Menee hermo sisäsiisteyskasvatukseen!!!!

Hermorauniona..

Kiva huomata että täällä palstalla kaikki ole niin ihanan suloista ja aurinkoista pentuarkea. Munkin on pakko purkaa johonkin tätä turhautumista. Pennun sisäsiisteyskasvatus kun saa mut raivon partaalle.

Ulkoilutan kuin hullu pentua (liki 5kk) ja lähden ulos heti ruuan, leikin, unien jälkeen sekä jokaisesta vingahduksesta tai siitä että pennun kuonon asento näyttää siltä että olisi tarpeiden aika. Sitten mennään ulos ja kierretään ja haistellaan puolikin tuntia ja tullaan sisälle ja lorotetaan heti lähimpään nurkkaan. Eikä tietenkään paperille!!! Tuntuu että oikein kiertää ne paperit vaikka muistan aina kehua jos siihen osuu.

Raivostuttaa että kämppä on alkanut haisee yhdelle isolle kusilammikolle. Kaverikin sanoi viimeksi käydessään että täällähän on alkanut haista ihan kenneliltä. Joka aamu kierrän kaikki paikat ja etsin missähän on nyt kusilammikot ja toisessa nurkassa kakat. Olen tehnyt esteet sohvallekin koska se on aika uusi, mutta tuntuu että sekin haisee kuselle vaikka koiralla ei ole lupa sinne mennä.. Oikeasti tuntuu siltä että lukitsen kohta koiran vessaan ja haen sen vain ulkoilua varten sieltä pois. Olen lopen kyllästynyt seuraamaan sen jokaista liikettä kun joka tapauksessa hyvällä tuurilla ehkä yhdet pissat päivässä tulee vain ulos.

Täytyy sanoa ettei pentu ole enää edes se suloinen karvapallo joka meille muutama kuukausi sitten tuli vaan aivoton piski. Kun koti on haiseva tunkio sen takia, lattian saumat irvistää kusilammikoiden takia ja oma vapaa-aika on täysin kadonnut ettei edes lehden lukuun voi keskittyä kun yritän kouluttaa pentua ulos, niin ei ole hymy enää herkässä. Kun on sisustanut ja laittanut kotia nätiksi niin ei ole kyllä yhtään söpöä kun tuolin jalka turpoaa ja lahoaa yön seisomisesta kusilammikossa ja hajua ei saa pois.

Tiedän että tähänkin tulee vastauksia että olen sydämetön ja ajattelematon ja koira pitää antaa pois, mutta siitä vaan jos se jonkun oloa helpottaa. Itse kirjoitin tämän tänne juuri siksi että ihmisillä olisi realistisempi kuva siitä millaista pentuaika on. Jospa joku oppisi jotain minun virheestäni. Ja jos joku lohduttaa että se kestää vain hetken, niin siihen voin kertoa että tuntuu kyllä helvetin pitkältä hetkeltä!!! Ei tämä voi olla sen arvoista.

28

6065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olisiko tästä apua

Hei

mulla ei ole kauheasti kokemusta aiheesta, mutta voisitko hankkia vaikka rautakaupasta pari neliötä muovista lattiamattoa, ja rajata pennulle siihen aitaverkolla oleskelualueen, johon laitat sen siksi aikaa, kun tarvitset työrauhaa. Koira ei käsittääkseni mielellään pissaa iha siihen missä joutuu oleskelemaan, eli jos se on siinä jonkin aikaa ruoan tai juomisen jälkeen ja otat sen sitten syliin ja viet maahan laskematta ulos, niin saattaa tehdä ne lirut sinne.

• Hermorauniona...

Mä olen yrittänyt vähän jotain tuollaista (kiitos ja halaus vinkistä ja myötätunnosta), esim. kun pentu herää mennään ulos. Siellä kun ei ole mitään tarpeita tehnyt niin olen heti sisään tullessa sen syliin ja pitänyt sylissä vaikka telkkaria katsellen. AIka pian se haluaa tietty pois kun alkaa pisuhätä painaa. Sitten vien taas ulos laskematta sisällä lattialle. Kun sitä on pari kolme kertaa tehnyt niin tajuaa että pakko on pissiä ulos. Mutta enhän mä voi koko päivää pitää koiraa sylissä :(. En voi tehdä tuota edes useampaa kertaa päivässä että se tajuais mistä on kyse... Mutta ehkä pentuaitauksen hankinta ei olisi huono vaihtoehto. Tai sitten sellainen koiraportti vessan oveen ja pentu saisi olla siellä silloin kun on riski pissiä taas jonnekin. Olisi turhan julmaa laittaa ovi kiinni, mutta vessa on meillä sellaisessa paikassa että sieltä näkee kuitenkin hyvin joka puolelle jos ninä olisi portti.

Mä pidän itseäni aika suurpiirteisenä, eikä kaiken tarvitse olla tiptop ja siksi ajattelin että hyvin pärjätään pennun kanssa, "mitäs siitä jos silloin tällöin sattuu vahinko ja pentu pissii lattialle". Mut se että joku heittää desin kusta lattialle 7-10krt päivässä, joka kerta eri paikkaan, ei tosiaan keskelle lattiaa vaan välillä siinä ui verhot, välillä sohvan jalka jne. niin ei tosiaan ollut mitään sinne päinkään kuin odotin. En tosiaan tajunnut että pentu saa kodin tähän kuntoon. Haju on varmaan vieraista kauhea. Pissaa on valunut mm. lattialistojen väliin yms. :(. En tosiaan valmistautunut että mun pitää täällä alkaa listoja irroittelee yms. Huonekalutkin pitäisi varmaan suojata paksulla muovilla ettei kaikki olisi pilalla :(. Ei mulla tallaiseen olisi varaa..

• pooppopoo

Meillä oli tota samaa, pentu oli 9kk ja siltikin väänsi tortut aina keittiön pöydän viereen. Kyseessä isohko rotu, eikä ne läjätkään olleet sieltä pienimmästä päästä.. Pissit oli missä sattuu. Yritettiin estää se keittiöön pääsy, mutta koira keksii kyllä keinot. Sitten tutuilta jäi ylimääräiseksi häkki, ostettiin se ja koira sai olla siellä yönsä. Yöllä tekeminen loppui.

Saatiin vinkkiä, että koiran ei tulisi ikinä antaa tehdä tarpeitaan omalle pihalle. Meillä pentu oli aina käynyt takapihalla tähän asti, periaattella, että "pääsee äkkiä ulos tarpeilleen". Noh, sittenhän me lähdettiin viemää pitemmälle sitä koiraa, torua aina jos yritti tehdä pihalle. Tämä lopetti myös päivätarpeiden tekemisen sisälle.

Tuo haukku on nyt 1v 3kk ja sisäsiisteys kohdallaan, MUTTA välillä kun ollaan yön jälkeen lähdössä ulos, niin pääsee intopissit lattialle, tuo kun on luonteeltaan sellainen innosta-piukeena-kaiken-suhteen, niin ei sitten muista/ pysty pidättämään kun on niin kiva nähdä yön jälkeen ja kun uloskin pääsee ja kun elämä on niin ihanaa muuten vaan =D

Eli tuossa vinkit, mitä ite suosittelisin, meillä toimineet keinot.

Ja meillä oli kanssa toi, ettei ulkona tehnyt mitään, mutta ton häkkiin joutumisen myötä oppi siihen, että ulos vaan on tehtävä. Ja jos ei tee ulos, niin sitten laitettiin häkkiin, ja kun oli ulos tehnyt, niin sitten sai olla vapaasti sisälläkin.

• omau

Oli meilläkin samaa ja pistihän se välillä vihaksi.Sisäsiistiksikin oppi kokonaan vasta 6kk iässä joten aika tuntui pitkältä.Kannattaa ekana ottaa paperit pois lattialta,se antaa luvan tehdä asiat sisälle.

• pgpgpg

Mulla on pienehkö koira,joten pissat ei tietty niin isoja,on nyt 1v2kk,tekee silti välillä sisälle vaikka juoksutan 2-3t välein ulkona,kun olen kotona.Päivät n.4t on omassa aitauksessaan,ei häkissä ,huom menee sinne mielellään itse kun huomaa minun olevan lähdössä. Kun tulen kotiin,samoin aamulla laitan sille heti remmin kaulaan ja pöydän jalkaan kiinni odottelemaan kun puen päälle,niin ei pääse tekemään hätä pissiä.Taitaa olla totuus,ettei kaikki koirat edes tule 100% sisäsiistiksi,mutta pentusi on vielä tosi pieni,että koulutus aikaa on vielä. Suosittelen menoa eläinlääkäriin,jos todella 2t ei pysty pidättelemään, voihan olla pissavika.

• 209kdr

kokeile ensin saada pissin haju pois vaikka etikalla. Jos pissi haisee pennun nenään niin voi luulla että on ihan ok lorottaa sisälle. Ja vaikka kusee sisälle niin missään nimessä ei saa torua jos on arka koira. Eleettömästi vaan lammikot pois. Aralle koiralle voi tulla pelko ettei uskalla ulkonakaan ihmisen seurassa pissiä kun pelkää että tulee sapiskaa... tuosta häkityksestä vielä. Muistakaa että häkin pitää olla tarpeeksi iso. ei käy kuljetushäkit/boxit. Ennemmin hommaisin aitauksen.

• pgpgpg

Luitko oikein EI HÄKISSÄ, vaan aitauksessa!

• Tipsupinseri

Meillä on 6kk vanha koiranpentu jonka sisäsiisteys ei tunnu etenevän. Tottakai vahinkoja sattuu harvemmin kun koiran rakko on kasvanut ja olemme oppineet lukemaan sen elkeistä milloin on hätä. Itse ei kuitenkaan KOSKAAN osoita että pitäisi lähteä ulos vaan tekee sisälle jos kukaan ei satu juuri silloin ulkoiluttamaan.
      En ole edes ajatellut että omalle pihalle tekeminen haittaisi sisäsiisteyttä! Täytyypä siis kieltää sekin jatkossa, kovassa kiireessä kun on ollut tapana päästää koira vain omalle pihalle.
      Muista että koirasi on vielä tosi nuori, joten ei ole outoa ettei ole sisäsiisti! Täytyy kyllä myöntää, että meilläkin on kaikilla hermot kireällä, varsinkin kun kaikki aikaisemmat koiramme ovat oppineet sisäsiisteiksi viimeistään 5kuukautisina.. Ei auta kuin laskea kymmeneen ja toivoa parasta! Tsemppiä teille pennun opetukseen!

• Nekkupoika

Meidän koira täyttää nyt toukokuussa 2v. Alussa oli pissaus ja kakkaus rumba. Aluksi jäi sisälle kakkaaminen ja sen jälkeen pissaaminen n. 6kk vanhana, välillä tuli tietysti vahinko. Minä en koskaan laittanut papereita lattialle, jotenkin ajattelin että jos ensin opetan sen pissimään paperille sisällä ja sen jälkeen pitäis oppia ulos, niin eikö minulle tule siitä enemmän hommaa, ja toisekseen jos koira heti oppii ulos niin se on koirallekin loogisempaa ja selkeämpää. Aina kun se pissi tai kakkasi sisälle, nappasin koiran syliin ja vein heti ulos, siellä huomioin häntä. Kun korjasin ulosteet pois, en huomioinut pentua ollenkaan, mitenkään. Koira oppi että ulkona saa huomiota ja hellyyttä ,varsinkin jos tekee sinne hätänsä, mutta sisällä ei. Eikä pennun tarvinnut kuitenkaan pelätä tarpeidensa tekemistä. Kyllä mullakin oli aika kun kaduin pennun ottoa ja tuntui ettei tämä haju/siivous rumba koskaan lopu, mutta nyt ajattelen etten ole koskaan elämässäni tehnyt parempaa ostosta kuin minun oma koira kultani. Hei muuten hajun saa pois jos ostat apteekista Neo-Amisept Desinfioimisainetta. Jos koira pissaa mattoon, niin pistä ensin paljon vessapaperia maton alle ja päälle, tallo sitä ja sen jälkeen kaada runsaasti desinfioimisainetta läntille,vaihda alle tietysti puhdas tukku paperia. Ei vie matosta väriä, mutta ei haisekaan. Käy myös lattialle, putsaa sillä viimeseksi.

• karoliinasalmi

Hei! Kuulostaa erittäin tutulta... meillä on 5,5kk pentu, joka ei ole vielä ihan sisäsiisti. Osaa pyytää nykyään ulos kun on hätä, mutta yöllä ei jaksa pidätellä, varsinkaan kakkaa. Meillä meni kanssa upouusi laminaatti keittiöstä pilalle, kun sinne pentu tykkäsi pissailla. Hermot on kyllä mennyt myös niin monta kertaa etten enää laskeakaan osaa. Kokoajan ei pysty tietenkään vahtimaan, mutta jos pääsee mahdollisimman usein putsaamaan jäljet heti kun ne on tulleet, niin haju ei kerkeä pinttyä. Minä ostin monta pulloa yleispuhdistusainetta, semmoisia suihkepulloja, niin sillä sai näppärästi pyyhittyä heti pois. Myös lattiat on pakko pyyhkiä kostealla ja jollain lattialle sopivalla aineella kerran 1-2 viikossa, jotta vanhat hajut ja "jämät" irtoaa kunnolla. Mä melkein sanoisin, että kyllä se sen jossain vaiheessa ihan varmasti hoksaa, että kun on hätä, niin pyydetään ulos. En uskonut tämänkään sitä ikinä tajuavan, mutta kyllä se vaan tajusi lopulta. "Pahimpaan" aikaan ulkona ravattiin noin 12-15 kertaa päivässä, nyt tarvitsee käydä sellainen 7 kertaa. Mutta tosiaan, minäkin sain sellaisen neuvon, että mitä useammin saat pennun tekemään tarpeensa pihalle, niin sitä nopeammin se sen jujun tajuaa. Me viedään ulos nyt aina ruuan jälkeen ja herättyä, sekä silloin jos pyytää ja jos edellisestä kerrasta alkaa olla kulunut pari tuntia. Aina tekee ainakin pissan ulos kun sinne pääsee. Tsemppiä, kyllä se siitä!

• sauli ovaska

Kaikki koirani 3-4kk ja sisäsiistejä.Paljon rodustakin kiinni ja itsestä tietenkin.Kaippa minulla ollut helpompaa,kun työt teen aina kotoa käsin (tilitoimisto)eli aina kotona.Pienet rodut oppii vasta vuoden jälkeen yleensä sisäsiisteiksi eikä ne voi pidätellä pisua 8 tuntia eli ei ikinä työssäkäyvän koiria.Ei vaan rakko ole niin iso jotta voisi pidätellä.

• KokokoKokoo

Mä en jotenkin ymmärrä tuota että pienten koirien vaikeampi oppia kuin isojen, koska kyllähän koirat kuitenkin varmaan saman verran syö ja juo kun sen suhteuttaa kokoon. Meillä on pieni koira joka syö suht pieniä määriä ja iso koira joka syö isoja määriä ja suunnilleen yhtä usein kyllä tekee tarpeitaan.

• 66688
        KokokoKokoo kirjoitti:

Mä en jotenkin ymmärrä tuota että pienten koirien vaikeampi oppia kuin isojen, koska kyllähän koirat kuitenkin varmaan saman verran syö ja juo kun sen suhteuttaa kokoon. Meillä on pieni koira joka syö suht pieniä määriä ja iso koira joka syö isoja määriä ja suunnilleen yhtä usein kyllä tekee tarpeitaan.

Itse asiassa pienen koiran ravinnontarve on suhteessa isoja suurempi.
        Juomisesta en osaa sanoa.

• pihapissat

Höpö höpö... koira voi aivan hyvin tehdä pentuna asiansa omalle pihalle. Toihan on nyt ihan älytöntä väittää, ettei saisi tehdä. Mihin perustunee tuollainen väite? Aikuisen koiran voi hyvin päästää illan viimeiselle pikapissalle pihalle , ennen kuin väki menee yöpuulle.

• Samassa veneessä

Minulla kanssa 5 kk pentu. Hermo on ollut tiukalla, kun välillä tuntuu, että koko elämä on toisen tarpeiden seuraamista. Mutta meillä koko homma perustuu siihen, että osaan arvata hetken oikein. Eikä se hetki ole välttämättä se, mikä lukee oppikirjoissa.

Alla huomaamiani asioita tai asioita, joita meillä kokeillaan:

1. Meillä pisut tehdään vanhalle pyyhkeelle. Ei koskaan paperille. Pyyhkeen (tai muun kankaan) alla ei tassut luista, ja sille on hyvä lirauttaa. Tosin meillä on tyttökoiruli, pojat voivat olla erilaisia. Pyyhkeet on kylppärissä ja eteisessä, koska siellä on laattalattiat ja luontevat paikat (nurkka, ulko-oven läheisyys).

2. Koira ei tee omaan petiinsä. Meillä koira saa tulla sohvalle (päiväpeite istuinosan suojana). Koskaan ei ole tarpeita tehty sohvalle tai omaan petiin.

3. Kakka tulee aina eri paikkaan kuin pisu. Mahdollisimman syrjäiseen nurkkaan. Ja jos tulee yöllä useampi, niin aina eri nurkkaan. Ei näköjään sotke itseään eli joku logiikka.

4. Olen vähentänyt koiran ruokailukertojen määrän kolmeen (myöhemmin sitten kahteen), enkä anna viimeistä ruokaa enää iltakuuden jälkeen. Ehditään käydä sit muutamalla tyhjennyksellä ennen yöunia. Rauhoittaa ainakin minun yöuniani. Monta yötä ollaankin oltu täysin "kuivia" tällä systeemillä. Riippuu vähän onko vatsa löysällä vai ei.

4. Huomasin, että koira käy yöllä huoneessani sänkyni vieressä kättäni haistamassa. Huomasin tämän liittyvän siihen, että ennen tarpeilleen menoa käy jostain syystä "ilmoittautumassa" tai katsomassa, josko olisin hereillä. Onneksi olen herkkäuninen, ja kaappaan pennun heti kainaloon ja lähdemme ulos (viime yönä klo 5.10). Joskus ehdimme, joskus on jo tullut.

5. Meidän ongelma on siis, että koira ei pyydä ulos, vaikka onkin pitkiä aikoja tekemättä tarpeitaan (4-6 tuntia). Seurata pitää. Olen kuullut muualtakin, että vielä 3-vuotiaskin koira kulkee oven ja omistajansa väliä mitään vinkaisematta. Yöllä on heillä sitten vaikeaa, jos sattuu koiralla hätä yllättämäään. Eli mitenhän tuo saadaan vinkumaan oven edessä? Semmoinen teoria tosin on, että siirtää sitä pyyhettä aina vaan lähemmäs ovea, ja pikkuhiljaa siirtää sen oven ulkopuolelle eteiseen. Tämä siis, jos ehdollistuu tekemään ne pisut siihen pyyhkeelle (tai paperille).

Ei siis mitään poppakonstia. Myötätuntoa vaan ja jatkuvia harjoituksia! Hermoja kiristää vielä yksinoloharjoitukset, jotka eivät vaan luonnistu :D

• Hermorauniona..

Nyt pitää tulla tänne hehkuttaa että eilen oli eka päivä kun kaikki pissat ja kakat tuli ulos :D !!!!!!! Ketjun aloituksesta on nyt kaksi viikkoa ja mielestäni olen panostanut asiaan ihan suhteettoman paljon. Olen ollut nyt tämän pari viikkoa kotiin sidottu ja tuntia kauempaa en ole ollut poissa. Pentu on käytetty ulkona 15KRT PÄIVÄSSÄ!!! Silti joka päivä on ollut pissoja ja kakkoja kuitenkin sisällä. Eilen sitten tarpeita tuli ulos 9:llä kerralla, lopuilla kerroilla ei tullut mitään vaan pentu vain haisteli ympäriinsä.

Ihmettelen vain, miten sisäsiisteyskasvatus onnistuu jos on työelämässä? Tämä on jumalattoman rankkaa ja oikeasti itkua olen tuhertanut monta kertaa kun olen tullut ulkoota ja pentu pissii vartin sisään lattialle :(. Yöt olen pitänyt nyt pentua pentuaitauksessa. Parin ulinayön jälkeen tottui siihen, ja minua rauhoitti ajatus, että aamulla ei tarvitse konttailla pitkin kotia etsimässä pissalammikkoa. Siihen loppui myös yöpissimiset. Pentu ei ilmeisesti halua pissiä "omalle alueelleen" Tänä kahden viikon aikana on ehkä viitenä yönä pissinyt ja silloinkin paperille minkä laitoin aitauksen nurkkaan.

Pidätyskykyä tällä koiralla siis jo löytyy hyvin sillä vikan kerran käytän pissillä noin klo 23 (herätän pennun) ja aamulla taas klo 7. Siksi on välillä ottanut päähän tosi rankasti kun tietää että kyse on vain siitä ettei koira tajua ettei sisälle saa pissiä. Luulen että tilannetta on nyt auttanut myös että palkkaan aina herkulla ulospissimisestä. Heti kun kyykistyy niin kehun "hyvä tyttö" ja heitän palkan kuonon eteen niin että voi sen siitä syödä ilman että pissimistä tarvitsee edes keskeyttää.

Pentu on pian 6kk. Toivottavasti oppisi sisäsiistiksi ennen kuin murrosikä iskee. En tiedä miten jaksan.. Jos olisin tämän pentuajasta tiennyt niin olisin varmasti harkinnut vakavasti aikuisen koiran ottamista.

