Vinssin öljy ja rasvat

Köyhä rasvaaja

Pohdiskelen vaan että voisinko käyttää esim. Bilteman lithium spray rasvaa vinssin hammaspyöriin ja normaalia fillarin tai ompelukoneen yleisöljyä voiteluun?

Vai pitäisikö satsata "marine" öljyihin ja rasvaan?

30

5059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+2

      Itse laitan vesivaseliinia. Voit puollestani laittaa vaikka hammastahnaa.

    • seppomartti

      Jos on varaa ostaa vinssi niin mikset osta siihen käytettävää rasvaa?. Hyvätkin rasvat joutuu vaihtamaan muutaman vuoden välein ja ovat kivettyneitä ja vaativaat hieman vaivaa putsaukseen. Ompelukoneöljyn ruiskiminen ilmeisesti tapahtuisi useamman kerran vuodessa. Vinssin purkaminen ja kokoaminen vaativat hieman vaivaa. Mikä idea, "missä pihvi?"

    • Puunari

      Purin, pesin, puunasin voitelin, rasvasin kasasin ja kiillotin 4 vinssiä kunnolla. Tunteja paloi rutkasti kun nuo kovettuneet rasvat pesi kaikki kunnolla pois sekä teki rasvaukset huolella. Ei tulisi mieleenkään tuon sotkun jälkeen lähteä jollekkin kokeilulinjalle. Kun tekee jotain kannataa se tehdä kunnolla ja oikeilla aineilla ei tarvi sitte heti harmitella. Vesivaseliini kyllä varmaankin käy mutta sotkee ja muista vaseliinia vain ohut kerros, ei "nökäre" mitalla vaan pensselillä tasaisesti. On sitten helpompi pestä ja vehkeet toimii. Ompelukone oljy on liian notkeaa.

    • raswaa koneeseen

      Mikä siis on se oikea aine vinssien voiteluun?

    • bilibali

      Biltema täyssynteettinen 5w-40 on hyvää.

      • vaseliini laakeriin

      • Anonyymi

        Ei missään nimessä! Litkumainen, löysä "yleisvoiteluaine" tms liottaa sieltä sisältä kaikki kestävämmät ja tönkömmät vesi/vinssivaseliinit pois. Kynsiin juoksevaa ja muuten pensselillä ohuelti joko vinssiin tarkoitettua omaa tai vesivaseliinia.


    • ikivanhat

      En ole koskaan avannut vinssejä kun ne pyörivät niin herkästi ja hyvin.

      • seppomartti

        Jos ei ole koskaan avannut vinssejään niin varmaan kannattaa avata ja tutkia sisuskalut rauhassa ja rannassa eikä sitten kun purjehtiessa jumittavat.. Itse olen pessyt kovettuneet öljyt pois lamppuöljyllä eli petrolilla. Lewmarin ohje puhdistuksesta ja rasvauksesta sesongin alussa ja lopussa sekä 2-3 kertaa kauden aikana on yliampuva. Varmaan vuosittain kauden alussa olisi sopiva käytäntö mutta siitä olen kyllä lipsunut. Vesivaseliinia, litiumrasvaa ja mustaa molybdeenipitoista olen kokeillut. Ei taida olla merkittävää eroa.


      • rghw4ttg
        seppomartti kirjoitti:

        Jos ei ole koskaan avannut vinssejään niin varmaan kannattaa avata ja tutkia sisuskalut rauhassa ja rannassa eikä sitten kun purjehtiessa jumittavat.. Itse olen pessyt kovettuneet öljyt pois lamppuöljyllä eli petrolilla. Lewmarin ohje puhdistuksesta ja rasvauksesta sesongin alussa ja lopussa sekä 2-3 kertaa kauden aikana on yliampuva. Varmaan vuosittain kauden alussa olisi sopiva käytäntö mutta siitä olen kyllä lipsunut. Vesivaseliinia, litiumrasvaa ja mustaa molybdeenipitoista olen kokeillut. Ei taida olla merkittävää eroa.

        Ylempänä kirjoitit: "Jos on varaa ostaa vinssi niin mikset osta siihen käytettävää rasvaa?.". Ja myöhemmin: "Vesivaseliinia, litiumrasvaa ja mustaa molybdeenipitoista olen kokeillut. Ei taida olla merkittävää eroa".

        Eikö sinulla ollut varaa ostaa vinsseihin tarkoitettua rasvaa?


      • Joakim_
        seppomartti kirjoitti:

        Jos ei ole koskaan avannut vinssejään niin varmaan kannattaa avata ja tutkia sisuskalut rauhassa ja rannassa eikä sitten kun purjehtiessa jumittavat.. Itse olen pessyt kovettuneet öljyt pois lamppuöljyllä eli petrolilla. Lewmarin ohje puhdistuksesta ja rasvauksesta sesongin alussa ja lopussa sekä 2-3 kertaa kauden aikana on yliampuva. Varmaan vuosittain kauden alussa olisi sopiva käytäntö mutta siitä olen kyllä lipsunut. Vesivaseliinia, litiumrasvaa ja mustaa molybdeenipitoista olen kokeillut. Ei taida olla merkittävää eroa.

        Mahtaakohan valtamerien suolainen vesi olla kriittinen? Itse olen kerran avannut vinssit. Ne olivat lähes 30-vuotiaat ja toinen pyöri nihkeästi, tosin edellinen omistaja on saattanut ne avata aiemmin. Edellinen vene oli minulla 5 vuotta eikä vinssien toiminnassa ollut valittamista, vaikka olen 99% varma, ettei edellinenkään omistaja ollut vinssejä purkanut, joten 11 vuotta toimivat hienosti avaamatta.


      • Köyhä Rasvaaja
        seppomartti kirjoitti:

        Jos ei ole koskaan avannut vinssejään niin varmaan kannattaa avata ja tutkia sisuskalut rauhassa ja rannassa eikä sitten kun purjehtiessa jumittavat.. Itse olen pessyt kovettuneet öljyt pois lamppuöljyllä eli petrolilla. Lewmarin ohje puhdistuksesta ja rasvauksesta sesongin alussa ja lopussa sekä 2-3 kertaa kauden aikana on yliampuva. Varmaan vuosittain kauden alussa olisi sopiva käytäntö mutta siitä olen kyllä lipsunut. Vesivaseliinia, litiumrasvaa ja mustaa molybdeenipitoista olen kokeillut. Ei taida olla merkittävää eroa.

        Eiköhän Lewmarin tuubissa ole ihan perusvesivaseliinia, jonka he ovat todennet hyväksi ja toimivaksi. Lisäksi he ovat kilpailuttaneet sen kuka purkittaa ja braändää heille perusrasvan edullisimmin. Mutta uskoisin että bilibalin lithium rasva toimisi, koska mainostavat rasvan olevan veneteollisuudelle suunnatun ja suolaveden kestävää.

        Kysymykseen "Jos on varaa ostaa vinssi niin mikset osta siihen käytettävää rasvaa?.". vastaan ironisesti että en ostanut - tulivat veneen mukana...


      • on koettu!
        Joakim_ kirjoitti:

        Mahtaakohan valtamerien suolainen vesi olla kriittinen? Itse olen kerran avannut vinssit. Ne olivat lähes 30-vuotiaat ja toinen pyöri nihkeästi, tosin edellinen omistaja on saattanut ne avata aiemmin. Edellinen vene oli minulla 5 vuotta eikä vinssien toiminnassa ollut valittamista, vaikka olen 99% varma, ettei edellinenkään omistaja ollut vinssejä purkanut, joten 11 vuotta toimivat hienosti avaamatta.

        Ero Itämeren niukkasuolaisen murtoveden (suolapitoisuus lienee alle 0.5%) ja valtameren jopa 3.5-3.8% suolapitoisuuden välillä on vinssien kannalta todella kriittinen. Ellet huolla ja voitele säännöllisesti, vinssit jumittuvat! Lewmarin huolto-ohje on todellakin pätevä ja sitä kannattaa noudattaa, ellei purjehdi pelkästään järvillä tai murtovesillä.

        Ei tarvitse seilata edes valtamerille, kun vinssiongelma muuttuu todelliseksi. Riittää sekin, että kesälomapurjehduksella on käynyt kastelemassa vinssinsä Pohjanmerellä. Jos et huolla retken jälkeen, vinssit voivat olla täysin jumissa talvitelakoinnin jälkeen tai ne pyörivät "tyhjää".


    • kjhgrefdwethyjgefdw

      Itse tein vinssihuollon pari vuotta sitten ja laitoin ihan pilipalin vetonivelrasvaa ohuelti. Hyvä tuli. Oikeastaan se perämoottorin vaihteistovaseliini tuntuu parhaimmalta.

      • Nykyvinsseissä

        On paljon erilaisista muoveista valmistettuja osia. Ei ole välttämättä aivan se ja sama mitä akselirasvaa sinne työntää, saattaa vipperöiden turpoamisen tai muun muodonmuutoksen seurauksena alkaa jumittaa väärällä voitelulla.


    • SpK

      Mulle on neuvottu ja olen myöskin soveltanut neuvoa, jonka mukaan rullalaakereihin ei laiteta vaseliinia ollenkaan vaan sen sijaan ohutta lukko/aseöljyä. Rattaisiin ohuesti vesivaseliinia. Vinssi on helppo avata laakerien öljyämistä varten joka vuosi (2 min homma per vinssi). Täyshuolto, jossa koko vinssi pestään ja voidellaan tehdään muutaman vuoden välein.

      • skiglaaja.

        Huoltoväli riippuu varmasti paljon käytöstä ja käyttöympäristöstä. Itse sanoisin, kuten Joakim, että Suomen oloissa 10-15 vuoteen ei tarvitse edes avata. Itse avasin 10v vanhat Andersenit ja suljin tekemättä mitään, koska olivat herkät ja hyvässä rasvassa.


      • 40+
        skiglaaja. kirjoitti:

        Huoltoväli riippuu varmasti paljon käytöstä ja käyttöympäristöstä. Itse sanoisin, kuten Joakim, että Suomen oloissa 10-15 vuoteen ei tarvitse edes avata. Itse avasin 10v vanhat Andersenit ja suljin tekemättä mitään, koska olivat herkät ja hyvässä rasvassa.

        Luulen vähän että omassa ei ole koskaan niitä availtu niihin neljäänkymmeneen vuoteensa ja ne pyörivät niin herkästi kuin vain voi.


    • jhgfewrthyjgfds

      Vinssit kyllä pyörivät herkästi ilman rasvaakin. Itsellä niissa oli kyllä selvästi "klappia", joka lähti kun rasvaa tuli väleihin. Eli välttämättä herkkäliikkeisyys ei ole se optimitilanne. Heilunta kertoo, että rasvat on poistuneet ja kovettuneet, jolloin hankaus kuluttaa osia, ja alkaa rumpu heilumaan.

    • Puunari
      • youtubesta löytyy!

        http://www.youtube.com/watch?v=OqCunPhQHw4&feature=related

        Harkenin huolto-ohje oli selkeä! Kiitos linkistä!

        Kopioin tähän Lewmarin vastaavan, koska omassa veneessäni on sen merkkiset vinssit.

        Kun seilasin valtamerillä, vinssejä oli pakko huoltaa juuri niin tiheään kuin Lewmarin ohjeissa kerrottiin. Täällä kotivesillä arvelin huollon turhaksi, kun ei ole suolaista merta. Niinpä parin kesäreissun jälkeen (käväisin kyllä Englannin vesillä) toinen genuavinssi ei enää lukittunut ja molemmat pyörivät aika jäykästi. Kummankin vinssin avaaminen oli työlästä, koska osat eivät meinanneet avautua. Piti vaihtaa uudet jouset toiseen. Toisen vinssin laakeri oli ruosteessa. Vinssit olivat sisältä kauttaaltaan tummassa töhnässä, joka oli varmaankin muodostunut öljyyn ja rasvaan tarttuneesta kaupunkipölystä ja suolasta.
        Paljon vähemmällä vaivalla pääsee, jos silloin tällöin huoltaa vinssinsä. Ainakin ekalla kerralla huolto kannattaa tehdä telokoinnin yhteydessä: rumpua nostaessa laakeri saattaa tipahtaa! Myös räikän jousi tipahtaa helposti.


      • oho-
        youtubesta löytyy! kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=OqCunPhQHw4&feature=related

        Harkenin huolto-ohje oli selkeä! Kiitos linkistä!

        Kopioin tähän Lewmarin vastaavan, koska omassa veneessäni on sen merkkiset vinssit.

