan, paljastavat ettei heillä ole perusteluita pakkoruotsin tueksi. He joutuvat käyttämään matematiikan perustelua myös pakkoruotsin perusteluna. Matematiikassa ja pakkoruotsissa on vain suuri ero ja siksi ne molemmat tarvitsevat oman perustelunsa mahdolliselle pakollisuudelle. Pakkoruotsille ei matematiikan, historian tai biologian pakollisuudesta löydy perusteita.


      • Estelle Silvia Ewa Mary
        huusianna kirjoitti:

        Ne pakkoruotsia kannattavat jotka vetoavat muihin pakollisiin pakkoaineisiin mm. matematiikkaan, paljastavat ettei heillä ole perusteluita pakkoruotsin tueksi. He joutuvat käyttämään matematiikan perustelua myös pakkoruotsin perusteluna. Matematiikassa ja pakkoruotsissa on vain suuri ero ja siksi ne molemmat tarvitsevat oman perustelunsa mahdolliselle pakollisuudelle. Pakkoruotsille ei matematiikan, historian tai biologian pakollisuudesta löydy perusteita.

        Vain ruotsista puhuttaessa käytetään sanaa ”pakko”. Miksei puhuta myös pakkobiologiasta, pakkofysiikasta jne.? Pakollisiahan nekin ovat.

        Eikä jonkun aineen tarpeellisuutta tai tarpeettomuutta voi perustella sillä, että sen opiskelu on pois jonkun ”hyödyllisemmän” opiskelusta. Vai pitäisikö peruskoulun biologia vaihtaa kielten opetukseen, koska ei niiden maitohorsmien osien tunnistamisella tai kivilajien tuntemisella ole mitään väliä?

        Ne jotka väittävät ruotsin estävän esim. saksan opiskelun niin se ei ole totta, koska saksan voi ottaa valinnaiseksi, kuten aika monen muunkin kielen (esim. espanja, ranska ja kiina). Muiden kielten lailla ruotsi on myös hyödyllinen; ruotsinkielisen median seuraaminen on mukavaa, opiskelu -ja työpaikan saaminen on helpompaa kun osaa ruotsia ja kenties sitä rakastuisi ruotsinkieliseen ;)


      • du är dumt
        Estelle Silvia Ewa Mary kirjoitti:

        Vain ruotsista puhuttaessa käytetään sanaa ”pakko”. Miksei puhuta myös pakkobiologiasta, pakkofysiikasta jne.? Pakollisiahan nekin ovat.

        Eikä jonkun aineen tarpeellisuutta tai tarpeettomuutta voi perustella sillä, että sen opiskelu on pois jonkun ”hyödyllisemmän” opiskelusta. Vai pitäisikö peruskoulun biologia vaihtaa kielten opetukseen, koska ei niiden maitohorsmien osien tunnistamisella tai kivilajien tuntemisella ole mitään väliä?

        Ne jotka väittävät ruotsin estävän esim. saksan opiskelun niin se ei ole totta, koska saksan voi ottaa valinnaiseksi, kuten aika monen muunkin kielen (esim. espanja, ranska ja kiina). Muiden kielten lailla ruotsi on myös hyödyllinen; ruotsinkielisen median seuraaminen on mukavaa, opiskelu -ja työpaikan saaminen on helpompaa kun osaa ruotsia ja kenties sitä rakastuisi ruotsinkieliseen ;)

        Gå back till Borgå och skriva inte din dumma kommentter här.

        Kukaan järkevä ihminen ei puhu pakkobiologiasta, pakkofysiikasta jne. koska niiden pakollisuudelle on järkevät perustelut, toisin kuin kuin pakkoruotsille. Ja nuo sinun perustelusi ”jos sitä vaikka rakastuisi ruotsinkieliseen ;)” mitä jos rakastuukin udmurtinkieliseen, pitääkö siis laittaa pakkoudmurtti koko kansalle?


    • Snellmannin oppeja

      "Kieli ei ole ainoastaan väline ajatusten muotoilemiseksi, vaan koko kansakunnan ajattelu on sisäänrakennettuna sen yhteiseen kieleen." eli yksi kieli, yksi maa. Suomi ->Suomenkieli -J.V. Snellman

    • Jep jep

      Ruotsi on aika yksinkertainen kieli, jos toisena kielenä on saksa tai englanti. En itsekkään siihen koulussa satsannut, kun tiesin, etten sitä tarvitse. Niin vain kävi, että ensimmäiset 10 vuotta olin duunissa täysin ruotsinkielisessä firmassa Uudella maalla. Siinä ei yliopiston virkamiesruotsin koe hirveästi auttanut. :)

      Hae kesätöihin Ruotsiin tai Ahvenanmaalle. Kesä siellä, niin osaat sen mitä lukiossa tarvitaan.

    • Svea

      Koulussa on paljon muitakin pakko-aineita, on pakko-historiaa, pakko-maantiedettä, pakko-liikuntaa jne. Arvaapa kiinnostiko minua opiskella 5 pakollista kurssia valhepropagandahistoriaa? Opetella jotain jokien nimiä? Tai pyöriä kärrynpyöriä? Viimeksimainittua taitoahan olen tarvinnut lähes varje dag elämässäni...

      Niin, silti vaan opiskelin, kun piti, vaikkei kiinnostanut yhtään. Sitten pääsinkin yliopistoon opiskelemaan, arvaatko jo mitä... ah, rakasta, ruotsin kieltämme! :)

    • !!!!!!!!!

      Ruotsia kannattaa opiskella, aikuisena hieman vanhempana tulee tilanteita kun harmittelee ettei paremmin opiskellut silloin,. Ruotsi on kiva kieli ja suhteellisen helppo opittava tosin motivaatiota tarvitsisi olla. Työssä tarvitsee ruotsia, monissa työpaikoissa vaaditaan esim. tyydyttävä ruotsinkielen taito.

      itsellä jäi kouluaikana opiskelu aika heikoksi nyt se harmittaa mutta onneksi aikusiena voi myös opiskella ja ruotsin opiskelu on kivaa!

    • Kilokiviä

      Itse olen vasta kutosella ruotsin tunteja on ollut ehkä 7 ja kiinnostaa ku kilo kiviä ellei jopa vähempääkin. Ja kun ei mikään tähän päähän uppoa kaikki sanoo että ruotsin opiskelu kannattaa miks ei sitten aloteta vaikka venäjääki sitä ny varmaa enemmän tarvii ku jotai pakkoruotsia. Onneks en ottanu sitä saksaa tai ranskaa sillo joskus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe