Piirrustusten siirtäminen koneelle?

apua aloittelevalle

Miten te muut siirrätte piirustuksenne koneelle esimerkiksi väritettäväksi tai muuten eteenpäin muokattavaksi?
Itse haluaisin esim. piirtää ääriviivat paperille ja värittää sitten koneella, mutta miten tällainen onnistuisi parhaiten? Olen tähän mennessä yrittänyt ottaa piirustuksesta mahdollisimman hyvän valokuvan ja kopioida sitten hiirellä piirtämällä ääriviivat uudelle layerille. Tulos on kuitenkin aina ollut sotkuinen ja epävakaa jälki, vaikka yrittäisin zoomata kuinka lähelle ja tehdä vain pieniä viivoja kerrallaan.
Auttaisiko tässä jotenkin skanneri tai piirtopöytä, vai enkö vain ole tajunnut jotakin järkevää työtapaa? Käyttämäni ohjelma on photoshop CS5.1.

5

1918

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostaskanneri

Et ole kuullut skannerista mitään?

• jotain08

Skannerilla onnistuu varmimmin,
      Tosin valokuvaaminenkin käy, jos hallitsee perusteet.
      1. Kamera TÄYTYY olla jalustalla että tulee tarkasti.
      2. Asennat tarkkuuden oikeaksi
      Epätarkkuuteen voi vaikuttaa myös huono valaistus, pahin valo on luonnonvalo ja keinovalo yhdessä. Ongelmaksi voi muodostua myös paperin valon heijastuvuus, joten valo kannattaa olla pehmennetty. Paras olisi studio oloissa, mutta onnistunee myös kotonakin. Ja riippuu kuinka tärkeä maalaus on, kameralla tekee helposti vääristymiä reunoille, eli linssin tulee olla vaakasuorassa suhteessa kuvattavaan.

• unohdakamera

Tässähän oli kyse piirustuksista, joita ei saa (ei onnistu mitenkään) kameralla talteen. Eli, ainoa keino on skanneri. Ei ole muuta tietä.

• hommaa skanneri

Kuten muutkin täällä, kehoitan ostamaan skannerin. Jo muutamalla kympillä saat kelvollisen monitoimitulostimen jossa on skanneri joka kykenee 1200 dpi optisen tarkkuuden skannaukseen (esim. itselläni Canon Pixma MP190 jota ei kyllä enää myydä) ja skannasin itse tuollaisella oman piirustukseni suurimmalla tarkkuudella ja hyvää jälkeä tuli.
      Pelkällä tasoskannerilla saat vielä suurempia tarkkuuksia, filmiskannaukseen kykenevillä tasoskannereilla saa jopa 3200 dpi tarkkuuksia. Eli vaikka jokin A4 kokoinen piirros siten suurenee aivan älyttömiin kokoihin jos käyttää suurinta tarkkuutta.

Sitten jos piirroksesi on A4:sta suurempi niin hyvä digikamera, mielellään yli 10 Megapikseliä ja siihen jalusta ja laitat automaattilaukaisun niin kamera ei tärähdä kun se laukoo kuvan. Se miksi yli 10 Megapikselin kamera niin johtuu siitä että jos aikoo saada vaikka jonkun A3 tai A2 kokoisen kuvan suunnilleen alkuperäisen kokoisena niin tarvitaan enemmän pikseleitä (ts. vastaa suurempaa tarkkuutta skannerissa), digikamerahan on sekin eräänlainen skanneri, tai voidaan myös sanoa että skanneri on eräänlainen digikamera, kennot on molemmissa. Itse aion käyttää isoissa töissäni kameraa jalustalla, A4 ja sitä pienemmissä riittää skanneri.

• Hohhoijaa.

Jahas kallis ammattiohjelma CS5.1 ostettuna ja pikkujelppiä tarvitaan vaikeaan propleemaan. Kokeiles kysyä tuolta:

http://hopeinenomena.net/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe