SITEEN ASENNUS

Natisevaa menoa

Ostin Rossignolin pertsasukset joihin tuli SNS profil equipe classic side. Suksissa oli valmiina NIS mallin siteen pohjalevy . Tai ainakin luulen että se pohjalevy tai mikä nyt onkaan on toiseen sidemalliin kuuluva, myyjä ei sitä suoraan kyllä sanonut.

Tämä Salomonin side asennettiin siihen muovilevyn päälle. Mä en halunnut ostaa uusia monoja koska ostin viime talvena Salomonin monot.

Nyt kuitenkin mua epäilyttää tuo siteen asennus, koska hiihtäessäni ne siteet natisee. Sukset on kerran viety takasin liikkeeseen tuon natinan takia ja myyjä sanoi siteet on väärin asennettu . Siteet asennettiin uudelleen , käyettiin liimaa ja pidettiin kuulemma ruuvipuristimessa.

Kuitenkin näyttää siltä että side ei olis kunnolla kiinni, ainakin kantapään takaosa on hieman , ehken millin irti siitä pohjalevystä.

Mitä mieltä olette onko toimimaton yhtälö sovittaa keskenään osia jotka ei ole samaa sidemallia ? Ja johtuuko toi siteen natina juuri tuosta seikasta.

11

14353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuusirinne

      Tuo jälkimmäinen johtopäätös taitaa olla oikea. Minulla ovat siteet kerran irronneet suksista kesken matkan ja se johtui tehtaan mukaan suksen virheellisestä rakenteesta (epäilen kuitenkin, että liikkeessä siteet asennettiin väärin). Sain uudet astetta paremmat sukset siteineen tialle. Kyseessä olivat ruuvikiinnitteiset Rottefellan R3-siteet, mutta suksissa ei silloin vielä ollut näitä NIS-kiskoja.
      Em. siteet ovat kerran myös hajonneet, mutta se johtui vain ankarasta hiihtämisestä. Mikään ei kestä ikuisuuksia kovassa käytössä.

      Kaksi rinnakkaista standardia aiheuttaa pientä hankaluutta!

    • Kylmää terästä

      Mutta esim. maailmancupissa hiihtää porukkaa, joilla on sen nis-kiskon päälle asennettuna Salomonin side. Itsekin olen hiihtänyt tällaisella yhdistelmällä, ennenkuin hommasin monojen vaihdon myötä nnn- ja nis-siteet suksiini.

      Eli kyllä pitäisi olla mahdollista saada "vääränlainen" yhdistelmä toimimaan, vaikkei mikään tosiaan ole ikuista kestävyydeltään.

      • Miqhael

        Ostin pojalle (kun halvalla sain) Madshusin sukset, joissa on tuollainen muovinen pohjalevy siteelle.

        Aion kuitenkin siirtää vanhoista suksista suoraan ruuvikiinnitteiset siteet. Miten siteen saa purettua/irti vanhoista suksista?


      • Johan123
        Miqhael kirjoitti:

        Ostin pojalle (kun halvalla sain) Madshusin sukset, joissa on tuollainen muovinen pohjalevy siteelle.

        Aion kuitenkin siirtää vanhoista suksista suoraan ruuvikiinnitteiset siteet. Miten siteen saa purettua/irti vanhoista suksista?

        Itse osti Fischerin Zerot joissa oli nis levy.Sen päälle tuli myyjältä toinen levy väliin ja Salomonin Propulse side joka on tarkoitettu tätä varten.


      • -
        Miqhael kirjoitti:

        Ostin pojalle (kun halvalla sain) Madshusin sukset, joissa on tuollainen muovinen pohjalevy siteelle.

        Aion kuitenkin siirtää vanhoista suksista suoraan ruuvikiinnitteiset siteet. Miten siteen saa purettua/irti vanhoista suksista?

        Riippuu vähän, millaiset siteet niissä vanhoissa suksissa on. Jos on Salomonin siteet, niin ensin takimmainen ruuvi otettava auki.

        Mikäli ne ovat Salomonin Pilot-siteet, vedä tämän jälkeen siteen takaosaa taaksepäin, jolloin paljastuu keskiruuvi sekä kaksi etuosan ruuvia. Kierrä nämä ruuvit irti ja sitten etummainen ruuvi.

        Jos ovat Salomonin Profil-siteet, ei keskiruuvia ole, vaan liu'uta muovinen takaosa irti ja sitten etuosan ruuvit auki.

        Joskus takimmainen ruuvi saattaa olla piilotettu sellaisen muovipalan alle, joka pitää tietty ensin poistaa.

        Kun kiinnität vanhat siteesi uusiin suksiin, joissa ei ole valmiita reikiä, ole tosi tarkka niiden reikien paikkojen kanssa.


      • Miqhael
        - kirjoitti:

        Riippuu vähän, millaiset siteet niissä vanhoissa suksissa on. Jos on Salomonin siteet, niin ensin takimmainen ruuvi otettava auki.