• voi tota "ihanaa" pentu aikaa, eipä ole ikävä ei:) meillä koira oppi sisäsiistiksi n 4kk iässä. pennun tullessa uuteen kotiin, lehdet olivat aluksi käytössä. Osasi tullessa tehdä siis paperin päälle. Siirsin sanomalehdet melko nopeasti ulko-oven viereen ja puhtaiden paperien päälle jätin vanhan pissa lehden että ymmärsi mikä lehtien tarkoitus oli (lehden päälle tekemisestä en itse kehunut). tarpeet korjasin samantien lehdeltä pois.

vahtaamistahan tuo sisäsiistiksi opettelu nimenomaa oli!! kun huomasin koiran suuntaavan lehtien luo, nappasin syliin ja kannoin pihalle. Pihalla vein aina samaan paikkaan! koiran tehdessä tarpeet, jankutin samalla "pissalle" ja toimituksen jälkeen isot kehut. tarpeiden jälkeen en heti vienyt sisälle, vaan pihalla viivyttiin pieni tovi n 5min ettei pentu kokenut tekemisiään vääräksi.

noh yöt sitten, olivat raskaampia minulle. Pentuaikana koira nukkui makkarissa oman tyynyn päällä ja makkarin ovea piin aina kiinni (ettei lähe muualle tarpeilleen). koira ei kertaakaan tehnyt tarpeitaan makkariin, vaa jos pentu sattui heräämään kesken yön kannoin sen pihalle ja jälleen samaan paikkaan ja samalla kaavalla. heti aamulla sama homma ja heti jos meni ovelle päin ja niin edelleen.. yhtäkkiä koira vain hokasi että tosta ovesta mennään ja pihalle tarpeet tehdään.
      muutaman kerran kesken leikin sattui vahinko, mutta silloinkin HETI syliin (ei koira pissi päälle) ja pihalle samaan paikkaan:) kyllä se siitä, vaikkakin hermoa se koettelee!

• ja vielä tosta namin käytöstä. Meillä se meni siihen että koira teki pikku lirun ja taas toisen ja taas toisen kun tiesi että pissimisestä palkitaan. Joten namit jäi hyvin nopeasti siis pois:)

• Koiruudenäitee

Höllätkää hyvät ihmiset. Antakaa armoa ja aikaa niin itselle kuin pennulle. Molemmilla on sisäänkirjoitettu päämäärä Eli omaa pesää ei liata. Jos sisäsiisteyskasvatuksesta tehdään kaikille osapuolille ahdistusta, painostusta, väsymystä ja syyllisyyttä aiheuttava asia, ei sen etenemiselle kovin hyvää ennustetta voi antaa. Jos eteneminen pysähtyy tai menee ihan juntturaan, aloittakaa alusta. Hengitetään syvään, rentoutetaan tilanne, annetaa vaikka tulla sisälle siivotaan ja otetaan uusi ruokkimis,- pissatus,- papereidenkäyttörytmi, että taas päästään eteenpäin, sillä usein eläinten kanssa rentoutunut askel taaksepäin, on avain jättiloikkaan eteenpäin. Koska eläin ei ole kone, eikä sitä ohjaava ihminen.

• ruokaa

pissaa ja paskaa

• Työlästä se on...

Mä otin meillä pentuaitauksen käyttöön kun sisäsiisteysongelma ei meinannut ratketa. Tuntui että suurin ongelma oli se että kun yöllä pentu pissi mihin sattui, niin pissi sitten päivälläkin kun siitä tavasta ei öiden takia päässyt eroon. Mä aloin pitämään pentua pentuaitauksessa makkarissa sängyn vieressä. Pentuaitaus on meillä sellanen "rauta-aitaus" jonka sai taiteltua eri muotoihin. Laitoin vanhan maton aitaukseen ja toiseen päätyyn pistin paperia koko aitauksen leveydeltä. Matolle laitoin juomakupin ja pedin. Niinpä vain parin yön aitauksessa olo-kapinoinnin jälkeen pentu tottui olemaan aitauksessa ja mikä hienointa, ekasta yöstä lähtien kävi paperilla. Piti ilmeisesti mattoa petinään ja kukas petiinsä pissisi joten vaihtoehtoja ei pennulla ollut.
      Pentu ei myöskään öisin herättänyt tarpeidensa takia, mutta alle kahden viikon paperi oli aamulla kuiva. Käytin pennun ulkona klo 23 ennen kuin menin nukkumaan ja aamulla seuraavan kerran noin 7-8 heti ensimmäiseksi aamulla kun nousin ylös.

Pentu on nyt 8kk ja nukkuu edelleen aitauksessa, max kerran viikossa on aamulla pisut paperilla. Tämän lisäksi vein alussa pentua tosi usein ulos päivisin. Laitoin aitauksen perjantai-iltana ja viikonlopun pissatin liki tunnin välein ja jos tiesin että pissa-aika on lähellä eikä pissannut ulos niin laitoin pennun aitaukseen ja käytin taas puolen tunnin päästä ulkona. Yritin siis estää ettei pentu saisi edes mahdollisuutta pissiä muualle. Ulkona palkitsin välittömästi herkulla aina kun oli teki tarpeensa sinne. Pesin myös lattiat ja otin paperit muista paikoista pois. Seuraavalla viikolla vahinkoja oli lattioilla kun tulin töistä kotiin, mutta jäivät parissa viikossa pääosin pois samoin kuin yöpissimisetkin.

Ymmärrän kyllä turhautumisen. Sitä mietti itekin että miksi pentu pissii sisälle vaikka tiesi sen olevan väärin (heittäytyi selälleen heti kun näki mun kulkevan pissalammikkoa kohti). Tuntui ettei pennulla millään loksahtanut asia aivoissa että mitä tässä nyt haetaan. Pentu aisti taatusti myös raivonsekaisen turhautumiseni kun näin ja siivoilin sotkuja. Onneksi ei sentään alkanut itse siivoamaan (syömään jätöksiään) niin kuin toiset koirat kuulemma saattavat tehdä jos huomaavat omistajan fiilikset vahingoistaan.

• aina koiria

Ihan järkyttävää luettavaa tämäkin ketju.

Koiranpentu ei pysty pidättämään tarpeitaan. Sen takia tarpeiden tekemistä ulos harjoitellaan alussa ahkerasti. Iän myötä ja yksilöllisessä tahdissa pidätyskyky vähitellen paranee.

Opettelussa on ehdottomasti kaikkein tärkeintä, että pentua hoitava ihminen on herkkä tunnistamaan pennun signaalit ja että hän on empatiakykyinen. Ei siis riitä, että on katsonut telkkarista, miten söpöjä koiranpennut ovat.

Aloittaja kirjoitti: "Täytyy sanoa ettei pentu ole enää edes se suloinen karvapallo joka meille muutama kuukausi sitten tuli vaan aivoton piski."

Hirvittävää. Pentu vaistoaa välittömästi, jos sinä kiristelet hampaitasi pentua ulkoiluttaessasi. Pentu ei ymmärrä, miksi olet sille vihainen. Sinä uhkut vihaa pentua kohtaan, pentu jännittää eikä saa hoidettua tarpeitaan ja sinä vihastut sille entistä enemmän.

Miksi hankit koiran, kun sinulla ei ole edellytyksiä olla sille hyvä isäntä/emäntä?

Itselläni on tällä hetkellä 12 viikkoa vanha pentu. Käyn kokopäivätöissä, mies tekee kokopäivätyötä, mutta vuorossa. Olemme ottaneet jokusen vapaapäivän, jotta pentu ei joutuisi olemaan pitkiä aikoja yksin. Pentu on jo nyt lähes sisäsiisti.

Alussa kävimme sen kanssa välittömästi ulkona aina sen herättyä, syötyä tai leikittyä. Pentu oppi nopeasti, mitä siltä haluamme. Se hoitaa asiansa lähes välittömästi kun menemme ulos - omaan pihaan, muuten. Nykyään olen huomannut, että ruuan jälkeen ei tarvitse enää lähteä heti ulos, vaan pentu voi leikkiä hetken, ennen kuin tarve tulee. Reilun viikon on jo mennyt niin, että sisälle tulee päivässä vain yksi pissa. Kaikki kakat tulevat ulos. Illalla viimeinen ulkoilutus on klo 22. Pentu herättää minut aamuyöstä ja käymme pikaisesti ulkona. Aamuherätys on klo 7. Sitten syödään, leikitään ja eikun taas ulos. Sitten onkin jo ensimmäiset päiväunet. Rytmi alkaa muodostua, kun pennun ei tarvitse pelätä kotiväkeään ja sen koiramaiset tarpeet otetaan huomioon.

Ihan itkettää se, miten kohtelette täysin viattomia pentujanne.

• gbnntyunt

Viimeisellä kertomuksella ei taas ole mitään tekemistä aloittajan kanssa. Jos pentu on sellainen, että se pidättelee ulkona ja tekee sisään, se ei ulkoilutusta lisäämällä parane. Osalla roduista ei ole mitään erityistä tarvetta pitää omaa aluetta siistinä, esim. vinttikoirat paskantavat vaikka kuppiinsa, jos sillä hetkellä sattuu pökäle olemaan tulossa.