        Kun seilasin valtamerillä, vinssejä oli pakko huoltaa juuri niin tiheään kuin Lewmarin ohjeissa kerrottiin. Täällä kotivesillä arvelin huollon turhaksi, kun ei ole suolaista merta. Niinpä parin kesäreissun jälkeen (käväisin kyllä Englannin vesillä) toinen genuavinssi ei enää lukittunut ja molemmat pyörivät aika jäykästi. Kummankin vinssin avaaminen oli työlästä, koska osat eivät meinanneet avautua. Piti vaihtaa uudet jouset toiseen. Toisen vinssin laakeri oli ruosteessa. Vinssit olivat sisältä kauttaaltaan tummassa töhnässä, joka oli varmaankin muodostunut öljyyn ja rasvaan tarttuneesta kaupunkipölystä ja suolasta.
        Paljon vähemmällä vaivalla pääsee, jos silloin tällöin huoltaa vinssinsä. Ainakin ekalla kerralla huolto kannattaa tehdä telokoinnin yhteydessä: rumpua nostaessa laakeri saattaa tipahtaa! Myös räikän jousi tipahtaa helposti.

        40 vuotiaat vinssit eivät vieläkään kaipaavan huoltoa ja pyörivät herkästi ilman klappia? En muista merkkiä nyt mutta Australia on merkitty valmistusmaaksi.


      • _/)_
        oho- kirjoitti:

        40 vuotiaat vinssit eivät vieläkään kaipaavan huoltoa ja pyörivät herkästi ilman klappia? En muista merkkiä nyt mutta Australia on merkitty valmistusmaaksi.

        Siis Barloweja ovat.


      • vanhan swanin barlow
        _/)_ kirjoitti:

        Siis Barloweja ovat.

        Mullakin oli lähes 40-vuotiaat Barlowin vinssit edellisessä veneessäni. Niiden huollontarve tuntui olevan selvästi vähäisempi kuin uudemmilla Lewmareilla, mutta kyllä Barlowitkin kannattaa puhdistaa ja voidella. Eron huomaa vasta, kun on huoltanut!


    • 848 44

      onkos "white grease" tuota vesivaseliinia?

    • Anonyymi

      Tässäkin keskustelussa tulee ilmi perisuomalainen (omituinen) ajattelutapa. On varaa ostaa vene vinsseillä, mutta hyvin harvoin huollettavaan kohteeseen parhaiten soveltuvaan rasvaan ei malteta sitten sijoittaa muutamaa kymppiä. Todennäköisesti tämä sama porukka läträä 2t -öljyn kanssa dieselkoneessa, koska rantaparlamentin Repe tiesin sen olevan välttämätöntä.

      • Anonyymi

        Tuo lainaamani postauksen loppu ei mielestäni korreloi alkuosan kanssa.

        ” Todennäköisesti tämä sama porukka läträä 2t -öljyn kanssa dieselkoneessa, koska rantaparlamentin Repe tiesin sen olevan välttämätöntä.”

        Sanoisin pikemminkin päinvastoin.
        Eiköhän ole niin, että ne jotka eivät jostakin syystä halua vaivautua yleisellä tasolla huoltohommiin, eivät kyllä ”läträile” 2-tahtiöljynkään kanssa.

        Postauksesi alkuosan kanssa olen kyllä samaa mieltä. Tuo huoltohaluttomuus kyllä näkyy joidenkin ihmisten toiminnoissa muutenkin.
        Kuuluu ilmeisesti käsitteen, luonnon monimuotoisuus alle
        Die Instandhaltung


    • Anonyymi

      Juurikin näin. Ollaan ylpeitä kun ei tehdä ylimääräistä työtä ja sitten aikanaan ihmetellään , kun laite ei toimi.
      Itse huollan lewmarinit kerran kahteen vuoteen. Muovikannusta kylki auki ja sinne litran verran dieseliä. Puretut osat pestään dieselillä ja kasattaessa voidellaan vesivaseliinalla.

      Aikaa menee varttitunti per vinssi.

    • Anonyymi

      Missä olit 2012 kun ketjun keskustelua käytiin. Valepukki.

    • Anonyymi

      Teetän vinssien huollon talven aikana telakalla.

      Rupea heiluvassa veneessä mitään petroleissa tai dieselissä liottamaan. Sitten on ne paskaiset dieselit vietävä ongelmajätteisiin (niinpä, moni kaataa rantalepikkoon tai jopa vessanpönttöön, tiedetään) ja muutenkin näpit rasvassa ja niitä tuubeja sun muita pudotellessa tiikkipinnoille ja köysistöille....voi perse sentään.

      Parempi teettää homma telakalla, maksaa vähemmän kuin tarvikkeet, koska telakalla niitä on jo valmiina. Ongelmajätteet hoituvat, osat eivät päädy jonkkaan eivätkä kansi, näpit ja tiikit rasvaannu.

      Kaikkea ei kannata tehdä itse....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe