Minulla on pienestä asti ollut vatsa aina kovalla. Usein kärsin siitä että ilma pakkaantuu vatsaan ja on hyvin vaikea olla koska nipistää eikä ilmaa saa millään ulos. Lääkärit eivät ole koskaan tätä vaivaa tutkineet vaan määränneet aina mitä kummallisempia hoitokeinoja mitkä eivät ole auttaneet.
Joskus koulu ikäisenä sain käsivarsiini punaista ihottumaa. Atooppinen iho. Ihotautilääkärillä käytiin, ei tutkinut, määräsi vain rasvoja, mistä ei ollut mitään hyötyä, ennemmin haittaa. Nyt ihottuma on levinnyt jo rintakehään, vähän naamaankin.
Aloin ihan omatoimisesti kokeilemaan olisiko hyla tuotteisiin siirtymisestä jotain hyötyä vatsavaivoihini. Helpotti se vähän, mutta ei tarpeeksi. Olen myös kokeillut kaikkea mahdollista ihooni, mutta mikään ei toimi.
Nyt mieleeni tuli, voiko minulla olla jokin vilja allergia tai vastaava? Onko kenelläkään mitään tietoa? Lääkärissä kun eivät minua suostu tutkimaan, niin kysytäänpä nyt sitten täällä..
mitä voi olla?
1
125
Vastaukset
Kuvatut vatsavaivat ovat erittäin todennäköisesti ns. toiminnallisia vatsavaivoja. Niistä on kattava esitys mm Duodecimlehdessä erikoislääkäri Markku Hillilän kirjoitus 'Toiminnalliset vatsavaivat' (www.duodecimlehti.fi). Siinä on esitetty myös lääkärin keinot ongelman hoitamiseksi. Erittäin kattava esitys löytyy englanninkielisinä ns. Rooma-kriteereinä (Rome III Diagnostic Criteria osoitteessa www.romecriteria.org).
Arviolta 1%:lla oireiden takana on jokin ruoka-allergia. Vihjeitä sellaisen mahdollisuudesta saa esimerkiksi verikokeella ('RAST-koe'). Varsin harvoin sitä tarvitaan.
Mitä tulee ihottumaan, se on kuvauksesta päätellen aikuisen atooppista ekseemaa. Joka toisella auttaa rasvahiivalääkitys suun kautta, joillakin myös paikallisesti käytettynä (Canesten, Daktarin, Nizoral, Pervaryl jne voiteet). Jollei itsehoito 2 viikossa tepsi, kannattaa käydä (ihotauti)lääkärillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721954
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,761412Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1821374Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta101107Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita391026Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!209951- 94814
- 38795
- 85795
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan49755