Koiraa, joka ei itse halua sisäsiistiksi on alettava rankaisemaan värään paikkaan tekemisestä. Sellaista puhetta susi ymmärtää.

• vintti-ihminen

Mikäs "vinttikoira-asiantuntija" täällä aivopiereskelee?
        Voinpa useamman vinttikoiran omistaneena kertoa yleisölle, ettei mitään vaikeuksia siisteyden kanssa. Tervetuloa vaan kylään: meillä ei karvoja, ei kuolaa, ei hajua!

Omia pentujani olen kouluttanut sisäsiisteyteen säännöllisellä päivärytmillä. Alussa parin tunnin välein, nelikuisille riitti jo 5-6 kertaa. 4-kuisesta lähtien lenkit piteni ja omaan pihaan ei tehty vaan kierreltiin kauempana. Pihan käyttämisessä on riskinsä: koira ei välttämättä miellä eroa sisä- ja ulkotilassa.

Työpäivän aikana on oltava "sisävessa" eli sanomalehdet jossain paikassa. Myös imevät vauvanhoito-alustat olivat hyviä siihen tarkoitukseen.

Kannattaa muistaa myös, että koiralle on tarpeenteolla eri merkitys kuin ihmisellä. Se viestii niillä toisille koirille. Reviirin merkkaa vain laumanjohtaja eli ihminen, koirat saavat jättää hajuviestinsä sinne kauemmaksi. Jämäkkä johtajuus muuten on myös tärkeää tässä siisteysasiassa.

Leikkiminenkin kannattaa tehdä vain ulkona, koska se kiihdyttää ja sitten pissattaa.

Mutta talvihan se on suurin ongelma siisteyskasvatuksessa. Ulkona on kylmää ja märkää ja epämiellyttävää, joten pentu ei siellä viihdy. Pian on kesä, ja homma korjaantuu!

• helppo homma

Huomasin että monilla on ollut vaikeuksia sisäsiisteyden opettelussa ja oma koirani oppi sisäsiistiksi jo 2 viikossa

käytimme apunani pentu aitausta jonka pohjana käytimme sanomalehteä eli kun olin poissa niin pistin pentuni pentu aitaukseen jossa se oli aina kun olin poissa ja niin ei päässyt vahinkoja tapahtumaan ja kun tulin kotiin vein sen heti ulos ja se pissasi ulos saman tien ja kehusin sitä.
      1 viikon jälkeen se ei enään pissannut pentu aitaukseenkaan vaikka oli ollut yksin jo 7h joten nopeasti edistyminen tapahtui eikä hermot kiristynyt ollenkaan pissa vahingoista

Helppoa kun heinän teko kun osaa käyttää maalaisjärkeä ja oikeita välineitä

• 66688

Minkä ikäinen pentu?
        Jos hait pennun 7 vk:n ikäisenä, ja se oli 8 vk:n iässä 7 tuntia pissimättä, onkohan mahdollista, että se n juonut lammikoitaan, toi kuulostaa nimittäin aika mahdottomalta...

• Jos koiran ottaa

Jos koiran ottaa niin ottaa samalla myös sen riskin, ettei kyseinen yksilö opikaan niin kovin helposti sisäsiistiksi - ei ehkä koskaan. Kuten kaverin mopsi, nyt 3 v eikä merkkiäkään sisäsiisteydestä. Aiemmin hänellä on ollut kaksi muuta mopsia jotka molemmat oppivat nopeasti. Hän siis ajatteli, että osaa homman, mutta mikään ei tepsi.

• En toki

Väitä,että kaikki olisivat yhtä helppoja oppimaan,mutta tuota en minäkään allekirjoita,että pienet rodut olisivat vaikeampia opettaa ulos.Ollut molempia,isoja että pieniä,ei mitään eroa.Tälläkin hetkellä molemmat,ja pieni on 4 kuinen pentu,jonka rotumääritelmässä sanotaan jotenkin noin,että kaikki yksilöt ei välttämättä opi täysin sisäsiistiksi.Tämä poitsu ainakin on jo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      85
      1469
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      112
      1365
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      30
      1127
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      24
      1049
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      114
      898
    6. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      888
    7. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      18
      836
    8. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      65
      787
    9. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      40
      687
    10. YT skoda Transtech

Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..
      Kajaani
      74
      686
    Aihe