Suvaitsevaisuus

Tämä suvaitsevaisuus sana on viimeaikojen muotisanoja. Lähes kaikki on jo saanut kuulla kuuluvatko suvaitsevien ja suvaitsemattomien rieveihin. Voi sitä, joka ei suvaitse.
Mitä on sitten tuo maaginen sana suvaitsevainen? Onko se sitä että laidasta laitaan A-Ö:n suvaitaan kaikki asiat vastaanpanematta, vai saako vielä ajatella omilla aivoilla sitä, mikä on hyvää ja hyväksyttyä, mikä on oikein ja mikä väärin, mitä kannattaa suvaita, vai pitääkö ihan välinpitämättömyyteen asti hyväksyä omantunnonvastainenkin toiminta?

10

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suvaitsevaisuus

on haalea kompromissi, koska ihmiset eivät aina osaa rakastaa lähimmäistä kuin itseään. Tarvitaan siis hyviä käytöstapoja eli suvaitsevaisuutta. Jos joku esimerkiksi pitää silmälasipäisiä ihmisiä iljettävinä niin hänen ei pidä huudella ympäriinsä miten iljettäviä silmälasipäiset (hänen mielestään) ovat, vaan hänen täytyy suvaita silmälasipäisiä siihen asti että oppii rakastamaan heitä.

Moraalisesti vääriä tekoja ei tarvitse hyväksyä, mutta silloin kun kyse ei ole maallisen lain vastaisista teoista niin täytyy hyvin tarkkaan miettiä miten väärät teot saisi loppumaan ja uhreille oikeutta. Kosto ja solvaaminen eivät taida olla niitä tehokkaimpia keinoja, vaan saattavat toimia kuin bensa liekeille.

• Suvaitsevaisuus on niille, joilta ei löydy aitoa kunnioitusta toisia kohtaan.

• vänkyrä...

Tästä aiheesta on kyllä palstalla ollut aiemminkin juttua. Mutta käymättä läpi koko laajaa suvaitsevaisuus-aihepiiriä, itse kunkin voisi olla hyvä erottaa kaksi asiaa. On asioita, joita suvaitsemme tai emme suvaitse - kukin omista lähtökohdistamme. Meillä on oikeus suvaita tai olla suvaitsematta. Mutta pitäisi pystyä myös erottamaan, ovatko ne asiat, joita emme suvaitse, sellaisia että on meidän oikeutemme pyrkiä estämään toisilta ihmisiltä jotain.

Aihepiiriin löytyy varmasti esimerkkejä laidasta laitaan, mutta karkeina esimerkkeinä voisi ajatella rikollisuutta ja toisaalta ihmissuhteita. Voimme sanoa, että emme suvaitse rikoksia (tässä tarkemmin rikoksen laatua määrittelemättä). Voimme myös pyrkiä ennalta estämään rikollisuutta, koska se todennäköisesti loukkaa jonkun toisen ihmisen oikeuksia. Tai vähintäänkin voimme pyrkiä rankaisemaan oikeuslaitoksen keinoin rikollista, jos hänet saadaan kiinni. Tässä laveasti esimerkki siitä, mitä yksilöinä ja yhteiskuntana voimme olla suvaitsematta ja jopa pyrkiä estämään rikollisten yksilöiden toimintaa.

Toisaalta jos ajatellaan ihmissuhteita, palstan vakioaihe homoutta esimerkkinä. Edelleen jotkut meistä voivat sanoa, etteivät he suvaitse homoutta, vaikka toiset suvaitsevatkin. Nyt on kuitenkin aivan eri asia vaatia, että homoseksuaaleilla ei tule olla samoja oikeuksia kuin heteroseksuaaleilla, koska valitsemme kenties olla suvaitsematta homoutta.

Edellisessä esimerkissä pyrimme puuttumaan käytökseen, jota emme suvaitse, koska se todennäköisesti haittaa muita ihmisiä. Jälkimmäisessä esimerkissä näin ei ole, jos ajatellaan esim. homojen oikeutta avioliittoon. Se vaikuttaa vain kyseisiin homoseksuaaleihin pariskuntiin, eikä haittaa millään tavalla ketään ulkopuolista sen enempää kuin joidenkin toisten heteroseksuaalinen avioliitto.

Jokainen saa siis olla juuri niin suvaitsematon kuin haluaa. Siitä ei kuitenkaan seuraa, että yhteiskunnan täytyisi toimia suvaitsemattomalla tavalla, ellei siihen ole jotain erityisen hyvää perustetta.

• Samaa miettiny, kun maapalolla ei ole ihmistä joka suvaitsisi kaikkea, eli jokainen meistä on jonkin asian suhteen suvaitsematon.
      Toisaalta UNESCO:n suvaitsevaisuuden määritelmä nimenomaan tuo ilmi, että omasta vakaamuksesta kiinni pitäminen ei ole suvaitsematonta. Kun kristitty tekee näin, hän saa "suvaitsematon"-leiman otsaan ja vastoin itse suvaitsevuuden määritelmää, kummallista.

• mieti tätä(se aito)

Vakaumus on monisärmäinen käsite. Jos ajattelet, että inmisekkä on uskontooonsa perustuva vakaumus ja oikeus pitää siitä kiinni, niin se ei ole mutkaton juttu. Esim. jos jonkun uskonto määrittelee toisen sukupuolen alempiarvoiseksi kuin toisen, onko se hyväksyttävä asia.?

• mieti tätä(se aito) kirjoitti:

Vakaumus on monisärmäinen käsite. Jos ajattelet, että inmisekkä on uskontooonsa perustuva vakaumus ja oikeus pitää siitä kiinni, niin se ei ole mutkaton juttu. Esim. jos jonkun uskonto määrittelee toisen sukupuolen alempiarvoiseksi kuin toisen, onko se hyväksyttävä asia.?

Tarkoitukseni olikin kritisoida tätä suvaitsematon-leimasimen ahkeraa käyttyä. Leimataan vastoin sanan määritelmää. Kun se nyt vaan on muodikasta ja sillä pääsee siitä mistä aita on matalin. Ei näin tapahdu kehitystä ei lähentymistä.

Vakaamukset ovatkin monitahoisia eikä ole ihan mutkatonta määritellä ainakaan ihmisten kriteereillä sitä oikeaa.

• suvaitakko vai ei ?

Veccio da Pecci: "Kaikkikattava suvaitsevaisuus on huono vaihtoehto. Se on sitä paitsi myös käytännössä mahdotonta. Jos katson suvaitsevani ihan kaikkea, silloin suvaitsen myös suvaitsemattomuutta – mutta hyväksyn toisaalta senkin, ettei suvaitsemattomuutta suvaitakaan. Kaikkikattava suvaitsevaisuus sisältää siis itsensä kumoajan. Mielestäni oikea suvaitsevaisuus ankkuroituu selkeisiin arvoihin, jotka määrittävät myös sen rajat. Elämällä ilmiönä on omat puitteensa, joihin pitäytymällä se kykenee ylläpitämään itseään – ja jotka rikkomalla elämä käy mahdottomaksi.
      Koetan siis suvaita ihmisiä, edustavatpa he mitä kansallisuutta, rotua, uskontoa, seksuaalista identiteettiä tai eettistä vakaumusta hyvänsä. Tämän voin tehdä kuitenkin vain silloin, kun itse edustan selkeästi omaa kansallisuuttani, rotuani, uskontoani, seksuaalista identiteettiäni ja eettistä vakaumustani.
      Jolla näitä ei ole – joka edustaa vain jonkinlaista kantaaottamatonta, arvoneutraalia kaiken kattavaa syleilyä – sillä ei myöskään voi olla mitään sellaista, josta käsin kykenee olemaan suvaitsevainen."

• mieti tätä(se aito)

Minun ajatukseni on se, että kaikkea, suvaitsevaisuuttakin, pitää punnita yksilöiden. Siten mitään " kaikki pitää suvaita" -linja ei ole järkevää yhtä vahan kuin " mitään ei voi suvaita" . Uskonto tai politiikkakaan ei voi oola yläkäsite niin, että sen alla oleva voidaan mittaamatta suvaita / hylätä

• On vaikea kaikkea suvaita. Minun on vaikea suvaita esimerkiksi tupakointia, jos se on häiritsevää, autojen tyhjäkäyntiä, omahyväisiä ihmisiä, valehtelua. Eri uskontoja suvaitsen, kunhan ne eivät minun elämään vaikuta. Erirotuisia ja naisia suvaitsen myös.

Luulen, että jokaisella on asioita, joita ei suvaitse. Ja ne tulevat ihan omasta mielenlaadusta, kullakin omat antipatiansa. Ei Jeesuskaan kaikkea suvainnut, ainakaan Raamatun mukaan.

• pohjoisen revontuli

Suvaitsevaisuudesta...

"Jumala, anna minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      167
      2106
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2012
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1419
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      120
      1413
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      457
      1254
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      69
      996
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      881
    8. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      876
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      223
      780
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      354
      769
    Aihe