        Mikäli ne ovat Salomonin Pilot-siteet, vedä tämän jälkeen siteen takaosaa taaksepäin, jolloin paljastuu keskiruuvi sekä kaksi etuosan ruuvia. Kierrä nämä ruuvit irti ja sitten etummainen ruuvi.

        Jos ovat Salomonin Profil-siteet, ei keskiruuvia ole, vaan liu'uta muovinen takaosa irti ja sitten etuosan ruuvit auki.

        Joskus takimmainen ruuvi saattaa olla piilotettu sellaisen muovipalan alle, joka pitää tietty ensin poistaa.

        Kun kiinnität vanhat siteesi uusiin suksiin, joissa ei ole valmiita reikiä, ole tosi tarkka niiden reikien paikkojen kanssa.

        Mahtaako tuo muovinen aluslevy olla kiinni hotmelt -liimalla ja siten helposti kuumailmapuhaltimella irrotettavissa ?


      • -
        Miqhael kirjoitti:

        Mahtaako tuo muovinen aluslevy olla kiinni hotmelt -liimalla ja siten helposti kuumailmapuhaltimella irrotettavissa ?

        Ymmärtääkseni sitä aluslevyä ei saa pois kuin hiomalla. Eli ehjänä se ei suksesta irti lähde.


      • Persistent

        Huomasin tämän keskustelun kun Salomonin SNS:ien asennusohjetta ei meinannut löytyä.
        Miksei se ole laatikossa? Joka tapauksessa, SNS Profil -siteessä on asennuslevy (EasyPlate) joka asennetaan ensin. Sen jälkeen siihen "kymäsovitetaan" varsinainen sidelevy, merkitään sen ruuvien paikat, otetaan se side irti ja porataan reiät ja vasta sitten asennetaan se levy lopullisesti paikkaansa liu'uttamalla kiskoja pitkin ja ruuvataan kiinni.
        Kun olin ensimmäisen ruuvannut arvasin etten ollut painanut sitä sidekappaletta niihin kiskoihin ttarpeeksi lujasti ja KAPPAS! Jäi millin verran sse side eri paikkaan. Vamasti alkaa naksua kun ei ole ihan lopullisella mestallaan. Tämä oli vahinko jonka olisin korjannut jos olisi aikaa: Ottaisin sitä suksen porausjauhoa, vähän lasikuitujauhoa ja Aralditea sekaisin, vanhat reiät sitä täyteen ihan tuppaamalla ja kuivumaan ainakin 24 tuntia. Sitten 1,5mm terällä uudet reiät,, perään nelimilliseet ja Aralditea sinne ruuvin reikään tippa. Kyllä jää naksumatta.
        Aralditea saa kaupasta, lasikuitujauhoa vaikka viilamalla vanhan sauvan päästä jne.
        Kokemusta siteiden laittamisesta on 60 -luvun loppupuolelta mäki, hiihto- laskettelu- vesi- ja lopuksi luistelusuksiin.
        Liikkeen miehellä ei ole tätä kokemusta ja se tekee tuon saman virheen ihan yhtä helposti.


      • Anonyymi
        - kirjoitti:

        Ymmärtääkseni sitä aluslevyä ei saa pois kuin hiomalla. Eli ehjänä se ei suksesta irti lähde.

        Moikka

        Itse ostin 2020 Rossignolin sukset joissa pohjalevy siteelle. Toisesta suksesta lähti heti etupäästä kiinnike irti n 5-6cm ja toisesta helmikuussa samalla lailla. Lähtee helposti. Näytti että liimaa vain pienet viirut, ei mene takuuseen koska eka kerralla kaaduin paikallaan jolloin eka lähti ;(, espoon sellon intersportin myyjä ei edes tsekannut miten kiinnike kiinni kun sanoin het että kaaduin.


    • ruuvi löysällä

      Jos sidettä vaihdettaessa ruuvinreikä on mennyt väljäksi eikä ruuvi kiristy, mitä kannattaa laittaa reikään että ruuvi kiristyy? Suksi on Atomicin rc11, jossa on siis syvennys yläpinnassa

      • Peristent

        Laittaisin snne reikään sekoituksen jossa on Aralditea, lasikuitupölyä eli lasikuitulangan pätkiä. Hienoa lasikuituteippiä voisi yrittää kiertää sätkäksi sinne reikään ja tuo mössö sinne sätkän sisään. Pitäisi saada tungettua reikä täyteen mössöä eli haastetta siinä vähän on. Sitten kun reikä on täynnä, sinne joku rasvattu 2 mm puikko joka irrotetaan kun kovettunut ainakin 24 h.
        4mm reikä perään.
        Mulla oli 5 vuotta junasuksissa Markerin "tykki" sykäsiteet tuolla tavoin kiinni ja hyvin kesti kovaa vauhtia.
        Irtosivat sitten kun varmaan joku kemiallinen vanheneminen iski. Suurin piirtein hississä. Ensin toinen ja kun toista vähän väänsi niin sekin.
        Latuhiihdossa ja luistelussa kestää miehen iän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe