Elikäs, vauva on nyt kuukauden syönyt kiinteitä ja olen itse jotenkin jämähtänyt vain peruna-porkkana-linjalle.. :)
Eli itse teen ruokasoseet ja purkista annan sitten hedelmää ja marjoja.
Nyt kaipaisin vinkkejä, mitä muuta kasvista ym. annatte vauvalle?
Hieman kiinostaisi myös muiden ruokarytmit ja -määrät?
Monipuolisuutta ruokailuun 5kk vauvalle, vinkkejä kiitos!!
10
2982
Vastaukset
- mmm
Meillä vasta aloitetaan kiinteitä (vauva kohta 5kk), mutta esikoiselle annoin melko nopeaan tahtiin kasviksista ainakin näitä: peruna, porkkana, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali, maissi.
- kaalikko
pataattiakin saa antaa kun sitä on 4kk purkissa. Kukkakaali
- rixraxx
^^ samat meillä, kuin edellä. 5kk ikäiselle voi jo aloittaa myös lihan maistatuksen, n. 1 tl lihaa/annos :) bataatti on meillä tosi tykättyä 5kk ikäisellä tytöllämme, koska maku on suht' makea. Muita juureksia kuten lanttua, naurista jne. ei vielä tuossa iässä suositella. Luulen, että lapsi jaksaa kyllä syödä muutamaakin lajia ihan pitkään, joihan hän maitoakin ainoana ravintonaan monta kuukautta :) meillä äideillä lienee se vaihtelunhalu suurempi. itse teen vaihelua sekoittamalla vuoroin eri lajeja. Maustaminen on myös sallittua, kunhan ei suolaa käytä.
- minävaintäällä
meillä peruna,porkkana,bataatti,kesäkurpitsa,maissi,kukkakaali,parsakaali...
Nyt sit kinkkuherkku ja spagetti-jauhelihakastike aloteltu! Rahkayhdistelmäkin otettiin ja se on herkkua! Ja aamuisin riisipuroa hedelmäsoseilla!
5 kk ja 2 vkoa ikää! Meidän neuvola sanoi jo ensimmäisen lapsen kohdalla,et 2-3 maistatusta ja voi ottaa jo uuden maun! Mutta tosiaan,se taitaa olla meissä äideissä se,et halutaan vaihtelua..eihän noi pienet tiedä ees muista :D
ruokarytmimme menee näin (suunnilleen)
klo 8 puuro (maitoon tehty) n.1dl
klo. 9 maitoa n.1,5 dl
klo.11 sose (liha kasvis,yht.purkki)
klo.14 maitoa reilu 2dl
klo.17 kasvissose hedelmää (yht.purkki) maitoa n.1dl
klo.19 iltapuuro maitoon ja
klo.20 maitoa n.1,5-2 dl ja unille
yöllä syö kerran, n.2,5 dl maitoa - minävaintäällä
minävaintäällä kirjoitti:
meillä peruna,porkkana,bataatti,kesäkurpitsa,maissi,kukkakaali,parsakaali...
Nyt sit kinkkuherkku ja spagetti-jauhelihakastike aloteltu! Rahkayhdistelmäkin otettiin ja se on herkkua! Ja aamuisin riisipuroa hedelmäsoseilla!
5 kk ja 2 vkoa ikää! Meidän neuvola sanoi jo ensimmäisen lapsen kohdalla,et 2-3 maistatusta ja voi ottaa jo uuden maun! Mutta tosiaan,se taitaa olla meissä äideissä se,et halutaan vaihtelua..eihän noi pienet tiedä ees muista :D
ruokarytmimme menee näin (suunnilleen)
klo 8 puuro (maitoon tehty) n.1dl
klo. 9 maitoa n.1,5 dl
klo.11 sose (liha kasvis,yht.purkki)
klo.14 maitoa reilu 2dl
klo.17 kasvissose hedelmää (yht.purkki) maitoa n.1dl
klo.19 iltapuuro maitoon ja
klo.20 maitoa n.1,5-2 dl ja unille
yöllä syö kerran, n.2,5 dl maitoa^ (kesä)kurpitsa,kukkakaali,parsakaali,maissi...jäi osa tekstistä jonnekin?!
- kiiitooosss
Ihanaa, saahan täällä asiallisiakin vastauksia! :D
Kiitos vinkeistä! Meillä tyttö kyllä ihan innoissaan ja mielellään syö perunaa ja porkkanaa mutta tosiaan ehkä äidillä on "huoli" että tyttö tykästyy vain näihin makuihin.. :)
Puuroa ollaan nyt maisteltu aamuisin mutta se ei kovin suuri hitti ainakaan vielä ole ollut, täytyypi kokeilla tuon hedelmäsoseen kera! :)
Kiitos! :D- minävaintäällä
ei uponnu meilläkään puuro ilman hedelmä- tai marjasosetta!
(ne kyl maistuukin vähän
pahville :D )
- hgckcl,
Meillä kohta 6kk neiti syö
8.00 maitoa
12.00 kasvislihasosetta puol purkkia
14.00 maitoa
15.00 hedelmäsosetta puol purkkia
16.00 maitoa
18.00 kasvissosetta
20.00 maissivelliä
Meillä lemppari kasvissose on maissi,porkkana ja peruna
myös uppoo hyvin kukkakaali ja porkkana sose :)
Teen itse myös kaikki soseet :) - weerw111
Paljonko annatte maitoa kiinteiden kanssa? Siis te jotka annatte korviketta? Itse annan soseiden kanssa aina maidon, en erikseen syötä maitoa. Suostuuko teidän vauvat juomaan vettä ruoan kanssa?
Meillä poika melkein 6kk ja syö
8.30 Aamupuuro maito 100 ml
11.30 kasvissose maito 100 ml
15.00 maito 150 ml
17.00 hedelmä/marjasose maito 100 ml
20.00 Iltapuuro maito 100 ml
Meillä sosetta menee aika paljon kerralla :)
Kuulostaako tämä teidän mielestä ihan ok? Koska olette ruvenneet antamaan maitoa nokkamukista? Meillä juodaan vielä tuttipullosta.
Syötättekö ensin soseen vai maidon? - tuttishow
Meillä kohta 10 kk poika ja ruokarytmi on melkein sama kuin weerw111 teillä, tosin klo 17 annan ihan ruokaa, joku kasvisjuttu kun lounaaksi yleensä lihaa tai kalaa. Kerralla menee n. 2-3 dl ruokaa, maidon menekki vaihtelee, mutta pitäisi saada puoli litraa menemään päivässä. Poika juo edelleen maitoa tuttipullosta, vettä otetaan vähän nokkamukista tai mieluummin lasista, jonka kanssa se kyllä sitten vähän läträilee.. :) Vettä yritän antaa ruokailun jälkeen, ehkä puoli desiä saan sitä menemään. Annan aina ensin maidon, etenkin vielä tuossa 5-6 kk iässä se on pääravintokin, joten kannattaa varmaan aloittaa sillä, että saa annettua tarvittavan määrän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1786545- 1481804
- 1131588
- 511310
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46992Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢40973Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu96933Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5859Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan241835- 41819